به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سیدعبدالحسین لاری » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سیدعبدالحسین لاری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین اصغری
    نهضت آیت الله سید عبدالحسین لاری، از مجتهدین و مبارزان عهد ناصری، در جنوب کشور از مهم ترین حرکت های اسلامی دوران معاصر است. ایشان ضمن مبارزه عملی با استبداد داخلی و استعمار خارجی، به اصلاح عقاید عامه پرداخته و رهبری فکری مردم را نیز در آن برهه حساس بر عهده گرفته است. هدف این پژوهش بررسی علل و عوامل ناکامی جنبش سید لاری بوده و بدین منظور ابتدا نهضت ایشان بر اساس عناصر عمومی جنبش ها شامل رهبری، مردم، ایدئولوژی، چارچوب سازی ذهنی، شبکه تشکیلاتی، قدرت نظامی و ثروت مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس علل ناکامی آن بر اساس عناصر مذکور تحلیل شده است. این پژوهش بر اساس روش توصیفی– تحلیلی انجام گرفته است.
    کلید واژگان: نهضت, سیدعبدالحسین لاری, استعمار, حکومت اسلامی, ظلم}
    Hossein Asghari
    Ayatollah Sayyed AbdulHusein Lari’s movement in Naseri’s era is considered to be one of the most prominent contemporary Islamic movements. He, as the intellectual leader, opposed domestic totalitarianism and foreign imperialism beside reforming people’s beliefs. Since the aim of this paper was to review reasons and factors of his movement, general components like leadership, people, ideology, mindset, organizational network, military forces and wealth have been studied followed by reasons of failure based on the so-called factors. In this study, descriptive and analytical approach has been applied.
    Keywords: Movement, Sayed AbdulHusein Lari, Imperialism, Islamic State, Oppression}
  • فرهاد زیویار، وحید کارگر جهرمی *، سید احمد عسکری
    سیدعبدالحسین لاری از مراجع بزرگ عصر قاجار در فارس به شمار می آید که اقدامات تاثیرگذاری در تاریخ انقلاب مشروطیت از خود به جای گذاشت. او هر چند با انتشار رساله های متعدد سیاسی به دفاع از مشروطیت پرداخت اما تلقی او در حمایت از نظام مشروطیت با نظر عالمان دیگر تفاوت داشت و نظرات او با اندیشه سیاسی طرفداران مشروطه مشروعه مانند شیخ فضل الله نوری نزدیک تر بود؛ اما در عمل در نقطه ی مقابل آنها قرار گرفت. هدف از این پژوهش بررسی ماهیت تشکیل مجلس و ویژگی ها و اهداف آن در اندیشه سیاسی سیدعبدالحسین لاری با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی است. یافته ها و نتایج این پژوهش نشان می دهد که سید لاری از تشکیل مجلس شورای اسلامی که ریاست آن را فقیه جامع الشرایط برعهده بگیرد حمایت می کرد و اعتقاد داشت قانون مجلس باید بر اساس قوانین شرعی اسلام به نگارش درآید. به همین دلایل با استناد به آیات قرآن و کلام معصومان، مخالف خود با مشروعیت سلطنت را اعلان داشت و حتی حکم جهاد علیه حکومت محمدعلی شاه قاجار صادر کرد.
    کلید واژگان: سیدعبدالحسین لاری, مجلس شورای اسلامی, اندیشه سیاسی, مشروطه, مشروعه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال