به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « discourse » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «discourse» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شهلا شکیبایی فر*، روح الله صیادی نژاد

    نظام عاطفی از جمله گفتمان هایی است که در چارچوب الگوی نشانه- معناشناسی مورد بررسی قرار می گیرد. در این نظام جریان تولید معنی با شرایط حسی ادراکی شوشگر پیوند می خورد و نشانه- معناها به گونه های پویا، متکثر و چند بعدی تبدیل می شوند که با کنترل نظامی خاص و طی یک فرآیند گفتمانی بروز می یابند. در این راستا هدف از انجام پژوهش حاضر آن است که بر مبنای روش نشانه معناشناسی گفتمانی ضمن تبیین فرآیند عاطفی داستان «اللص و الکلاب»، نقش این فرآیند در سبک حضور شوشگر و تحول شرایط گفتمانی شرح داده شود. یافته های پژوهش نشان می دهد؛ نظام عاطفی این داستان مبتنی بر شوش است. احساسات و شوش های حاکم بر رمان که خشم و ناامیدی از برجسته ترین آن به شمار می رود طی جریانی معنادار و منطقی، نظام عاطفی گفتمان را ایجاد نموده اند. وقوع دو رخداد در زندگی شوشگر- خیانت نزدیکان و شکست در انتقام از خیانتکاران- با تاثیر بر باورها و تغییر عواطف در روند گفتمان نقشی بسزا داشته اند، همچنان که در ارزش های حاکم بر متن، دگرگونی های اساسی وارد آورده اند. در بخش های آغازین متن، عاطفه خشم ضمن آنکه حضور مستمر و پویای شوشگر را در پی داشته، موجب شکل گیری ارزش انتقام در گفتمان شده است. در بخش های پایانی، احساس ناامیدی منجر به گوشه نشینی و غیاب گفته پرداز از صحنه رویدادها شده و کارکرد ارزشی متن را از انتقام به تسلیم و ناتوانی تبدیل نموده است.

    کلید واژگان: نشانه- معناشناسی, گفتمان, فرآیند عاطفی, نجیب محفوظ, رمان اللص و الکلاب}
    Shahla Shakibaee Far*, Rouhollah Saiiadi Nezhad

    The emotional system is one of the discourses that is examined in the frameworkof the sign semantic model. in this system, the flow of means production is linked to perceptual sensory conditions of the passoniate and the signs- meanings are transformed into dynamic and muitydimensional forms. In this regard, the purpose of the present study is to explain the role of the mentioned process in the style of the passoniateˈs presence  and the evoluation of discours conditions, based on the method of the sign- semantic discourse ,while explaining the emotional process of the story “Al-less va  Al-kelb “. Findings show, in the story of Al-less and Al-kelab, the emotional system is based on passions. The emotions and passions in the novel, of which anger and despair are the most prominent, have created the emotional system of discourse based on a meaningful and logical flow. The occurrence of two events in a passionate life, betrayal of loved ones and failure to avenge betrayers, has played an important role in transforming the discourse by influencing emotions, as well as, fundamentally changing the text. In the initial partes of the text, the emotion of anger while causing a continuous and dynamic presence of passion, cause the value of revenge in the discourse. In the final partes, the feeling of despaire leads to isolation and passionate absence from the scene of events and the value funection of the text has changed from revenge to surrender.

    Keywords: Sign- Semantic, Discourse, Emotional Process, Najib Mahfouz, Story Of Al-Less Va Al-Kelab}
  • دانا طالب پور*

    التواصل من اهم اشکال النظریات فی اللسانیات الحدیثه التی یعتبر رومان جاکبسون منظرا حقیقیا لها. فهو یعتقد بان کل حدث لغوی مکون من سته عناصر، هی: المرسل، والمرسل إلیه والمرسله والقانون والمرجع والقناه. وحدد لکل عنصر ست وظائف فی إیصال الرساله: هی الوظیفه التعبیریه او الانفعالیه، والوظیفه الإفهامیه، والوظیفه الشعریه، والوظیفه الانتباهیه، والوظیفه المرجعیه، والوظیفه التعریفیه. ومن الاسالیب السردیه فی القرآن، السرد القصصی الذی یعتبر من اهم الادوات فی إیصال رساله المتکلم إلی المتلقی. تحاول هذه الورقه البحثیه، عبر الاعتماد علی منهج وصفی- تحلیلی، تطبیق الوظائف الست لنظریه التواصل عند جاکبسون فی قصه موسی والخضر علیهما السلام فی سوره الکهف. فکانت إشکالیه البحث دراسه مدی مطابقه نظریه التواصل للآیات القرآنیه ولا سیما فی الخطاب القرآنی ومدی تاثیر هذه النظریه فی نظره جدید للقرآن. تشیر النتائج إلی ان قصه موسی والخضر علیهما السلام تتمحور حول التعلیم والتعلم وکثیرا ما یتحقق هذا الامر بالکلام المتبادل بین المعلم والمتعلم، ومن المتوقع ان تکون الوظیفه الإفهامیه اکثر من الوظائف الاخری. فکل الاعمال التی قام بها الخضر لتعلیم موسی من خرق السفینه وقتل الغلام وإقامه الجدار تعتبر طریقه سلوکیه غیر کلامیه. والطریقه الترکیبیه بین الکلامیه والسلوکیه کانت اقل استعمالا فی آیات القصه، حیث تتجلی فی بنیه تعبیر موسی عن التعب والجوع الشدید إثر سفره الطویل. کما ان تطبیق نظریه التواصل علی الآیات القرآنیه یعطینا تفسیرا جدیدا لها یتواکب مع مقتضیات العصر وینتهی إلی فهم جدید وعمیق.

    کلید واژگان: الخطاب, التواصل, سوره الکهف, قصه موسی والخضر, رومان جاکبسون}
    Dana Talebpour *

    Communication is one of the most important theories of new linguistics, which was theorized by Roman Jakobson. He believes that every linguistic event consists of six elements, which are: Sender, receiver, message, code, context, communication channel. He has determined six functions for each element in transfering the message: emotivethat function that is related to the sender conative function that is related to the receiver poetiquethat function that related to the message itself,  phatique function that is related to the communication channel, referentielle functionthat is related to the context of the message, metalinguistique function that is related to the interpretation of language. One of the types of narration in the Quran is storytelling, which is one of the most important means of conveying the message to the audience. The present research was carried out with descriptive-analytical method and with the aim of investigating the six functions of Jakobson's theory of communication in the story of Moses and Khidr  (PBUH) in Surah Al- Kahf . The research problem is to examine the degree of conformity of the communication theory with the verses; Especially the Quranic discourse and the effect of this theory in a new interpretation of the Holy Quran. The results indicate that the story of Moses and Al-Khidr (PBUT) revolves around the topic of education and learning, and this issue is mostly realized through two-way communication between the teacher and the learner. Therefore, it is expected that the persuasive function will be more prominent compared to other functions. All the actions that Al-Khidr (PBUH) used to teach Moses about piercing the ship and killing the teenage boy and building the wall are considered a non-verbal behavior style.The combined verbal-behavioural style has also had the least use in the verses of the story, which can be seen in the speech of Moses (PBUH) in expressing the extreme fatigue and hunger caused by his long night journey. As it is evident, the adaptation of the verses in this story based on the theory of communication brings us a new interpretation in accordance with the requirements of the time and leads to a new and deep and unprecedented understanding of them.

    Keywords: Discourse, Communication, Surah Al- Kahf, Story Of Moses, Al-Khidr, Roman Jakobson}
  • علی محمد محمدی*، مرتضی عبدلی
    این مطالعه اکتشافی با رویکردی توصیفی، کیفی، و بر اساس نظریه انسجام به بررسی نظام ایجاد انسجام در گفتمان و مدیریت گفتمان دو نویسنده حرفه ای فارسی و انگلیسی در آفرینش گفتمان ادبی در چارچوب تحلیل گفتمان تطبیقی و بر اساس نمونه گیری هدف مند پرداخته است. برای رسیدن به این هدف، توزیع فراوانی، نوع، و نقش های منظورشناختی گفتمان نماها در متون ادبی "مدیر مدرسه" اثر جلال آل احمد و "پیرمرد و دریا" اثر همینگوی تحلیل و بررسی گردید. تحلیل این پیکره های موازی نشان داد که آفرینش روابط گفتمانی بین واحدهای گفتمان بر اساس یک الگوی چهار وجهی متشکل از چهار گروه گفتمان نمای استنباطی، تقابلی، تفصیلی، و توالی انجام شده بود. علاوه بر این، تحلیل نقش های منظورشناختی این عناصر گفتمان شناختی منجر کشف یک منظومه طیف نقشی هفت وجهی برای گفتمان نماها در این متون ادبی گردید. این فرآیند خلاق، انعطاف پذیر، و سیال در آفرینش و تفسیر گفتمان تحت تاثیر نظریه فراگفتمانی کاربردی شدگی به وجود می آید و زمینه پیدایش استنباطات جدید، خلاق، و حساس نسبت به بافت کاربردی زبان در نقش های منظور شناختی گفتمان نماها ایجاد می کند که دائما در حال تغییر، تحول، و نوآوری منظورشناختی می باشند. کاربردهای آموزشی مختلفی در گستره های آموزش ادبیات، زبان، و برخی از مهارت های زبانی بحث و بررسی و پیشنهاد گردید.
    کلید واژگان: مدیریت, تحلیل, گفتمان, تطبیقی, آثار, ادبی}
    Ali Mohammad Mohammadi *, Morteza Abdoli
    Introduction
    Comparative discourse analysis is a branch of linguistics focusing on comparative study of languages, cultures, and discourses in terms of similar linguistic and metalinguistic variables in the construction and monitoring of discourse (Linha, 2022). Monitoring discourse is the analysis of strategies in planning, distribution, production, and utilization of language to create coherence and relevance between units of discourse by the creative, innovative, and flexible way of application of discourse markers (DMs) in human communication (Mohammadi and Dehghan, 2021). This explorative, descriptive, and qualitative study analyzed coherence relations in “Modire Madreseh” by Jalal Aleahmad and “The Old Man and The Sea by Hemingway.
    Background
    DMs are the most frequent, complex, and creative meta-linguistic elements in human communication (Sayadkooh and Reisi, 2017). Their utilization in discourse is not random and they perform different cultural social and pragmatic functions facilitating human communication (Fraser, 2006). Theoretically, DMs are defined and analyzed from two perspectives: relevance theory by Sperber and Wilson (1995) and coherence theory by Glansberg (2018). And the assumptions include: all text possess coherence, there are different types of coherence relations in texts, and these coherence relations should be discovered by the people in discourse. Approaching DMs functionally, Redeker (2006) believes that DMs’ main function is establishing relationship between units of discourse. From a semantic perspective, Fraser (2006) analyzed DMs at sentence level and believes that they establish the relationship between messages in the former, present, and latter sentences. Aijmer (2013) concludes that DMs do not possess fixed lexical functions and their functions are contexts-dependent and context-sensitive resulting in different functions in discourse. Empirically, DMs are investigated in different languages skills such as writing, speaking, listening and translation by different investigators.
    Methodology
    This exploratory, descriptive, and qualitative study analyze coherence relations in two Persian and English literary works. Theoretically the study was supported by coherence theory in discourse analysis and the following analysis models established within this theoretical perspective: DMs inventory developed by Fraser (2006) and DMs functional inventory by Brinton (1996). Coherence theory centers around the appropriacy of concepts in terms of their relationship in the context of discourse. The corpus consisted of the following two Persian and English novels: “Modire Madreseh” by Jalal Aleahmad and “The Old Man and The Sea by Hemingway and these novels where selected due to the similar literary genre, similar readability levels, and close date of publication in two literary discourses. Moreover, to verify the reliability of the findings 20% the data were given to two raters to verify the researchers’ identification and classification of DMs and their functions.
    Conclusion
    The results of the quantitative analysis revealed that the construction of coherence relations between units of discourse was substantiated based on a four plane framework established by four groups of inferential, elaborative, contrastive, and temporal DMs in monitoring discourse. And the most frequent DMs were elaborative DMs. The qualitative analysis of the pragmatic functions of DMs applied in these literary works resulted in the following seven plane spectrum of functions for DMs: information indication, temporality, topic switch, opening markers, closing markers, turn exchange, and reform markers. This creative, flexible, and innovative approach in the construction and interpretation of discourse is substantiated through the application of pragmaticalization. So, new, creative, and context sensitive inferences about functions are substantiated for DMs and they are always being renewed, modified, and innovated substantially. Different implications in different research and educational perspectives about teaching literature, language, and different languages skills are suggested and discussed.
    Keywords: Monitoring, Comparative, Discourse, Analysis, Literary, Works}
  • آزاده نعمتی *


    گفتمان شناسی شاخه ی جدیدی از زبان شناسی است که به بررسی تعاملات می پردازد . یکی از مباحثی که در گفتمان شناسی مطرح می شود اصول چهار گانه ی گرایس است که لازم است در تعاملات مورد نظر قرار گیرند . نقض این اصول می تواند به منظور خاصی و برای بیان مطلب دیگری به کار رود . این تحقیق براساس چهارچوب نظری گرایس می باشد . در این تحقیق به بررسی تعاملاتی که پیرامون رویدادهای مهم جنجالی در فضای مجازی اینستاگرام توسط کاربران ایرانی ایجاد شده اند پرداخته می شود .هدف آن بود تا مشخص شود از اصول چهارگانه گرایس کدام یک بیشتر نقض گردیده و نقض این اصول چه کمکی به تعبیر نظرات کاربران میکند. بررسی توصیفی تحلیلی داده ها نشان داد که با نقض اصول کمیت و ارتباط ا بالاترین بسامد در صفحات اینستاگرام افراد معروف خارجی کاربران ایرانی قصد داشتند مفهومی را بیان کنند . نقض این اصول عمدتا برای تخریب یا بی احترامی به افراد بوده است .

    کلید واژگان: گفتمان, اخبار جنجالی, ماکسیم های گرایس, اصول}
    Azadeh Nemati *

    Discourse analysis is a new, and quite interesting, branch of linguistics that deals mainly with the analysis of language interactions. Among different topics discussed in discourse analysis, Grice’s four maxims form an important topic especially when it comes to analyzing linguistic interactions of various types. Each maxim (quality, quantity, relation and manner) has its own meaning. An important point is that violation of these maxims can lead at times to a change in meaning or intention of the user. Using the Grice’s maxims theory, the present study intends to study interactions that occurred among Iranian users of a social network on latest celebrity news. The analysis of the data revealed that violation of the maxim of quantity in this social media by social media users on celebrities’ web pages was intentional. In other words, the users violated this maxim especially when they wanted to degrade , disgrace and dishonor the celebrities.

    Keywords: Discourse, Controversial News, Grice's Maxims}
  • علی اکبر کمالی نهاد*
    گفتمان شعوبیه واکنشی دربرابر سروری حاکمیت غیرایرانی بر جان و ناموس ایرانیان بود که از حدود قرن اول تا قرن های ششم و هفتم هجری قمری ادامه یافت. این مقاله روایت شعوبی را براساس الگوی تحلیل گفتمانی لاکلائو و موفه در روایت شاهنامه تحلیل می کند. چگونگی و چرایی مبارزات ایرانیان در بستر خیزش شعوبی به ویژه در روزگار فردوسی روشن می شود. با منازعه های گفتمان شعوبی و حاکمیت غیرایرانی، گفتمان شعوبی در روایت فردوسی با دال های دادگری، اختیار، خردورزی و میهن دوستی در پیرامون هسته ی معنایی «احیای حاکمیت ایرانی» بازتعریف و مفصل بندی می شود. سلطه ی سیاسی و نظام عقیدتی غزنوی، خلافت بغداد را به عنوان «غیرهای گفتمانی» معرفی می کند و با برجسته کردن مفاهیم هویتی و حاشیه رانی سخت گیری های عقیدتی و اقتصادی، با گفتمان رقیب به ضدیت می پردازد. گفتمان شعوبی برای تحقق «رهایی» از سلطه ی عقیدتی دستگاه خلافت بغداد و حاکمیت سیاسی غیرایرانی، نظریه ی حاکمیت ایرانی «آرمان شاه» را بازتولید می کند. عاملیت سیاسی مبارزه با بیگانگان و حاکمیت غیر با سوژه ی آزاده ی «جهان پهلوان» (رستم) محقق می شود که برای تحقق این آرمان و آرزوی گفتمانی، با دشمنان و بیگانگان مبارزه می کند و هیچ گاه اسارت و خفت را در برابر غیرهای گفتمانی نمی پذیرد.
    کلید واژگان: ارنستو لاکلائو, شاهنامه ی فردوسی, شعوبیه, شنتال موفه, گفتمان}
    Aliakbar Kamalinahad *
    Shuubiya discourse was a reaction against the superiority and governing to Iranians life and chastity which had continued about from the first A.H. century to the sixth and seventh A.H. century. This article analyzes the shuubiya movement in Shahnameh based on the discourse analysis pattern of Laclau and Mouffe. Quality and argument of Iranians fighting become clear in the procedure of arising the Shuubiya, specially in the Ferdowsi’s era. With quarrel of Shuuvbiya discourse and non- Iranian government, Shuubiya discourse in the Ferdowsi’s narrative redefined and articulated with symbols of justice, libertarianism, rationalism and nationalism, around the meaning core of “rebirth the Iranian government”. Political domain and doctrinal system of Ghaznavians  , introduce the Caliphate of Baghdad as the non- discourses and apposes the rival’s discourse by standing out the identity concepts and marginalizing the doctrinal and economical rigidity. Shuubiya discourse reproduces the Iranian government theory of “Ideal King” for proving the “ Freedom” from doctrinal domain of Baghdad Caliphate system and non- Iranian political government. Political causality of apposing with aliens and stranger government, is ascertained with liberal subject of “Universal Hero” (Rostam) and for proving this type of discourse aim and dream fights with enemies and aliens and never accept the captivity and disgrace in front of non- discourses.
    Keywords: Discourse, Shuubiya, Ferdowsi’S Shhnameh Narrative, View Point Of ‎Laclau, Mouffe.‎}
  • صدیقه خادمی، محمد دبیرمقدم*، فرشته مومنی

    اسکیزوفرنی نوعی بیماری روانی است که عملکردهای شناختی و سطوح مختلف زبان را تحت تاثیر قرار می دهد. گفتمان یکی از حوزه هایی است که در این بیماری به شدت آسیب می بیند. در این پژوهش 11 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی و 11 فرد سالم از نظر کاربرد نقش های متعلق به فرانقش بینافردی در چارچوب دستور نقشگرای نظام بنیاد مقایسه شدند. مصاحبه های گردآوری شده با استفاده از آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان دادند که در گفتمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در مقایسه با افراد سالم از نظر کاربرد قطبیت (بند مثبت و منفی)، وجه نمایی (افزوده وجهی و محمول وجهی)، زمان گذشته و حال، نقش های گفتاری خبری، پرسشی پرسشواژه ای و امری، فاعل، متمم و افزوده حاشیه ای تفاوت معنادار وجود داشت. اما در کاربرد زمان آینده، نقش های گفتاری پیشنهادی و پرسشی بلی/خیر میان گفتمان دو گروه آزمودنی تفاوت معناداری یافت نشد. بنابر یافته های این پژوهش و هم راستا با مطالعات پیشین، تحلیل دقیق گفتمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی از طریق نظام های بینافردی می تواند به تفسیر جامع ساختار گفتگو، کیفیت روابط بینافردی و عملکردها و نگرش های آن ها کمک کند. نظام های گفتمان بینافردی می توانند در ارائه نمایه ای از میزان شدت اختلالات عاطفی و اجتماعی و گفتار ناپیوسته در گفتمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به کار روند.

    کلید واژگان: اسکیزوفرنی, گفتمان, دستور نقشگرای نظام بنیاد, فرانقش بینافردی, وجه, مانده}
    Sedigheh Khademi, Mohammad Dabir-Moghaddam *, Fereshteh Momeni

    Schizophrenia is a mental illness that affects its patients' cognitive functions and different levels of language. Discourse is one of these levels that is severely affected by this disease. In this research, 11 schizophrenic patients and 11 healthy individuals were compared using the interpersonal metafunction in Halliday’s systemic functional grammar. To collect data, we used The Persian Aphasia Battery, Western Aphasia Battery, Boston Diagnostic Aphasia Examination, the story “Frog, where are you?” and questions such as “tell one of your good and bad memory, talk about Nowruz, etc.”. We employed SPSS software to analyze the data.  The findings showed that there was a significant difference in the speech of patients with schizophrenia compared to healthy people in terms of the use of items such as polarity, modality, past and present tenses, declarative, WH-interrogatives and imperative speech functions, subject, complement and circumstantial adjuncts. However, no significant difference was found in the use of future tense, yes/no interrogatives and suggestion speech functions. According to the findings of this research and in line with previous studies, interpersonal speech systems can be used to provide a profile of the intensity of emotional and social disorders and incoherent speech in schizophrenic patients.

    Keywords: Schizophrenia, Discourse, Systemic Functional Grammar, Interpersonal Metafunction, Mood, Residue}
  • محتشم محمدی*، مطهره الله دادی، علی محمد محمودی
    بررسی و نقد لایه های صوری و معنایی قصه های ایرانی در شمار پژوهش های نقد ادبی می گنجد. قصه های عامیانه از حیث محتوا و ساختار، دارای ارزش های فرهنگی و ادبی هستند. هدف این پژوهش، بررسی قصه ی عامیانه «برگ مروارید» از مجموعه ی قصه های ایرانی (41 متن قصه و 35 روایت) گردآوری و تالیف انجوی شیرازی است. انجوی شیرازی این قصه ی کوتاه را از راوی، علی محمد فرهادی، اهل توسک سفلی ملایر شنیده و در این مجموعه ثبت کرده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای و به کاربستن نظریه ی نشانه معناشناختی گریماس انجام شده است. ساختار و بافت قصه، شیوه ی آفرینش و دریافت معنا در این روش اساس بررسی است. گریماس در پی آن بود که برای مطالعه ی روایت، الگویی منسجم را ارایه دهد که بعدها آن را نشانه معناشناسی نوین نامیدند؛ به باور گریماس آنچه اهمیت دارد، شناخت فرایند تولید متن از زمان انتقال تا دریافت، برپایه ی عناصر شوشی و کنشی است؛ به این ترتیب می توان ادبیات داستانی را بستری مناسب برای کاوش های گفتمانی و تلفیق ادبیات و گفتمان دانست؛ زیرا روایت مبتنی بر زبان شناسی، دریچه های تازه ای در عرصه ی ادبیات داستانی باز می کند. در این پژوهش با بهره گیری از درون مایه ی قصه ی «برگ مروارید»، گونه های مختلف نظام گفتمانی هوشمند و عوامل آن ها را استخراج کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هرچند این قصه برآمده از فرهنگ عامه است و ساختاری سنتی دارد، درعین حال از الگوی ساختاری و روایتی نظام مند و معنادار برخودار است و با نظریه ی نشانه معناشناسی گریماس انطباق بسیار زیادی دارد؛ ازجمله اینکه فرایند روایی تغییر معنا نیز در این قصه ، با گذر از مراحل عقد قرارداد، عملیات اصلی (توانش و کنش) و ارزیابی شناختی و عملی اتفاق افتاده است.
    کلید واژگان: ساختار قصه, قصه ی برگ مروارید, قصه ی عامیانه ی ایرانی, گریماس, گفتمان, نشانه معناشناسی}
    Mohtasham Mohammadi *, Motahhareh Allahdadi, Ali Mohammad Mahmudi
    Examining and reviewing the formal and semantic layers of Persian language stories is one of the tasks in the field of contemporary literary criticism. The cultural and linguistic functions of folk tales are the reason for preserving and examining them via literary criticism. They also increase the importance of such stories. The purpose of this study is to investigate the folk tale of "the Pearl Leaf" by Enjavi Shirazi based on structuralists and poststructuralists’ viewpoint. So, adopting a descriptive-analytical approach based on Greimas’ theory, the method of producing and receiving the meaning of this story has been studied and analyzed. Greimas, the semantic semiotician, sought to provide a coherent model for the study of narrative, which was later called the modern semantic semiotics. According to him, the important thing is to know the process of text production from the time of transmission to reception, based on the Actantial and sensitivity elements. In this way, fiction can be considered as a suitable platform for discourse exploration and integration of literature and discourse; since linguistic narrative has opened new windows in the field of fiction. In this study, using the theme of this story, different types of intelligent discourse system and their factors have been extracted. Finally, it has been concluded that although this story comes from the heart of popular culture (folklore), with an appearance simple, yet complex and coherent form, it has a specific structural and narrative pattern and form- Propp's morphology - which has made it fully compatible with Greimas’ theory of semantic semiotics.
    Keywords: Enjavi Shirazi, the Pearl Leaf, Greimas, discourse, semantic semiotics}
  • امیر قربان پور*
    کتاب زبان شناسی زیست محیطی: زبان، محیط زیست، و داستان هایی که با آن ها زندگی می کنیم، نوشته آرن استیبی، زبان شناس و بوم شناس بریتانیایی، ویراست دوم کتابی است که نخستین بار در سال 2015 توسط انتشارات راتلج به چاپ رسید و از برجسته ترین آثاری محسوب می شد که به طور متمرکز به این حوزه میان رشته ای نسبتا نوظهور از زبان شناسی کاربردی پرداخته بود. ویراست دوم کتاب (استیبی، 2021) در قالب یازده فصل تنظیم شده است که به همراه پیوست منابع داده ها و واژه نامه اصطلاحات تخصصی انتهای کتاب مجموعا شامل 260 صفحه می شود. این نوشتار ابتدا مرور کوتاهی خواهد داشت بر پیشینه اصطلاح «زبان شناسی زیست محیطی»، و مسیر شکل گیری این شاخه میان رشته ای جدید و گستره مطالعات آن؛ چرا که، همانطور که اغلب در مورد بسیاری از شاخه های علمی اتفاق می افتد، این اصطلاح پوششی و سایر اصطلاحات مرتبط با آن از آغاز شکل گیری این حوزه به معانی مختلفی کاربرد داشته اند. سپس در ادامه، به بررسی محتوای کتاب در ویراست دوم آن پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: زبان شناسی, بوم شناسی, زبان شناسی زیست محیطی, زبان, گفتمان, محیط زیست}
    Amir Ghorbanpour *
    Ecolinguistics: Language, Ecology and the Stories We Live by, written by the British linguist and ecologist Arran Stibbe, is the second edition of the book that was first published in 2015 by Routledge and was one of the most prominent works focused on this relatively new interdisciplinary field of applied linguistics. The book, in its second edition (Stibbe, 2021), is organised in eleven chapters and, together with the appendix of the sources of data and the glossary of technical terms at the end of the book, contains a total of 260 pages. The present article will first give a brief overview of the background of the term “ecolinguistics”, and the advent of this field and the scope of its studies; that is because, as is often the case with many scientific disciplines, this cover term and its other related terms have been used in various senses since the emergence of the field. The content of the book in its second edition will then be looked at in detail.
    Keywords: Linguistics, Ecology, ecolinguistics, Language, Discourse}
  • سید احمد پارسا*، زهرا آسیابی

    موضوع پژوهش حاضر «شگردهای مشروعیت ‏سازی در امثال و مثل‏ نماهای زبان فارسی و نقش آن ‏ها در تحلیل گفتمان» است. پژوهش براساس نظریه مشروعیت ‏بخشی ون لیوون صورت گرفته تا نشان دهد که امثال و مثل ‏نماها چگونه می ‏توانند به گفتمان مشروعیت بدهند. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و براساس مولفه‏ های ون لیوون مانند اقتدارسازی، ارزیابی اخلاقی، عقلانی ‏سازی و اسطوره‏ سازی استوار است.
    جامعه آماری دوازده هزار مثل فارسی و سی هزار معادل آن ‏ها اثر ابراهیم شکورزاده بلوری است. حجم نمونه سه هزار مثل فارسی است که براساس شیوه نمونه ‏گیری تصادفی نظام ‏مند (systematic random sampling) از این کتاب انتخاب شده است.
    نتیجه نشان می ‏دهد از میان فرایندهای مشروعیت ‏سازی، مولفه ارزیابی و سنجش با مجموع 380 مثل و مثل‏ نما بیشترین بسامد را دارد. به نظر می ‏رسد این امر به دلیل اهمیت ارزیابی از یک سو و تمایل انسان ‏ها به سنجش و ارزیابی از سوی دیگر است. همچنین نتیجه بیانگر این است که امثال و مثل‏ نماها در گفتمان با اهداف گوناگونی چون اقناع مخاطب، مشروعیت ‏بخشی به کلام و سلب مشروعیت از دیگری صورت می ‏گیرد که به گونه‏ ای در تقابل خود و دیگری نمود می ‏یابد.

    کلید واژگان: مثل, گفتمان, ون لیوون, مشروعیت, اقتدار, اقناع}
    Sayyed Ahmad Parsa*, Zahra Asyabi

    This study is based on Van Leeuwen’s theory of legitimacy to show how proverbs can legitimize or derive legitimacy from a discourse. The research method is descriptive-analytical and is based on Leeuwen’s components such as authorization, moral evaluation, rationalization, and mythmaking. The statistical population is Twelve Thousand Persian Proverbs and Thirty Thousand Equivalents written by Ebrahim Shakurzadeh Bolouri. The sample size is three thousand Persian proverbs that have been selected from this book based on the systematic random sampling method. The results show that among the legitimation processes, the evaluation components have the highest range with a total of 380 proverbs. This seems to be due to the importance of evaluation as well as the human tendency to evaluate. The results also indicate that proverbs in discourse are used for various purposes such as persuading the audience and legitimizing or deriving legitimacy from a discourse.

    Keywords: Proverb, discourse, Van Leeuwen, legitimacy, authority, persuasion}
  • Mark Teng *
    The vast majority of Chinese universities have embraced higher education reform that emphasizes a “publish or perish” ideology. This brings challenges to the early-career academics, especially those working in language-related field. This paper employs a multiple case study to explore the identity tension of early career academics in applied linguistics. The three cases had diverse backgrounds and demonstrated different identity trajectories. Data were triangulated through narrative frames, interviews, and documents. Data analysis was conducted using an inductive approach that focused on interpreting the underlying meanings within the data, drawing upon relevant theoretical frameworks for guidance. The findings revealed an array of identity options (e.g., “temporary worker”, “blind follower”, “green pepper”, “leek”). The factors that shaped the identity construction included the shifting value of being a teacher and researcher, intensified “publish-or-perish” ideology, and changing institutional and societal systems and requirements. Implications on teacher development for early-career academics in applied linguistics were proposed based on the findings.
    Keywords: identity, discourse, identity tension, identity-in-discourse, teacher development}
  • اصلان استواری*، علی محمد محمودی
    برای درک شعر غنایی در هر زبان باید به جنبه های مختلف مهم ترین مفاهیم آن آشنا بود؛ زیرا باوجود اشتراک معانی متداولی چون عشق و جمال در شعر غنایی فرهنگ های مختلف جهان باز هم تفاوت های فکری، عاطفی و زبانی وجود دارد که بدون آشنایی با آن ها فهم درست شعر ممکن نیست. یکی از این گونه مفاهیم، مفهوم جنون و تصویرها و تعبیرهای فراوانی است که از آن در شعر فارسی دیده می شود. مقاله حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی از رهگذر بررسی جوانب مختلف این مفهوم و نشان دادن سیر تاریخی آن نشان دهد یک واژه معمولی چگونه به زبان شعر غنایی راه می یابد و به تدریج با گسترش حوزه واژگانی خود از طریق پیوستن به مفاهیم دیگر در سنت شعر، ماندگار می شود و آنگاه به دلیل مقارن شدن با جریانات فکری در بستر تاریخ، فرهنگ و اندیشه، امکان می یابد تا به مثابه یک گفتمان در شعر غنایی مطرح شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد چگونه مفهوم جنون از معنای قاموسی با گذشت زمان و با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی دستخوش تغییر می شود و از معنی ناپسند اجتماعی به مفهوم عاشقی ارتقاء می یابد و سپس در بستر منازعات فلسفی معتزله و اشعری تعبیری مناسب برای خردستیزی می گردد و با رواج اندیشه های صوفیانه به یک واژه ارزشمند تبدیل می شود. و از حد یک حوزه واژگانی صرف فراتر رفته و با گسترش قلمرو معنایی جای خود را به عنوان گفتمان رایج باز می نماید و در گستره شعر شاعران بزرگ به یکی از گفتمان های اساسی شعر غنایی فارسی تبدیل می شود.
    کلید واژگان: شعر غنایی, گفتمان, لایه های معنایی, مفهوم جنون}
    Aslan Ostovari *, Alimohammad Mahmoudi
    In order to understand the lyric poetry in any language, one should be familiar with the different aspects of its most important concepts. Because despite the common meaning overlap in words such as love and beauty in the world’s lyric poetry, there are still special cultural and linguistic differences without which it’s impossible to properly understand a poetry. One of these concepts is madness and its various images and interpretations in Persian poetry. This article tries to use descriptive – analytical method to examine various aspects to show how a common word finds its way in to Language of lyrical poetry and gradually expands other concepts of the poetry tradition, it becomes permanent, and then due to its parallelism with intellectual currents in the context of history, culture and thought. It is possible not to present it as a discourse in lyrical poetry. The results of this study show how the concept of insanity travels the discours path and undergoes changes from the dictionary meaning with the passage of time and political situation, and it is promoted from the socially unpleasant meaning ti the concept of love and then in the context Mutazila and Ashari philosophical conflicts become a suitable term for anti – rationalism, and with the spreadof Sufi ideas, it becomes a valuale term. And it goes beyond the limit of a mere word and opens its place as a common discourse by expanding the semantic realm and become one of the basic discourses of Persian lyrical poetry
    Keywords: madness, lyric Poetry, Discourse, lexical layer, semantic layers}
  • فرزانه جورابچی بخارایی*، اکبر شایان سرشت، سمیه حمیدی

    متون ادبی در کنار پیوند با اوضاع اجتماعی زمانه خویش، گویای روابط پیچیده قدرت نیز هستند. در قصاید ناصرخسرو گفتمان های موجود در جامعه به گونه ای بازنمود شده که عمدتا مقاومت هدفمند شاعر را در برابر ساخت قدرت حکومت سنی مذهب غزنوی نشان می دهد. بیشترین چالش های فکری ناصرخسرو را نقد قدرت و گفتمان های سیاسی و مذهبی عصر غزنوی به خود اختصاص داده است. شاعر بر اساس دانش دینی و چیره دستی زبانی خود، هژمونی گفتمانی حاکمیت غزنوی را به چالش می کشد. از نگاه شاعر، ساختار حکومت در آن دوره ترکیبی از اقتدار سیاسی و مذهبی است و نحوه اعمال و تثبیت قدرت، با تفسیر سیاسی از دین و دانش فقه شافعی در جهت مشروعیت بخشی به حکومت صورت می گیرد. ناصرخسرو به عنوان یک شاعر شیعی مذهب تلاش می کند تا در قالب سروده هایش به مشروعیت زدایی از حاکمیت سیاسی زمانه اش بپردازد. مساله نوشتار حاضر آن است که ناصرخسرو در آیینه اشعارش چگونه در برابر گفتمان غالب حاکمیت غزنوی واکنش نشان می دهد و باورهای مذهبی اش در ساخت گفتمان مشروعیت زایش تبلور می یابد؟ روش پژوهش حاضر تاریخ-گرایی نوین میشل فوکو است. دستاورد پژوهش نشان می دهد که گفتمان ناصرخسرو در جهت مشروعیت زدایی از نظام سیاسی و اجتماعی عصر خویش، جدال گفتمان قدرت میان فقه سیاسی اهل سنت و شیعه را نشان می دهد.

    کلید واژگان: ناصرخسرو, میشل فوکو, تاریخ گرایی نوین, قدرت, غزنوی}
    Farzane Joorabchi Bokharaee *, Akbar Shayan Seresht, Somaye Hamidi

    Literary texts, in connection with the social conditions of their time, also show the complex relations of power. In Naser Khosrow's poems, the existing discourses in the society are represented in a way that mainly shows the poet's resistance against the construction of the power of the Sunni government of Ghaznavid religion. Nasser Khosrow's greatest intellectual challenges are the critique of power (hegemony, domination) and the political and religious discourses of the Ghaznavid era. Based on his religious and linguistic knowledge, the poet challenges the discourse hegemony of Ghaznavid rule. According to the poet, the structure of government in that period is a combination of political and religious authority and the way of exercising power is done by political interpretation of religion and knowledge of Shafi'i jurisprudence in order to legitimize the government. Nasser Khosrow, as a Shiite poet, tries to delegitimize the political rule of his time in the form of his poems. The issue of the present article is how Naser Khosrow reacts to the dominant Ghaznavid discourse in his poems and how his religious beliefs are crystallized in the construction of the discourse of legitimacy and reproduction? The method of the present study is Michel Foucault's discourse of power and modern historiography. The result of the research shows that Naser Khosrow's discourse in order to delegitimize the political and social system of his time, shows the conflict of power discourse between Sunni and Shiite political jurisprudence.

    Keywords: Nasser Khosrow, Michel Foucault, Discourse, Power, Ghaznavi}
  • رضا رضایی*

    نقش مکان به شیوه ای ضمنی یا صریح در شکل گیری گفتمان و تولید معناغیر قابل انکاراست. عینیت وانتزاع دو ویژگی بارز مکان است که هر یک بنابر بافت کاربردی شان در گفتمان های گوناگون جای خود را به یکدیگر می-دهند.مکان های انتزاعی ویژگی تخیلی واستعلایی دارند.مساله این است که چگونه گفتمان ها می توانند جایگاه چالش مکانی ودر نتیجه عبورازوضعیت کنشی به وضعیت استعلایی و تخیلی منجر شوند؟ گریزوگسست از فضاو مکان عینی، وجه پدیداری حضورودریافت حسی-ادراکی از مکان می توانند راه را برای استعلای مکانی هموار کنند.مکان درگفتمان،دارای-کارکردهای مختلف روایی،کنشی،تخیلی،استعاری واستعلایی-است.هر چه جنبه عینی و فیزیکی مکان تقویت شود،بعد شناختی آن نیز اوج می گیردوبالعکس،هر چه ازوجه عینی مکان کاسته و وجه استعاری آن تقویت شودمکان از مکان بودگی خود فاصله می گیردوبه سوی فضا شدگی سوق داده می شود.درپژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی وتکیه براثر"پاریس از دور نمایان شد"به عنوان پیکره پژوهش که مجموعه ای است از شرح سفرهای مسافران دوره قاجاردر پی پاسخ به این پرسش هستیم که چگونه با نفی جنبه کنشی مکان به مکانی آرمان گرا که فرامکان است دست می یابیم؟ هدف اصلی پژوهش حاضر، ضمن خوانش پدیداری این روایت ها،پاسخ به این پرسش است که چگونه گفته پرداز با اتکا به تجربه حسی- ادراکی ناشی از هم حضوری سوژه و دنیای اطراف راه را برای فضا شدگی مکان -شهر (پاریس) گشوده و آن را تا مکانی استعلایی پیش می بردودریافتی تازه از«جای دیگر» وهستی به دست می دهد.

    کلید واژگان: قاجار, سفرنامه, مکان, فضا, پاریس از دورنمایان شد, گفتمان}
    Reza Rezaei *

    The role of place is implicitly or explicitly undeniable, in the formation of discourse and the production of meaning. Objectivity and abstraction are two predominant characteristics of places, which each give their place according to their practical context in various discourses. The main question is, how can discourses be the place of spatial challenge and pave the way to pass from the state of action to the state of transcendence and imagination? Dissociation from objective space and place, phenomenal aspect of presence and sensory-perceptual reception of place can take shape to spatial transcendence. By adopting the descriptive-analytical research methodology and relying on the "Paris appeared from afar" as the corpus of research, which is a collection of travel descriptions of Qajar period travelers, the author seeks to an answer to the following question, how does enunciator achieve a transcedental and spatial aspect of Paris by negating the actional aspect of the place and by relying on the co-presence surrounded world and sensory –perceptual experience? This perception of the word and live experience reveals the phenomenological aspect of the place ad gives the reader a new insight of the “other place” and existence.

    Keywords: Qajar, Safarnameh, discourse, place, Space, Paris appeared afar}
  • رضا قنبری عبدالملکی*، شهربانو قربان عبدالملکی
    پژوهش حاضر با تکیه بر نظریه تئون ون دایک، راهبردهای گفتمانی جیمز موریه در دگرسازی و بازنمایی زندگی شرقی ایرانی را مورد واکاوی قرار داده است. نگارندگان در این جستار با بررسی رمان سرگذشت حاجی بابا کوشیده اند به این پرسش مهم پاسخ دهند که ایدئولوژی موریه چه سان بر گفتمان وی تاثیر نهاده است؟ این که هویت و شیوه زندگی شرقی ایرانی، در گفتمان این نویسنده غربی و مسیحی چگونه بازنمایی شده است، پرسش بعدی این مقاله است. در پیوند با این پرسش ها، نگارندگان نقش این بازنمایی ها را در رویه های تولید گفتمان به طور انتقادی بررسی کرده اند. روش انجام این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و داده ها به صورت کتابخانه ای گردآوری شده اند. یافته های مقاله نشان می دهد در گفتمان موریه، جلوه هایی از شرق ساخته شده ذهن خاورشناسان غربی وجود دارد که در ایدئولوژی آنان به منزله «غیر» پنداشته شده و با صورتی از نژادپرستی همراه است. بر پایه این ایدئولوژی، موریه کوشیده است از طریق دگرسازی منفی انگار و هویت بخشی به خود از راه انتساب ویژگی های منفی به ایرانیان، تصویری ناخوشایند از جامعه ایران عصر قاجار ارائه کند. شایان ذکر است که در گفتمان رمان، ساختارهای ایدئولوژیکی به شیوه های مختلف در مقوله های «معنا»، «ساختارهای صوری» و «بلاغت» اظهار شده اند.
    کلید واژگان: جیمز موریه, حاجی بابا, گفتمان انتقادی, وندایک, ایدئولوژی استعمار}
    Reza Ghanbari Abdolmaleki *, Shahrbanou Ghorban Abdolmalaki
    Taking van Dijk's theory and critical approach, this study sought to examine the discursive strategies employed by James Morier in the transformation and representation of Oriental-Iranian life. To do so, by examining Haji Baba Esfahani’s biography novel, the study attempted to answer the following questions: 1) How did Morier's ideology affect his speech? 2) How are the identity and life of the Eastern-Iranian represented in the speech of this Western and Christian writer? 3) What are the most practical methods and strategies to identify Morier's ideology in the novel? To this end, the authors have critically examined the role of these representations in the production processes of colonial discourse. The data were collected from libraries, and the research method was descriptive-analytical. The findings demonstrated that Morier's discourse contains representations of the East as it has been conceived by Western Orientalists, which is seen as “other” in their ideology and connected to racism. On the basis of this ideology, Morier has attempted to present an unpleasant picture of Iranian society during the Qajar era by changing the negative image and giving himself identity by attributing negative traits to Iranians. It is worth noting that ideological structures are expressed in several ways in the novel’s discourse in terms of “meaning”, “formal structures”, and “rhetoric”.
    Keywords: James Morier, Haji Baba, discourse, Van Dijk, Ideology}
  • مهناز امیری، مهدی مطیع*، محمدرضا حاجی اسماعیلی، حمید رضا شعیری، روح الله نصیری
    این مقاله به بررسی نظام گفتمانی تنش در نامه های امام علی (ع) به معاویه می پردازد. موضع گیری گفتمانی به دلیل پویایی، نوعی جهت گیری گفتمانی بسط روابط و تعامل بین نیروهای همسو یا ناهمسو را آشکار می نمایاند. گفته پردازی، جریانی سیال است که تعامل دو گونه شناختی و عاطفی در آن سبب تولید معنا در گفتمان می شودکه سیالیت معنا و سیر تکاملی آن مدیون فرآیند تنشی گفتمان است. این شکل گیری تابع نوعی حضور نشانه معناشناختی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نامه های امام علی (ع) به معاویه با تکیه بر ساختار تنشی و عبور از شرایط گسست و پیوست گفتمانی است. برای پاسخ گویی به اتهامات و افشاگری های معاویه و تاثیرگذاری آن بر درک و فهم مخاطب است. در نظام تنشی لایه های فشاره ای و گستره ای در ارتباط و تعامل با هم نقش آفرینی می کنند و هم پیوندی سطحی از فشاره و گستره شاکله گفتمان را شکل می دهد. امیرالمومنین به منزله گفته پرداز در جریان معناسازی پویا و سیال به کنشگری فعال تبدیل می شود و حقیقت «بیعت» و «مشروعیت» خود را در نظام گفتمانی تنشی معناسازی و ارزش سازی می کند. بنابراین، امام از ساختار تنشی و زبانی خاصی جهت انتقال معنا برای شکستن نظام معنایی سلطه ی معاویه بهره برده است و معاویه را از طریق افشای اعمال، رفتارها و گفتارهای نادرست بدون صلاحیت نشان می دهد. بهره گیری از این نشانه ها سبب افزایش عاطفه در کلام و دست یابی زبان به ناممکن ترین زمان ها و مکان ها و در نتیجه اثر گذاری بیشتر بر خواننده می شود. این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و تحلیلی کاربردی انجام گرفته است و بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت نظام گفتمانی نامه های «6»، «9» و «10» امام علی به معاویه از ساختار تنشی افزایشی، نزولی و صعودی پیروی می کند.
    کلید واژگان: نشانه-معناشناسی, گفتمان, نامه های امام علی (ع), معاویه, الگوی تنشی}
    Mahnaz Amiri, Mahdi Motia *, Mohammad Reza Haji Esmaeili, Hamidreza Shairi, Rooh Allah Nasiri
    Semiotic-semantic discourse analysis, as a suitable model for religious text analysis, particularly Nahj al-Balagha, utilizes the tensive semiotics model introduced by Jacques Fontanille and Claude Zilberberg. This model delves into the intricate interplay between intensive (emotional, internal) and expansive (cognitive, external) valencies, offering valuable insights into the dynamic structure of the text, emphasizing the tensive-active and sensory-perceptive relationships. This article explores how meaning is intricately woven in the enunciation, bridging the gap between quantitative and qualitative dimensions, thus shedding light on the production of meaning in the discourse processes within the Imam's letters to Mu’awiyah. The study transcends a mere analysis of the fixed letter structure, focusing on the fluid and adaptable nature of the letters' production process and the interactive dimension between the agent and the actor in the enunciation space.
    Keywords: Discourse, Imam Ali (AS)’ letters, Mu’awiyah, semiotic-semantics, tensive model}
  • آرزو جعفری فر*، مریم دانای طوس، محمد یوسفوند
    پژوهش حاضر به دنبال مقایسه گفتمان سالمندان فارسی زبان طبیعی و مبتلا به آلزایمر فارسی زبان (در مراحل آغازین و میانی ابتلا) در سطح های زبانی و کاربردشناختی بوده است. این مقاله، پژوهشی ترکیبی بود. بخش کیفی مطالعه، شامل بررسی پرونده پزشکی بیماران، فارسی سازی آزمون های بازگویی داستان کوتاه، ضرب المثل، داستان سازی تصویر و دزدی کلوچه بود. بخش کمی پژوهش نیز شامل اجرای آزمون های یادشده به روش شبه آزمایشی بود. به این منظور، توانایی 31 سالمند فارسی زبان مبتلا به بیماری آلزایمر در مرحله های آغازین و میانی بیماری با 31 سالمند فارسی زبان طبیعی از جنبه سطح های زبانی و کاربردشناختی مقایسه شدند. همگی این افراد تک زبانه بوده و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. ابزار این پژوهش، شکل فارسی سازی شده آزمون های دزدی کلوچه، داستان سازی تصویر و ضرب المثل و نیز آزمون های بازگویی داستان کوتاه و گزینش اجباری بودند. داده ها با آمار توصیفی خلاصه شدند. همچنین، پس از تایید طبیعی بودن توزیع داده ها توسط آزمون شاپیروویلک، با آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها نشان داد بین عملکرد سالمندان بیمار مبتلا به آلزایمر و سالمندان طبیعی در سطح زبانی (شامل خطاهای دستوری، ساختاری و معنایی) و کاربردشناختی (استنباط و توانایی تشخیص تکلیف) تفاوت معناداری وجود دارد، و سالمندان مبتلا به آلزایمر عملکرد ضعیف تری داشتند. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که مهارت های بیانی در مراحل آغازین و میانی بیماری کمتر از مهارت های ادراکی دچار اختلال می گردد. درباره پیامدهای این یافته ها بحث می شود.
    کلید واژگان: گفتمان, سالمند, آلزایمر, سطح زبانی, کاربردشناختی}
    Arezou Jafarifar *, Maryam Danaye Tous, Mohammad Yousefvand
    Neurolinguistics is an interdisciplinary field that explores the relationship between language and various aspects of cognitive function. It investigates the inner workings of the mind within the framework of linguistics (Ahlsen, 2006). A recurring question in this field is whether an individual's linguistic and pragmatic abilities can independently enhance or hinder communication for those with neurological disorders. Some individuals with aphasia can compensate for their linguistic deficits by relying on their pragmatic skills. However, it has been observed that individuals with dementia, due to impaired pragmatic abilities, struggle to maintain their communication skills (Ulatowska & Chapman, 1995). Despite numerous studies, the exact nature of the pragmatic breakdown in dementia remains poorly understood and is a subject of ongoing debate (Garcia & Joanette, 1994).Alzheimer's disease is the most common form of dementia. According to the International Classification of Diseases, Alzheimer's is characterized as a gradual decline in memory and cognitive function that impairs daily activities (Kilmova et al., 2015). This disease affects various aspects of cognitive function, including memory, reasoning, thinking, language, and judgment, gradually causing linguistic and cognitive problems by shrinking the cerebral cortex (Milton, 2008). Linguistic deficits are often among the first cognitive signs of Alzheimer's disease. These deficits manifest as difficulties in understanding word meanings, finding appropriate words, naming objects, and comprehending words due to a decline in the social aspects of language. Consequently, individuals with Alzheimer's may struggle in social communication, speaking excessively, loudly, repeating themselves, or losing track of the conversation's topic.Assessing and identifying the language problems of individuals with Alzheimer's requires a comprehensive understanding of how the disease impacts language and the patients' cognitive perceptions. Recognizing the language abilities and disabilities of Alzheimer's patients at different stages of the disease can inform the provision of rehabilitation services for this segment of society. This research seeks to provide scientific insights into the linguistic performance of Persian-speaking Alzheimer's patients. The study aims to compare the discourse of Persian-speaking normal individuals and patients with Alzheimer's (at early and middle stages of the disease) at both linguistic and pragmatic levels. The study aims to address the following questions:Is there a significant difference in the discourse of Persian-speaking normal individuals and patients with Alzheimer's (at the early and middle stages of the disease) at linguistic levels?Is there a significant difference in the discourse of Persian-speaking normal individuals and patients with Alzheimer's (at the early and middle stages of the disease) at pragmatic levels?
    Keywords: aged person, Alzheimer, Discourse, linguistic level, pragmatic level}
  • قدسیه رضوانیان*، جعفر رضاپور

    اگر زبان را نه آینه منعکس‏کننده مبارزه‏ها، بلکه موضوع مبارزه‏ها و ابزار مبارزه‏ تلقی کنیم، دیگر به جای آن باید از دال گفتمان استفاده کرد که مفاهیم قدرت و زبان را در یک درهم تنیدگی مداوم و تفکیک ناپذیر مفهومی، قابل فهم می‏سازد. درهمین راستا این مقاله بر آن است تا با روشی گفتمانی و با اتخاذ دیدی انتقادی متن تاریخ بیهقی را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین متون کلاسیک ادبیات فارسی بفهمد و بخواند. به عبارت دیگر با قرار دادن این متن در بافت گفتمانی‏اش و رابطه‏ دیالکتیکش با قدرت و فهمیدن این متن به عنوان میدان مبارزه‏ قدرت‏ها و گفتمان‏های متضاد و متخاصم جامعه بتوان به فهمی نو از آن دست پیدا کرد. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای انجام تحلیل‏های خرد متنی، و از نظریه گفتمان لاکلاو و موف برای انجام تحلیل‏های کلان گفتمانی عصر بیهقی، به طور هم زمان و ترکیبی بهره می‏گیرد تا بتوان به نوعی تحلیل گفتمانی خرد و کلان رضایت بخش از متن و عصر تاریخ بیهقی دست پیدا کرد. متن تاریخ بیهقی چنان که نشان داده می‏شود، نه منعکس کننده‏‏ راستین مبارزات بلکه خود بخشی از فرایند مبارزه است. این متن تحت تاثیر زنجیره گفتمان‏های حاکم است و علیه گفتمان‏های پیرامونی به کار گرفته می‏شود. تاریخ بیهقی، تحت تاثیر گفتمان که ذهن دوقطبی متن را به یک بازنمایی جهت‏دار از جریان امور و واقعیت‏ها می‏کشاند، گفتمان‏های حاکم را برجسته مس سازد و گفتمان‏های پیرامونی را به حاشیه می‏راند.

    کلید واژگان: قدرت, گفتمان, متن, سوژه, نقد, تاریخ بیهقی}
    Ghodsieh Rezvanian*, Jafar Rezapour

    If we consider language not as a mirror reflecting struggles, but as the subject and tool of struggles, then we should use the signifier of discourse, which makes the concepts of power and language understandable in a continuous and inseparable conceptual entanglement. This article aims to analyze the text of Tarikh-e Beyhaqi as one of the most influential classical texts of Persian literature with a discursive method. In other words, by placing this text in its discursive context and its dialectical relationship with power, and understanding this text as the field of conflict between powers and conflicting discourses of society, a new understanding of it can be achieved. In order to achieve this goal, Fairclough's critical discourse analysis method is used to perform micro-textual analysis, and Laclau and Mouffe's discourse theory is used to perform macro-discourse analysis of Bayhaghi era. The text of Tarikh-e Beyhaqi, as shown, does not reflect the true struggle, but itself, is part of the struggle process. This text is influenced by the chain of ruling discourses and is used against peripheral discourses. Tarikh-e Beyhaqi, under the influence of the discourse that pulls the bipolar mind of the text to a directional representation of the flow of affairs, highlights the ruling discourses and marginalizes the peripheral discourses.

    Keywords: Power, discourse, text, criticism, Tarikh-e Beyhaqi}
  • مهناز جوکاری، سعید حسامپور*
    بررسی درهم تنیدگی سوژگی و گفتمان، شناخت جنبه های مختلف روابط قدرتی که منجر به ساختن این گفتمان ها و محدودکردن سوژگی و عاملیت می شوند، از ضرورت های زندگی در عصر حاضر است؛ به ویژه برای نوجوانان که در ابتدای تعامل های اجتماعی قرار دارند و شبکه ای از روابط قدرت و گفتمان، در برساخت سوژگی آن ها نقش دارد. در این میان، جنسیت از مسایلی است که نقشی تعیین کننده در ساخت سوژگی فرد دارد و شبکه ای گفتمانی شکل می دهد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش برآمده است که در بررسی سوژگی نوجوان، عاملیت سوژه، در معنای آزادبودن از شبکه های گفتمانی است یا خیر؟ به این معنا که گفتمان ها (ازجمله گفتمان جنسیت) نقشی انکارناپذیر در برساخت سوژگی نوجوانان دارند و در بسیاری مواقع، سوژگی خارج از شبکه گفتمانی تعریف ناپذیر است. برای این منظور، از دیدگاه فوکو درباره سوژه اجتماعی و گفتمانی بهره گرفته ایم که سوژگی فرد را برآمده از روابط قدرت و فرایندهای گفتمانی بررسی کرده است. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی تحلیلی است که در آن از روش نشانه شناسی اجتماعی بهره برده ایم. نشانه ها در دو بافت متنی (نشانه های زبانی و زیبایی شناختی) و بافت اجتماعی (کنش های گفتاری، ارتباطی رفتاری و بدن) بررسی شده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سوژه پسر در این رمان، باوجود داشتن کنش و عاملیت، در دل گفتمان سنت و جنسیت نقش ایفا می کند و می توان آن را موضوع گفتمان مردانگی تلقی کرد. به طورکلی می توان گفت، سوژه این رمان، سوژه ای گفتمانی است که آنچه درباره او به نظر سوژگی و عاملیت می آید، تنها نقش آفرینی در مقام ابژه ای مردانه است. دنیای کار و اقتصاد، مسیولیت داشتن و مردانگی زودهنگام (ازدواج و پدرشدن)، همه فضاهایی است که سوژه پسر را از رها بودن دوره نوجوانی، به سوژه ای گفتمانی شده و غرق شده در دنیای بزرگ سالی کشانده اند.
    کلید واژگان: شکارچی کوسه کر, سوژه, گفتمان, جنسیت}
    Mahnaz Jokari, Saeed Hesampour *
    Investigating the entanglement of subjectivity and discourse, knowing the various aspects of power relations that lead to the construction of these discourses, and limiting subjectivity and agency, are some of the necessities of life in the present era. This is especially for adolescents who are at the beginning of social interactions. Meanwhile, gender is one of the issues that plays a decisive role in constructing the individual subjectivity, and a part of these discourses occur through the gender of individuals. This research targets the adolescent subjectivity and seeks to find out whether subject agency addresses freedom from discourse networks or not? Foucault’s point of view on the social and discourse subject, which has examined the individual subjectivity as a product in discourse processes, is utilized in this respect.This research is a qualitative research in which the method of social semiotics is utilized to examine different dimensions of subjectivity. Signs have been studied in two contextual contexts (linguistic and aesthetic signs) and social contexts (speech acts, communicational behavioral and body). The findings of this study indicate that the subject of boy in this novel, despite having action and agency, plays a role in the heart of tradition and gender discourse and can be considered as the object of the masculinity discourse. In general, it can be claimed that the subject of this novel is the subject of discourse, and what seems to be about him in terms of subjectivity and agency is only a role as a masculine object.
    Keywords: The whale shark hunter, Subject, discourse, gender}
  • هاشم هاشمی

    بین فعل و معناشناسی و نحوه استفاده از افعال برای القای مفاهیم رابطه تنگاتنگی وجود دارد. شاعران و نویسندگان ناخواسته بر احساسات خود در انتخاب اعمال تاثیر می گذارند و از افعالی استفاده می کنند که بار معنایی آنها منعکس کننده عواطف و احساسات گوینده است. به عبارت دیگر، افعال علاوه بر انتقال معنا، زمان و مکان، انتقال دهنده عواطف و احساسات هستند. ساختار آوایی فعل علاوه بر نقش معنایی خود، به طور غیرمستقیم بیانگر مفهومی است که از طریق مجموعه ای از آواها در ذهن شاعر می گذرد. در این پژوهش بار عاطفی افعال در شاهنامه فردوسی بررسی شده است. می توان گفت در کتاب های حماسی، هر جمله ای بار عاطفی دارد که مملو از معانی «مثبت، منفی و خنثی» است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و تعیین بار عاطفی افعال و اجزای آن و رابطه بین عناصر هم آمیزی و افعال از نظر بار هیجانی مثبت، خنثی و منفی است. در این تحقیق، نمونه های افعال نه گوینده محور هستند و نه شنونده محور. گفتمان نیز بسیار مهم است، یعنی رابطه بین افراد تعیین کننده بار عاطفی فعل است. همچنین فضای معنایی را با توجه به تمرکز زبان شناسان بر تمایز معنایی تعریف می کند. در عین حال، مطالعه معناشناسی در کنش های عاطفی از اهمیت بیشتری برخوردار است. اصطلاح معناشناسی به طور کلی با توصیف معنای کلمات، عبارات و جملات همراه است. از نظر زبان شناختی، معناشناسی به بررسی روابط بین نشانه ها و نمادها با مفاهیم می پردازد.

    کلید واژگان: بار عاطفی افعال, معناشناسی, گفتمان, تمایز معنایی, فضای معنایی}
    Hashem Hashemi, Mojtaba Monshizadeh, Ehsan Changizi

    There is a close relationship between verb and semantics and the way verbs are used to induce concepts. Poets and writers inadvertently influence their emotions in choosing actions and use verbs whose semantic load reflects the emotions and feelings of the speaker. In other words, in addition to conveying meaning, time and place, verbs convey emotions and feelings. The phonetic structure of the verb, in addition to its semantic role, indirectly expresses the concept that passes in the poet's mind through a set of sounds. In this research, the emotional burden of verbs in Ferdowsi Shahnameh is examined. It can be said that in epic books, each sentence has an emotional burden that is full of meanings of "positive, negative, and neutral". The main purpose of this study is to investigate and determine the emotional load of verbs and what its components are and the relationship between collocational elements and verbs in terms of positive, neutral, and negative emotional load. In this study, examples of verbs are neither speaker-centered nor listener-centered. Discourse is also very important, that is, the relationship between people determines the emotional burden of the verb. It also defines semantic space according to linguists’ focus on semantic differentiation. At the same time, the study of semantics in emotional actions is most important. The term semantics is generally associated with describing the meaning of words, phrases, and sentences. In linguistic terms, semantics examines the relationships between signs and symbols with concepts; and the knowledge of knowing the meaning.

    Keywords: Emotional Burden of Verbs, Semantics, Discourse, Semantic Distinction, Semantic Space}
  • ابوالفضل محبی*، خلیل بیگزاده
    نقدادبی عبارت است از واکاوی لایه های معنایی متن برپایه نظریه ها و روش شناسی هایی که عمدتا از دیگر حوزه های علوم انسانی اخذ شده اند. یکی از این نظریه ها تاریخ گرایی نوین است که در اواخر دهه هفتاد و اویل دهه هشتاد توسط استیون گرینبلت پایه گذاری شد. برخلاف تاریخ گرایی سنتی که از تاثیر یک سویه تاریخ بر ادبیات سخن می گوید، تاریخ گرایی نوین به تاثیر متقابل ادبیات و تاریخ بر یک دیگر باور دارد. در این پژوهش با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی کوشیده ایم داستان رستم و سهراب را بر پایه تاریخ گرایی نوین بررسی، گفتمان های آن را شناسایی و تحلیل و دریافت معنایی تازه ای از آن ارائه کنیم. به طور کلی، تعدادی گفتمان در این داستان بازنمایی شده اند که در کشمکش با یکدیگر داستان را پیش می برند. این گفتمان ها عبارت اند از: گفتمان شهریاری (کی کاووس)، گفتمان نیرانی (افراسیاب)، گفتمان پهلوانی رسمی (رستم)، گفتمان پهلوانی غیر رسمی (سهراب)، گفتمان زنان (تهمینه و گرد آفرید) و گفتمان فرمان بردار (دیگر پهلوانان ایرانی و نیرانی).
    کلید واژگان: نقدادبی, تاریخ گرایی نوین, گفتمان, شاهنامه, رستم و سهراب}
    Abolfazl Mohebbi *, Khalil Beigzadeh
    Literary criticism is the exploration of a text's semantic layers using theories and methodologies that are mostly drawn from other humanities disciplines. New Historicism, which Steven Greenblatt developed in the late 1970s and early 1980s, is one of these theories. Modern historicism holds that literature and history both have an impact on one another, in contrast to conventional historicism, which speaks of the one-sided influence of history on literature. In this study, we attempted to evaluate the tale of Rostam and Sohrab in relation to modern historicism, identify and analyze its discourses, and propose a novel interpretation from it. In this narrative, a variety of discourses have generally been depicted, and they develop the plot in conflict with another. These discourses include the Nirani discourse (Afrasiab), the official wrestling discourse (Rostam), the informal wrestling discourse (Sohrab), the women's discourse (Tahmina and Gerd Afrid), and the Shahriari discourse (Kikavos) (other Iranian and Nirani wrestlers).
    Keywords: Literary Criticism, Modern Historicism, Discourse, Shahnameh, Rostam, Sohrab}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال