به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تغییر اجتماعی" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «تغییر اجتماعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی تغییر اجتماعی در مقالات مجلات علمی
  • سعید علیخانی، محمدرضا مایلی*، حسین تفضلی، علی دارابی

    در این پژوهش بطور برجسته با دو مفهوم مواجه خواهیم بود؛ طبقه حاکم (در اینجا به مثابه دولت) و پایگاه اجتماعی (به منزله طبقه پیرو و تحت حکمرانی) «موسکا» جامعه را متشکل از دو گروه حاکم و تحت حکمرانی برمی شمارد. طبقه حاکم نیز شامل دو گروه است. بالاترین لایه، نخبگان حاکم اند که تعداد اندکی را هستند و گروه دوم که شمار بیشتری از مردم را شامل می شود، توانایی و پتانسیل بالقوه رهبری را دارند. ثبات سیاسی یک جامعه بستگی به سطح اخلاقیات، هوش و فعالیت نخبگان بالقوه دارد. به نظر موسکا تغییر در نخبگان حاکم، زمانی رخ می دهد که منابع جدید از رفاه، علاقه عملی به رشد دانش و ایده های جدید توسعه یابد و یا یک دین قدیمی فرو ریزد و یا دین جدید ظهور کند.

    کلید واژگان: پایگاه اجتماعی, دولت, طبقه, تغییر اجتماعی, نهاد, جمهوری اسلامی
    Saeed Alikhani, MohammadReza Mayeli *, Hossein Tafazzoli, Ali Darabi

    In this research, we will face two concepts; The ruling class (here as the state) and the social base (as the enslaved and ruled class) "Mosca" consider society to consist of two ruling and sub-ruling groups. The ruling class also consists of two groups. The upper echelons are the ruling elite, which is small in number, and the second group, which includes a larger number of people, has the potential to lead. The political stability of a society depends on the level of morality, intelligence and activity of potential elites. According to Mosca, change in the ruling elite occurs when new sources of well-being, a practical interest in the growth of new knowledge and ideas develop, or an old religion collapses or a new one emerges.

    Keywords: Social status, Government, class, Social change, institution, Islamic republic
  • سیده فهیمه ابراهیمی*، مهناز نوروزی

    آسیای مرکزی در قرن19 زیر سیطره روسیه  تزاری درآمد. در نیم قرن غلبه روسیه پیشاشوروی بر این سرزمین، سیاست روسی سازی به منظور سازگاری متصرفات جدید با امپراتوری، در حوزه های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اجرا شد. آنچه در جنبه های گوناگون تغییر، به عنوان یک ابهام مطرح می شود، نبود تغییر معنادار زندگی زنان و مناسبات نهاد خانواده در این دوران است. پرسش نویسندگان این است که: چرا با وجود تغییرهای گسترده در این دوره، زندگی زنان و مناسبات نهاد خانواده ثبات نسبی داشت؟ فرضیه پژوهش این است که امپراتوری تزاری به عنوان یک قدرت شرقی، دیرهنگام زیر تاثیر جریان نوگرایی غربی قرار گرفت و به دلیل تداوم مولفه های فرهنگی جهان سنت، در جامعه خود نیز در حوزه زنان متفاوت از اروپا رفتار کرده است. برای یافتن پاسخ، ضمن یافتن شاخص های شکل گرفتن یا شکل نگرفتن تغییر از نظریه «تغییر اجتماعی گی روشه»، روش پژوهش کیفی انتخاب شد؛ با استفاد از این روش، با بهره گیری از رویکرد تحلیل تاریخی و با شیوه گردآوری داده ها از اسناد تاریخی، پاسخ مساله را در مولفه های فرهنگی و تمدنی روسیه جست وجو کردیم. آنچه در نتیجه این پژوهش به پاسخ آغازین و فرضیه افزوده شد این است که غلبه گفتمان سنتی نسبت به زنان و واگرایی دو جریان غربگرا و اسلاوگرا موجب ناهماهنگی شده بود. بنابراین برخلاف دیگر زمینه ها در این بخش تغییرهای پایدار و گسترده رخ نداد.

    کلید واژگان: آسیای مرکزی, روسیه, گی روشه, تغییر اجتماعی, زنان, خانواده
    Seyyede Fahime Ebrahimi *, Mahnaz Norouzi
    Introduction

    Certain and accepted patterns prevailed in the political and cultural life system of Muslims in the pre-modern era, which generally underwent changes with the arrival of the new era in the 19th century and the active action of the colonists. Central Asia was part of the extensive Islamic lands that experienced such a process. Parts of this vast geography were annexed to Russia with the dissolution of a part of the political structure and the formation of the General Governorate of Turkestan and two other political units of the Emirate of Bukhara and Khanate of Khiva were also preserved in the form of protectorate powers. In more than half a century of Russian presence, they implemented the policy of Russification in order to make changes in various political, social, cultural and even political geography fields and finally adapt the region to the empire.Research Question: The ambiguity that forms in the mind during the study of the historical documents of this period is that, unlike many social and cultural contexts in Central Asia, family status and women's lives experienced little change and very little experience of modern change under Tsarist Russia.The above ambiguity becomes more important when we know that in the general process of the entry of the Muslim word into the modern world order and the entry of colonial countries into them, in general, there have been changes in the social and political actions of women and the passivity of women in Central Asia or the lack of change in their lives is not compatible with the current trend in other Islamic lands, including Iran and Egypt. Based on this duality (incidence of changes in most fields and lack of change in women's lives) , the question of this article is designed in such a way that why the life of women in Central Asia and family-state relations do not change much during the presence of Tsarist Russia in the region?Research Hypothesis: We believe that the lack of change in women's lives in Central Asia is because the Tsarist Empire, as an Eastern power, has recently been influenced by the flow of Western modernity, as well as the continuation of cultural traditionalism in its society, so in the field of women, it has behaved differently compared to Europe.

    Methodology

    What seemed necessary in the rest of the article to find the answer to this problem was to provide a definition of the concept of change, that is, what do we mean when we talk about the occurrence of change or its non-occurrence? Using the theory of Guy Rocher 's social change, we found this indicator that to examine a particular community, when a behavior has clearly changed over time, we can talk about change and this difference has continued and effects on the construction or tasks of the social organization and changing its flow. According to this definition of change, the current article (with a qualitative method and a descriptive-analytical approach and data collection from historical documents) while describing the two currents of conservative and Russian radicalism and their attitude towards women, deals with the evolution in this field.

    Results and Discussion

    Our research findings show that unlike many political and social fields, the definition of the world of women in Russia shows many similarities and commonalities with the social life of Muslim women in Central Asia, and it can be clearly seen in many surviving works from this period of Russian history. Despite all the ups and downs in this approach and despite reaching the peak of power and adopting modernist policies by some tsars (such as Peter the Great and Catherine), in general, this traditional view was preserved to a large extent, so that such an approach is fully reflected in literary works that are the manifestation of social life. In the 19th century, right at the time of advancement and the peak of domination over Central Asia, although this traditional view was slightly broken by the Western trend and changes occurred in Russia in the field of women's lives, the duality of traditionalists and modernists and their ideological competition has still kept its shadow on this issue. Therefore, we are witnessing the lack of alignment in policy making in women's life and the ineffectual pressures of Russian Westerners in Central Asia.The result of this was that during half a century of the presence of Tsarist Russia in Central Asia, the Tsarist authorities could not implement a coherent and unified policy to change the living environment of women and the family state.

    Conclusion

    By returning to the theory of "Guy Roche" we conclude that the definition he had as a social scientist of social change and the indicators he expressed for a change, cannot be found in the context of Russia's colonial practice of women in Central Asia. The answer we got at the end of the research can be summarized as follows: " The predominance of the traditional discourse in Russia about women and the divergence of the two currents of Westernism and the Slavophilic attitude towards women have caused inconsistency in the policy of Russians in this field.  Therefore, unlike other fields, there have been no lasting and extensive changes in this field.

    Keywords: Central Asia, Russia, Guy Rocher, Social Change, Women, family
  • مرتضی منشادی، حسین اطهری
    تاریخ بیهقی را به عنوان یکی از آثار جاودانه تاریخی و فرهنگی ایران می شناسیم، ازآنجایی که بیهقی به اسناد و اطلاعاتی دسترسی داشت که منابع گرانقدری در زمینه شیوه حکومت گری، اداره جامعه و چگونگی زندگی سیاسی و اجتماعی در دوره غزنویان به شمار می آیند. به این ترتیب، تاریخ بیهقی را می توان تاریخ سیاسی– اجتماعی دانست. آنچه اکنون از تاریخ بیهقی در دسترس است، بیشتر مربوط به دوره ای است که افول و سقوط حکومت غزنویان آغاز شده بود. حال، پرسش اصلی این است که چرا حکومت غزنویان رو به انحطاط رفت و با پاسخ به آن، به چرایی انحطاط و فروپاشی حکومت ها رسید. این مقاله با محور قرار دادن سیاست، با رهیافتی تفسیری و روشی تاریخی، چگونگی طرح مسئله افول سیاسی و عوامل مرتبط با آن را در تاریخ بیهقی هدف خود قرار داده است. به نظر می رسد بیان داده ها و تحلیل های محتاطانه و مصلحت اندیشانه، ویژگی تاریخ بیهقی است. بنابراین، تاریخ بیهقی خواننده جویای اطلاعات تاریخی را تا حدودی راضی می کند، اما از عطش پیدا کردن چرایی حوادث نمی کاهد.
    کلید واژگان: تاریخ بیهقی, تغییر اجتماعی, دگرگونی سیاسی, سیاست, صحنه سیاست
    Morteza Manshadi, Hossein Athari
    The Beyhaqi’s History is one of the most important cultural and historical text in Iran. Beyhaqi had access to such documents and information that are valuable about the way of governance، running of society and political life in the Ghaznavid era. Beyhaqi’s History can be seen as a socio- political history book. Those parts of this book that available now are Related mainly to the beginning of the process of the fall of Ghaznavids. In this perspective، the main question of this research is، why the Ghaznavid government fell. Then generalizing the answer، we can come to cause of the fall of all governments. Focusing on politics، this article reviews the problem and factors related to the fall of governments on Beyhaqi’s History، with on interpretive approach and historical method. The feature of Beyhaqi’s History is his careful and attentive analysis of the data. Therefore، this method pleases readers that seek information but do not reduce the desire to find why accidents have happened in history.
    Keywords: Beyhaqi's History, political scene, politics, political change, social change
  • الهه کولایی، احمد رشیدی
    در این مقاله استدلال می شود که اسلاوگرایی به مثاب? طرحی برای ایجاد تغییرات اجتماعی در روسیه بوده است. برای تبیین این موضوع تلاش شده تا جهت گیری این تغییر و همچنین ابعاد سیاسی و اجتماعی جریان فکری اسلاوگرایی در چارچوب جریان انتقادی روشنفکری روسی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.دراین نوشتار رویگردانی روشنفکران روسی از دولت و قوانین رسمی و تمرکز آنها بر جامعه و مردم روسیه بررسی می شود. سوال اصلی این است که ماهیت این تغییر کانونی از دولت به ملت چه بوده است. فرضیه هم این است که این تغییر دارای ماهیتی مبتنی بر ایجاد تغییرات اجتماعی در متن جامع? روسیه بوده است. بر این اساس بیشتر بر نظریات خومیاکف و کریفسکی تمرکزشده است، تا روند این تحولات روشن شود.
    کلید واژگان: اسلاوگرایی, روشنفکران روسی, تغییر اجتماعی, اجتماع گرایی, اصالت گرایی فرهنگی, اندام وارگی اجتماعی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال