به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Rostam Sohrab » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Rostam Sohrab » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • امین بنی طالبی، سید جمال الدین مرتضوی*

    هر ارتباطی به رمز و رمزگذاری پیوسته است. منظور از رمز، هر نوع ترتیب و توالی منظم و یکپارچه ای است که دربرگیرنده نمادها، کلمات و حروف باشد که به گونه اختیاری برای انتقال مفاهیم و یا ارتباط به کار گرفته می شوند. بدین ترتیب، دو دسته از رمزها وجود دارند: رمزهای کلامی و رمزهای غیرکلامی. رمزهای غیرکلامی رمزهایی هستند که به حرکات بدنی، استفاده از زمان و فضا، لباس، آرایش و صداهایی که به زبان مربوط نیستند، بستگی دارند. در این مقاله سعی شده است تا با دیدگاهی میان رشته ای، داستان رستم و سهراب فردوسی از منظر ارتباطات غیرکلامی بررسی شود و مشخص گردد که فردوسی کاربرد گسترده ای از انواع ارتباطات غیرکلامی در این داستان داشته و آن را در جهت پویایی، حرکت پذیری و حقیقت نمایی جریان داستان و اثرگذاری بیشتر بر مخاطب و اقناع او، به کار گرفته است. پربسامدترین و برجسته ترین پیام های برگرفته شده از نشانگرهای غیرکلامی، یکی، «غم و اندوه» و دیگری «خشم و نبرد» است که با داستان تراژیک-حماسی رستم و سهراب کاملا هماهنگ هستند. در این مقاله، ارتباط های غیرکلامی داستان رستم و سهراب با روش توصیفی-تحلیلی، همراه با ارایه نمودار و بسامدگیری بررسی شده اند.

    کلید واژگان: ارتباط غیرکلامی, زبان بدن, رستم و سهراب, فردوسی}
    amin banitalebi, Sayyed Jamaladin Mortazavi *

    Every act of communication is connected to encryption, which refers to any regular and integrated sequence of symbols, words, and letters optionally used to convey concepts. There are two categories of codes, verbal codes and non-verbal codes. Non-verbal codes include codes that relate to physical movements, use of time and space, clothing, makeup, and sounds that are not related to language. In this article, an attempt has been made to examine the story of Rostam and Sohrab by Ferdowsi in terms of non-verbal codes of communication. This is done from an interdisciplinary point of view. As it is found, Ferdowsi has used a wide range of non-verbal codes in this story which give it dynamicity, mobility and truthfulness. The story is also endowed with great effects on the audience, leading to its persuasion. The most frequent and prominent messages taken from non-verbal cues are sadness, anger and battle, which are in perfect harmony with the tragic-epical nature of the story. In this paper, the non-verbal instances of communication in the Rostam and Sohrab story are identified and examined by a descriptive-analytical method. The corresponding diagrams and frequencies are also presented.

    Keywords: Nonverbal communications, Body language, Rostam Sohrab, Ferdowsi}
  • غلامعلی فلاح

    داستان پرمغز و نغز رستم و سهراب که از داستان های شگرف و شگفت شاهنامه به شمار می رود، از گذشته های دور مورد عنایت مخاطبان مختلف این اثر حماسی از هر طیف و طبقه ای بوده است؛ از جمله محققان و مدرسان این اثر شگرف. ابیاتی چند در این داستان هزار و اندی شاهنامه هست که «تحریر محل نزاع» مصححان و شارحان شاهنامه شده است. از آن جایی که احصا و نقل و نقد تمام ضبط ها و شرح های مختلف ابیات متنازع فیه از حوصله این مقال بیرون است، در این جا فقط به نقل و نقد ضبط ها و شروح متنوع و متکثر دو بیت آغاز این داستان بسنده کرده ایم. از همین رو بعد از طرح مسئله و مقدمه ای کوتاه، ابتدا ضبط های مختلف هر بیت را طبقه بندی کرده و نقل کرده ایم و پس از آن شرح های مختلف را دسته بندی کرده و نقد نموده ایم. در پایان مقال متذکر شده ایم که از این رهگذر می توان دریافت که در درجه اول تا تهیه چاپ پاکیزه و منقحی از شاهنامه که به متن سروده فردوسی نزدیک باشد، فاصله زیادی داریم و در درجه دوم نیز اغلب این شروح گره از کار فروبسته شاهنامه نمی گشاید.

    کلید واژگان: فردوسی, شاهنامه, رستم و سهراب, تصحیح, شرح و}
    Gholam Ali Fallah *

    The magnificent story of Rostam & Sohrab, which has been truly considered as one of greatest stories of the Shahnameh Epic, has attracted a wide audience of diverse status and background including serious researchers and instructors of this masterpiece. Among the one thousand verses or so, a number of verses have specially provided challenges for the interpreters of the great work of Iranian literature. Naturally, providing a full critical account of the viewpoints concerning all the challenging verses goes much beyond the scope of this paper. Hence, this paper addresses the existing critical comments on the very first two verses of the story. To this end, first, after stating the problem and briefing the background, we proceed to an evaluation of these views based on a clear typology of them prepared for the purpose of this study. Finally, we argue that there is a long way to go in order to publish a neat version of Shahnameh which is the true representation of Ferdowsi's poems. Furthermore, the existing interpretations are still far from being able to demystify the secrets of Shahnameh.

    Keywords: Ferdowsi, Shahnameh, Rostam & Sohrab, Correction, Interpretation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال