به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Sawāneḥ » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Sawāneḥ » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • ناصر جابری، ناصر زارع*، محمدجواد پورعابد، رسول بلاوی

    من اجل دراسه البنیه العمیقه فی النص لغرض تحلیل الخطاب فیه، یتطلب الامر دراسه البنی الدلالیه الاولی. تعتبر الصور المعجمیه، عاملا بناء وجوهریا  للبدء فی فهم هذه البنیه؛ فتعد هذه المفردات، الحجر الاساس لعملیه کشف الدلالات العامه فی کل نص. تستخدم هذه الصور المعجمیه فی التشاکل النووی، کاداه لصیاغه المسارات الصوریه التی تساعد فی استخراج العناصر الاساسیه فیه. تساهم عملیه التشاکل فی استنباط التقابلات المفهومیه الاولی، وتلعب دورا بارزا للوصول إلی التجمعات الخطابیه فی الحقل الدلالی العام. عمل العالم الفرنسی "جیرداس غریماس" علی توظیف حصیله عملیه التشاکل النووی، لکشف شبکه العلاقات المتقابله فی النص ضمن المربع السیمیایی الذی ابتدعه لهذا الغرض فی إطار نظریته السیمیاییه. یقوم المربع السیمیایی بتحدید المقولات السیمیاییه التی تشکل المحاور الدلالیه فی عناصر النص والتی تصوغ الخطاب السردی فی النص. إن قصیده "سوانح متفرقه" للشاعر کریم معتوق تحتوی علی خطابات وبنی مختلفه ومتقابله عدیده لذلک شعرنا بضروره کشف هذه البنی من خلال المربع السیمیایی. یحاول البحث وعبر المنهج الوصفی - التحلیلی کشف التقابلات الدلالیه ومن ثم الخطابات العامه عبر المربعات السیمیاییه فی القصیده. تم کشف خطابین عامین فی القصیده عبر مربعین سیمیاییین هما: مربع الحزن والسرور، ومربع الخوف والامان. کما تناول البحث شبکه العلاقات المختلفه التی تکون خطابات القصیده. فاظهر مکانه العناصر، والرموز الثقافیه، والدینیه، والوطنیه فی القصیده واسلوب الشاعر.

    کلید واژگان: التشاکل النووی, غریماس, المربع السیمیائی, کریم معتوق, سوانح}
    Nasser Jaberi, Naser Zare *, MohammadJavad Pourabed, Rasoul Balavi

    To study the deep structure in the text to analyze the discourse in it, it is necessary to study the first semantic structures. The lexical images are a constructive and essential factor to begin to understand this structure; These vocabularies are the cornerstone of the process of revealing the general connotations in each text. These lexical images are used in nuclear morphology, as a tool for formulating formal paths that help in extracting the basic elements in it. The process of morphology contributes to deducing the first conceptual encounters, playing a prominent role in reaching rhetorical groupings in the general semantic field. The French scientist Algirdas Greimas worked on employing the outcome of the nuclear morphology process, to reveal the network of opposite relations in the text within the semiotic square that he created for this purpose within the framework of his semiotic theory. The semiotic square identifies the semiotic categories that form the semantic axes in the elements of the text and that shape the narrative discourse in the text. the poem “Scattered Spaces” by the poet Karim Maatouq contains many different and opposite letters and structures, three general discourses are revealed in the poem through two semiotic squares: the square of sadness and pleasure, and the square of fear and security. The research also dealt with the different networks of relationships that make up the discourses of the poem.

    Keywords: nuclear morphology, Greimas, the semiotic square, Karim Maatouk, Sawaneh}
  • ازیتا راهنورد کهنه شهری، عزیز حجاجی کهجوق*، آرش مشفقی

    عشق و محبت از مضامین مشترک بسیاری از آثار عرفانی در ادبیات فارسی است. از این رو، در مقایسه محتوایی آثاری که صبغه عرفانی دارند می‏توان با بررسی این موضوعات مشترک، به شناخت بهتری از دیدگاه صوفیان در آن موضوع دست یافت. امام محمد غزالی و برادرش احمد، از چهره‏های نامدار در حوزه تصوف به شمار می‏روند. این مقاله با شیوه تحلیلی- توصیفی تلاش می‏کند تا مفهوم عشق و محبت را از منظر این دو شخصیت با تاکید بر دو اثر احیاء‏علوم‏الدین محمد غزالی و سوانح‏العشاق احمد غزالی بررسی نموده و به این پرسش پاسخ دهد که ماهیت و کارکرد عشق و محبت در دیدگاه امام محمد و احمد غزالی چیست. این نتیجه به دست آمد که نگاه و نگرش امام محمد غزالی نسبت به این مضمون، نگاهی دین‏مدار و معطوف به مذهب است. حال آنکه آنچه از سوانح احمد غزالی می‏توان استنباط کرد این است که دیدگاه وی نزدیکی و قرابت بیشتری با دیدگاه عارفان دارد.

    کلید واژگان: عشق, محمد غزالی, احیاءعلوم‏الدین, احمد غزالی, سوانح‏العشاق}
    Azita Rahnavardkohneshahri, Aziz Hojaji *, Arash Moshfeghi

    Love and affection are common themes of many mystical works in Persian literature. Therefore, by comparing the content of mystical works, it is possible to gain a better understanding of the Sufi view on that subject by examining these common themes. Imam Mohammad Ghazali and his brother Ahmad are well-known figures in the field of Sufism. This article tries to study the concept of love and affection from the perspective of these two personalities with an analytical-descriptive method, emphasizing the two works of reviving the sciences of Al-Din Mohammad Ghazali and the tragedies of Ahmad Ghazali. - What is the nature and function of love and affection for Khajeh Ahmad Ghazali and Imam Mohammad Ghazali? It was concluded that the view and attitude of Imam Mohammad Ghazali towards this subject is a religious and religious view. However, what can be deduced from Ahmad Ghazali's tragedies is that his view is closer and closer to the view of mystics.

    Keywords: Love, Mohammad Al-Ghazali, Iḥyā′ ‘Ulūm al-Dīn, Ahmad Ghazali, Sawāneḥ}
  • سهیلا نمازعلیزاده، اشرف سادات موسوی لر*
    اندیشمندان حوزه عرفان ایرانی همواره نظرات گوناگونی را در باب مفهوم عشق ابراز داشته اند که بیانگر اهمیت مقام عشق در تعالیم و آموزه های اندیشه دینی ایرانی است. احمد غزالی (520-452 ه.ق) با خلق آثار عرفانی خویش، تحولاتی چشمگیری در باب سرشت عشق پدید آورده است و در سوانح العشاق که نخسین اثر وی در ساحت عشق و به زبان فارسی است، تعابیر و تفسیرهای بدیعی از حکایت دلدادگی لیلی و مجنون ارائه نموده است. از آنجایی که داستان عشق لیلی و مجنون ریشه در عشق عذری ادب عرب دارد، این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، با هدف شناخت مراحل استحاله عشق عذری لیلی و مجنون در نگرش احمد غزالی شکل گرفته و تلاش شده به این پرسش پاسخ دهد، در یک مطالعه تطبیقی، وجوه افتراق و اشتراک میان عشق لیلی و مجنون در نگرش احمد غزالی با عشق عذری عرب چگونه تفسیر می شوند؟ بر اساس نتایج بدست آمده، عشق عفیفانه، ناسوتی، دردآور، کشنده و بی فرجام عذری با مبانی نظری ناب عاشقانه و عارفانه احمد غزالی مبتنی بر اتحاد رابطه عاشق و معشوق با عشق؛ به عشقی پسندیده، لاهوتی، خوشایند و امیدبخش استحاله یافته و عاملی مهم برای استکمال وجودی انسان می شود.
    کلید واژگان: لیلی و مجنون, عشق عذری, احمد غزالی, سوانح العشاق, ادب عرب}
    Soheilā Namāz Alizādeh_Asharf O Sādat Mousavilar *
    The scholars in the field of mysticism have expressed a variety of ideas about the concept of love, which show the importance of it in Iranian religious thoughts. Ahmad Ghazali (452 -520 AH) created a dramatic change in the nature of love by writing mystical works. He presented a new interpretation of the story of Layla and Majnun's love in Sawāneh, his first work in the field of love in Persian language. In Arabic literature, Layla and Majnun love story is a kind of pure love (Ishq-e Azrā) or Platonic love. By using descriptive-analytical method, in the present article the attempt is made to consider the stages of the transformation of pure love of Layla and Majnun in Ahmad Ghazali's thoughts and to answer this question: In a comparative study, how do we interpret the similarities and differences between the Layla and Majnun love in Ahmed Ghazali's attitude and the pure love in Arabic literature? The results show that, based on Ghazali's romantic and mystical principles, virtuous, secular, painful, unending and pure love transforms to admirable, divine, pleasant and hopeful love and leads to perfection.
    Keywords: Layla, Majnun, Pure Love (Ishq-e Azrā), Ahmad Ghazali, Sawāneh}
  • راضیه حجتی زاده
    متون ادب فارسی به سبب برخورداری از تنوع وگستردگی فراوان از دیرباز توجه منتقدان را به خود معطوف داشته است. در این میان، سوانح احمد غزالی از دو جهت، یکی به دلیل نظریه پردازی های معرفت شناسانه و دیگر نوع نگاه مولف به توصیف پدیدارهایی چون عشق، عاشق و معشوق، از وجهه معرفتی بالایی برخوردار است؛ پژوهش حاضر روش نقد پدیدارشناختی رابا توجه به یکی از دغدغه های اصلی خود که رسیدن به «التفات» و «طلبگاهی» منحصرا عرفانی و نیز ارائه پاسخی برای چگونگی ارتباط میان آگاهی با مساله فناست، در تحلیل رخدادهای معرفتی سوانح به کار گرفته است.
    روش انتقادی این مقاله، پدیدارشناسی استعلایی است تا با اتکا به تحلیل آن، از کیفیت ظهور رخداد آگاهی و «من استعلایی»، موضوع را به تعبیر سوانح از «طلبگاه» عرفان قرن ششم ارزیابی، و اهمیت انتخاب عشق را در ایجاد و تکوین فرایند آگاهی بیان کند. دستاورد عملی این مقاله، معرفی عینی یک الگوی کاربردی به منظور بررسی فرایند معرفت شناسی در حوزه ادبیات عرفانی است.
    کلید واژگان: آگاهی, پدیدارشناسی, سوانح, عشق, غزالی, من استعلایی}
    Razieh Hojatizadeh
    Persian literature has been، for a long time، appreciated by critics for its great variety. In this case، «Sawaneh» by «Ahmad Ghazali» is of a high epistemological value for some reasons such as: multiplicity of its theorization on mysticism and its author’s point of view about the phenomena like: love، lover and beloved. This article has applied an epistemological approach to Sawaneh to analyze the relationship between consciousness and the state of «Fana.» In this article، we take Husserlian «transcendental phenomenology» in order to analyze the position of consciousness and indicate the process of its formation toward one of the most important stages in spiritual path، that is، love which has been frequently discussed as basic subject in «Savaneh».
    Keywords: phenomenology, Sawaneh, transcendental ego, consciousness, love}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال