جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حکمت اشراق" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «حکمت اشراق» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
در عصر سهروردی، بحران مشروعیت و خلاء قدرت مرکزی، وی را بر آن داشت تا با تاکید به نقش و شانی که شهریاران ایرانی در تحقق بخشیدن به هویت و مقام شاهی به تصویر کشیدن، توجه ویژه ای بکند. جایگاهی که متضمن پیوند دین یاری و شهریاری است. سهروردی در آثار خود از سه شهریار آرمانی ایران باستان صحبت به میان می آورد، و آنان را مصداق حاکمان حکیمی می داند که می توانند الگوی مناسبی برای دیگر حاکمان باشند. وظیفه پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که شهریاران ایرانی چه ویژگی خاصی داشتند که به عنوان الگوی دیگر حاکمان در اندیشه سیاسی سهروردی، موردتوجه قرارگرفته اند؟ ازاین رو پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی نقش و شان شهریاران موردتوجه سهروردی در بستر اندیشه ایران باستان و همچنین روایت سهروردی از آن، به این مهم پاسخ دهد. فرضیه پژوهش را نیز می توان چنین صورت بندی نمود که اصلی ترین رکن و وجه ممیزه حاکمان حکیم موردنظر سهروردی، تاله و مشروعیت الهی این شهریاران بود که موجبات جلب نظر سهروردی را به عنوان الگویی مطلوب فراهم آورده است. مشروعیت الهی وتالهی که خود را به صورت فر ایزدی متجلی می کرد.
کلید واژگان: سهروردی, حکمت اشراق, اندیشه سیاسی, شاهان آرمانی ایران, فره ایزدیIn Suhrewardi's time, the crisis of legitimacy and the central power vacuum led him to pay special attention to the role and prestige of Iranian shahryars in realizing the identity and position of the monarchy. This position embodies the link between religion and shahryari. Suhrewardi talks about three ideal shahryars of ancient Iran in his works and considers them as examples of wise rulers who can serve as a suitable model for other rulers. The task of this research is to answer the question of what special characteristics Iranian shahryars had that made them a desirable model for other rulers in Suhrewardi's political thought. Therefore, this research seeks to answer this question by examining the role and prestige of shahryars in Suhrewardi's thought on ancient Iran and his narrative about them. The research hypothesis can be formulated as follows: the divine legitimacy and ta'alluh (attachment to God) of these shahryars were the main pillars and distinguishing features of the desired model of wise rulers according to Suhrewardi, which attracted his attention. This divine legitimacy and ta'alluh manifested itself as a divine emanation.
Keywords: Political Thought, Suhrawardi, Hikmat Eshraq, Iran's Idealistic Kings, Farah Ezadi -
آنچه اصالت اندیشه سیاسی سهروردی را نمایان می کند، توجه و تقید وی برای پیدا کردن راه برون رفتی از بحران های سیاسی- اجتماعی عصر خود است. اگر چه برخی سهروردی را اندیشمندی آرمان گرا می دانند و این امر مانعی در فهم درست اندیشه سیاسی وی است، اما آنچه باعث شناخت دقیق تفکر سیاسی سهروردی می شود، تامل بر این نکته است که وی، با ترسیم تصویری دقیق از نابسامانی های زمانه خود و تلاش برای بازسازی جامعه، در صدد خوانشی واقع گرایانه از وضع موجود جامعه هم عصر خود است. بر این اساس، درک سرشت اندیشه سیاسی سهروردی را می توان با به کارگیری روش جستاری اسپریگنز بهتر متوجه شد. مقاله حاضر درصدد طرح این پرسش است که سهروردی بحران سامان سیاسی جامعه هم عصر خود را چگونه ترسیم و با مشاهده این بی نظمی، برای درمان و برون رفت از آن چه راه حلی را تجویز می کند؟ سهروردی واقعیت موجود جامعه خویش را چنین دریافته بود که شکاف های عمیق اعتقادی، تعصب، خشونت های مذهبی و به تعبیر وی چیره شدن ظلمت و تاریکی، زمینه ساز انشقاق آحاد جامعه و همچنین ترویج کننده ظاهرگرایی مذهبی و نهایتا توجیه کننده فساد، ظلم و جور حکام شده است. سهروردی در تلاش است برای چنین جامعه بحران زده ای نسخه درمانی ارایه دهد. بر اساس روش جستاری اسپریگنز می توان فرضیه این پژوهش را چنین بیان کرد که سهروردی گسست معرفتی میان حکمت و حکومت را زمینه ساز بروز و ظهور نابسامانی ها و بحران های جامعه عصر خود می داند. از این رو وی با تبیین وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب، در پی بازسازی رابطه حکمت و حکومت در قالب مشروعیت بخشی به حکومت حاکم حکیم، به عنوان راه حل برون رفت از بحران سامان سیاسی است.
کلید واژگان: اندیشه سیاسی, حکمت اشراق, سهروردی, روش جستاری اسپریگنز, بحران سامان سیاسیWhat shows the originality of Suhrawardi's political philosophy is his attention and determination to find a way out of the political-social crises of his era. Although some consider Suhrawardi as an idealist thinker, what makes Suhrawardi's political thought accurate is the reflection on the fact that he, by drawing an accurate picture of the chaos of his time and trying to rebuild the society, seeks a realistic reading of The current state of the society is contemporary. The present article aims to raise the question of how to describe the crisis of the political system of our contemporary society, and what solution does he propose to cure it and get out of it? He had perceived the reality of his society in such a way that deep religious divisions, prejudice and religious violence have become the basis for the division of members of the society. Suhrawardi is trying to provide a cure for such a crisis-stricken society. Based on A. Spragens search method, the hypothesis of the current research is based on the opinion that Suhrawardi, by observing the disorder of the society of his era and searching for the causes of this disorder, is of the opinion that the voids and crises created in the social foundations of his era are the basis for the emergence of And there has been an epistemic gap between wisdom and government. By explaining the current situation and delineating the desired situation, Suhrawardi seeks to restore the relationship between wisdom and government in the form of giving legitimacy to the wise ruler's government, as a solution to the crisis of the political system.
Keywords: Political Thought, wisdom of illumination, Suhrawardi, A. Spragens method of search, crisis of the political system -
سهروردی با بازخوانی اندیشه ی ایران باستان و مولفه های آن در پی آن است تا خلاء های معنایی و هویتی به وجود آمده در بستر های اجتماعی عصر خود را با اتخاذ الگوی معنایی نوینی، از مفهوم قدرت و وجوه مختلف آن، جبران نماید. از این رو می توان چنین پنداشت که سهروردی علت العلل چنین خلاء های معنایی- هویتی را در گسستی تاریخی می داند که در زمانه وی بروز و ظهور پیدا کرد. گسستی عمیق میان حکمت و حکومت که نیاز به بازسازی نظام مند فلسفی دارد. وی با پرداختن به مصادیق حاکم مطلوب و تبیین کارویژه های آنان در اندیشه ایرانیان باستان که حاملان حکمت و دریافت کنندگان فرکیانی هستند، به دنبال ترسیم نسبتی میان حاکم و حکمت و فراهم آوردن شرایط امکان آن در جامعه بحران زده خود می باشد. مقاله حاضر در صدد است تا با تکیه بر رویکر نگرش های تفهم زبانی- معنایی و با سود جستن از روش هرمنوتیک واقع بینانه اسکینر (متن محور، زمینه محور) به این سوال مهم پاسخ دهد که، نسبت حکمت و حکومت در اندیشه ی سهروردی چیست؟ برای این امر کوشیده شده ضمن بررسی زمینه و زمانه ی سهروردی، مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی نظام فلسفی وی نیز مورد توجه قرار گیرد تا درک درستی از ماهیت اندیشه ی سیاسی سهروردی به دست آید. فرضیه ی پژوهش حاضر آن است که در چارچوب نظام فلسفی-سیاسی سهروردی، این دو مقوله بنیادین و مهم نسبت و رابطه ای التزامی با هم دارند.
کلید واژگان: حکمت, شهود, فرکیانی, حکمت اشراق, حکمت خسروانی, سهروردیBy re-reading the thought of ancient Iran and its components, Suhrawardi seeks to compensate for the semantic and identity gaps created in the social contexts of his time by adopting a new semantic model of the concept of power and its various aspects. Therefore, it can be assumed that Suhrawardi considers the cause of such semantic-identity gaps in the historical rupture that appeared in his time. A profound rift between wisdom and government that requires a systematic philosophical reconstruction. He seeks to draw a relation between the ruler and wisdom and provide the conditions for its possibility in his crisis-stricken society by dealing with the examples of the ideal ruler and explaining their characteristics in the thought of the ancient Iranians who are the bearers of wisdom and the recipients of Farkiani. The present article seeks to answer the important question of what is the relationship between wisdom and government in Suhrawardi's thought by relying on the approach of linguistic-semantic understanding attitudes and using Skinner's realistic hermeneutic method (text-based, context-based). ? For this purpose, while examining the background and time of Suhrawardi, the ontological and epistemological foundations of his philosophical system have been considered in order to gain a correct understanding of the nature of Suhrawardi's political thought. The hypothesis of the present study is that in the framework of Suhrawardi's philosophical-political system, these two fundamental and important categories have an obligatory relationship.
Keywords: wisdom, intuition, Farkiani, Wisdom of Illumination, Wisdom of Khosravani, Suhrawardi -
مقاله حاضر به بررسی فهم سهروردی از شاهنامه فردوسی می پردازد. شاهنامه همواره بازتاب دهنده هویت ایرانی و تداوم تاریخی آن در دوره اسلامی بوده است و تفاسیر و تعابیر مختلفی از حکایت ها و شخصیت های آن عرضه شده است. یکی از این مکاتب تفسیری حکمت اشراق سهروردی است که به طور خاص در رساله های فارسی او عرضه شده است. مقاله حاضر بر فهم و درک سهروردی از شاهنامه و مضامین آن متمرکز است و می کوشد وجوهی از آن را که به مباحث فلسفه سیاسی مرتبط اند، مورد تاکید قرار دهد. بی تردید هانری کربن مهم ترین اندیشمندی بود که در دوران معاصر به نسبت حکمت اشراق و شاهنامه توجه کرده است. در این مقاله با بهره گیری از برخی تاملات کربن در باب آنچه وی «گذار از حماسه پهلوانی به حماسه عرفانی» خوانده است، می کوشیم وجوهی سیاسی از این گذار را در حکمت اشراقی و به طور گسترده تر در تاریخ اندیشه اسلامی در ایران، مورد مطالعه قرار دهیم.کلید واژگان: حماسه, حکمت اشراق, فردوسی, سهروردی, اندیشه ایرانشهریThis article examines Suhrawardi's understanding of Ferdowsi's Shahnameh. In Iranian intellectual history, Shahnameh has always reflected Persian identity and its historical continuity in the Islamic period. Various interpretations of this Persian epic's stories and characters have been presented in Persian literature, philosophy, and mysticism. One of these interpretive schools is the Illuminationist Doctrine (Hikmat Al-Ishraq) of Suhrawardi, which is presented explicitly in his Persian treatises. This article focuses on Suhrawardi's understanding of Shahnameh and its themes, trying to emphasize aspects of it that are related to the topics of political philosophy. Among contemporary scholars, Henry Corbin was the most important thinker who paid attention to the Illuminationist philosophy and its connection with Shahnameh. In this article, using some of Corbin's reflections on what he called "the transition from the heroic epic to the mystical epic," we try to examine the political aspects of this transition in the works of Suhrawardi and, more broadly, in the history of Islamic thought in Iran.Keywords: epic. Hikmat Eshraq, Ferdowsi, Suhravardi, Iranshahri Thought
-
نشریه مطالعات منافع ملی، پیاپی 13 (پاییز 1397)، صص 157 -178
اندیشه سیاسی در هر دوره ای بر اساس دو متغیر زمان و مکان صورت بندی می شود. بدین جهت اندیشه سیاسی در ایران ضمن بهره گیری از فلسفه یونانی، از عناصر ایرانی همچون ایران شهری و وجوه اسلامی برخوردار بوده است. به همین دلیل اندیشه سهروردی همانند اندیشه سیاسی اکثر متفکران مسلمان، ترکیبی از عناصر عرفانی، ایرانشهری، اسلامی و یونانی است. در واقع سهروردی تلاش کرده است که بین عناصر سیاسی غربی، ایرانی و اسلامی سازگاری ایجاد نماید. به همین دلیل بر موضوعاتی همانند حکمت (فیلسوف شاه) یا سوفوکراسی، جایگاه سیاست در سعادت انسانی، تعامل بین اخلاق و سیاست، اتصال بین امر زمینی و آسمانی، عدالت و اعتدال تاکید می کند.
کلید واژگان: سهروردی, اندیشه سیاسی, ایرانشهری, حکمت اشراق, حکمت خسروانی, فلسفه یونانیIn every era, political thought is formed based on two variables of time and place. For this reason, political thought in Iran, while enjoying Greek philosophy, has enjoyed Iranian elements such as Iran and Islamic aspects. Suhrawardi's thought, like the political thought of most Muslim thinkers, is a combination of mysticism, Islamic, Greek and Iranian elements. In fact, Suhrawardi has tried to reconcile Western, Iranian, and Islamic political elements. He emphasizes issues such as wisdom (philosopher of the king), the place of politics in salvation, the interaction between ethics and politics, the connection between the earthly and heavenly, justice and moderation.
Keywords: Suhrawardi, Political Thought, wisdom, Greek philosophy -
در اندیشه سیاسی ایرانشهری شاه سایه خداوند بر زمین است و حضور شاه عادل و فرهمند در راس حکومت موجب خرمی و آبادانی کشور و سعادت و نیکبختی نفوس مردم خواهد شد. فردوسی در شاهنامه کوشید اندیشه شاه آرمانی را بازسازی کند و متناسب با شرایط زمان خود جلوه ای «حماسی» بدان ببخشد؛ اما شهاب الدین سهروردی در قرن ششم دریافتی دیگر از همین نظام اندیشه سیاسی عرضه کرد که از آن به «قرائت عرفانی-اشراقی» از اندیشه سیاسی ایرانشهری تعبیر کرده ایم. شیخ اشراق در آثارش از مولفه ها و مفردات اندیشه ایرانشهری، که به طور کامل در شاهنامه گردآوری شده بودند، برمبنای نظام فلسفی اشراقی خود قرائتی نوین عرضه کرد. در این قرائت جدید «عالم خیال» به مثابه یکی از مهم ترین ابتکارات سهروردی، نقشی اساسی دارد. کارنامه شاهان آرمانی چون فریدون و کیخسرو، که در روایت های کهن جنبه اسطوره ای یا حماسی داشتند، در قرائت سهروردی جنبه عرفانی می یابند و مفاهیمی چون سیمرغ، جام جهان بین، کوه قاف و مانند آن، همگی در نظام فکری اشراقی معنا و مفهوم جدیدی به خود می گیرند. مقاله حاضر به ابتکارات سهروردی در حوزه اندیشه سیاسی ایرانشهری می پردازد.
کلید واژگان: حکمت اشراق, اندیشه ایرانشهری, حکمت خسروانی و اندیشه سیاسی اسلامیAccording to Iranshahri’s political thought, king is the shadow of God on Earth (a symbolic concept) and existence of a just and charismatic king on top of government system guarantees prosperity of the country and the people’s felicity and welfare. Firdausi in his Shah-Nama (Epic of Kings) tried to reconstruct the doctrine of Ideal King and give an epic tone to it based on the demands of his time. Yet, Sohrevardi in the 6th century offered a reading of the same thought system which is referred here as “Gnostic-Illuminationist” reading of Iranshahri’s political thought. In this system “the world of imagination”, introduced by Sohrevardi, is a core concept; mythical aspect of the ideal kings in ancient narratives, such as Fereydun and Kay Khusraw, finds mystical reading, and terms like, Simorq (phoenix), Jam-e-Jahan-Bin (world-displaying cup), Mount Qaf, and so on get new interpretations. The present articles deals with Sohrevardi’s innovations in the area of Iranshahri’s political thought.Keywords: Illumination, Wisdom, Iranshahri's thought, Wisdom of Khaosravani, Islamic Political Thought -
این مقاله به بحث از نسبت وجودشناسی و اندیشه سیاسی در نگرش فلاسفه و حکمای مسلمان، به ویژه در ایران، اختصاص دارد. در نظام های فلسفی قدیم وجودشناسی از اهمیت کانونی برخوردار بود و تمامی مباحث فکری، از جمله اندیشه سیاسی را از خود متاثر می ساخت. فلسفه سیاسی اسلامی نگرشی است آرمان گرا که واقعیت سیاسی موجود را نفی می کند و افقی نوین می گشاید. این سیاست آرمانی اما پشتوانه در وجودشناسی حکمای اسلامی دارد و از همین روی فهم مبانی فلسفه سیاسی اسلامی بدون مطالعه موشکافانه مبانی وجودشناسانه و کی هان شناسانه فلسفه اسلامی میسر نخواهد شد. در بحث حاضر این نکته به ویژه از این جهت اهمیت اساسی دارد که فلاسفه مسلمان معتقد بودند نظام سیاسی مطلوب باید از نظم کی هانی حاکم بر عالم هستی دقیقا الگوبرداری شود. بدین سان هرگونه انسجام یا خلل در نگرش وجودی و کی هانی می تواند تاثیری مثبت یا منفی بر آرمان گرایی سیاسی داشته باشد. در این میان شهاب الدین سهروردی با طرح «حکمت نوری» و تدوین نظام نوینی در کی هان شناسی توانست افق های جدیدی در فلسفه سیاسی آرمانی بگشاید. این مقاله علاوه بر بحث از مبانی آرمان گرایی در فلسفه اسلامی به طور خاص مورد حکمت الاشراق را نیز بررسی خواهد کردکلید واژگان: فلسفه اسلامی, وجودشناسی, آرمان گرایی, حکمت اشراق, عالم خیالIn this paper, we focus on the relationship between ontology and political thought in Moslem philosophers’ views, especially in Iran. According to ancient philosophical systems, the ontological point of view is very important, and every intellectual argumentation, including political one, must be understood in the light of ontology. Islamic political philosophy consists in an idealism that rejects the political reality and opens new ideal horizons. This political idealism is based on the ontological foundations of Islamic philosophy; therefore, understanding Islamic political philosophy implies understanding its ontological and cosmological basis. This is important for the present article, especially in this point that according to Muslem philosophers an ideal political system should be of the same system as the whole cosmos. Discussing the basis of ideaism, the present paper, as a case study, aims to show that the Illuminationist philosophy of Suhrawadi has elaborated a new ontological system, based on the Light, and therefore, it can provide a new model for ideal politics.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.