به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وضع مدنی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وضع مدنی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید رضا شاکری*

    این مقاله با پرسش از امنیت در فلسفه سیاسی‏‏ هابز به این مهم ‏می ‏پردازد که چرا قدرت و امنیت در دولت مدرن با هم پیوند داشته و از نقش فضیلت ‏مندانه انسان در ‏تامین‏ و گسترش امنیت در جامعه غفلت شده است. به بیان دیگر ناامنی در دوران معاصر و به‏ خصوص در پی ‏شکل ‏گیری‏ تجربه‏ های جهانی از لویاتان به مثابه تنها ساختار مشروع و ‏موثر‏ قدرت در جوامع و مناسبات ‏بین‏ المللی‏، بیش از آن که ناشی از منازعات قدرت در میان دولت‏ ها باشد، ریشه در نوع ‏‏انسان ‏شناسی ‏‏هابز دارد که خود مبانی نظری و تاسیسی دولت مدرن محسوب ‏می‏ گردد. این پژوهش با بهره ‏مندی از نظریه بازسازی انتقادی که بر محور منطق درونی ‏‏انسان‏ شناسی ‏‏هابز پیش ‏می‏ رود، ‏می‏ کوشد منابع ناامن‏ کننده و مولد ناامنی را در نوع دیدگاه‏‏ هابز از انسان معرفی و شناسایی کند. نتیجه این پژوهش نشان ‏می ‏دهد که انسان‏ شناسی‏‏ هابز به عنوان پایه نظری ساختار دولت مدرن امروزی، انسان را موجودی ذاتا خطرناک، نگران، خودخواه و در عین حال مشروع و موجه در رسیدن به همه خواسته ‏هایش ‏می‏ داند. این نوع ‏‏انسان‏ شناسی ‏‏منبع اصلی تولید ناامنی محسوب شده که پیامدها و آثارش در لویاتان بروز ‏می‏ کند.

    کلید واژگان: هابز, وضع طبیعی, وضع مدنی, ناامنی, انسان‏ شناسی, بازشناسی انتقادی}
    Seyed Reza Shakeri *

    By asking about security in Hobbes's political philosophy, this article addresses why power and security are intertwined in the modern state and the virtuous role of human beings in providing and promoting security in society has been neglected. In other words, insecurity in the contemporary era, and especially in the wake of the formation of global experiences of Leviathan as the only legitimate and effective power structure in societies and international relations, rather than resulting from power struggles between states are rooted in Hobbes's anthropology, which is itself the theoretical foundation of the modern state. Using this theory of critical reconstruction based on Hobbes's internal logic of anthropology, this study tries to introduce insecure and insecure sources in Hobbes's view of human beings and Identity. The results of this study show that Hobbes's anthropology, as the theoretical basis of the structure of today's modern state, makes man an inherently dangerous, anxious, selfish, and at the same time legitimate and justified being in achieving all his desires. This type of anthropology is the main source of insecurity production, the consequences and effects of which are reflected in Leviathan.

    Keywords: Hobbes, Natural Status, civil status, Insecurity, Anthropology, Critical Recognition}
  • محمدعلی توانا، نفیسه الله دادی
    «لویاتان» از نخستین متون فلسفه سیاسی مدرن است که می کوشد وضع مدنی قانونمند مبتنی بر جامعه بازاری و دولت بورژوایی را جایگزین وضع طبیعی سازد که در آن جنگ همه علیه همه برقرار است. حال این پرسش طرح می گردد: آیا وضع مدنی هابز عاری از خشونت است (پرسش)؟ به نظر می رسد گذار از وضع طبیعی به وضع مدنی نه تنها پایان خشونت نیست، بلکه در کنار خشونت کنشگرانه آشکار، گونه های پنهان تر خشونت همچون خشونت کنش پذیرانه و نمادین نیز تقویت می گردد (فرضیه). مقاله حاضر به منظور فهم و تحلیل گونه های خشونت در وضع مدنی هابز از چارچوب نظری «اسلاوی ژیژک» بهره می برد (چارچوب نظری). به نظر می رسد منشا خشونت کنش گرانه، کنش پذیرانه و نمادین در وضع مدنی هابز را در چند عامل می توان جست وجو کرد: نخست اینکه هراس اجتماعی که از ذات شرور بشر متاثر شده است، همچنان در وضع مدنی تداوم می یابد؛ دوم اینکه در وضع مدنی هابز، شخص حاکم که دارای اقتدار برتر (حاکمیت مطلق) است، مستثناست؛ سوم اینکه شخص حاکم برای مهار خشونت افسارگسیخته وضع طبیعی به نیروی قانون، عرف و اخلاق متوسل می گردد که خود طردکننده، سرکوبگر و محدودیت ساز است. به بیان ساده، بخشی از شهروندان را به نفع بخشی دیگر طرد، سرکوب یا محدود می سازد (یافته ها). مقاله حاضر از روش هرمنوتیک متن - مولف محور بهره می برد (روش).
    کلید واژگان: لویاتان, هابز, خشونت, وضع مدنی, وضع طبیعی}
    Mohammad Ali Tavana
    Leviathan is one of the first modern political philosophy texts, which attempt to replace regular civil state of market society and the bourgeois state with the state of nature in which is war of all against each other. Now, the question is: Is civil state of Hobbes is free of violence? It seems that the transition from the state of nature to the civil state is not end of violence, but besides the obvious activist violence, it reinforces more hidden forms of violence including action-accepting and symbolic violence (Hypothesis). This article, in order to understanding and analyzing the types of violence in the civil state of Hobbes, uses the theoretical framework of Slavoj Zizek (theoretical framework). It seems that the origin of activist violence, action-accepting and symbolic in Hobbes's civil state can be found on several factors; The first is that the social phobia that is affected by the evil nature of human still continues in civil state. Second, in the civil state of Hobbes, the governor that has superior authority (sovereignty) is the exception. Third, the ruler for containing the unleashed violence of nature of state, resorts to the force of law, common law and morality, which itself is repulse, repression and Constraint. In other words, it makes a part of citizens in favor of other part, exclusion, repression or limit (the findings). The present article uses Text- author centered hermeneutic method (method).
    Keywords: Leviathan, Hobbes, violence, civil state, state of nature (status Quo)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال