به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « میرزا ملکم‎خان » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «میرزا ملکم‎خان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کرامت الله راسخ*

    هدف مقاله، بررسی امکان کاربرد مفهوم «سنت گرایی بازتابی» با مطالعه تجربی زندگی اجتماعی و سیاسی میرزا ملکم خان، سیاستمدار، متفکر و مصلح اجتماعی ایرانی در قرن نوزدهم است. منظور از سنت گرایی بازتابی، واکنش سنت در ایران در مقابل خود سنت ناشی از برخورد با مدرنیسم غربی است. روش پژوهش، کتابخانه ای و با استفاده از اسناد تاریخی انجام شد. زندگی و آثار میرزا ملکم خان باتوجه به سه چشم انداز زندگی او بررسی می شود؛ حزب و تشکیلات از دیدگاه ملکم، ملکم خان و روشنفکری و سیاست زدگی. میرزا ملکم خان، پیشگام جنبش روشنفکری در ایران تبلیغ می شود؛ درحالی که او به معنای مدنظر در این مقاله، روشنفکر نبود. او نماینده گروهی از منشی ها و کارمندان دولت بود که در قرن نوزدهم شکل گرفت. این گروه از منشی ها تلاش کردند دستگاه حکومتی ایران را با الهام گرفتن از غرب اصلاح کنند. تعارض بنیادی بین مناسبات اجتماعی ایران با برنامه اصلاحی مطرح شد که به سیاست زدگی تفکر سیاسی این گروه منجر شد. یافته های پژوهش نشان داد تلاش های ملکم شکست خورد. طرح او از سازمان سیاسی تحت تاثیر مناسبات سیاسی استبدادی شکل گرفت. ملکم، نخستین کسی بود که به نقش روشنفکران و سازمان دهی در مشارکت سیاسی در ایران پی برد.

    کلید واژگان: سنت گرایی بازتابی, حزب سازی, روشنفکران, سیاست زدگی, میرزا ملکم خان}
    Keramatollah Rasekh *

    The aim of the study is to investigate the possibility of applying the “reflexive traditionalism” concept with the empirical study of social and political life Mirza Malkam Khan (1833-1908), the thinker, politician and reformer of Iran in the 19th century. The research method is bibliographical and has been carried out with the help of historical documents. The life and work of Malkam was examined with a focus on three aspects of his life: firstly, Malkam as the forerunner of the intellectual movement in Iran; Secondly, Malkam's thoughts on the party and the party organization and, thirdly, the reduction of social problems at the level of the political and ultimately the power relations, which is referred to here as politicization. Malkam was the forerunner of intellectuals in Iran, but he was not an intellectual. He represented the new group of public servants who came into existence during the 19th century, and tried to reform the old state apparatus. The organization's concept of Malkam was the leader's concentrated management style, which has been known forever in the Orient. The fundamental cleavage between social conditions and political demands led to the politicization of his way of thinking. The results of the research showed the efforts of Malkam failed. His organization's understanding was influenced by despotic ideas. The results of the study showed that Malkam was the first to try to elucidate the role of intellectuals and the importance of the organization to political participation in Iran.

    Keywords: Reflexive tradition, intellectualism, party formation, politicization, Mirza Malkam Khan}
  • محمد جلیلی*، ناصر جمال زاده
    پس از تجربه تلخ شکست ایران در جنگ‎های روس و آشنایی قشر تحصیل‎کرده با پیشرفت‎های تمدنی غرب، به‎تدریج طبقه‎ای از روشنفکران ایرانی پدیدار شد که برای رفع عقب‎ماندگی و ترقی‎خواهی کشور تا ایجاد مشروطه و سقوط قاجار کوشید. در معرفی بارزترین شخصیت‎های نسل اول این جریان، می‎توان به سیدجمال‎الدین اسدآبادی و میرزا ملکم‎خان ناظم‎الدوله به‎عنوان دو منورالفکر دینی-غربی اشاره داشت. در پژوهش پیش‎رو با روشی تطبیقی به بررسی آرای این دو متفکر سیاسی پرداخته‎ایم تا به این پرسش پاسخ دهیم که شباهت‎ها و تفاوت‎های رویکردی این دو شخصیت در مواجهه با مدرنیته غربی چیست؛ با این هدف که درک بهتری از مبنای اختلافات امروز جریان روشنفکری در برابر دنیای تجدد پیدا کنیم. این پژوهش مبتنی بر آثار مکتوب و کتابخانه‎ای در چهارچوب نظریه بحران اسپریگنز است. در بیان دستاوردهای پژوهش می‎توان گفت: هر دو خواهان اصلاحات سیاسی-مذهبی‎اند و مشکل را در عقب‎ماندگی از فهم جهان معاصر می‎کاوند. سیدجمال با نگاهی گزینشی، منتقدانه و فراملیتی تلاش دارد تا آرمان وحدت و شکوفایی اسلامی را ازطریق بیدارگری امت مسلمان دنبال کند؛ اما میرزاملکم درپی تقلید محض از اروپای عصر نوزایی است تا ملت استبدادزده ایرانی را بر سکوی ترقی بنشاند.
    کلید واژگان: روشنفکران ایرانی, مدرنیته غربی, سید جمال‎الدین اسدآبادی, میرزا ملکم‎خان, مطالعه تطبیقی}
    Muhammad Jalili *, Naser Jamalzadeh
    After the bitter experience of Iran's defeat in the Russian wars and the acquaintance of the educated class with the civilizational advances of the West, a class of Iranian intellectuals gradually emerged who worked to eliminate backwardness and progressiveness until the establishment of the constitution and the fall of the Qajar dynasty.In introducing the most prominent figures of the first generation of this movement, we can mention Seyyed Jamaluddin Asadabadi and Mirza Malkam Khan Nazim al-Dawlah as two religious and western intellectuals.In the current research, we have investigated the opinions of these two thinkers with a comparative method to answer the question of what are the similarities and differences in the approach of these two personalities in facing Western modernity; With the aim of gaining a better understanding of the basis of today's differences between the intellectual current and the Western world.This research is based on his written and library works in Spriggan's crisis-oriented theoretical framework.In expressing the results of the research, it can also be said: both want political-religious reforms and see the crisis in the backwardness of the understanding of the contemporary world; However, with a selective, critical and transnational perspective, Asadabadi is trying to pursue the goal of Islamic unity and prosperity by awakening the Islamic Ummah. But Malkam Khan is looking for a pure imitation of the principles of Western modernity in order to make the despotic Iranian nation progressive.
    Keywords: Iranian intellectuals, Western modernity, Syed Jamaluddin Asadabadi, Mirza Malkam Khan, Comparative Study}
  • اکرم صالحی هیکویی، حسین آبادیان*، نعمت احمدی نسب
    مقاله حاضر به بحث درباره مفهوم حکومت قانون از نظر میرزاملکم خان ناظم الدوله می پردازد. با اینکه درباره زندگی، روزنامه و آثار او کتاب ها و مقالات زیادی نوشته شده، لیکن تاکنون به این پرسش اصلی پاسخ داده نشده است که آیا ملکم خان به ماهیت، مبانی حقوقی و الزامات سیاسی حکومت قانون نظیر حقوق اساسی و تفکیک قوا آگاهی داشت یا خیر؟ تاکنون گفته شده او و برخی دیگر از روشنفکران عصر قاجار تحت تاثیر اندیشه های دوره روشنگری فرانسه قرار داشته اند. فرضیه مقاله حاضر این است که چنین چیزی وجود خارجی نداشته است، برای تبیین موضوع یکی از مهم ترین منابع آن عصر یعنی روح القوانین معیار قرار داده شده، تا معلوم شود برخلاف اصحاب دوره روشنگری که مبانی فلسفی، حقوقی و سیاسی مشخصی برای نظریات خویش داشته اند، روشنفکرانی مثل میرزاملکم خان بنیاد فکری استواری در زمینه ارائه نظریه حکومت قانون ارائه نداده اند. روش تحقیق این مقاله مبتنی بر تحلیل گفتار (Analyze of Discourse) و بررسی تطبیقی اندیشه های منتسکیو و ملکم خان است تا نشان داده شود اندیشه حکومت قانون در نزد این دو تفاوت ماهوی با یکدیگر داشته اند و ملکم خان به الزامات فلسفی و مبانی سیاسی نظریه حکومت قانون آگاهی نداشته است.
    کلید واژگان: منتسکیو, میرزا ملکم خان, حکومت قانون, حقوق اساسی, قانون اساسی, شرع, عرف}
    Akram Salehi Hikoui, Hossein Abadian*, Ne’mat Ahmadi Nasab

    This article discusses the concept of the rule of law in the Mirzamalkam Khan Nazem al-Dawlah viewpoints. Although many books and articles have been written about his life, his newspaper and publications, but this main question has not been answered that whether Malakm Khan knew anything about the foundation, legal basis, and political requirements of the rule of law or not? The requirements such as the basic rights and separation of the forces. It has been said that he and some other intellectuals of the Qajar era have been influenced by the thoughts of the Enlightenment period of France. The hypothesis of the present article is that such a thing has not been existed, in order to explain the subject, one of the most important sources of that age, The Spirit of the Laws, has been considered to show in the contrary of the Enlightenment philosophers, which have had certain legal and political foundations for their views, Intellectuals such as Mirzamalkam Khan did not provide a solid foundation for providing the theory of the rule of the law.
    The methodology of this paper is based on Analysis of Discourse and a comparative study of the ideas of Montesquieu and Malakm Khan in order to show that the idea of the rule of law has major differences with each other, and Malkam Khan has not been aware of the philosophical requirements and the political foundations of the rule of law theory.
    Keywords: Montesquieu, Mirza Malkam Khan, the Rule of Law, Basic Rights, Constitution, ivine Rights, Costume}
  • مهدی فدایی مهربانی*، امین معینی
    عقب ماندگی پدیده ای است که ذهن بسیاری از روشنفکران معاصر ایران را به خود معطوف کرده است. این پژوهش به واکاوی و نقد اندیشه «میرزا ملکم خان نظام الدوله» و «جلال آل احمد» پیرامون چرایی وقوع این پدیده و چگونگی برون رفت از آن می پردازد. جوهر اندیشه ملکم خان مبارزه با عقب ماندگی در پرتو تجددگرایی است و آل احمد نیز بومی گرایی و بازگشت به فرهنگ اسلامی را چاره کار می داند. سوال اصلی پژوهش چرایی تفاوت در پاسخ این دو متفکر به بحرانی یکسان است. براساس فرضیه این پژوهش، به علت شرایط سیاسی- اجتماعی و پیش فرض های ذهنی متفاوت ملکم و آل احمد، در مرحله مشاهده و کشف بحران، هر یک از آن دو، جامعه آرمانی متفاوتی را فرادید آورده و به پاسخ های مختلف و متضادی رسیده اند. در پایان با تاکید بر برداشت «همزمان» (synchronic) و غیر تاریخی هر دو متفکر از پدیده عقب ماندگی، به مقایسه اندیشه تحول خواهانه آن دو در چارچوب نظریه بحران اسپریگنز پرداخته می شود.
    کلید واژگان: بومی گرایی, تجددگرایی, جلال آل احمد, عقب ماندگی, میرزا ملکم خان}
    Medhi Fadaie Mehrabani *, Amin Moeini
    This study tries to understand the thought of Mirza Malkam Khan and Jalal Al-e Ahmad and compare these two thoughtful about the reforms together.The essence of Mirza Malkam Khan’s idea was struggle with underdevelopment in the light of progress and also "Jalal Al-e Ahmad" considered nativism and return to the Islamic culture as a solution. The problem statements and the solution suggestions of those two thinkers can be explained in theoretic framework “Thomas Springs”. The main research question is why their responses to a same critical issue, underdevelopment, are different. Hypothesis for the question is that due to political-social conditions and different subjective assumptions of Malkam and Al-e Ahmad, in view and discover crisis, each of them has seen different ideal society and reached the contradictory responses.
    Keywords: Mirza Malkam Khan, Jalal Al-e Ahmad, Underdevelopment, rules of progress, nativism}
  • مسعود غفاری، محمد رادمرد
    پژوهش حاضر در راستای واکاوی اندیشه روشنفکری در جریان دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، به مقایسه تحول خواهی در اندیشه میرزاملکم خان و علی شریعتی می پردازد. مسئله پژوهش حاضر این است که چه تفاوتی میان اندیشه تحول خواهی در اندیشه این دو متفکر با توجه به شرایط زمانه شان وجود دارد؟ در این راستا، این مقاله با استفاده از رهیافت توماس اسپریگنز(کشف بحران، شناسایی علل آن و ارائه بدیل و راهکار) اندیشه این دو روشنفکر را مورد تحلیل قرار می دهد. جوهر اندیشه ملکم بر رویارویی با عقب ماندگی و ترویج آیین ترقی استوار است و با تمجید مدرنیزاسیون، دین را تنها برای توجیه و یاری اندیشه خود مورد تاکید قرار می دهد. وی با دغدغه رفع عقب ماندگی در پاسخ به مسئله چه باید کرد، پیروی از غرب را مطرح می کرد. در مقابل او، شریعتی به احیای هویت دینی و طرح و ساخت الگو برای مقابله با برداشت های سطحی از غرب و مدرنیته و مدرنیزاسیون پرداخت و در پاسخ به مسئله چه باید کرد، احیای اندیشه های عدالت خواهانه و ازادیخواهانه(بازگشت به خویشتن) را مطرح می کرد. ایران امروز برای تاکید بر بنیان های هویتی خود و همچنین دستیابی به پیشرفت، به رویکردهای اندیشه ای و الگوهای مناسب توسعه نیاز دارد که بتواند ضمن جمع میان پیشرفت و هویت، هیچ کدام از آنها را به مخاطره نیاندازد و هیچ یک را برتر جلوه ندهد. زیرا تاریخ معاصر ایران نشان داده ارجحیت هریک از این دو باعث برهم خوردن تعادل جامعه و موجب ناپایداری آن در بلندمدت می شود.
    کلید واژگان: انقلاب مشروطه, انقلاب اسلامی, پیشرفت, هویت, میرزا ملکم خان, علی شریعتی}
    Masood Ghaffari, Mohammad Radmard
    This research is an examination of the intellectual history during the Mashruteh (Constitutional Revolution) and the Islamic Revolution. It compares reforms contemplated by Mirza Malkom Khan and Ali Shariati. The research question is: What are the differences between reformist thoughts of them concerning their temporal situations? In this regard، we have used the findings of Thomas Springer (crisis discovery، identifying the reasons and solutions suggested by the two thinkers) to analyze their thoughts. Malkom’s thoughts were based on the confrontation with backwardness and promotion of development. He praised modernization and emphasized on religion to justify his thoughts. His main concern was to overcome backwardness and proposed the Western Progress Model as a solution. Contrary to him، Shariati concentrated on the revival of religious identity and presenting a model to encounter superficial impressions of the West، modernity and modernization. His answer to the problem was revival of the ideas of justice and freedom (return to self). For emphasizing its identity foundations and achieving progress، contemporary Iran needs thoughtful approaches and proper development models in order to meet both development and identity without endangering or preferring one over the other because the country’s contemporary history has indicated that any bias towards one of these foundations would lead to imbalance in society and its instability in long term.
    Keywords: Constitutional Revolution, Islamic Revolution, progress, identity, intellectual}
  • فرج الله علی قنبری، محمدرضا طاهریان، امیر اعتمادی بزرگ
    نخستین رویارویی اندیشه گران ایرانی با تمدن غرب تقریبا در دوره قاجار اتفاق افتاد. احساس عقب ماندگی و ضعف فکری این اندیشه گران در برابر غرب، اولین رگه های شکل گیری تجددگرایی در ایران را ایجاد کرد. میرزا ملکم خان از مهم ترین نمایندگان تجددطلبی در ایران اسلامی است. ملکم خان اندیشه گری است که شالوده اندیشه و عمل معاصر را در کنار نخستین منورالفکران ایران بنیان نهاده است. برخی از نویسندگان و مورخان معاصر معتقدند که ملکم خان از لفافه اسلام و مسلمانی برای بیان تفکرات سکولاریستی و پیش برد منافع شخصی خود بهره برده است. سوال اصلی در این مقاله این است که چه شاخصه هایی در تفکرات جریان تجددگرا (ملکم خان به عنوان پیش گام این جریان) وجود دارد که باعث شده است این تفکر در جامعه ایرانی پذیرفته نشود؟ در ادامه، این فرضیه اثبات خواهد شد که در حقیقت تاریخ روشن فکری در ایران ذیل تمدن غرب تعریف می گردد و دیگر این که اگر پروتستانتیزم در غرب پدیده ای طبیعی و تاریخی در مقطعی خاص از تاریخ غرب است، پروتستانتیزم در ایران نه از روی طبیعت تفکر و روند تاریخ فکری خود، بلکه در برخورد و مواجهه با تمدن غرب آغاز شده و به طور طبیعی با مقاومت هایی از سوی روحانیت و مردم مواجه شده است.
    کلید واژگان: میرزا ملکم خان, تجددطلبی, تمدن غرب, فراموش خانه, اصلاح طلبی}
  • علیرضا آقاحسینی، آسیه مهدی پور
    هم زمانی ظهور تمدن غرب با افول جامعه ایرانی آوردگاهی ایجاد کرد که روشنفکران ایرانی در بسط نظام معنایی آن نقش موثری داشتند. اینکه موج اول روشنفکری در مواجه با موج اول گفتمان مدرنیته چگونه به تعریف مرزهای هویتی خود پرداختند، مسئله مورد بررسی این مقاله است. روشنفکران موج اول ایران تحت تاثیر نگرش پوزیتیوستی و استعلایی گفتمان مدرنیته عناصر جدیدی را بازتولید کردند که هماهنگ با منطق تقابل های دوتایی گفتمان مدرنیته می باشد. روشنفکران موج اول با مرجع قرار دادن گفتمان مدرنیته، مرزهای هویت ایرانی را در تقابل با سنت، اسلام و روحانیون تعریف کردند و گفتمان تازه ای را در سپهر تاریخی فرهنگی ایران تولید کردند که رجوع به غرب و تسلیم در برابر آن اجتناب ناپذیر آمد. در این مقاله نفوذ گفتمان مدرنیته در گفتمان روشنفکران موج اول و بازتولید هویت جعلی ایرانی مورد شالوده شکنی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: روشنفکری, ایران, میرزا ملکم خان, آخوندزاده, میرزا آقاخان کرمانی}
    Alireza Agha Hosseini, Assieh Mehdipour
    The simultaneity of the emergence of western civilization and the downfall of Iranian society created an environment and epistemological arena that Iranian intellectuals had an important role in the development of its semantic system. This article deals with the question how the first wave of intellectuals- when faced with the first wave of modernity discourse- defined its identity borders. The first wave of intellectuals in Iran including Malkum khan، Akhond zadeh and Agha khan kermani in line with the binary opposition logic of modernity reproduced some new concepts and elements under the influence of the positivistic and transcendental discourse of modernity. Relying on the discourse of modernity، the first wave of intellectuals defined the borders of Iranian identity in contrast with tradition، Islam and clergymen، initiating a new discourse in the cultural-historical sphere of Iran that made it inevitable to refer to the west and submit to it. In the present study، the penetration of modernity discourse in the discourse of the first wave of intellectuals and the reproduction of a fake Iranian identity are deconstructed
    Keywords: intellectualism, Iran, Mirza Malkum Khan, Akhond Zadeh, Mirza Agha Khan Kermani}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال