به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « استعاره تصویری-کلامی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «استعاره تصویری-کلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید میثاق حبیب زاده، حکیمه پورجمال قویجاق*، منصور شعبانی
    چکیدهیکی از ابزارهای تولید محتوای تبلیغاتی در زمینه های مختلف، استعاره است. امروزه با توجه به روند پیشرفت تبلیغات از طریق رسانه های تصویری، استفاده از استعاره تصویری اهمیت و کاربرد روزافزونی در انتقال محتوای ایدیولوژیک پیدا کرده است. هدف تحقیق حاضر بررسی و تفسیر استعاره های تصویری، تصویری-کلامی و حوزه های مفهومی آن ها در پوسترهای علیه جنگ نرم در زبان فارسی براساس مدل تحلیلی فورسویل (1996) است. این پژوهش از نوع کیفی می باشد و روش انجام آن به صورت توصیفی-تحلیلی است. همچنین این پژوهش به دنبال نشان دادن ابزارهای شناختی دیگر در پوسترها می باشد. همچنین تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سوالات می باشد: 1- در پوسترهای علیه جنگ نرم از چه نوع استعاره های مفهومی برای انتقال مفاهیم استفاده شده است؟ 2- حوزه های مفهومی استعاره های مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم کدام اند؟ 3- در استعاره های مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم، چه مفاهیمی از حوزه مبدا در حوزه مقصد نگاشته شده است؟ بدین منظور، از میان تصاویر و پوسترهای موجود، ده پوستر و تصویر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نتایج نشان می دهد که ابزار مختلفی توسط طراحان پوسترها و تصاویر استفاده شده است. این ابزارهای شناختی عبارتند از استعاره مفهومی، مجاز مفهومی، تلفیق، استفاده از رنگ های نمادین و استعاره های مخلوط و ایستا. در تصاویر و پوسترهای استعاری تک وجهی، تصاویر به تنهایی قادر به انتقال مفهوم مقابله با جنگ نرم بوده اند و در تصاویر و پوسترهای چند وجهی کلام با تصویر در می آمیزد و مفهوم مدنظر را به مخاطب ارایه می دهند.
    کلید واژگان: استعاره مفهومی, استعاره تصویری, استعاره تصویری-کلامی, جنگ نرم}
    Seyyed Misagh Habibzadeh, Hakimeh Pourjamal Ghouyjagh *, Mansour Sha&#, Abani
    One of the tools of producing advertising content in various fields is metaphor. Nowadays due to the progress of advertising through visual media, application of pictorial metaphor has become extensively important and worthwhile in conveying the ideological content. The aim of the present study is to analyze and interpret the Pictorial, Verbo-pictorial metaphors and other conceptual domains in Persian anti-cold war posters within the framework of Forceville (1996). This research is qualitative and its method is descriptive-analytical. The present study also seeks to answer these questions: 1. What kind of conceptual metaphors are used in posters against cold war to convey concepts? 2. What are the conceptual domains of the metaphors used in anti-soft war posters? 3. What concepts of origin are written in the target domain of the metaphors used in the anti-soft war posters? Moreover, this study is to divulge other cognitive tools. In this regard, out of the available pictures and posters, ten of them have been selected at random. The result of different tools has been used by the designers of the posters and pictures. These cognitive tools include conceptual metaphor, conceptual metonymies, blending, the use of colors symbolically, and mixed and static metaphor. In mono-modal metaphorical pictures and posters, images have been able to convey the concept of coping with soft war independently and in multimodal metaphorical pictures and posters words merge into images and provide the intended concept to the audience.
    Keywords: conceptual metaphor, pictorial metaphor, verbo-pictorial metaphor, soft war}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال