جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اندیشه ایرانشهری" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اندیشه ایرانشهری» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مقاله حاضر به بررسی فهم سهروردی از شاهنامه فردوسی می پردازد. شاهنامه همواره بازتاب دهنده هویت ایرانی و تداوم تاریخی آن در دوره اسلامی بوده است و تفاسیر و تعابیر مختلفی از حکایت ها و شخصیت های آن عرضه شده است. یکی از این مکاتب تفسیری حکمت اشراق سهروردی است که به طور خاص در رساله های فارسی او عرضه شده است. مقاله حاضر بر فهم و درک سهروردی از شاهنامه و مضامین آن متمرکز است و می کوشد وجوهی از آن را که به مباحث فلسفه سیاسی مرتبط اند، مورد تاکید قرار دهد. بی تردید هانری کربن مهم ترین اندیشمندی بود که در دوران معاصر به نسبت حکمت اشراق و شاهنامه توجه کرده است. در این مقاله با بهره گیری از برخی تاملات کربن در باب آنچه وی «گذار از حماسه پهلوانی به حماسه عرفانی» خوانده است، می کوشیم وجوهی سیاسی از این گذار را در حکمت اشراقی و به طور گسترده تر در تاریخ اندیشه اسلامی در ایران، مورد مطالعه قرار دهیم.کلید واژگان: حماسه, حکمت اشراق, فردوسی, سهروردی, اندیشه ایرانشهریThis article examines Suhrawardi's understanding of Ferdowsi's Shahnameh. In Iranian intellectual history, Shahnameh has always reflected Persian identity and its historical continuity in the Islamic period. Various interpretations of this Persian epic's stories and characters have been presented in Persian literature, philosophy, and mysticism. One of these interpretive schools is the Illuminationist Doctrine (Hikmat Al-Ishraq) of Suhrawardi, which is presented explicitly in his Persian treatises. This article focuses on Suhrawardi's understanding of Shahnameh and its themes, trying to emphasize aspects of it that are related to the topics of political philosophy. Among contemporary scholars, Henry Corbin was the most important thinker who paid attention to the Illuminationist philosophy and its connection with Shahnameh. In this article, using some of Corbin's reflections on what he called "the transition from the heroic epic to the mystical epic," we try to examine the political aspects of this transition in the works of Suhrawardi and, more broadly, in the history of Islamic thought in Iran.Keywords: epic. Hikmat Eshraq, Ferdowsi, Suhravardi, Iranshahri Thought
-
مفهوم نظارت از جمله مهمترین موضوعاتی است که در حوزه سیاست و مدیریت نظام های سیاسی مطرح بوده است. در این مقاله تلاش شده است تا مفهوم با اهمیت نظارت و نشانگان آن در اندیشه و عمل خواجه نظام الملک طوسی مورد واکاوی قرار گیرد. لذا پرسش اصلی پژوهش آن است که جایگاه نظارت در اندیشه خواجه چیست؟ و چه سازوکارهایی را برای آن در نظر داشته است؟ یافته کلی این پژوهش آن است که خواجه برای نظارت اهمیتی ویژه قایل بوده و بر همین اساس مباحثی نظیر دادخواهی، نظارت بر زیردستان، گماردن جاسوس و ضرورت مجازات پنهانی و آشکار را مهمترین سازوکارهای نظارتی می پندارد. چارچوب نظری مقاله نظریه سیستم های دیوید ایستون با تاکید بر بحث بازخورد ، کنترل و نظارت انتخاب شده است . روش ما در این پژوهش، تفسیری از نوع کیفی بوده و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و اینترنتی است.کلید واژگان: نظارت, خواجه نظام الملک, اسلام, اندیشه ایرانشهری, مجازات پنهانی و آشکارThe concept of Supervision is one of the most important issues in the field of politics and management of political systems. In this article, an attempt has been made to analyze the concept of the importance of supervision and its Symptoms in the thought and action of Khajeh Nizam al-Mulk Tusi. Therefore, the main question of the research is what is the place of supervision in Khajeh's thought? And what mechanisms has it devised for it? The general finding of this study is that Khajeh attaches special importance to surveillance and accordingly considers issues such as litigation, surveillance of subordinates, the appointment of spies and the need for covert and overt punishment as the most important oversight mechanisms. Theoretical framework of the article The theory of systems of David Easton has been selected with emphasis on the discussion of feedback, control and monitoring. Our method in this research is a qualitative interpretation and the method of data collection is library and internet.Keywords: Supervision, khageh Nezam- al- molk, Islam, Iranshahri Thought, Secret, obvious punishment
-
عدالت از مفاهیم اساسی و بنیادین در اندیشه سیاسی و شیوه حکومت گری، به عنوان آرمانی بشری همواره مورد توجه و تامل منظومه های فکری و اندیشمندان گوناگون بوده است.هدف پژوهش حاضر این است که مروری اجمالی بر سیر تحول مفهومی عدالت در چند خاستگاه اندیشه ای تاثیرگذار درطول تاریخ انداخته و ضمن بررسی و تبیین جایگاه آن در دو اندیشه ایرانشهری و انقلاب اسلامی، نظرات و دیدگاه های برخی از صاحب نظران هرکدام از این دو ساحت اندیشه ای در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران زمین را در برابر روی خوانندگان و علاقه مندان این عرصه قرار دهد. پرسش اصلی این پژوهش این است که: مفهوم و مولفه ی عدالت در اندیشه ایرانشهری و انقلاب اسلامی چگونه شاخص بندی شده و معرفی می شود؟فرضیه پژوهش نیز این خواهد بود که عدالت یا همان «داد» در اندیشه ایرانشهری با مفهوم «اشه» پیوند خورده و منظور از آن، حفظ نظام هستی و کیهانی است که در عرصه اجتماعی به شکل امنیت و دفع ظلم معنا می یابد.از دیگر سو مفهوم عدالت در اندیشه انقلاب اسلامی که برگرفته از منابع اصیل دین اسلام است، به معنای قرار گرفتن هر چیز در جای خویش و بهره مندی بشر از آن استحقاقی که بواسطه خلقتش به او داده شده است، معنا و قوام می یابد.ضمنا روش مورد استفاده در این پژوهش،روش کیفی با رویکردی تحلیلی توصیفی می باشد.
کلید واژگان: اندیشه ایرانشهری, انقلاب اسلامی, عدالت, خواجه نظام الملک, فردوسی, آیت الله خامنه ای -
رابطه دین و سیاست در اندیشه سیاسی خواجه طوسیچکیدهاین مقاله ارتباط یا عدم ارتباط دیانت و سیاست در اندیشه خواجه طوسی را در کتاب سیاست نامه بررسی می کند. سوال اصلی مقاله این است که رابطه بین دین و سیاست در نظام فکری خواجه چگونه سامان یافته است؟ در پاسخ به سوال مذکور فرضیه مقاله این است که در اندیشه خواجه بین دین و سیاست یک ارتباط مستقیم وجود دارد؛ به طوری که خواجه در تبیین دیدگاه خود در خصوص ارتباط سیاست و دیانت به آیات قرآنی تمسک می جوید. روش تحقیق پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و استخراج آیات قرآنی مندرج در کتاب سیاست نامه تحلیل می شود.خواجه با نگارش سیاست نامه و با مخاطب قرار دادن فرمانروا، با طرح اندیشه سیاسی جدید در ایران که تا دوره مشروطیت ادامه یافت، با تکیه بر اندیشه ایرانشهری، دین و دولت را همزاد و جدایی ناپذیر از هم می دانست؛ به طوری که با همراه ساختن سلطان ملکشاه سلجوقی، گامی جدی بر رسمی کردن مذهب سنی در کشور برداشت. او با درایت و تدبیری که به کار می گیرد تا حد بسیار زیادی باعث توازن یافتن حقوق عرفی و حقوق شرعی در کشور می شود.خواجه به عنوان یک شخصیت با تدبیر که در مقام وزارت و به عنوان نایب سلطان قرار دارد، در جهت تبیین اندیشه سیاسی خود در آیین ملک داری در برخی موارد به آیات قرآنی تمسک جسته است؛ با بررسی موردی این آیات ملاحظه می شود که آیات قرآنی سهم عمده ای در بیان مهمترین اندیشه های خواجه دارند که از جمله این موارد می توان به تاکید قرآن بر لزوم اطاعت از فرمان خدا، پیامبر و جانشینان او و نیز تاکید خداوند بر جلوگیری از تسلط یافتن غیرمسلمانان بر مسلمانان اشاره نمود.کلید واژگان: سیاست نامه, خواجه طوسی, اندیشه ایرانشهری, آیات قرآن, حکومت, سیاست, دیانت و دولتThe Relationship between Religion and Politics in the Political Thought of Khwaja TusiAbstractThe present study investigates the relationship or lack of relationship Khwaja Tusi policy book.The main question of this study is that how the relationship between religion and politics has formed in the intellectual system of Khwaja Tusi? To answer the mentioned question, hypothesis of the study is that there is a direct link between religion and politics in thought of Khwaja so that he catches Quranic verses in order to explain his viewpoint about religion and politics relationship. The research method is descriptive-analytic that is analyzed by library resources and extraction of the Quranic verses contained in the Book of Politics (Siyasat-name).By writing Politics (Siyasat-name) and addressing ruler, by formation a new political thought in Iran that continued up to the constitutional period, and by relying on the idea of the city (Iranshahri), Khwaja knew religion and government as twin and integral so that by accompanying with Sultan Malkshah Saljukhi, took a serious step to formalize Sunni religion in the country. By using tact and trick, he mainly caused to balance between customary law and religious law in the country. Khwaje as a person with a tact who is in the position of the Ministry and as the Sultanate, in some cases has caught Quranic verses to explain his political thought in controlling the country. By case studying these verses, it is noticed that Quranic verses have an important role in explanation of the most significant Khwaja thoughts from which the Qur'an emphasis on the need to obey God's command, the Prophet and his successors and also God's emphasis on the prevention of the domination of non-Muslims on Muslims can point out.Keywords: Policies (Siyasat-name), Khwaja Tusi, City (Iranshahi) thought, Quranic verses, Government, Policy, Religion, Government
-
در حوزه نظری، یکی از مهم ترین مشکلات علم سیاست در جامعه ایران، آشفتگی مفاهیم سیاسی است. به جرات می توان گفت این آشفتگی حتی در مهم ترین مفهوم علوم سیاسی یعنی«دولت» نیز وجود دارد. در حوزه عملی نیز یکی از مهم ترین موانعرشد و گسترش جامعه مدنی در تاریخ معاصر و ایران امروز، پایداری ساختار «اختلاف» بین «ملت» و «دولت» است؛ زیرا واژه «دولت» چه در متون ادبی کهن و چه در زبان نوشتار و گفتار امروز ما کاربردهای متنوعی داشته است. لذا به سبب ابهاماتی که در زبان حقوقی و سیاسی معاصر در این زمینه وجود دارد، ضروری می نماید برای رفع این نقیصه ها و روشن شدن مفهوم «دولت» تا حد امکان، چاره اندیشی شود. این امور، خود از ضرورت بازشناسی مفهوم «دولت» در اندیشه سیاسی ایران دوران میانه و قدیم حکایت دارد. بر این اساس سعی ما در این نوشته نشان دادن مفهوم «دولت» در اندیشه سیاسی ایران دوران میانه و قدیم خواهد بود. این مقاله، روش گفتمان و از میان همه نظریه پردازان گفتماننیز، نظریه گفتمان لاکلا و موفهرا به کار برده است. پژوهش حاضر می کوشد با استفاده از مولفه های نظریه گفتمان لاکلا و موفه، بهبازشناسی مفهوم «دولت» در اندیشه سیاسی ایران دوران میانه و قدیم (پیش از صفویه) بپردازد.کلید واژگان: اندیشه ایرانشهری, پادشاهی, خلافت, دولت, سلطنت مطلقه, گفتمانIn field theory, one of the most important science policy issues in Iranian society, the political implications of chaos. Dare to say, even in the most turbulent political science, the concept of "state" exists. The area is also one of the most practical obstacles hindering the development of civil society in Iran's modern history and the stability of the "differences" between "nation" and "state" is. The word "state" in ancient literature and the written and spoken language today we have a variety of applications. However, due to ambiguity in the language of contemporary legal and policy in this area is necessary to address this shortcoming and to clarify the concept of "state" as far as possible, to remedy. This in turn suggests the need to recognize the concept of "state" in middle and old age has political thought. Therefore, in this paper we attempt to illustrate the concept of "state" in the political thought of the Middle and old. In this paper, the method is applied to the discourse. Among all the theories of discourse, discourse theory Lakla and Mouffe special place. Hence they have a theory that has its roots in linguistics, culture, society and politics push. Lakla and Mouffe, discourse semantics system of this know and articulate the three concepts, hegemony and emphasize the otherness of. The present study attempts to use the components Lakla and Mouffe's theory of discourse, to recognize the concept of "state" in the political thought of the Middle and old (pre-Safavie) pay.Keywords: state, Discourse, thought Iranshahr, kingdom, monarchy, succession
-
در اندیشه سیاسی ایرانشهری شاه سایه خداوند بر زمین است و حضور شاه عادل و فرهمند در راس حکومت موجب خرمی و آبادانی کشور و سعادت و نیکبختی نفوس مردم خواهد شد. فردوسی در شاهنامه کوشید اندیشه شاه آرمانی را بازسازی کند و متناسب با شرایط زمان خود جلوه ای «حماسی» بدان ببخشد؛ اما شهاب الدین سهروردی در قرن ششم دریافتی دیگر از همین نظام اندیشه سیاسی عرضه کرد که از آن به «قرائت عرفانی-اشراقی» از اندیشه سیاسی ایرانشهری تعبیر کرده ایم. شیخ اشراق در آثارش از مولفه ها و مفردات اندیشه ایرانشهری، که به طور کامل در شاهنامه گردآوری شده بودند، برمبنای نظام فلسفی اشراقی خود قرائتی نوین عرضه کرد. در این قرائت جدید «عالم خیال» به مثابه یکی از مهم ترین ابتکارات سهروردی، نقشی اساسی دارد. کارنامه شاهان آرمانی چون فریدون و کیخسرو، که در روایت های کهن جنبه اسطوره ای یا حماسی داشتند، در قرائت سهروردی جنبه عرفانی می یابند و مفاهیمی چون سیمرغ، جام جهان بین، کوه قاف و مانند آن، همگی در نظام فکری اشراقی معنا و مفهوم جدیدی به خود می گیرند. مقاله حاضر به ابتکارات سهروردی در حوزه اندیشه سیاسی ایرانشهری می پردازد.
کلید واژگان: حکمت اشراق, اندیشه ایرانشهری, حکمت خسروانی و اندیشه سیاسی اسلامیAccording to Iranshahri’s political thought, king is the shadow of God on Earth (a symbolic concept) and existence of a just and charismatic king on top of government system guarantees prosperity of the country and the people’s felicity and welfare. Firdausi in his Shah-Nama (Epic of Kings) tried to reconstruct the doctrine of Ideal King and give an epic tone to it based on the demands of his time. Yet, Sohrevardi in the 6th century offered a reading of the same thought system which is referred here as “Gnostic-Illuminationist” reading of Iranshahri’s political thought. In this system “the world of imagination”, introduced by Sohrevardi, is a core concept; mythical aspect of the ideal kings in ancient narratives, such as Fereydun and Kay Khusraw, finds mystical reading, and terms like, Simorq (phoenix), Jam-e-Jahan-Bin (world-displaying cup), Mount Qaf, and so on get new interpretations. The present articles deals with Sohrevardi’s innovations in the area of Iranshahri’s political thought.Keywords: Illumination, Wisdom, Iranshahri's thought, Wisdom of Khaosravani, Islamic Political Thought
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.