به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « travel » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «travel» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نیلا نوربلین، محمود صادق زاده*، عزیزالله توکلی کافی آباد

    شهرت اصلی رابیندرانات تاگور (1941-1861) در شاعری است و نخستین آسیایی برنده جایزه نوبل به شمار می رود. آثار و اشعار تاگور از ابعاد گوناگون ادبی، فلسفی و سیاسی و تاثیر پذیری از مکتب های فکری و ادبی غربی قابل تحلیل و بررسی است. هرچند درآثار منثور تاگور، بیشتر ویژگی های مکتب ریالیسم وجود دارد اما در اشعارش بیشتر از مکتب رمانتیسم تاثیر گرفته است. در این جستار به شیوه توصیفی تحلیلی و ارزیابی کمی به مهم ترین مولفه های مکتب رمانتیسم، همچون: طبیعت، فردیت، هیجان و احساسات، مرگ، آزادی، سفر، تخیل، نوستالوژی، اسطوره، عشق و زن در شعر تاگور پرداخته شده است. طبیعت به صورت تشبیه و جان بخشی در شعر وی توصیف شده است. تاگور بیشتر به عشق عرفانی پرداخته است. مرگ در شعر وی بسامد دارد و از اینکه خود با مرگ روبه رو شود، ترسی ندارد. به طورکلی شاخصه ها و مضمون های: طبیعت با فراوانی 79 درصد، فردیت 61 درصد، رابطه میان رفتارهای بشری با عناصر طبیعی 56 درصد، عشق 38 درصد و تخیل 17درصد از بسامد بیشتری در اشعار وی برخوردارند.

    کلید واژگان: اشعار تاگور, رمانتیسم, مضامین طبیعت, عشق, آزادی, سفر}
    Nila Nourbalin, Mahmoud Sadeghzadeh *, Azizolah Tavakoli Kafiabad

    Tagore mainly famous as a poet. Tagore's works and poems have to be analyzed from various literary, philosophical and political dimensions. Although most of the features of the school of prose are contained in the prose of Tagore, his poems are more influenced by the school of Romanticism. in a descriptive-analytical method and quantitative evaluation the most important components of the school of romanticism, such as: nature, individuality, excitement and feelings, death,... have been investigated in Tagore's poetry. First, his position in world and Indian literature is briefly introduced, and then the main features of the school of romanticism in his poetry are examined and evaluated. Nature is described in a metaphorical and life-giving way in his poetry. Tagore is more concerned with mystical love. Death is frequent in his poetry and he is not afraid of facing death. In general, characteristics and themes: nature with a frequency of 79%, individuality 61%, the relationship between human behaviors and natural elements 56%, love 38% and... have higher frequency in his poems.

    Keywords: Tagore&rsquo, s poems, Romanticism, themes of nature, Love, Freedom, travel}
  • یدالله نصراللهی*
    منطق الطیر منظومه مهم عرفانی است که در آن، عطار به زبان و بیان رمزی و نمادین، «سفر الی الله» را به تصویر کشیده است. درون مایه مهم این اثر «سفر» است؛ سفر از خلق به حق؛ «کشف» و «پرده برداشتن» از معانی و مدلول های مهم سفر است. در منطق الطیر، عطار پابه پای مرغان سالک، پرده از رخسار حقایق برمی دارد و در نهایت به حقیقتی می رسد که آن، درک و وصال به حقیقت مقام سیمرغ است. مهم ترین مسئله ای که در این زمینه، می توان به آن پرداخت، این است که منظور از سیمرغ چیست و چگونه حتی به صورت فرضی و نظری می توان به آن اشاره یا حتی در قالب بحث جدید طرح کرد. بیشتر شارحان از سیمرغ به ذات حق تعبیر کرده اند، ولی در خوانشی جدید از تمثیل و نمادهای ذکرشده در منطق الطیر،حتی به صورت طرح و نظر جدید، به ویژه در شاه پرندگان، یعنی سیمرغ چنین می توان گفت که با استناد به منابع نزدیک فکری و جهان نگری و سنجش با تطابق و قرابت درون متنی عرفانی، منظور عطار از سیمرغ، «شیخ» یا «پیر» یا «مراد» حقیقی است که در آغاز داستان و در تمثیل و معرفی پرندگان از او به «شاه مرغان» خطاب می کند؛ کشف «سی مرغ» و رسیدن به جایگاه و مقام «سیمرغی» اصل مهم و تعلیم و یادآوری خاصی است که پیر نیشابور در اثر خود، عرضه می دارد و با فنون مختلف داستان پردازی و شاعری خود به تبیین آن می پردازد. شیوه تحقیق در این مقاله به روش استنادی، تحلیلی و استنباطی است.
    کلید واژگان: منطق الطیر, سفر, کشف سیمرغ, پیر و مراد}
    Yadollah Nasrollahi *
    Mantiq al-Tair is an important mystical poem in which Attar depicts "Journey to God" in symbolic language and expression. The important theme of this work is "Journey"; Journey from the people to the right; "Discovery" and "unveiling" are important meanings and meanings of travel.. The most important issue that can be addressed in this regard is what is meant by Simorgh and how it can be referred to even hypothetically and theoretically or even as a new discussion. Most commentators have interpreted Simorgh as the essence of truth. But in a new reading of the allegories and symbols in the logic of the bird, even in the form of a new design and opinion, especially in the symbol of birds, namely Simorgh, it can be said that by referring to close intellectual sources and worldview and measuring internal compatibility. A mystical text refers to Attar as Simorgh, a true "sheikh" or "old man" or "target" who addresses the "King of Birds" at the beginning of the story and in his allegory and introduction of birds; The discovery of "Simorgh" and reaching the position of "Simorghi" is an important principle and a special education and reminder that Pir Neishabour offers in his work and explains it with different techniques of storytelling and poetry.. The research method in this article is citation, analytical and inferential.
    Keywords: Mantiq al-Tair, travel, discovery of Simorgh, Pir, Murad}
  • میترا حاجی زاده، رضا اشرف زاده*، سید مجید تقوی بهبهانی
    هزار و یک شب یکی از آثار داستانی فاخری است که ریشه در فرهنگ های گوناگون شرقی به ویژه ایران دارد. این اثر به لحاظ تعلیمی، بسیار سودمند است و اگر براساس نظریه ای متقن تحلیل شود، نتایج به دست آمده درباره وجوه تعلیمی آن، علمی و مستند خواهد بود. در این تحقیق، با استفاده از مبانی نظریه کهن الگوی «سفر قهرمان» از جوزف کمپبل، خاصه مولفه های «عزیمت» و «تشرف»، کارکردهای اخلاقی حکایت «علاءالدین ابوالشامات» بررسی و کاویده شده است. دلیل گزینش این نظریه، ظرفیت های تعلیمی آراء کمپبل بوده است که ابعاد نوینی از یک اثر ادبی را در حوزه تعلیم و تربیت آشکار می کند. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان می دهد که علاءالدین با دعوت فردی به نام محمود بلخی که نمودی از پیر خردمند است، راهی سفری پرماجرا می شود و با گذر از آزمون های اخلاقی متعدد که از سوی عوامل درونی و بیرونی صادر شده اند، به فردیت می رسد. نتایج این آزمون ها که ذیل کلان مفهوم اخلاقی سفر مطرح شده اند، عبارت است از: دل کندن از تعلقات دنیایی؛ خودباوری و اطمینان به ظرفیت های وجودی خویش؛ تعهدپذیری و التزام به انجام پیمان و قول؛ پرهیز از غرور و نفس پرستی و تفکر درباره خود؛ همنشینی با انسان های خوش صورت و سیرت؛ اهمیت بازگشت به خویشتن و احترام به نهاد خانواده؛ کنار زدن پرده های جهل و درک درست واقعیت و حضور در کنار افراد شایسته؛ به دست آوردن قدرت های مینوی سودمند همچون کرامت.
    کلید واژگان: هزار و یک شب, علاءالدین ابوالشامات, اخلاقیات, سفر, جوزف کمپبل}
    Mitra Hajizadeh, Reza Ashrafzadeh *, Seyed Majid Taghavi Behbahani Taghavi Behbahani
    Hezar-O-YekShabis one of Fakhri's fictional works originated in various oriental cultures especially in Iran. This work is very beneficial in terms of teaching, and if it is based on a solid theory, the results obtained from it will be scientifically and documented. In this research, the ethical functions of the narrative of "Aladdin AbulShamat" have been explored using the principles of the "Jericho Travel" from Joseph Campbell, in particular the components of "departure" and "intimacy". The reason for choosing this theory was the educational capacity of Campbell's opinion, revealing a new dimension of a literary work in the field of education. The research method is descriptive-analytic. The results of the study show that Aladdin, by inviting a person called MahmoodBalkhi, who is an expression of the old wise, is an adventurous journey and goes individually through the numerous moral tests issued by internal and external factors. The results of these tests, which are presented below, are the following: a sense of worldly affiliation; self-confidence and assurance of their existential capacities; commitment and commitment to fulfill the covenant and promise; avoidance of pride and self-esteem and thinking About yourself; A companion to well-behaved humans; The importance of returning to yourself and respecting the family institution; Removing the blindfolds of ignorance; Understanding the reality of reality; Attending the right people; Gaining useful powers such as dignity.
    Keywords: Hezar-O-YekShab, Aladdin AbulShamat, Ethics, Travel, Joseph Campbell}
  • حمید طاهریان، مریم غفوریان*، داریوش گودرزی

    سیرالعباد سنایی و جاویدنامه اقبال لاهوری، سفرنامه هایی روحانی و در حکم معراج نامه هایی هستند که با فرم و محتوایی زیبا آفریده شده اند. تاثیرپذیری اقبال در جاویدنامه از اندیشه های مولانا و سیرالعباد سنایی کاملا مشهود است و راهنمای اقبال در این سفر روحانی، مولاناست. آبشخور آرا و تفکرات اقبال در وهله اول قرآن، احادیث نبوی و راهبری راهنما (مولانا) است و اساس هر دو داستان، ماجرای روح و احوال آن در سفری طولانی و پرمشقت است. هر دو شاعر از آثاری مانند معراج نامه های رسول اکرم(ص) متاثر بوده اند. با بررسی محتوای دو اثر، اعم از احوال روح، عالم مرگ، حیات پس از مرگ، بهشت و... می توان به مضامین، اغراض و معانی مشترک میان این دو سفرنامه دست یافت؛ اما به دلیل شرایط زمانی و مکانی متفاوت، تغییر و تحول، پیشرفت اندیشه و نگرشی که در زمانه اقبال حاکم شده است، به نظر می آید که وی بیش از آنکه مانند سنایی عارف باشد، همچون اندیشمند و مصلحی اجتماعی عمل م یکند که میل دارد رذایل اخلاقی و نفس پرستی ها زایل گردد و با پیوند عقل جزیی به کلی، نیل به سرمنزل مقصود میسر شود. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی این دو اثر، اشتراکات و افتراقات آن دو در برخی عناصر داستانی و محتوایی بررسی و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: سیرالعباد, جاویدنامه, درونمایه, محتوا, تطبیق, سفر}
    Hamid taheryan, Maryam ghafouryan *, Darush godarzi

    Seyr Al-Ebad of Sanaei and Iqbal Lahori's Javidnameh are spiritual travelogues and as confession letters that have been created with beautiful form and content. Iqbal's influence in Javidnameh is quite evident from the thoughts of Rumi and Seyr AlEbad of Sanaei, and Iqbal's guide in this spiritual journey is Rumi. The source of Iqbal's views and thoughts in the first place of the Qur'an are the hadiths of the Prophet and the guidance of the guide (Rumi), and the basis of both stories is the story of the soul and its condition in a long and arduous journey. Both poets have been influenced by works such as the Ascension Letters of the Holy Prophet (PBUH). By examining the content of the two works, including the state of the soul, the world of death, life after death, heaven, etc., the common themes, purposes and meanings between these two travelogues can be achieved; But due to different temporal and spatial conditions, change, development of thought and attitude that prevailed in the time of Iqbal, it seems that he acts as a social thinker and reformer who wants to be more than a mystic like Sanaei. Moral vices and selfishness should be eradicated and it should be possible to reach the destination by connecting the partial intellect with the whole. In the present article, while briefly introducing these two works, their commonalities and differences in some narrative and content elements have been studied and analyzed.

    Keywords: Seyr Al-Ebad, Javidnameh, theme, content, adaptation, travel}
  • سکینه عباسی*، روح الله هاشمی

    تخیل هنری شاعر مهم ترین عامل شکل دهنده به شعر اوست، اما مکان و زمان بر گفتمان وی تاثیر چشمگیری دارد. در پیوند با این موضوع، شعر غنایی فارسی به ویژه غزل، حاصل حساسیت و عاطفه شاعر در روزگاری پر تلاطم است. چنین روزگاری دو واکنش را از سوی شاعر در برداشته؛ فروخزیدن به جهان درون یا برون رفت از مکان واقعی و جستجوی زمان مکانی عاری از آشوب. در این میان دو شاعر از دو دوره و سبک ادبی فارسی یعنی «سبک عراقی» و «هندی» که به سبب تحولات عمیق فرهنگی دینی، سیاسی و اجتماعی، بخش قابل توجهی از عمر خود را در سفر و مهاجرت سپری نمودند، موجد نگرش های متفاوتی به جایگاه و ویژگی های معشوق در غزل گردیدند که پیش از آن بی سابقه بوده است. در این پژوهش کوشش شده به روش توصیفی تحلیلی، غزل های عاشقانه سعدی و یکی از پیروان او (طالب آملی) بررسی شود تا تحولات ایجاد شده بوسیله این دو شاعر متاثر از سفر و یا مهاجرت بر اجزای غزل نقد گردد. حاصل کار نشان می دهد ریشه های اصلی تفکر دو شاعر، متاثر از زمینه و زمانه مهاجرت یا سفر به غرب و شرق (عراق و شبه قاره)، خودآگاه منجر به تغییر زاویه دید شاعر در پرداخت مضمون عشق، منش وکنش معشوق و عاشق و توصیف ظاهر ایشان شده و مفاهیم و گفتمان جدیدی را در حوزه شعر غنایی فارسی رقم زده است.

    کلید واژگان: ادبیات غنایی فارسی, سعدی, طالب آملی, مهاجرت, سفر, غزل}
    Sakineh Abbasi *, Roohallah Hashemi

    The poet's artistic imagination is the most important factor shaping his poetry, but the place and time has a significant impact on his discourse. In connection with this subject, Persian poetry, especially Ghazal, is the result of a poignant sensitivity and affection in times of turbulence. Such a time has taken two reactions from the poet: to crawl into the world inside or out of the real place and to seek a place free of chaos. In this regard, two poets from two Persian literary styles, the Iraqi and Indian style, who spent a significant part of their life in travel and migration due to profound cultural, religious, political, and cultural changes, led the attitudes Different in the position and characteristics of the beloved in the ghazal, which has previously been unprecedented, Saadi's romantic lyrics and one of his followers (Talib Amoli) are reviewed in order to review the changes created by these two poets. The result of this study indicates that the main roots of the two poets' thinking influenced by the context and time of immigration or traveling to the West and the East (Iraq and Indies), the consciousness led to a change in the angle of the poet in the sense of love, The influence of the beloved and the lover and the description of their appearance, new concepts and discourse in the field of Persian poetry. Most of the changes created by Sa'di and Taliban are related to the synchronic axis and the succession of Ghazal.

    Keywords: Persian Lyric literature, Saadi, Talib Amoli, Immigration, Travel, Ghazal}
  • سهیلا کدیوری، محمد ایرانی*، وحید مبارک، ابراهیم رحیمی زنگنه

    هفت کشور فخری هروی اثر نویسنده و شاعر توانای دربار ایران و هند در سده دهم هجری قمری است. این پژوهش با رویکردی ساختارگرایانه مقدمه سفر این کتاب را بررسی کرده است. مقدمه این کتاب بخش ویژه و هنرمندانه آن است. پرسش های این پژوهش بر شناسایی ساختار مقدمه هفت کشور، نشان دادن الگوی پیرنگ ساختار مقدمه و بیان ارتباط مقدمه با درون مایه اصلی تاکید دارد. هدف از اینگونه بررسی ها نخست شناسایی کلیت اثر ادبی است که امکان مقایسه رویکرد ساختاری اثر را با متون پیش و پس از آن فراهم می کند؛ همچنین این پژوهش ها بر ذخایر تحقیقات نظام مند ادب فارسی می افزاید. ساختارگرایی با تاکید بر ساختار اثر می کوشد پیوند میان صورت و معنا را بیابد. نویسندگان این پژوهش با استفاده از روش ساختارگرایی کوشیده اند تا با استفاده از نظر اندیشمندانی مانند پراپ (در طبقه بندی شخصیت های داستان) و نظر سوسور و لوی استروس (در گفتمان تقابلی) و تزوتان تودوروف (در حکایت های ایپزودیک) سطح های مجزای روایت مقدمه هفت کشور را تبیین کنند؛ سپس با روش تحلیلی و توصیفی، ارتباط میان ساختار و مقدمه هفت کشور را روشن کنند. نتیجه بیانگر این است که مولف با تمایز سه بخش جداگانه نماد و گفت و گوهای تقابلی، روایت قصه در قصه و همراه کردن آن با تنوع شخصیت ها و دگردیسی زاویه دید، ساختاری خلاقانه پدید آورده است. در ادامه، الگوی پیرنگ هر بخش ترسیم شده است که بیانگر پیرنگی منطقی و منسجم است. نتیجه آنکه اختران هفت گانه درون مایه اصلی هفت کشور در سفر ابن تراب به کشورهاست. این سفر که شامل هفت مسافت و دیدار از هفت کشور است، افزون بر نمایش سیر آفاقی ابن تراب، سیر انفسی او را نیز تداعی می کند.

    کلید واژگان: ساختارگرایی, پیرنگ, سفر, هفت کشور, فخری هروی}
    Soheila Kadivari, Mohammad Irani *, Vahid Mobarak, Ebrahim Rahimi Zanganeh

    The Haft Keshvar (the seven Countries) is the work Fakhri Herawi, the famous writer poet of the court of Iran and India in the 10th century AH. This research, with a structural approach, has examined the introduction of this work, which is the special and artistic part of it. The questions emphasized in this research are about identifying the structure of the Haft Keshvar's introduction, showing the pattern of the plot of structure of the introduction, and expressing the connection between the introduction and the main content. In addition to the recognition of the totality of the literary work, the purpose of such studies is to make possible the comparison of the structural approach of the work with pre- and post-texts. This adds to the systematic collection of studies on Persian literature. This study uses the structuralism method, which emphasizes the structure of the work, and attempts to find a link between the form and the meaning using the ideas of scholars such as Propp in classifying the personality of the story, and Saussure and Strauss in the discourse and Tzvetan Todorov in episodic anecdotes, to explain the distinct levels of the narration of the introduction of the Haft Keshvar (Seven Countries).

    Keywords: Structuralism, Plot, travel, haft keshvar, Fakhri Harawi}
  • رقیه مقدم، حمیدرضا فرضی*، علی دهقان
    نقد اسطوره ای به عنوان یکی از رویکر دهای نقد ادبی معاصر تبیین کننده ماهیت و ویژگی اسطوره ها و نقش آن ها در ادبیات است. در این مقاله گرشاسب نامه اسدی طوسی بر اساس دیدگاه پیرسون که یکی از دیدگاه های نقد اسطوره ای است تحلیل شده است. زندگی گرشاسب از سفرهای مختلفی در کنار هم تشکیل شده که هر سفر سبب رشد یکی از جنبه های شخصیتی او و در کل تکامل شخصیت گرشاسب شده است. سیر سفرهای گرشاسب گذر او از مرحله خود به جان و سپس خویشتن را نشان می دهد. با ظهور جفت های کهن الگویی، زمینه بروز کهن الگوهای کودک مقدس، خدابانو، مرگ و تولد دوباره، آرمان شهر و... فراهم شده است و گرشاسب، قهرمان این سفرها، در سیر و سلوک درونی و اجتماعی خود، با پشت سر گذاشتن موانع و آزمون های مختلف، با ایزد بانو همراه می شود و به جای آمیختن با پری بر او غلبه می کند، مراسم قربانی بر پا می دارد و نهایتا با آگاهی و شناختی که در طول سفرها به مدد پدر و سایر یاریگران به دست می آورد، به جاودانگی روحی می رسد
    کلید واژگان: گرشاسب نامه, نقد اسطوره ای, پیرسون, سفر}
    Roghaiie Moghaddam, Ali Dehghan
    The mythical critique as one of the approaches to contemporary literary criticism explains the nature and characteristics of myths and their role in literature. In this article, we analyzed Garshaspname Asadi Tusi's based on Pearson's view, which is one of mythical critique viewpoints. Garshasb's life consists of various trips that each journey gives rise to one of the characteristics of his personality. And then his personality is complete. The giraffes of the Gershaphas show his passage from his stage to life and then himself. With the advent of the ancient pairs of the pattern, the background to the birth of the sacred child, Khodabano, the death and rebirth, the ideal of the city and .... Garshasb, the hero of these trips, fell in love with his inner and social journey through various obstacles and trials. And conquer on fairy instead of blending with him and perform Sacrifice ceremony And what inspires the immortality of the spirit of Garshasb is the awareness and cognition that the traveler gains from the father and other helpers during the journey.
    Keywords: Gharshasbnameh, Mythical Criticism, Pearson, Travel}
  • ستار پیر عین الدین*، عبدالله طلوعی، فاطمه مدرسی

    عنصر یا عناصری که به داستان شکل واحد می دهند، و اجزا و عناصر آن را به هم می پیوندند، بن مایه خوانده می شود. این عنصر یا عناصر ساختار داستان را مستحکم می کنند و در موقعیت های روایی خاص و به سبب تکرارشوندگی، برجستگی و معنای ویژه ای به آن می بخشند. این بن مایه ها علاوه بر برجسته نمایی، در حرکت داستان نیز موثر واقع می شوند. در بسیاری از حکایت های فارسی، بن مایه، ساختار داستان را شکل می دهد. بدین معنا که حکایت به تمامی بر گرد آن بن مایه دور می زند و حوادثی که در داستان پدید می آید، حول همان بن مایه شکل می گیرد. مهم ترین بن مایه هایی که در آثار حماسی کارکردی فعال و پیش برنده دارند عبارت اند از قهرمان، سفر قهرمان، خواب و رویا، کتمان نام، پیشگویی، جنگ، گشودن قلعه، اژدها و اژدهاکشی، جادو و جادوگران، ابزارهای جنگی و... . ابن حسام خوسفی، سراینده خاوران نامه، در پروردن داستان و مضمون اثر خویش، از این بن مایه ها به نحو شایسته ای بهره جسته و سبب ارتقای هنری و تاثیربخشی آن و نیز برجستگی داستان شده است. ما در این نوشته به بررسی این بن مایه ها می پردازیم.

    کلید واژگان: خاوران نامه, بن مایه, قهرمان, سفر, اژدها, نام پوشی}
    Sattar Pir Eynaddin *, Abdollah Toloeiazar, Fatemeh Modarresi

    An element or elements that unite the story of a single entity, the elements and its elements are interconnected, are called essentials. It strengthens the element or elements of the structure of the story and gives it, in certain narrative situations, its prominence and meaning, due to its repetition, prominence and meaning. These materials, in addition to highlighting, are also effective in moving the story. In many Persian fables, the foundation forms the story structure. In this sense, the story circles around it in its entirety, and the events that occur in the story form around the same material. The most important elements that are active in the epic works of action are: hero, hero journey, dream and dream, concealment of name, prophecy, war, castle, dragon and dragon, magic and wizards, war instruments and more. As a religious epic in the creation of the story and the theme of the work, Khavaranameh has used these materials well and has promoted its artistic and influential influences as well as the prominence of the story. We will look at these materials in this article

    Keywords: khavrannameh, base, hero, Travel, dragon}
  • A. Amraee, M. Hosseini

    The study of literature has lost its traditional form over the past decades, leaving more room for interdisciplinary studies to flourish. One of such interdisciplinary fields is Translation Studies, which is closely interwoven with literature. Convergence of Translation Studies and Literary Studies best manifests itself in the field of Comparative Literature, where acculturation of literary traditions among different nations are investigated through translation. It is from this perspective that the present authors are attempting to study Sa’di’s Golestân and Bustân, to reveal the fact that how translation, in its both literal and metaphorical broad sense, may play a role in creation of even those literary works which seem to be the result of the author’s own thoughts and imaginations. Such a wide perspective on the creation of literary works arguably contributes to literary historiography as well as to the genealogy of the notion of translation in a culture.

    Keywords: Sa’di, Golestân, Bustân, travel, translation, translation studies, literary history}
  • روح الله هادی*، زهرا پارساپور، آزاده مولایی

    سفر از سنتهای دیرینه در اندیشه صوفیانه است. با نگاهی به پیشینه این سنت در منابع اسلامی، در می یابیم که صوفیه برای سفرهای خود اهداف و کارکردهای خاصی قایل بودند که می توان بر مبنای آن سفرهای آنها را دسته بندی و تعریف نمود. در این مقاله با بررسی منابع اصلی صوفیه از قرن اول تا قرن نهم این اهداف و کارکردها را در دو بخش بیرونی و درونی استخراج نموده و به بررسی آدابی، ماجراها و حکایاتی پرداخته ایم  که در کتب تصوف متناسب با هر یک از این انواع روایت شده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که در طول این نه قرن سفرهای صوفیه از حیث کمیت ، کیفیت ، اهداف و کارکردها یکسان نبوده است. تلاش نمودیم صوفیان مسافر را در هر قرن معرفی و اهداف آنها را نشان دهیم و از اتفاقات خاص این سفرها که صوفیان بدان اشارت کرده اند ، یاد کنیم . روش ما در این پژوهش روش کتابخانه ای بوده است و با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که سیر آفاق در مقایسه با سیر انفس از اهمیت ثانویه برخوردار بوده و هدف اصلی از سیر آفاق نیز شناخت و تزکیه نفس یا سیر در آن بوده است.

    کلید واژگان: صوفیه, سفر, سیرآفاق, سیر انفس, صوفیان مسافر}

    Travel is a long-standing tradition in Sufi thought. Looking at the background of this tradition in Islamic sources, we find that the Sufis had specific goals and functions for their travels, based on which their travels can be categorized and defined. In this article, by examining the main sources of Sufism from the first to the ninth century, we have extracted these goals and functions in both external and internal parts, and we have studied the etiquettes, stories and anecdotes that have been narrated in Sufi books appropriate to each of these types. Is. The results of this study show that during these nine centuries the travels of Sofia have not been the same in terms of quantity, quality, goals and functions. We tried to introduce the traveling Sufis in each century and their goals, and to mention the special events of these journeys that the Sufis have referred to. Our method in this research has been the library method and according to the research findings, it can be said that the journey of the horizon is of secondary importance compared to the journey of the soul and the main purpose of the journey of the horizon has been to know and cultivate the soul or garlic in it.

    Keywords: Sofia, travel, Sufis}
  • محمد جواد کمالی
    پی یر لوتی، در میان نویسندگان فرانسه از معدود کسانی بود که به خاطر شغل دریانوردی به جای جای جهان سفر کرد و از نزدیک با مردم دیگر کشورها و آداب و رسوم آن ها آشنا شد. او احساسات ظریف و مشاهدات دقیق خود در این سفرها را با تخیلات شاعرانه اش درآمیخت و داستان های منحصربه فردی را نوشت. لوتی در ایران چهره ای نام آشناست، ولی عموما او را یک خاورشناس می پندارند؛ حال آنکه شناخت او از ایران و برخی از دیگر کشورها محدود به مشاهدات گذرا و سطحی بوده است. درواقع، شهرت جهانی لوتی بیش از هرچیز برای آثار تغزلی، به ویژه توصیف منظره ها و شخصیت های داستانی اوست. نظر به فقر منابع به زبان فارسی- سوای مقدمه محمد مهریار در چاپ دوم کتاب به سوی اصفهان- و نیز بعضی اطلاعات سطحی و گاه ناقص در چند مقاله موجود در چند نشریه و سایت اینترنتی فارسی زبان، در این مقاله شناخت بهتری از این نویسنده و اطلاعات جامع تری از مضامین و منابع الهام شخصیت های داستانی او ارائه می شود.
    کلید واژگان: پی یر لوتی, حرفه, زندگی, شخصیت های داستانی, سفر, مضامین داستانی}
    Mohammad, Javad Kamali
    Among French writers, Pierre Loti was a of rare ones who, because of his position as a navigation officer, traveled around the world and visited many countries and enjoyed other peoples’ customs. Mixing his fine and detailed observations of these real travels to his poetic imagination, he wrote unique stories in an agreeable prose. Loti is not unknown in Iran. Though he is generally considered as an Orientalist, but his knowledge about Iran and some other countries was limited to a superficial and quick glance. In fact, the reputation of Loti is, above all, for his lyrical works, especially the description of landscapes and characters. Given the very few Persian sources -except the introduction of Mohammad Mehryar in the second edition of the book Towards Ispahan- and sometimes superficial and incomplete information in some articles in a number of publications and websites in Persian language, this article attempts to give a better understanding of this famous writer and more comprehensive information about topics and sources of inspiration on his fictional characters.
    Keywords: Pierre Loti, life, themes, fictional characters, memoirs, travel}
  • مهدی شریفیان، میثم احمدی
    سیاحت و سفر از رسوم موکد جماعت صوفیان، و مستند به قرآن و حدیث است که با نام سیر آفاق در مقابل سیر انفس در میان این طایفه شهرت یافته، اهمیت سفر در نزد این نهانگرایان مسلمان تا جایی است که صوفیان نامبرداری چون جنید آن را از ارکان تصوف شمرده اند، سیر آفاق در ظاهر و در نگاهی اجمالی با اهداف و اغراض مشخصی نظیر کسب علم،زیارت،سماع حدیث،ریاضت نفس و غیره، بین ایشان صورت می گرفت، اما به نظر می رسد که این سفرها بیش از این عوامل و اهداف ظاهری و قشری مقاصد باطنی و نهانی را با خود به همراه داشته است و مقاصد و اغراض سیاسی اسباب سفر را فراهم می داشته است چنان که در برخی نهضت های عرفانی دگراندیش نظیر اخوان آباد در دوره صفویه سفر نوعی مبارزه با نظام حاکم تلقی گردیده است،برای یافتن این سوال زندگی و سفرهای متعدد سه صوفی نامبردار که بیشتر عمر را در هجرت گذرانده اند مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل، این نظر را فربهی و قوت بیشتری بخشید که یکی از اصلی ترین عوامل در ترک وطن و هجرت گزیدن این ارباب معرفت، مصالح اجتماعی و ساختار اندیشه سیاسی ایشان بوده است.
    کلید واژگان: سفر, عرفان و تصوف, سیر آفاق}
    Mehdi Sharifian, Maysam Ahmadi
    Journey is one of the most accentual customs of Sophism and it is documented to Quran and anecdote which called “Journey of Universe” versus “Journey of Self”. The importance of journey in this occultism point of view is highly emphatic as Jonid, one of them, believed journey is one of the pillars of sophism. In the surface of this purpose some particular goals like gaining knowledge, pray, self-lucubrating, searching for anecdotes are notable.
    But under the surface of such goals, some political notions and aims are laid; as in some deconstructive movement of mythism like Akhavan Abad in Saphavieh era, journey was a kind of quarrel with government. Searching this notion in the life of three well-known Sophies, who spent most of their life in migration, proves the idea that one of the most important causes of migration was social advisable and their political trends.
    Keywords: Travel, mysticism, Journey of self}
  • زهرا دری*
    پیشینه طبقه بندی ادبیات از حیث محتوایی و ساختاری وپدید آمدن شاخه ای از مطالعات ادبی تحت عنوان «انواع ادبی» به روزگار ارسطو و هوراس برمی گردد. هرچند که در نظریه پردازی های کهن بر تغییر ناپذیری ویژگی های انواع ادبی تاکید می شده است ولی در تئوری های جدید اعتقاد بر این است که انواع ادبی می توانند دگرگون شوند، بر یکدیگر اثر بگذارند و یا با هم درآمیزند؛ و اساسا تاریخ ادبیات یعنی تاریخ تحول ژانرهای ادبی. «حماسه» یکی از انواع ادبی است که بر دیگر ژانرهای ادبی از جمله منظومه های غنایی زبان فارسی مثل «گل و نوروز» خواجوی کرمانی اثر گذاشته است. با بررسی بن مایه های داستانی چنین به نظر می رسد که در این اثر، حماسه پهلوانی به حماسه عاشقانه ای متناسب با جامعه هم عصر خواجو تبدیل شده است، (با اذعان بدین امر که پیشینه کهن این نوع ادبی را نیز نمی توان نادیده گرفت). بر این اساس در این جستار به جستجوی عناصر حماسه، (روایت گری، خرق عادت، رویا،...) در اثری غنایی، پرداخته شده است تا دیباچه ای بر بحث «از حماسه تا رمانس» باشد.
    کلید واژگان: روایت گری, شگفت انگیزی, سفر, رویا, اژدها}
    Dr. Zahra Dorri*
    The History of literature classification based on the structure, content and emergence of a new branch of literature science, called "literary genres", goes back to Aristo and Horas era. In old literature theorizing, the emphasis is on the immutability of the characteristics of different literary genres. However, in new theorizing of literary genres, the belief is that different literary genres can be merged, changed or affect each other. Therefore, literary history basically means history of changing literary genres. An example is "Epic" which itself was changed over time while it affected the content and style of other genres. Epic elements can be found in Persian lyrics which appeared after epics. In other words, heroic epics have changed to romance epics which are more relevant society. But nonetheless one cannot ignore the old origins of lyrics. In this article we look for the epic elements, such as narration, magic, dream and etc. in romantic poems of "Gol o Norouz".
    Keywords: Narration, wonder, travel, divination, dream, dragon}
  • ترک لادانی، صفورا
    نحوه و چگونگی سفر است چرا که می خواهد صحیح و سالم به مقصد خویش برسد. به همین خاطر است که بسیاری از سیاحان که زمان اهمیتی زیادی برایشان نداشته و می خواستهاند از یک امنیت نسبی در سفر بهره مند شوند، سفر با کاروان را ترجیح می دادهاند. بنابراین اطلاعاتی که در مورد این کاروانها داده می شود بخش عظیمی از سفرنامه های سیاحان معروفی چون ژان شاردن یا ژان- باتیست تاورنیه را تشکیل می دهد. به نظر تاورنیه سفر با کاروان هیچگونه ترس و اضطرابی به همراه ندارد. در حالیکه سیاحان دیگر آن را سخت و همراه با موانع بیشمار بیان می کنند. متداولترین موانع موجود که در سفرنامه ها ذکر شده، بدی آب و هواست. گرما و تشنگی بسیاری از سیاحانی را که به آب و هوای معتدل و سرزمینهای پر از آب عادت داشته اند آزار میداده است. خطر راهزنان که شب و روز در کمین این کاروانها هستند نیز به خطرهای راه اضافه می شود. با این حال ایران عصر صفوی نسبت به دیگر کشورهای مشرق زمین امن تر توصیف شده است چرا که شبکه ی کاروانسراها که در آن عصر در تمام کشور کشیده شد، سفری راحت و آرام را برای سیاحان به ارمغان آورد. در واقع پادشاهان صفوی توجه زیادی به امنیت راه ها و راحتی و آسایش کاروانسراهائی که در نزدیکی شهرها قرار داشتند، مبذول می داشتند. دراین تحقیق سعی می شود تا به کاروانسراهای عصر صفوی وبه خصوص امنیت جاده ها در این دوره پرداخته شود.
    کلید واژگان: سفرنامه, کاروان, کاروانسرا, ایران صفوی, امنیت, سفر}
    Tork Ladani, Safoura Tork Ladani
    Tavernier believes that there is no worry or fear for travelling with caravans. While other tourists find it difficult with numerous obstacles. The most common obstacle mentioned is a bad climate. Heat and thirst annoy those who are used to temperate climate and lands full of water. The danger of bandits who are in ambush of these caravans across day and night is also among these obstacles. Nevertheless, Safavid Iran is described as a safer place in comparison to other Eastern countries, as the caravan network along the country provides a quiet and safe travel for tourists. In fact, Safavid kings paid a lot of attention to roads safety and comfort of caravansaries nearby cities. th century faces with in travelling to the East and Iran is the mode and the manner of travelling, since he/she wants to reach his/her destination safely. Thus, most tourists who are not concerned about time and want to have a relative security in their trip prefer to travel with caravans. Therefore, information provided for these caravans make up a large proportion of famous travelers itinerary, such as Jean Chardin and Jean-Baptiste Tavernier.
    Keywords: Travel story, caravan, caravansary, Safavid Iran, travel, road, security}
  • محمدحسین کرمی، رضوان رحیمی
    این پژوهش، با نگرش اسطوره ای به سفرهای قهرمان در جست وجوی جاودانگی فراهم شده است. بنابر آن که اسطوره، در ساده ترین تعریف، داستان نمونه است و همواره تکرار می شود، به داستان تاریخی اسکندر- که تکرار الگوی اسطوره ی گیل گمش در سرآغاز تاریخ است- پرداخته ایم و ضمن توجه داشتن به ناکامی گیل گمش و اسکندر از سعادت جاودانگی، به راز جاودانگی اوتناپیشتیم و خضر اشاره کرده ایم که در هر یک از داستان ها از موهبت بی مرگی بهره مند می شوند و آن راز، این است که خدایان یا خدا، تنها بی مرگی، را بهره ی انسانی می کنند که در راستای اهداف آنان/ او کوشیده باشد، اوتناپیشتیم بنابر آیین سومریان، هدف خدایان از آفرینش انسان را تحقق داده است و به خدمت آنان کوشیده است که از توفان بلا خیز، جان سالم به در برده است، با بهره گیری از نظریه ی ناخودآگاهی جمعی یونگ و آرکی تایپ ها و نظرات فروید به سفر نمادین هریک از قهرمانان پرداخته ایم و زندگی و مرگ را در تقابل با هم معنا کرده ایم. به کوتاه سخن بنابر نظریه ی جوز ف کمبل و آدامز لیمینگ همه ی سفرهای قهرمان در جست وجوی جاودانگی بر اساس تکرار مثالی سفر کهن الگوی اساطیری قهرمان شکل گرفته اند و رفتن گیلگمش به سوی اوتناپیشتیم و رفتن اسکندر در جست وجوی آب حیات از این قاعده مستثنی نیست.
    کلید واژگان: اسطوره, جاودانگی, کهن الگوی قهرمان, سفر, گیل گمش, اسکندر}
    M. H. Karami, R. Rahimi
    This study has been provided with attitude to mythic hero to travel in search of immortality According to that myth, in the simplest definition, is a sample story which is repeated constantly, we pay attention to the historical story of Alexander a pattern which is repeated Gilgamesh myth in the beginning of history. we have and also look after the failure of Alexander and Gil lose and prosperity immortality, the secret of khezr and utnapishdym immortality have been mentioned, that in each of the stories they benefit from immortality and its secret is that the god/gods make human only benefit from immortality to reach his/their goals. according to sumerian religion, utnaphishdym make the aim of Gods creation of man to come through, and service him/them, so he survived from a disastrous storm using the theory of collective unconscious yung and arki types and Freud comments we mentioned the symbolic journey of each of the heroes, we have life and death, in contrast to the sense we have. In short, according to the theory of nutmeg F. Campbell and Adams Lymyng all hero journeys in search of immortality, are based on repeating An example of the old pattern of mythological hero journey has been formed.
    Keywords: myth, immortality, ancient hero pattern, travel, Gilgamesh, Alexander}
  • فرهاد طهماسبی

    مطالعه ی موازی زندگی صادق هدایت و سهراب سپهری، نگاهی اجمالی تاریخی به آثار آنها، مکتب سورریالیسم و تاثیرپذیری هدایت و سپهری از این مکتب، بررسی سبک شخصی این دو هنرمند در سه سطح زبانی، فکری و ادبی و مقایسه و موازنه ی موارد مشابه در سبک آنها، سپس جمع بندی و نتیجه گیری موارد یادشده مطالبی است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: نگاه موازی, سوررئالیسم, سبک شخصی, جملات شعرگونه, مصرا عهای ناب, تمدن مشرق زمین, طبیعت, حیوانات, فضاهای تار کی و شبانه, سفر, مرگ, ت کگویی نمایشی, جملات پرسشی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال