به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the Songs of Maldoror » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the Songs of Maldoror» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن زختاره*، اسماعیل فرنود
    به باور ژاک رانسی یر، فیلسوف هم روزگار فرانسوی، دموکراسی ادبی در سده نوزدهم و به ویژه در پیوند با ژانر رمان به وجود آمده است. این جستار می کوشد تا با تکیه بر تعریفی که برخی فیلسوفان معاصر از دموکراسی می دهند، این انگاره را در آوازهای مالدورور، یکی از متن های شاعرانه نیمه دوم سده نوزدهم بررسی کند. پژوهش حاضر نشان می دهد این متن تاج قدرت را از سر چه انگاره هایی پایین می کشد، چه انگاره هایی را در کانون توجه قرار می دهد، و پیامد چنین اقدامی چه خواهد بود. در حقیقت، این متن می تواند نمونه بارزی از یک متن ادبی دموکراتیک به شمار رود چه با گستراندن انگاره هایی چون برابری، آزادی و گفتگو به قدرت بسیاری از انگاره های ادبیات اقلیت «نخبه» پایان می دهد و طرح ادبیاتی نو را درمی اندازد. این متن هرگونه مرزبندی میان ژانرهای ادبی، از یک سو، و ادبیات خواص و ادبیات عوام، از سوی دیگر، را از میان برمی دارد و خوانشی فعالانه از خواننده خود می طلبد.
    کلید واژگان: دموکراسی, آوازهای مالدورور, نظریه ادبیات, نوشتار, خوانش}
    Hassan Zokhtareh *, Esmaeil Farnoud
    A contemporary French philosopher, Jacques Rancière, believes that literary democracy originated in the nineteenth century, especially in connection with the novel genre. This study studies this concept in The Songs of Maldoror, one of the poetry books in the second half of Nineteen Century, relying on the definition of democracy by some contemporary philosophers. The study shows that this text topples down what types of notions, highlight and bold which ones and what are the consequences. In fact, this text can be a clear example of a democratic literary text that ends the power of many ideas of the literature of the "elite" minority, and it starts a new literary plan. Dialogue becomes the fundamental notion of this modern text, and it delineates between literary genres, on the one hand, and the common and elite literature, on the other hand. The Songs of Maldoror needs an active reading without any previous horizon of expectation.
    Keywords: Democracy, The Songs of Maldoror, Literary Theory, Writing, reading}
  • حسن زختاره*

    آوازهای مالدورور، برخلاف بسیاری از متن‌های روایی سده نوزدهم که می‌کوشیدند با بهره‌گیری از شگردهای گوناگون کنش روایت‌پردازی را پنهان ساخته و به توهم ارجاعی دامن زنند، مدام ساختگی بودن داستان را به خواننده گوشزد کرده و از غرق شدن او در دنیای داستان جلوگیری می‌کرد. این مهم به‌مدد دو ترفند پربسامد که همواره جریان داستان را قطع کرده و خواننده را در فضای گفتمان وارد می‌کند میسر می‌شود: حضور پررنگ فراداستان در متن و گفتگوی مداوم راوی با روایت‌شنو. جستار پیش‌رو می‌کوشد تا نخست نمودهای فراداستان را در متن لوتره‌آمون نشان دهد و سپس کارکردهای گوناگون آن را در سطوح مختلف این متن بررسی کند. همچنین این بررسی اجازه می‌دهد تا به اندیشه‌های بنیادینی پی ببریم که این متن بر اساس آن شکل می‌گیرد و مبانی ادبیات روایی سنتی را به چالش می‌کشد. بدین‌ترتیب، این مقاله دو حوزه روایت‌شناسی و نظریه ادبیات را به یکدیگر پیوند می‌زند. پژوهش کنونی بر این باور است که پیدایش آوازهای مالدورور نقطه عطفی در تاریخ تحول متن ادبی و روایت‌پردازی به‌شمار می‌رود چه خواننده خود را در برابر متنی می‌یابد که مدام روند شکل‌گیری خود را به نمایش می‌گذارد و از او خوانشی یکسر پویا و ادبی می‌طلبد. همچنین این جستار نشان می‌دهد متن مدرنی چون آوازهای مالدورور برداشتی شبیه به روایت‌شناسی به ادبیات دارد و اصولا چنین متن‌هایی شرایط را برای بررسی‌های متن‌گرا در سده بیستم فراهم کرده‌اند.

    کلید واژگان: روایت شناسی, فراداستان, خوانش ادبی, متن مدرن, آوازهای مالدورور}
    Hassan Zokhtareh*

    Despite many of the nineteenth-century narrative texts that seek to use various techniques to conceal narration and foster referential fallacy, The Songs of Maldoror constantly reminds the reader that it is fiction and prevents them from drowning in the world of fiction. This can only be done by using two frequent tricks that interrupt the flow of the story and engage the reader into a discourse space; the strong presence of metafiction in text and the constant dialogue between the narrator and the audience. The current study tries to show the aspects of metafiction in Lautréamont’s text and analyses its various functions in different levels of the text. This study will allow us to understand the fundamental ideas on which this text is based and at the same time challenges the foundations of traditional narrative literature. Therefore, this study combines two fields of narratology and theory of literature. This research suggests that the emergence of The Songs of Maldoror is a turning point in the history of the evolution of literary text and utterance since the reader finds himself reading a modern text constantly showing it’s forming process and demands an active and literary reading. The study also shows that a modern text like The Songs of Maldoror and narratology have the same interpretation as literature and basically texts like this provide the ground for text-analyzing researches in the twentieth century.

    Keywords: Narratology, Metafiction, Literary Reading, Modern Text, the Songs of Maldoror}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال