به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Timurid Period » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Timurid Period» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یدالله طالشی *، سولماز رزاق زاده شبستری
    زمینه و هدف

    غزل از رایجترین قالبها در گستره ادب فارسی است و کمتر شاعری را میتوانیافت که غزل نسروده باشد. عصمت بخارایی شاعر دوره تیموری و از غزلسرایان بنام این دورهاست که غزلیات عاشقانه و عارفانه زیبایی سروده است. در این مقاله دویست غزل از غزلیاتعصمت بخارایی را از سه دیدگاه سبک زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار داده ایم.

    روش مطالعه

    پژوهش فعلی با توجه به ماهیت نظری آن برمبنای مطالعات کتابخانه ای والکترونیکی و به سبک توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است و جامعه و محدوده مدنظر دیوانعصمت بخارایی به کوشش احمد کرمی میباشد.

    یافته ها

    براساس یافته های این پژوهش، شعر عصمت بخارایی درمقایسه با دیگر شاعران همدورهخود، دارای نازک خیالیها و مضمون سازیهای پیچیده و دیر فهم نیست. زبان شعری او ساده وروان است و اصطلاحات و تعبیرات عامیانه چشمگیری در آن مشاهده نمیشود. در غزلیات خوداز مضامین عارفانه و قلندرانه بهره برده است.

    نتیجه

    شاعر از وزنهای آرام و سنگین و جویباری مانند(رمل و هزج)که مناسب مضامین دلنشینعاشقانه و بیانگر احساسات شاعر در غم و اندوه است استفاده کرده است. توجهی خاصی به قافیهو ردیف نشان داده و تقریبا غزلیاتش از عیوب قافیه خالیست.از صنایع بدیعی تکرار و جناس بهوفور استفاده کرده است. از آوردن عبارتهای ثقیل و مهجور عربی خودداری کرده است.عصمتبخارایی از تشبیهات حسی به حسی و عقلی به حسی به فراوانی استفاده کرده است. استعاراتعصمت بعید و دور از ذهن نیست و در اشعار قدما نیز دیده میشود. تلمیح نیز در اشعارش ازجایگاه خاصی برخوردارند اما نوآوری در آنها دیده نمیشود و تکراری است. مضمون اصلی اشعارشعشق و فراق معشوق و سوز ودداز برخاسته از این عشق است. همچنین غزلیاتی حاوی مضامینقلندرانه و عارفانه نیز دارد و بشیوه پیشینیان با زهاد ریاکار در جنگ و جدل است.

    کلید واژگان: عصمت بخارائی, دوره تیموری, شعر, غزل, سبک شناسی}
    Y. Taleshi*, S. Razzaghzadeh Shabestari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Ghazal is one of the most common formats in Persian literature and it is rare to find a poet who has written a ghazal. Esmat Bukharai is a poet of the Timurid period and one of the lyricists of this period who wrote beautiful romantic and mystical lyrics. In this article, we have analyzed two hundred sonnets of Esmat Bukharai from the three perspectives of linguistic, literary and intellectual style.

    METHODOLOGY

    Considering its theoretical nature, the current research has been conducted based on library and electronic studies and in a descriptive-analytical style, and the target society and scope is Diwan Asmat Bukharai by Ahmad Karmi.

    FINDINGS

    Based on the findings of this research, Esmat Bukharai's poetry, compared to other poets of his time, does not have thin imaginations and complex and slow-to-understand themes. His poetic language is simple and fluent and there are no significant slang terms and interpretations in it. In his sonnets, he has used mystic and Qalandran themes.

    CONCLUSION

    The poet has used calm and heavy weights and brook like (Raml and Hazaj) which are suitable for pleasant romantic themes and express the feelings of the poet in sadness. He has shown special attention to rhyme and lines, and his sonnets are almost free of rhyme defects. He has refrained from bringing heavy and abandoned Arabic expressions. Ismat Bukharai has used sensory to sensory and intellectual to sensory similes a lot. Metaphors of innocence are not far from the mind and can be seen in ancient poems. Hints also have a special place in his poems, but innovation is not seen in them and it is repetitive. The main theme of his poems is love and the separation of the beloved, and the burning and burning caused by this love. It also contains lyrical and mystical themes and it is like the predecessors in war and controversy with Zahad the hypocrite.

    Keywords: Esmat Bokharaei, Timurid period, poetry, ghazal, stylistics}
  • ناصر علیزاده خیاط، احمد گلی، زینب رشیدی*
    معماری همانند ادبیات، با نماد و رمز، استعاره، مفاهیم عرفانی، اندیشه های فرهنگی، اجتماعی و... در پیوند است و همچون ادبیات از بارزترین جلوه های فرهنگ و اندیشه اقوام در ادوار مختلف به شمار می آید. درحقیقت، واژه ها، عناصر و اصطلاحات معماری ازجمله ابزارهای الهام بخش، هنرآفرین و آرایه ساز برای شعرا و نویسندگان به شمار می آید. کسب آگاهی و شناخت لازم در زمینه اصطلاحات خاص، عمومی و بومی معماری به یقین خواهد توانست به ادیبان و تحلیل گران متون ادبی کمک های چشمگیری نماید. استخراج، مطالعه و بررسی بناها و ساختمان هایی که در ضمن داستان های منظوم و منثور ادب فارسی در ادوار گوناگون به آن ها اشاره شده است، به شناخت شیوه های معماری در دوره های مختلف کمک می کند و قسمت های مبهم تاریخ معماری اسلامی و ایرانی را تا حدود زیادی آشکار می سازد. دوره مورد مطالعه در این مقاله، عصر تیموری است که مهم ترین مشخصه معماری در آن، مربوط به تزیین بناهاست و از این نظر، این دوره از ادوار مهم معماری اسلامی محسوب می شود. نتایج حاصل از این پژوهش، از سویی، بیانگر کاربرد تزییناتی همچون «مقرنس کاری، گچ بری، نقش نگاری، خطاطی و کتیبه نگاری، طلاکاری، منبت کاری و شمسه» در معماری دوره تیموری، و از سوی دیگر، گویای چگونگی و میزان کاربرد تزیینات مذکور در خلق آرایه های ادبی در شعر این دوره است. مقاله حاضر به روش کتابخانه ای و شیوه تفسیری و تحلیلی انجام گرفته است. به یقین آثار ادبی، یکی از مهم ترین منابع کشف و استخراج انواع تزیینات به کاررفته در معماری دوره های مختلف است و تزیینات معماری نیز ازجمله کاربردی ترین ابزارهای زیبایی آفرین در متون ادبی محسوب می شود. بنابراین، مطالعه آثار مهم نظم و نثر به جا مانده از عصر تیموریان، به ویژه شعر جامی از این جهات بسیار حایز اهمیت است.
    کلید واژگان: ادبیات, معماری, زیباشناسی, تزئین, دوره تیموری, جامی}
    Nasser Alizadeh Khayat, Ahmad Goli, Zeynab Rashidi *
    Like literature, architecture has a bond with symbols, mysteries, metaphors, mystical concepts, socio-cultural mentalities and etc. and like literature is considered one of the most outstanding displays of the culture and thoughts of nations in different periods. In fact, words, elements and idioms in architecture are considered as one of the inspiring, artistic and array making tools for poets and writers. Extracting, studying and assessing buildings that are mentioned in poetry and writings of Persian literature, helps to know the architectural styles of different periods and to illustrate the ambiguous parts of Islamic and Persian history of architecture to a large extent. The period under study in this article is the Timurid period which it's most important characteristic in its architecture, is related to the decoration of its buildings and in this view this period is considered to be one of the most important periods of Islamic architecture. On one hand results of this research are an indicator of the usage of decorations like “Muqarnas, plastering, engraving, calligraphy and inscription, goldsmithing, woodcarving and shamseh” in architecture in Timurid period, and on the other hand are an illustrator of the manner and amount of usage of these decorations in the creation of literary arrays in poetry of this period. This article is prepared using the library and interpretation and analyzation method. Surely literature is one of the most important resources of discovery and extraction of kinds of decoration used in architecture in different periods. and architectural decorations are also considered one of the most beautifying tools in literary texts. So, study of important works of poetry and writing remaining from the Timurid period, especially Jami's poetry is very important in this view.
    Keywords: literature, Architecture, Aesthetics, Decoration, Timurid Period, Jami}
  • عبدالامیر عمیرات، نصرالله امامی
    غلام احمد احمدی مدراسی از جمله شاعران ناشناخته ی پارسی گوی هند است که در اواخر دوره ی تیموریان می زیسته؛ تنها اثر باقی مانده از این سراینده، منتخبی از غزلیات او است که نسخه ای خطی از آن در کتابخانه ی مجلس نگهداری می شود. احمدی مدراسی را می توان در ردیف شاعران درجه ی دوم این دوره به شمار آورد؛ شاعرانی که شاید در قالب ها و مضامین شعر فارسی تحولی پدید نیاورده اند؛ اما شعرشان نمودی از نخستین حرکت ها برای آغاز دوره ای است که بعدها به بازگشت ادبی شهرت یافت و انگیزه ی پرداختن به چنین سراینده ای در این مقاله نیز همین نکته است. غزل های احمدی مدراسی چه از نظر لفظ و چه از نظر محتوا و مضمون، به شعر شاعران سبک عراقی شبیه است. اشعار او ساده، روان و از تکلف و پیچیدگی به دورند و از تشبی هات و استعارات غریب و مضمون پردازی های دور از ذهن سبک هندی در سروده های او خبری نیست. روش این پژوهش، تحلیل سبکی غزلیات شاعر است.
    کلید واژگان: احمدی مدراسی, عناصر سبکی, غزل و دوره ی تیموری}
    Gholam Ahmad Ahmadi Madrasi is one of the unknown Persian-speaking Indian poets that lived during the late Timurid period; the only remained writing of him is a selection of his sonnets from a manuscript that is being kept in the Parliament Library. He can be considered among the second rate poets of his period; Those who perhaps had not create a revolution in the form and content of poetry in Persian، but their poetry was a manifestation of first moves for the beginning of a period that later reputed to the return of literary and the motivation of addressing for such poet in this article is the mentioned point. The sonnets of Ahmadi Madrasi، from both word and content point of view، are similar to the Iraqi style. His poems are simple، smooth، and far from complexity، there is no imagery and bizarre metaphors and away from out of mind themes of the Hindi style poetry. The research method in this study is based on the sonnet style analysis of the poet.
    Keywords: Ahmadi Madrasi, stylistic elements, sonnet, Timurid period}
  • محمود مدبری، محمدرضا صرفی، محمدصادق بصیری، سید امیر جهادی
    یکی از بزرگان دوره تیموری معین الدین محمد زمجی اسفزاری هروی، منشی، شاعر، خوشنویس و مورخ مشهور است، که از او آثاری برجسته به جا مانده است. از تالیفات این نویسنده دوره تیموری تنها کتاب روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات به چاپ رسیده و سایر آثار او در غبار زمان به دست فراموشی سپرده شده است. از آثار شایان توجه او «ترسل» است. این اثر مشتمل برمقدمه، چهار منشا و یک خاتمه است و از جمله آثاری است که از همان زمان تالیف و در عصر خود مولف به شهرت و قبول عام رسیده، در ابتدای اثر نویسنده باختصار به بیان مبانی و موازین نظری ترسل و کتابت می پردازد و در ادامه نامه هایی را که در طول دوران دبیری اش از جانب سلطان حسین بایقرا به رشته تحریر در آورده، می آورد. انواع گوناگونی از نامه های رسمی و غیر رسمی در اثر آمده که می توان به گونه های زیر اشاره نمود: امثله، مناشیر، فرمان ها، نشان ها، سلطانیات، اخوانیات، عرضه داشت ها، اجوبه و... اسفزاری کوشیده که اثر وی هم جامع مکتوبات عصر تیموری باشد و هم اینکه نمونه و الگویی برای کاتبان به دست دهد و شاید به همین علت باشد که «ترسل» از قبول عام برخوردار شده است. سبک اثر فنی و مصنوع است و ساختارهای مکاتیب «ترسل» شباهت بسیاری به ساختارهای رایج در میان سایر مترسلان دوره تیموری و پیش از او دارد، جز آنکه برخی نمونه مکتوبات مانند کتابه، وقفنامه، مقدمه نویسی، قبر نوشته، تسلیت نامه، اسئله و... در این اثر به چشم می آید که باعث شده این اثر صرفا در برگیرنده مکاتیب حکومتی چون نشان ها، منشورها و سلطانیات نباشد؛ چیزی که در میان آثار معاصران اسفزاری چندان مسبوق به سابقه نیست. نگارندگان مقاله حاضر برآنند تا ضمن معرفی محتوایی اثر اسفزاری، به بیان نظرات او در باب کتابت و دبیری و بررسی ویژگی های ساختاری اثر بپردازند.
    کلید واژگان: ترسل, اسفزاری, ساختار, کتابت و انشا, دوره تیموری}
    M. Modaberi, M. Sarfi Basiri, A. Jahadi
    One of the great figures of Timurid period is Moin-al-Din Mohammad Zamji Esfazari Heravi، the famous letter-writer، poet، calligrapher and historian of whom a number of works have remained. The only published work of this writer is the book Rozat al-Janat fi Osaf Madina Harat and his other works have been forgotten throughout time. One of his outstanding works is Tarassol. This work consists of an introduction، four letters and a conclusion and it is one of the works which became famous even in the time of its writer. At the beginning of this work، the writer mentions the theoretical basics of epistolary and letter-writing and then he includes the letters he wrote as a letter-writer on behalf of Sultan Hossein Bayghara. There are various types of formal and informal letters in this work such as: Amsale، Manashir، orders، symbols، Soltaniat، Ekhvaniat، Ojubeh etc، and Esfazari has tried to make his work not only a comprehensive list of letters in Timurid period but also an example for letter-writers and، probably due to this reason، this work became so popular. The style of this work is elaborated and the structure of its letters is very similar to common structures of other epistolaries of Timurid and previous periods. However، there are a number of letters like Ketabeh، Vaghfnameh، introduction، epitaph، As’ale etc، in this work due to which this work does not simply consist of governmental letters like symbols، charters and Soltaniat; something which is absent in the works of Esfazari’s contemporaries. This article tries to introduce the content of Esfazari’s work، state his ideas about letter-writing and investigate structural characteristics of this work.
    Keywords: epistolary, Esfazari, structure, letter, writing, Timurid period}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال