به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Sufism » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Sufism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا رضایی*، پریسا کریمیان زاده

    سفرنامه ابن بطوطه (703-779 ه.ق) علاوه بر اینکه منبعی غنی به لحاظ تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و... است؛ دربردارنده اطلاعات ارزشمندی پیرامون تصوف و عرفان عارفان قرن هشتم است که می تواند به شناخت بیشتر علمای تصوف و نیز روش و طریقت سیروسلوک آن ها کمک شایانی کند. در حوزه عرفان و تصوف در سفرنامه ابن بطوطه مطالعه ای جدی صورت نگرفته است؛ بر این مبنا پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای در پی اثبات همین ادعاست که تصوف عرفای ایرانی الاصل هند را در سفرنامه ابن بطوطه بررسی و تحلیل کند. دستاوردهای پژوهش حاکی از آن است که سفرنامه ابن بطوطه می تواند تصویری شفاف از عرفان و تصوف شیوخ و عرفای ایرانی سده هشتم که در هند می زیسته اند، ارائه کند؛ زیرا ابن بطوطه در طول سفر خود از شخصیت های بسیاری در این زمینه نام می برد و طریقت آنان را با زبانی ساده و صریح بیان می کند که در دیگر کتب عرفانی کمتر به چشم می خورد. ابن بطوطه از عرفا و شیوخ این دوره با نام «ولی خدا»، «اولیاءالله»، «مرد خدا» و... یاد می کند. سیر و سلوک عرفانی، عبادت و روزه داری، بخشش، کرامات و... ویژگی بارز آن هاست.

    کلید واژگان: سفرنامه, ابن بطوطه, تصوف, عرفای ایرانی هند}
    Reza Rezaei *, Parisa Karimian Zadeh

    As an active Islamic movement in the subcontinent, Sufism played a significant role in the spread of Islam and Islamization of the people of India. The Sufis also created a positive interaction with the people of the subcontinent by using the methods of spiritual conduct and respect for the customs and traditions of the people of the subcontinent and in this way, they were able to attract many people to them. Among the most important Sufis of the subcontinent were Iranian Sufis and mystics who took the path of the subcontinent for several reasons and settled there. Among the reliable sources that identify as many Iranian Sufis of the subcontinent as possible and provide valuable information in the field of Iranian mysticism and Sufism, as well as a rich source for knowing more Iranian mystics who have stayed in India; It is considered to be Ibn Battuta's travelogue. He mentions many mystics, Sufis, jurists and scientists of that time who were Iranians, and he refers to them as “men of God”, “guardian of God”, “saints of God” and “sheikhs”. First, he recounts their genealogy to the reader as much as possible, and then gives explanations about their life, deeds, virtues and history, in general, the way of conduct, worship and fasting, the way of wearing clothes and cloaks and its customs, mystical virtues, leaving ties. Worldliness, seclusion and seclusion, giving and feeding the poor, and he mentioned the age of mystics, which sometimes exceeds 140 years or even 200 years, is one of the most important and prominent points that Ibn Battuta pays attention to in his travelogue. His travelogue provides information about leaving the ties of Iranian mystics of Indian origin, which is unique and worthy of attention. In some cases, his travelogue completes the historical information related to Iranian mystics and Sufis.

    Keywords: Travelogue, Ibn Battuta, Sufism, Iranian Mystics Of India}
  • حسین عبدی*
    دوره «صفویه» از حیث جدال کانون های قدرت بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی، از دوره های خاص تاریخ ایران است. در این دوره شاهد تلاش نهادهای روحانیت شیعی، سلطنت صفوی و تصوف برای تثبیت مشروعیت خود و به حاشیه راندن جریان های رقیب هستیم و در این میان نهاد سلطنت به روحانیت گرایش بیش تری دارد. نزاع کانون های قدرت در آن دوره به ویژه با توجه به مشروعیت تاریخی تصوف و زعامت روحانیت در جامعه و نظام تازه تاسیس شیعی، ابعاد و جوانب خاصی داشته است و نوشتن متون ردیه بر تصوف از جانب روحانیت را با توجه به این افق تاریخی باید بررسی کرد. ردیه های بر تصوف بین دو قطب نقد و تخریب در نوسان بوده اند؛ اما فضای عمومی این متون غالبا متاثر از منطق و بیان جدلی مولف است و نوع نقد جنبه های نظری تصوف در این متون نیز از این شرایط مستثنا نیست. در این نوشتار تلاش شده با کاربرد روش تحلیل گفتمانی و با استفاده از ابزارهای سبک شناسی انتقادی، رابطه تخریب جدلی حوزه عرفان نظری با مولفه های سیاسی - دینی عمده دوره صفویه را در هفت ردیه بر تصوف در آن دوران  بررسی شود. از دیدگاه این پژوهش و با توجه به داده های متنی و فرامتنی، ردیه های مورد بررسی تحت تاثیر جدال بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی در دوره صفویه، به تخریب جدلی جنبه نظری تصوف پرداخته اند و به این دلیل منابع معتبری برای کشف رابطه جنبه های نظری تصوف و گفتمان های حوزه تشیع به شمار نمی روند.
    کلید واژگان: تصوف, روحانیت شیعی, صفویه, مشروعیت, جنبه نظری تصوف, ردیه نویسی}
    Hosein Abdi *
    The "Safavid"period is one of the special  times  in the   history of  Islam  in terms of the conflict between the centers of power over the factor of political-religious legitimacy. In this period, we witness the efforts of the institutions of the Shiite clergy, the Safavid monarchy, and Sufism to establish their legitimacy and marginalize rival currents,  with  the institution of the monarchy now leaning more towards the clergy. The conflict between the centers of power during this period, particularly with regard to the historical legitimacy of Sufism and the leadership role  of the clergy in the newly established  Shi'i society and system, had specific dimensions and aspects, and the writing of texts refuting Sufism by the clergy should be examined  in light of this historical horizon. The refutations of Sufism have fluctuated between the two poles of criticism and destruction; However, the general atmosphere of these texts is often influenced by the author's logic and polemical expression, and the type of criticism of the theoretical aspects of Sufism in these texts is not exempt from these conditions. In this article, by applying the method of discourse analysis and using the tools of critical stylistics, the relationship between the polemical destruction of theoretical mysticism and the  main politico- -religious components of the Safavid period in the seven refutations of Sufism during  this period has been investigate. From the perspective of this article, the refutations destroyed theoretical mysticism under the influence of the issue of legitimacy and are not reliable sources for analyzing the relationship between theoretical mysticism and Shiism
    Keywords: Sufism, Shiite Clergy, Safavid, Legitimacy, Theoretical Aspect Of Sufism, Refutation Writing}
  • مجاهد غلامی*

    با به وجود آمدن تلقی علمی و نوینی از نقد ادبی که با نظریه پیوند تنگاتنگی دارد، واکاوی سنت ادبی و ایده ها و آرای گذشتگان مان درباره ادبیات و شعر با هدف تالیف الگوهای بومی نقد و نظریه ادبی، امری ضروری می نماید. در جستار پیش رو که به شیوه توصیفی- تحلیلی و بر بنیاد منابع کتابخانه ای فراهم آمده است، نخست دلایلی در اثبات فرضیه وجود نقد و نظریه ادبی در گذشته ادبی ایران ارایه شده است. سپس با توجه به مختصات نقد نظریه مدار به مثابه دستاوردی مدرن، با شاخص قرار گرفته شدن الگوی ارتباط زبانی یاکوبسن گونه های نظریه ادبی از یکدیگر بازشناسانده شده و درباره گونه «نظریه ادبی موضوع مدار» بحث شده است. این مطالب که مبانی نظری جستار پیش رو را تشکیل داده است، از جمله به این نتایج انجامیده که می توان در کنار نظریه های موضوع مدار وارداتی ای از قبیل ، ماتریالیسم فرهنگی، تاریخ گرایی نوین، نظریه و نقد مارکسیستی، نقد فمینیستی، نقد پسااستعماری، بوم-نقد و...، از متن گفتمان تصوف نظریه موضوع مدار بومی ای را با نام «نظریه ادبی عرفانی» تالیف کرد. در نظریه ادبی عرفانی بنا بر جهان نگری ای معنوی، آنچه اصالت دارد محتوا است و نه صورت و این اندیشه بنیادی با نمودهای گوناگونی در آثار متصوفه(در آرای انسان شناسی، سیاسی، ادبی و... آن ها) بازتاب یافته. نیز شاعران، نه بر مبنای «چگونه گفتن»، بلکه بر مبنای «چه گفتن» رتبه بندی می گردند و بر همین نهج «شعر حکمت» بر «شعر هزل» برتری داده می شود. این قبیل نظرات در کاربست عملی شان برای نقد آثار ادبی و اشعار، بدنه «نقد ادبی عرفانی» را می سازند.

    کلید واژگان: عرفان و تصوف, نقد ادبی, نظریه ادبی, نقد و نظریه ادبی موضوع مدار, نظریه ادبی عرفانی}
    Mojahed Gholami *
    Introduction

    The question of whether literary criticism and theory existed in Iran's literary past or not is a question that has arisen in recent decades with the spread of modern literary criticism in Iran. In response to this new question, researchers and literary critics have different orientations. These orientations go back to the motivations and thoughts of these researchers and critics. Some believe in the existence of criticism and literary theory in Iran's past, and some do not accept this. The reasons of the second group are not very convincing. Also, it cannot deal with the evidence and signs of the existence of criticism and literary theory in those days. Iran's literary past has not been without criticism and literary theory; But with the definition of literary criticism and theory that existed in those days, and that definition should not be exactly the same imported definition that is common today of literary criticism and theory. Literary criticism in its modern sense is: creative, theoretical and methodical reading of the text to understand its secondary meanings and implied meanings. It is also a meaning-making approach and a new understanding of the text that is provided by reading the text in a new frame of reference. The theories that make modern literary criticism and differentiate between its types are interdisciplinary theories (see. Culler, 2000: 14). These theories are taken from such sciences as linguistics, psychology, sociology, etc. Unfortunately, sometimes the argument about the presence or absence of modern literary criticism and theory in Iran's past has caused neglect in identifying the tradition of literary criticism in those days and analyzing its characteristics and aspects. This essay believes in the existence of criticism and literary theory in the past of Iran and analyzes the tradition of theorizing and criticism. Because it intends to examine its features and coordinates and introduce a type of theme-oriented literary theory in Iran's past and the literary criticism formed based on it. We have called this type "mystic literary theory and criticism" considering its intellectual foundation and scope.  

    Methodology

    This article is a theoretical and developmental article. So this article is written with a descriptive-analytical method. Library sources are used in this article. First, the resources are valued and classified. Then, conclusions were drawn from the information received from them. 

    Discussion

    So far, various models have been presented for the typology of literary theories. In our opinion, the model proposed by Raman Selden and Peter Widdowson is the most efficient model for the typology of literary theories. This model was designed with the influence of Roman Jacobsen's (1896-1982) language communication model:Theories addressed to the author: romantic-humanist theories.
    Reader-oriented theories: Reader-oriented and
     phenomenological theories.
    Theme-oriented theories: Marxist theories.
    Text oriented theories: formalist theories and new criticism.
    Theories focused on code: structuralist theories.
    Koresh Safavi has exactly imitated this model and quoted it in his books, Familiarity with Linguistics in Persian Literature Studies (2019) and Familiarity with the Theory of Literary Criticism (2012).
         According to the ideas presented and the models proposed to identify the types of literary theories, mystical literary theory is considered a subject-oriented theory. Because it has the greatest tendency to the subject. In mystical literary theory, meaning and content are important. This great content and meanings are closely related to "religion". The origin of the keyword "religious poetry" in mystical literary theory is here. In the mentioned discourse, this trend towards meaning versus the trend towards the form or the trend towards the container instead of the container has found many reflections in various fields of philosophy, politics, sociology, psychology, etc That It should be checked. In the following, for example, some manifestations of this problem have been discussed only in the literary opinions of Sufis. In the mystical literary theory, "what to say" is original and more important than "how to say" and this has made the literary work, whether it is a story or a poem, in the most optimistic state, only a tool to fulfill this desire. In the mystical intellectual atmosphere, poetry and poetry have been ridiculed in at least two aspects and considered worthless:The mystics were dependent on religion, and in religion, a poet has not had a pleasant image. The Qur'an describes poets as those who lead astray; They wander in every valley and do not do what they say (Shuara/226-224). In some verses, the Prophet of Islam has been cleared of the slander of poetry and the Qur'an has been cleared of the slander of poetry, and it has been said that the dignity of the Prophet is higher than these.
    Until the development of mystic poetry, according to social and economic requirements, poetry mainly belonged to praise poets and a means to praise kings and powerful people. The poet has been looking for wealth with these poems. Romantic topics and descriptions in these poems are also about earthly (worthless) loves.

    Conclusion

    D Accepting modern literary theory and criticism is necessary and correct. But not in such a way that the fascination and fascination with it leads to the idea of the ineffectiveness of our literary tradition of literary theory and criticism. In the literary past of Iran, there has been literary criticism with a special definition of literary criticism in those periods. Since literary criticism is basically a theoretical practice, then there has been a literary theory in the literary tradition. These theories, which are found in the poetic treatises of philosophers and literary critics, rhetorical books, historical books, biographies and poetry collections, can be classified Based on the models used in the classification of modern literary theories.
    According to the models presented in this regard, the mystical literary theory is a theory focused on the subject and is formed on the basis of the ideas and opinions of the Sufis. In mystical literary theory, content and meaning are superior to structure and form. This problem is the center of gravity of mystical literary theory and has shown itself in various ways in the discourse of literary criticism of Sufism. In this theory, the superiority of content over form has led to the dislike of poetry as a common literary form in those days. Also, in rating poets, religious poets are superior to praise poets. When talking about the story, it is looked at as a shell whose credibility is based on the content and the brain that is placed in it.

    Keywords: Mysticism, Sufism, Literary Criticism, Literary Theory, Subject-oriented Literary Criticism, Theory, Mystical Literary Theory}
  • مینا سعیدی ملک، قهرمان شیری
    «ملفوظات» به ضبط و نگارش سخنان مشایخ در مجالس صوفیه هند گفته می شود. بعد از نگارش فوائد الفواد امیرحسن سجزی در اوایل سده 8ق که کامل ترین نمونه این گونه ادبی است، برخی از آثار با نام ملفوظات ظهور کردند که مربوط به شیوخ متقدم چشتیه و دست کم یک قرن پیش بودند. در اصالت و انتساب این آثار به نویسنده شان همواره بحث هایی وجود داشته است. این مقاله به مقایسه دو اثر «ملفوظات» از طریقه چشتیه می پردازد؛ خیرالمجالس، ملفوظات شیخ نصیرالدین محمود چراغ دهلی، از نظر اصالت مورد وثوق است و دیگری انیس الارواح، ملفوظات شیخ عثمان هارونی که یک قرن بعد از زمان نگارش، پیدا شدند. این مقاله با بازنگری دقیق تر این دو اثر و بررسی ویژگی های ساختاری و محتوایی، دلایلی به دست می دهد که منتسب و غیراصیل بودن انیس الارواح را در مقایسه با متن دیگر آشکار می سازد. مهم ترین این دلایل عبارت است از: فقدان حضور مولف، وجود ابهام تاریخی در اثر، انتساب نگارش متن به خلیفه اصلی شیخ، وجود برخی ویژگی های متون مکتوب و بسامد پایین خصلت شفاهی در متن منتسب و جعلی.
    کلید واژگان: تصوف, شبه قاره, ملفوظات, طریقه چشتیه, خصلت شفاهی, اصیل, منتسب و مجعول}
    Mina Saeidi Malek, Ghareman Shiri
    Malfuzat is said to the texts that are the result of writing and collecting the words of sheikhs in sufi meetings of India. After the writing of “Fawaid al-Fuad” Amir Hassan Sijzi, which is the most impressive example of this literary genre, in the early 8th century, some works called Malfuzat appeared, which were related to the early sheikhs of Chishti and at least a century ago.There have always been debates about the authenticity and attribution of these works to their author. This article compares two works of “Malfuzat” by Chishti Order; Khair al-Majalis, the compilations of sheikh Nasiruddin Mahmood chirag dehlavi, is reliable in terms of authenticity, and the other is anis Al-Arwah, the compilations of sheikh Usman Harooni, which became popular a century after it was written.this article, by reviewing these two works more closely and examining the structural and content characteristics, gives reasons that reveal the imputation and inauthenticity of anis al-arwah compared to other text. The most important of these reasons are the absence of the presence of the author, the existence of historical ambiguity in the work, the attribution of the writing of the text to the main caliph sheikh, the existence of some characteristics of written texts, and the low frequency of verbal character in attributed and fake text.
    Keywords: Sufism, Indian Subcontinent, Malfuzat, Chishti Order, verbal character, Authentic, attributed, fake}
  • الهام گنج کریمی*
    یکی از راه های پخش و اشاعه تعالیم صوفیه، گسترش مواعظ، اندرزها و توصیه های گران بهای پیران و مشایخ تصوف است که بر منابر و کرسی ها و حلقه های بحث و درس با حضور شاگردان، طالبان، مریدان و هواداران تشکیل می شد، و به صورت ملفوظات و تقریرات بیان می گردید. به این گونه جلسات و حلقه های بحث و درس صوفیان که نوعی سخنرانی مکتوب با لحن گفتاری و خطابی توام با پند، اندرز و موعظه است و برحسب اشاره شیخ و مراد و یا به استدعای مردم و مریدان تشکیل می گردید، مجلس وعظ می گویند.شیخ ابوسعید ابی الخیر (متوفی440 ه .ق) در پایان مجاهدات بسیار، سرانجام به تربیت و ارشاد طالبان مشغول شد و در نیشابور، مهنه، طوس و... مجالس وعظ او بسیار مورد توجه علاقه مندان واقع شد. به دلیل اطلاعات وسیع و کثیر در تفسیر قرآن، حدیث، فقه و ادبیات، مواعظ وی همواره سرشار از این گونه مباحث بود و به سبب ذوق لطیف و حدت ذهن و حسن محاوره، حاضران در مجلس را مجذوب خود می کرد.در این مقاله سعی شده است ابعاد مختلف مجالس شیخ ابوسعید ابی الخیر بر اساس کتاب های حالات و سخنان ابوسعید ابی الخیر(جمال الدین ابوروح) و اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابی سعید(محمد بن منور)، که در این زمینه بسیار حکایت کرده اند، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. همچنین انگیزه های شیخ ابوسعید برای برگزاری مجالس وعظ، نحوه آغاز و ختم سخن، حالات درونی ابوسعید و حاضران در مجالس، محتوای مجالس، زینت های سخنوری، طرز بیان و لحن سخن (شامل لحن های آمرانه، خطابی، نصیحت گرانه و...) با ذکر شاهد مثال های متعدد تحلیل می شود.
    کلید واژگان: تصوف, مجلس گویی, ابوسعید ابی الخیر, نثر فارسی}
    Elham Ganj Karimi *
    One of the ways of spreading the teachings of Sufi is diffusion of the precious sermons, teachingsandrecommendations of Sufis heads and figures or elders, which were held on pulpits and chairs and discussion circles with the presence of students, disciples and followers, and were expressed in the form of lectures and speeches.Such meetings and groups of discussion and lessons of Sufis, which are a type of written dialogue with a speech tone and address combined with advice, guidance and sermon, and are organized according to the teachings of Sheikh and teacher or at the request of people and disciples, are called sermons meetings.Sheikh Abu Saeed Abi Al Khair who engaged in the training and guidance of the students. Due to his wide and abundant information in the interpretation of the Qur'an, hadith, jurisprudence and literature, his sermons were always full of such topics, and due to his subtle taste, sharpness of mind and good conversation, he captivated the audience in the assembly.In this article, various aspects of himgatherings have been discussed and investigated based on the books Abu Saeed States and Speeches and The Mysteries of Unification which have narrated a lot in this field. Also, the motivations of Sheikh Abu Saeed for holding sermons, the manner of beginning and ending the speech, the inner states of Abu Saeed and those present in the meetings, the content of the meetings, the ornaments of the speech, the manner of expression and the tone of the speech with mention of the witness.
    Keywords: Sufism, assembly speech, Abu Said Abi al-Khair, Persian prose}
  • مهسا کاظم پور، مسروره مختاری*، عسگر صلاحی

    از رویکردهای اجتماعی و فکری رایج در تاریخ، عرفان و تصوف است که از زمان شکل گیری تا اوج و کمال با تغییراتی همراه بوده است. این رویکرد علی رغم تاثیر در مولفه های دیگر، از عوامل گوناگونی نیز تاثیر پذیرفته است و در ضمن این تعامل ها بستری ایجاد شده است که سبب رواج یا کسادی مکتب تصوف شده است. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای معتبر، دلایل ظهور تصوف و متصوفه را بر اساس نظریه هژمونی آنتونیو گرامشی مورد بررسی قرار داده است. هژمونی به معنی قدرت و تسلط است. به عقیده گرامشی، هژمونی بدون اجبار با تکیه بر اقناع و رضایت عمومی صورت میگیرد. نتیجه پژوهش نشان میدهد در سده های آغازین که دوره زمینه و جوانه تصوف به شمار میرود، مسایل فرهنگی، سیاسی و مذهبی و به خصوص مسایل اجتماعی، ایدیولوژیکی بسیاری در قدرت یافتن تصوف نقش داشته اند که عبارتند از: اهمیت دین و مذهب و فطرت خداآشنای انسان، ظهور دین اسلام، توجه به باطن شریعت، اوضاع اجتماعی جامعه، ظهور برخی از شخصیت ها، طرح مباحث حقیقی تصوف، ظهور برخی از فرقه ها، سبک زندگی پیامبر (ص) و یاران ایشان، کمک صوفیان به مردم مظلوم، تحریر کتاب، درون نگری زاهدان، گرایش به تزهد، اعتقاد بر فانی بودن دنیا، باور به دوری از نفس پرستی، باور به پاداش و جزا، باور به مراقبت از اعمال، رویکرد پادشاهان به تصوف و صوفی که سبب شده است تصوف و متصوفه در زمره گروه هژمون قرار بگیرند و اذهان عمومی را نه با زور بلکه با رضایت و رهبری سیاسی به جانب اقناع و خشنودی رهنمون شوند.

    کلید واژگان: تصوف, مشایخ متصوفه, سده های آغازین, هژمونی, آنتونیو گرامشی}
    Mahsa Kazempour, Masroureh Mokhtari *, Asgar Salahi

    One of the common social and intellectual approaches in history is mysticism and Sufism,which has been accompanied by changes since its formation until its peak and perfection.approach, despite the effect on components, has also been affected by various factors.Despite the impact on other components, approach has also been influenced by various factors, and at the same time,these interactions have created platform that caused the spread or stagnation of the school of Sufism.This article has analyzed the reasons for the emergence of Sufism and Sufism based on Gramsci's theory hegemony with the analytical-descriptive method and the use of reliable library sources.Hegemony means power and dominance.Gramsci's belief, hegemony takes place without coercion by relying on persuasion and public consent.result of the research shows in the early centuries,which considered as the foundation and budding period of Sufism,cultural,political and religious issues and especially social and ideological issues played a role in gaining the strength of Sufism.which include:the importance of religion and the nature of God-knowing of man, the emergence of the Islamic religion,attention to the interior of the Sharia, the social situation of the society,the emergence of some personalities,the presentation of the true issues of Sufism, the emergence of some sects,the lifestyle of the Prophet Helping Sufis to oppressed people, writing books, introspection of ascetics, tendency to asceticism, belief in the mortality of the world, belief in avoiding self-worship,belief in reward and punishment,belief in taking care of deeds,approach of kings to Sufism and Sufis which has caused Sufism and Sufism to be among the hegemon group and guide the public mind towards persuasion and satisfaction not by force but by consent and political leadership

    Keywords: Sufism, mystic elders, early centuries, Hegemony, Antonio Gramsci}
  • فاطمه مدرسی*، منصور مام علیپور

    تصوف به عنوان نظام فکری فراگیر، در اعضا و جوارح فرهنگ ما ایرانیان، به رغم این همه دگرگونی و دگرگیسی، ریشه دوانده است و بخش گسست ناپذیری از فکر و فرهنگ ما محسوب می شود؛ به گونه ای که تصور فرهنگ ایرانی بدون این عنصر مسیر نیست؛ اما این تصوف در طول تاریخ دورودراز خود، دوست و دشمنان زیادی داشته است و البته خواهد داشت. بر این اساس ما در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی در پی بررسی نقد صوفیان (درون مکتبی) و با تکیه و تاکید بیشتر غیر صوفیان (برون مکتبی) از جریان تصوف هستیم تا از میان این دو نوع تفکر انتقادی به شناخت بهتر و بیشتری از جریان تصوف دست یابیم. در جریان نقد درون مکتبی ابن جوزی را به عنوان نمایده این گروه برگزیده ایم. در پایان نتیجه ای که حاصل شده است، این است که از همان روزگار آغاز تصوف، این نحله فکری بر پایه تفکر انتقادی ایجادشده است و نقد جزو جدایی ناپذیر آن محسوب می شود.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, نقد صوفیانه, نقد غیر صوفیانه}
    Fatemeh Modarrsi *, Mansour Mamalipoor
    Introduction

    In any case, we are talking about Sufism and the heritage of this nation, which, as an all-encompassing intellectual system, has taken root in the parts and essences of our Iranian culture, despite all these transformations, and is considered an inseparable part of our thought and culture. In a way that is tied in ups and downs, in sadness and happiness, in failure and victory, in hope and despair, in love and hate, and in our minds and language. And in our opinion, the idea of Iranian culture is not without this element of the path. So trying to know Sufism will be trying to know Iranians and maybe it was on this basis that many researchers have debated and criticized Sufism in the present day and will undoubtedly continue to do so.Anyway, this Sufism and mysticism has had many friends and enemies throughout its long history and of course it will have; But this legacy, what it does not have, is a critique of the Sufi legacy, or more difficult and important than that, the assessment of the truth-seeking scale of mysticism and the truth-telling level of mystics.In general, the opponents of Sufism can be divided into two categories: a group of them have rejected the whole system of this intellectual system; Another group has considered some of the teachings of the Sufis to be derogatory from their principle or understanding regarding the relationship between man and God, man and man, man and the world, man and death, etc.

    Research method

    According to the ruling of the Prophet's family, it is necessary to pay attention to the words of Sufis and non-Sufis in order to get a clearer picture of Sufism. Therefore, this research is based on a library study and a descriptive-analytical method.

    Discuss

    ​In-school criticism: This group has emerged among the Sufis themselves, and it would not be an exaggeration to say that the Sufism movement is the result of this critical view of the rulers who consider themselves the undisputed and rightful heirs of the Prophet. The badheirs who, thanks to the Prophet of Mercy, Muhammad (PBUH), indulged in luxury and plundered the lives and property of Muslims.Out-school criticism: From the time of the emergence of Sufism, various ways of thinking were incompatible with it and were rejected and denied by them. Among these schools of thought, the jurists are considered to be the staunch opponents of Sufism, and they spent all their time and sorrow in rejecting and denying them. Their belief is that there was no name or sign of them in the era of the Prophet (PBUH). Rather, the Prophet (PBUH) has forbidden seclusion with a slogan and has considered the religion of Islam to be the religion of jihad and effort. After the death of Prophet Muhammad due to the nation's deprivation of his spirituality and the deviation of the leadership of the Islamic society, little by little incorrect thoughts and ideas spread among Muslims. which led to the emergence of some ascetics who went to extremes in asceticism and abandoning worldly possessions and avoiding people And gradually they created a ritual and customs for themselves and gave themselves the name Sufi and separated their way from the way of Muslims.

    Conclusion

    various and numerous works about the rejection and acceptance of Sufia has been written. Many of these works are written by Sufis (In- school) and non-Sufis (out-school). The point worth considering about these studies is that we are dealing with two types of studies: Thinkers and researchers who have no goal other than research and in fact impartially introduce the basics of various sects; And the other group has criticized it biasedly and out of ignorance.

    Keywords: mysticism, Sufism, Sufi criticism, non-Sufi criticism}
  • حبیب الله عباسی*، زهرا نمازی

    جستار پیش رو بر آن است که نقش ابن قیسرانی را در دفاع از تصوف و تثبیت جایگاه آن از رهگذر سماع تبیین کند. با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی ابتدا گزارشی مختصر از دو روایت ابن قیسرانی در صفوه التصوف و کتاب السماع، ارایه، سپس اسلوب وی در اثبات اباحت سماع تبیین شده است. در ادامه، نگاه غزالی به سماع در احیای علوم دین بررسی گردیده و شباهت ها و تفاوت های آن با دیدگاه ابن قیسرانی نشان داده شده است. اهمیت این بحث در آن است که هردو، از علمای برجسته دین و از بزرگان حدیث بودند که برای فتاوی خود در قرآن و سنت، ریشه ای می جستند و برای تمام حرکات و سکنات صوفیان در نظام خانقاهی، راهی به سنت رسول و صحابه می یافتند. اینان با آگاهی بر دو علم اصول و فروع یا همان علم کلام و فقه و نیز کتاب و سنت، برخلاف صوفیان محافظه کار با استفاده از شگردهای محدثان و فقها و با تکیه بر آیات و احادیث و روایات، حکم به اباحت سماع دادند.

    کلید واژگان: سماع, تصوف, حدیث, ابن قیسرانی, غزالی}
    HabibOllah Abbasi *, Zahra Namazi

    The present article aims to elucidate the role of Ibn Qaysarani in defending Sufism and solidifying its position from the perspective of Sama’. By using an analytical-descriptive research method, a brief report of Ibn Qaysarani's two narrations in Safwa al-Tasawuf and Kitab al-Sama’ is provided. Then, his method in substantiating the permissibility of Sama’ is clarified. Furthermore, Ghazali's view of Sama in Ehyaye Olum-e-Din is examined and its similarities and differences with Ibn Qaysarani's view are shown. The importance of this discussion lies in the fact that both of them were among the prominent scholars of religion and among the elders of hadith, who sought a root for their fatwas in the Qur'an and the Sunnah, and they figured out a way to the Sunnah of the Prophet and the Companions for all the movements and states of the Sufis in the monastic system. With their knowledge both in the field of theology and jurisprudence as well as the Book and Sunnah, unlike the conservative Sufis, they issued verdicts concerning permissibility of Sama’, through deploying the methods of scholars and jurists and relying on verses, hadiths, and Sunnah.

    Keywords: Sama', Sufism, Hadith, Ibn Qaysarani, Ghazali}
  • امیررضا کفاشی، بهمن نزهت*

    نثر مجالس عرفانی در قرن پنج دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر نثرهای ادبی متمایز می کند. ویژگی هایی که می توان آن ها را در دو حوزه لفظی و معنوی مورد بررسی و تفحص قرار داد. از آنجایی که بیشتر مخاطبان مجالس عرفانی از طبقه متوسط و عموم مردم جامعه بودند، آرایش لفظی و معنوی کلام موجب عذوبت و شیوایی سخن می شد و موافق طبع مخاطبان بود. همچنین ماهیت اندیشه های عرفانی که غیر محسوس و انتزاعی است؛ اقتضا می کند که مشایخ برای نیل به اهداف تعلیمی خود از برخی مقوله های بلاغی نظیر تشبیه، تناسب، ترکیبات کنایی و بخصوص تمثیل که در محسوس کردن امور معقول بسیار کاریی دارد، استفاده کنند. در این مقاله سعی شده ضمن تبیین و بررسی عناصر بلاغی در نثر مجالس متصوفه قرن پنجم و ذکر اهمیت به کارگیری آن ها در مسیر تعلیم مفاهیم عرفانی با آوردن مصادیقی از کتب منثور در حوزه مجلس گویی صوفیانه، نحوه بهره جویی مشایخ از این فنون را مورد بحث و بررسی قرار دهد. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که مشایخ صوفیه قرن پنجم در مجالس و محافل خود برای نیل به مقاصد تعلیمی و هر چه ملموس و مفهوم کردن مطالب عرفانی از ادوات صور خیال به ویژه تمثیل، استعاره وتناسب -البته با شدت و ضعف هایی نسبت به هم- بهره وافر برده اند.

    کلید واژگان: تمثیل, صور خیال, عرفان, مجلس گویی}
    Amirreza Kafashi, Bahman Nozhat *

    The prose of Islamic mystical meetings in the fifth century has characteristics that distinguish them from other literary prose. Features that can be investigated in both verbal and spiritual fields. Due to the fact that most of the audience of mystical gatherings were from the middle class and the common people, the need to use some rhetorical categories such as allegory, simile, symmetry, personification, and use of ironic compounds is inevitable. Meanwhile, some imagery techniques have a special place and importance in mystical works. In this article, an attempt has been made to explain and examine the rhetorical elements in the prose of the mystical preaching of the fifth century and to mention the importance of using them in the path of teaching mystical concepts, by bringing examples from prose books in the field of mystical preaching, and to discuss and examine how the Sheikhs benefit from these techniques.

    Keywords: Sufism, Allegory, Imagery Techniques, Mysticism, Preaching}
  • شهرام فروغی، محمدعلی خالدیان*، حسنعلی عباسپور اسفدن

    طلب نشانه ای زبانی است که در عرفان اسلامی به اصطلاحی پرکاربرد تبدیل شده است. برای آن که جایگاه طلب در تصوف اسلامی معلوم شود، ناگزیر باید عرفان را به عنوان یک نظام در نظر گرفت. نظامی که در یک نگاه بر سه ستون شریعت، طریقت و حقیقت بنا نهاده شده است. در این ساختار «سلوک» از طریقت منشعب می گردد و طلب، اولین گام در سلوک عارفانه به شمار می آید. بنابراین طلب جزیی جدایی ناپذیر از ساختار عرفان است و تقریبا در تمام آثار عرفانی رد پای آن را می توان دید. اما در این میان دو عارف بزرگ ایران و جهان، عطار و مولوی به فراوانی از آن سخن گفته و ویژگی های آن را تشریح کرده اند. طلب در اندیشه عطار اولین وادی، از وادی های هفت گانه سلوک به شمار می آید و بدین ترتیب باید آن را یکی از اجزای تعیین کننده دستگاه فکری او دانست. اما در مثنوی اساسا یک نظم فکری که بتوان جای اجزای اندیشه مولانا را در آن تشخیص داد، وجود ندارد. بنابراین طلب هم بنابراین طلب هم، در مثنوی، نه یک وادی از وادی های طلب دانسته شده و نه در جای مشخصی از آن سخن به میان آمده است. بلکه در همه جای مثنوی می تواند حضور داشته باشد. بی تردید یافتن و دسته بندی کردن و سنجیدن آن ها با اندیشه عطار کاری دشوار است.حاصل این پژوهش نشان می دهد که عطار و مولوی طلب را آغاز سلوک و ابزار تحقق صدق و سلامت نفس و سعادت انسان می دانند. داده های این پژوهش با روش کتابخانه ای به دست آمده و پس از دسته بندی با روش کیفی توصیف شده است.

    کلید واژگان: تصوف, سلوک, طلب, عطار, مولوی}
    Shahram Foroughi, Mohammadali Khaledian *, Hasan Ali Abbaspoor Esfeden

    Taalab ( seeking) is a verbal sign that has become widely used in Islamic mysticism. In order to find out the place of Taalab in Islamic Sufism, it is necessary to consider mysticism as a system, a system that is founded on the pillars of Sharia, Tariqat and Truth. This structure of conduct, is derived from tariqat and seeking is considered the first step in mystical conduct. Therefore, seeking is an inseparable part of the structure of mysticism, and traces of it can be seen in almost all works of mysticism. But in the meantime, two great mystics of Iran, Atar and Maulvi, have spoken about it a lot and accelerated its features. In Attar's thoughts, seeking is considered the first of the seven valleys of Saluk, and thus it should be considered as one of the defining components of his intellectual system, but in the Masnavi, it is basically a system of thought in which the place of the components of Rumi's thought can be recognized. There is no data. In the Masnavi, not one wadi of the wadi is considered as a saluk, and it is mentioned in a definite place; Rather, Masnavi can be present everywhere. Undoubtedly, it is difficult to find, categorize and measure them, which is a difficult task in Attar's thought. The result of this research shows that Attar and Maulavi consider the request as the beginning of conduct and one of the means to realize the nine goals. They know the truth, the health of the soul and the happiness of human beings, the data of this project was collected by the library method and after classification, it was described by the qualitative method.

    Keywords: Sufism, Soluk, Talab, Attar, Molavi}
  • عیسی امن خانی*، سعید مهری
    علی رغم مخالفت های شدید، تصوف تا پایان دوره قاجار به حیات خویش ادامه داد. هنوز در ایران خانقاه های بسیاری وجود داشت و صوفیان پشمینه پوش در شهرها مشاهده می شدند. اما با روی کار آمدن رضاشاه افول تصوف سرعت گرفت تا آنجا که در اواخر حکومت وی کمتر نشانی از صوفیان در جامعه ایرانی دیده می شد؛ خانقاه ها متروک شده بودند و دیگر رونق گذشته را نداشتند و صوفیان نیز دلق ها را رها کرده، جامه مرسوم آن روزگار را بر تن کرده بودند. مقاله حاضر به بررسی زمینه های سیاسی، اقتصادی و فکری افول تصوف در دوره پهلوی اول پرداخته و نقش آن ها را در افول تصوف بازگو کرده است. انتقادات تند روشن فکران این دوره از تصوف و آموزه های آن یکی از دلایل اصلی افول تصوف در دوره پهلوی اول بوده است، به عنوان مثال تقی ارانی که اولین چهره مهم مارکسیسم ایرانی است عرفان/ تصوف را افیون توده ها می دانست. به باور او کارکرد عرفان/ تصوف چیزی جز به انقیاد درآوردن طبقات فقیر جامعه (برده ها و...) نبوده است. با وجود اثرگذاری این نقدها بر بسیاری از نخبگان جامعه، اصلی ترین دلیل افول تصوف را باید در قوانین وضع شده از سوی حکومت پهلوی در موضوعاتی چون موقوفات جست وجو کرد. بنابر این قوانین، موقوفات که از مهم ترین منابع درآمد خانقاه ها بودند مصادره و نظارت آن ها به دولت واگذار می گردید؛ امری که با سخت تر کردن معیشت صوفیان عملا خانقاه نشینی و عزلت گزینی را ناممکن و زمینه را برای برچیده شدن بساط تصوف مهیا می ساخت.
    کلید واژگان: تصوف, عرفان, پهلوی اول, روشن فکران, ارانی, موقوفات}
    Issa Amankhani *, Saeed Mehri
    Despite fierce opposition, Sufism continued to exist until the end of the Qajar period. There were still many monasteries in Iran and pashmina-clad Sufis were seen in the cities. But with Reza Shah's coming to power, Sufism declined to the extent that at the end of his reign, there was little sign of Sufis in Iranian society. The Khanqahs were abandoned and they no longer had the prosperity of the past; the Sufis had abandoned the Sufi turbans and put on the traditional clothes of the time. This article examines the political, economic, and intellectual grounds of the decline of Sufism in the First Pahlavi period and recounts their role in the decline of Sufism. The sharp criticism of Sufism and its teachings by the intellectuals of this period was one of the main reasons for the decline of Sufism in the first Pahlavi period; for example, Taghi Erani - who is the first significant figure of Iranian Marxism - considered mysticism/sufism to be the opiate of the masses. According to him, the function of mysticism/sufism was nothing but subjugating the poor classes of society (slaves and the like). Despite the influence of these criticisms on many elites of the society, the main reason for the decline of Sufism should be sought in the laws enacted by the Pahlavi government in matters such as endowments. In accordance with these laws, endowments - which were the most important sources of income for Khanqahs - were confiscated and their supervision was left to the government; by making the livelihood of Sufis more difficult, it practically made monasticism and seclusion impossible and prepared the ground for the dismantling of Sufism.
    Keywords: Sufism, mysticism, First Pahlavi, intellectuals, Erani, endowments}
  • سمانه طاهری، احسان رئیسی*، سید علی اصغر میرباقری فرد

    آیین دیرپای جوانمردی در ایران در ابتدا به عنوان جنبشی اجتماعی برای احقاق حق مظلومان شکل گرفت. به تدریج با افزوده شدن مبانی نظری، تعالیم و آداب و اصول اخلاقی به آن، جریان ها و گروه های مختلفی از این آیین منشعب شدند. این گروه ها در دوره های مختلف نقش مهم و بسزایی در جامعه ایفا کردند. به ویژه در دوره پس از اسلام که با تاثیرپذیری جوانمردان در ابعاد مختلف از عارفان، کنش اجتماعی آنان نیز دست خوش تغییرات مهمی شد. باوجود حضور جوانمردی به عنوان یک جریان اجتماعی موثر در تاریخ ایران؛ اما تاکنون مبانی نظری، تعاملات با دیگر گروه ها و جریان های اجتماعی و همچنین کنش های اجتماعی آنان به شکلی منسجم تبیین نشده است؛ از این رو پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تاریخی و روش توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای تعاملات وکنش های اجتماعی جوانمردان را تحلیل و تبیین کرده است. یافته ها نشان می دهد، هرچند ریشه های جوانمردی را باید در ایران پیش از اسلام جستجو کرد؛ اما می توان عرفان را مهم ترین آبشخور فکری جوانمردان پس از ورود اسلام به ایران و کشورهای دیگر دانست، چنانکه ایشان با عارفان، اهل حکومت و پیشه وران بیش از همه گروه های اجتماعی تعامل مستمر و پویا داشته اند. از مهم ترین کنش های گروه های جوانمردی می توان به موضوعات مبارزه با ظلم حاکمان وقت و ثروتمندان، خدمت به خلق از جمله محافظت از شهرهای مرکزی و شهرهایی که بیشتر مورد حمله بیگانگان قرار می گرفت، انفاق، ایثار و برقراری امنیت در راه های اصلی و کاروان های مسافرتی و تجاری اشاره کرد.

    کلید واژگان: جوانمردی, عرفان, سنت اول عرفانی, سنت دوم عرفانی, گروه های جوانمردی, کنش اجتماعی}
    Samaneh Taheri, Ehsan Reisi *, Seyed AliAsghar Mirbagherifard

    Jawanmardi is an established sect in Iran that was initially formed as a social action to realize the rights of the oppressed, and over time thrived in terms of theoretical fundamentals, teachings, and practices, while also divided up into various movements and associations. Such groups played a substantial role in the community during diverse epochs. Precisely in the wake of Islam, the social actions of Jawanmardan were significantly reformed in a way that some Islamic scholars consider Islamic mysticism as the major source of impact for Javanmardi groups, specifically futuwwat. Although Jawanmardi has been a serious social movement in the history of Iran, its significant dimensions, i.e. social interactions and actions, are yet to be investigated. In fact, their theoretical fundamentals, interactions with other groups, and social movements and social actions have not been fully explicated. Taking a historical method a descriptive-analytical approach, the present study analyzes social interactions and actions of Jawanmardan (adherents of Jawanmardi associations). The findings suggest that Jawanmardan were influenced by Islamic mysticism as their major intellectual source while more research reveals the implications of pre-Islam. Additionally, they preserved diligent and restless interactions with mystics, governors, and craftsmen. Jawanmardi associations mainly strived to combat oppression, serve humans regarding guardianship of cities, prodigality, altruism, maintaining safety, as well as patrolling ways and pilgrimage and commercial caravans (travelers journeying together).

    Keywords: Jawanmardi, Sufism, first mystical tradition, second mystical tradition, Jawanmardi Associations, Social Actions}
  • امیرحسین کوهستانی، سید علی اصغر میرباقری فرد*، طاهره خوشحال دستجردی، زهره نجفی نیسیانی

    ابوعبدالله محمد بن خفیف شیرازی، بنیان گذار سلسله عرفانی خفیفیه، از شخصیت های جریان ساز و اثرگذار در تاریخ تصوف اسلامی است. باوجود نقش موثر این عارف در سیر تطور و گسترش عرفان اسلامی، تاکنون پژوهشی روشمند در باب مشرب عرفانی او صورت نگرفته است. هدف این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده،  شناخت مشرب عرفانی ابن خفیف است که از طریق پاسخ به این سوالات محقق می شود: مبدا و مقصد سلوک در طریقه ابن خفیف کجاست و منازل دیگر در این بین به چه ترتیبی قرار گرفته اند؟ کدام یک از منازل در سیر استکمالی سالک  اهمیت بیشتری دارند؟ توانایی های لازم برای جذب دستاوردهای هر منزل چیست و چه آدابی برای کسب آن ها لازم است؟ در آثار و اقوال شیخ عقیده روشنی در پاسخ به این سوالات یافت نشد؛ اما اهم برون داد بر اساس قراین و شواهد بدین قرار است: مبدا سلوک، ارادت و مقصد، معرفت حق است. میان مبدا و مقصد منازلی وجود دارد که برخی در شمار احوال عرفانی بوده و از دیدگاه ابن خفیف مقدم بر مقامات قرار دارند. ترجیح منزل صحو بر سکر موجب توجه کمتر به مبحث بسط، طرب، شطح و سماع و اهمیت بیشتر منازل فقر، زهد، خوف و حزن و همچنین مقدم داشتن حضور بر غیبت شده است. در طریقه ابن خفیف، منزل فقر اهمیت ویژه ای دارد و ترجیح فقر بر غنا از دیگر شاخصه های مشرب عرفانی اوست. ساختار مشرب عرفانی شیخ، بر پایه تعالیم جنید بغدادی بنا شده؛ اما از آموزه های عرفانی بایزید نیز اثر پذیرفته و در فارس رواج یافته است.

    کلید واژگان: عرفان و تصوف, مشرب عرفانی, ابن خفیف شیرازی, فقر, سکر و صحو}
    Amirhosein Kouhestani Rizi, Sayyed AliAsghar Mirbagheri Fard *, Tahereh Khoshhal Dastjerdi, Zohreh Najafi Neysiani

    Abu Abdullah Mohammad Ibn Khafif Shirazi, the founder of the Khafifi mystical dynasty, is among the most influential figures in the history of Islamic Sufism. In spite of his crucial role in developing and expanding Islamic mysticism, there has been no systematic study of his mystical disposition to date. This descriptive-analytic research was conducted to gain a profounder understanding of Ibn Khafif's mystical disposition. The questions addressed are: What is the origin and destination of mystical journey in Ibn Khafif's approach, and where do the other destinations lie in between? How important is each of these destinations to the seeker's progress? Which abilities are required to earn the achievements of each destination and what are the manners for acquiring them? The works and sayings of Sheikh did not provide clear responses to these questions; however, the most significant outcome derived from the existing evidence is that devotion is the origin of conduct, and divine recognition is the goal. The origin and the final destination are separated by mystical destinations; among which are mystical states, and according to Ibn Khafif, they are superior to the stations. As the destination of consciousness is preferred over inebriation, and hence, less importance is placed on expansion, enchantment, profanity, and prayer-like dancing, and more emphasis is placed on poverty, asceticism, fear, and grief destinations, the importance of presence is also elevated above that of absence. The destination of poverty is of particular importance to Ibn Khafif, and the preference for poverty over wealth is another indicator worth observing in his mystical disposition. His mysticism is based on Junaid Baghdadi’s teachings; nevertheless, he was influenced by the mystical teachings of Bayazid, which were disseminated in Fars.

    Keywords: Mysticism, Sufism, Mystical disposition, Ibn Khafif Shirazi, Poverty, inebriation, consciousness}
  • محمد بهزاد*، عبدالواحد بامری

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی ظرفیت تقریب اهل سنت طریقتی شبه قاره هند درجهت افزایش قدرت نرم انقلاب اسلامی است که با تمرکز بر پاکستان و اعتقاد به محبت اهل بیت(علیهم السلام) صورت گرفته است. شیوه پژوهشی کار علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه عمیق با 11 نفر از صاحب نظران ایرانی و پاکستانی و مطالعات کتابخانه ای و میدانی درجهت غنی سازی جستار حاضر بوده است. یافته ها حاکی از آن است که «محبت اهل بیت(علیهم السلام)» نزد طریقت های چهارگانه چشتیه، سهروردیه، قادریه و نقشبندیه، به خصوص بریلویه که جامع جمیع فرق صوفیه پاکستان است، دارای اهمیت فراوان است. اصرار بر رسانیدن سلسله خرقه به اهل بیت(علیهم السلام)، احترام فراوان به سادات، نقل قول و تمجیدها از ایمه معصومین(علیهم السلام)، جواز زیارت و توسل و استغاثه و شفاعت آنان ازجمله بروندادهای این اعتقاد به مثابه ظرفیت اعتقادی درجهت گسترش دایره عملکردی و گفتمانی انقلاب اسلامی است. براین اساس دستگاه های متولی، با فهم درست از این عمق راهبردی گفتمانی، فرصتی برای ارتقای جایگاه منطقه ای ایران و نیز تعالی و تامین متقابل منافع دو همسایه مسلمان می یابند.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, پاکستان, صوفیه, محبت اهل بیت(علیهم السلام)}
    Mohamad Behzad *, Abdolvahed Bameri

    The purpose of this study is to investigate the capacity of the mystical Sunnis of the Indian subcontinent to increase the soft power of the Islamic Revolution, which is done by focusing on Pakistan and believing in the love of the Ahl al-Bayt (PBUH). Has been with 11 Iranian and Pakistani elites. Library and field studies have been used to enrich this research. The findings of this research indicate that the "love of the Ahl al-Bayt (as)" of mystical sects is of great importance. Great respect for Sadat, narration of many hadiths from the infallible Imams (PBUH), pilgrimage, appeal, supplication and intercession are among the doctrinal capacities of the discourse of the Islamic Revolution.

    Introduction

    Ayatollah Khamenei's "look to the east" strategy, especially in the second step statement, stems from his familiarity with Eastern culture and his deep knowledge of Islamic history and civilization in the Indian subcontinent. Keywords such as “soft power” and “soft warfare” and their cultural, political and economic resources have become more important as military options for each other diminish. Joseph Nye (then Dean of the John F. Kennedy School of Public Studies and Harvard University) sees the use of potential and actual doctrinal and cultural capacities as influential, deeper, and longer lasting.
    The question is, given the growth of "takfiri" movements in the West Asian region and the many religious and cultural similarities between Iran and Pakistan, can a strong link be established between Shiites and Sunnis? The main purpose of this study is to identify the opportunities for the Islamic Republic of Iran to develop the soft power of the Islamic Revolution. In this way, the prevention and treatment of devastating religious and cultural challenges will occur in the region, especially in the Indian subcontinent.

    Research methodology

    The type of research is analytical and applied and in terms of method is descriptive-comparative. In order to understand the religious similarities between Iranian Shiites and Sufi Sunnis in Pakistan, the method of collection, library and field has been used. Also, the method of elitism or in-depth interviews with 11 experts have been used. Finally, from the obtained results, solutions to increase the soft power of the Islamic Revolution have been presented.

    Discussion

    The hallmark of Islam propagated by Iranians in the Indian subcontinent is mysticism and Sufism. Mystical Islam spread through the Persian language. There are many similar and common beliefs between Sunni and Shiite Sufis. Expressing love for the infallible Imams, especially Imam Ali (as), is a proof of this similarity. All Pakistani Sufi sects, including the four main sects, have spread to the subcontinent through the Iranians. That is, he was either the founder of the Iranian sector it spread through the Iranians. (Taheri, 1389, 29) Summary of all the teachings of sects is now known as "Barelvis".

    Conclusion

    The culture of the Indian subcontinent and Pakistan is a continuation of Islamic Iranian civilization. The atmosphere is Sufi. The mystical atmosphere is intertwined with the love of the Ahl al-Bayt (as). The discourse of "love of the Ahl al-Bayt (as)" among the Sunni sects of Pakistan and the Shiites is one of the similarities between the Muslims of the two countries. The superiority of Ali PBUH and the acceptance of his esoteric caliphate and the great respect for Sadat are other discourse similarities between the two. This ideological and cultural capacity can be used to develop the soft power of the Islamic Republic and to counter the soft war of the enemies.

    Keywords: Islamic Revolution, Pakistan, Sufism, love of Ahl al-Bayt (PBUH)}
  • Mahadi Hassan

    Sufism is the spiritual form of Islam. It has many theoretical and practical aspects. In practical perspective, Sufism has various types of Sufi orders, which are usually known as ‘Sufi Tariqa’ to all inheritors of south Asia since the Islam had entered in this territory. Quaderiah, Chishtiyah, Naqshbandiyah and Mujaddediah are very famous and noted sufi tariqas in all over the Indian subcontinent, especially in Bangaldesh. Besides these, Bangladesh has produced an indigenous sufi order for its own, Maizbhandari Tariqa. It had introduced by great sufi saint Syed Ahmadullah in Chittagong. Syed Ahmadul Haq wrote some articles regarding this sufi order. He was a great researcher of Sufism and devoted interpreter of Mathanavi of Mowlana Jalaluddin Rumi in Bangladesh. He wrote some books containing many sufi articles and messages and stories of the Mathnavi of Rumi. The purpose of this article is to introduce this unique Bangladeshi sufi order Maizbhandari tariqa and its representative Syed Ahmadul Huq, who commonly known as the Banglar Rumi (The Rumi of Bangladesh).

    Keywords: Indian Subcontinent, Bangladesh, Sufism, Sufi orders, Maizbhandari Tariqa, Syed Ahmadullah, Syed Ahmadul Huq}
  • مرضیه مسیحی پور، عبدالرسول فروتن*
    عین القضات همدانی از عارفان مشهور ایرانی اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری است. او در اوان جوانی به مطالعه کتب کلامی پرداخت تا حقیقت و مبنای عقاید خود را دریابد، اما به نوعی تحول و انقلاب فکری رسید و پس از آن به تصوف گرایید. از آثارش چنین دریافت می شود که با کتاب های ادیانی جز اسلام آشنایی داشت. با توجه به ذهن جستجوگر او و محل زندگی اش، که عموما در غرب ایران بود، می توان احتمال داد که با عقاید اهل حق آشنا بوده و تحت تاثیر اندیشه های آنان قرار گرفته است. در این مقاله برای اثبات یا رد این احتمال، ضمن بررسی منابع مرتبط و به ویژه آثار عین القضات و کتب آیینی اهل حق، مباحث مهمی مثل معاد، تمرد ابلیس، گناه اولیه، وحدت، حلول، جبر و اختیار و آفرینش جهان به صورت تطبیقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
    کلید واژگان: عین القضات, اهل حق, تحول فکری, عقاید کلامی, تصوف}
    Marziye Masihipoor, Abdolrasool Forootan *
    Ayn al-Quzat Hamedani is one of the famous Iranian mystics of the late fifth and early sixth centuries AH. He in early youth studied theological books to find out the truth and the basis of his beliefs, but he involved a kind of intellectual revolution, and then he became interested in mysticism. It is understood from his works that he was acquainted with books of religions other than Islam. Due to his inquisitive mind and his place of residence, which was generally in west of Iran, it is possible that he was acquainted with the beliefs of the Ahl-e Haqq and was influenced by their thoughts. In this article, in order to prove or disprove this possibility, the ideas of Ayn al-Quzat and Ahl-e Haqq (in important topics such as: resurrection, Satan's disobedience, primary fault, unity, penetration, predestination and free will and creation of the world) are comparatively studied.Keywords: Ayn al-Quzat, Ahl-e Haqq, intellectual revolution, Theological beliefs, Sufism
    Keywords: Ayn al-Quzat, Ahl-e Haqq, intellectual revolution, Theological beliefs, Sufism}
  • مهدی محبتی، عباس مشعوفی*

    در سنت متصوفه، سلوک در وادی طریقت نیازمند پیری است که بایست راهنمای سالک در کشف و ادراک معرفت عرفانی و تجربه حقیقت باشد. بسیاری از کتاب هایی که ناظر بر آداب سیروسلوک اند، بر ضرورت حضور پیر طریقت و التزام سالک به پیروی از او تاکید کرده اند. در این راهبری، گفتمانی میان مرید و مراد شکل می گیرد؛ گفتمانی که در آن پیر، با طرح نظم و انضباطی که مرید را موظف و مقید به انجام آن می داند (آداب طریقت)، سعی در هدایت مرید دارد. هدف این مقاله این است که در کنار بازخوانی رابطه مرید و مراد با کاربست نظریه گفتمان قدرت میشل فوکو، جنبه های «انقیاد» و «استحاله سالک» از «فاعل شناسا و آزاد» به «سوژه تابع و مقید» در فرهنگ متصوفه را ارزیابی کند. این مقاله از روش تحلیل گفتمان بهره می گیرد. پیامد این گفتمان اقتدارگرا و وجود «سوژه های مقید» را می توان در عدم گسترش فرهنگ چند صدایی، عدم پویایی سنت متصوفه، ولی پرستی، و شکل گیری مجموعه آیینی «آداب زیارت مزار مشایخ» ملاحظه کرد.

    کلید واژگان: تصوف, مراد و مرید, اقتدار, گفتمان, پساساختارگرایی}
    Mahdi Mohabbati, Abbas Mashoufi*

    In the Sufi tradition, wayfaring in the realm of the way requires a guru who can guide the wayfarer through the obstacles and in the discovery and understanding of mystical knowledge and the experience of truth. Many books, which deal with the rites of this spiritual journey and conduct, have emphasized the necessity of the presence of the guru and the commitment of the disciple to follow him. In this guidance and leadership, a discourse is made between the guru and the disciple. A discourse that the guru tries to guide the disciple by maintaining a discipline to oblige the disciple to do it (rites of the way). Based on Michel Foucault’s theory of power discourse, the purpose of this article is to review the guru-disciple relationship and to evaluate the aspects of “subjugation” and “transformation” of the wayfarer from “known and free subject” to “subordinate and bound subject” in the Sufi culture. This article uses the discourse analysis method. The result of this authoritative discourse and the existence of “bound subjects” can be attributed to the lack of a polyphonic and dynamic culture in the Sufi tradition, guru-worship, and the formation of the ritual collection of “manners of pilgrimage of Sheiks’ shrines”.

    Keywords: Sufism, Guru-Disciple, Authority, Discourse, Post-Structuralism}
  • محسن پورمختار*، مهناز میرزایی

    بیان مسیله: 

    مقاله حاضر به بررسی انگیزه ها و اهداف نویسندگان متون منثور عرفانی در تالیف آثارشان می پردازد. پرسش مرکزی این پژوهش آن است که چه انگیزه هایی باعث می شده است تا نویسندگان برجسته ترین آثار عرفانی منثور زبان فارسی به تالیف و تصنیف بپردازند.

    روش

    پنجاه اثر عرفانی، از گونه های مختلف نگاشته های صوفیانه منثور فارسی، انتخاب و انگیزه یا انگیزه های تالیف آنها استخراج، تحلیل و طبقه بندی شده است. آنچه مستند این پژوهش است نوشته های مولفان آثار بررسی شده است. فضای حاکم بر جامعه مخاطبانی که اینگونه آثار در آنها تولید شده است، درحد گنجایش یک مقاله، توصیف و می شود؛ اما بدیهی است تحلیل تاریخی جامعه شناسانه موضوع، مجالی دست کم درحد یک کتاب می طلبد؛ بنابراین در این پژوهش فقط به نگاه و نظر مولفان آثار توجه و استناد شده است.

    یافته ها و نتایج

    با در نظرگرفتن این نکته که برخی از مولفان این آثار، اهداف متعددی برای تالیف اثر خود ذکر کرده اند، انگیزه تالیف این متون را می توان در یازده دسته طبقه بندی و درصد تقریبی هرکدام را معین کرد. از میان این یازده دسته که در متن مقاله آورده شده است، تالیف اثر به درخواست دوستان و مریدان بیشترین بسامد را داشته است و تالیف به انگیزه بث الشکوی کمترین بسامد را دارد.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, متون منثور عرفانی, نثر صوفیانه, انگیزه های تالیف}
    Mohsen Pourmokhtar *, Mahnaz Mirzaeii

    The present study examines the motives and purpose of the authors of mystical texts in writing their works. In this regard, fifty mystical books from different types of mystical writings of Persian prose have been selected and the motives for their authorship have been analyzed. Some of the authors of these works have mentioned several purposes for writing their works. Thus, he motives for writing these texts were determined in order of frequency and were classified into eleven cases and the approximate percentage of each was determined as 1)Writing at the request of friends and disciples (19%), 2) Writing without mentioning a specific reason or motive (17%), 3) Writing with the motive of preserving the sayings of elders (11%), 4) Writing in reaction against claimants and corruption of the sect (9%), 5) Writing for the purpose of public education in the Persian language (8%), 6) Writing with the intention of presenting to the elders (8%), 7) Writing of the work with the intention of leaving a souvenir (7%), 8) Writing in order to answers to questions (5%), 9) Writing with the intention of expansion Previous Short Works (3%), 10) Writing by Occult Inspiration (3%), and 11), and Writing motivated to express grief (2%).

    Keywords: mysticism, Sufism, mystical prose texts, Sufi prose, motivation to write}
  • محمد افشین وفایی*، مهدی فیروزیان حاجی
    در این مقاله با هدف شناسایی و نمایاندن لایه های نهان ارتباطات گفتمانی در زبان و ساختار متنی صوفیانه، به بررسی مناقب اوحدالدین کرمانی، عارف و شاعر سده ششم و هفتم، پرداخته شده است. بدین منظور عناصر زبانی (اسم و صفت، فعل، ضمیر، نشانه جمع، قید، مترادفات، اعداد) و عناصر ساختاری و مفاهیم مربوط به آن ها (بافت و موقعیت، وارونگی و تعلیق واقعیت، نفی نقد و پرسشگری) و پیوند با گفتمان های غالب (انبیا، نظام خلافت و حکومت، بزرگان عرفان و تصوف و متون دیگر) در سه مرحله توصیف، تبیین و تفسیر بررسی شده است و سرانجام با مقایسه حکایتی مشترک در مناقب و تذکره الاولیاء عطار، کار تحلیل انتقادی و ساختارشناسی تطبیقی متن در این نمونه به انجام رسیده است.در این مقاله با هدف شناسایی و نمایاندن لایه های نهان ارتباطات گفتمانی در زبان و ساختار متنی صوفیانه، به بررسی مناقب اوحدالدین کرمانی، عارف و شاعر سده ششم و هفتم، پرداخته شده است. بدین منظور عناصر زبانی (اسم و صفت، فعل، ضمیر، نشانه جمع، قید، مترادفات، اعداد) و عناصر ساختاری و مفاهیم مربوط به آن ها (بافت و موقعیت، وارونگی و تعلیق واقعیت، نفی نقد و پرسشگری) و پیوند با گفتمان های غالب (انبیا، نظام خلافت و حکومت، بزرگان عرفان و تصوف و متون دیگر) در سه مرحله توصیف، تبیین و تفسیر بررسی شده است و سرانجام با مقایسه حکایتی مشترک در مناقب و تذکره الاولیاء عطار، کار تحلیل انتقادی و ساختارشناسی تطبیقی متن در این نمونه به انجام رسیده است.
    کلید واژگان: زبان قدرت, تصوف, اوحدالدین کرمانی, مناقب}
    Mohammad Afshinvafaie *, Mahdi Firouzian Haji
    This article, seeks to reveal the hidden layers of discursive communication in Sufi language and to study textual structure of Auhaduddin Kermani’s Managheb, a Persian mystic and poet of the sixth and seventh centuries. In order to achieve this purpose, the linguistic elements (nouns, adjectives, verbs, pronouns, plural nouns, adverbs, synonyms, numbers), the structural and contextual dimensions (context and position, inversion and suspension of reality, reject criticism and questioning) and their links with the dominant discourses (the prophets, the system of caliphate and the government, the mystic elders and other texts) have been examined in three steps of description, explanation and interpretation. Finally, by comparing a common anecdote in Auhaduddin Kermani’s Managheb, and Attar’s Tazkirat al-Awliya, critical and comparative structural analysis of the text is discussed.This article, seeks to reveal the hidden layers of discursive communication in Sufi language and to study textual structure of Auhaduddin Kermani’s Managheb, a Persian mystic and poet of the sixth and seventh centuries. In order to achieve this purpose, the linguistic elements , the structural and contextual dimensions (context and position, inversion and suspension of reality, reject criticism and questioning) and their links with the dominant discourses (the prophets, the system of caliphate and the government, the mystic elders and other texts) have been examined in three steps of description, explanation and interpretation. Finally, by comparing a common anecdote in Auhaduddin Kermani’s Managheb, and Attar’s Tazkirat al-Awliya, critical and comparative structural analysis of the text is discussed.
    Keywords: The language of power, Sufism, Auhaduddin Kermani, Managheb}
  • مریم پرهیزکاری*

    قصه حضرت یوسف، در دیوان نزاری قهستانی، مورد توجه خاص قرار گرفته است. مساله تحقیق این است که اجزا و شخصیت های این قصه چگونه به صورت تمثیلی در اشعار نزاری پردازش شده و از آن ها برای بیان اندیشه های عرفانی، دینی، فلسفی و اخلاقی شاعر استفاده گردیده است. مهمترین سوال تحقیق این است که نزاری چگونه و از چه تمثیل هایی برای تبیین قصه حضرت یوسف استفاده کرده و سیر این قصه در دیوان او چگونه تبیین شده است. کتاب «کشف الاسرار و عده الابرار» اثر ابوالفضل میبدی و مقاله «اشارات عرفانی در داستان حضرت یوسف(ع) » پیشینه تحقیق می باشد. با توجه به این که داستان یوسف پیامبر که سرآمد تمام داستان ها می باشد و از زاویه عرفانی و تمثیلی مورد توجه خاص نزاری قرار گرفته، ضرورت انجام کار احساس می شود. هدف از این تحقیق شناخت جایگاه تمثیلی قصه حضرت یوسف در اشعار نزاری و تبیین اجزای این قصه در چهارچوب ادب عرفانی می باشد. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای به انجام رسید، شیوه گردآوری بدین صورت است که تمام اجزا و شخصیت های قصه یوسف در غزلیات نزاری یادداشت برداری شد، سپس طبقه بندی گردید و در نهایت با توجه به مختصات رویکرد تمثیلی، تجلی این قصه در چهارچوب ادب عرفانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این مقاله نشان می دهد که نگاه نزاری به داستان یوسف، عرفانی بوده و تمام اجزا و شخصیت های داستان به طور تمثیلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

    کلید واژگان: نزاری قهستانی, غزلیات نزاری, یوسف پیامبر, تمثیل, عرفان و تصوف}
    Maryam Parhizkari *

    The story of Joseph the prophet has been particularly paid attention to in Nizari Quhistani’s book of poem. The research question of this study is going to explore how the component parts and characters of this story are dealt with allegorically and used to express the mystical, religious, moral, and philosophical thoughts of poet. Another posed question of this study deals with the allegories used by Nizari to express the story of Joseph and the trajectory according which the story is explained. A book titled Kashf o lasrar by Abolfazl Meibodi and an article titled Esharat Erfani dar Dastane Hazrat Yousef are used as literature review. The significance of this study is emanated from Nizari’s special attention to the great story of Joseph from mystical and allegorical viewpoint. The current study attempts to discover the allegorical position of this story in Nizari’s book of poem and also to elaborate on the component parts of the story of Joseph in a framework of mystical literature. The descriptive and analytical methodology, by using library sources, are used to develop our research project. After note taking about any single part and character, they are categorized and analyzed. Finally, regarding to the features of allegorical approach, the researcher investigate the component parts and characters in the framework of mystical literature. The findings of this study shows that Hakim Nizari had a mystical view on the story of Joseph and all characters and elements of the story are used symbolically and allegorically.

    Keywords: Nizar Quhistani, Nizari&rsquo, s sonnets, Joseph the prophet, allegory, mysticism, Sufism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال