به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرف » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عرف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یعقوب علیزاده *

    حقوق شهروندی به عنوان موضوعی در حال تغییر، همواره نیازمند طرح مصادیق آنان و همسویی با خواسته های مردم و گروه های اجتماعی برای بهبود وضعیت زندگی در ابعاد سیاسی، اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی الزامات حقوق شهروندی در دهه چهارم انقلاب اسلامی با تاکید بر نقش عرف در آراء امام خمینی است. بدین معنا که بر مبنای «خیر عمومی» الزامات حقوق شهروندی در دهه چهارم انقلاب اسلامی از منظر عرف شامل چه مواردی است؟ پژوهش حاضر این فرضیه را مطرح کرده که حقوق شهروندی برای دهه چهارم انقلاب اسلامی از منظر خیر عمومی، شامل حقوق اقتصادی، اجتماعی و حقوق مدنی و سیاسی است که مصادیق و اصول آن در آراء امام خمینی (ره) مطرح شده و برحسب تغییرات، نقشه راهی برای دهه چهارم انقلاب اسلامی است. ابعاد حقوق اجتماعی، شامل حق بر عدالت، سلامت، حمایت از زنان و کارگران است؛ حقوق اقتصادی نیز علاوه بر عدالت اقتصادی، مبارزه با تبعیض و نابرابری و فساد را مطرح می کند و حقوق سیاسی-مدنی نیز پشتوانه انتقاد از مدیران جامعه، حق اظهارنظر و حاکمیت قانون را در بر می گیرد. مصادیق حقوق شهروندی پوشش دهنده خیر عمومی در جامعه اسلامی بوده و می توانند به عنوان الزامات حقوق شهروندی در پرتو تغییرات زمانه و عرف در نظر گرفته شوند. در مقاله حاضر از روش توصیفی و تحلیلی و ابزار کتابخانه ای استفاده شده است. چارچوب نظری مقاله نیز همسو با موضوع بحث حاضر، خیر عمومی است.

    کلید واژگان: حقوق شهروندی, عرف, انقلاب اسلامی, امام خمینی, تفاهم عرفی}
    Yaghoub Alizadeh *
    Introduction

    Citizenship rights are an important and influential issue in the contemporary world, which has different dimensions. In this context, the laws of the countries on the one hand and international documents in the form of human rights issues on the other hand, try to regulate the rights and needs of people in different societies without considering ethnic, racial, religious and linguistic considerations. give In the Constitution of the Islamic Republic of Iran, although it is not explicitly mentioned under the title of citizenship rights, there are clear signs of recognition of the nation's rights, including the right to freedom of speech, assembly, participation, and the right to self-determination, equality, and justice. Covers In addition, in the opinions of the founder of the Islamic Revolution of Iran, various aspects of citizenship rights have been proposed based on religious and jurisprudential attitudes, which require a detailed explanation and recognition in the light of contemporary developments and conditions. Considering the importance of the nation's rights in the eyes of Imam Khomeini (RA) and internal laws, including the constitution, the discussion of citizenship rights or the nation's rights is an obvious necessity for the political system of the Islamic Republic of Iran in different periods, including the fourth period of the Islamic Revolution. In the present research, the aim is that citizenship rights, in addition to requiring changes in the light of time changes and along with political and social requirements, require adherence to fundamental principles that can protect the rights of citizens in any situation, without ethnic considerations. , support linguistic, sexual, racial or extra-legal matters. Therefore, one of the requirements of citizenship rights is to rely on principles and rules that provide the ability to transform into inclusive, comprehensive and at the same time diverse laws for pluralistic societies such as Iran. From another point of view, it should be said that the analysis of the state of citizenship rights in the fourth decade of the Islamic Revolution can make it possible for policy makers and educational, legal, legal and media practitioners to provide conditions to shed light on previous weaknesses. , the damages related to the realization of citizenship rights should be removed and the ground should be provided for possible revisions in future decisions and plans. In addition, what is mentioned today under the title of "public good" is beyond the various dimensions of citizenship rights, which can be considered as a framework for identifying examples of citizenship rights and their plan for the fourth decade of the Islamic Revolution.Research background Ramezanipour and Ismaili (2019) in the article "The position of citizenship rights in the political style of Imam Khomeini (RA) and Ayatollah Khamenei, focusing on the three components of the right to freedom of speech and opinion, the right to participate in determining one's destiny, and the right to party and organize They concluded that the view and action of Imam Khomeini (RA) is a value view based on freedom of thought and action. Also, Ayatollah Khamenei has considered civilization to be impossible without freedom of thought. The discussion of maximum participation in practice has been emphasized by both cases. Afshar Ahmadi et al.'s article (2017) entitled "Individual rights of citizenship in the Islamic Republic of Iran with the jurisprudential approach of Imam Khomeini (RA)" has stated that individual human rights including the right to self, recognition and realizing the true position of the individual as Ashraf al-Kharqat, and also by referring to verses and traditions, recognizes the rights and property of citizens in the society as the foundation of the system of citizenship rights in his jurisprudence. Ansari and Nazari (2014) in the article "Basics and principles of citizenship rights in the thought of Imam Khomeini (pbuh) and its differences with citizenship rights in the West" pointed out some differences that are specific in the opinions of Imam Khomeini (pbuh) Achieving basic freedoms by considering the right to good and forbidding evil as a universal duty (extreme freedom), active and effective participation of women (against extreme feminism), paying attention to the rights of ethnic, racial and religious minorities. Oppression of minorities in the West) and attention to virtue-based citizenship training (against superficial citizenship in the West only for participation) are mentioned. Mousavi Bejnvardi and Mehrizi Thani (2013) in the article "Citizenship Rights from the perspective of Imam Khomeini (PBUH)" stated that the theoretical approach of Imam Khomeini (PBUH) is based on the rights of the Ummah. His vision is based on rights-oriented and giving importance to citizenship rights including freedom, justice and security and the rights derived from them. Therefore, creating a discourse around their opinions is one of the main foundations of citizenship rights in the Islamic system.

    Research method

    Descriptive and analytical methods and library tools are used in this article. The theoretical framework of the article is also in line with the topic of the current discussion, public good.

    The final result

    Analytical framework of the public good, referring to the requirements of citizenship rights for the fourth decade of the Islamic Revolution, shows that Imam Khomeini's opinions also pay attention to the elements of freedom of expression, political participation, the right to self-determination, expression of opinions and beliefs within the framework of the law, and protection of privacy. It has paid attention to the privacy of individuals as well as the responsibility of citizens towards building society. Therefore, it should be said that rights and obligations are inseparable elements of citizenship rights, which need more clarification in the fourth decade of the revolution. However, inferring from the opinions of Imam Khomeini (RA) and in the light of the principle of public good, it should be said that the establishment of a national institution of citizenship rights by using the role of customs in determining the examples of citizenship rights and re-reading the principles and foundations of citizenship rights based on the constitution and principles 24 to 26 of the Constitution or the principle of the nation's sovereignty, etc., will be the ways to present a model of Islamic citizenship. In fact, the "rights of the nation" should be considered the heart of the constitution and should be considered even in possible changes to the constitution and other laws. The crystallization of these fundamental rights in the Constitution of the Islamic Republic of Iran is a clear sign of the manifestation of "dignity-based governance" and "righteous governance", the elements and requirements of which are expressed in the opinions of Imam Khomeini (RA) and require explanation and explanation based on his wishes. Changeable citizens.

    Keywords: Civil Rights, Custom, Islamic Revolution, Imam Khomeini, Customary Understanding}
  • سید مهدی حجتی*، امیر وطنی

    «نظم عمومی» اصطلاحی است فراگیر در حقوق موضوعه که در عرصه های مختلف حقوقی منشا آثار متعدد است با این حال حساسیت حقوق کیفری، تبیین این مفهوم در این عرصه از دانش حقوق را بیش از دیگر حوزه های حقوقی برجسته ساخته است . در جهت تبیین ماهیت نظم حقوقی دو نظریه حقوق طبیعی و حقوق اثبات گرا مطرح شده است . پیروان مکتب حقوق طبیعی نظم عمومی را برآمده از ساختارهای اجتماعی و معلول قواعد زندگی اجتماعی می دانند حال آنکه قایلان به مکتب اثباتی، نظم عمومی را صرفا زاییده‏ی حقوق موضوعه دانسته‏ و منشا وجود و اعتبار آن را در قوانین می بینند. با این حال به‏نظر می‏رسد نظم عمومی ماهیتا حد واسطی است میان جامعه ی بدون قانون و جامعه قانونی که از طرفی قوام دهنده ی قوانین جامعه است و از طرف دیگر خود از قوانین و الزامات حقوقی قوام می‏گیرد و بر این اساس در میانه‏ نظرات دو مکتب پیش‏گفته تکوین می‏یابد. نظم عمومی مفهومی است پیچیده و مبهم که رازگشایی از مصادیق و دلالت آن جز با مراجعه به عرف زندگی و رفتار شهروندان ممکن نیست و این مساله خود سبب اهمیت یافتن مطالعه عرف در جهت تفسیر نظم عمومی می‏گردد . عرف مفسر بایستی دارای عنصر مادی و معنوی و نیز شرط الزام آوری و عمومیت باشد که شرح مفصل آن در متن مقاله منعکس گردیده است .

    کلید واژگان: نظم عمومی, نظم اجتماعی, عرف, عرف مفسر}
    Seyed Mehdi Hojjati *, Amir Vatani

    "Public order" is a universal term in the subject law that is the source of many works in various legal fields. However, the sensitivity of criminal law has highlighted the explanation of this concept in this field of legal knowledge more than other legal fields. In order to explain the nature of legal order, two theories of natural law and positivist law have been proposed. The followers of the school of natural law consider public order to be derived from social structures and the result of the rules of social life, while those who believe in the positive school consider public order to be merely a product of subject law and see its source of existence and validity in law. However, public order seems to be inherently a mediator between a lawless society and a legal society, which on the one hand is the consolidator of the laws of the society and on the other hand is consistent with the laws and legal requirements, and accordingly It develops between the views of the two aforementioned schools. Public order is a complex and ambiguous concept that can not be deciphered from its examples and implications except by referring to the custom of life and behavior of citizens, and this issue makes the study of custom important in order to interpret public order.

    Keywords: Public Order, Social order, custom, interpreter custom}
  • سعید صفی شلمزاری*، مهدی طاهری

    دست یابی به قطعیت، حجیت، صحت استناد و انتساب به شارع در دانش های فقهی، تنها از مسیر مراجعه به منابع فقه به عنوان منبع جوشش تفکر و تفقه میسر و ممکن خواهد بود. «قرآن» و «سنت» دو منبع اصلی فقه و فقه سیاسی قلمداد گردیده و حجیت سنت در فقه سیاسی؛ هرچند تابعی از حجیت قرآن قلمداد می شود، اما سنت را به دلیل تبیین و تفصیل قرآن کریم، باید غنی ترین منبع فقه سیاسی به شمار آورد. اجماع در فقه سیاسی شیعه تنها در صورتی می تواند به عنوان منبع صدور حکم و الزام سیاسی باشد که کاشف از قول معصوم باشد. ادراکات بدیهی و قطعی عقل در فقه سیاسی تشیع حجت بوده و سایر تاملات عقلانی به معیار و ملاک معارف قطعی وحیانی مورد توجه فقهای شیعه بوده است. جایگاه عرف، بیش تر در تشخیص موضوعات و مصلحت به عنوان تطبیق بر مصادیق در فقه سیاسی کاربرد دارد، اما به عنوان منبعی مستقل به شمار نمی آید. قراردادهای اجتماعی در صورتی که مستنبط از منابع اصیل دینی باشند، در واقع بازگشت به کتاب و سنت داشته و دیدگاه قرارداد اجتماعی غربی، قرابتی با فقه سیاسی شیعه ندارد.

    کلید واژگان: فقه سیاسی, سنت, اجماع, عقل, عرف, قرارداد (قراردادهای اجتماعی)}
    saeed safiShalamzari *, mahdi taheri

    Certitude, authority and authenticity in citing a document in support of legal matters can be obtained by referring to the sources in Islamic jurisprudence as the main source for starting deliberation on jurisprudential issues. The Qur’Án and the Sunnah (of the Prophet Muhammad) are believed to be the two main sources for Islamic jurisprudence and political jurisprudence. The authority of the Sunnah in political jurisprudence, though it is based on the authority of the Qur’Án, has to be considered as the richest source for deducing judgements in political jurisprudence as it serves to explain and expound the QurÞÁnic doctrines. Consensus (ijmÁÝ ) in ShiÝi political jurisprudence can be taken as both a source for issuing judgments and political obligation only when it serves as an instrument to discover the Sunnah. The self-evident and definite perceptions of the intellect in the ShiÝi political jurisprudence are the authority and other rational deliberations have attracted the attention of the ShiÝi jurisprudents as they correspond with the definite revealed teachings which are themselves a criterion. Custom (Ýurf ) is more used in recognizing the subjects of political jurisprudence, and expedience is applied as an instrument to diagnose the referents of the political subjects. However, it is not taken as an independent source. Social contracts, if deduced from the genuine religious sources, is, in fact, a return to the Holy Qur’Án and the Sunnah and the theory of Western social contract is of no resemblance or relevance to the ShiÝi political jurisprudence.

    Keywords: (political jurisprudence, the Sunnah, consensus, intellect, custom, contract (social contracts}
  • موسی کرمی*

     عرف بین المللی، در کنار معاهدات، در میان منابع صوری حقوق بین الملل، منبع اصلی آن به شمار می رود. افزون بر این، تصمیمات قضایی در کل و رویه قضایی محاکم و دادگاه های بین المللی به طور خاص، دوشادوش آموزه های برجسته ترین حقوقدانان بین المللی، منابع کمکی این شاخه حقوقی را تشکیل می دهند که کارکردشان، اثبات قواعد حقوقی و تعیین قلمرو اجرای آن ها است. بر این پایه، می توان گفت که از سویی، عرف بین المللی یکی از منابع اصلی تصمیمات دادگاه های بین المللی است و از سوی دیگر، دادگاه های بین المللی در تصمیمات قضایی خویش دامنه قواعد عرفی را تعریف و تبیین می نمایند. در این زمینه، دو دادگاه بین المللی یعنی دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق و دادگاه کیفری بین المللی برای رواندا، افزون بر بکارگیری حقوق بین الملل عرفی برای صدور آراء خویش، در روشن ساختن پاره ای قواعد عرفی نیز نقش چشمگیری ایفا کرده اند. از این رو، کنکاش در عملکرد این دو دادگاه بین المللی راجع به بکارگیری و تبیین حقوق بین المللی عرفی سودمند می نماید. دلیل و علت برگزیدن رویه این دو دادگاه، ابهام در قابلیت اعمال حقوق معاهداتی در جریان رسیدگی ها و در نتیجه مراجعه بیشتر به عرف بین المللی و نیز جایگاه برجسته آن ها در حقوق بین الملل کیفری است. بخش نخست مقاله توصیف منابع حقوقی دادگاه ها و با تاکید بر عرف بین المللی است. بخش دوم، شامل تجزیه و تحلیل رویکرد این محاکم در قبال نظریه دوعنصری حقوق بین الملل عرفی است. سپس، محتوای حقوق بین الملل عرفی از نظر صلاحیت و ماهیت آن به کنکاش گذاشته می شود. سرانجام مقاله با جمع بندی و نتیجه گیری به کار خود پایان می دهد. مطالعه فرارو، که آمیزه ای است از ترجمه و پژوهش، می کوشد تا به روشی توصیفی- تحلیلی، به بکارگیری و تبیین حقوق بین الملل عرفی در رویه قضایی دو دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق و رواندا بپردازد.

    کلید واژگان: عرف, رویه قضایی, دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق, دادگاه کیفری بین المللی برای رواندا}
    Mousa Karami *

     International custom, besides treaties, is the principal source of international law among its formal sources. Furthermore, judicial decisions in general and the jurisprudence of international courts and tribunals in particular, along with the teachings of the most prominent international jurists, form the subsidiary sources of this branch of law the function of which is to ascertain the existence of legal rules and determine their scope of application. Accordingly, it could be argued that on the one hand, international custom is one of the main sources of international courts/tribunals and on the other, international courts/tribunals define and clarify the scope of customary rules in their judicial decisions. In this regard, the jurisprudence of two international tribunals namely International Criminal Tribunal for Former Yugoslavia (ICTY) and International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR), in addition to applying international customary law for the issuance of their judgments, have played a notable role in clarification of some customary rules. Therefore, exploring the performance of these two tribunals as to the application and clarification of international custom seems to be profitable. The reason and cause for choosing the jurisprudence of these two tribunals is the ambiguity in applicability of treaty law in the course of trials and consequently increasing reference to international custom and their notable position in International Criminal Law as well. The first section of the article is describing the legal sources of the tribunals with emphasis on international custom. Second section entails analyzing the approach of these tribunals regarding two-element theory of international customary law. Thereafter, the content of international customary law would be studied in terms of its jurisdiction and nature. Finally, the article ends with concluding remarks. The present study which is a mixture of translation and research, through a descriptive-analytic method, attempts to deal with the application and clarification of international customary law in the jurisprudence of ICTY and ICTR.

    Keywords: International Customary Law, Jurisprudence (Case Law), ICTY, ICTR}
  • حسین اسماعیل نسب*
    به منظور برهم نخوردن صلح و ثبات بین المللی و بی کیفر نماندن مجرمان داخلی کشور یوگسلاوی، شورای امنیت سازمان ملل با تجربه تشکیل دیوان های موقت کیفری بین المللی توکیو و نورنبرگ، دیوان دیگری را در فرآیند تحقق اهداف بلند مدت عدالت انتقالی، بنام دیوان بین المللی یوگسلاوی تشکیل داد تا این دیوان بین المللی کیفری موقت، ضمن احترام به اصل قانونی بودن جرم و رسیدگی منصفانه و رعایت حقوق متهمان و متخلفان، قوانین داخلی یوگسلاوی، قواعد پذیرفته شده حقوق بین الملل، اسنادی که از سوی دولت یوگسلاوی پذیرفته شده اند و عرف بین المللی که پیش از تشکیل این دادگاه وجود داشته است؛ استناد کند و جرایم متهمان را مورد شناسایی قرار دهد. از همین رو سوال این پژوهش این است که این دیوان موقت، چه رویکردی را در صدور آرای سال 2002 خود نسبت به چهار پرونده با نام محکومین؛ کوناراک، کواک، وکویک - میلان سیمیک - واسجلویک و کرنوجلاک و استفاده از تخفیف و تبدیل مجازات پس از ارتکاب عمل مجرمانه، اتخاذ کرده است؟ در این مقاله ضمن بررسی آن آرا، به نقد و تحلیل آرا و دفاعیات متهمین و نظریه اصل فردی بودن مجازات ها و تاثیر شخصیت و همکاری متهمین در اعمال شدن تخفیف بعنوان عدالت ترمیمی به شیوه توصیفی- تحلیلی پرداخته ایم (تخفیف مجازات حسب شرایط متهم و جرم در زمان محاکمه).
    کلید واژگان: عدالت ترمیمی, عرف, قواعد بین المللی, یوگسلاوی, دادگاه}
    Hossein Esmaeil Nasab *
    In order not to disturb international peace and stability and keep domestic criminals in Yugoslavia safe, the UN Security Council with the experience of setting up Tokyo-Nuremberg International Criminal Tribunals, formed another tribunal in the process of fulfilling the long-term goals of transitional justice, called the Yugoslav international tribunal so that this transitional Tribunal respects the principle of the lawfulness of criminal proceedings and the fairness , respect the rights of the defendants and offenders, the internal laws of Yugoslavia, the accepted  rules of  international law, the documents accepted  by the Government of Yugoslavia and the international custom that has been established before in order to cite and identify the offenders. Therefore, the question of this research is what approaches the Provisional Tribunal used in issuance of its 2002 judgments against four convicts: Konarak, Kwak, Vukovik - Milan Simic - Vasjlovik and Kornojlac using discounts and post-conviction penalties? Have they committed criminal acts? In this article, while reviewing those opinions, we have analyzed and evaluated the defendants views, the theory of the principle of individual punishment, the effect of the defendants personality and co-operation on the exercise of redress as restorative justice in a descriptive-analytical manner. (Reduction of punishment depending on the circumstances of the accused and crime at trial).
    Keywords: Restorative justice, Customs, international rules, Yugoslavia, Court}
  • اکرم صالحی هیکویی، حسین آبادیان*، نعمت احمدی نسب
    مقاله حاضر به بحث درباره مفهوم حکومت قانون از نظر میرزاملکم خان ناظم الدوله می پردازد. با اینکه درباره زندگی، روزنامه و آثار او کتاب ها و مقالات زیادی نوشته شده، لیکن تاکنون به این پرسش اصلی پاسخ داده نشده است که آیا ملکم خان به ماهیت، مبانی حقوقی و الزامات سیاسی حکومت قانون نظیر حقوق اساسی و تفکیک قوا آگاهی داشت یا خیر؟ تاکنون گفته شده او و برخی دیگر از روشنفکران عصر قاجار تحت تاثیر اندیشه های دوره روشنگری فرانسه قرار داشته اند. فرضیه مقاله حاضر این است که چنین چیزی وجود خارجی نداشته است، برای تبیین موضوع یکی از مهم ترین منابع آن عصر یعنی روح القوانین معیار قرار داده شده، تا معلوم شود برخلاف اصحاب دوره روشنگری که مبانی فلسفی، حقوقی و سیاسی مشخصی برای نظریات خویش داشته اند، روشنفکرانی مثل میرزاملکم خان بنیاد فکری استواری در زمینه ارائه نظریه حکومت قانون ارائه نداده اند. روش تحقیق این مقاله مبتنی بر تحلیل گفتار (Analyze of Discourse) و بررسی تطبیقی اندیشه های منتسکیو و ملکم خان است تا نشان داده شود اندیشه حکومت قانون در نزد این دو تفاوت ماهوی با یکدیگر داشته اند و ملکم خان به الزامات فلسفی و مبانی سیاسی نظریه حکومت قانون آگاهی نداشته است.
    کلید واژگان: منتسکیو, میرزا ملکم خان, حکومت قانون, حقوق اساسی, قانون اساسی, شرع, عرف}
    Akram Salehi Hikoui, Hossein Abadian*, Ne’mat Ahmadi Nasab

    This article discusses the concept of the rule of law in the Mirzamalkam Khan Nazem al-Dawlah viewpoints. Although many books and articles have been written about his life, his newspaper and publications, but this main question has not been answered that whether Malakm Khan knew anything about the foundation, legal basis, and political requirements of the rule of law or not? The requirements such as the basic rights and separation of the forces. It has been said that he and some other intellectuals of the Qajar era have been influenced by the thoughts of the Enlightenment period of France. The hypothesis of the present article is that such a thing has not been existed, in order to explain the subject, one of the most important sources of that age, The Spirit of the Laws, has been considered to show in the contrary of the Enlightenment philosophers, which have had certain legal and political foundations for their views, Intellectuals such as Mirzamalkam Khan did not provide a solid foundation for providing the theory of the rule of the law.
    The methodology of this paper is based on Analysis of Discourse and a comparative study of the ideas of Montesquieu and Malakm Khan in order to show that the idea of the rule of law has major differences with each other, and Malkam Khan has not been aware of the philosophical requirements and the political foundations of the rule of law theory.
    Keywords: Montesquieu, Mirza Malkam Khan, the Rule of Law, Basic Rights, Constitution, ivine Rights, Costume}
  • سیامک بهارلویی*، مسعود راعی دهقی
    حدود چهار دهه از حکومت اسلامی در ایران می گذرد و اکنون یکی از مهمترین مباحثی که حکومت و قانونگذاری اسلامی با آن روبروست، نوع، میزان و چگونگی پیوستگی این حوزه با عرف جامعه است. بحث از میزان ارتباط احکام اسلامی با عرف، بی تردید بحث احکام ثابت و متغیر را در دوران معاصر، ضرورتی اجتهادی و فقهی می نماید. دلیل این ضرورت نیز نیازهای ثابت و متغیری است که در آدمیان وجود دارد و یکی از اولین کسانی که در دوران معاصر، حساسیت مساله زمان و مکان در حوزه دین را به خوبی دریافت، شهید آی هالله «مرتضی مطهری» است که حاصل حساسیت ایشان، مجموعه مباحثی بود که تحت عنوان «اسلام و مقتضیات زمان» مطرح نمود. در این پژوهش، معیار پیوستگی احکام ثابت و متغیر، از دیدگاه شهید مطهری مورد بررسی قرار گرفته و سپس در محورهای ثابت و متغیر، مواردی چند از میان آثار ایشان بازبینی شده است. از این معیارها، می توان به توجه به مصلحت، حفظ آبروی جامعه اسلامی، توجه به پیشرفت و توسعه در جوامع اسلامی، تکیه بر منفعت جمعی و مد نظر قراردادن روح شریعت اشاره کرد. در سرانجام این تحقیق، این نتیجه گرفته شده است که بازنگری در اندیشه شهید مطهری در پذیرفتن مقتضیات زمان و توجه به معیارهای ثابت و متغیر در وضع قوانین اسلامی، کلید حل بسیاری از مشکلات حوزه اجتهاد و فقاهت در عرصه های حقوقی، اجتماعی و سیاسی حکومت اسلامی خواهد بود.
    کلید واژگان: مقتضیات زمان, عرف, اجتهاد, ثابت, متغیر, شهید مطهری}
    Siamak Baharloui*, Masoud Raei Dehaqi
    Approximately four decades have elapsed since the Islamic government was established in Iran. Nowadays one of the most important topics of discussion in which the Islamic government and the legislature are involved is the degree and kind of affinity between the Islamic government and the society’s established custom. No doubt, discussions on the extent to which the Islamic precepts and rulings are related to the established custom of society makes it a jurisprudential and juridical necessity to bring fixed and changing rulings up for discussion. The reason for this necessity lies in the fixed and changing needs of human beings. One of the contemporary thinkers who fully realized the significance of ‘time and place’ in the realm of religion was Shahid MurtiÃÁ MuÔahhari whose concerns for these matters appeared in a collection of issues raised under the title of “Islam and the Exigencies of the Age”. In this research work the criterion of affinity between the fixed and changing rulings have been investigated from MuÔahhari’s viewpoint and concerning the concept ‘fixed’ and ‘changing’ some relevant cases from among his works have been scrutinized. Among these criteria one can refer to the idea of paying attention to the progress and development in Islamic societies, putting emphasis on the common interests, and considering the spirit of the Islamic Law (shariÝah). Having conducted the research, a conclusion has been drawn that a review of Shahid MuÔahhari’s thought reveals the fact that accepting the exigencies of the age and attending the fixed and changing criteria in drawing up Islamic laws will be the solution to the problems in the field of ‘authorized interpretation (ijtihad)’and expertise (fiqÁha) in the legal, social and political realms of the Islamic government.
    Keywords: exigencies of the age, established custom, authorized reasoning, fixed, changing, Shahid MuÔahhari}
  • ستار عزیزی، علی مختاری مطلق
    قواعد عرفی به خاطر دارابودن ویژگی هایی هم چون پویایی و انطباق پذیری وسیع با تحولات روز و تحول همیشگی دامنه موضوعی رویه که انعکاسی از توسعه روابط بین الملل است، از منزلتی متمایز و برتر در میان منابع حقوق بین الملل برخوردارند. فرایند شکل گیری و شناسایی قواعد عرفی اساسا فرایندی مبهم و نامشخص است و ضوابط و معیارهای دقیقی در این رابطه وجود ندارد. مساله تعیین حقوق بین الملل عرفی از دیرباز مورد توجه علمای حقوق بین الملل بوده است ، صاحب نظران و نهادهای حقوق بین المللی مختلفی به این موضوع پرداخته اند، اما دیدگاه های مختلف و مغایری در این خصوص ارائه شده است. سوال اساسی مطرح شده در این مقاله آن است که از میان تئوری های مختلف در تبیین شکل گیری و تعیین قواعد عرفی، کدام تئوری مورد نظر گزارشگر کمیسیون در تبیین و احراز قواعد عرفی بوده و چه معیارهایی را در تعیین این قواعد به کار برده است؟ رویکرد گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بین الملل با تکیه بر رویه قضایی بین الملل این بوده است: عرف و قاعده عرفی، یک نظام دو عنصری مشتمل بر عنصر مادی(رویه) و عنصر ذهنی(پذیرش به عنوان قانون) است که هر دو عنصر برای ایجاد هر قاعده از حقوق بین الملل عرفی تفکیک ناپذیر میباشند. نظر به اینکه عموما تئوری مورد نظر گزارشگر نهایتا به تصویب مجمع عمومی کمیسیون هم میرسد و مورد استناد دیوان بین المللی دادگستری قرار می گیرد، لذا بررسی رویکرد گزارشگر کمیسیون می تواند معیاری راهگشا در تعیین قواعد عرفی برای پژوهشگران حقوق بین الملل باشد.
    کلید واژگان: عرف, رویه دولت ها, اعتقاد حقوقی, دیوان بین المللی دادگستری, کمیسیون حقوق بین الملل}
    Sattar Azizi, Ali Mokhtari Motlaq
    Customary rules have the special position in international law due to characterstic such as wide dynamic and adaptability with update developments of ratione materiae of practice. The process of identification and determination of customary rules is basically vague and uncleare and there is no exact formula and criteria. The problem of determining customary international law has long been of interest to scholars of international law, Experts and several international law institutions have addressed this topic but different and contrary views on this issue is presented. The basic question have arised in this article is that among the various theories to explain the formation and determination of customary rules, which theory to explain the Commission’s Rapporteur and customary rules have been met and what criteria are used in determining these rules? The Special Rapporteur approach has been relying on case law: Custom is twocomponent system consisting of a material element (practice) and subjective element (opinio juris) that both elements to create a rule of customary international law are inseparable. As the general theory of special Rapporteur eventually approved by the commission itself and will be referred by the International Court of Justice, therefore, it can be helpful the analysis of Special Rapporteur`s approach for researchers in determining the customary rules of international law.
    Keywords: Custom, Practice, opinio juris, International court of justice, International law commission}
  • رحیم شاهدی
    فقه امامیه از ویژگی هایی برخوردار است که نظیر آن را در کمتر دانشی می توان یافت. در میان این شاخصه ها سه ویژگی که تا حدودی از گوشه ای از سیمای این دانش، پرده برمی گیرد؛ یعنی جاودانه بودن فقه، فراگیربودن فقه و انعطاف پذیری فقه، دارای اهمیت بیشتری می باشند.
    بیان ویژگی های مزبور، هر انسان آزاداندیشی را به طرح این پرسش بنیادی وا می دارد که دلیل توانمندی و کارآمدی فقه در قبال انبوه نیازهای تمام نشدنی انسان چیست و سازوکار آن کدام است؟
    نوشتار حاضر، به دنبال آن است تا ضمن طرح مبادی موضوع بحث، به تبیین علل و عوامل پویایی و بالندگی فقه در عرصه حیات جمعی انسان پرداخته و به پاره ای از شبهات در این حوزه، پاسخ گوید.
    کلید واژگان: فقه پویا, جامعه متحول, نیازهای انسان, اجتهاد, عقل, عرف, احکام حکومتی}
    Rahim Shahidi
    Shi‘ah fiqh has some characteristics, the like of which cannot be found in most disciplines.We can refer to three of these characteristics, which help to reveal some aspects of this discipline such as everlastingness of fiqh, comprehesiveness of fiqh and flexibility of fiqh which are of special importance.An exposition of the mentioned characteristics urges free thinkers to ask this important question: What is the secret behind the efficiency and ability of fiqh to meet man’s boundless needs and what is its mechanism?Mentioning the basic principles of the subject in question, this article tries to explain the reasons and factors of the high position which fiqh has in man’s social life and to clear up some misgivings about this issue.
    Keywords: dynamic fiqh, developing society, human needs, independent judgement (ijtihad), reason, common sense, governmental judgements}
  • حسین سرتیپی
    دیرزمانی دولت ها به عناون اصلی ترین بازیگران حقوق بین الملل بر تمامیت و یکپارچگی معاهدات اصرار ورزیده و تغییر در هر کلمه ای از یک معاهده دو یا چندجانبه را نیازمند توافق و اجماع تمامی اعضا قلمداد می کردند. با گسترش فضای همکاری و تعامل در روابط چندجانبه کشورها، ایجاد و توسعه کمی و کیفی سازمان های منطقه ای و بین المللی و از سویی دیگر تلاش در جهت جذب حداکثری دولت ها در پیوستن به معاهدات قانون ساز به ویژه معاهدات حقوق بشری و یا معاهدات تاسیس سازمان های بین المللی، موضوع حق شرط مطرح و از سوی جامعه حقوقدانان بین المللی تحت شرایطی مورد پذیرش قرار گرفت. در برخی از موارد چون اعمال این حق در معاهدات موسس سازمان های بین المللی به کارگیری این حق با ابهاماتی روبه رو می باشد که این مقاله به گوشه ای از آن می پردازد.
    کلید واژگان: حق شرط, سازمان های بین المللی, سند تاسیس, عرف, رویه قضایی}
    Hossein Sartipi
    Governments were the main players in international law for a long time and insisted on the integrity of international treaties and believed that changing every word of a bilateral or multilateral treaty would be only possible through collective agreement and consensus of all members. As a result of more cooperation and interaction in multilateral relations among governments، as well as establishment and quantitative and qualitative development of regional and international organizations، and also as a result of efforts made to encourage accession of more governments to international conventions، especially human rights conventions or statutes of international organizations، the issue of the right to reservation has been recognized by the community of international legal experts under specific conditions. In some cases، application of this right to statutes of international organizations is surrounded by ambiguities which constitute the main subject of the present study.
  • حسین جوان آراسته
    انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، متوقف بر «شناخت معروف و منکر» می باشد. اکنون پرسش اساسی این است که تشخیص و تعیین معروف و منکر در صلاحیت چه مرجعی است؟ در پاسخ به این پرسش می توان منابعی مانند: عقل، سیره عقلا، عرف، قانون، فطرت و شریعت را مورد تحقیق و بررسی و محدوده هر یک را در تشخیص معروف و منکر مورد شناسایی قرار داد. عقل فردی با همه امتیازاتی که دارد، اما به سبب محدودیت هایش نمی تواند منبعی برای شناخت معروف و منکر باشد. عرف و سیره عقلا نیز فی نفسه نمی توانند در این زمینه به عنوان منبع معرفی شوند؛ مگر آنکه از سوی شرع، مورد تایید قرار گرفته باشند.
    قوانین، از آن جهت که فرایند مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و بعضا مجمع تشخیص مصلحت را طی کرده اند، مشروعیت داشته و می توان در شناخت معروف و منکر از آنها بهره برد. فطرت خالص و بی شائبه نیز که تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نگرفته باشد، می تواند منبع خوبی برای شناخت معروف و منکر باشد و این تنها در مواردی است که نوع انسانها بر فطری بودن امری توافق داشته باشند.
    از آنجا که احکام شرعی این فریضه از سوی شارع حکیم صادر می شود، بالطبع مصالح و مفاسد واقعی در آن لحاظ شده است، لذا شریعت نیز می تواند منبع قابل استناد و مستقل و بدون محدودیت به حساب آید.
    کلید واژگان: معروف, منکر, عقل, شرع, عرف, قانون}
    Hussein Jawā, N. Arā, Ste
    Performing the obligatory ritual of commanding the good and forbidding the bad rests upon the knowledge of the good and the bad. The basic question is “Who is competent enough to distinguish between the good and the bad? To answer this question, some certain sources such as intellect, practice of the rational people (the Wise), common sense, rules, man’s primordial disposition, and the Divine Law can be investigated andthe limits and boundaries of each in identifying the good and the bad can be determined. Individual intellect with all of its merits cannot be taken as a source of knowledge of the good and the bad because of its limitations. Common sense and practice of the rational people as such cannot be introduced as an authentic source unless they can be confirmedby the Law.
  • نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی
    آیت الله محمد ابراهیم جناتی
    مقاله حاضر در صدد اثبات این ادعاست که مادامی که در بستر زمان تغییر بیرونی یا درونی برای موضوعات حاصل نشود، احکام آنها ثابت خواهد بود و با تغییر موضوعات، احکام آنها نیز متغیر خواهد بود. در این مقاله از دو دیدگاه کلی درباره چگونگی تحول در اجتهاد سخن به میان آمده است دیدگاهی که هویت احکام شریعت در قبال تحولات را دگرگون می سازد و دیدگاهی که احکام شریعت را نسبت به تحولات مستمر با اجتهاد تفریعی و تطبیقی بیان می کند. در این راستا نمونه هایی از توانمندی های دیدگاه دوم بیان شده است.
    کلید واژگان: اجتهاد, زمان و مکان, فقه سیاسی, تحول اجتهاد, عرف, احوال, نظریه اجتهاد}
  • محمود شفیعی
    ((عقل)) و ((عقلانیت)) دو مبحث مبنایی در اندیشه های سیاسی فقهی و کلامی شیعه است که با تفسیر و تعبیری که از آنها به عمل میآید، زمینه ساز یا باز دارنده ((آزادی)) است. در مکتب شیعه، فقی هان اصول گرا با طرح این دو مبحث در عین حال که از اخباری ها فاصله گرفته اند، با نگرش خاصی به تبیین مبحث ((عقل)) پرداخته اند که به تصلب افتاده اند. در مقابل، عموم فقی هان و بالاخص امام خمینی با پرداختن به عناصری مانند ((عرف))، ((سیره عقلا))، ((سیره متشرعه))، ((مصلحت)) و ((اصل اباحه)) به عنوان منابع درجه دوم شریعت و ابزار مجتهد برای بازتفسیر سیال و پویای شریعت منقول (قرآن و روایات معصومان)، گفتمانی را باز سازی کرده اند که فضای فکری مناسبی برای تحقق آزادی سیاسی ایجاد می کند. مقاله حاضر با طرح این امور از دیدگاه امام خمینی کوشیده ارتباط آنها را با آزادی سیاسی توضیح دهد.
    کلید واژگان: عقل, عرف, آزادی, عقل گرایی فقهی, اصل اباحه, مصلحت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال