به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Walt Whitman » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Walt Whitman» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهنام میرزابابازاده فومشی*
    پروین اعتصامی (1285 1320)، شاعر نامدار معاصر، در شعرهایش از منابع متعددی بهره برده است؛ اما نکته جالب توجه این است که او در تمام این برداشت های ادبی، اشعار خود را کاملا از آثار پیشین متمایز می کند. پروین عناصری را که از آثار دیگران وام گرفته است هنرمندانه با عناصر شعر خود و سنت ادبی فارسی درمی آمیزد و آن را از آن خود می کند؛ به گونه ای که در برخی از موارد، ردیابی منابع پیشین بسیار دشوار است. همان طور که یوسف اعتصام الملک با ترجمه آثار از زبان های بیگانه به فارسی تلاش می کرد تا عناصر فرهنگی و ادبی دیگر فرهنگ ها را در دل فرهنگ ایرانی و زبان فارسی بومی سازی کند، دخترش نیز با پذیرش خلاق ادبیات جهان، در همین مسیر قدم برمی داشت. پژوهش پیش رو با تمرکز بر شعر «جولای خدا»، سروده پروین و شعر «عنکبوتی ساکت و صبور»، سروده والت ویتمن، شاعر نامور آمریکایی، زوایای پنهان پذیرش خلاق پروین از ویتمن را آشکار می کند و با پیشنهادهایی درباره بازخوانی رابطه سنت و نوآوری و همچنین رابطه شعر معاصر فارسی و ادبیات جهان، به پایان می رسد.
    کلید واژگان: پروین اعتصامی, والت ویتمن, پذیرش خلاق, شعر معاصر, ادبیات جهان, سنت ادبی}
    Behnam Fomeshi *
    In her poetry Pravin Etesami (1907-1941) has freely borrowed from multiple sources, including Aesop's and La Fontaine’s Fables, her father’s translations of foreign literatures, as well as Persian classical poetry. However, the resulting work remained distinctly her own. A number of critical studies have investigated the relationship between Etesami's poem "God's Weaver" and various texts that inspired or influenced it. Such studies argue that the poem “is based” on a translation into Persian of an editorial by Arthur Brisbane. However, the present paper examines “God’s Weaver” in relation to Walt Whitman’s “A Noiseless Patient Spider” to shed light on Etesami's yet unexplored creative reception of Whitman. The paper ends with suggestions on revisiting the relation between tradition and modernity in Persian poetry as well as the relation between Persian poetry and world literature.
    Keywords: Creative Reception, God's Weaver, Parvin Etesami, Walt Whitman, World Literature}
  • فاطمه کریمی، محمد طاهری*

    اندیشه آرمانشهری به معنای توصیف و آرزوی پیدایی جامعه ای آرمانی که در آن همه ارزش های انسانی به کمال رسیده باشد و آحاد آن در پناه اندیشه و خرد در کنار هم با مسالمت می زیند قدمتی به درازنای تاریخ دارد . چنانکه می توان مدعی شد که هدف غایی و ادعایی همه ادیان ومذاهب و فرمانروایان در طول تاریخ نیل به چنین جامعه ای بوده است. لذا شگفت انگیز نیست که این اندیشه از دیرباز مورد توجه فلاسفه و اندیشمندان جهان قرار گرفته و بزرگانی چون افلاطون و توماس مور در جهان غرب، و فارابی در جهان شرق هر یک از دیدگاه خویش مختصات آن را برشمرده اند و راه دستیابی بدان را نیز به زعم خود ترسیم کرده اند. در پژوهش حاضر اندیشه های آرمانشهری نیما یوشیج و والت ویتمن به عنوان نمایندگانی از شرق و غرب جهانی که در آستانه قرن بیستم دستخوش تحولاتی شگرف بود مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته است.

    کلید واژگان: مدینه فاضله, آرمان شهر, نیما یوشیج, والت ویتمن, ادبیات تطبیقی}
    Fatemeh Karimi, Mohammad Taheri *

    The idea of ​​utopia is to describe and aspirate the emergence of an ideal society in which all human values ​​are fully realized, and all of which are peaceful in peace with thought and wisdom, has a long history . It can be argued that the ultimate and supposed goal of all religions and goverments in the history of achieving such a community has been. It is not surprising, therefore, that this idea has long been considered by philosophers and thinkers of the world, and the great figures such as Plato and Thomas Moore in the Western world and Farabi in the Eastt have identified each of their points of view as their coordinates. In the present study, the ideals of Nima Yushi and Walt Whitman, as representatives of the East and West of the World, which have undergone tremendous developments at the turn of the twentieth century, have been studied and adapted.

    Keywords: Utopia, Nima yoshij, Walt Whitman, Comparative literature, Modern Poetry}
  • بهنام میرزابابازاده فومشی*

    بخشی از مطالعات ادبی بینا رشته ای شامل بررسی ارتباط میان ادبیات و تصویر می شود. در این زمینه ارتباط میان ادبیات و سینما شناخته شده ترین حوزه پژوهشی است که تعداد چشمگیری اثر پژوهشی، اعم از رساله و مقاله، در این حوزه نگاشته شده است. در همین زمینه می توان به ارتباط میان ادبیات و نقاشی اشاره کرد که در سال های اخیر شاهد تعداد انگشت شماری اثر تحقیقی در این حوزه بوده ایم. اما بررسی ارتباط میان ادبیات و عکاسی و همچنین ارتباط میان ادبیات و گرافیک از حوزه های پژوهشی کمتر شناخته شده در زمینه ارتباط میان ادبیات و هنرهای تصویری است. پژوهش حاضر با تمرکز بر طرح روی جلد دو کتاب از ترجمه اشعار والت ویتمن که در سال های اخیر در ایران منتشر شده، به این دو حوزه کمتر شناخته شده می پردازد و قدمی است کوچک برای آشنایی بیشتر پژوهشگران ادبی با این حوزه های پژوهشی بینا رشته ای.

    کلید واژگان: پژوهش های ادبی بینارشته ای, ارتباط ادبیات و تصویر, مطالعات پذیرش, ترجمه پژوهی, تصویرشناسی, والت ویتمن}
    Behnam Mirzababazadeh Fomeshi*

    Studies of the reception of a writer in another culture primarily deal with the translation of the works into the target language. Such studies usually ignore the translation of the writer’s image. The present essay focuses on the translation of Walt Whitman’s image into a contemporary Iranian context. In this study, “image” refers both to visual representations, such as pictures or photographs, and the mental conceptions held in common by members of a group, such as is the subject of imagology.

    Keywords: Walt Whitman, Interdisciplinary studies, Literature, image, Literary translation, Reception studies, Imagology}
  • فاضل اسدی امجد محمدرضا روحانی منش
    نیما، بنیانگذار شعر نو در ادبیات معاصر ایران، نگاه تازه ای به شعر داشت؛ وزن های گوناگون را درهم آمیخت؛ مصراع ها را بلند و کوتاه نمود و در یک کلام، قالب سنتی و یکنواخت عروض کهن را درهم شکست. والت ویتمن، سردمدار شعر آزاد در آمریکا، با انتشار برگ های علف سنت ها را کنار زد و شعر آمریکا را از اصولی که پیشینیان وضع کرده بودند، رها ساخت؛ در قالبی نو اشعارش را سرود و با روی آوردن به مضامینی تازه، واژگانی جدید و سبکی نوین و ساده، و با حذرنمودن از وزن و قافیه رایج و زبان فاخر، در این راه پیشگام شد. هدف گفتمان های ادبی غالب در عصر نیما و ویتمن، حفظ سنت های ادبی بود؛ اما این دو با مقاومت و به چالش کشاندن گفتمان ادبی غالب، صدای خود را به گوش همگان رساندند. نوآوری ایشان را می توان از دریچه ماتریالیسم فرهنگی بررسی کرد. آلن سینفیلد به وجود گسست هایی اشاره می کند که به دنبال تضاد میان گفتمان های گوناگون شکل می گیرند و ایدئولوژی حاکم را به چالش می کشند. در این نوشتار برآن هستیم تا نشان دهیم شعر نیما و ویتمن را می توان مقاومت و براندازی گفتمان های ادبی غالب در ایران و آمریکای آن دوران دانست.
    کلید واژگان: نیما یوشیج, والت ویتمن, مقاومت, گسست, گفتمان ادبی غالب}
    Fazel Asadi Amjad, Mohammadreza Rowhanimanesh
    Nima Youshij، the founder of modern Persian poetry، composed several poems challenging conventional Persian meters، forms and contents. He manipulated rhyme، rhythm، and length of a verse. Similarly، Walt Whitman، the father of free verse in American literature، published Leaves of Grass to challenge conventional forms and contents of poetry. They both showed resistance and questioned dominant literary discourses of their time in order to make their voices heard. This can be interpreted from the point of view of Cultural Materialism. Allan Sinfield، a notable figure amongst cultural materialists، suggests dissident reading of texts and talks over faultlines in texts that challenge dominant discourses. This study argues that the difference between the poet’s voice and the ruling literary discourse of the era depicts faultlines in such a discourse and thus challenges it.
    Keywords: Nima Youshij, Walt Whitman, Resistance, Faultline, Dominant literary discourses}
  • شمسی پارسا، گلناز پیوندی

    چکیده والت ویتمن و احمد شاملو هر دو از شاعران مدرن و نوگرا هستند که مشترکاتی در شعر آنان از نظر فرم و محتوا دیده می شود. مضامین مشترک شعری همچون طبیعت گرایی، انسان گرایی، اهمیت دادن به مسایل سیاسی- اجتماعی و توجه به جسم در کنار روح و جان در آثار هر دو مشهود است. از نظر سبک شعری نیز هر دو به رهایی از قید و بند قافیه و به کارگیری کلام آهنگین و گشایش راه جدیدی در شعر معتقدند. شاملو همچون ویتمن، زبان محاوره و غیر فاخر ادبی را وارد شعر کرد اما، به زبان فاخر ادبی و حماسی نیز توجه ویژه ای داشت و لحن حماسی و اسطوره ای شعرش از متون کتاب مقدس متاثر است. برخی از تقابل ها نیز در کار آن دو قابل مشاهده است. برای مثال شاملو اغلب به ستایش قهرمانان می پردازد؛ این قهرمان از دید او گاه یک مبارز و گاه معشوق وی است اما، والت ویتمن نه تنها به انسان، بلکه به نبات و حیوان و جماد نیز به دیده تقدیس می نگرد. بیان مسایل عرفانی در شعر ویتمن بیش از شاملو مشهود است.

    کلید واژگان: والت ویتمن, احمد شاملو, همخوانی ها, نوگرایی, طبیعت گرایی, انسان گرایی, تقابل ها}
    Shamsi Parsa, Golnaz Peyvandi

    Abstract Both Walt Whitman and Ahmad Shamloo are modernist poets who have commonalities in form and content in their poems. Common poetic contents such as being naturalism, humanism, paying attention to social and political issues and human body along with the soul and spirit are seen in their works. Regarding poetic styles, both of them believe in freedom from the rhyme restriction and they use rhythmic speech and make a new way in poetry. Like Whitman Shamloo brought in colloquial and conversational language to the poetry. But Shamloo paid special attention to the rich, poetical and epic language and his epic and mythical tone is affected by the texts of holy book. There are also some confrontations in their works. Most of the time Shamloo praises the heroes.This hero is sometimes a warrior and sometimes his beloved. But Walt Whitman praises not only human but also plants, animals and inanimate. Sufism in Whitman's poems is seen more than Shamloo's

    Keywords: Walt Whitman, Ahmad Shamloo, Confrontations, Modernism, naturalism, Humanism, accords, Works}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال