به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « موعودگرایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «موعودگرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی گودرزی*، علی منوری، غلامرضا کریمی
    موعودگرایی یکی از مهم ترین مفاهیم موجود در یهودیت است و جنبش صهیونیسم بر اساس تغییراتی که در معنای سنتی این مفهوم ایجاد کرد، موفق به تاسیس حکومت یهودی در سرزمین فلسطین شد. از طرف دیگر، موعودگرایی تنها مفهوم مشترکی است که تمام فرقه های مختلف یهود بر روی آن اتفاق نظر دارند. بنابراین بعد از تاسیس حکومت یهودی در سال 1948، موعودگرایی به اجبار در تمام شیون سیاست های داخلی و خارجی اسراییل وارد شد. از طرف دیگر هم زمان با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، در اسراییل نیز راست گرایان و مذهبی ها بعد از سی سال به قدرت رسیدند. یکی از خصوصیات مشترک راست گرایان، موعودگرا بودن آن هاست؛ لذا متغیر موعودگرایی در سیاست خارجی اسراییل در قبال ایران بعنوان یک عامل موثر عینیت یافت و به شکل خصمانه ظهور و بروز پیدا کرد. از این رو این مقاله با استفاده از نظریه سازه انگاری که در کنار مسایل مادی مانند قدرت، متغیرهای غیرمادی مانند مذهب را نیز در روابط بین الملل مهم می داند؛ به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که چگونه موعودگرایی یهود باعث شد تا اسراییل در قبال ج.ا.ایران یک سیاست خارجی خصمانه را دنبال کند؟
    کلید واژگان: موعودگرایی, سیاست خارجی, سازه انگاری, اسرائیل, جمهوری اسلامی ایران}
    Goodarzi Mostafa *, Ali Monavari, Gholamreza Karimi
    Messianism is one of the most important concepts in Judaism. The Zionist movement succeeded in establishing a Jewish state in the land of Palestine based on the changes it made to the traditional meaning of this concept. On the other hand, Messianism is the only common concept on which all the various Jewish sects agree. Accordingly, after the establishment of the Jewish state in 1948, Messianism entered into all aspects of Israeli domestic and foreign policies. Also, simultaneously with the Islamic Revolution in Iran, right-wing and religious groups came to power in Israel in 1977 after thirty years. One of the common traits of rightists is that they are Messianic; thus, the variable of Messianism in the foreign policy of Israel towards Iran became an objective factor and appeared in a hostile manner. Therefore, the present article uses the theory of constructivism, which in addition to material issues such as power, also considers immaterial variables such as religion to be important in international relations; it seeks to answer the question of how Jewish Messianism led Israel to pursue a hostile foreign policy toward the Islamic Republic of Iran.
    Keywords: Messianism, foreign policy, constructivism, Israel, Iran}
  • مرتضی شیرودی، احمد عزیزخانی
    توسعه سیاسی، از مسائل پرچالش دنیای معاصر است؛ از این رو،نظریات گوناگونی را به خود جلب ساخته و جوامع بسیاری را به خود مشغول داشته است. از سویی، غرب بر آن است که مسیر توسعه سیاسی تنها در پرتو کاربست الگوهای غربی میسر است در حالی که تجربه جوامع بشری، غیر از این را نشان داده است! البته در این زمینه، برخلاف، سنجش رابطه بین موعودگرایی شیعه بر توسعه سیاسی، بررسی های اندکی در جوامع شیعی صورت گرفته است. پس همچنان با این پرسش مواجه ایم: موعودگرایی شیعی چه نقشی در توسعه سیاسی جوامع شیعی در دنیای معاصر دارد؟ (سوال) دکترین مهدویت به عنوان رکن موعودگرایی شیعی با سه مولفه حکمت، محبت و عدالت تاثیر مستقیم بر توسعه سیاسی در جوامع شیعی معاصر خواهد داشت. (فرضیه) تلاش برای یافتن پاسخ و آزمایش فرضیه ما را با الگویی بومی مبتنی بر مولفه های مهدوی برای جوامع شیعی در توسعه سیاسی مواجه می کند. (هدف) اثبات ابتنای توسعه سیاسی بر وجوه بومی در گرو بررسی رابطه عقلانیت سیاسی، مشارکت مردمی و برابری های اقتصادی با سه مولفه دکترین مهدوی است. (روش) ناکارآمدی مدل های تک خطی توسعه، اتکا به مولفه های مهدوی جهت توسعه سیاسی در پرتو نگاه به آینده موعود از نتایج این مقاله است. (یافته)
    کلید واژگان: توسعه سیاسی, موعودگرایی, آینده پژوهی, مهدویت, جامعه شیعی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال