به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مدارس نظامیه » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مدارس نظامیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عابدین سلیمانی، علی اکبر امینی*، شیوا جلال پور، روح الله شهابی

    درتاریخ فرهنگی ایران، اگر چه عصر سلجوقی یکی از نومایه ترین اعصار نیست، اما بدون تردید یکی ازسازنده ترین دوره هاست. سلجوقیان نه از راه قدرت محض، بلکه از راه بکارگیری روش ها و ابزارهای ایدیولوژیک و فرهنگی برای مدت های طولانی توانستند از قدرت خود حراست و نگهبانی کنند.آنان علاوه بر زور و دعاوی ایدیولوژیکی ازظرفیت مدارس تازه تاسیس نظامیه، تصوف و مذهب اهل سنت نیز بهره بردند تا قدرت خود را تثبیت کنند.فرهنگ سلجوقی، هم در بعد نظری و هم در بعد سیاسی، پیش ازهر چیز به وسیله شبکه متغیر و ناپایدار مصالحه میان شبکه های مختلف اجتماعی، سیاسی، مذهبی وعرفانی برقرار و اثرگذار بود. در دوران جمهوری اسلامی نیز فرهنگ به تثبیت و تقویت قدرت کمک شایانی نمود. حوزه های علمیه، مساجد، بارگاه های امامان و امام زادگان، مناسک و مراسم مذهبی و... درتثبیت، تقویت، بازتولید دانش وقدرت دردوران جمهوری اسلامی اثرگذار بوده اند. دراین مقاله تلاش شده است به کمک منابع کتابخانه ای و به روش تطبیقی تاثیر فرهنگ بر مناسبات قدرت در دوران سلجوقی و جمهوری اسلامی و همچنین تشابهات و تفاوت ها نشان داده شود.

    کلید واژگان: فرهنگ, مدارس نظامیه, تصوف, حوزه علمیه, سلجوقیان, جمهوری اسلامی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال