به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اسلاوگرایی" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسلاوگرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی اسلاوگرایی در مقالات مجلات علمی
  • احمد رشیدی
    این نوشتار به دنبال تحلیل و شناخت جایگاه «دیگری» در اندیشه های متفکران روس است. برای قرن ها روسیه با اروپا، آسیا و خاورمیانه در تعامل شدید بودند و در ارتباط با این غیریت های گوناگون متفکران روس نظریه ها و گفتمان های مختلفی را توسعه بخشیده اند. مطالعه این مباحث، ما را در شناخت مشکلات معرفت شناختی نظریه های مسلط، به ویژه مکتب نوسازی، در مطالعات علوم سیاسی و ناکارآمدی آن ها در تبیین مسئله تفاوت یا دیالکتیک خود و دیگری کمک می کند. برای تبیین تداوم و تغییر در عرصه اندیشه های روسی، نمونه های تجربی از جریان های فکری روس در دوره های مختلف امپراتوری و پس از فروپاشی اتحاد شوروی شامل جریان های غرب گرایی، اسلاوگرایی، شرق گرایی، اوراسیاگرایی و یورو- شرق گرایی به عنوان موارد مطالعاتی انتخاب شده و در این فرایند نوع نگاه آن ها به دیگری مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. اگرچه موجودیت های تمدنی شرق و غرب همواره چالش مهمی برای متفکران روس بوده است؛ اما بعضی از آن ها در این میان از چشم اندازی متفاوت راه هایی را برای مفهوم بندی و نظریه پردازی در مورد این دو موجودیت فرهنگی در کالبد منحصربه فرد اندیشه روسی پیدا کرده اند. یافته های نوشتار نشان می دهد جریان اندیشه های روس به تدریج از ذات گرایی فاصله گرفته اند و در این فرایند به سمت شناسایی و پذیرش دیگری به عنوان طرف گفت وگو حرکت کرده اند. شرق کمابیش به این آمادگی پاسخ مثبت داده و بر این اساس گفت وگوها و همکاری های سازنده ای در قالب اتحادیه ها و توافق نامه های دو یا چندجانبه شکل گرفته است. از سوی دیگر، غرب آمادگی متقابلی برای گفت وگو با روسیه نشان نداده است. از آنجا که براساس چارچوب نظری نوشتار هویت تحت تاثیر دیگران همواره بازتعریف می شود؛ بنابراین نگرش منفی غرب به روسیه می تواند تلقی روسیه از دیگری غربی را دگرگون کند و در فرایند گفت وگوهای آن ها اخلال ایجاد کند.
    کلید واژگان: اسلاوگرایی, اوراسیاگرایی, شرق گرایی, کنش متقابل نمادین, هویت روس, ارو, شرق گرایی
    Ahmad Rashidi
    This article seeks to recognize the "others" position in Russian civilizational thoughts. For centuries, Russia has participated in intense interactions among European, Asian and Middle Eastern regions, and it has developed a language and theories for relating to its various Others. Studying Russian debates can help us in the task of reflecting on problematic epistemological assumptions behind the western dominant theories in political science studies, as well as clarify their inefficiency in explaining the Self/Other dialectic. To understand both continuity and change in Russian civilizational debates, I draw some cases of Intellectual currents from imperial and post-soviet historical periods for analyzing their approaches toward Russian Other. The Russian Intellectual currents that have been studied in this framework include the following: Eurocentrism (both westernizers and Slavophilies), Easterners, EurasianIists and Euro-Easterners. Although moving beyond viewing East / West interaction as a challenge to Russian thinkers, some of them have found ways to conceptualize the two cultural entities as in dialogue with one another and to Redefine Russian identity. The research findings show that Russian civilizational thoughts is transforming to less-essentialism and to recognition of the Others.
    Keywords: Russian thinkers, Russian civilizational identity, Slavophilies, westernizers, Easterners, EurasianIists, Euro-Easterners, Constructivism, Symbolic Interaction Theory
  • سیده مطهره حسینی، مریم ابوالحسینی
    سیاست خارجی روسیه برآمده از اندیشه هایی است که در مکاتب فکری موجود در فضای اندیشگی این کشور ریشه دارند. ماهیت این مکاتب به صورت جسته و گریخته مورد پژوهش قرار گرفته است ولی درباره دسته بندی مشخص این مکاتب و تاثیر آنها بر روند شکل گیری سیاست خارجی روسیه در قبال ایران، پژوهشی در دست نیست.
    در این رابطه، مقاله حاضر با طرح چند پرسش به این موضوع می پردازد؛ ایران دارای چه جایگاهی در مکاتب فکری معاصر سیاست خارجی روسیه است؟و چرا ایران نتوانسته جایگاه مناسبی در سیاست خارجی روسیه داشته باشد؟ مکاتب فکری موثر در سیاست خارجی روسیه کدام هستند؟ نگاه این مکاتب نسبت به ایران چگونه است؟ در این راستا با بهره گیری از پژوهش هایی که توسط متخصصین این حوزه انجام پذیرفته و با این ایده که ایران در نگاه مکاتب اوراسیاگراتر و دولت گرا، حائز جایگاه مهم تری بوده، اما در نگاه آتلانتیک گرا و ملی گرا کم اهمیت تر تلقی می شود؛ به این مهم دست یافتیم که جایگاه متفاوت ایران در این مکاتب فکری و رویکردهای پرنوسان و بعضا متناقض سیاست خارجی روسیه نسبت به ایران، ناشی از وجود نگرش ها و مکاتب فکری سیاسی متفاوت طی تجارب تاریخی و پیشینه هایی از اقتصاد و تحولات سیاسی در این کشور ارزیابی می گردد. به بیان دیگر بیش از آن که این تغییرات در سیاست خارجی روسیه ناشی از تحولات بین المللی باشند، ریشه در مسائل داخلی روسیه و گفتمان های نشات گرفته از آن دارد.
    کلید واژگان: مکاتب فکری سیاست خارجی روسیه, آتلانتیک گرایی, اسلاوگرایی, دولت گرایی, عمل گرایی و اوراسیاگرایی
    Seyedeh Motahareh Hosseini, Maryam Abolhosseini
    Russian foreign policy is derived from thoughts which are rooted in the existing thought schools in the thinking environment. The essence of these schools has been studied sporadically, but the certain classification of these schools and their impacts on the process of formation of Russian foreign policy towards Iran has not yet been studied.
    In this case, the present study has raised several questions to consider this issue: What is the position of Iran in the contemporary thought schools of Russian foreign policy? Why has Iran been unable to have an appropriate position in Russian foreign policy? What are the influential thought schools in Russia foreign policy? How do these schools consider Iran? In this regard, by taking advantages of the research carried out by specialists in the field and based on the notion that Iran has got the important position in the schools of Eurasianism and Statism, and less important position in the schools of Atlanticism and nationalism, we have found out the different positions of Iran in these thought schools, and volatile and contradictory approaches of the Russian foreign policy towards Iran is caused by different attitudes and thought schools during historical experiences and past economic historyand political evolutions. In other words, these changes in Russian foreign policy have been induced by Russian domestic issues and the resulting talks rather than international evolutions.
    Keywords: Thought Schools of Russian Foreign Policy, Slacktivism, Statism, Pragmatism, Eurasianism
  • الهه کولایی، احمد رشیدی
    اسلاوگرایی تجلی خودآگاهی ملی در سطح جامع? روشنفکری روسیه در نیم? نخست سد? نوزدهم بوده است. فرضی? مقاله این است که شکل گیری اسلاوگرایی به عنوان برآیندی از تلاش گروهی از دانش آموختگان برای غلبه بر بحران هویت جامع? روشنفکری روسیه بوده است. برای تبیین این موضوع، ابتدا زمینه های سیاسی، اجتماعی و فکری این بحران و پیدایش اسلاوگرایی در چارچوب نظریه های نوسازی مورد تبیین قرار گرفته است. سپس استدلال می شود که مسال? هویت ملی صرفا گفتمانی در پیوند با آینده روسیه در میان نخبگان دانش آموخته بوده است. در پایان استدلال شده است که مفاهیم و اندیشه های رمانتیک هم در ایجاد بحران هویت و هم در تدارک –دستور کار جدید روشنفکری برای خروج از این بحران نقشی تعیین کننده داشته است.
    کلید واژگان: اسلاوگرایی, بحران هویت, روشنفکری, ملی گرایی, رمانتیک گرایی, مدرنیت
    Slavophilism is described as a manifestation of national consciousness among Russian intellectuals at the early 19th century. The aim of this article is to furnish a ground for understanding Slavophilism as an attempt by a group of Russian educated elites to confront the intellectual Identity Crisis. For the explanation of this idea, the article begins with a discussion of the different aspects of the crisis and emergence of slavophilism in the framework of modernization theories. It argues, then, that the question of national identity was a discourse on Russia’s future merely among educated elites, not as a broad sentiment among the ordinary people. The article, ultimately, addresses the influence of Romanticism on Slavophilism. It establishes that Romantic ideas and concepts shaped the identity crisis and at the same time provided the material of a new intellectual agenda to confront the crisis
  • الهه کولایی، احمد رشیدی
    در این مقاله استدلال می شود که اسلاوگرایی به مثاب? طرحی برای ایجاد تغییرات اجتماعی در روسیه بوده است. برای تبیین این موضوع تلاش شده تا جهت گیری این تغییر و همچنین ابعاد سیاسی و اجتماعی جریان فکری اسلاوگرایی در چارچوب جریان انتقادی روشنفکری روسی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.دراین نوشتار رویگردانی روشنفکران روسی از دولت و قوانین رسمی و تمرکز آنها بر جامعه و مردم روسیه بررسی می شود. سوال اصلی این است که ماهیت این تغییر کانونی از دولت به ملت چه بوده است. فرضیه هم این است که این تغییر دارای ماهیتی مبتنی بر ایجاد تغییرات اجتماعی در متن جامع? روسیه بوده است. بر این اساس بیشتر بر نظریات خومیاکف و کریفسکی تمرکزشده است، تا روند این تحولات روشن شود.
    کلید واژگان: اسلاوگرایی, روشنفکران روسی, تغییر اجتماعی, اجتماع گرایی, اصالت گرایی فرهنگی, اندام وارگی اجتماعی
  • محمود شوری
    ایده ها تصورات و انگاره ها به ویژه هنگامی که واقعیتها به طور مداوم در حال تغییرند و یا مبهم هستند بسیار حائز اهمیت اند. اینکه روس ها هویت و منافع خود را چگونه تعریف می کنند و یا چه تصوری از جهان بیرونی دارند و یا چه اصول خدشه ناپذیری را در این تعارف مورد تاکید قرار می دهند حتی بیش از واقعیتها در شکل دهی به رفتار آنها نقش دارد. مقاله انگاره های هویت روسی با تاکید بر ناکارآمد بودن مفهوم بحران هویت در تحلیل شرایط جدید روسیه سه انگاره قدرت سرزمین و تمایز را به عنوان انگاره های عام و مشترکی که سیاست خارجی روسیه را طی سالهای پس از فروپاشی شوروی به پیش برده است مورد بررسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: روسیه, هویت, سیاست خارجی, اسلاوگرایی, غربگرایی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال