به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « surprisal » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «surprisal» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • افشین نعمت زاده، زهرا قنبرعلی باغنی*، علیرضا قوجه زاده

    غافلگیری یا همان پیچش ناگهانی در داستان یکی از عناصر مهم در پیرنگ و طرح داستان است. ا.هنری، از بزرگترین نویسندگان داستان کوتاه جهان، به دلیل استفاده از لطافت طبع، بازی با واژه ها، شخصیت پردازی و پایان غافلگیرانه و هوشمندانه در انتهای داستان هایش مشهور است. در مقابل، جمال زاده نیز از نویسندگان پیشتاز در ادبیات داستانی معاصر است که با همین عنصر برخی از داستان هایش را به پایان رسانیده است. در این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی غافلگیری و وجوه اشتراک و افتراق این عنصر در داستان های کوتاه ا.هنری و جمال زاده پرداخته شده است. مطالعه موردی در این جستار سه داستان کوتاه از ا.هنری (پلیس و سرود کلیسا، پاندول و آخرین برگ) و سه داستان کوتاه از محمد علی جمال زاده (کباب غاز، پاشنه کش و دوستی خاله خرسه) است. یافته های پژوهش نشان می دهد که عنصر غافلگیری در آثار هر دو نویسنده بارز است با این تفاوت که غافلگیری در داستان های ا.هنری از لحاظ روابط علت و معلولی قوی تر از آثار جمال زاده است و همین امر باعث ایجاد پیرنگ های قدرتمندتری در داستان های وی شده است.

    کلید واژگان: ا.هنری, جمال زاده, غافلگیری, پیرنگ, عناصر داستان}
    Afshin Nematzadeh, Zahra Ghanbarali Bageni *, Alireza Ghojezadeh

    Surprise or the sudden twist in the story is one of the important elements in plot. O. Henry, one of the greatest short story writers in the world, is famous for using gentleness, playing with words, characterization and surprising and intelligent ending at the end of his stories. On the other hand, Jamalzadeh is one of the leading writers in contemporary fiction literature, who has finished some of his stories with this element. In this research, the surprise and commonalities and differences of this element in the short stories of O.Henry and Jamalzadeh have been investigated with descriptive-analytical method. A case study in this essay is three short stories by O. Henry(The Cop And The Anthem,Pendulum,The Last Leaf) and three short stories by Mohammad Ali Jamalzadeh (Roast Goose,Shoehorn,Aunt Bear 's Friendship). The findings of the research show that the element of surprise is evident in the works of both authors, with the difference that the surprise in O. Henry's stories is stronger than Jamalzadeh's works in terms of cause and effect relationships, and this causes the creation of Plot. have become more powerful in his stories.

    Keywords: O. Henry, Jamalzadeh, surprisal, Plot, Story Elements}
  • مسعود قیومی*
    در این پژوهش تلاش می شود با استفاده از تحلیل آماری، ویژگی های اخبار جعلی فارسی مربوط به کوید-19 بررسی گردد. برای این هدف، ابتدا یک پیکره زبانی که حاوی اخبار موثق و جعلی در حوزه کرونا است تهیه می شود. سپس الگوهای زبانی این دو دسته داده و همچنین دو تحلیل آماری مقدار اطلاعات و خوانایی اخبار موثق و جعلی مورد بررسی قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه می شود. براساس اطلاعات استخراج شده و نتایج عملی به دست آمده از پیکره خبرهای جعلی، الگوهای زبانی مشترک بین این دو دسته داده وجود دارد. همچنین، مقدار اطلاعات در اخبار موثق براساس دو معیار آنتروپی و شگفتی بیشتر از اخبار جعلی است. سطح خوانایی خبرهای جعلی با استفاده از تساوی های اندازه گیری خوانایی متن مورد ارزیابی قرار گرفته‎است و این نتیجه به دست آمده است که اخبار جعلی در مقایسه با اخبار موثق عمدتا ساده بوده و دشوار نیست. در فرایند برچسب گذاری خودکار خبرهای موثق و جعلی براساس سطح دشواری حجم زیادی از اخبار جعلی ساده تشخیص داده شده است و تعداد کمی از اخبار موثق با سطح زبانی دشوار بود. علاوه بر این دستاورد و بررسی آماری ویژگی های زبانی براساس میزان اطلاعات و خوانایی اخبار جعلی، جنبه کاربردی این اطلاعات آماری جهت تشخیص خبر جعلی با استفاده از روش های یادگیری ماشینی مورد مطالعه قرار گرفت.
    کلید واژگان: زبان رسانه, اخبار جعلی فارسی, کوید-19, نظریه اطلاعات, آنتروپی, شگفتی, خوانایی}
    Masood Ghayoomi *
    In this research, an attempt is made to investigate the characteristics of Persian fake news related to Covid-19 by using statistical analysis.  To this end, first, a language corpus containing reliable and fake news in Persian in the field of Corona is prepared. Then, the language patterns of these two data sets, as well as two statistical analyzes of the amount of information and the readability of reliable and fake news, are examined and compared with each other. According to the exteracted information and the experimental results achieved from the developed corpus on COVID-19 fake news, there are common language patterns in these two datasets. Moreover, the amount of information in reliable news is more than fake news based on two measures of entropy and surprise. Based on the results, the readability level of the fake news is measured based on the readability formulas. According to the results, the text of fake news is simpler than real news. In the process of automatic labeling of reliable and fake news based on the level of difficulty, most news is recognized as simple texts. The results show that fake news is mostly simple and not difficult compared to reliable news. In addition to this achievement, to study linguistic properties of fake news statistically based on the information amount and readability, the applicablity of this statistical information was studied to detect fake news using machine learning methods.
    Keywords: Media Language, Persian fake news, COVID-19, information theory, Entropy, surprisal, Readability}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال