به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Oppression » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Oppression» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نگین خان محمدی اطاقسرا، عبدالله حسن زاده میرعلی *
    زمینه و هدف

     بیداد و داد، همواره در تاریخ، همراه یکدیگر بوده اند و نه تنها در متن زندگانی بشر، بلکه در آثار ادبی و هنری نیز با هم و در برابر هم انعکاس یافته اند. نه تنها ادبیات حماسی، اساطیری، اندرزی، اخلاقی و پایداری، سرشار از روایتهای بیداد و داد است، بلکه ادب تغزلی و عاشقانه فارسی نیز خالی از این نوع مضامین نیست و تنها شخص بیدادگر است که چهره می گرداند و مبدل به معشوق بی عنایت و بی مدارا میشود. پروین اعتصامی از شاعران متقدم دوران معاصر است که در مفصل گذار از عصر مشروطه به عصر جدید تاریخ ایران میزیست. او تغییرات سریع ایران و کاستی ها و نابه سامانیهای جامعه ایرانی را که برخی مختص عصر او و برخی دیگر کاستیهای کهن و مشترک در طول اعصار و ملازم زیست بشری بودند، دید و در شعر خویش انعکاس داد. او برای انعکاس دادن بیمها و امیدها و بیداد و داد در شعر خویش، شیوه هایی را برگزید که در ادب فارسی پیشینه ای دیرینه داشتند، اما پروین با چیره دستی همراه با سادگی و صمیمیت، باری دیگر کارایی این شگردهای کهن را اثبات کرد. صراحت در انتقاد و ابهام در انتساب، تمثیل، مناظره، تلمیح، جان بخشی و دوگانه سازی از زمره این شگردها هسنند. پروین همچنین لطافتی را با شیوه بیان خویش همراه ساخت که مختص اوست و نتیجه روح زنانه وی است. در این پژوهش به بررسی شیوه های تبیین بیداد و داد و ترسیم چهره بیدادگران و دادگران در شعر پروین اعتصامی پرداخته میشود.

    روش تحقیق: 

    پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است. اساس پژوهش بر دیوان پروین اعتصامی با مقدمه ملک الشعرای بهار است و برای گزینش نمونه ها و شواهد، همه دیوان بررسی شده است.

    یافته ها

     پروین به خلاف نظر برخی منتقدان، شاعری منتقد است اگرچه نمیتوان او را شاعری انقلابی به شمار آورد. او در انتقادهای خویش، به موضوع بیداد و داد، بسیار میپردازد. مهمترین شگرد او در تبیین دوگانه بیداد و داد، صراحت در انتقاد و ابهام در انتساب است. شگردهای دیگری که او برای تبیین بیداد و داد به کار میگیرد، برای حفظ چتر ابهام بر سر شعر اوست. او برای تامین و تضمین این ابهام، از مناظره و تمثیل بهره وافر میبرد و مناظره و تمثیل در شعر او هنگامی که یک سویش غیرانسان باشد، لاجرم به تشخیص می انجامد. همچنین پروین در راستای تامین ابهام در انتساب، از تلمیح بهره میبرد و انتقادهای صریح خویش را به شخصیتهای تاریخی منسوب میدارد و برای برجسته شدن بیداد و داد، دست به دوگانه پردازی وسیع می زند.

    نتیجه

     شعر پروین اعتصامی، آمیزه ای از اخلاق و عاطفه و تصویرپردازیهایی است که با استادی تمام در عین دنباله روی شیوه شاعری پیشینیان، محصول شعری امروزین و در خور احوال امروزیان را پدید آورده است. او با تکیه بر تمثیل و مناظره و با گزینش قالب قطعه به عنوان مهمترین قالب شعری خویش، به انعکاس حال و روز مردمان ایرانی در یکی از خطیر ترین مقاطع تاریخ ایران پرداخته است. پروین اعتصامی به اقتضای زن بودن و به پیروی از پوشیده گویی سنت شده در شعر کلاسک فارسی،در بسیاری از مناظرات، سخنش را در لفافه بیان میکند. همچنین بیداد و داد در شعر او لزوما انسانی نیست و می تواند کیهانی باشد.

    کلید واژگان: پروین اعتصامی, شیوه بیان, بیداد, داد, تمثیل, مناظره}
    N. Khan Mohammadi Ataghsara, A. Hassanzadeh Mirali*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    oppression and justice have always been together in history and have been reflected not only in the context of human life, but also in literary and artistic works. Not only the epic, mythological, admonitional, moral and sustainable literature is full of stories of oppression and justice, but Persian lyrical and romantic literature is also not devoid of these themes and it is only the oppressor who turns his face and turns into an indifferent and intolerant lover. Parvin Etisami is one of the leading poets of the contemporary era, who is in the transition from the constitutional era to the new era of Iranian history. He saw the rapid changes in Iran and the shortcomings and imperfections of the Iranian society, some of which were specific to his era, while others were ancient and common throughout the ages and inherent in human life, and he reflected them in his poetry. In order to reflect insurances and hopes, oppression and justice in his poetry, he chose methods that had a long history in Persian literature, but Parvin proved once again the effectiveness of these ancient methods with mastery combined with simplicity and sincerity. Clarity in criticism and ambiguity in attribution, allegory, debate, allusion, revitalization and dualization are among these methods. Parveen also added a tenderness to her expression that is unique to her and is the result of her feminine spirit. In this research, the ways of explaining oppression and justice and drawing the faces of the oppressors and the righteous in the poetry of Parvin Etisami are discussed.

    METHODOLOGY

    The current research is descriptive and analytical and based on library studies. The basis of the research is Parvin Etisami's Diwan with an introduction by Malek Al-Shaarai Bahar, and to select examples and evidence, all the Diwans have been examined.

    FINDINGS

    Contrary to the opinion of some critics, Parvin is a critical poet, although he cannot be considered a revolutionary poet. In his criticisms, he deals a lot with the subject of oppression and justice. His most important technique in explaining the duality of oppression and justice is frankness in criticism and ambiguity in attribution. Other methods he uses to explain injustice and justice are to keep the umbrella of ambiguity over his poetry. To provide and guarantee this ambiguity, he makes ample use of debate and allegory, and debate and allegory in his poetry, when one side is inhuman, inevitably leads to recognition. Also, in order to provide ambiguity in attribution, Parvin uses allusions and attributes his frank criticisms to historical figures. Sharp dichotomy is a lot to highlight the duality of injustice and justice in his poetry.

    CONCLUSION

    Parvin Etisami's poetry is a mixture of morals, emotions and imagery, which he created with mastery while following the poetic style of the ancients, creating a modern poetic product suitable for today's conditions. Relying on allegory and debate and choosing the format of the poem as the most important form of his poetry, he has reflected on the present and the day of the Iranian people in one of the most dangerous periods in the history of Iran. Parveen Etisami, as a woman and following the tradition of veiling in classical Persian poetry, speaks in a veil in many debates. Also, in his view, oppression is not necessarily human and may be cosmic.

    Keywords: Parvin Etisami, Expression, Oppression, Justice, Allegory, Debate}
  • Sajjad Gheytasi, Ali Salami *
    There have been major changes in African contemporary literature. It depicts the decentralized realities that Africans experience in the increasingly interconnected world going beyond singular narratives. The devolution of ethnic cultures and the rise of a generation struggling with fragmented identities are reflected in the emergence of new African voices both within and outside of the continent. One of the best examples of this trend is the novel Americanah by Chimamanda Ngozi Adichie. Adichie crafts a story that skillfully combines disparate cultural elements—Nigerian and American—while providing a nuanced examination of self-identity and the feeling of being other through the journey of Ifemelu and Obinze. This article centers on Adichie’s use of the idea of decentralized realities to illustrate the challenges faced by African migrants who have to reassess who they are in the face of societies that frequently marginalize their cultures. Americanah draws attention to the intricacy of cross-cultural encounters as well as the ongoing discussions and conflicts surrounding identity and belonging. In a world where borders—both physical and cultural—are always changing, the characters grapple with the idea of where they truly belong. The article explores how Adichie illustrates the psychological and emotional costs of navigating a world that does not always acknowledge their multiple identities by looking at their individual journeys. In the end, Adichie’s Americanah explores the complex realities of the diaspora in a profound way as a representative work of contemporary African literature. The book promotes empathy and a greater comprehension of the complexity of individuals torn between cultures by making the reader confront preconceived ideas about identity and belonging.
    Keywords: Decentralized Realities, Oppression, Diaspora, Identity, Americanah}
  • میترا بهرامی *، ناصر کاظم خانلو
    زمینه و هدف

    برخی از آیات قرآن کریم بواسطه محتوا و پیام خاص و عمیق خود، بازتاب بیشتری نسبت به سایر آیات در آثار نویسندگان، شعرا و مفسرین بر جای داشته اند. آیه شریفه 72 سوره احزاب از جمله آیاتی است که در مراد و معنای آن اختلافات زیادی بین مفسران و قرآن کریم و عارفان وجود دارد. لذا با توجه به تاثیر وسیع این آیه در کتب تفسیری و عرفانی، به بررسی نظرات و مستندات چهار تن از مفسران و عرفا در باب معنای امانت و چگونگی حمل آن بر عالم و علت ابای مخلوقات از پذیرش آن و چگونگی پذیرش انسان پرداخته و در آخر علت وصف انسان به ظلم و جهل مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش مطالعه

    در مقاله حاضر از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعه منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. در ابتدا آثار و منابع مرتبط با موضوع بدقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند، سپس درباره آیه موردنظر و دیدگاه چهار تن از مفسران و عارفان مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها

    از نظر مفسرین و عرفای موردمطالعه، انسان تنها موجودی است که صلاحیت و شانیت حمل امانت را دارد، و این پذیرش از سوی انسان با اختیار و اراده همراه بوده است. کتب تفسیری موردمطالعه امانت را به امور گوناگونی تعبیر میکنند، اما کتب عرفانی موردمطالعه، امانت را تعبیر به » عشق و معرفت» نموده اند و محبت را حاصل معرفت الهی میدانند.

    نتیجه گیری

    مفسران موردمطالعه انسان را به سبب برداشتن امانت، ظلوم و جهول میدانند و ملامت مینمایند، اما عارفان موردنظر به علت تمجید خداوند از محبوب خود و ایجاد رابطه عاشقانه دوسویه، این دو واژه را واژگانی مثبت و عامل مدح انسان میدانند نه ذم او.

    کلید واژگان: آیه امانت, مفسران, ظلوم و جهول, روض الجنان, کشف الاسرار, مرصادالعباد, مثنوی معنوی}
    Mitra Bahrami *, Nasser Kazem Khanlou
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Some verses of the Holy Quran have been reflected more than other verses in the works of writers, poets and commentators due to their specific and deep content and message. The honorable verse 72 of Soreh Ahzab is one of the verses whose meaning and meaning there are many differences between the commentators of the Holy Qur"an and mystics. Therefore, according to the wide influence of this verse in the interpretation and mystical books, he examined the opinions and documents of four commentators and mystics about the meaning of trust and how it is carried in the world and the reason why creatures are afraid of accepting it and how it is accepted by humans. The reason why man is described as cruelty and ignorance has been investigated.

    METHODOLOGY

    In this article, the descriptive-analytical method and the study of library resources have been done. At first, the works and sources related to the subject have been carefully studied and examined, then the relevant verse and the views of four commentators and mystics have been exami

    FINDINGS

    According to the studied commentators and mystics, man is the only being who has the authority and dignity to carry trust, and this acceptance by man was accompanied by free will. The studied interpretive books interpret trust as various matters, but the studied mystical books interpret trust as "love and knowledge" and consider love as the result of divine knowledge.

    CONCLUSION

    The commentators under study consider man to be oppressive and ignorant because of the withdrawal of trust, but the mystics in question consider these two words to be positive words and cause the praise of man, not to blame him, due to God"s praise of his beloved and the creation of a two-way romantic relationship.

    Keywords: Ayah Amanat, commentators, oppression, ignorance, Ruz al-Jinnan, Kashf al-Asrar, Mersada al-Abad, Masnavi Ma'anavi}
  • عیسی امن خانی*

    رابطه دموکراسی و نظریه‏های ادبی چگونه است؟ برخی این رابطه را علت و معلولی دانسته، از بی‏واسطه بودن رابطه این دو گفته‏اند؛ علت و معلولی به این جهت که یکی (دموکراسی) علت دیگری (نقد/ نظریه ادبی) است و بی‏واسطه به این معنا که هیچ واسطه/ میانجی‏ای میان آن ها وجود ندارد. اما به نظر می‏آید که نسبت این دو پیچیده‏تر از آن باشد که در وهله نخست به نظر می‏آید، چراکه نه تنها رابطه نظریه ادبی و دموکراسی پیچیده و چندوجهی  است، بلکه واسطه/ میانجی‏هایی چون اقلیت‏ها نیز در آن نقشی تعیین کننده دارند. دموکراسی به عنوان یک نظام سیاسی سابقه‏ای طولانی دارد. علی رغم این پیشینه طولانی و تحول پیوسته آن در طول تاریخ، هنوز بسیاری از مسائل آن حل ناشده باقی مانده و راه حلی قطعی برای آن پیدا نشده است. یکی از این مسائل اقلیت‏ها هستند. آرمان دموکراسی اداره جامعه به وسیله همه مردم است، اما وجود اقلیت‏ها که معمولا به دلیل سرکوب، مشارکتی در جامعه ندارند تحقق چنین آرمانی را دور از دسترس و دشوار ساخته است. حل این مسئله دشوار دغدغه بسیاری از نظریه پردازان و به ویژه نظریه پردازان دموکراسی بوده است؛ وضع قوانینی برای حمایت از اقلیت‏ها و... یکی از این راه حل‏هاست. نظریه‏های ادبی نیز یکی از این راه حل‏ها برای حل مسئله اقلیت‏ها هستند. نظریه‏های ادبی که هر کدام به یک یا چند گروه از اقلیت‏ها مانند زنان، مهاجران، «بدویان» و... می‏پردازند تلاش می‏کنند تا با رهایی اقلیت‏ها از انقیاد دیگران، زمینه را برای مشارکت آن ها در جامعه فراهم سازند و از این طریق دموکراسی را تعالی بخشند.

    کلید واژگان: دموکراسی, نظریه ادبی, اقلیت ها, سرکوب}
    Issa Amankhani*

    What is the relationship between democracy and literary theories? Some individuals have considered this relationship as cause and effect, they have said that the relationship between the two is direct; Cause and effect in the sense that one (democracy) is the cause of another (criticism/literary theory) and direct as there is no intermediary/variable between them. But it seems that the relationship between these two is more complicated than it appears primarily, because not only the relationship between literary theory and democracy is complex and multifaceted, but mediators such as minorities also play a role in it. Democracy as a political system has a long history. Despite this fact and its continuous evolution throughout history, many of its issues still remain unsolved and no definitive solution has been found. One of these issues is "minorities". The ideal of democracy is the management of society by all people, but the existence of minorities - who usually do not participate in society due to oppression - has made the realization of this ideal far from reach and difficult. Solving this difficult issue has been the concern of many theorists, especially democracy theorists. Establishing laws to protect minorities and so on has been one of these solutions. Literary theories are also one of these solutions to solve the problem of minorities. Literary theories - each of which deals with one or more groups of minorities such as women, immigrants, natives, etc. - attempt to free the minorities from the subjugation of others and provide the basis for their participation in the society. In this way, democracy will be exalted.

    Keywords: Democracy, Literary theory, Minorities, Oppression}
  • محمد پوریاور چوبر، احمدرضا نظری چروده*، معصومه نظری چروده
    ایهام که در شمار دلپذیرترین و ظریف ترین هنرهای کلامی است، در جوامع استبدادی و حکومت های اقتدارگرا، بهترین شیوه برای بیان دردهای اجتماعی و مجرای فریاد اعتراض آمیز و البته محتاطانه است. حافظ که یکی از شاعران برجسته قرن هشتم است، از این آرایه در اشعارش برای نقد اوضاع آشفته و نابسامان آن دوران بسیار سود جسته است. این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش ایهام در طرح مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات خواجه شیراز بپردازد تا اولا میزان تاثیر هجوم چنگیز و حکومت مغولان در این دوره بر مضمون رایج در غزلیاتش بازنموده و ثانیا برجسته ترین ایهام های غزلیات شاعر با کارکرد سیاسی و اجتماعی شناخته شود. این تحقیق نشان می دهد که بیشترین انتقادات ایهام آمیز حافظ متوجه پادشاهان ستمگر و ریاکار مغولی است و در میان انواع ایهام، بسامد ایهام تناسب و ایهام مجرد بیش از گونه های دیگر آن است.
    کلید واژگان: بدیع معنوی, ایهام, ستم, ریا, غزلیات حافظ}
    Mohammad Pooryavar Choobar, Ahmadreza Nazari *, Masoomeh Nazari
    Īhām is among the most pleasant literary devices and the best way to express social woes and a medium through which to express discontent, albeit conservatively, in societies under authoritarian rule. Hafiz extensively employed this rhetorical embellishment to criticize the tumultuous situation, not least in his Ghazals. Relying on the descriptive-analytical method, this inquiry delves into the īhām-loaded poetry of Hafiz aimed at social and political issues. It will shed light on the influence of Mongol invasion of Persia and the dominance of Genghis Khan’s successors in the Hafiz’s poetry. It also identifies the most prominent instances of īhām with socio-political function in his poetry. The results suggest that the best part of social and political īhāms is aimed at the corrupt establishment, principal among them the hypocrite Mongol rulers. As well, two types of īhām were used more frequently than the other ones: tanāsub and mujarrad.
    Keywords: rhetorical embellishment, Īhām, Oppression, hypocrisy, Hafiz’s Ghazals}
  • محمد پوریاورچوبر، احمدرضا نظری چروده*، معصومه نظری چروده
    در سده های تاریک هفتم و هشتم هجری که دوره چیرگی خونخواران تاتار و فرمانروایی حاکمان نالایق ستمکار بر  ایران بود، اشعار انتقادی به شیوه ای رساتر از ادب اعتراض در قرن ششم، به منصه ظهور رسید. در بحبوحه آن دوران خفقان زده، سعدی و سیف فرغانی، دو تن از آزاداندیشانی بودند که هریک به سبک و سیاقی خاص، در اشعارشان به مسایل جامعه فروپاشیده آن روزگار پرداختند. از آنجا که خودرایی حکومت های ضدمردمی، قلم و بیان را در زندان هزارتوی استبداد به اسارت کشیده بود، به ناچار این شاعران برای به نقد کشیدن اوضاع آشفته و نابسامان آن دوران به آرایه های بدیعی رمزآلود، به ویژه ایهام روی آوردند. این پژوهش بر آن است که با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و مقایسه ای به بررسی و مقایسه کارکرد آرایه ایهام در طرح مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات شاعران مذکور بپرازد تا اولا میزان تاثیر هجوم چنگیز و حکومت مغولان در این دوره بر مضمون رایج در غزلیات شان بازنموده شود و ثانیا برجسته ترین ایهام های غزلیات شاعران مذکور با کارکرد سیاسی و اجتماعی و وجوه تشابه و افتراق آن ها شناخته شود. برآیند نهایی این تحقیق نشان می دهد که کاربست روش «ایهام» در بیان مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات سعدی نسبت به غزلیات سیف تنوع و بسامد بیشتری دارد. بیشترین انتقادهای ایهام آمیز این دو شاعر متوجه صاحبان قدرت است. از میان انواع ایهام، ایهام مجرد و تناسب به ترتیب در غزلیات سعدی و ایهام تناسب و تضاد در غزلیات سیف از نمود بیشتری برخوردارند.
    کلید واژگان: بدیع معنوی, ایهام, غزل, ستم, ریا, سعدی شیرازی, سیف فرغانی}
    Mohammad Pouryavar Choubar, Ahmadreza Nazari Charvadeh *, Masome Nazari Charvadeh
    In the dark seventh and eighth centuries AH, which was the period of domination of the Tatar bloodthirsty and the governance of the unworthy cruel rulers over the cultural Iran, critical poems emerged in ways deeper than the protesting literature in the sixth century. In this period, Saadi and Saif Farghani were two liberals who each addressed the issues of the disintegrated society of that time. Since the arbitrariness of anti-people governments had captured the pen and speech in the labyrinth of tyranny, these poets inevitably turned to cryptic novelties, especially equivoque , to criticize the turbulent situation of the time. Based on a descriptive-analytical and comparative method, this study aims to investigate and compare the function of equivoque in raising political and social issues in the Ghazal of the mentioned poets in order to firstly explain the impact of Genghis Khan invasion and Mongol rule in this period on the common theme in their Ghazal and secondly, the most equivoques of the Ghazal of the mentioned poets is known by their political and social functions and their similarities and differences, as well. The final result of this research shows that the application of "Equivoque " method in raising political and social issues in Saadi's Ghazal is more frequent than Saif’s. Most of the equivoques criticisms of these two poets are directed at those in power. Among the types of equivoque , abstract equivoque and equivoque of proportion are more prominent in Saadi's Ghazal and equivoque of proportion and contradiction in Saif's Ghazal, respectively.
    Keywords: Spiritual innovation, Īhām, Ghazal, Oppression, hypocrisy, Saadi Shirazi, Saif Farghani}
  • مفهوم هویت و عاملیت زنان در رمان ندیمه اثر مارگارت اتوود یکی از مفاهیم مورد بحث در جهان متکثر و چندفرهنگی کنونی، مقوله هویت می باشد که در آثار ادبی نیز به آن پرداخته شده است. نظریه های ادبی و فلسفی متفاوتی تمرکز خود را بر بررسی مفهوم هویت در ادبیات قرار داده اند که اخیرترین آن ها نقد پسااستعماری می باشد. گایاتری چاکراورتی اسپیواک از منتقدین پسااستعمارگری با رویکرد فمینیسم، به مساله اقلیت ها در هر جامعه ای می پردازد و نشان می دهد که چگونه زن ها و رنگین پوستان توسط سیستم قدرت به حاشیه رانده شده و مورد ظلم قرار می گیرند. از این منظر، سیستم های سیاسی و ایدیولوژیک، هویت را از افراد گرفته تا آنها قادر نباشند خود را به عنوان سوژه هایی انسانی و دارای تاثیرگذاری تاریخی مطرح کنند. هدف از این مطالعه بررسی روش هاییست که عاملیت زنان در رمان ندیمه اثر مارگارت اتوود چنان توسط قدرت محو شده که آنها به شی وارگی و فرودستی دچار شده اند. این تحقیق در پایان نشان می دهد که چگونه زنان فرودست و سرکوب شده راه هایی برای اعتراض و بیان خویش می یابند.
    کلید واژگان: عاملیت زنان, ستم و فشار, مطالعات پسااستعماری}
    Fatemeh Pourjafari *
    Identity is a contested concept in the presently diverse and multicultural world, and is reflected in the works of literature as well. Great numbers of theoretical works have been applied to literary works concerning the issue of identity, the most recent of which is postcolonial criticism. Spivak, the prominent figure in postcolonial feminist criticism, mainly concerns her theory with the struggle of the minority (the colonized or the females) against the oppression and injustice of the dominant system of power, which denies them an identity through which, they would assert themselves as dynamic agents who can act in history, rather than being acted upon. The aim of this study is to analyze the ways by which the female characters of Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale, are objectified as groups rather than individuals, and in Spivak’s words, subalterns who have no voice and their identity is affected by the ideological system of power. The researcher eventually indicates that the subaltern, though being silenced, would find her own way to assert her subjectivity.
    Keywords: Female othering, Oppression, Postcolonial studies}
  • مهدی شاهرخ، علی بابایی دم طسوج، سید سلیمان سادات اشکور*

    پروین اعتصامی یکی از شاعران پرآوازه شعر معاصر فارسی است که مخالفت با ستم و ستمگران و همدردی با محرومان و ستم دیدگان از درونمایه های مهم شعر اوست. احمد عبدالمعطی حجازی نیز یکی از پیشگامان شعر معاصر عربی و از شاعران متعهد مصری است که شعرهایش تصویری از درد و اندوه مردم جامعه خود از جمله مبارزه آن ها با ظلم است. این پژوهش در تلاش است با تکیه بر شیوه توصیفی- تحلیلی، نمودهای مشترک درونمایه ظلم ستیزی را میان این دو شاعر مورد پژوهش و واکاوی قرار دهد. نتایج این پژوهش نشان می دهد مواردی چون جست وجوی اتوپیای تهی از ظلم و بیداد، اعتراض به بی عدالتی در توزیع درآمدها و وضع مالیات های سنگین، و انتقاد از بی مهری در تعامل با یتیمان و کودکان بی سرپرست، از جمله نمودهای مشترک ستم ستیزی در اشعار دو شاعر است. اما با این وجود، پروین برای بیان انتقادات خود از زبان تمثیل، فابل و بیانی کنایه وار بهره می گیرد، اما در شعر حجازی، خبری از تمثیل های دور از ذهن نیست و او جسورانه و با صراحت کامل به انتقاد از شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه می پردازد.

    کلید واژگان: درونمایه های اجتماعی, ظلم ستیزی, پروین اعتصامی, احمد عبدالمعطی حجازی}
    Mahdi Shahrokh, Ali Babaei, Seyyed Soleiman Sadat Eshkevar *

    Parvin Etesami is one of the famous poets of contemporary Persian poetry whose opposition to oppression and oppressors and sympathy for the deprived and oppressed are important themes of her poetry. Ahmad Abdolmoati Hejazi is also one of the pioneers of contemporary Arabic poetry and one of the most committed Egyptian poets whose poems depict the pain and sorrow of the people of his community, including their struggle against oppression. The present study attempts to research and analyze the common manifestations of oppression theme between these two poets, relying on a descriptive – analytical method. The results show that issues such as the search for a utopia free of tyranny, protesting against injustice in income distribution and heavy taxes, and criticizing homelessness in dealing with orphans and orphaned children are among the common manifestations of anti-oppression. Nevertheless, Parvin uses allegorical language, fables and ironic expressions to express her criticisms, while in Hejazi's poetry, there is no mention of far-fetched allegories and he criticizes the political and social governing situation boldly and explicitly.

    Keywords: Social Themes, Oppression, Parvin Etesami, Ahmad Abdolmoati Hejazi}
  • حسن لکزیان، اکبر شعبانی*

    شعر معاصر در حوزه لفظ و محتوا تغییرات بنیادینی را نسبت به دوره کلاسیک تجربه کرده است. در زمینه مضمون و محتوا، شاعران از اشاره مستقیم به اخلاقیات پرهیز کرده و آن را به عنوان ابزاری برای بازنمایی مسایل سیاسی و اجتماعی به کار گرفته اند که این امر، بر چندلایگی و پیچیدگی شعرها افزوده است. حمید مصدق، یکی از نمایندگان برجسته شعر سمبولیسم اجتماعی در دوران معاصر، از این روش سود برده است و در شعر «درفش کاویان» با انعکاس مجموعه ای از آموزه های اخلاقی و ارتباط آن با مسایل سیاسی و اجتماعی، گامی جدید در شرح و طرح مضامین تربیتی برداشته است. او در سطح ژرف ساخت، با استفاده از ظرفیت های تعلیمی مواردی همچون خدامحوری، اتحاد مردم، خودباوری، عدم انفعال فکری و رفتاری، نفی جبرگرایی و... مخاطبان خود را برای ساختن دنیایی بهتر و مطابق با موازین عدالت محور ترغیب کرده است. بررسی شعر «درفش کاویان» با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد به مبانی نظریه کنش های گفتاری جان سرل نشان می دهد که استفاده از کنش های اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی منتج به بازنمایی مفهوم کلان اخلاقی «ظلم ستیزی» شده است و دیگر آموزه های تعلیمی برای تقویت این مفهوم بنیادی به کار گرفته شده اند.

    کلید واژگان: حمید مصدق, شعر معاصر فارسی, تعلیم و تربیت, ظلم ستیزی, کنش های گفتاری, جان سرل}
    hasan lakzian, akbar shabany *

    Contemporary poetry in the field of words and content has experienced fundamental changes compared to the classical period. In terms of content, poets have avoided referring directly to ethics and have used it as a tool to represent political and social issues, which has added to the complexity and complexity of the poems. Hamid Mosaddegh, as one of the prominent representatives of the poetry of social symbolism in the contemporary era, has benefited from this method and in the poem "Derafsh-e-Kavian" by reflecting a set of moral teachings and its connection with political and social issues, a new step in description and The design has removed the educational themes. At the deep construction level, he has encouraged his audience to build a better world in accordance with justice-oriented standards, using the educational capacities of such things as: God-centeredness, unity of people, self-belief, intellectual and behavioral passivity, negation of determinism, etc. Examining the poetry of "Derafsh-e-Kavian" with a descriptive-analytical method and approach to the basics of John Searle's theory of speech actions shows that the use of expressive, persuasive, emotional, obligatory and declarative actions has resulted in representing the macro moral concept of "oppression" and other doctrine. Teaching methods have been used to reinforce this fundamental concept.

    Keywords: Hamid Mosaddegh, contemporary Persian poetry, education, Oppression, Speech Actions John Searle}
  • گیتا ذاکری*، علی رضا شعبانلو، زهرا پارسا پور، یوسف محمدنژاد عالی زمینی

    در فرهنگ ایرانی، همواره بر عدل و داد تاکید شده است و این موضوع در ادبیات پیش از اسلام، در قالب اندرزنامه‌ها نمود یافته است. آداب‌‌الملوک‌هایی همچون سیاست‌نامه و قابوس‌نامه و نصیحه ‌الملوک نیز تحت‌تاثیر آثار و فرهنگ پیش از اسلام نگاشته شده و همان درون‌مایه‌ها را در قالب مفاهیم و استعارات بیان کرده‌اند. پژوهش حاضر به بررسی استعاره‌های مفهومی «عدالت» و «ظلم» از دیدگاه زبان‌شناسی شناختی می‌پردازد. در این پژوهش تلاش شده است در سه آداب‌ الملوک نام‌برده، استعاره‌های مفهومی عدالت و ظلم بر مبنای نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون استخراج و بر اساس روش فرکلاف، تحلیل شود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بیشترین حوزه‌های مبدا مربوط به طبیعت، اخلاق و خرد و دین است که از پس تمامی این استعاره‌های مفهومی به دو کلید مفهومی «عدالت، خیر» و «ظلم، شر است» می‌رسیم و در نهایت درمی‌یابیم که بنیان اندیشگانی چنین استعاره‌هایی، اندیشه‌های باستانی ایرانیان است که به دو مبدا خیر و شر قایل بودند. اهمیت این مطالب در اندیشه دینی ایرانیان باعث راهیابی آن‌ها به کتاب‌های دینی و غیر دینی از جمله اندرزنامه‌ها و در نتیجه راهیابی به قلمرو ادبیات شد و بعدها در ادبیات دوران اسلامی به کتاب‌های ادبی و اخلاقی همچون سیاست‌نامه و قابوس‌نامه و نصیحه ‌الملوک راه یافت. مفهوم عدالت و ظلم، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اندیشه‌های ایران کهن، در قالب استعاره‌های مفهومی‌ای که در این پژوهش آورده شد، به حیات خود ادامه داد و درون‌مایه فرهنگی و دینی ایرانیان باستان، به نسل‌های بعد منتقل شد.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, عدالت, ظلم, قابوس نامه, سیاست نامه, نصیحه الملوک}
    Gita Zakeri *, Ali Reza Shabanlu, Zahra Parsapoor, Yousef Mohammadnezhad āli zamini

    In Iranian culture, justice has always been emphasized and it has been reflected in pre-Islamic literature in the form of advice letters. The etiquette of the kings, such as the Siasatnāmeh, the Qāboos, and the Nasihatolmolook were written under the influence of pre-Islamic works and culture, and expressed the same themes in the form of concepts and metaphors. The present study examines the conceptual metaphors of "justice" and "oppression" from the perspective of cognitive linguistics. In this research, an attempt has been made to extract the conceptual metaphors of justice and oppression based on Lycaf and Johnson's theory of conceptual metaphor in the three mentioned literary works and to analyze them by using Fairclough method. The findings of this study show that the major origins are related to nature, ethics, wisdom and religion and these metaphors rooted in the ancient Iranian ideas that believed in two sources of good and evil. The importance of these materials in the religious thought of Iranians led them use religious and non-religious books, including letters of advice, and to the literary and moral works such as Siasatnāmeh, the Qāboos, and the Nasihatolmolook later on in the Islamic Period. The concept of justice and oppression, as one of the most significant ideas of ancient Iran, survived in the form of conceptual metaphors and the cultural and religious theme of the ancient Iranians passed on to next generations are given in this study.

    Keywords: Conceptual Metaphor, Justice, Oppression, Etiquette of the kings}
  • افشار قاسم آبادی*

    تحتوی اشعار خلیل حاوی علی صدی الإنسان المعاصر ومصاعبه التی تتحدث عن الالم والمعاناه والظلم الذی تحمله. فهو یعتبر الإنسان فی عصرنا الحاضر، وخاصه الإنسان العربی المعاصر، مخلوقا اسیرا وقع فی الازمه الحالیه، ومحاطا بالقمع. کما تناول فی قصایده المظلمات والازمات التی جعلت الرجل العربی الحدیث، وخاصه الجیل المعاصر، راکدا، لدرجه ان قصایده تصور ازمه عمیقه وماساه، وهذه هی نفس الازمه والحزن الذی اصبح اساس الوجود الإنسانی المعاصر؛ و الشاعر المعاصر لا یجهل وعی الإنسان المعاصر بقهره ومشاکله، ویسعی إلی تفسیر الإنسان المعاصر بالمبدا الإنسانی. خلیل حاوی لدیه افکار لإنقاذ البشر فی اشعاره و یستخدم خبراته الوجودیه و یعبر عنها. یعتقد حاوی ان الإنسان المعاصر من اجل إنقاذ نفسه جعل حریه عنوان حیاته وبشعارات مثل؛ الامل، فی انتظار المعجزه، وبالیقین، النضال، الثوره، الإنتفاضه والمثالیه یحاول العمل بهذه الافکار وجهوده ونضالاته من اجل إنقاذ الإنسانیه، وخاصه الرجل العربی، وفی کل هذه الظروف یامل فی تحقیق الحریه التی یرغب فیها.

    کلید واژگان: خلیل حاوی, الشعر, الإنسان المعاصر, الظلم, الحریه}
    Afshar Ghasemabadi *

    Khalil Hawi is one of the contemporary Lebanese poets who have many reflections on contemporary man and his problems. His poems contain an echo of modern man and his struggles that speak of the pain, suffering and injustice they endure. He considers mankind in our time, especially the contemporary Arab man, to be a captive creature who has fallen into the current crisis, surrounded by oppression. He also addressed in his poems the grievances and crises that made the modern Arab man, especially the contemporary generation, stagnant, to the extent that his poems depict a deep crisis and tragedy, and this is the same crisis and grief that has become the basis of contemporary human existence. The contemporary poet is not ignorant of the contemporary man’s awareness of his oppression and his problems, and he seeks to explain the contemporary man with the human principle. Khalil Hawi has ideas for saving people in his poetry and uses and expresses his existential experiences. Hawi believed that, in order to save himself, modern man made freedom the title of his life and with slogans such as; Hope, waiting for a miracle, with certainty, struggle, revolution, uprising and idealism, he tries to work with these ideas, efforts and struggles in order to save humanity, especially the Arab man, and in all these circumstances he hopes to achieve the freedom he desires.

    Keywords: Khalil Hawi, Modern Man, Oppression, Poetry, Freedom}
  • علیرضا حسینی *، حسین حدیدی

    ادبیات مقاومت به عنوان یکی از پویاترین جریان های ادبی معاصر عرب به شمار می رود و به خصوص در عراق، به دنبال افزایش ظلم و ستم حکومت عثمانی و استعمارگران با هدف مبارزه در مقابل آن شکل گرفت. این اشعار بازتاب دهنده دردها و رنج ها، پیکار و پایداری، آزادی و بیانگر معضلات اقشار مختلف جوامع بشری است که شاعرانی چون زهاوی و رصافی از منادیان حقیقی آن به شمار می آیند. آنان توانستند با تلاشی گسترده به سرودن شعرهای مهیج و تحریک احساسات خفته مردم مبادرت ورزند که علاوه بر تاثیرگذاری در رخدادها، در راستای منافع سرزمین خویش آثار ادبی ماندگاری را هم تالیف کنند. این مقاله با استفاده از روش پژوهش ادبی و تاریخی ابعاد و زوایای موضوع را بررسی می نماید. یافته ها نشان می دهد، عشق به وطن، مبارزه با دولت عثمانی و حکومت قیمومیت از مهم ترین بخش ادبیات پایداری در اشعار این دو شاعر عراقی است. زهاوی و رصافی از جمله شاعرانی بودند که مردم را به حق طلبی و ظلم ستیزی دعوت کردند.

    کلید واژگان: ادبیات مقاومت, ظلم ستیزی, عراق, صدقی زهاوی, معروف الرصافی}
    Alireza Hosseini*, Hossein Hadidi

    Resistance literature is considered as one of the most dynamic contemporary Arab literary currents and was formed especially in Iraq, following the increase of oppression of the Ottoman government and the colonialists in order to fight against it. These poems reflect the pains and sufferings, struggle and stability, freedom and express the problems of different strata of human societies, that poets such as Zahawi and Rasafi are the true preachers. With a great effort, they were able to compose exciting poems and provoke the dormant emotions of the people who, in addition to influencing events, also wrote lasting literary works in the interests of their homeland. This article examines the dimensions and angles of the subject using literary and historical research methods. The findings show that love for the homeland, struggle against the Osmani government and the rule of guardianship are the most important parts of the resistance literature in the poems of these two Iraqi poets. Zahawi and Rasafi were among the poets who called the people to seek right and oppression.

    Keywords: Resistance Literature, Oppression, Iraq, Sedqi Zahawi, Maroof Al-Rasafi}
  • احمد شیرخانی*
    ادوارد مورگان فورستر رمان نویس سرشناس بریتانیایی، در اوایل قرن بیستم با نوشتن رمان «گذری به هند» به شهرت جهانی رسید. او اولین رمان نویس برجسته ای است که از استعمار انگلیس در هند انتقاد کرد و همین موضع ضداستعماری فورستر موجب شد تا «گذری به هند» از دیدگاه نقد پسااستعماری قابل تحلیل باشد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جایگاه فورستر در گفتمان پسااستعماری می پردازد و سپس به این سوال پاسخ می دهد که رویکرد زنان رمان «گذری به هند» نسبت به تجربه استعمار چگونه است. زنان در این رمان به سه گروه تقسیم می شوند؛ گروه اول، «زنان انگلیسی متاهلی» هستند که سرکوب استعماری را به شکلی منفعلانه پذیرفته اند و در برخورد با بومیان، خط مشی استعمارگران را دنبال می کنند. گروه دوم، «زنان مجرد انگلیسی» هستند که در مقابل سرکوب استعماری مقاومت می کنند و در پی رهایی بومیان از سرکوب استعماری هستند. این گروه نتوانسته است در موضع فمنیسم استعماری خود، خواسته های طیف متنوع زنان رمان را نمایندگی کند و در نتیجه با بازنمایی دلخواه خود به سرکوب زنان بومی کمک می کند. گروه سوم را «زنان هندی» تشکیل می دهند؛ آن ها از سرکوبی سه لایه رنج می برند.
    کلید واژگان: فورستر, گذری به هند, فمنیسم پسااستعمار, زنان, سرکوب}
    Ahmad Shirkhani *
    E. M. Forster, the great British novelist in the first half of twentieth century, achieved his worldwide fame by writing A passage to India. He is the first outstanding British novelist that criticizes in his novel British colonialism in India, and, this very factor has been the reason for the postcolonial analysis of the novel. Through a descriptive-analytic method, this paper presents the theory of postcolonial feminism, and then, investigates the position of Forster in postcolonial discourse. After, the approach of the novel’s women to colonialism is analyzed. There are three groups of women in A Passage to India: the first group are married British women who have passively accepted the colonial oppression. They follow the colonizer’s policy in their dealings with the natives. The single British women form the second group. The women of this group resist the British oppression and they intend to deliver the natives from such an oppression. From their postcolonial stance, this group fails to represent the demands of the native women with their variety of race, culture, and ethnicity. The second group of women suppress the native women through their representation. The third group of women in the novel are the native women who are triply oppressed.
    Extended Abstract
     
    1-Introduction
    Edward M. Forster was one of the most well-known British novelists in the twentieth century. Great part of his fame origins from his A Passage to India (1924). Written in a masterly style and having a coherent structure, the novel reflects the colonial experience of Britain in India. Unlike the novels that had partially dealt with the question of British colonialism, A Passage takes a critical stance to this question and this make the Forster’s work as the greatest “anti-colonial” novel in English literature (Morey, 2007: p. 254). Of course, it should be noted that the first half of twentieth century witnessed the decline and collapse of British empire and this context contributed to the formation of Forster’s thought and creation of his novel. Besides, the central role of women in the novel has made it possible to analyze the relationship between women and the colonial experience. In Passage, women show a range of reactions to colonialism, from supporting it to resisting against it. These two aspects of Forster’s novel has drawn the attention of postcolonial and feminist scholars.
    2-Methodology
    With an analytic-descriptive method, this article introduces the basic concepts of postcolonial feminism, and then, studies the position of Forster in postcolonial discourse to analyze Forster’s women’s approach to the colonial experience. From postcolonial feminist perspective, this paper focuses on female characters in Passage and classifies them into three categories: Anglo-Indian women, single British Women, and Indian women. After, the reaction of each category to the experience of colonialism will be investigated. Furthermore, the application of postcolonial feminist approach to the novel will uncover the interaction among the three groups.
    3-Discussion
    Feminist movement and postcolonialism have some common aspects. Women and the colonized find themselves similarly in a marginal status in regard to patriarchal and imperial system and they both attempt to find a resisting site in dominant space. Mohanty points out the feminist theory and criticism have always benefited from gender differences to define the identity of women. The result of such an emphasis on gender differences in relation to other non-western women has led to the formation of “third-world difference”. By creating such a difference “ the western feminists attempted to ‘colonize’ and appropriate the basic complexities and conflicts which were the characteristics of women’s life from different classes, religions, cultures, races, and social castes” (p. 260). Displaying the oppression of third world women through racial bias in western feminism, postcolonial feminism dislocates the centrality of gender in and tries to acknowledge the racial and social differences in women’s of postcolonial societies.
         The Anglo-Indian women, the first group, place themselves in the position of colonizers in their dealings with the natives. The colonial principles and standards exist in the simplest form in their thoughts and they are placed in the position of the natives when compared with the men of colonial society. Colonial binaries makes them underlie their racial differences in relation to the natives. By introducing the single British women, the second group, in his novel, Forster ponders on the topic of women in colonial discourse. A study of their representation in Passage reveals the encounter between colonial power and its internal critics, on the one hand, and the second group’s tendency to appropriate all differences among women in its challenge to colonial power. The second group of women have failed to achieve all their goals. They have been mainly successful in inspiring change in native males (Dr. Aziz) to resist the colonial system. But, they have offered a monolithic image of women generally. Racial, ethnic, cultural, social varieties and the relevant experience of each of these conditions for the non-western women is rendered trivial in western feminism and it has led to a return to former structures of dominance and colonialism (Mohanty, p. 260). Passage shows that Forster is conscious of the painful condition of native women. The image of native women here corresponds with Spivak’s notion that if the male colonized are dominated by colonial rule, women in colonial societies suffer doubly. They are dominated both by colonial rule and their patriarchal societies (1988, p. 90-91).
    4-Conclusion
    Women in Passage can be divided into three groups. The first group includes the wives of colonial staff in India. In fact, they are female replica of male colonizers. They emphasize on colonial binaries and regard themselves superior to the natives racially and inferior to the British males because of their gender. Like the natives, they are exposed to colonial suppression and are generally passive. The second group, the single british women, are considerably active. They claim that they want to establish a bridge between themselves and the natives and criticize the colonial experience. They are more responsive to the oppression of male natives but show no interest in speaking out the oppression the native females or Anglo-females suffer. They can be regarded as representatives of white feminism that ignores racial and cultural differences particular to native women. They are responsible for the formation of a new kind of suppression within the discourse of feminism. The third group are native women in the novel. They are, similar to the first group, exposed to direct oppression but for them it is tripled. Firstly, the colonial structure oppresses them and this oppression is intensified by patriarchal dominance over them. Their painful oppression if enhanced further when they are ignored by western feminism and thereby represented by them.
    Keywords: Forster, A Passage to India, Postcolonial Feminism, Women, Oppression}
  • سید شمس الدین نجمی، سعیده قره چاهی *

    مغولان با هجوم به سرزمین ایران و تصرف کامل آن مردم این سرزمین را تحت سیطره سیاسی و نظامی خود قرار دادند و با هر پایداری (مقاومت) مردمی به شدت برخورد کردند. با مرگ ابوسعید ایلخانی آخرین فرمانروای این سلسله، سرزمین ایران را هرج و مرج و نا امنی فرا گرفت. در بحران ایجاد شده پس از مرگ ابوسعید ایلخانی ظلم و ستم بر مردم ایران افزایش یافت. تعالیم قرآن کریم و اهل بیت (ع) برای مردم خراسان زمینه ای را فراهم آورد تا در مقابل متجاوزان به پایداری بپردازند. به همین منظور در قسمت شرقی ایران نهضت شیعی سربداران بر علیه ظلم و ستم مغولان ایلخانی شکل گرفت. نهضت سربداران اولین پایداری موفقیت آمیز مردم ایران در قرن هشتم بود که با تاکید بر جلوه های پایداری چون: ظلم ستیزی، میهن پرستی ، عدالت طلبی روی کار آمد و پس از پیروزی به حمایت از دیگر جنبش های آزادی خواه پرداخت. با عنایت به مطالب فوق، این پژوهش می کوشد تا پاسخی به پرسش های ذیل بیابد: 1- نهضت شیعی سربداران چگونه شکل گرفت ؟ 2- کدام جلوه های پایداری باعث پیروزی این نهضت شد؟. یافته ها در این پژوهش بیانگر آن است که هر چند جلوه های پایداری چون ظلم ستیزی،عدالت طلبی و میهن پرستی در تشکیل نهضت شیعی سربدارن بیشترین نقش را داشته است اما اصلی ترین عامل و تداوم پایداری نهضت سربداران، آموزه های قرآنی و فرهنگ اهل بیت (ع) بخصوص فرهنگ عاشورا بوده است.

    کلید واژگان: سربداران, پایداری, ظلم ستیزی, میهن پرستی, عدالت طلبی}
    saeide gharechahi

    Mongol invasion of Iran and its full occupation of the territory was dominated by the political and military and with any stability (resistance) treated people badly. With the death of Abu patriarch last ruler of this dynasty, chaos and insecurity gripped the Iranian territory. The crisis created after the death of patriarch Abu oppression of the Iranian people rose. The teachings of the Quran and Hal al-Bait to provide the people of Khorana, an area in front of the invaders to their stability. Therefore, in the eastern part of the Shiite movement Sarbedaran against oppression was the patriarch of the Mongols. Sarbedaran first successful resistance of the Iranian people who in the eighth century with an emphasis on stability effects such as oppression, homeland patriotism, justice came to power after winning the support of freedom of movement. In view of the above, this study tries to find an answer to the following questions: 1. How was Sarbedaran Shiite movement? 2. Which aspects of sustainability will be the victory of this movement? The findings in this study suggest that although stability effects such as oppression, justice and homeland worship at Srbdarn Shiite movement's most important role is the most important factor of stability and continuity Sarbedaran, the teachings of the Quran and Hal al-Bait Culture (a) in particular has been the culture of Ashura

    Keywords: Sarbedaran, Stability, Oppression, Homeland worship, justice}
  • نجمه طاهری ماه زمینی *، محمدصادق بصیری، محمدرضا صرفی
    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به مذهبی بودن انقلاب، اعتقادات و باورهای اسلامی و به ویژه عقاید شیعی در کشور ایران رواج یافت. یکی از این باورها، انتظار موعود و منجی آخرالزمان است که در همه ادیان الهی به ظهور و حکومت او اشاره و تاکید شده است؛ بر این اساس، شاعران انقلاب اسلامی در ترسیم آینده بشری، به ظهور امام زمان(عج) بسیار توجه نموده اند و در اشعار خود به دادخواهی و طلب یاری از ایشان پرداخته اند و علاوه بر آن، به شکوه از غیبت طولانی و عصر غیبت، بیان ظلم و ستم مستکبران بر مستضعفان و ترسیم عصر ظهور و فراوانی نعمت و عدل و داد پرداخته اند. نکته ای که در این اشعار جالب توجه است، باور عمومی به ارتباط انقلاب اسلامی ایران و شهدای این راه با زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) است. البته شاعران به این باور دل خوش نکرده اند و در اشعار خود در برابر بی عدالتی ها و کژ روی های موجود در جامعه اعتراض می نمایند و بدین صورت، وظیفه خود را در خصوص زمینه سازی ظهور منجی به جا می آورند.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, شعر معاصر, انتظار, منجی, ظلم و ستم, عدالت}
    N. Taheri * Basiri_Mr. Sarfi
    After the Islamic Revolution, according to the religious beliefs of the revolution, Islamic beliefs, especially Shia beliefs were promoted in Iran. One of these beliefs is waiting for the promised savior whose reappearance and rule has been mentioned and emphasized in all divine religions. Therefore, the poets of the Islamic Revolution in picturing the future of the human being, have focused their attention on the reappearance of Imam Mahdi (ATF) and have asked him justice and help in their poems, in addition to complaining about his long absence, the occultation era, the oppression of the arrogant, and depicting the reappearance era and the abundance of justice. What is interesting about these poems is the public’s belief in the connection of the Islamic Revolution of Iran and its martyrs with the preparations for the reappearance of Imam Mahdi (ATF). Of course, the poets have not been merely satisfied with this belief, but they protest against injustice and deviations existing in society. This way, they perform their duty in paving the way for the reappearance of Imam Mahdi (ATF).
    Keywords: The Islamic Revolution, Contemporary poetry, Waiting, The savior, Oppression, Justice}
  • عباس محمدیان، مسلم رجبی*
    حمید سبزواری یکی از شعرای برجسته و مشهوری است که شعرش بیانگر مشقت و رنج های دوران انقلاب اسلامی و نشان دهنده آلام درونی و دردهای دوران دفاع مقدس است که ملت ایران، آن مرارت ها را به جان و دل خریده و بار سنگین این گونه مصائب را بر دوش کشیده اند. در حقیقت، حمید سبزواری شاعری ملی و انقلابی است که مردم را در برابر ظلم و ستم می شوراند و آنان را تشویق به مبارزه و استقامت می کند و از کسانی که از کنار تباهی ها ی رژیم منحوس پهلوی و جور رژیم بعث بی توجه می گذرند و سکوت اختیار کرده، خاموشی می گزینند، به انتقاد می پردازد. این شاعر نستوه و خستگی ناپذیر با به تصویر کشیدن شجاعت و شهامت ملتی رنج کشیده به انتقاد از حکومت وقت و به افشاگری ظلم و ستم دشمن بعثی می پردازد. از اشعار حمید سبزواری چنین استنتاج می شود که وی، ضمن مبارزه و انتقاد، با هشدار در مورد بی توجهی ها و نیز دوری از تسامح نسبت به دشمن، عامل شکست در برابر متجاوزان را اختلاف و تفرقه دانسته و در هر جا که فرصت دست می داده، شور و شعور و احساسات مردم را بر می انگیخته است. این پژوهش با هدف نمایاندن جلوه های ادبیات پایداری در سروده های حمید سبزواری و با روش تحلیلی توصیفی صورت گرفته تا در پایان بتوان جلوه های ادبیات پایداری را همچون ظلم ستیزی، شهادت طلبی، مبارزه و جان فشانی، نقد حکام جور، به تصویر کشیدن جنایت های دشمن و... در اشعار این شاعر انقلابی و ملی به وضوح دید.
    کلید واژگان: حمید سبزواری, ادبیات پایداری, ظلم ستیزی, حکام جور, شهادت طلبی}
    Abbas Mohammadian, Moslem Rajabi*
    Hamid Sabzavari is one of the prominent poets whose poetry indicates the hardships and suffering of Islamic revolution era and the internal pains of holy defense time. In fact, he is a national revolutionary poet who incites people against oppression, encouraging them to fight and endure, and criticizes those who are indifferent toward the Pahlavi Regime's depravity and the oppression of Baath regime of Iraq. Illustrating a suffered nation's bravery and courage, this heroic and tireless poet blames the Pahlavi Regime and reveals Baathist's cruelty. In addition to inciting people, whenever he finds an opportunity, he criticizes laxity. The present study was conducted through a descriptive-analytical method, aiming at representing the aspects of resistance literature, so that at the end such aspects as anti-oppressionism, martyrdom, struggle and sacrifice, criticizing tyranny, revealing enemy's crime, etc. are illustrated in his revolutionary poetry.
    Keywords: Hamid Sabzavari, Resistance literature, Anti, oppression, Tyrants, Martyrdom}
  • غلامعلی فلاح*
    قصه در تاریخ فرهنگ بشری به مثابه وجودی حاضر و غایب است و تقریبا همه ادیان و کیش های توحیدی و غیرتوحیدی در کتاب های مقدس خویش از آن برای ابلاغ پیام و آموزه های خود بهره جسته اند تا آن جا که می توان قرآن کریم، معجزه جاویدان دین اسلام را، «قصه گویی» اعصار خواند. قرآن به دلیل تنوع مخاطبان از قالب قصه به ویژه قصه های پیامبران برای تقویت باورهای دینی و الگوسازی و معرفی اسوه و آشنایی مسلمانان با سنت های اسلامی و تربیت و ترغیب آنان به تدبر و مشاهده آیات الهی و جلوه های متکثر آفرینش و عبرت آموزی، غایت بهره را می برد. قصه یکی از ابزارهای مهم برای ابلاغ دعوت به وحدانیت خدا از طریق تصویر احوال و انبیای پیشین و جلوه های روز قیامت و بهشت و دوزخ است. بن مایه اصلی قرآن و قصه های پیامبران آن، تقابل خیر و شر یا به عبارت دیگر، دیالکتیک بخردی و نابخردی است. در این مقال بر آن هستیم که این بن مایه یا استعاره مفهومی را در قصه های قرآن واکاویم؛ لذا ابتدا واژه ظلم را از نظر لغوی در قرآن بررسی می کنیم و آنگاه جلوه های مختلف این فراروایت را در آن تبیین خواهیم کرد.
    تازه های تحقیق
    بدایت ظلم همان تعامل نامناسب بشر با پدیده های مادی است و از همین جاست که ظلم به حوزه های دیگر تسری پیدا می کند و جلوه بارز آن تجاوز به حقوق دیگران است.
    جهان مبتنی بر این حقیقت ثابت است که چالش مستمر بین خیر و شر و عدل و ظلم طی تاریخ بین اصناف و طبقات مختلف انسان ها در جریان بوده است. گاهی دایره خیر فراخ است و روحانیت و معنویت در آن می شکوفد و می بالد و گاهی دایره شر گسترده است که خیر را محدود می سازد. قهرمان قلمرو خیر و عدل، انسان مومن خردمند و حکیم نیکوکار و ضد قهرمان، آن فرد شریر ستمگر و تباهکار است. ظلم توازن عقل و وجدان را که باعث حفظ ایمان انسان فرهیخته می شود، نابود می کند تا وسوسه های شیطانی بر انسان چیره شود و او را به ستم وادارد. قرآن شکل های مختلف این ستم را در ضمن قصه های پیامبران چونان زنجیر بلندی تصویر کرده است که از روزگار آدم تا خاتم (ص) ادامه دارد.
    این ظلم در دوره های مختلف، شکل و اسلوب جدیدی پیدا می کند، اما جوهره و حقیقت آن در همه این ادوار یکی است و جلوه های بارز تقابل خیر و شر و توحید و شرک یا به عبارتی، بخردی و نابخردی است. بارزترین جلوه نابخردی در قرآن، شرک است؛ از همین رو، به محض آنکه پیامبری از دنیا رخت برمی کشید و عقل و خرد یا به تعبیری توحید مقلوب شرک و نابخردی می شد، پیامبر دیگری برانگیخته می شد تا مردم را به صراط مستقیم که همان عقل است رهنمون کند.
    به طور خلاصه انواع ستم در قرآن عبارت است از:الف. ستمی که از طبقه ای نشئت می گیرد و خود را از دیگر طبقات اجتماعی برتر می داند. اینان خود را در خرد، مال و منزلت از دیگران برتر می دانند. نمونه آن در قرآن قوم نوح(ع) است.
    ب. ستم با منحصرکردن آبشخورهای داخلی و خارجی به دست طبقه ای که خصلت ایشان تجمل پرستی، نژادپرستی و رفاه طلبی است که در قبیله عاد شیوع پیدا کرد.
    ج. ستمی که سخت با تکذیب دین مرتبط است. این ستم عدل را محو می کند و همه موازین حق را وارونه می سازد و این همان ستمی است که در جامعه ثمود (ع) رواج یافت.
    د. ستم قوم لوط (ع) که با عدول از جریان طبیعی تکوین صورت گرفت. این قوم به دلیل کبر و غرور با جریان طبیعی خلقت به محاربه برخاستند.
    سرشت گفتمان عقلی پیامبران، اعم از آدم و نوح و ابراهیم، با گفتمان عقلی پیامبر اسلام تفاوتی ندارد. این چالش بین نابخردی با بخردی پیوسته در طبیعت ساری و جاری است و در نهایت بخردی پیروز میدان است و نمایندگان نابخردی خواه نمرود باشد یا فرعون هرگز پیروز نخواهند شد.
    کلید واژگان: قرآن, قصه های پیامبران, بن مایه, تقابل بخردی و نابخردی, توحید, شرک, ظلم}
    Gholamali Fallah*
    In the history of Human-culture, story is like one who is absent while he is present, and almost all monotheistic and non-monotheistic religions have used it in their Holy Books to convey their messages and teachings, in a way that the Holy Quran, the Islam's eternal miracle, can be considered as the "storytelling" of the ages. Storytelling has been exploited in Quran, especially the tales of the prophets, to strengthen the religious beliefs, to introduce role models, to make Muslims familiar with Islamic traditions, and to encourage them to look and reflect upon the divine revelations and numerous manifestations of creation due to the diversity of its audiences. Storytelling is one of the most important tools to convey the God's invitation to accept His unity portraying the lives of earlier prophets, the day of resurrection, heaven, and hell. The main theme of The Holy Quran, and the stories of the prophets in it, is the confrontation of Wisdom vs. Idiocy (or good and evil). It has been tried, in present paper, to explore this theme or conceptual metaphor in the stories of Holy Quran. So, initially the word "oppression" is lexically studied in Quran, and then, various manifestations of this meta-narrative will be explained in it.
    Keywords: The Holy Quran, the stories of the prophets, Theme, Wisdom vs. Idiocy, Monotheism, Polytheism, Oppression}
  • ملیحه متغیر، سید محمد امیری
    آزاررسانی و ظلم از مهم ترین موضوعاتی است که قرآن کریم به طور گسترده به آن پرداخته و مشخص کرده که پرهیز یا انجام آن می تواند تاثیر عمیق روحی و روانی، اخلاقی، اجتماعی، عملی و... به صورت مثبت یا منفی بر انسان داشته باشد. این مقاله با هدف تبیین موضوع آزاررسانی در قرآن کریم و بازتاب آن در «گلستان» سعدی، سامان یافته است که در آن به ریشه ها و عوامل آزاررسانی، انواع ظلم(اعتقادی، اجتماعی و فردی)، انواع آزاررسانی(جسمی و روحی) و مواردی در خصوص هر کدام پرداخته شده است؛ و با نمونه هایی از آیات قرآنی و گاه احادیث و روایات مزین گردیده که برای هر کدام شواهدی نیز از «گلستان» سعدی به عنوان نمونه آورده شده است که گواهی استوار از سطح آگاهی شیخ اجل نسبت به قرآن و سنت می باشد.
    کلید واژگان: آزاررسانی, قرآن, ظلم, عدل, گلستان سعدی}
    Maliheh Moteghayer, Seyyed Mohammad Amiri
    Persecution and oppression are from the most important subjects that Holy Quran vastly talks about it and avoids us; while doing or not doing it, can have the positive or negative effect of our social, practical and moral life. The present article attempts to express the persecution issue in Quran and its reflection in Sa’adi’s Golestan and its roots, reasons and kinds (religious, social and individual) are studied as well. Examples from Quran and narrations as well as some from Golestan are brought to prove this claim.
    Keywords: persecution, Holy Quran, oppression, justice, Saadi's Golestan}
  • Barat Mohammadi
    Since the Constitutional era is the period of transition from tradition to modernity and society is in crisis and transformation and there is contradictions in worldviews and attitudes. Therefore, there is both new and old worldviews in the minds of people of society, and that is why the traditional along with a new interpretation of images exist in the divans of poets of Constitutional era and a kind of duality has been created. The images in this study, is the expression of visual components, which are certainly for the Constitutional era, poets’ main concern and representative of the poetry of this period. Otherwise, repetitive and cliché imagery and sometimes new, could be found in the poetry of this period which in turn are great and interesting such as simile, metaphor, metonymy, image and figure of speech, and literal and spiritual rhetoric. Among the most frequently used terms which affected by political and social movements and are manifested in the poetry of the Constitution, could mention the country, Constitution, freedom, parliament and cabinet, prison, colonization and oppression, the working class and other like; by which poets talked about them sometimes explicitly, sometimes through both artistic and visual by the help of literary tools. A duality could be seen in the area of images related to describing the four seasons. Some images and interpretations are not eternal and everlasting due to integrating with the slogan and news and most of the images have been raised beyond time and space also due to the poetic imagination and admirable adornment and symbolic terms.
    Keywords: Poetry of Constitution, Duality if Image, Country, Freedom, Oppression, Parliament}
  • الدکتور عدنان محمد احمد، مازن احمد عثمان
    هذه الدراسه محاوله لتتبع بعض صور القهر فی الشعر الجاهلی، والکشف عن ابعادها ودلالاتها فی نفوس مبدعی ها من شعراء الجاهلیه، اولئک الذین عکر الإحساس بالقهر صفو عیشهم، فعبروا عن ذلک باشعارهم التی جاءت مثقله بالحزن والاسی والإشفاق علی ضعف الإنسان فی واقع یعلی من شان القوه والاقویاء، إلی حد تغدو معه القوه الشرط الاول لحیاه تلیق بإنسانیه الإنسان.
    تتعدد صور القهر فی الشعر الجاهلی، وتتلون بالوان اسبابها ومشاعر اصحابها، ولکنها تکشف مجتمعه عن معاناه الإنسان فی مواجهه واقع یعجز عن الانتصار علیه، واقع قاس یکشف للإنسان ضعفه، فیکشف له بذلک زیف احلامه وبطلان امانیه.
    کلید واژگان: القهر, الشعر الجاهلی, الادب الجاهلی}
    Dr. Adnan Muhammad Ahmad, Mazen Othman
    This study is an attempt to investigate the representation of some types of oppression in the pre-Islamic poetry and to indicate how oppression affected the pre-Islamic poets who lived a tough life of privation. They showed their feeling of resentment in many of their poems, which were full of sadness and bitterness. The images of oppression in the pre-Islamic poetry are multifarious and can be categorized according to the motives and feelings of the poets. They depict the sufferings of the human being who faces unbearable realities. These sufferings show how weak human beings are. Therefore, people find their dreams impossible to achieve and their wishes are portrayed out of reach.
    Keywords: resentment, oppression, pre, Islamic poets, pre, Islamic poetry, symbols}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال