به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Poesy » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Poesy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فتح الله مجتبایی، علیرضا امامی، عاطفه طهماسبی گرکانی*
    دیوان انوری از جهات مختلفی، به خصوص از نظر سبکی و چگونگی کاربرد زبان، حایز اهمیت و توجه است. سروده های او در پنج قالب قصیده، قطعه، غزل، مثنوی و رباعی هستند و آنچه در دیوان وی جلب نظر می کند، تفاوت زبانی و شیوه بیان او در انواع و قالب های مختلف ادبی است؛ از این رو، با وجود اینکه در مجموع اشعار او، مشابهت های فکری و زبانی مشهود است، باید ویژگی های سبکی شعر او را در هر قالب، به طور جداگانه بررسی کرد. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و ارایه نمونه هایی از اشعار مندرج در دیوان انوری، به تفاوت های سبکی و زبانی وی در قالب ها و موضوعات شعری و متناسب با مخاطب های متفاوت پرداخته است. نتایج به دست آمده از تحلیل ویژگی های سبکی اشعار انوری نشان می دهد او متناسب با موضوع، قالب ، ممدوح و مخاطب ، شگردهای زبانی و ادبی متفاوتی را به کار برده است. به طور کلی، شعر انوری را در چهار نوع زبانی می توان بررسی کرد: 1. زبان متناسب با شعر درباری و مدحی 2. زبان متناسب با پند و اندرز؛ 3. زبان عامیانه 4. زبان تغزلی و عاشقانه. با قضاوتی منصفانه و دقت در اشعار انوری، ثابت می شود که وی از عهده تنوع قالب ها و مضامین و به تناسب آن ها، تنوع زبان و بیان، به خوبی برآمده است، لفظ و معنا را متناسب با یکدیگر آورده و برای القای هرچه بهتر ظرایف معنایی، بهترین بهره را از امکانات موجود در زبان برده است. انوری با بهره گیری از علوم مختلف، همچون طب، نجوم و منطق و در عین حال، نزدیک شدن به زبان عامه مردم، تجددی در زبان شعر به وجود آورده است. دیوان شعر او هم تصویری تمام قد از شعر درباری و مطابق مقام ممدوح عرضه می کند و هم در سطح عموم مردم زمان خود و متناسب با فهم آن ها اشعاری دارد و هم متناسب با حال وهوای معشوق و آیین دلدادگی، ابیات مسحورکننده ای را شامل می شود.
    کلید واژگان: انوری, فن شاعری, قالب شعری, سبک, زبان, بلاغت, مخاطب}
    Seyyed Fathollah Modjtaba&Amp, Rsquo, I, Alireza Emami, Atefeh Tahmasbi Garakani *
    Anwari’s divan is of prime importance and worthy of consideration from different perspectives especially from the linguistic one. He wrote poetry in five different forms: qasideh, qit’ah (fragment), ghazal (lyric), maṯnawi, and ruba’i (quatrain). However, what attracts one’s attention to his poetry is the versatile language and mode of expression he employs in different literary genres and forms. Consequently, although there are apparent similarities as to the thought and language of his composition, the stylistic characteristics of his poetry should be separately analyzed with regard to every given form. Employing an archival descriptive-analytical method, this article deals with the stylistic and linguistic peculiarities of his poetry regarding the forms, themes and audience appropriation in selected poems from his poetry collection. Results obtained from the analysis of Anwari’s poetry suggest that the poet employs different modes and techniques of expression appropriate to the subject matter, form, object of praise (mamdouh), and audience. In general, Anwari’s poetry can be studied in four types of language registers: 1) language appropriate to court and praise poetry; 2) language appropriate for advice; 3) language of the common people and in some cases the language of the lower class of the society: 4) lyrical and romantic language. With a fair and careful evaluation of Anwari's poems, it is proved that he can well handle the variety of forms and themes and the variety of language and expression in proportion to them, merge the word and the meaning in proportion to each other and make the most of language to express conceptual delicacies. Using various contemporary sciences such as medicine, astronomy, logic, etc., and at the same time approaching the language of the common people, Anwari created a modernity in the language of poetry. His poetry collection includes exemplary praise and court poems, poems palatable to common people’s taste and fascinating portrayal love poems.
    Keywords: Anwari, poesy, poetic form, Style, language, Rhetoric, audience}
  • شراره الهامی، رضا برزویی، میترا عذیری*

    یکی از وجوه بررسی آثار سخنورانی که به مدد توانایی قریحه و استعداد ذاتی خود، مبدع تحول و نوآوری خاصی در شیوه و سبک شعر فارسی شده اند آراء و افکار این اندیشمندان در مقوله ی چگونگی شعر و شاعر و منزلت و ارجمندی سخن و سخنور میباشد که در آثارشان به ارائه ی باورها و عقاید خود در این باره پرداخته اند و این کار میتواند ضمن فراهم کردن نگرشی تازه در درک گفته های آنان، زمینه ی لازم را جهت آشنایی با مبانی اصول نقد ادبی رایج در عهد زندگی این گویندگان فراهم آورد، زیرا توصیفات این بزرگان از شعر و سخن نیک و تعاریفی که در خصوص وجوه برتری شاعران و سخنوران به همراه توصیه ها و رهنمونهایی که متذکر شده و ارائه کرده اند، معیار و موازین تمایز شعر و سخن نیک از سخن سست و ملاکی در شناخت شاعر و سخنور توانمند محسوب میشده است که در واقع، نشان دهنده و بیانگر اصول نقد ادبی در پیشینه ی ادبیات فارسی بوده و ثابت میکند که علی رغم ادعای برخی، نقد ادبی به اشکال متعددی از جمله مواردی که ذکر خواهد شد از دیرباز در میان ادبا و شعرای فارسی گو شناخته شده و رایج بوده است و از فواید این بررسی نیز محسوب میگردد. حکیم ناصر خسرو قبادیانی، از جمله سخنوران مطرح و صاحب سبکی است که با اتکا به توان و قریحه ی قدرتمند شاعرانه ی خود، توانسته است حرکتی تازه و تحولی عظیم در شعر فارسی ایجاد کند و با نگاهی تازه در باب زبان و ارتباط آن با هستی و انسان، تعبیرات عمدهای را در دستگاه ادراکی و ادبی شاعران و سخنوران به وجود آورد و مکتب ادبی خاصی را در نحوه ی نگریستن به منزلت شعر و هدف سخنوری، پی افکند که نام آور نی چون: سنایی، نظامی، مولوی، عطار و... از ارائه دهندگان مکتب او در زمینه ی تعالی بخشیدن به جایگاه سخنوری، به شمار می آیند. پژوهش حاضر بر این استوار است که باورها و اندیشه های ناصرخسرو را در باب شعر، سخن، شاعری و سخنوری در قالب توصیفات، توضیحات و توصیه های وی در این خصوص، از زوایای مختلف، مورد بررسی قرار دهد و مهمترین اصول مبتنی بر نقد ادبی را از دیدگاه او معرفی نماید.

    کلید واژگان: ناصر خسرو, شعر وسخن, شاعر, نقد ادبی}
    Sharare Elhami, Reza Borzoei, Mitra OzayrI*

    One of the bases to evaluate the syncretism of scholars who used their own initiative and innate talent to particular expansion and innovation in the style of Persian poetry is considering the views and opinions of such scholars in the subject of the dignity and venerability of speech and eloquence. Such scholars present their views and opinions in their syncretism and works in the subject. This can provide new view and more and better understanding with their thoughts and works based on the literary criticism in their era. It is because the scholar descriptions about poesy and perfect speech and the definitions introduced for the compare the speech and eloquence along with their recommendations and guidance declares the criteria to make comparison between perfect speech and poor one and also to recognize capable poet. In fact, this actuality indicates the principal norms of criticism in Persian literary and approves that in spite of some claims; literary criticism has primeval background and Persian poems used to criticism long ago and this was an advantage of Persian literary. Hakim Nasir Khusraw Qbadyany is one of the well-known orators with a individual style of Persian poetry who has been able to create a new movement and a great development of Persian poetry, by relying on the strength of his poetic and authoritative talent and based on a new view at the subject of language and its relation to human and existence, achieved foremost changes in cognitive and literary structure to create poets and orators. He created a special style of poetry to look at poetry altitude and the objective of eloquence that famous poets such as Sanai, Nizami, Rumi and Attar continued his style to make progress on the status of oratory. This study aimed to evaluate the ideas and beliefs of Nasir Khusraw at the subjects of poet, speech, poesy and eloquence in term of explanations, descriptions and his recommendations in these regards in different point of views and to introduce the principal norms of literary criticism in his opinion.

    Keywords: Nasir Khusraw, Poesy, Speech, poet, literary criticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال