به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « laughter » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «laughter» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد گلی*، یدالله نصرالهی، فرشته آهیخته

    تمایل به خنده و استهزا، چه در قاب نمایش های کمدی و چه در بافت آثار مضحک، قدمتی دیرینه دارد. تجربیات مجریان این حوزه، تاثیرات وافری روی اندیشه های عمومی و سبک زندگی مردمان داشته است که در قرون اخیر، نظریه پردازان از زاویه های متنوع، فلسفه کارکرد آن را مورد بررسی قرار داده اند. شاخص ترین نظریه پردازی نقد در این زمینه، مصداق حلقه مرکزی «منطق گفت وگویی» باختینی است که بر مدار بازی همسویگی چندزبانی استوار بود و بعد از رمان، بر گفتمان و مکالمه گری گونه های طنز اجتماعی و ادبی چون «کارناوال»، «نقیضه» و... پیاده شد. در این بازی، تفسیر و واسازی منطق مکالمه ای چندآوایی با زیرساخت گونه بدخوانی خلاق، بعضی روش های طنزآمیز چون کارناوال و نقیضه بر مبنای انگاره های مشترک، از نظر بهره یابی از اصول مکاتبی چون «فرمالیست روسی» در آشنایی زدایی، «ساختارشکنی فرانسوی» در قطع ارتباط متن با ساختار بهنجار و خیزش «طنز تا خلاقیت» بر مبنای روان شناسی آن، قابل بررسی هستند. نتیجه این بررسی توصیفی- تحلیلی که بر مبنای منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام گرفته، حاکی از آن است که نقیضه های فارسی با اشتراک شاخصه های بینامتنی و وام گیری چندزبانگی کارناوالی، همان کمدی های ادبی هستند که در سطح ادبیات با شکست گفتمان محتوا، زبان یا سبک برداری از نظیره های جدی، سیری صعودی از دامنه طنز به خلاقیت را سپری کرده اند.

    کلید واژگان: کارناوال, نقیضه, خنده, منطق گفت وگویی همسویه, شکست گفتمان}
    Ahmad Goli *, Yadollah Nasrollahi, Fereshteh Ahikhteh

    Content for laughter and sarcasm, whether in the frame of comedy or in the context of ridiculous works, has a long history. The experiences of the practitioners in this field have had a great impact on the general thoughts and lifestyle of the people, and in recent centuries, theorists have examined the philosophy of its operation from various angles. The most significant theorization in this field is Bakhtin's dialogism, which is based on the language play he names as heteroglossia. after the concept has been discussed in the study of novel and other discourses of social and literary satires such as "Carnival,"  "parody," and so on. The interpretation and deconstruction of polyphonic conversational logic within the infrastructure of creative misreading and the humor in carnival discourse and parody can be conducted in terms of employing Russian Formalist notion of familiarization,  the disconnection and isolation of text from normal structure in French deconstruction and the psychological evolution of humor to creativity.The result of this descriptive study, an analysis based on library and internet sources, indicates that Persian parodies share intertextual features and borrow from polyphonic language of Carnival. These parodies are the same as literary comedies that has gone through a journey from the domain of humor to creativity with an intentional failure in the imitation of the content, language or style of serious works.

    Keywords: carnival, Persian parody, laughter, parallel dialogism, failure of dialogue}
  • حسین محسنی*

    در کمدی های ویلیام شکسپیر، خشونت نقش غیرفیزیکی ولی موثری در خوار شمردن و محروم نمودن شخصیت های به حاشیه رانده شده دارد. به موجب ذات غیرفیزیکی اش، می توان این نوع خشونت را بوسیله دیدگاه اسلاوی ژیژک پیرامون وجوه عینی و شخصی خشونت مورد بررسی قرار داد، وجوهی که در کنار یکدیگر گفتمان خشونت را شکل می دهند. با تمیز دادن گفتمان خشونت در کمدی های منتخب شکسپیر - رام کردن زن سرکش، تاجر ونیزی، و رویا در نیمه شب تابستان - مطالعه حاضر عمق پست شمردن حاشیه رانده شده ها را در این کمدی ها نشان خواهد داد. همچنین، مطالعه این مهم را بررسی خواهد کرد که چگونه عاملیت شخصیت های به حاشیه رانده شده با وجود اینکه در مواقعی موفق به چالش کشیدن نظام پدرسالار هستند همواره تحت سلطه وجه عینی و وجه شخصی خشونت قرار می گیرند. در استفاده از دیدگاه ژیژک در مورد خشونت، مطالعه حاضر از ایده او پیرامون مفهوم تعارض نیز استفاده خواهد کرد. در پایان، مطالعه با تعریف دو نوع خنده، نشان می دهد که گفتمان خشونت هم اعمال کننده خشونت و هم و به حاشیه رانده شده را به چالش می کشد.

    کلید واژگان: کمدی, خشونت, خنده, اسلاوی ژیژک, رویا در نیمه شب تابستان, رام کردن زن سرکش, تاجر ونیزی}
    Hossein Mohseni *
    Introduction

    In order to insist upon discursive reconfiguration of violence in Shakespeare’s comedies, critics bring examples of civic and political violence, and matrimonial/domestic and erotic manipulations in plays’ real and fantastic worlds. In plays such as The Merchant of Venice, The Taming of the Shrew and A Midsummer Night’s Dream, the manifests of non-physical violence could be identified in an epitomical manner, and afterwards one could see how such manifests of violence could be recognized in Shakespeare’s other comedies.

    Approach and Methodology

    Considering the reconfiguration of violence and elimination of physical violence, the present study reads violence in Shakespeare’s aforementioned comedies as a discursive violence. For devising a definition of this kind of violence, it uses Slavoj Zizek’s ideas on the issue of violence and how he defines violence discursively. In his definition, Zizek discriminates between the objective violence, which comes from impersonal, exclusive, systematic and so-called objective nexuses of power and subjective violence, which comes from subjective rendition of each individual from implementation of violence in sites for which objective violence has not defined any containment strategy. In the case of subjective violence, intentions and motivations behind violence are murky and uncontainable, giving its operation the necessary fluidity. While discussing the manifests of subjective violence, the present study finds instances of what Zizek calls to be antimonies; discursive points around which two rational arguments can be represented without any promise of resolution.Literature ReviewIn the first part entitled “Objective and Subjective Violence in Shakespeare’s Comedies”, the study discerns between two kinds of violence in Shakespeare’s comedies through the utilization of Zizek’s notions on violence in Violence: Six Sideway Reflections. In “The Antimony of Victimization in Shakespeare’s Comedies”, the study utilizes Zizek’s notion of antimony next to notions of other critics such as Dympna Callaghan in Shakespeare without Women, Natasha Korda in “Household Kates: Domesticating Commodities in The Taming of the Shrew, Emily Detmer in “Civilizing Subordination: Domestic Violence and The Taming of the Shrew”, Michael Taylor in “The Darker Purpose of A Midsummer Night’s Dream” and Lisa S. Starks-Estes in Violence, Trauma and Virtus so that a less optimistic interpretation of seemingly emancipative and empowering moments for the marginalized characters – or the plays’ others – could be represented, which in turn, could show the workings of non-physical yet effective violence and subjugation against such characters. Finally, in “Discursive Laughter in William Shakespeare’s Comedies”, the present study brings Edward Berry’s discussion of Carnivalesque and Hobbesian laughter and locate Shakespearean laughter in the middle of them.

    Conclusion

    In the present study, it is indicated that the domain of the marginalized characters of Shakespeare’s comedies is in a site where the objective violence has no authority and it is subjects themselves that need to inflict the violence on them on the basis of their rendition of it. Zizek observes that these renditions are affected by what is not included in the symbolic order of the objective violence and that is why Petruchio starts not behaving in a physically violent manner, Shylock is not treated in a conventional legal term and Hermia and Helena are not contained through rational means of recuperation. It is as if all of these characters need to be dealt within antimonic sites where every possibility of resilience and liberation can be recuperated through subjective interpretations of the suppressors.

    Keywords: Comedy, Violence, Laughter, Slavoj Zizek, Midsummer Night Dream, The Taming of the Shrew, The Merchant of Venice}
  • حمزه بهرامی*

    در این مقاله به بررسی رابطه میان خنده و عوارض ناشی از اندیشه ورزی بشر که شامل نظریه پردازی و در نتیجه پیش بینی پذیر شدن رویدادهای جهان می باشد پرداخته ایم. فرضیه ما این است که بشر برای گریز یا کنترل دردهای حیات اقدام به نظریه پردازی می کند تا جهان را قابل پیش بینی کند. اما پیش بینی پذیری مانند یک شمشیر دو لبه است، زیرا از طرفی می تواند دردهای بشر را از میان بردارد، و از طرفی منجر به یکنواختی، عادت، ملال و روزمرگی می شود. در همین راستا خنده بر علیه یکنواختی و پیش بینی پذیری ها به مقابله برمی خیزد و خواهان بروز رفتارهایی تعریف نشده و غیرقابل پیش بینی است تا بشر را از ملال و کرختی ناشی اندیشه ورزی، نظریه پردازی و پیش بینی پذیری نجات دهد، او را به جهان هایی پرتاب کند که قوانینی نو و تازه بر روابط میان رویدادهای آن حاکم است و لذت نفس کشیدن در دنیایی جدید و کشف نشده را منتقل کند که مانند مخدرها پر از لذت و فراموشی است.

    کلید واژگان: خنده, نظریه پردازی, پیش بینی پذیری, ملال, یکنواختی}
    Hamzeh Bahrami *

    In this article, we explain the relationship between laughter and the effects of human thinking, which includes theorizing and thus predicting world events. Our hypothesis is that human beings theorising acts are about to escape or control the pains of life in order to make the world events predictable. But predictability is like a double-edged sword, because on the one hand it can eliminate human pains, and on the other hand it leads to monotony, habit, boredom and daily life. In this regard, laughter opposes uniformity, monotony, and predictability, calls for the emergence of undefined and unpredictable behaviors to save mankind from the boredom and numbness caused by thinking, theorizing and predictability. Throw him a world with new rules that govern the relationships between its events and convey the joy of breathing in a fresh and undiscovered universe. Laughter introduces a new world that, like narcotics, is full of joy and forgetfulness.

    Keywords: Laughter, theorizing, Predictability, Boredom, monotony}
  • احمد لامعی گیو*، سید مهدی ارفعی، عیسی دوست زاده
    هدف پژوهش حاضر این است که با رویکرد روایت شناسی باختینی یعنی منطق گفت وگویی به بررسی شاهنامه فردوسی بپردازد. منطق گفت وگویی نوعی روایت است که به بررسی روابط بین دیدگاه های مختلف ازطریق گفت وگو می پردازد و یگانه راه تعامل را گفت وگو می داند. منطق گفت وگویی با مفاهیمی نظیر «چندصدایی»، «دگرآوایی» و «کارناوال» تکمیل می شود. از لوازم ضروری زندگی کارناوالی خنده است؛ در شاهنامه به سه نوع «خنده» برمی خوریم که یک نوع آن به خنده ای که مدنظر باختین است نزدیک است و آن خنده ای است که مفهوم مسخره کردن و تحقیر را می رساند. انواع دیگر خنده عبارت اند از: «خنده» شادمانی و «خنده»ای که تمثیلی از طبیعت است. در فرجام نیز به تفاوت ها و شباهت های بین خنده کارناوالی و خنده شاهنامه پرداخته شده است، تا مطابقت نظریه منطق گفت وگویی با شاهنامه سنجیده شود. در این پژوهش تلاش شده تا واژه «خنده» و مشتقات آن با بهره گیری از روش تحلیلی توصیفی در شاهنامه بررسی و براساس نظریه منطق مکالمه باختین سنجیده شود و تفاوت ها و شباهت های آن با «خنده» کارناوالی باختین تبیین شود.
    کلید واژگان: منطق مکالمه ای باختین, کارناوال, شاهنامه فردوسی, خنده}
    Ahmad Lamei Giv*, Seyyed Mahdi Arfaei, Issa Doustzadeh
    This study examines the narrative approach of Shahnameh by Ferdowsi based on Bakhtin’s dialogism. The logic of dialogue, a narrative that describes the relationship between different views through dialogue and interaction and considers dialogue as the only way of communication. Dialogism is supplemented by concepts such as "polyphony", "the other voice" and "Carnival". One of the necessary constituents of carnivalistic life is laughter. In Shahnameh there are three kinds of laughter, one of which is considered closer to Bakhtin’s laughter; it is a laughter that causes ridicule and humiliation. Other types of laughter are those of joy and an analogy of nature. In this article the carnivalistic laughter and laughter in Shahnameh are compared with each other to find out the correspondence between dialogism and Shahnameh. In this study, we attempt to study the word "laughter" and its derivatives in Shahnameh using descriptive-analytic method and evaluate it on the basis of Bakhtin's theory of dialogism, and also find out its similarities and differences with Bakhtin's carnivalistic laughter.
    Keywords: Dialogism, Bakhtin, Carnival, Shahnameh, Ferdowsi, Laughter}
  • مهدی رضایی، رها زارعی فرد
    لطیفه به نوع ادبی خاصی اطلاق می شود که در بردارنده نکته ای هیجان آور است که این هیجان در خواننده منتهی به خنده می شود. این مقاله به بررسی ساختار و معنای این نوع ادبی می پردازد و با آشکار ساختن هنر و شیوه های ایجاد هیجان در لطیفه های فارسی، به یک جمع بندی از حیث لفظ و معنا می رسد. در ضمن این تحقیق، مشخص می شود که بخش عمده ایجاد هیجان و خنده ناشی از لطیفه ها، معلول همان آرایه های ادبی است که در شعر و نثر به گونه ای دیگر به آفرینش زیبایی کمک می کند و هیجانی ناشی از تعجب و اعجاب در مخاطب به وجود می آورد.
    کلید واژگان: لطیفه, طنز, خنده, آرایه ادبی}
    Mehdi Rezaei, Raha Zareifard
    Epigrams refer to a literary genre containing some exciting events which lead to laughter. The structure and content of this literary genre will be investigated in this article and it will be shown that epigrams divide into some categories based on their form and content. It is finally concluded that the devices which evoke laughter are the same figures of speech which create beauty in Persian prose and verse.
    Keywords: Epigrams, Satire, Laughter, Figures of speech}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال