به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قانون گرایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قانون گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا داودی*، حامد کیانی مجاهد
    هدف

    یکی از کارآمدترین روش های دستیابی به مختصات سیاست خارجی مطلوب در پرتو تعالیم اسلامی، رجوع به مجموعه دیدگاه ها و نظرات نخبگان تاثیرگذاری است که ضمن آشنا بودن با چارچوب های نظری سیاست اسلامی، از تجربه ارزشمندی در حوزه سیاست عملی نیز برخوردار باشند. با عنایت به این مهم، مقاله حاضر در صدد است تا ضمن تمرکز بر عرصه سیاست خارجی- به عنوان یکی از مهم ترین ساحات اثرگذار در تامین حداکثری منافع ملی- از منظر آیت الله مهدوی کنی (ره)، به این پرسش پاسخ دهد که «سیاست خارجی مطلوب جمهوری اسلامی ایران از منظر آیت الله مهدوی کنی (ره) بر مبنای چه اصولی ترسیم می شود».

    روش شناسی پژوهش:

     در راستای پاسخ به سوال نگاشته، از روش تحلیل محتوای مضمونی و رجوع به منابع کتابخانه ای استفاده شده است.

    یافته ها: 

    پس از استخراج مفاهیم مرتبط با موضوع، اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از منظر ایشان دسته بندی گردید و مشخص شد که ایشان این اصول را ذیل سه محور «عدالت خواهی و ظلم ستیزی»، «حمایت از مستضعفان» و «اولویت قانون گرایی و صلح طلبی» تبیین کرده اند.

    نتیجه گیری

    در نهایت ثمره پژوهش نشان می دهد که آیت الله مهدوی کنی (ره) در حوزه سیاست به ویژه سیاست خارجی، با رویکردی فضیلت مندانه و آرمان گرایی واقعیت محورانه به این عرصه می نگریسته و اصول سه گانه فوق الذکر به ترتیب، بیشترین میزان اهمیت را در اندیشه سیاسی ایشان دارا بوده است.

    کلید واژگان: سیاست خارجی, آیت الله مهدوی کنی, عدالت خواهی, قانون گرایی, صلح طلبی}
    Mohammadreza Davoodi *, Hamed Kiani Mojahed
    Objective

    One of the most effective ways to achieve the desired foreign policy coordinates in the light of Islamic teachings is to refer to a set of views and opinions of influential elites who are familiar with the theoretical frameworks of Islamic politics and have valuable experience in practical politics. In view of this, the present article seeks to answer the question that "politics, while focusing on the field of foreign policy - as one of the most important areas influencing the maximum provision of national interests - from the perspective of Ayatollah Mahdavi Kani. "From the perspective of Ayatollah Mahdavi Kani, the desirable foreigner of the Islamic Republic of Iran is drawn on the basis of what principles."

    Research Methodology

    ‌ In order to answer the written question, the method of thematic content analysis and reference to library resources has been used.

    Findings

    After extracting the related concepts, the principles of foreign policy of the Islamic Republic of Iran were categorized from his point of view and it was found that he divided these principles under the three axes of "justice and oppression", "protection of the oppressed" and "priority of legalism and peace". »Explained.

    Conclusion

    Finally, the fruits of research show that Ayatollah Mahdavi Kani (RA) in the field of politics, especially foreign policy, with a virtuous approach and realism-oriented idealism looks at this field and the above three principles, respectively, the most importance in his political thought. Has had.

    Keywords: foreign policy, Ayatollah Mahdavi Kani, justice, Legitimacy, Pacifism}
  • لیلا نعمتی *، یعقوب نعمتی

    به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی، نظام حقوقی ایران دستخوش تحولی عمیق و بنیادین در مبانی، قواعد و الزامات حقوقی شد و اصلاح قوانین با ابتنای بر مبانی وحیانی دین مبین اسلام در سرلوحه سیاست تقنینی کشور قرار گرفت. پس از گذشت حدود چهل سال از عمر انقلاب اسلامی این سوال مطرح می گردد که نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران از چه ویژگی هایی برخوردار است و در مقایسه با سایر نظام های حقوقی چه جایگاهی دارد؟ یافته های این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی - اسنادی، نشان می دهد که نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران ضمن تلفیق سیستم قانون مداری و تصویب قوانین مستحدثه با آموزه های اخلاقی و ارزش های اسلامی، به عنوان الگویی جامع و متعالی متجلی شده که در تعامل با رهیافت های جهانی، رویکرد نوینی را اتخاذ نموده است. نظام های حقوقی غربی با تاسی از دو جهت گیری کلان «حقوق طبیعی» و «مکتب اثبات گرایی» نیروهای سازنده حقوق را در شناخت های عقلی، عدالت گرایی محض، غایات سیاسی و اقتصادی، اراده عمومی و تجربه گرایی، منحصر دانسته و بدین سبب دچار تقلیل گرایی و نارسایی شده اند. نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از نقاط قوت نظام های حقوقی دیگر و مرتفع نمودن نارسایی های نظام های مزبور، به یک الگوی متعالی و کامل مبدل شده که ضمن توجه به غایات اجتماعی و اهداف مادی، بر مبانی دینی و ارزش های الهی و معنوی قوام یافته است. لذا نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران را در مقایسه با پارادایم های جهانی می توان یک الگوی نوین، جامع و متعالی قلمداد کرد.

    کلید واژگان: نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران, قانون گرایی, اخلاق مداری, حقوق طبیعی, مکتب اثبات گرایی, الگوی متعالی}
    leila nemati *, Yaqub nemati

    Following the victory of the Islamic Revolution and the establishment of the Islamic Republic, the Iranian legal system underwent a profound and fundamental change in the principles, rules and legal requirements, and the amendment of laws based on the revelatory principles of Islam became the head of the country's legislative policy. After about forty years of the life of the Islamic Revolution, the question arises that what are the characteristics of the legal system of the Islamic Republic of Iran and what is its position in comparison with other legal systems? Findings of this research using descriptive-documentary research method, show that the legal system of the Islamic Republic of Iran, while combining the legal system and the adoption of new laws with moral teachings and Islamic values, is manifested as a comprehensive and transcendent model in Interaction with global approaches has taken a new approach. Western legal systems, based on the two broad orientations of "natural law" and "positivist school", limit the constituents of law to rational cognitions, pure justice, political and economic ends, public will and empiricism, and therefore They have suffered from reductionism and inadequacy. The legal system of the Islamic Republic of Iran, having the strengths of other legal systems and eliminating the shortcomings of these systems, has become a sublime and complete model that, while paying attention to social goals and material goals, based on religious principles and divine and spiritual values. Consistent. Therefore, the legal system of the Islamic Republic of Iran in comparison with global paradigms can be considered a new, comprehensive and transcendent model.

    Keywords: The legal system of the Islamic Republic of Iran, legalism, ethics, natural law, the school of positivism, the transcendent model}
  • علی شیرخانی *، داود سبزی
    اوج تلاش برای ارائه یک گفتمان مدرن توسط ایرانیان، در عصر مشروطه اتفاق افتاد. هر چند دقایق وعناصر این گفتمان (تحدید قدرت پادشاه، آزادی وقانون) نه تنها در جامعه ایران هژمونیک نشد، بلکه از دل این گفتمان یک حکومت خودسر والیگارشیک به نام حکومت رضا شاه، ظهور نمود و رویای قانون خواهی ایرانیان که نقطه کانونی گفتمان مشروطه بود، در شب استبداد رضا شاهی به کابوسی دهشتناک بدل شد. این پژوهش به بررسی چگونگی شکل گیری پادگفتمان مشروطه و عوامل موثر درآن خواهد پرداخت و نشان داده خواهد شد چگونه پیش ساختارهای ذهنی نیروهای موثر در جنبش مشروطه به خلق هویت های بیگانه ای مبادرت می ورزند و مرزهای هویتی جدیدی در دل این جنبش شکل می گیرد و دال مرکزی این جنبش از حاکمیت قانون به مدرنیزاسیون و امنیت تحول پیدا می کند. همچنین نشان داده می دهیم چگونه غیریت سازی در دل نیروهای اجتماعی باعث عدم توسعه سیاسی و عدم تحولی معنادار در فرهنگ سیاسی جامعه می شود. روش به کار گرفته در این پژوهش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه است.
    کلید واژگان: تحول گفتمانی, قانون گرایی, مشروطه استبداد}
    Ali Shirkhani *
    The utmost effort was made by Iranians for presenting a modern discourse in the constitutional age. Although minutes and elements of such discourse (containment of monarch’s power, freedom and law) not only failed to become hegemonic in Iran’s community, but also one self-willed and oligarchic government called government of Reza Shah emerged from within such discourse and turned dream of legalism of Iranians that was focus of constitutional discourse into a horrible nightmare in the despotic rule night of Reza Shah. This article deals with a study of how constitutional meta-discourse and its effective factors are formed. It is also shown that how subjective pre-structures of the forces affecting the constitutional movement embark on creating foreign identities and so new identity borders are forged within the movement; the central symbol of this movement changes from rule of law to modernization and security. Besides, it will be shown how otherness within social forces leads to zerosome political development and lack of meaningful change in political culture of community. Methodology applied in this article is discourse analysis of Laclau and Mouffe.
    Keywords: Constitutionality of Autocracy, Discourse Change, Lawfulness}
  • یوسف خان محمدی
    در مقاله حاضر، شاخصه های نظام سیاسی مطلوب و نامطلوب در قرآن کریم با تاکید بر تفسیرهای سید ابوالفضل زنجانی مورد تامل قرار گرفته است. شوراگرایی، آزادی، آگاهی، عدالت، حفظ حقوق بشر و قانونگرایی از ویژگی های نظام سیاسی مطلوب قرآن است و عدم امکان نقد و انتقاد، ظاهرگرایی، بی مبالاتی در هزینه بیت المال، اطاعت بدون آگاهی، اتهام زدن به مخالفان سیاسی و ایجاد تفرقه در بین مردم از شاخصه های نظام نامطلوب سیاسی محسوب می شود. در این پژوهش از روش تاریخ فکری استفاده شده است. از نظر زنجانی نظام سیاسی مطلوب قرآن با محتوای شورایی، در جامعه امروزی در ساختار نظام سیاسی پارلمانتاریسم قابل تحقق است.
    کلید واژگان: نظام سیاسی مطلوب تفسیر قرآن, شوراگرایی, حقوق بشر, آگاهی, آزادی, قانون گرایی}
    Yusef Khan Mohammadi
    In the present article, it has been reflected on the indexes of Favorable and unfavorable Political system with the emphasis on the interpretations of Seyed Abolfazl Zanjani.
    The tendency towards Consultation, freedom, awareness, justice, considering human’s rights, following rules and regulations, are considered the Favorable Political system in accordance with the Holy Quran while no possibility of criticism, superficiality, being inconsiderate towards the expense of public treasury, blind obedience, being suspicious towards the political cons, and making separation among nation are considered as the indicators of unfavorable Political system.
    In this research, it has been utilized the method of intellectual history. In view of Zanjani, in the present community there exists the possibility of developing a Favorable Political system based on Holy Quran calibrated with the consultative content as well as the structure of political parliamentary system.
    Keywords: Favorable Political system based on Holy Quran, tendency towards consultation, human's right, awareness, freedom, tendency towards regulations}
  • فرج الله قاسمی
    کارآمدی یکی از مفاهیم بنیادی در اندیشه سیاسی است که امروزه در نظام های سیاسی، بسیار بر آن تاکید می شود. نوشتار حاضر تلاشی است در راستای تبیین مسئله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی+. از این رو با اشاره به مفهوم کارآمدی، شاخصه ها و مکانیسم های آن، دیدگاه ها و اندیشه های ایشان را در این زمینه بررسی می کنیم. به گمان نگارنده از آنجاکه شکل گیری انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی+ برمبنای اعتقادات دینی است، کارآمدی، شاخصه ها و مکانیسم های آن نیز در این راستا برمبنای الگوی اسلامی استوار است؛ شاخصه ها و راهکارهایی از قبیل قانون گرایی، مردم گرایی، شایسته سالاری، مصلحت و وحدت که در مقاله بدان ها اشاره شده است.
    کلید واژگان: کارآمدی, قانون گرایی, مردم گرایی, شایسته سالاری, مصلحت و وحدت}
    Farajollah Gasemi
    Viability is a fundamental concept in political thought which is currently beenig emphasized in political systems. This research is an effort to explain the issue of viability of IslamicRepublic of Irans political system in Imam Khomeinis viewpoint. Therefore, we study his attitudes and thoughts in this regard, mentioning the concept of viability and its indicesand mechanisms. We believe that since the formation of Islamic revolution and Imam Khomeinis thoughts are based on religious beliefs, viability and its indices and mechanismsare based on Islamic pattern as well; indices and solutions like the rule of law, democracy, meritocracy, expediency and unity which have been mentioned in this research.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال