به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حاکمیت اراده » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حاکمیت اراده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین هوشمند فیروزآبادی *، مهدی معظمی گودرزی، حسین قافی

    شیوه حل اختلاف از طریق داوری و تحکیم که در اصطلاح فقهی، قضاوت تحکیمی قلمداد می شود، امروزه در حل دعاوی حقوقی، به دلیل این که شیوه ای سریع، تخصصی و نوعی قضاوت خصوصی بر پایه اراده طرفین محسوب می گردد، شایع و رو به گسترش است.
    در فقه امامیه برخی قائل به عدم جواز هرگونه مرافعه؛ اعم از قضاوت و داوری نزد غیر مسلمانان شده اند و گروهی دیگر همین نظر را به عنوان حکم اولیه اتخاذ نموده اند، اما در حالت اضطرار و انحصار ایصال حق از طریق مراجعه به قاضی یا داور غیر مسلمان و به حکم ثانویه اجازه چنین ترافعی را داده اند. پرسش اساسی این است که با توجه به تفاوت میان قضاوت و داوری و عدم حاکمیت اراده طرفین اختلاف در تعیین قاضی منصوب و به عکس حاکمیت اراده ایشان در تعیین قاضی تحکیم یا داور، آیا وصف مسلمان بودن داور یا داوران یا سازمان های داوری طریقیت دارد یا موضوعیت؟ 
    در این نوشتار، پس از بیان دیدگاه های فقهی مختلف درخصوص امکان ترافع نزد غیر مسلمانان و بررسی ادله هر یک از نظریات، با تفکیک میان احکام ثانویه و اولیه، نظریه جواز رجوع به غیر مسلمان، حتی به حکم اولیه جز در جایی که با اعتقاد به مشروع سازی وی باشد یا منجر به تضعیف حکومت اسلامی یا تقویت حکومت غیر اسلامی شود، تقویت گردیده است.   

    کلید واژگان: حاکمیت اراده, داوری, قضاوت تحکیمی, قضاوت انتصابی, داوری غیر مسلمان}
    Hossein Hūshmand Firūzābādi *, Mahdi Moazamigoodarzi, Hossein Qāfi

    The method of resolving disputes through judgement and arbitration, which in jurisprudential terms is considered adjudication, is popular and widespread nowadays in solving legal claims, because it is a fast, specialized method and a type of private judgment based on the will of the parties. In Twelver jurisprudence, some have held the belief that any lawsuit or litigation – whether judgment or arbitration – is not permissible to be brought before non-Muslims. Another group has adopted the same opinion as the primary ruling, but in the case of emergency and monopoly of recovering a right, they have allowed such a settlement only by referring to a non-Muslim judge or arbitrator with a secondary ruling. The basic question is that ‘taking into consideration the difference between judgment and arbitration and the lack of rule of the will of the disputing parties in appointing a judge authorized by the Infallibles or given reverse situation when the rule of their will in appointing the judge or arbitrator prevails, is the attribution of being Muslim to an arbitrator or arbitrators or arbitration organizations an end in itself or a means (instrument)?
    Having expressed different jurisprudential views regarding the possibility of resolving disputes by referring to non-Muslims, the evidence offered for each of the theories was examined, then by making a distinction between secondary and primary rulings, the existing thesis of the permissibility of referring to non-Muslims was reinforced even on the basis of the primary ruling, except where it is believed this is to legitimize him or lead to the weakening of the Islamic government or the strengthening of the non-Islamic government.

    Keywords: Rule Of Will, Arbitration, Judgement, Non-Muslim Arbitration}
  • شادی حبیبی

    اصل حاکمیت اراده بعنوان یکی از اصول حاکم بر انعقاد قراردادهای بین المللی به این معنا است که قراردادها تابع قانونی است که مورد توافق طرفین قرارداد واقع می شود؛ این اصل در ماده (27) قانون داوری تجاری بین المللی ایران آمده و عینا ترجمه فارسی ماده (28) قانون نمونه آنسیترال است که منجر به طرح مسیله در مقاله پیش رو شده است: یعنی وجود دو قاعده حل تعارض متفاوت در ماده (968) قانون مدنی و ماده (27) قانون داوری؛ براساس ماده (968)، ایرانی های طرف قرارداد بین المللی اختیار تعیین قانون حاکم بر قرارداد را ندارند و مطابق دیگری (ماده 27) این اختیار را در حد وسیعی دارند. هدف مقاله نیز تحلیل این موضوع است که کدام یک از این دو قاعده حاکم است: نظریه قدیمی حکومت قانون محل انعقاد قرارداد و یا نظریه حکومت قانون حاکمیت اراده (قانون منتخب طرفین). همچنین قسمت اول ماده (968) که متضمن قاعده حکومت قانون محل انعقاد عقد بر آن است، امری می باشد یا تخییری. درنهایت، یافته ها نشان می دهد که راه حل تعارض، انتخاب نظریه اخیر (تخییری بودن حکومت قانون محل انعقاد عقد) است و به دلیل اینکه مقررات قانون مدنی در باب تعهدات ناشی از عقد بیع اساسا جنبه اختیاری داشته، قاعده تعارضی که تعهدات قراردادی را تابع قانون محل انعقاد عقد می داند منطقا باید یک قاعده اختیاری تلقی شود.

    کلید واژگان: حاکمیت اراده, طرفین قرارداد, ماده (968) قانون مدنی, ماده (27) قانون داوری, تجارت بینالملل}
    Shadi Habibi

    The principle of sovereignty of the will as one of the principles governing the conclusion of international contracts means that contracts are subject to the law that is agreed upon by the parties to the contract; This principle is found in Article (27) of Iran's International Commercial Arbitration Law, and it is the Persian translation of Article (28) of the UNCITRAL Model Law, which has led to the issue in the following article: that is, the existence of two different conflict resolution rules in Article (968). Civil Law and Article (27) of Arbitration Law; According to Article (968), Iranians who are parties to an international contract do not have the authority to determine the law governing the contract, and according to another (Article 27), they have this authority to a large extent. The aim of the article is to analyze which of these two rules is the governing rule: the old theory of the rule of the law of the place of conclusion of the contract or the theory of the rule of the rule of will (the law chosen by the parties). Also, the first part of Article (968), which includes the rule of the law of the place where the contract is concluded, is mandatory or optional. Finally, the findings show that the solution to the conflict is the choice of the latter theory (the choice of the law governing the place of conclusion of the contract) and because the provisions of the Civil Law regarding the obligations arising from the sale contract are basically optional, the rule of conflict that makes the place of contractual obligations subject to the law The conclusion of a contract should logically be considered an optional rule.

    Keywords: Sovereignty of the Will, Parties to the Contract, Article (968) of the Civil Code, Article (27) of the Arbitration Law, International Trade}
  • سید حسن طباطبائی، محمدجواد رضایی زاده

    قرارداد یکی از مهم ترین نهادهای حقوقی است که از دیرباز در تاریخ بشریت وجود داشته است و شاید بتوان گفت که هنجارهای مربوط بدان از کهن ترین هنجارهای حقوقی است. ازاین روی تاریخ تحول نظام های حقوقی، رابطه مستقیم با تطور هنجارهای حقوقی مربوط بدان در جوامع و فرهنگ های گوناگون حقوقی و اشکال متفاوت دولت دارد. عمده ترین تحول حقوقی و قضایی مربوط به عصر حاضر را می توان به شکل گیری حقوق اجتماعی در دهه های پایانی قرن 19 مربوط دانست. پرسش اصلی این پژوهش آن است که می توان برای قایل به تاثیرپذیری نهاد حقوقی قرارداد از عوامل غیرحقوقی شد؟ در پاسخ به نظر می رسد قرارداد به عنوان نهادی اجتماعی می تواند متاثر از عوامل غیرحقوقی نیز باشد. به نظر می رسد قرارداد دارای عناصری است که در هر نظام تحولاتی را به خود دیده است که در این مقاله به بحث در مورد آن به صورت توصیفی تحلیلی خواهیم پرداخت. به عنوان نتیجه می توان گفت قرارداد نهادی صرفا حقوقی نیست و نمی توان با رویکرد پوزیتویستی به این نهاد نگریست و تحت تاثیر عوامل اجتماعی تحولاتی را شاهد بوده است.

    کلید واژگان: قرارداد, تحول, حاکمیت اراده, هنجارگرایی, واقع گرایی}
    seyed hasan tabatabai, MohammadJavad Rezaeizadeh

    The contract is one of the most important legal institutions that has existed for a long time in the history of mankind, and it can be said that the norms related to it are among the oldest legal norms. Thus, the history of the evolution of legal systems is directly related to the evolution of related legal norms in different legal societies and cultures and different forms of government. The most important legal and judicial developments of the present era can be attributed to the formation of social rights in the last decades of the 19th century. The main question of this research is whether it is possible to believe that the legal entity of the contract is affected by non-legal factors? In response, it seems that the contract as a social institution can also be affected by non-legal factors. It seems that the contract has elements that have undergone changes in each system, which we will discuss in this article in a descriptive-analytical manner. As a result, it can be said that the institutional contract is not purely legal and can not be viewed with a positivist approach and has witnessed changes under the influence of social factors.

    Keywords: Contract, evolution, rule of will, normativeness, realism}
  • محمدرضا بوربور*
    نیازهای روزافزون جوامع، ضرورت دخالت دولت در امور تجاری و اقتصادی را ایجاب و بهبود کیفیت و عملکرد نظام حقوقی حاکم بر قرارداد دولتی در پرتو توجه به برخی از اصول نظری و تجربیات عملی ممکن است. با افزایش جمعیت و گسترش روزافزون وظایف دولت در جهت تامین منافع عمومی، دولت ها ناگزیر از انعقاد قراردادهای مختلف از نوع حاکمیتی و خصوصی می باشند. قراردادهای منعقده دولتی علیرغم حفظ بنیان های کلاسیک و مرسوم خود به صورت یک توافق میان طرفین قرارداد و تابع اصول تمام قراردادها دارای آثاری هستند که آن ها را از قراردادهای عام متمایز نموده و قواعدی بر آن ها حاکم است که استثناء بر اصول و قواعد عام حاکم بر قراردادهای خصوصی است. در حقوق انگلستان در هنگام اجرای قرارداد و بروز اختلاف بین طرفین قرارداد موضوع در دادگاه عمومی مطرح شده و مورد رسیدگی قرار می گیرد. دولت مانند طرفین قرارداد، در بخش خصوصی ناگزیر از تحلیل اقتصادی حقوقی حاکم بر قرارداد می باشد. در ایران انعقاد این نوع قراردادها با توجه به ساختار اقتصادی و اجتماعی و تفوق مطلق دولت، از ویژگی و امتیازات ویژه ای برخوردار هستند که اشخاص حقوق خصوصی از آن بهره مند نیستند. در انگلستان نیز این نوع قراردادها که یک طرف آن دولت است از ویژگی خاصی برخوردار می باشند و این امر الزاما برای ارایه خدمات عمومی نیست، بلکه برای منفعت عمومی مطرح است. بنابراین در این مقاله آثار قراردادهای دولتی در حقوق ایران و انگلستان مورد بررسی تطبیقی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: قرارداد دولتی, اعمال اداری, نظم عمومی, حاکمیت اراده, خدمات عمومی}
    Mohamadreza Burbur *
    The growing needs of societies necessitate the need for government intervention in business and economic affairs, and it is possible to improve the quality and performance of the legal system governing government contracts in the light of some theoretical principles and practical experiences. With the increase of population and the increasing expansion of government duties in the public interest, governments are forced to conclude various contracts of public and private type. Government contracts, in spite of preserving their classical and customary foundations, are an agreement between the parties to the contract and subject to the principles of all contracts. It is a private contract. In English law, when a contract is executed and a dispute arises between the parties to a contract, the matter is brought before a public court. The government, like the parties to the contract, is inevitably subject to the legal economic analysis governing the contract in the private sector. In Iran, concluding such contracts, due to the economic and social structure and absolute supremacy of the government, have special features and privileges that private law entities do not enjoy. In the United Kingdom, this type of contract, in which the government is a party, has a special feature and this is not necessarily for the provision of public services, because in this country the concept of public services is not known, but the public interest. Therefore, in this article, the effects of government contracts on the law of Iran and the United Kingdom are comparatively examined.
    Keywords: Government contract, Administrative Functions, Public Order, Rule of Will, Public Services}
  • فرزاد ولدبیگی، عبدالرضا علیزاده*
    اصل ابتکار عمل اصحاب دعوای مدنی، یکی از اصول راهبردی دادرسی مدنی است. براساس این اصل، آن چه در شکل گیری، استمرار و اختمام فرایند دادرسی مدنی نقش نخست را ایفاء می کند اراده ی اصحاب دعوا است. در خصوص مبانی این اصل بین حقوقدانان اختلاف نظر است. برابر نظریه ی اتهامی بودن دادرسی، دعوا شیء متعلق به طرفین آن است و دادرس بدون آنکه در کشف حقیقت امر، آن چنان که هست مشارکتی داشته باشد به واقعیتی تشریفاتی اکتفا می نماید و وجدان او صرفا با اتکا به آن چه طرفین با ابراز دلیل نزد او اثبات می کنند اقناع می شود. بر مبنای نظریه ی عدالت آیینی، دادگاه باید با توجه به دلایل ابراز شده توسط متداعیین، آنچه را صحیح می داند مورد حکم قرار دهد و تصمیم دادگاه باید مستدل و مستند به حکم قانون و مدارک موجود درپرونده و از زاویه ی دادرسی عادلانه مورد ارزیابی قرار گیرد. برابر اصل حاکمیت اراده نیز اراده ی اصحاب دعوا در کنترل جنبه های مختلف از دادرسی مدنی: از جمله شروع و ادامه ی دادرسی و همکاری میان اصحاب دعوا و دادگاه تجلی می یابد و دادگاه باید با توجه به جنبه هایی از دادرسی مدنی که طرفین تحت اصل حاکمیت اراده کنترل می کنند عمل کند.جایگاه این اصل در حقوق ایران نیز مورد توجه بوده و شواهد عدیده ی قانونی از اقدامات قضایی دادرس با عطف به درخواست های متداعیین قابل ملاحظه است که از زاویه ی اتهامی بودن نظام دادرسی ایران که از جمله مبانی توجیه گر اصل است قابل توجیه می باشد.
    کلید واژگان: اصل ابتکار عمل اصحاب دعوا, اتهامی بودن دادرسی, عدالت آیینی, حاکمیت اراده}
    Farzad Valadbeigi, Abdollreza Alizadeh *
    The principle of initiative of civil litigants is one of the strategic principles of civil proceedings. Based on this principle, what plays the first role in the formation, continuation and termination of the civil proceedings is the will of the litigants. There is a difference of opinion among jurists regarding the basics of this principle. According to the theory of accusatory proceedings, the dispute belongs to the parties, and the judge, without participating in the discovery of the truth of the matter, as it is, is satisfied with a ceremonial reality, and his conscience is based solely on what the parties prove to him by expressing their reasons. They do, it is persuasive. Based on the theory of ritual justice, the court should judge what it considers to be correct according to the reasons expressed by the defendants, and the court's decision should be substantiated and documented according to the law and the evidence in the case and evaluated from the perspective of a fair trial. According to the principle of the sovereignty of the will, the will of the litigants is manifested in controlling various aspects of the civil proceedings: including the initiation and continuation of the proceedings and the cooperation between the litigants and the court. The place of this principle in Iranian law is also of interest and it is noticeable that there are many legal evidences of the judicial actions of the judge with regard to the requests of the defendants, which can be justified from the point of view of the accusation of the Iranian judicial system, which is one of the bases justifying the principle. is.
    Keywords: The principle of the initiative of litigants, accusativeness of proceedings, ritual justice, sovereignty of will}
  • کبری هیبتی گوجانی، محمدعلی اعلایی فرد*، علی پورجواهری

    موضوع این رساله تبیین قانون حاکم بر قرار داد نقل و انتقال مال معین در حقوق انگلیس و ایران است. در حالی که در حقوق انگلیس اموال منقول وغیر منقول از نظر تحصیل مالکیت، تابع محل وقوع مال و از لحاظ قراردادها تابع قانون حاکم بر اراده هستند، در ایران اموال غیر منقول از لحاظ تحصیل مالکیت تابع محل وقوع مال و اموال منقول تابع محل وقوع عقد است و لکن جابه جایی نمی تواند حقوق مکتسب آنها را از بین ببرد و از لحاظ قراردادها قانون محل وقوع عقد قانون حاکم بر قراردادها است، فلذا اتباع خارجه می توانند قانون حاکم را آزادانه اختیار کنند. با توجه به توسعه تجارت جهانی، هیچ یک از ضابطه های محل وقوع عقد محل اجرای عقد قانون اقامتگاه طرفین نمی تواند جایگزین اصل اراده شود. پیروان اصل حاکمیت اراده معتقدند که اراده حاکمیت وسیعی در تکوین و شکل گیری عقد دارد؛ و درکلیه روابط قانونی، حتی اگر به صورت قرار داد هم نباشد، جاری است.

    کلید واژگان: اموال منقول, اموال غیر منقول, حاکمیت اراده, قانون حاکم, قرار داد مال معین در ایران و انگلیس}
    Kobra Heibati Goujani, Ali Pourjaveheri

    The subject of this article is the clarification of the law governing the contract of transfer of certain property in English and Iranian law. While in English Law, movable and immovable property is subject to address of landed property in terms of acquisition of ownership and in terms of contracts, they are subject to the law governing the determination, in Iran immovable property is subject to address of landed property in terms of acquisition of property and movable property is subject to venue of the contract. However, dislocation cannot destroy their acquired rights, and in terms of contracts, the law of venue of contract is the same as the law governing the contracts. Therefore, foreign nationals can freely apply the rule of law. Due to the development of world trade, none of the regulations of the venue of contract of the venue of implementation of the contract and residence act of the parties can replace the principle of determination. Followers of the principle of the rule of determination believe that the determination has a wide sovereignty in the formation the contract; and it is valid in all legal relations, even if it is not in the form of a contract.

    Keywords: Movable Property, immovable property, Rule of Determination, Governing Law, Certain Property Contract}
  • عبدالرضا محمدی*، صمد علی زاده، رقیه شهابی

    شرط، همانند قرارداد، مظهرحاکمیت اراده و خواست طرفین بوده که در انعقاد قرارداد نقش مستقیم، با واسطه و بسزایی دارد و بنظر بسیاری ار حقوقدانان و فقها، شرط محرک وداعی وانگیزه ایجادی هر عقد است و چه بسا در صورت عدم توافق در شرط، بسیاری از عقود به مرحله فرجام نخواهد رسید، اگرچه درنظر حقوقدانان ایرانی و انگلیسی و حتی فقهای امامیه شرط، یک اصل تبعی است زمانی که شرط مطرح می شود، قراردادی باشد و بدون وجود قرارداد طرح شرط بی معنا خواهد بود در حاکمیت اراده طرفین بواسطه نظارت دولتها درنظام های حقوقی، محدودیت هایی گذاشته اند ولی این محدوینها هیج تاثیری در قدرتنمایی شروط ندارد و این اراده با درنظر گرفتن دیگر اصول از جمله اصل حسن نیت اصل انصاف و اصل نفی عسر و حرج و قایده لاضرر با دخالت قوای مقنن هر کشور در قراردادها مورد حمایت قرار گرفتند ولی از باب نظم عمومی محدودیت هایی در اجرای آن گذاشتند لذا دراین مقاله خواهیم دید که که بواسطه دخالت دولتها افراد آنقدر هم در تعیین شروط آزاد نیستند و حتی فقها بعنوان یک قایده بیان داشتند "مامن عام"الاوقدخص" یعنی هیج اصلی وجود ندارد مگر اینکه تخصیص خورده باشند،برهمین مبنامحدودیت هایی برسر راه این اصل گذاشتند که در بسیاری ازمواردآن محدویت ها نه تنها باحاکمیت دولتها در تعارض نیستند بلکه با نظم عمومی و اخلاق حسنه هم تضادی ندارند، ولی دولتها بنا بر مصالح جمعی نسبت به ایجاد آن محدودیت اقدام کرده اند برهمین مبنا قلمرو شروط با در نظرگرفتن این محدودیتها درهرکشور تعیین می شود..

    کلید واژگان: اصل آزادی شروط, حاکمیت اراده, آزادی قراردادی, شروط ضمن عقد}
    ABDOREZA Mohammadi *, Samad Ali Zadeh, Roghayeh Shahaby

    The condition, like the contract, is a manifestation of the rule of will and desire of the parties, which has a direct, mediated and significant role in concluding the contract, and according to many jurists and jurists, the condition is the stimulus of farewell and creative motivation of any contract. It will not end with contracts, although in the opinion of Iranian and British jurists and even Imami jurists, the condition is a subordinate principle. When the condition is raised, it is a contract, and without a contract, the condition will be meaningless. There are restrictions in the legal system, but these restrictions have no effect on the validity of the conditions, and this will is taken into account by considering other principles such as the principle of good faith, the principle of fairness, the principle of negation of hardship and the rule of no harm with the involvement of each country's legislature. They were supported, but they imposed restrictions on its implementation in terms of public order, so in this article we will see that due to the interference of governments, individuals are not so free in determining the conditions, and even the jurists stated as a rule. No, unless they are allocated, therefore They based restrictions on the principle that in many cases those restrictions not only do not conflict with the sovereignty of states, but governments have acted to create that restriction on the basis of collective interests. Consideration of these restrictions is determined in each country.

    Keywords: Principle of freedom of conditions, Sovereignty of the will, Contractual Freedom, Conditions in the contract}
  • نهال ابراهیم پور، مرضیه افضلی مهر*

    حقوق زوجین در حقوق ایران، فقه و تطبیق آن با انگلیس با هدف بیان نقاط اشتراک، تفاوتها در مقوله مالی با روش تحلیلی، توصیفی می باشد و سوال اصلی، آن تفاوت و شباهتهای حقوق مالی در ایران، فقه و انگلیس چیست و تاریخچه اصل حاکمیت در آنها به چه زمانی باز می گردد؟ فرضیه آن نیز بررسی مبانی فقهی و حقوقی حقوق زوجین باعث تقویت نقاط قوت و بر طرف کردن نقاط ضعف می شود. حقوق مقایسه ای هم باعث پدیدار شدن نقاط مشترک و تفاوتهای دو نظام حقوقی می شود تا در صورت لزوم مورد اقتباس قرار گیرند. دسته ای از آیات قرآن، روایات و قواعد و اصول فقهی می باشد که به نحوی آزادی اراده افراد را مورد حمایت قرار داده اند و نشانگر این می باشند که اسلام به اراده افراد بی اعتنا نبوده و با این وجود که اصل حاکمیت اراده از حقوق اروپایی اقتباس گردیده است اما، فقه غنی اسلام با ابتکار قواعدی مفید به اصل مذکور در حقوق مالی زوجین توجه خاصی مبذول داشته است.

    کلید واژگان: مالی, حقوق, حاکمیت اراده, زوجین}
    Nahal Ebrahimpoor, Marzieh Afzali Mehr *

    The rights of couples in Iranian law, jurisprudence and its adaptation to England with the aim of expression of the sharing point is descriptive and the main question is, what is the difference and similarities of financial rights in Iran, jurisprudence and English and the history of the principle of rule in them? Thus, examining the legal and legal basis of the rights of couples will strengthen the strengths and weaknesses of the parties. Comparative law also causes the emergence of common points and differences between the two legal systems to be adapted. The verses of the Quran, traditions and principles of jurisprudence which have somehow supported the will of the people and show that Islam is not indifferent to the will of the people. Nevertheless, the principle of rule of will is derived from the European law and the rich jurisprudence of Islam has given special attention to the principles mentioned in the couple's financial rights.

    Keywords: financial, Law, Rule of the Will, Married Couple}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال