به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تمدن » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تمدن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی حسامپور*
    مسئله هویت(کیستی) یکی از مسائل بنیادین انسان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی می باشد و در طول تاریخ جوامع مختلف برای حفط و بروز رسانی هویت مطلوب خود با چالش های فراوانی مواجهه بوده اند. جامعه ایرانی نیز مانند سایر جوامع این روند را پشت سرگذاشته است و با چالش های فراوانی روبرو بوده است.هویت در دوره معاصر در جامعه ایرانی به یک مسئله کلان و مستمر تبدیل می شود که یک دوگانگی ایجاد می کند. در یک سو هویت ایرانی اسلامی  و در سوی دیگر آن یک کل تاثیرگذاری و پویا به نام مدرنیته قرار دارد. این چالش هویتی در جامعه ایرانی تقابل ها و تضاد های مستمری تولید کرده که در آن نخبگان مختلفی در دو سوی طیف به تولید روایت مطلوب خود از هویت مورد نظرشان می پردازند.مشخص ترین صف بندی هویتی در سطح نخبگانی بین دو طیف نواندیشان دینی به عنوان معتقدین به هویت ایرانی - اسلامی و طیف روشنفکری  به عنوان نمایندگان اصیل مدرنیته قرار دارد و هر یک روایت های مطلوب خود را ارائه می دهد. ایت الله خامنه ای یکی از افرادی است که با قرار گرفتن در طیف نواندیش دینی هم در عمل و هم در نظر در ابعاد مختلف به مواجهه با طیف روشنفکری به عنوان معتقدان به گفتمان غرب گرایی و غرب زدگی می پردازد.نتایج این پژوهش نشان می دهد که ایت الله سید علی خامنه ای به عنوان یکی از نمایندگان اصیل طیف نواندیشی دینی در مواجهه با نمایندگان گفتمان مدرنیته یعنی روشنفکران در طیف های مختلف، هم در نظر و هم در عمل، به دنبال پویایی و استمرار کل هویتی ایرانی - اسلامی در همه ابعاد است، به گونه ای که با یک نگاه حداکثری  بیشترین تاکید خود را بر رسیدن به زیست تمدن نوین اسلامی در برابر تمدن غرب امروز می گذارد. اما طیف مقابل ایشان که همان روشنفکران غرب گرا می باشند، چندان تاکید و اصراری بر حفظ هویت ایرانی - اسلامی ندارد، اگر چه گاهی مدعی آن هستد، اما در عمل مسیر کم رنگ کردن ابعاد هویت ایرانی - اسلامی را می پیمایند و در نگاه کلان نیز، چاره ای جز پیمودن مسیر مدرنیته غربی نمی بیند و آن را نیز دنبال می کند.
    کلید واژگان: هویت, ایرانی - اسلامی, مدرنیته, نواندیش دینی, روشنفکران, غرب زدگی, تمدن}
    Mehdi Hesampur *
    The issue of identity is one of the fundamental issues of human beings in different personal and social dimensions, and throughout history, different societies have faced many challenges to preserve and update their desired identity. Iranian society, like other societies, has gone through this process and faced many challenges.In the contemporary period, identity in Iranian society becomes a big and continuous issue that creates a duality. On one side is Iranian Islamic identity and on the other side there is a dynamic and influential whole called modernity. This identity challenge has produced continuous confrontations and contradictions in the Iranian society, in which different elites on both sides of the spectrum produce their desired narrative of their desired identity.The most specific identity alignment at the elite level is between the two spectrums of religious innovators as believers in Iranian-Islamic identity and the spectrum of intellectuals as genuine representatives of modernity, and each one presents its own desirable narratives. Ayatollah Khamenei is one of the people who, by being in the spectrum of religious thought both in practice and in opinion, confronts the spectrum of intellectuals as believers in the discourse of Westernism and Westernization.The results of this research show that Ayatollah Seyyed Ali Khamenei, as one of the original representatives of the spectrum of religious innovation, in the face of the representatives of the discourse of modernity, i.e. intellectuals in different spectrums, both in opinion and in practice, seeks the dynamism and continuity of the whole identity. It is Iranian-Islamic in all dimensions, in such a way that with a maximum view, it places the greatest emphasis on the achievement of modern Islamic civilization against today's Western civilization. However, the spectrum opposite to them, which are the Western intellectuals, does not emphasize and insist on preserving the Iranian-Islamic identity, although they sometimes claim it, but in practice they travel the path of diminishing the dimensions of the Iranian-Islamic identity and in the macro view Also, he sees no choice but to follow the path of western modernity and follows it.
    Keywords: Identity, Iranian-Islamic, Modernity, New Religious Thought, Intellectuals, Westernization, Civilization}
  • علی کریمی*
    جوامع مسلمان در روند نوسازی عصر مدرن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که گاه چهره سیاسی یا اقتصادی و گاه چهره اجتماعی به خود می گیرند. حجم عظیم این مشکلات، روند توسعه را نه تنها به تاخیر انداخته، بلکه آن را متوقف و چرخه هایی از فساد و بحران مشروعیت را به بار می آورد. جریانی از متفکران مسلمان معتقدند که عمده این مشکلات، ریشه های فرهنگی تمدنی دارند؛ به این معنا که گذشت زمان، ماهیت این مشکلات را تغییر نخواهد داد؛ما همچنان با دشواری های فکری درگیر هستیم که مسلمان چند قرن پیش اینگونه بود. درنتیجه، در مورد راه حل ها نیز، اولویت و اصالت با نظریاتی است که از امکانات درونی فرهنگ برای حل نابسامانی ها بهره می جویند. این مقاله با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که متفکران مسلمان چگونه از «سنت» برای پیشبرد توسعه استفاده می کنند؟ پاسخ به این پرسش، به خصوص به کارگیری مفهوم «سنت» به عنوان مفهومی روش شناختی، اهمیت فراوان دارد. از نظر این جریان فکری، سنت همچنان مهم ترین ایده های راه گشایانه را در اختیار ما می گذارد؛ ایده هایی که به مختصات و جزئیات جوامع مسلمان آشنا هستند و از ساده انگاری نظریات غرب گرایانه یا شرق گرایانه به دورند.
    کلید واژگان: متفکران مسلمان, تمدن, سنت, تجدد, اسلام, سیاست}
    Ali Karimy *
    In the Modernization process, Muslim societies face many problems that sometimes appear in political form, sometimes in economic form, sometimes in social form. The huge volume of these problems has not only delayed the development process, but even stopped it and caused cycles of corruption and crisis of legitimacy. A group of Muslim thinkers believe that most of these problems have cultural-civilizational roots, i.e., the passage of time will not change the nature of these problems. We are still dealing with the intellectual problems that the Muslims faced a few centuries ago. As a result, Muslim thinkers prioritize the theories that use the internal possibilities of culture to solve these problems. This article, using library sources and employing descriptive-analytical method, is an attempt to find answer to the following question: How Muslim thinkers use "tradition" for development. According to these thinkers, the tradition still provides us with the most important facilitating ideas; the ideas that are compatible with the characteristics of the Muslim communities and are away from the simplifying West-oriented or East-oriented theories.
    Keywords: Muslim Thinkers, Civilization, Tradition, Modernity, Islam}
  • مرتضی شیرودی*، محمدسجاد شیرودی

     سخن از چرایی برآمدن و چگونگی برافتادن دولت ها و تمدن ها در آرای سیاسی اندیشمندان مسلمان بسیار است از آن رو که از یک سو، دال مرکزی اندیشه سیاسی، تحلیل وضع موجود و تعلیل وضع مطلوب است، از سوی دیگر، وضع بحرانی بسیاری از دوره های تاریخی گذشته مسلمانان، میل به وضع آرمانی را تشدید می ساخت بنابراین، سخن در باب زوال و بقاء دولت و تمدن، امر جدیدی نیست اما سئوال از چرایی زوال و بقاء تمدنی از طری کاربست روش تحلیل اسپریگنز، موضوع تازه ای است زیرا در این شیوه: 1. تصویری از بحران،مساله و مشکلی که دولت و تمدن اسلامی اغلب به آن مواجه بود،ارائه می گردد.2.علل و دلایل این بحران و مشکل در آراء اندیشمندان مسلمان مورد بررسی قرار می گیرد. 3. وضع مطلوب یا جامعه آرمانی تمدنی در نگاه اندیشمندان مسلمان به میان می آید. 4. سرانجام راه های وصول و دستیابی به آن جامعه تمدنی به بررسی گذاشته می شود. یافته های تحقیق تاکید می کند که: عصبیت فروکاسته از جمله مسائل تمدنی است. فقدان عدالت به مسالمت عجین یافته از دلایل بحران تمدنی است. مدینه فاضله فارابی و مدینه عادله ابن سینا، نمونه ای از جامعه مطلوب تمدنی است.راه وصول به چنین جامعه ای، ظهور رهبری فرزانه و ایجاد نظم اجتماعی جدید است.

    کلید واژگان: دولت, تمدن, اندیشمندان مسلمان, اندیشه سیاسی, اسپریگنز}
    Morteza Shiroodi *, MohamadSajjad Shiroody

    There is a lot of talk about why states and civilizations arise and how they arise in the political opinions of Muslim thinkers, because on the one hand, the central sign of political thought is the analysis of the existing situation and the explanation of the desired situation, on the other hand, the critical situation of many of the period The historical events of the past of the Muslims intensified the desire for an ideal state. Therefore, talking about the decline and survival of the state and civilization is not a new thing, but the question of why the decline and survival of a civilization by applying Spriggan's method of analysis is a new issue because in this Method 1. An image of the crisis, issue and problem that the Islamic state and civilization often faced is presented. 2. The causes and reasons of this crisis and problem are examined in the opinions of Muslim thinkers. 3. The desirable state or the ideal civilization society is mentioned in the eyes of Muslim thinkers. 4. Finally, the ways of obtaining and achieving that civilized society are examined. The findings of the research emphasize that: depressed nervousness is one of the issues of civilization. The lack of justice intertwined with peace is one of the causes of the civilizational crisis. Al-Farabi's utopia and Ibn Sina's righteous Medina are examples of a desirable civilized society. The way to achieve such a society.. leadership and the creation of a new social order.

    Keywords: government, Civilization, Muslim thinkers, Political thought, Spriggans}
  • حسن تلاشان*
    تحقق تمدن نوین اسلامی هدف نهایی ترسیم شده توسط رهبران انقلاب اسلامی ایران است. برای جامه عمل پوشاندن به چنین هدف راهبردی موانع فراوانی وجود دارد. به همین جهت تحقیق دراین زمینه امری ضروری می باشد. درحال حاضر عدم تحمل آرا و عقاید دیگران در ابعاد گوناگون سیاسی،فرهنگی،عقیدتی،اقتصادی و... درجوامع اسلامی پدیده غالب است. سوال اصلی با در نظر گرفتن رعایت اصل محدودیت در موضوع تحقیق این است که عدم شکیبایی ومدارا درابعاد عقیدتی و دانشی چه نقشی درتحقق تمدن نوین اسلامی ایفا می نماید؟ برای پاسخ به این سوال آیات قران کریم،روایات وداده های تاریخی مورد مطالعه قرار گرفته است. فرضیه مطروحه عبارت است ازاینکه:شکیبایی ومدارا درابعادعقیدتی ودانشی یکی ازالزامات پیدایی،پویایی و پایایی تمدن نوین اسلامی به شمارمی آید.برای اثبات فرضیه مذکور از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است.مستندات موجود دال بر آن است که بین تمدن نوین اسلامی و شکیبایی و مدارا رابطه مستقیم والزامی وجود دارد. به این معنا که افزایش و استمرارشکیبایی و بردباری در جامعه اسلامی باعث پیدایش،پایایی و پویایی تمدن نوین اسلامی و عدم شکیبایی در ابعاد گوناگون از جمله عقیدتی و دانشی باعث رکود و عقب ماندگی جامعه خواهد شد.
    کلید واژگان: تمدن نوین اسلامی, تمدن, الزامات تمدنی, شکیبایی ومدارا, تمدن اسلامی}
    Hassan Talashan *
    The final goal drawn by the leaders of the Islamic Revolution of Iran is the realization of the new Islamic civilization. There are many obstacles to the realization of such a strategic goal. For this reason, research in this field is necessary. At present, intolerance of other people's opinions and opinions in various political, cultural, ideological, economic, etc. dimensions is a dominant phenomenon in the Islamic society. The main question, taking into account the principle of limitation in the research topic, is what role does the lack of patience and tolerance in ideological and knowledge dimensions play in the realization of the new Islamic civilization? To answer this question, the verses of the Holy Qur'an, narrations and historical data have been studied. The proposed hypothesis is that: patience and tolerance in the dimensions of belief and knowledge is one of the requirements for the emergence, dynamism and reliability of modern Islamic civilization. To prove the mentioned hypothesis, a descriptive method is used. An analysis has been used. The available documents indicate that there is a direct and necessary relationship between modern Islamic civilization and patience and tolerance. In the sense that the increase and continuation of patience and tolerance in Islamic society causes the emergence, reliability and dynamism of modern Islamic civilization and intolerance. It will cause stagnation and backwardness of the society in various dimensions, including ideological and knowledge.
    Keywords: new Islamic civilization, Civilization, civilization requirements, patience, tolerance, Islamic Civilization}
  • رضا غلامی*
    دست یابی به یک عقلانیت اجتماعی قوی و کارآمد، یکی از دغدغه های مهم متفکران مسلمان، به ویژه هم زمان با بلوغ عصر مدرن بوده است. مساله ی اصلی این است که چگونه می توان از لابه لای نگاه های انتزاعی و تک ساحته به عقل و عقل گرایی میان فیلسوفان و متکلمان اسلامی که در ساحت عمل، به طور عمده در قامت حکمت عملی بروز و ظهور یافته است، به عقلانیتی دست یافت که در عین برخورداری از وجاهت دینی، بتواند ضمن پیوند با عقل ابزاری و به تبع آن دانش تجربی، قدرت مادی-معنوی عالم اسلامی را به صورت توامان برای جبران عقب ماندگی ها و رقابت با تمدن جدید غرب ارتقاء بخشد؟ برای این منظور، مباحثی کلی در پیشینه ی پژوهشی این عرصه مشاهده می شود، اما هیچ کدام از این مباحث کلی نتوانسته به صورت روشن، نظریه ای را جهت ظهور یک عقلانیت اجتماعی کارآمد ارایه کند. پژوهش حاضر، با استنباطی تازه از متون دینی و با توجه به مذاق دین در عرصه ی کاربرد عقل ابزاری و محاسباتی، و همچنین دانش عرفی در ساحت حیات فردی و اجتماعی، تلاش نموده تا با ارایه ی مفهومی تازه از عقلانیت، پنجره ی تازه ای را به روی این بحث مهم باز کند. روش پژوهش، استدلالی- استنتاجی است و البته در بررسی متون دینی از روش اجتهادی نیز بهره گیری شده است. چارچوب نظری مباحث، به طور عمده مبتنی بر نگرش صدرایی به هستی و انسان شکل گرفته است؛ هرچند در حوزه ی عمل، از رویکرد صدرایی نیز عبور شده است. ازجمله ثمرات این بحث می توان به کمک موثر به شکل گیری علوم انسانی اسلامی و به تبع آن، هموارسازی مباحث نظری حول احیاء تمدن اسلامی اشاره کرد؛ هرچند در کوتاه مدت نیز به حل مسایل حکم رانی از منظر عقلانیت اسلامی نیز کمک خواهد کرد.
    کلید واژگان: عقل, عقلانیت, حکمت عملی, دانش, اندیشه سیاسی, سیستم های اجتماعی, تمدن}
    Reza Gholami *
    The pursuit of an effective social rationality is a significant preoccupation for Muslim intellectuals, especially in the wake of the modern era. The central inquiry revolves around the means to attain rationality while navigating the abstract and unidimensional perspectives on reason and rationalism held by Muslim philosophers and theologians, which finds expression in practical wisdom. This pursuit embodies a rationality that not only maintains religious authenticity but also establishes connections with instrumental reason and empirical science. Such a rationality aims to bolster the material and spiritual prowess of the Islamic world, compensating for past inactivity and failures in competing with the modern Western civilization. There are already general studies of this topic, but has clearly presented a theory of an efficient social rationality. This study explores novel interpretations of religious texts and leverages religious sensibilities to apply instrumental and calculative rationality, along with common-sense scientific approaches, to individual and societal contexts. By doing so, it presents a fresh understanding of rationality within a distinct theoretical framework, offering a unique perspective on this significant subject matter. The research methodology employed in this study is argumentative-deductive, and the method of ijtihad is utilized to analyze religious texts. The theoretical framework primarily draws inspiration from Mulla Sadra's perspective on existence and the nature of human beings, while also expanding beyond the confines of the Sadraean approach in practical terms. One implication of this research is its significant contribution to the development of Islamic human sciences and, by extension, facilitating theoretical discussions on the revival of Islamic civilization. Moreover, in the short term, it can assist in addressing governance issues through the lens of Islamic rationality.
    Keywords: Islamic rationality, practical wisdom, Political thought, social systems, civilization}
  • سلیمان قاسمپور، غفار زارعی*، علی محمد حقیقی

    نقش فرهنگ به عنوان وجه معنوی و تمدن به عنوان وجه مادی دو مبحث مهم در حوزه هویت و هویت ملی جمهوری اسلامی ایران می باشد. این دو عنصر تفکیک ناپذیر و تقویت کنننده یکدیگر در تاریخ تمدن ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در جمهوری اسلامی ایران با توجه به تبیین و تاکید بر تمدن سازی بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی،مساله هویت تمدنی به عنوان یک مساله اصلی در سیاست فرهنگی مورد توجه قرارگرفته است. بر همین اساس سئوال اصلی تحقیق بر اینست که نهادهای فرهنگی چه تاثیری بر نهادینه شدن تمدن نوین اسلامی در جمهوری اسلامی ایران داشته اند؟ فرضیه اصلی بر اینست که نهادهای فرهنگی با شناخت اهداف و ماهیت لایه های گوناگون تمدن نوین اسلامی بر اساس مولفه های آموزشی،رسانه ای و جامعه پذیری فرهنگی و سیاسی می بایست در جهت نهادینه شدن و بازتولید تمدن نوین اسلامی اقدام نمایند. با توجه به ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و دیدگاه مقام معظم رهبری و همچنین برنامه های تدوین شده در حوزه سیاستگذاری های فرهنگی می توان به هویت تمدنی و توسعه و تعمیق آن دست یافت. روش تحقیق از نوع روش کیفی است و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و تحلیل داده‏های گردآوری شده از روش تحلیل کیفی می باشد.

    کلید واژگان: هویت ملی, نهادهای فرهنگی, تمدن, جمهوری اسلامی ایران}
    Suleiman Qasimpour, Ghafar Zarei*, Ali Mohammad Haghighi

    The role of culture as a spiritual aspect and civilization as a material aspect are two important topics in the field of identity and national identity of the Islamic Republic of Iran. These two inseparable and reinforcing elements have been of great importance in the history of Iranian civilization. In the Islamic Republic of Iran, due to the explanation and emphasis on civilization based on the discourse of the Islamic Revolution, the issue of civilizational identity has been considered as a main issue in cultural policy. Based on this, the main question of the research is, what effect did cultural institutions have on the institutionalization of modern Islamic civilization in the Islamic Republic of Iran? The main hypothesis is that cultural institutions, knowing the goals and nature of different layers of modern Islamic civilization based on educational, media and cultural and political socialization components, should act in the direction of institutionalization and reproduction of modern Islamic civilization. According to the nature of the discourse of the Islamic Revolution and the viewpoint of the Supreme Leader, as well as the programs formulated in the field of cultural policies, it is possible to achieve the civilizational identity and its development and deepening. The research method is a qualitative method, and the method of collecting information in a library and analyzing the collected data is qualitative analysis.

    Keywords: national identity, cultural institutions, civilization, Islamic Republic of Iran}
  • مصطفی جمالی*
    هدف محوری انقلاب اسلامی برپایی تمدن نوین اسلامی در دوره کنونی است. فهم این مهم و نقشه عظیم تحقق آن از ضروریات جامعه کنونی ما و به‎ ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه به ‎شمار می ‎رود. برای دریافتن دقیق این موضوع باید با تدبر در آیات الهی و در پرتو مفاهیمی قرآنی همچون مدینه، امت، بلد، رسول و امام به درک دقیقی از جایگاه و نقش امام در تحقق تمدن اسلامی برسیم. ازجمله آیات الهی، آیه 74 سوره یونس «ولکل امه رسول فإذا جاء رسولهم قضی بینهم بالقسط وهم لا یظلمون» است که در آن به دو مسیله اساسی درباره تمدن و امت اشاره می ‎کند: نخست، براساس این آیه می‎توان به تبیین نظریه اجتماعی اسلام در تشکیل امت و تمدن پی برد و همان نظریه امامت امت است. این نظریه با نظریه اجتماعی استیلا در جوامع پیش از مدرن و نظریه اجتماعی بازار در جوامع مدرن، تفاوت جوهری دارد. در این نظریه، امام رکن امت و تمدن است و حول ولایت امام و با تولی از سر محبت امت، تمدن ساخته می ‎شود. تمدن و امت بر مدار نظام اراده‎ها با محوریت اراده محوری شکل می‎ گیرد که ظهور این نظام اراده‎ها را در ساحت‎های گوناگون امت می ‎توان ملاحظه کرد؛ دوم، مهم‎ترین فعل امام در امت برپایی قسط و عدل است و این یعنی پایبند شدن به تناسبات اقامه توحید که تنها از مسیر جریان ولایت امام و تولی انسان‎ها به آن ولایت محقق می‎شود که این مسیر درست مانند مسیر جریان ولایت الهیه و تولی به ولایت الله است. بنابراین، عدالت به معنای تحقق تناسبات جریان ولایت و تولی به امام است.
    کلید واژگان: تمدن, توحید, امت, امام, عدالت}
    Mostafa Jamali *
    The central goal of the Islamic revolution is to establish a new Islamic civilization in the current era. Understanding this importance and the huge plan to realize it is one of the necessities of our current society and especially the elites of the field and university. In order to understand this issue accurately, we must reach a precise understanding of the place and role of the Imam in the realization of Islamic civilization by considering the divine verses and in the light of Quranic concepts such as Medina, Ummah, Balad, Rasul and Imam. Among the divine verses, verse 74 of Surah Yunus is "Wallikl' ummah is a messenger, so if their messengers come to a dispute between them, we will not be oppressed." The verse can be used to explain the social theory of Islam in formation Ummah and civilization are realized and that is the theory of Imamat-Ummat. This theory is fundamentally different from the social theory of domination in pre-modern societies and the social theory of the market in modern societies. In this theory, the Imam is the pillar of the Ummah and civilization, and civilization is built around the authority of the Imam and through the love of the Ummah. Civilization and the nation are formed on the basis of the system of wills centered on the central will, which can be observed in the emergence of this system of wills in various fields of the nation; Second, the most important act of the Imam in the Ummah is to establish justice and justice, and this means adhering to the proportions of the establishment of monotheism, which can only be realized through the path of the Imam's wilayat and the guardianship of humans to that guardianship, which is just like the path of the divine guardianship and guardianship of God. Is. Therefore, justice means the fulfillment of the proportions of the flow of guardianship and responsibility to the Imam.
    Keywords: Civilization, Monotheism, community, Imam, Justice}
  • احسان ترکاشوند، مصطفی جاهدی*
    هدف
    در پژوهش حاضر چند مورد از شاخصه های سیاسی که در فرآیند تبدیل انقلاب اسلامی به تمدن نوین اسلامی با اهمیت و زیربنایی هستند، مورد بررسی قرار گرفته است. از آن جا که استاد مطهری از جمله معدود افرادی است که انقلاب اسلامی بر مبنای تفکرات ایشان شکل گرفته است، بنابراین این پژوهش بر محوریت این تفکرات انسجام یافته است.روش شناسی پژوهش: روش مورد استفاده در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و از ابزارهای کتابخانه ای و منابع الکترونیکی استفاده شده است.
    یافته ها
    شاخصه هایی از جمله: فعال بودن در عرصه بین الملل (جهاد و صلح با تاکید بر اصالت صلح، مسیولیت پذیری در دیپلماسی فعال)، حفظ استقلال سیاسی مسلمانان بر اساس قاعده نفی سبیل (جلوگیری از خودباختگی ملی، استقلال مکتبی، تاثیر استقلال مسلمانان در پویایی تمدن اسلامی)، پاسداری از آزادی های مشروع فردی و اجتماعی و برپایی قسط و عدل در جامعه، یافته های این پژوهش هستند که مورد بررسی قرار گرفته اند. 
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش، تشکیل حکومت اسلامی و حرکت به سوی تمدن اسلامی، باعث حل مشکلات مادی و معنوی مسلمان شده و می تواند مسلمانان را به اتحاد و اقتدار شایسته برساند.
    کلید واژگان: شاخصه, تمدن, استاد مطهری, تمدن نوین اسلامی, انقلاب اسلامی}
    Ehsan Torkashvsnd, Mostafa Jahdi *
    Islamic civilization represents all the political, cultural and economic aspects of the society, which covers the existential dimensions of the individual and the society, and its components are explained on the axis of Islam. Since Shahid Motahari is one of the people whose works can be used for the ideology of the Islamic Revolution, the necessity of this research is justified better and more precisely in his works. And of course, this research only deals with the political characteristics of modern Islamic civilization from the point of view of this high-ranking martyr and theoretician of the Islamic Revolution. Being active in the international arena (jihad and peace with an emphasis on the authenticity of peace, taking responsibility in active diplomacy), maintaining the political independence of Muslims based on the principle of negating the mustache (preventing national self-defeat, school independence, the impact of Muslim independence on the dynamics of Islamic civilization), Safeguarding the legitimate individual and social freedoms and establishing fairness and justice in society is one of the most important characteristics of Islamic civilization from Shahid Motahari's point of view. The method of this research is descriptive-analytical.Safeguarding the legitimate individual and social freedoms and establishing fairness and justice in society is one of the most important characteristics of Islamic civilization from Shahid Motahari's point of view. The method of this research is descriptive-analytical.
    Keywords: Islamic Civilization, politics, Government, Islamic Government, Motahari}
  • یدالله حاجی زاده

    آشکارسازی و تشریح بایسته ‎ها و راهکارهایی که مقام معظم رهبری، حضرت آیت ‎الله خامنه ‎ای، در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی به عنوان مهم‎ترین هدف نظام جمهوری اسلامی مطرح کرده‎ اند، از اهمیت خاصی برخوردار است و می‎تواند همگان را در پیمودن این مسیر کمک کند. دستیابی به این بایسته ‎ها و راهکارها که با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب و با شیوه توصیفی و تحلیلی صورت گرفته، نشان می‎دهد در راستای نیل به این هدف، برخی امور همانند بهره‎ گیری از تجربه و عبرت‎های گذشته، امید و نگاه خوش‎بینانه به آینده، توجه به امور معنوی و اخلاقی و حفظ و تداوم عزت ملی، استقلال و آزادی، اموری لازم و ضروری به‎حساب می‎آیند. برخی امور نیز همانند بهره‎ گیری از علم و دانش، تلاش در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی، بهره‎ گیری از ظرفیت‎ های طبیعی و انسانی و اصلاح سبک زندگی، راهکارها و تدابیری هستند که می ‎بایست به منظور پیمودن این مسیر مورد توجه قرار گیرند.

    کلید واژگان: مقام معظم رهبری, بیانیه گام دوم, تمدن, تمدن نوین اسلامی, بایسته ها, راهکارها}
    Yadollah Hajizadeh

    Revealing and explaining the requirements and strategies that the Supreme Leader, Ayatollah Khamenei, has proposed in order to achieve a modern Islamic civilization as the most important goal of the Islamic Republic is of particular importance and can help everyone to walk this path. Achieving these requirements and solutions which have been done by emphasizing the statement of the second step of the revolution and with a descriptive and analytical method, shows that in order to achieve this goal, some things, such as using the experience and lessons of the past, hope and optimism for the future, attention to spiritual and moral affairs, and the preservation and continuation of national dignity, independence and freedom, are essential things. Some things, such as using science and knowledge, trying to achieve a resilient economy, using natural and human capacities and improving lifestyle, are strategies and measures that should be considered in order to follow this path.

    Keywords: supreme leader, Second Step Statement, Civilization, new Islamic civilization, Requirements, Solutions}
  • سید مجتبی حسینی، حامد عامری گلستانی*، بهرام یوسفی، فریدون اکبرزاده
    پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 آغاز هژمونی گفتمانی جدید در قالب دین در جهان معاصر بود که توانست دیدگاه جامعه ایران را به دو مقوله حکومت دینی و نگاه به آینده تغییر دهد و گفتمانی را تحت عنوان گفتمان انقلاب اسلامی جایگزین گفتمان های گذشته نماید. این گفتمان، حرکتی نو به سمت تمدن نوین اسلامی افقی جدید نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشور های اسلامی و درعرصه بین الملل به وجود آورد.لیکن گفتمان انقلاب اسلامی در این راه همواره با خرده گفتمان هایی در درون خود مواجه بود که بر سرعت این حرکت تاثیر مستقیم داشته اند لذا این ضرورت همواره وجود داشته که در راه نیل به تمدن اسلامی باید خرده گفتمانی به عنوان عامل شتاب دهنده درون گفتمان انقلاب اسلامی شکل بگیرد که به نظر می رسد این ویژگی در گفتمان مقاومت وجود دارد. لذا سوال اصلی اینجاست که این گفتمان باید دارای چه خصوصیاتی باشد تا بتواند نظام اسلامی را به سمت تمدن نوین اسلامی با سرعت هرچه بیشترسوق دهد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف و تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله اهمیت گفتمان سازی بارداختن به ویژگی های گفتمان مقاومت قصد دارد گفتمان مذکور را از ضروریات نیل به تمدن نوین اسلامی معرفی نماید.
    کلید واژگان: گفتمان مقاومت, تمدن, تمدن نوین اسلامی, تحلیل گفتمان, جمهوری اسلامی ایران, آیت الله خامنه ای}
    Said Mojtaba Hosseini, Hamed Ameri Golestani *, Bahram Yousefi, Fereydoun Akbarzadeh
    The victory of the Islamic Revolution of Iran in 1978 was the beginning of the hegemony of a new discourse in the form of religion in the contemporary world, which was able to change the view of Iranian society into two categories of religious government and look to the future. This discourse created a new movement towards the new Islamic civilization, a new horizontal horizon not only in Iran but also in most Islamic countries and in the international arena. Therefore, it has always been necessary that in order to achieve Islamic civilization, a sub-discourse should be formed as an accelerating factor within the discourse of the Islamic Revolution, which seems to be present in the discourse of resistance. Therefore, the main question is what characteristics this discourse should have in order to push the Islamic system towards the new Islamic civilization as quickly as possible. This article intends to introduce the mentioned discourse as one of the necessities of achieving a new Islamic civilization by using the method of Laclau and Moff discourse analysis method and the Supreme Leader's emphasis on the importance of discourse-building on the characteristics of resistance discourse.
    Keywords: Discourse of Resistance, Civilization, Modern Islamic Civilization, Discourse Analysis, Islamic Republic of Iran, Ayatollah Khamenei}
  • بهروز ساقی*
    نکته مهم در توسعه یافتگی هر ملت توجه به اهمیت، جایگاه و کارکرد زبان در ذهن و ضمیر صاحبان قدرت و اندیشمندان فرهنگی آن است. زبان فارسی که دومین زبان پرمخاطب در جهان اسلام به شمار می آید، می تواند در برنامه ریزی فرهنگی ما نقش ایفا کند که به دلایلی چنین نشده است. تلقی رهبران سیاسی و معنوی به ویژه رویکرد آیت الله خامنه ای به مساله زبان فارسی در نوشتار و گفتارهای ایشان نشان از این مهم دارد که هدف پژوهش حاضر توجه به کارکرد و اهمیت زبان فارسی در نگاه و نگره ایشان است. روش پژوهش، توصیفی و ابزار،کتابخانه ای است که تلقی ایشان در دیدارهایشان با اقشار مختلف، به ویژه ادبا و شاعران طی سال های 1385 الی 1395 درباب زبان فارسی واکاوی شده است. نظرات آیت الله خامنه ای در باره این موضوع در این پژوهش به صورت کامل گردآوری شده و نحوه نگرش ایشان به زبان فارسی، ارزش ها و اهمیت آن، مزیت ها و آسیب های آن، نحوه تاثیرگذاری آن و عوامل موثر بر زبان فارسی و نقش آن در انتقال فرهنگ، تحلیل و نقد شده است. نتایج این تحلیل نشان داد که زبان فارسی از دیدگاه ایشان _ از نظر انتقال عناصر فرهنگی، ارتباط نسل ها، حفظ حافظه تاریخی، و رسیدن به هدف بنای تمدن ایرانی اسلامی، بسیار مهم است؛ به گونه ای که در طول تمامی سال ها و در بسیاری از دیدارها با اقشار مختلف مردم و مخاطبان از هر قشری به ارزش و اهمیت و جایگاه زبان فارسی اشاره و تاکید شده است.
    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, زبان فارسی, فرهنگ, ادبیات, تمدن}
    Behrooz Saghi *
    The perception of political and spiritual leaders, especially Ayatollah Khamenei's approach to the Persian language issue in his writings and speeches, shows the importance of the present study to pay attention to the function and importance of the Persian language in his view. The research method is descriptive and the tool is a library whose perception in their meetings with different strata, especially writers and poets during the years 1385 to 1395 has been researched on the Persian language. Ayatollah Khamenei's views on this subject are fully collected in this study and how he views the Persian language, its importance, its advantages and disadvantages, how it affects and factors affecting the Persian language and its role Has been analyzed and criticized in the transmission of culture. The results of this analysis showed that the Persian language is important from his point of view in terms of transmitting cultural elements, intergenerational relations, preserving historical memory, and achieving the goal of building Iranian Islamic civilization; In such a way that during all the years and in many meetings with different strata of people and audiences from all walks of life, the value, importance of the Persian language has been pointed out.
    Keywords: Ayatollah Khamenei, Persian language, culture, literature, Civilization}
  • رسول نوروزی فیروز*

    تحول نظری در روابط بین ‎الملل از جمله موضوعات مهم در دانش این حوزه است. در بررسی تحولات نظری، مسیله کانونی، چگونگی خلق نظریه ‎های جدید، ایجاد مناظره‎ های علمی میان نظریه‎ها و در نهایت ظهور نظریه‎ هایی متفاوت و یا متعارض است. ورود مفهوم تمدن به دانش روابط بین ‎الملل و ظهور دو خوانش از تمدن، تحلیل تمدنی از روابط بین ‎الملل را در دو رویکرد متفاوت آشکار نموده است. یک رویکرد، تمدن را به مثابه یک «وضعیت» ثابت و ایستا، و رویکرد دیگر تمدن را به مثابه یک «فرایند» در نظر می‎گیرد. وجه اشتراک هر دو رویکرد آن است که  هر دو به زمینه ‎محور بودن نظریه اذعان دارند و تمدن را به مثابه یک سطح تحلیل و مقوله ‏ای سیاسی می‎پذیرند، اما تفاوت آن ها در ارایه تعریفی متفاوت از ماهیت تمدن، نظام بین ‎الملل و بروندادهای تحلیلی کاربست تمدن به مثابه یک سطح تحلیل است. فرضیه پژوهش حاضر این است که وجود دو رویکرد متعارض نسبت به تمدن در روابط بین ‎الملل، شکل ‎دهنده مناظره‎ای تمدنی در روابط بین ‎الملل بوده و به نظر می‎رسد روابط بین ‎الملل در آستانه ظهور یک نظریه تمدنی است. در این پژوهش تلاش می‎شود با روش توصیفی تحلیلی و مراجعه به متون و فراتحلیل داده‎های تولید شده، تصویری روشن از این مناظره و فراتحلیلی از الزامات نظریه‎ پردازی روابط بین ‎الملل ارایه شود.

    کلید واژگان: نظریه, فرانظریه, سطح تحلیل, تمدن, روابط بین‎الملل}
    Rasool Noroozi *

    Theoretical evolution in international relations is one of the important topics in the knowledge of international relations. In examining theoretical developments, the central issue is how to create new theories, create scientific debates between theories, and ultimately the emergence of different or conflicting theories. The introduction of the concept of civilization into the knowledge of international relations and the emergence of two readings of civilization have revealed the civilizational analysis of international relations in two different approaches. One approach considers civilization as a fixed and static "state", and the other approach considers civilization as a "process". The common feature of both approaches is that they both acknowledge the context-oriented nature of the theory and accept civilization as a level of analysis and a political category, but their difference lies in providing a different definition of the nature of civilization, the international system and Analytical outputs of civilization application are as a level of analysis. The hypothesis of the current research is that the existence of two conflicting approaches to civilization in international relations has shaped a civilizational debate in international relations and it seems that international relations is on the verge of the emergence of a civilizational theory. In this research, an attempt is made to provide a clear picture of this debate and a meta-analysis of the requirements of international relations theory by referring to the texts and meta-analysis of the generated data using the descriptive-analytical method.

    Keywords: theory, Meta-Theory, Level of Analysis, Civilization, International Relations}
  • محمدرضا ابراهیم نژاد*، محمد پور عباس

    بی گمان، سخن گفتن از تمدن نوین اسلامی و ارایه هر طرح و نظریه ای دراین باره ، نخست مستلزم درک صحیح و واقعی از مفهوم تمدن است. تمدن واژه ای آشنا، درعین حال مبهم و پرمناقشه است که درباره چیستی آن گفت وگوهای بسیاری انجام شده و دیدگاه های فراوانی ارایه گردیده است. در این پژوهش کوشیده ایم با روشی تحلیلی و رویکردی انتقادی ضمن واکاوی مفهوم تمدن از حیث معناشناختی، مسیله اسلامیت و نوین بودن آن را بررسی کنیم. برای رهیافت به این مهم نخست با مراجعه به دیدگاه اهل لغت و فرهنگ نامه نویسان و نیز آرا و اندیشه های نظریه پردازان تمدنی ضمن نقد برخی دیدگاه ها، هماهنگ با معنای لغوی نظریه ای جامع و جدید ارایه نموده ؛ و در ادامه تبیین کرده ایم که تقید تمدن به پسوند اسلامیت و نوین بودن گویای تقابل تمدن مزبور با تمدن غرب و تغایر آن با تمدن اسلامی است.

    کلید واژگان: تمدن, فرهنگ, تمدن نوین اسلامی, معناشناسی}
    MohammadReza Ebrahimnezhad *, Mohammad Pour Abbas

    No doubt, talking about new Islamic civilization and presenting any plan or theory about it, first requires a correct and true understanding of the concept of civilization. Civilization is a familiar word and at the same time vague and controversial whose nature is discussed and a lot of viewpoints are presented about it; however, in the present researc   h, we have tries to analyze the concept of civilization semantically and also investigate its Islamic and new attributes using analytical method and a critical approach. In order to achieve this goal, first by referring to the viewpoint of lexicographers and also the ideas and thoughts of civilization theorizers, in addition to criticizing some of these viewpoints, a new and comprehensive theory is presented in accordance with the lexical meaning; and then we have explained that the Islamic and new adjectives used for civilization show its opposition to west civilization and its contrariness to the Islamic civilization.

    Keywords: Civilization, culture, Semantic, new Islamic civilization}
  • حبیب الله بابایی

    شاخص های تمدن را از دو منظر می توان فهرست کرد و در سنجش تمدن ها به کار بست: منظر مدرن غربی که بیشتر معطوف به تمدن سکولار شکل گرفته در مغرب زمین است؛ منظر قدسی که معطوف به تمدن اسلامی و منابع و مصادر مربوط به آن (به ویژه قرآن) در مشرق زمین است. آنچه در این نوشته به روش استقرایی بیان خواهد شد، ارایه نمونه ای از شاخص های جدید درباره تمدن در گفتمان سکولار امروز غرب است. پس از مرور شاخص های عرفی و دنیوی تمدن غرب، به برخی شاخص های تمدنی برآمده از قرآن (همچون شاخص های اخلاقی تمدن، شاخص های عقیدتی تمدن و شاخص های اجتماعی تمدن) نیز توجه خواهد شد تا روشن شود افزون بر شاخص های مدرن که هریک در تجربه انسانی درخور اعتنا و البته نقدشدنی است، می توان به شاخص های متفاوت تمدنی نیز اندیشید و با رویکردی متفاوت به تحلیل و ارزیابی تمدن های بشری پرداخت. تاکید بر چنین شاخص های دینی و قرآنی در ترسیم فرایند متفاوت از تمدن اسلامی و تعیین حدود و ماهیت متمایز آن از تمدن غربی بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.

    کلید واژگان: تمدن, گستردگی, آسایش, کنترل خشونت, نظم و انضباط, توحید, نیکی و اصلاح}
    Habibollah Babaei

    Criteria of civilization can be listed and applied in evaluating civilization from two perspectives; the modern western perspective which is inclined towards the secular civilization formed in the West; the divine perspective which is inclined towards the Islamic civilization and its related sources (especially the Holy Quran) in the East. What is mentioned in the present article using inductive method is an instance of the new criteria regarding civilization in today’s secular discourse of the West. After reviewing the customary and worldly criteria of the western civilization, some of the civilizational criteria taken from the Quran (ethical criteria of civilization, doctrinal criteria of civilization, and social criteria of civilization) are taken into consideration to clarify that in addition to the modern criteria which are worthy of consideration and of course can be criticized in human experience, different criteria of civilization can be studied and human civilizations can be analyzed and evaluated using a different approach. Emphasis on such religious and Quranic criteria is essential and highly important in formulating a different process of the Islamic civilization and determining its distinctive nature and boundaries from the western civilization.

    Keywords: Civilization, welfare, comprehensiveness, Controlling Violence, Order, Discipline, Monotheism (Tawhid), Beneficence, and Reformation}
  • احمد عسکری*، عبدالله همتی گلیان

    فداییان اسلام، به عنوان جنبشی مردمی-مذهبی در اوایل دهه بیست، به منظور دفاع از اسلام و اجرای احکام اسلامی، وارد فعالیت های اجتماعی و سیاسی ایران شدند و اقداماتی به منظور ساخت جامعه و حکومت اسلامی انجام دادند. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که فداییان اسلام در مبانی نظری و عملی چه بایسته های تمدنی را برای حکومت اسلامی آرمانی شان لحاظ داشته اند؟ نگارندگان با روش تحلیل محتوا، و بررسی کتاب راهنمای حقایق و پرونده های بازجویی فداییان اسلام (چاپ شده در مجموعه چهارجلدی فداییان اسلام در آیینه اسناد) بایسته های تمدنی مورد توجه فداییان و گزاره های مرتبط با این بایسته ها را استخراج کرده و به تحلیل آنها پرداخته اند. یافته های تحقیق حاکی از این است که اسلام خواهی، اتحاد جوامع اسلامی، حمایت از تولید داخلی، اشتغال زایی، عدالت خواهی، مبارزه با مظاهر فساد و استعمار، تبلیغ فرهنگ دینی و ملی و علم آموزی بایسته های برجسته تمدن سازی اسلامی از دیدگاه فداییان اسلام است.

    کلید واژگان: فداییان اسلام, نواب صفوی, تمدن, اسلام, حکومت اسلامی}
    Ahmad Asgari *, Abdollah Hemmati Golyan

    Fadaiyan Islam, as a popular-religious movement in the early 1940s, entered the political and social activities of Iran in order to defend Islam and implement Islamic rules and took measures in order to establish an Islamic society and government in Iran. The present article tries to answer the following question: What civilizational necessities for the ideal Islamic government did Fadaiyan Islam consider in their theoretical and practical principles? The authors extracted and analyzed the civilizational necessities regarded by Fadaiyan and related issues to them by using content analysis method of the book Rahnemaye Haghayegh va Parvandehaye Bazjouei Fadaiyan Islam (published in the 4 volume collection of Fadaiyan Islam dar Ayeneh Asnad). The findings show that seeking Islam, unity of Islamic societies, supporting domestic production, creating jobs, seeking justice, fighting the manifestations of corruption and colonialism, propagating religious and national culture, and education are the most important necessities of establishing an Islamic civilization from the viewpoint of Fadaiyan Islam.

    Keywords: Fadaiyan Islam, Navvab Safavi, Civilization, Islam, Islamic Government}
  • حمید فاضل قانع

    مالک بن نبی اندیشمند مسلمان و معاصر الجزایری است که در پی تاملات ژرف پیرامون وضعیت کنونی جامعه مسلمان، مهم ترین چالش های فرهنگی آن شامل شکاف عمیق در شبکه روابط اجتماعی، فراگیری روحیه استعمارپذیری و رنگ باختن هویت دینی را ذیل مقوله کلان تمدن، شناسایی و تحلیل کرده است؛ وی سه گانه یادشده را علل عقب ماندگی جوامع مسلمان از کاروان تمدن و پیشرفت دانسته و رهیافت اصلاحی خود را نیز برای اعتلای تمدنی جامعه مسلمان در چهارچوب آموزه های دینی و با رویکردی فرهنگی ارایه کرده است؛ او با تبیین وضع موجود می کوشد تا توجه جوامع مسلمان را به راه های برون رفت از این نابسامانی جلب نماید. نوشتار پیش رو در تلاش است تا با توصیف و تحلیل نوشته های مالک بن نبی، فرایند و چگونگی راهکار پیشنهادی او در قالب یک دگرگونی فراگیر و بنیادین اجتماعی را، که اصلاحی حقیقی به شمار می رود، بررسی و تبیین نماید.توصیه مالک بن نبی جهت دهی تمام اقدامات به سوی تجدید ساختار حیات فکری و اخلاقی افراد جامعه است؛ چراکه این نوزایی فرهنگی می تواند نقش یک شتاب دهنده در تعامل سه نظام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را ایفا نموده و شبکه ای مناسب از روابط درهم تنیده اجتماعی را برای برپایی تمدنی پویا و بالنده پدید آورد.

    کلید واژگان: مالک بن نبی, تمدن, اصلاح فرهنگی, دین, استعمارپذیری}
    Hamid Fazel Ghane

    Malik bin Nabi is a contemporary Muslim thinker from Algeria who, through deep contemplations and thoughts on the current status of Muslim community, has identified and analyzed its most cultural challenge including deep gap in the network of social relations, acquisition of the spirit of accepting exploitation and decline of religious identity under the category of civilization, he regards the mentioned three factors as the causes of the decline of Muslim communities and has proposed his reformative approach for promoting the civilization of the Muslim community in the framework of religious teachings with a cultural approach; by explaining this issue, he tries to attract the attention of Muslim communities to the ways of getting out of this problem. The present paper tries to investigate and explain the process and application of his proposed solution in the framework of a fundamental and pervasive social change which is regarded as true reformation by describing and analyzing the writings of Malik bin Nabi.Malik bin Nabi’s suggestion is directing all actions towards restructuring the intellectual and moral life of the individuals in the community; since this cultural renaissance can play the role of an accelerator in the interaction of the three cultural, social, and economic systems and create an appropriate network of interwoven social relations for establishing a dynamic and prosperous civilization.

    Keywords: Malik bin Nabi, Civilization, Cultural Reform, religion, Accepting Exploitation}
  • محمد ابوالفتحی، مینا نظری*، سید سامر پور دانش

    پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی و با ابزار فیش برداری کتابخانه ای به بررسی پیامدهای تمدن غربی بر ایرانیان پرداخته است. ارتباط متقابل تمدن غربی با فرهنگ و تفکر(جهان بینی) غربیان منجر گردید، تا مهمترین پیامدهای تهاجم تمدنی غرب در فرهنگ و جهان بینی ایرانیان دنبال گردد. نتایج بررسی های انجام شده در پژوهش حاضر از یک سو تاییدگر ارتباط میان تفکر، فرهنگ و تمدن غربی است و از سوی دیگر نشان داد که ارتباط سه گانه ی یاد شده لزوما رابطه ای خطی نیست و در برخی از موارد ورود بی رویه و بدون توجه به مبانی فرهنگی و تفکری مظاهر تمدن غربی موجی از تغییرات تمدنی در وهله ی اول و تغییرات فرهنگی و تفکری را در مراحل بعدی شکل خواهد داد. چنانچه جامعه ایرانی با افزایش ورود مظاهر تمدن غربی درگام نخست با دگرگونی های در زمینه ی فرهنگ همچون فراموشی لباس ها، موسیقی و معماری و دیگر مظاهر تمدنی و فرهنگی ایرانی-اسلامی روبه رو شده است و درگام دیگر، تغییراتی در زمینه ی جهان بینی را شاهد بوده است.

    کلید واژگان: فرهنگ«_ تمدن «_ انقلاب«_ جهانبینی«}
    Mohamad Abolfathi, Mina Nazari *, Seyedsamer Pourdanesh

    The current research has investigated the consequences of Western civilization on Iranians with the descriptive-analytical method and with the library survey tool. The interrelationship of Western civilization with the culture and thinking(worldview) of Westerners led to the most important consequences of the invasion of Western civilization in the culture and worldview of Iranians.The results of the investigations carried out in the current research, on the one hand, confirm the relationship between Western thought, culture and civilization, and on the other hand, it showed that the aforementioned triple connection is not necessarily a linear relationship, and in some cases, the entry is arbitrary and without attention. On the basis of cultural and thinking, the manifestations of Western civilization will form a wave of civilizational changes in the first place and cultural and thinking changes in the next stages.If the Iranian society has faced changes in the field of culture, such as the forgetting of clothes, music, architecture and other Iranian-Islamic civilizational and cultural manifestations, in the first step, with the increase in the appearance of western civilization, and in the second step, changes in the field of worldview. has witnessed

    Keywords: Culture, Civilization, Revolution, Worldview}
  • فاضل شادمانی، ارسلان قربانی شیخ نشین*، محمدباقر خرمشاد، سوسن صفاوردی

    پدیده مردم سالاری دینی در دهه های اخیر با الهام از آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) و در متن واقعیات سیاسی و اجتماعی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ظهور کرد. این نظام سیاسی جدید بعلت بدیع و بی سابقه بودن مورد تامل متفکران و نظریه پردازان حوزه های مختلف علوم انسانی قرار گرفته و از زوایا و ابعاد گوناگون بدان نگریسته شد. اکنون با طرح ایده الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت و حرکت درمسیر آفرینش تمدنی بر آمده از مکتب حیات بخش اسلام و متکی بر معارف و ظرفیت های تعالی آور فقه اجتهادی و کاربردی مذهب شیعه و نیز با تکیه بر استعدادهای بی بدیل طبیعی و انسانی ایران، جا دارد چایگاه مردم سالاری دینی در سیر تحقق و تکامل این الگو و سرانجام ایجاد تمدن مورد نظر مورد کنکاش قرار گیرد.سوال محوری این مقاله نیز معطوف به نقش نظام سیاسی جدید و موجود مستقر در جمهوری اسلامی ایران در نیل به اهداف ترسیمی این الگوست.روشی که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است ترکیبی توصیفی- علی و با نگاهی تمدنی در رهیافت های گوناگون در نظام های مردم سالار است که با کاربست رهیافت "هستی شناختی" پیرامون ظرفیت ها و مولفه های شکل دهنده تمدن ایرانی- اسلامی در نظام مردم سالاری دینی کنکاش و پردازش می شود.هسته مرکزی این رهیافت را تمدن برآمده از تحقق الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت و مشارکت وسیع و موثر مردم در تعیین سرنوشت شکل می دهند. این پدیده به نوبه خود روابط و مناسبات انسانی و کارکردهای مشروعیت آفرین نظام جمهوری اسلامی ایران را ساماندهی و ارتقا، می بخشد. تحقق الگوی فوق و تمدنی را به نمایش می گذارد که با خصایص عام سایر تمدنها و...

    کلید واژگان: مردم سالاری دینی, الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت, تمدن, مشروعیت جمهوری اسلامی ایران}
    Fazel Shademani, Arsalan Ghorbani Shakhneshin *, MohammadBagher Khorramshad, Sosan Safaverdi

    The phenomenon of religious democraticity emerged in recent decades, inspired by the teachings of pure Muhammadan Islam and in the context of political and social realities of Iran after the victory of the Islamic Revolution. This new political system has been reflected by intellectuals and theorists in various fields of humanities due to its exquisiteness and unprecedentedness and was viewed from different angles and dimensions. Now with the idea of the Iranian-Islamic model of progress and movement in the path of civilizational development based on the life-based study of Islam and relying on the teachings and capacities of the development of ijtihad jurisprudence and application Shi'a religion, as well as relying on the unmatched natural and human talents of Iran, has a place to control the tea of religious democraticity in the course of the realization and development of this pattern and finally the creation of civilization. The central question of this paper is also focused on the role of the new and existing political system located in the Islamic Republic of Iran in achieving the objectives of drawing this model. The method used in this paper is a descriptive-excellent combination with a civilizational view on various approaches in democratic systems that is controlled and processed by applying the "cognitive nucleus" approach around the capacities and components that shape Iranian-Islamic civilization in the religious democratic system. The central core of this approach is a civilization derived from the realization of the Iranian-Islamic model of progress and the participation of the people in determining their destiny. This phenomenon, in turn, organizes and promotes ...

    Keywords: Religious Democrat city, Islamic Iranian Model of Progress, Civilization, Legitimacy of the Islamic Republic of Iran}
  • مجید احمدی کچایی

    تمدن نوین اسلامی و تمدن غرب گرچه در برخی ویژگی‎ها همسانی‎هایی دارند، تمایزات آشکاری در رویکرد غایت‎گرایانه میان آن دو تمدن وجود دارد که در بیانات رهبر معظم انقلاب فراوان دیده می‎شود. براین‎اساس مسیله مهم در این پژوهش سرانجام تمدن اسلام و غرب در نگاه و باور حضرت آیت ‎الله خامنه‎ای است. پژوهش حاضر با روش تحلیل و توصیف بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفته است. یافته‎ های تحقیق حاکی از آن است که مبانی تمدن اسلام بر اساس نفی شرک و توحیدمحور سامان یافته است که نهایتا به عبودیت بشر در روند تمدن مبتنی بر آرمان‎های اسلام منتهی خواهد شد. درمقابل استواری تمدن غرب بر اساس رویکرد مادی‎گرایانه و عدم توجه به ارزش‎های الهی است. ازاین‎رو ساخت دنیای بهتر انگیزه غایی ایجاد تمدنی نو در غرب بوده است. به باور مقام معظم رهبری، دنیاگرایی خود عاملی روبه ‎رشد در تمدن غرب بود و موجب شد این تمدن در جهان پیش‎ران شود، اما عدم باورداشت به ارزش‎های الهی و انسانی خود عامل سقوط آن در آینده‎ای نه‎ چندان دور خواهد شد. در نگاه ایشان، مهم‎ترین وجه تمایز میان این دو بینش تمدنی در رویکرد غایت‎گرایانه است. در تمدن نوین اسلامی، رویکرد خداباورانه سبب خواهد شد عبودیت به خداوند متعال که هدف از خلقت بوده است در جامعه گسترانیده شود، اما در تمدن غرب این مهم که نیاز فطری و اساسی بشر بوده، مورد توجه قرار نگرفته است.

    کلید واژگان: آیت ‎الله خامنه‎ای, تمدن, تمدن نوین اسلامی, تمدن غرب}
    Majid Ahmadi Kachaei

    Although modern Islamic civilization and Western civilization are similar from various aspects, there are clear differences in the teleological approach between the two civilizations that can be seen in the statements of the Supreme Leader of the Revolution. Accordingly, the important issue in this research is ultimately the civilization of Islam and the West from the viewpoint of Ayatollah Khamenei. The present study was conducted by analyzing and explaining the statements of the Supreme Leader. The findings of the research indicate that the foundations of Islamic civilization are based on monotheism and the denial of polytheism, which will eventually lead to human’s servitude (‘ubudiyyah) in the process of civilization based on the ideals of Islam. In contrast, Western civilization is based on a materialist approach and disregard for divine values. Therefore, building a better world has been the ultimate motivation for the creation of a new civilization in the West. According to the Supreme Leader, materialism itself was the cause and a growing factor in Western civilization. This kind of civilization is being promoted in the world, but its lack of belief in divine and human values ​​will cause its downfall in the near future. From his perspective, the greatest difference between these two civilizational insights is in the teleological approach. In the new Islamic civilization, the theistic approach will cause the servitude of Allah the Almighty which is the goal of creation, to be spread in the society, but in the western civilization, this important issue, which is a natural and basic human need, has not been considered.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Civilization, new Islamic civilization, Western civilization}
  • حسین آشوری، ابوالفضل تاجیک، مهدی محمدی*

    تمدن‎سازی و طرح ایده‎ های کارکردگرا در ساخت تمدن، یکی از آرمان‎های بزرگ حاکم بر ایدیولوژی‎های جهان از گذشته تا به امروز بوده است. تمام مکاتب فکری با ادعای ساخت جامعه ‎ای متمدن که از توان رفع نیازهای جوامع انسانی برخوردار است، به بسط نظریه ‎های تمدنی اقدام کرده‎اند. دین اسلام یکی از این مکاتب فکری است که از زمان ظهور تاکنون، توانسته است پتانسیل اندیشگانی خود را با تکیه بر منبع وحی در جهت ایجاد تمدنی الهی-انسانی به منصه ظهور برساند. این دین با هدف انتظام‎ بخشی به ساحت زندگی انسان در دو بعد فردی و اجتماعی در چهارچوب تمدن، اهتمام ویژه‎ای به علوم مبذول داشته است. فقه یکی از علوم دارای اهمیت در تمدن‎سازی اسلامی است که در همه ادوار تاریخ اسلام، به‎ عنوان یک ابزار بنیادین در تمدن‎سازی مورد استفاده قرار گرفته است. این علم با ارایه نظریاتی در دو بعد خرد (شخصی) و کلان (انسان، جامعه و جهان)، مهم‎ترین دانش بومی اسلام است که توان تاسیس تمدن را داراست. امام خمینی از اندیشمندان اسلامی در عصر معاصر هستند که همت خود را بر آن داشتند تا روشی را با تکیه بر دانش فقه به منظور احیای تمدن اسلامی ارایه دهند.مقاله پیش رو با روشی توصیفی-تحلیلی تلاش دارد کارکرد فقه را در تمدن‎سازی اسلامی با تکیه بر مبانی فکری امام خمینی مورد بحث قرار دهد. یافته‎ های پژوهش نشان می‎دهد: 1. فقه به‎عنوان یکی از مبانی اصلی اندیشه امام خمینیŠ نقش اساسی را در ایجاد این تمدن برعهده دارد؛ 2. در اندیشه امام خمینیمحدود ساختن فقه در امور فردی، در مخالفت قطعی با هدف شارع از وضع احکام بوده است؛ 3. امام خمینی حکومت در اسلام را مصداق عینی فقه در حل بحران‎های جامعه و نشان‎دهنده جنبه عملی فقه می‎دانند؛ 4. در نظر حضرت امام، هدف شارع از وضع احکام در کنار نظم‎بخشی و قانون‎مداری در رفتار فردی، حمایت از ساختن جامعه‎ ای همراه با قانون (شرع) است که این جامعه به ساختن تمدن شایسته انسان الهی مبادرت ورزد.

    کلید واژگان: اسلام, تمدن, امام خمینی, فقه}
    Hossein Ashoori, Abolfazl Tajik, Mahdi Mohammadi *

    Civilization and the layout of functionalist ideas in civilizational construction has been one of the great ideals directing the ideologies of the world for years. All schools of thought have developed theories of civilization by claiming to build a civilized society that can meet the needs of human societies. The religion of Islam is one of these schools of thought that has been able to reach its intellectual potential by relying on the source of revelation in order to create a divine human civilization since its emergence. With the aim of regulating the field of human life in both individual and social dimensions within the framework of civilization, this religion has paid special attention to the (Islamic) sciences. Jurisprudence is one of the important sciences in Islamic civilization that has been used in all periods of Islamic history as a fundamental tool in civilization. By presenting theories in both micro (personal) and macro (human, society and world) dimensions, this science is the most important indigenous knowledge of Islam that has the ability to establish a civilization. Imam Khomeini (ra) is one of the Islamic philosophers in the contemporary era who tried to provide a method based on the science of jurisprudence in order to revive the Islamic civilization.The present article attempts to discuss the function of jurisprudence in an Islamic civilization based on the ideological foundations of Imam Khomeini in a descriptive-analytical way. Research findings show: 1. As one of the main foundations of Imam Khomeini's thought, jurisprudence plays a fundamental role in the creation of this civilization; 2. From Imam Khomeini's perspective, the restriction of jurisprudence in individual matters is in direct opposition to the Sharia’s goal of passing rulings; 3. Imam Khomeini considers government in Islam as an objective example of jurisprudence in resolving the crises of society and displays the practical aspect of jurisprudence; 4. According to Imam Khomeini, the purpose of the Sharia in enacting rulings along with order and rule of law in individual behavior is to support the construction of a society in accordance with the law (Sharia) that this society should establish a worthy civilization of divine men.

    Keywords: Islam, Civilization, Imam Khomeini, Jurisprudence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال