به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « old man » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «old man» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهادر باقری*
    «توازی تصویری»، یکی از شگردهای کمترشناخته شده هنری در دنیای ادبیات داستانی است که نویسنده با بهره گیری از آن، برخی از مفاهیم ذهنی و عقلانی مهم موجود در پی رنگ داستان را یک یا چند بار در قالب تصاویری عینی و ملموس و بدون اشاره به ربط مستقیم آنها با مفاهیم یادشده، در متن داستان جاسازی می کند و این تصاویر عینی، به نوعی تاییدکننده و تجسم بخش آن ادعاها یا مفاهیم انتزاعی اند. نحوه شکل گیری این آرایه هنری چنین است که معمولا یک یا چند داستان فرعی به موازات داستان اصلی جریان می یابند که در واقع، شکل دیگری از داستان اصلی هستند؛ یا شخصیت های اصلی و فرعی داستان، در قالب چند شخصیت دیگر تجسم می یابند و تکثیر می شوند. حاصل جمع این شخصیت ها و کنش های داستانی موازی، که در خوانش نخست، چندان به چشم نمی آیند، پی رنگ داستان را قدرتمند و تاثیرگذار می کند. بدیهی است که این گونه داستان های فرعی را نباید با شگرد هنری دیرینه «داستان در داستان» اشتباه گرفت. به نظر می رسد کارکرد توازی تصویری در ادبیات داستانی، با کارکرد اسلوب معادله در سنت شعر فارسی که نوعی تشبیه مرکب است، شباهت های فراوانی دارد. در اسلوب معادله نیز شاعر، در یک مصراع، خبر یا گزاره ای ذهنی و عقلی مطرح می کند و در مصراع دیگر، برای تایید آن، تصویری حسی و ملموس از دنیای اطراف شاهد می آورد. بسامد استفاده از اسلوب معادله در شعر سبک هندی، چشمگیرتر از دیگر دوره های تاریخ ادبیات است. در برخی از رمان ها و داستان های کوتاه معاصر ایران نیز از تمهید ادبی توازی تصویری به خوبی استفاده شده است. این مقاله ضمن تشخیص و تحلیل نمونه های توازی تصویری در داستان های پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی، اوسنه باباسبحان محمود دولت آبادی و جایی دیگر گلی ترقی، آن را نوع گسترش یافته اسلوب معادله شعر فارسی در ادبیات داستانی قلمداد می کند و نشان می دهد که توازی تصویری، گستره هنرنمایی وسیع تر، هنرمندانه تر و پوشیده تری از اسلوب معادله دارد.
    کلید واژگان: توازی تصویری, اسلوب معادله, اوسنه باباسبحان, جایی دیگر, پیرمرد و دریا, نقد ادبی}
    Bahador Bagheri *
    Parallel imagery is one of the lesser-known artistic tricks in the world of fiction, in which the author uses some of the important mental and intellectual concepts in the plot in the form of objective and tangible images without showing the direct relation between them once or more time. It directly embeds these concepts in the text of the story, and these objective images are, in a way, confirming and embodying those abstract concepts. This artistic trick is formed in such a way that usually one or more sub-stories run parallel to the main story, which are, in fact, another form of the main story; Or the main and sub-characters of the story are embodied and reproduced in the form of several other characters. The sum of these characters and parallel narrative actions, which are not very visible in the first reading, makes the plot more powerful and effective. Obviously, such sub-stories should not be confused with the ancient artistic technique of "story in story". It seems that the function of visual parallelism in fictional literature has many similarities with the function of equation style in Persian poetry tradition which is a kind of compound simile. In some contemporary Iranian short stories, this artistic trick has been used well. In the equation style, the poet, in one hemistich, presents a statement or a mental and rational proposition, and in another hemistich, to confirm it, he/ she presents an objective and tangible image of the world around him. This paper, while showing and analyzing examples of this artistic and literary technique in “The Old Man and The Sea” by Ernest Hemingway, and two Iranian stories “Owsane ye Baba Sobhan” by Mahmud Dowlat Abadi and “Jayi digar” by Goli Taraghi, considers the parallel imagery as an extended form of Persian poetry equation style in fiction and shows that parallel imagery has a wider and more obscure range of art than the equation style.
    Keywords: parallel imagery, equation style, Old Man, Sea, Owsane ye Baba Sobhan, Jayi digar, Literary Criticism}
  • سارا چالاک، ایوب مرادی
    اسطوره ها برخاسته از کردارها و باورهایی هستند که روزگاری برای انسان ها مقدس بوده و با حیات دنیوی و روحانی شان ارتباط جدایی ناپذیر داشته اند. این اعمال و اعتقادات طی سده ها و هزاره ها در فرهنگ های مختلف به اشکال گوناگون حفظ شده اند و گاه به صورت اصلی و گاه با از دست دادن معنای نخستین خود و یافتن معنایی جدید، در آثار ادبی بازتاب یافته اند. کتاب اسرارالتوحید یکی از متون عرفانی است که برخی از اعتقادات اسطوره‏ای در آن منعکس شده و منبع خوبی برای یافتن این گونه باورها است. در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با توجه به آرای اسطوره پژوهانی چون میرچا الیاده، کارل گوستاو یونگ، و جیمز فریزر برخی از این تفکرات و رفتارها از جمله موضوعاتی چون تشرف، افسون های شباهت و مجاورت، پیر، عدد هفت، ستردن مو، و نماد حلقه در این اثر بررسی شده اند.
    کلید واژگان: اسطوره, اسرارالتوحید, تشرف, پیر, افسون}
    Sara Chalak, Ayyub Moradi
    Myths are rooted in deeds and beliefs that once were sacred to man and had an indispensible relationship with his material and spiritual life. These deeds and beliefs can be found in various cultures in the passage of time; sometimes they were preserved their original form and sometimes later they have been transformed and reflected in literary books. We can find some of mythical beliefs and deeds in Asrar al-Tawhid (The Mysteries of Unification), a work of 12th century Persian literature about the Sufi mystic Abū-Sa'īd Abul-Khayr. Indeed, it is a good source to follow them. By using descriptive and analytic method and regarding to the ideas entertained by myth scholars, like Carl Gustav Jung, James George Frazer and Mircea Eliade, the present article tries to study the subjects of number seven, old man, and incantation, symbol of circle, initiation and cleaning hair in Asrar al-Tawhid.
    Keywords: Myth, Asrar al-Tawhid, Old Man, Incantation, Initiation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال