به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « cartoon » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «cartoon» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهاره قادری نژاد، مهناز کربلائی صادق*، حیات عامری
    این مقاله با هدف بررسی نقش استعاره های تصویری در انتقال پیام کارتون های شهروندی به رشته تحریر درآمده است. بدین منظور، در قالب مطالعه ای موردی، تعداد چهار کارتون با موضوع تقابل بین کتاب و فضای مجازی که در وبگاه های فارسی زبان داخلی منتشر شده اند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و در چارچوب نظریه استعاره مفهومی (لیکاف و جانسون، 1980، 1999؛ لیکاف، 1993) و نظریه استعاره چندوجهی (فورسویل، 1996، 2008، 2009) مورد تحلیل قرار گرفته اند. پرسش پژوهش این است که برای بیان تقابل بین کتاب و فضای مجازی در کارتون های شهروندی از کدام استعاره های تصویری استفاده شده است و حوزه های مبدا و مقصد در این استعاره ها کدامند؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که کارتونیست ها برای بیان تقابل بین کتاب و فضای مجازی از استعاره های تصویری مبتنی بر قطار، دریا و تعارض فیزیکی بین انسان ها بهره برده اند و در حوزه مبدا یا مقصد این استعاره ها از مجاز مفهومی نیز استفاده شده است. بنابراین، استعاره و مجاز در تعامل با یکدیگر معنای مورد نظر کارتونیست را خلق می کنند و آن را براساس نوعی استدلال قیاسی به مخاطبان خود منتقل می سازند. همچنین مشخص شد که استعاره های تصویری به کاررفته در این کارتون ها از نوع آمیخته و بافتی هستند.
    کلید واژگان: فضای مجازی, کتاب خوانی, کارتون, استعاره تصویری, استعاره مفهومی}
    Bahare Ghaderinezhad, Mahnaz Karbalaei Sadegh *, Hayat Ameri
    This article is a case study that aimed at investigating the role of pictorial metaphors in conveying the message of citizenship cartoons. For this purpose, four cartoons related to the contrast between book and cyberspace published in Persian-language websites were selected by purposive sampling method. These cartoons then were analyzed in the framework of conceptual metaphor theory (Lakoff & Johnson, 1980, 1999; Lakoff, 1993) and multimodal metaphor theory (Forceville, 1996, 2008, 2009). the main question of the research is: what pictorial metaphors have been used to express the contrast between books and cyberspace in citizenship cartoons, and what are the source domains in these metaphors? The results showed that pictorial metaphors based on the concepts of train, sea and physical conflict between humans have been used to express the contrast between books and cyberspace. Moreover, the source or target domains of these metaphors involved conceptual metonymy. Thus, metaphor and metonymy interact to create the cartoonist's intended meaning and convey it to their audience based on a kind of analogical reasoning. The results also showed that the pictorial metaphors used in these cartoons were either hybrid or contextual.
    Keywords: Cyberspace, Book-Reading, Cartoon, Pictorial Metaphor, Conceptual Metaphor}
  • حامد پورحشمتی درگاه *

    نقش مایه اصطلاح غربی در حوزه هنر و ادبیات است که نقش اساسی در تصویرشناسی ترکیب بندهای هنری و شناخت سیر اندیشه و دغدغه های اصلی هنرمند ایفا می نماید. کارتون و کاریکاتور به عنوان هنری توام با تصاویر اغراق آمیز و مضحک با برجسته نمایی برخی ویژگی های افراد یا اشیاء گاهی در زنجیره ای از تصاویر تکرارشونده فرو می رود که نه تنها دال بر یک نواختی و جمود فکری اندیشه های هنرمند نبوده، بلکه روزنه ای هوشمندانه و انگیزه ای متفکرانه در شناسایی عمق مضامین اجتماعی است که یک تصویر هنری می تواند در خود داشته باشد. هادی حیدری، کاریکاتوریست معاصر ایرانی است که علاوه بر توجه به چالش های سیاسی و اجتماعی روزمره که درون مایه بیشتر آثار وی را تشکیل می دهد، گاهی با استفاده از یک طرح تمثیلی یا کنایه آمیز، آن چنان موضوعات و چالش های اجتماعی را با عناصری تکرارشونده در می آمیزد که در کنار خنداندن بیننده، سعی بر تاثیرگذاری بیشتر بر اندیشه و شمول جهان بینی وی نیز دارد. این پژوهش با در پیش گرفتن روش توصیفی-تحلیلی در پی شناخت عناصر تکرارشونده و کشف مضامین پنهان در لابه لای معنای اشارات بی کلام هادی حیدری است که در این میان به 15 نقش مایه موضوعی و مضمونی دارای ابعاد مختلف واقع گرایی همچون سانسور، خردگرایی، آزادی، چالش هویت و... در نقاشی های وی دست یافته که برخی از آنها از بسامد بیشتری نسبت به بقیه برخوردار است که هر کدام در پس تعاریف و کارکردهای اجتماعی مشخص در آثار کارتونی وی منبع الهامی برای بیان واقعیت های موجود در زبان دیداری این هنرمند می باشد.

    کلید واژگان: هنر, نقش مایه, جامعه نگری, کارتون, هادی حیدری}
    Hamed poorheshmati *

    Some of the ideas and events serve a prominent position in human life, as though they lead humans to insistence and repetition by becoming a part of the concerns. Ultimately, they have emerged as personally permanent characteristics in humans' conscious and unconscious imagery. But, constant iterations of the mentioned imagery represent subjects that no information about its reality is available under normal circumstances. Notwithstanding, repetition is a linguistic-criticism phenomenon, sometimes it is offered as a motif appearing in the context of essential elements within a poem's text, signs and implications in which the poet uses codes and poetic images among them in order to add beauty and attraction to his/her text. Cartoon Art, as a picture, exaggerated and ridiculous traits offer outstanding design of people or objects and, using an analogy or a metaphor for a plan that sometimes combines with recurring elements and laughs along with the audience, the thoughts and feelings affect his. Thus, this study aims to examine cartoon images Hadi Heidari, the function is studded motif in his works uncover. Methods this cross-sectional study that deals with the depiction of certain objects to reveal the secrets that can mingle with forms of visual elements in his work to understand. Ultimately, they have emerged as personally permanent characteristics in humans' conscious and unconscious imagery.

    Keywords: Art, Motif, Sociology, Cartoon, Hadi Heidari}
  • بهاره قادری نژاد، مهناز کربلایی صادق، حیات عامری

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش استعاره های تصویری در بیان و انتقال پیام در کارتون های شهروندی است. برای دستیابی به این هدف، در قالب مطالعه ای موردی، تعداد هفت کارتون منتشرشده در وبگاه های فارسی زبان داخلی استخراج و در چارچوب نظریه استعاره مفهومی (لیکاف و جانسون، 1980، 1999؛ لیکاف، 1993) و نظریه استعاره چندوجهی (فورسویل، 1996؛ 2008؛ 2009) تحلیل شدند. موضوع تمامی این کارتون ها «محیط زیست» بوده و پرسش اصلی پژوهش این است که برای بیان اهمیت و لزوم حفظ محیط زیست از چه استعاره های مفهومی و چه استعاره های تصویری ای استفاده شده است و حوزه های مبدا و مقصد در این استعاره ها کدام اند؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که کارتون ها ازلحاظ حوزه مبدا به دو دسته تقسیم می شوند: در یک دسته، از حوزه مبدا دال بر مفاهیم منفی و ناخوشایند (مانند دود و زباله) استفاده شده است و استعاره مفهومی زیربنایی آن ها عبارت است از «آلودگی، مرگ است». در دسته دیگر، از حوزه مبدا دال بر مفاهیم مثبت و خوشایند (مانند ابزارهای کمک تنفسی) استفاده شده و براساس استعاره مفهومی «درخت، زندگی است» شکل گرفته اند. بنابراین، تقابل مفهومی بین درخت و آلودگی ازیک طرف، و تقابل میان مفاهیم زندگی و مرگ ازطرف دیگر، زیربنای اصلی پیام کارتون ها را تشکیل می دهند.

    کلید واژگان: استعاره تصویری, استعاره مفهومی, کارتون, کارتون شهروندی, محیط زیست}
    Bahare Ghaderi nezhad, Mahnaz Karbalaie Sadegh, Hayat Ameri

    The aim of this research is to investigate the role of pictorial metaphors in expressing and conveying the message of citizenship cartoons. To achieve this goal, in the form of a case study, seven cartoons published in Persian-language websites were extracted and analyzed in the framework of conceptual metaphor theory (Lakoff & Johnson, 1980, 1999; Lakoff, 1993) and multimodal metaphor theory (Forceville, 1996; 2008; 2009). The subject of all these cartoons is ‘the environment’ and the main question of the research is what conceptual metaphors and what pictorial metaphors have been used to express the importance and necessity of environmental protection and what are the source and target domains of these metaphors? The results show that cartoons are divided into two categories in terms of their source domain. In one category, the source domain refers to negative and unpleasant concepts (such as smoke and garbage), and their underlying conceptual metaphor is ‘pollution is death’. In the other category, the source domain refers to positive and pleasant concepts (such as respiratory aids) and is based on the conceptual metaphor of ‘tree is life’. Thus, the conceptual contrast between the tree and pollution on the one hand, and between the concepts of life and death on the other, form the main basis of the cartoons message.

    Keywords: pictorial metaphor, conceptual metaphor, cartoon, citizenship cartoon, environment}
  • بهاره قادری نژاد، مهناز کربلائی صادق*، حیات عامری

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استعاره‏ های تصویری در انتقال پیام کارتون‏ های شهروندی انجام گرفته است. برای این منظور، در قالب یک مطالعه موردی، تعداد هفت کارتون با موضوع «کتاب و کتاب‏خوانی» مربوط به سال 1398 به روش نمونه ‏گیری هدفمند از چند وبگاه فارسی‏زبان داخلی استخراج و در چارچوب نظریه استعاره چندوجهی (فورسویل، 1996، 2008، 2009) بررسی‏شده‏اند. پرسش اصلی پژوهش این است که برای بیان مفهوم کتابخوانی (یا مطالعه) از چه استعاره‏های مفهومی و چه استعاره ‏های تصویری‏ استفاده شده است و حوزه‏ های مبدا در این استعاره ‏ها کدامند؟ نتایج پژوهش نشان می‏دهد که استعاره ‏های «مطالعه، سفر است»، «مطالعه، زراعت است»، «مطالعه، پیدا کردن گنج است»، «مطالعه، سلامتی (یا زندگی) است»، «مطالعه، پاکسازی ذهن است»، «مطالعه، بارندگی است» و «مطالعه، روشنایی است» استعاره ‏های مفهومی زیربنایی در کارتون‏های مطالعه‏ شده هستند. پیام کارتون‏ها مبتنی بر نوعی استدلال قیاسی است که در آن براساس رابطه میان مفاهیم مبدا استعاری، در مورد رابطه میان مفاهیم مقصد استدلال صورت می‏گیرد. دستاورد کاربردی پژوهش این است که کارتونیست‏ها را نسبت به اهمیت و نقش استعاره در انتقال پیام کارتون‏ها و نحوه عملکرد و تعامل این فرایند شناختی آگاه‏ می‏سازد وبا توجه به انواع استعاره‏های تصویری، گزینه‏ های مختلفی را برای صورت‏بندی پیام کارتون‏ها پیش روی آنها قرار می‏دهد.

    کلید واژگان: استعاره تصویری, استعاره مفهومی, مجاز مفهومی, کارتون, کارتون شهروندی, کتاب‏خوانی, زبانشناسی اجتماعی}
    Bahare Ghaderi Nezhad, Mahnaz Karbalaei Sadegh *, Hayat Ameri

    The aim of this study is to investigate the role of pictorial metaphors in creating and conveying the message of citizen cartoons. For this purpose, in the form of a case study, seven cartoons on the topic of "booksand book-reading" related to 2019 were extracted from several Persian-language websites and have been analyzed based onConceptual Metaphor Theory (Lakoff & Johnson, 1980, 1999; Lakoff, 1993) and Multimodal Metaphor Theory (Forceville, 1996, 2008, 2009). The main objectives of researchare what conceptual metaphors and pictorial metaphors have been used to express the concept of book-reading (or studying) and what their source domainsare. The results show that metaphors of ‘study is journey’, ‘study is agriculture’, ‘study is finding treasure’, ‘study is health (or life)’, ‘study is purification of mind’, ‘study is raining’ and ‘study is Light’are the underlying conceptual metaphors in the studied cartoons. In all these conceptual metaphors, the target domain (i.e. the study) is represented visually by the image of the book. The interaction between metaphor and metonymy plays a key role in the formation of pictorial metaphors and transmission of cartoon messages.

    Keywords: pictorial metaphor, conceptual metaphor, conceptual metonymy, cartoon, citizen cartoon, book-reading, sociolinguistics}
  • علی اصغر حبیبی*، عبدالباسط عرب یوسف آبادی، مژگان بیات کشکولی

    از منظر معناشناسی، کشف روابط برخی از استعاره های کلامی با پیام موردنظر دور از دسترس مخاطب است؛ در این صورت، حضور استعاره تصویری، در جهت تقویت پیام، ضروری خواهد بود. از این پدیده شناختی با عنوان استعاره چندوجهی یاد می شود. بروز و شیوع کرونا، به عنوان پدیده ای نوظهور، برخی مجلات و سایت های مختلف را بر آن داشت تا برای القای پیام های کرونایی، از کاریکاتورهایی برساخته از استعاره های چندوجهی استفاده کنند. در چنین کاریکاتور هایی، پیام از طریق دو نمود شناختی تصویری و کلامی تولید می شود؛ لذا کشف تعامل هر دو بعد ضروری می نماید. در پژوهش حاضر، تلاش شده باتکیه بر روش توصیفی تحلیلی و با استناد به الگوی فورسویل (1994)، کاریکاتورهای منتخب کرونایی مجله الیوم السابع مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داد کاریکاتورهای موردبحث حاوی سازوکارهای شناختی استعاره است؛ براین اساس، استعاره های چندوجهی کاریکاتورهای موردبحث، که پربسامدترین آن (%42) مربوط به مباحث بهداشتی است، در راستای تقویت پیام است و به شناسایی اشکال ارتباط حوزه های مبدا و مقصد به پیام گیر یاری می رساند. همچنین، در هیچ یک از استعاره های چندوجهی موردبحث، امکان معکوس شدگی حوزه های مبدا و مقصد یافت نشد.

    کلید واژگان: استعاره چندوجهی, تصویر, کاریکاتور, کرونا, مجله الیوم السابع}
    AliAsghar Habibi *, Abdul Basit Arab Yousefabadi, Mojgan Bayat Kashkoli

    semantically, discovering the relationship of some verbal metaphors with the intended message is out of reach of the audience, in which case the presence of visual metaphor to reinforce the message will be necessary. This cognitive phenomenon is called multidimensional metaphor. The emergence and spread of corona as an emerging phenomenon has led some magazines and websites to use cartoons made of multifaceted metaphors to convey corona messages. The message in such cartoons is produced through two visual and verbal cognitive expressions; therefore, it is necessary to discover the interaction of both dimensions. In the present study, based on the descriptive-analytical method and based on Forsville (1994) theory, the selected coronary cartoons of Al-Youm Al-Sabee online magazine are examined. The results show that the cartoons in question contain metaphorical cognitive mechanisms; accordingly, the multifaceted metaphors of the cartoons in question - the most frequent of which (42%) are related to health issues - are in order to reinforce the message and help the messenger to identify the relationship between the origin and destination areas. Also, in none of the multidimensional metaphors in question was the possibility of reversing the origin and destination domains found.

    Keywords: Polygonal Metaphor, image, Cartoon, Corona, Al-Yawm Al-Sabeeh Magazine}
  • اقدس بهزادی پور*، انسیه خزعلی، عواد کاظم لفته الغزی

    یتناول هذا البحث الجوانب الرواییه لرسوم "ناجی العلی" الکاریکاتیریه مستعینا بمنهج السردیه. حیث إن حضور الجوانب الرواییه فی هذه الرسوم والتی تمثلت فی الشخصیات الثابته وتسمیتها، وکونها مزوده بالوحدات السردیه والنسیج اللغوی عبر التعلیق المرفق بالرسوم والمشاهد اضفت علیها بعدا رواییا. یهدف البحث إلی استجلاء العناصر السردیه فی اربعین لوحه مختاره قد تم اختیارها وفق الموضوع المتناول والمیزات السردیه والرواییه فیها والتی شکلت القضیه الفلسطینیه ماده دسمه فیها بصفتها من ضمن ادب النضال او فن المقاومه. وهی الاشتغال اللونی للاسود والابیض، الحدث، والشخصیه والبنیه الزمکانیه. وقام بالکشف عن الجوانب السردیه للوحات فی خطاب اللوحات البصری، والخطاب الکتابی فی التعلیق الذی یشفعه "العلی" عاده برسومه. یعد "ناجی العلی" راید الکاریکاتیر السیاسی العربی بل المبدی والمبدع فی هذا الفن. توصل البحث إلی ان الاعتماد علی الشخصیات الثابته هی استراتجیه العلی السردیه وانه برع فی توظیف تقنیه الاسترجاع عبر النسیج اللغوی والاستباق بالخطوط والاحجام. وعن الحدث ووعاءه المکان ووظایفه فی اعماله، ففلسطین والارض هی الحاضن المکانی الرییس للاحداث فی اعماله ووظایف المکان تتجلی إما عبر التصریح المباشر بالدوایر المکانیه وإما عبر الخواء المکانی وغیاب المکان. ایضا تغطی لوحاته ثیمات الابیض والاسود المتجلیه فی ثیمات الفضاء السردی لتوحی إلی دلالات الخواء المکانی عبر الابیض والحاله السوداویه المولمه عبر الاسود.

    کلید واژگان: ناجی العلی, الکاریکاتیر, الخطاب, السردیه}
    Aqdas Behzadi Pour *, Enseyeh Khazali, Awad Kazem Lafteh Alghezi

    This research aims to examine the narrative aspects in Naji al-Ali's images using a narratology method. The presence of narrative aspects in these images as manifested in the fixed characters and the choice of names for them as well as the usage of narrative units and linguistic context in descriptive and explanatory phrases in the cartoons add a narrative dimension to the images and scenes. This study seeks to explain narrative elements in forty selected cartoons, investigating the usage of black and white, literary element, character and temporal and spatial structure in them. Thus, it has examined the narrative aspects of the cartoons in visual and written discourses of the phrases included in the images. The results show that the usage of fixed characters is Naji al-Ali's narrative strategy and he has been leading in using the techniques of temporal association as shown in the phrases and the technique of forecasting using lines and figures. Regarding the literary and spatial elements, it needs to be noted that the location and its functions in his works are Palestine and the earth, where the events and actions take place and its functions are manifested either through the names of the places or their absence. The black and white themes pervade the narrative atmosphere of his cartoons so that they show the empty places by the white color and sorrow by black.

    Keywords: Naji al-Ali, cartoon, discourse, Narratology}
  • هدیه حقیقی، حمیدرضا شعیری*

    این مقاله با هدف ارزیابی تاثیر تعامل کلام و کارتون در روند آموزش اصطلاحات زبان انگلیسی به فارسی زبانان گردآوری شده است. مسئله این پژوهش این است که چگونه کارتون در تعامل با اصطلاحات زبانی، فضای معناسازی را از یک فضای معنایی غیر قابل پیش بینی به فضایی خلاق تغییر می دهد و چگونه این تعامل، فضایی خلاق را برای توسعه مفهومی اصطلاحات زبانی رقم می زند. برای ارزیابی فرضیات این پژوهش، با استفاده از رویکرد نشانه معناشناسی دیداری و روش تحلیل گفتمانی، تاثیر قرارگیری کارتون در کنار اصطلاحات زبانی در مورد جامعه آماری این پژوهش که شامل 60 زبان آموز در سطح متوسط زبان انگلیسی و بالاتر، شامل 30 دختر و 30 پسر از مناطق شمال و جنوب شهر تهران بودند بررسی شد. فرضیات این پژوهش عبارت اند از اینکه کارتون می تواند از طریق تعامل فضای نشانه ای، تزریق شناختی جدید و گسترش دامنه تخیل، توسعه معنایی اصطلاحات زبانی را درپی داشته باشد و کلام و کارتون می توانند از طریق ایجاد فضای ارجاعی، ورود به ابعاد گفتمانی و توسعه بازی زبانی در فضای بین نشانه ای، سبب کاربرد خلاق اصطلاحات زبانی شوند.

    کلید واژگان: نشانه معناشناسی گفتمانی, اصطلاح زبانی, کاریکاتور, کارتون, خلاقیت, پروتز}
    Hedieh Haghighi, Hamidreza Shairi*

    Language learning is not just the learning of vocabulary and grammar. Idioms are the useful structures between language speakers, especially in spoken language.  Maybe the mysterious nature of these structures makes the speakers to be interested in using them. It was said mysterious because they do not have combinational meaning. Idioms have their own context of use and it motivates speakers to use them because the proper use of idioms shows the high level of communication skill of a foreign language learner. But due to the special structure of idioms, it is so hard to learn them.Besides, cartoon is a kind of image which is simple, attractive and borderless.It seems that the interaction between idiom and cartoon results in revealing connotational meaning of idiom and in this way, cartoon develops the literal meaning of idiom.There are various studies on the relationship between text and image in book illustration, teaching language and different sciences and they have confirmed the positive impact of image especially in the form of cartoon or caricature in learning but there is no research about the role of cartoon in learning English idioms to Persian native speakers from the semiotic point of view.This paper aims to evaluate the effect of interaction between speech and cartoon and achieve the effective features of cartoons in revealing the covert meaning of idioms, in the process of English idioms teaching to Persian speakers from semiotic point of view. In this paper, the main problem is how the cartoon, in relation to idioms, changes the space of sense-making from an unpredictable semiotic space to a creative one and how this interaction causes a creative semiotic space to develop the concept of idioms. To evaluate this paper`s hypotheses, we used visual semiotics approach and discourse analysis method. The statistical population of this research includes 60 English language learners in intermediate and advanced level including 30 girls and 30 boys from north and south of Tehran. The hypotheses of this study are that: firstly, cartoons can cause the semiotic development via the sign spaces interaction, inducing a new cognition and developing the scope of imagination. Secondly, speech and cartoon can cause creative usage of idioms via making referential space, using the discourse dimensions and developing the linguistic game in inter-semiotic space.The results show that, cartoons with the appropriate functions of cognitive, sensory- perceptual, emotional and aesthetic dimensions of discourse in which there are maximal transdiscourse relationship with idioms and make an effective interpretation or metadiscourse, cause a creative process and transcend the denotational meaning of idioms to connotational one. So, they can be considered as prosthesis for idioms. As a result, the hypotheses of this research are confirmed.

    Keywords: Discourse semiotics, Idiom, Caricature, cartoon, Creativity, Prosthesis}
  • احمد رضی *، علی تسلیمی، محمد اصغرزاده
    بررسی تولیدات پویانمایی جهان نشانگر اثرپذیری فراوان سینمای انیمیشن از داستانهای حماسی، تعلیمی، غنایی و عامیانه است. گونه های مختلف ادبیات کلاسیک فارسی مشحون از مضامین و پیرنگهای داستانی مذکور و برخوردار از جلوه های بصری مناسب برای نگارش فیلمنامه های پویانمایی است. اقتباس انیمیشنی از این متون راهی برای حفظ ارتباط کودکان و نوجوانان کشورمان با ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی است. در گام اول این مقاله ظرفیتهای گونه های مختلف ادبی کشورمان برای اقتباس آثار پویانمایی از آنها مورد تدقیق قرار میگیرد. سپس در مطالعه ای موردی ویژگی های مختلف نفثه المصدور که آن را مناسب اقتباس انیمیشنی میسازند بررسی، و ضمن ارائه شاهد مثالهایی از متن کتاب در مقام مقایسه نمونه ای از فیلمها و سریالهای پویانمایی ذکر میگردد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که نفثهالمصدور علاوه بر ظرفیتهای عام دراماتیک از ویژگی های تصویری، محتوایی و روایی خاص برای اقتباس انیمیشنی برخوردار است.
    کلید واژگان: انیمیشن, پویانمایی, کارتون, نفثه المصدور, متون کلاسیک ادبی}
    Ahmad Razi *, Mohammad Asghar Zadeh, Ali Taslimi
    animation is an art based on the combination of images and animating them that has been associated with it since the early years of the formation of the cinema. In spite of the high popularity of our children and adolescents from Hollywood animations, most of Iranian's animation films are not at the attention of the audience because of production technology problems and screenplays, and there is no widespread exposur.An examination of the world's animation produces an impressive amount of animation cinema from epic, didactic, lyrci and folk stories. Different types of Persian classical literature have the purporst and themes of the story and have the visual effects suitable for writing animated scripts.This occurs ina conditions that keeping the relationship of our children and adolescents with the roots of ancient Iranian culture is necessary. In the first step of this article, the animation capacities of different types of our country's literature are expressed briefly.Then, in a case study, the various features of Nafasat-Al-Masdoor, which are made suitable for animation adaptation are examined and while providingthe evidence,the examples from the text of the book is mentioned as a comparison of a sample of animation films and series. The results of this research show that Nafasat- Al-Masdoor, in addition to general dramatic capacities, has some visual, content, and narrative features for animation adaptation. The storytellerlikenarration, black and white personality-making, and endoplasms, and exaggerated romantic and expressionist imagery are among these features.
    Keywords: animation, cartoon, Nafasat-Al-Masdoor, literary classic texts}
  • رضا محمدی، عباس قدیمی قیداری
    روزنامه طنز انتقادی حشرات الارض توسط میرزاآقا بلوری طی سال های 1326 تا 1329ه. ق در تبریز منتشر می شد. این نشریه در دوره استبداد صغیر روزنامه ای بود که با استفاده از کاریکاتور انتقادی و طنز منتشر می شد. مطالب آن بیشتر از زبان غفار وکیل (دیوانه بازارگرد) و به صورت شعر طنزگونه چاپ و کاریکاتورهای آن به دست حسین طاهرزاده بهزاد کشیده می شد. کاریکاتورها بیشتر در انتقاد از پادشاه ضدمشروطه، سوءاستفاده والیان از مناصب و فساد مالی آنان بود. بعضی طرح ها به مداخلات بیگانگان در امور ایران اشاره دارد. پیام طرح ها عموما آگاهی بخشی به مردم برای آشنایی با حقوق خود و مسئولیت های حاکمان قاجار بود. برای نخستین بار با زبان حیوانات، جریانات اجتماعی و سیاسی آذربایجان و ایران را افشا و از مشروطه، برقراری قانون و عدالت حمایت می کرد. این مقاله با تکیه بر مندرجات و کاریکاتورهای روزنامه حشرات الارض و منابع دیگر با روش تحلیل محتوا، سعی دارد گفتمان حاکم بر این روزنامه را در یکی از حساس ترین سال های تاریخ ایران عصر مشروطه در مقابله با استبداد روشن سازد.
    کلید واژگان: روزنامه حشرات الارض, مشروطیت, کاریکاتور, انتقاد سیاسی و اجتماعی, طنز, تحلیل محتوا}
    Reza Mohammadi, Abbas ghadimi
    Critical satirical Hasharatolarz newspaper was published in Tabriz by Mirza Agha Blouri in the years of 1326-1329 (1908-1911) During the Minor tyranny, this magazine was the only newspaper published cartoons. More contents of it were satirical poem, told by Ghaffar Wakil (A crazy wanderer). Its cartoons were drawn by Hosseinzadeh Behzad. More cartoons concept was in criticizing the anti-constitutional king, and abuse of state governors from offices and their corruption. The Message of plans was generally in order to spread awareness among people to understand their rights and responsibilities of Qajar rulers. For the first time, by the language and Character of animals, social and political processes in Azerbaijan and Iran were revealed. As a result, this magazine supported constitutionalism and rule of law and justice. We used in this article from the main sources on Iran's press, content of Hasharatolarz newspaper, and is written by content analysis.
    Keywords: Hasharatolarz newspaper, Constitution, Cartoon, social, political critical, Satir, Content Analysis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال