به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کثرت گرایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کثرت گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسماعیل کشکولیان*، محمود اشرافی مهابادی، امین امیریان فارسانی
    اقتصاد جرم و جنایت یکی از موضوعات بین رشته ای است که پس از دهه 1970 میلادی با تلاش گری بکر وارد علم اقتصاد شده و این علم در تلاش است تا جنبه های اقتصادی جرم و جنایت را تحلیل کند. وقوع جرم به عنوان یک پدیده نامطلوب اجتماعی، علل اقتصادی و اجتماعی متعددی داشته و با توجه به اهمیت موضوع جرم، در کشورهای مختلف، در سال های اخیر مطالعات گسترده ای برای شناسایی و تبیین علل وقوع آن انجام شده است. شناسایی و تبیین علل وقوع جرم، ما را به هدف پیشگیری نایل می سازد؛ چراکه هزینه های جرم به ویژه هزینه های مجازات ازجمله حبس، بار سنگینی را بر دستگاه اجرایی، تحمیل می کند. با شناسایی و پیشگیری از این عوامل، می توان این هزینه ها را تقلیل نمود و آن ها را در اولویت های دیگر، هزینه کرد. در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی ابعاد اقتصاد جرم در تحلیل کثرت گرایی مجازات و فردی کردن آن پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اقتصاد, جرم, مجازات, اصل فردی کردن, کثرت گرایی}
    Esmaeil Kashkoulian *, Mahmoud Ashrafi Mahabadi, Amin Amirian Farsani
    The economics of crime is one of the interdisciplinary topics that entered economics after the 1970s with the efforts of Gray-Becker, and this science is trying to analyze the economic aspects of crime. The occurrence of crime as an undesirable social phenomenon has several economic and social causes, and due to the importance of the issue of crime, in different countries, in recent years, extensive studies have been conducted to identify and explain the causes of its occurrence. Identifying and explaining the causes of crime makes we reach the goal of prevention; because the costs of crime, especially the costs of punishment, including imprisonment, impose a heavy burden on the executive body. By identifying and preventing these factors, these costs can be reduced and spent on other priorities. In this article, the dimensions of the economy of crime in the analysis of the pluralism of punishment and its individualization have been investigated with a descriptive and analytical method.
    Keywords: Economy, crime, Punishment, Principle of Individualization, pluralism}
  • فرزاد محمدی*، حسن شمسینی غیاثوند

    برای به چالش کشیدن وعده ها در گفتمان ها از یک مجموعه انتقادی به نام پست مدرنیسم یاد می شود. این نحله با رویکردی معرفت شناسانه از مدرنیته فاصله گرفت و یک جهان بینی جدیدی را برای بشر ارایه کرده است. لذا پرداختن به این مکتب نه از بابت معرفی طرح نو بلکه مخالفت با هرگونه تمرکزگرایی، سلسله مراتب ارزشی و منطق دوانگارانه هویت هست. این نوشتار، در پی آن است تا به واسطه ی مرور و بررسی مطالعات انجام شده، نظریه ی پست مدرنیسم را به ویژه از منظر جامعه گرایان مورد نقد و بررسی قرار داده و قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها، و مهم ترین انتقادات واردشده بر آن را مورد ارزیابی قرار دهد. روش انجام این پژوهش، به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانه ای با تاکید ویژه بر روی کتب و منابع دست اول نوشتاری، مقالات منتشرشده در نشریات معتبر و نیز پژوهش های جدید می باشد. نتایج حاصله این پژوهش نشان می دهد که جامعه گرایان نسبت به برخی از مسایل همچون؛ اولویت داشتن مسایل جامعه، اتمیزه شدن افراد، مخالفت با نسبی گرایی و ذهنی گرا بودن با اندیشه‎های پست مدرنیسم اختلاف نظرهای بنیادین دارند.

    کلید واژگان: پسامدرنیسم, سنت, نسبیت گرایی, جامعه گرایی, کثرت گرایی}
    Farzad Mohammadi *, Hassan Shamsini Ghiyathund

    To challenge the promises in the discourses, a critical group called postmodernism is mentioned. With an epistemological approach, this practice distanced itself from modernity and presented a new worldview for mankind. Therefore, dealing with this school is not because of the introduction of a new plan, but against any centralism, value hierarchy and dualistic logic of identity. This article seeks to review the theory of postmodernism, especially from the point of view of socialists, and evaluate its strengths, weaknesses, opportunities and threats, and the most important criticisms made on it through the review and review of studies. The method of conducting this research is descriptive-analytical, and the method of collecting information is in the form of a library, with special emphasis on books and first-hand written sources, articles published in reputable publications, and new researches. The results of this research show that the socialists are against some issues such as; Prioritizing society's issues, atomizing people, opposing relativism, and being subjective have fundamental disagreements with postmodernist ideas

    Keywords: Postmodernism, tradition, relativism, Socialism, Pluralism}
  • سهیلا نادری زرنه، محمد توحیدفام*، احمد بخشایش اردستانی، علی اکبر امینی
    هدف اصلی مقاله حاضر، تبیین جایگاه آزادی در فلسفه سیاسی آیزایا برلین است. سوال اصلی مقاله این است که آزادی در فلسفه سیاسی آیزایا برلین دارای چه جایگاهی است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح شده است که در فلسفه سیاسی آیزایا برلین، آزادی به عنوان مهم ترین مولفه در جهت مقابله با استبداد مطرح است. نتایج مقاله حاضر نشان می دهد که به واسطه وجود استبداد در جوامع مختلف و به خصوص جهان سوم، توده های مختلف باید با استفاده از ابزارهای مختلف در جهت دستیابی به آزادی گام بردارند تا بتوانند استبداد را از میان بردارند. در واقع از دیدگاه برلین، آزادی به عنوان اصلی ترین مانع در جهت مقابله با استبداد مطرح است. نوع روش تحقیق در این مقاله از نظر هدف بنیادی و از نظر ماهیت تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: آیزایا برلین, آزادی مثبت, آزادی منفی, کثرت گرایی, لیبرالیسم}
    Soheila Naderi Zarneh, Mohammad Tohid Fam *, Ahmad Bakhshaishi Ardestani, Ali Akbar Amini
    The main purpose of this article is to explain the place of freedom in the political philosophy of Isaiah Berlin. The main question of the article is what is the place of freedom in the political philosophy of Isaiah Berlin? In response to this hypothesis, it has been suggested that in Isaiah Berlin's political philosophy, freedom is the most important component in countering tyranny. The results of the present article show that due to the existence of tyranny in different societies, especially in the third world, different masses must use different tools to achieve freedom in order to eliminate tyranny. In fact, from Berlin's point of view, freedom is the main obstacle to tyranny. The type of research method in this article is fundamental in terms of purpose and analytical in nature and based on library studies.
    Keywords: Isaiah Berlin, Positive Freedom, Negative Freedom, Pluralism, Liberalism}
  • حمیرا مشیرزاده*
    رشته روابط بین الملل از ابتدای تاسیس دوره هایی از همگنی نسبی یا «آرامش نظری» را شاهد بوده و در دوره هایی نیز سخن از وجود مناظره هایی در رشته بوده که حاکی از اختلاف نظرهای عمیق در درون رشته است. در تمامی این دوره ها، تکثر نظری به معنای تداوم وجود رویکردهای نظری مختلف برجای بوده و هیچ گاه نه اجماع کامل حاصل شده، و نه هیچ یک از نظریه های مهم در کل نادیده گرفته شده اند. در این شرایط، این پرسش مطرح می شود که چگونه تکثر نظری می تواند نقطه قوت رشته روابط بین الملل باشد؟ استدلال این مقاله با تکیه بر روش تحلیل متون مربوط به تکثر نظری، این است که با توجه به اینکه به نظر می رسد تکثر نظری از ویژگی های پایدار رشته روابط بین الملل است، اگر آن را به عنوان تکثری از زوایای دید و نورافکن هایی تلقی کنیم که هریک ما را متوجه وجه یا وجوهی از حیات بین الملل می سازد، به گشودگی رشته برای نظریه پردازان برای ارایه دیدگاه های جدید، رشد و پیشرفت دانش، و اهمیت سیاستگذارانه آن به ویژه با رویکردی گفت وگومحور کمک می کند. دستاورد اصلی این مقاله آن است که این برداشت نخست می تواند تکثر را بدون نسبی گرایی و بدون به حاشیه رانی نظریه های خاص توجیه کند، دوم راه را برای ورود نظریه های غیرغربی به رشته هموار سازد.
    کلید واژگان: تکثر نظری, روابط بین الملل, کثرت گرایی, گفت وگو, نظریه}
    Homeira Moshizadeh *
    The history of International Relations (IR) as a discipline has been characterized by periods of more or less —but never absolute—theoretical agreement or rather “theoretical tranquility” and the periods characterized by theoretical debates representing deep gaps within the discipline. Yet what we can see in all these periods is the continuation of the plurality of theories. Even when there was no debate, consensus was not attained nor could significant theories of the time be ignored. At present, the discipline is still theoretically plural and the theories differ in meta-theoretical terms leading to various explanations and conceptualizations of the international. There are now at least eight or nine major theoretical approaches including realism, liberalism, the English school, Marxism, critical theory, feminism, postmodernism, constructivism, and sometimes, green theory within the discipline. All of these have internal divisions; hence even categorizing them in one single approach may become problematic. The question here is how this theoretical plurality can become a strong point for the discipline. According to Ree (2014), there have been five strategies in dealing with plurality in the discipline: zero-sum approach with an emphasis on the correctness of one’s approach and absolute denial of others —practically not fully followed by IR scholars, inviting all to compromise while insisting on the correctness of one’s approach, representing one’s approach as a middle-ground and, hence, more correct, “regrounding” the discipline through developing a framework for maintaining plurality, and finally celebrating plurality.
    Here on the basis of the fourth, and specifically the fifth strategy, I show how plurality is inevitable and it can even be considered to be an important value. First of all, none of the existing IR theories can fully respond to —even fundamental—questions in the discipline as even their most insistent proponents admit that their theories are not flawless or complete. Thus, no single approach can be seen as privileged. Secondly, none of the theoretical approaches is dominant in the field. Many studies in recent decades have demonstrated this. My main argument here is that the plurality of theories is a fact, and that from various points of view it can be seen as favorable —or at least harmless— as far as individual scholars’ concerns, accumulation of knowledge, and policy/objective needs are concerned. Individual scholars normally see their own theoretical stance persuasive. They may have a major claim about the explanation of an important dimension of international life or see their work as complementary to the existing literature but rarely anyone claims that his/her theoretical stance explains everything in international relations. Scientific modesty is an agreed upon value in IR.
    Positivists see the value of plurality within the limits of “scientific standards” that should be applicable to all. Yet, as scientific/naturalist approach is not recognized as the only or even the privileged one, it may easily lead to unjustified de-legitimization and marginalization of certain theoretical endeavors. Furthermore, as far as substantive aspects of theorization are concerned, considering complexity of international life and the fact that causal relations are not necessarily uni-directional, under-determination and over-determination are pervasive. Even positivists do not deny that reaching a single paradigm is impossible. At the same time, the way out of this dilemma is certainly not a model in which all identifiable variables are included, as such a schema cannot go beyond an analytical model which is neither parsimonious nor falsifiable and may lack consistency. As far as post-positivists and interpretivists are concerned, plurality is itself a justified value. 
    One of the reasons of skepticism about theoretical plurality is practical and policy concerns. If knowledge is to be a useful instrument and be applicable in decision making, it should be “problem solving”. Yet it is most often theoretically inspired research that can be helpful in practice or policy, and one may easily show that studies based on specific theories including explanatory and constitutive one —and even most radical approaches such as post-structuralism— can shed some light on certain aspects of international life, and thus help decision-makers understand it better. Of course, as far as critical approaches are concerned, their applicability is not necessarily for states —especially great and dominant powers— but the forces that seek radical changes. Thus, dependent upon type of theory and the questions asked, theories and theory-based studies can serve various international actors in practice.
    This article sees theoretical plurality as plurality of lenses or spotlights that concentrate on specific dimensions of international life and argues for a dialogical approach in which this plurality is recognized at both theoretical and meta-theoretical levels, it is valued as an expression of various experiences of the world and the knowledge produced on the basis of that reflects those experiences, and “truth” —even if partial— is seen as being attainable through dialogue. Such an approach to plurality can, on the one hand, justify plurality without relativism or exclusion of any particular theory and, on the other hand, can pave the way for the inclusion of non-Western theories in the discipline.
    Keywords: international relations, IR theory, Pluralism, theoretical plurality, Dialogue}
  • سیده سمیه صدیقی*
    بشر در طول تاریخ با انواع ادیان الهی و غیرالهی مواجه بوده است و امروزه با توجه به گستردگی ارتباطات، این تنوع ادیان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. نسبت به تکثر ادیان، رویکردهای متفاوتی وجود دارد که یکی از آن رویکردها، پلورالیسم یا کثرت گرایی است. پژوهش حاضر، به بررسی و نقد پلورالیسم دینی از دیدگاه محمد شحرور می پردازد؛ پلورالیسم دینی بدین معناست که ادیان بزرگ جهان، تشکیل دهنده برداشت های متغیر و درک و دریافت ها و واکنش های گوناگون از حقیقت الوهی اند. با مراجعه به تالیفات شحرور، دیدگاه و ادله او در بحث کثرت گرایی دینی، تبیین شده و بر اساس مبانی اعتقادی اسلامی مورد ارزیابی قرار می گیرد. شحرور برای اثبات کثرت گرایی دینی مورد نظر خود، ادله ای را ذکر کرده است که از جمله آنها استناد به آیات قرآن است. شحرور، اسلام را دینی فطری دانسته و همه انسان ها (اعم از پیروان حضرت محمد$ و غیر آنها) را مسلمان می داند. وی ارکانی را برای اسلام معرفی می کند که پایبندی به آنها، منجر به ورود به دایره اسلام و برخورداری از حقوق اسلامی می شود؛ حال آنکه با تامل در آیات قرآن و مراجعه به تفسیر آنها، برداشت نادرست او از آیات روشن شده و بطلان دیدگاه او به اثبات می رسد.
    کلید واژگان: دین, اسلام, کثرت گرایی, پلورالیسم دینی, التعددیه الدینیه, شحرور}
    Somayyeh Seddighi *
    Throughout history, human beings have been confronted with various divine and non-divine religions, and today, due to the wide range of connections, this diversity of religions has received more attention. There are different approaches to the plurality of religions, one of which is pluralism. The present study examines and critiques religious pluralism from the perspective of Mohammad Shahrour; Religious pluralism means that the great religions of the world constitute changing perceptions and reactions of the divine truth. By referring to Shahrour's writings, his views and arguments in the discussion of religious pluralism are explained and evaluated on the basis of Islamic doctrinal principles. Their sentence is quoting verses from the Quran. Shahrour considers Islam as an innate religion and considers all human beings (including the followers of Prophet Mohammad (PBUH) and others) as Muslims. He introduces the pillars for Islam, adherence to which leads to entering the circle of Islam and enjoying Islamic rights; however, by contemplating the verses of the Qur'an and referring to their interpretation, his misunderstanding of the verses is clarified and the invalidity of his view is proved.
    Keywords: religion, İslam, Pluralism, religious pluralism, Shahroor}
  • رشید خلف زاده*، حسین ابراهیمی، محمد علمی

    یکی از شاخص های در سیاست گذاری در منطقه شمال غرب، تهیه برآورد از وضعیت تعامل حاکمیت با اقوام ساکن در این منطقه است. این تعامل در قالب سیاست های قومی تبلور می یابد. ازاین رو هدف محققین بر این است که سیاستگذاری در نظام ج.ا.ا در قبال قوم کرد را مورد بررسی علمی قرار دهند. محققان به دنبال پاسخگویی به این سوال هستند که در دهه اخیر چه سیاست قومی توسط حکومت، در خصوص قوم ایرانی کرد در منطقه شمال غرب اعمال شده است؟ فرضیه نیز اینگونه مطرح گردیده است که: «سیاست های قومی اتخاذ شده در منطقه شمال غرب وحدت در کثرت بوده است». برای پاسخگویی به سوال پژوهش و فرضیات آن، ضمن استفاده از منابع کتابخانه ای و روش موردی - زمینه ای، پرسشنامه ای متشکل از19 سوال با نظر خبرگان تهیه گردید. جامعه آماری این پژوهش را200 نفر ازکارشناسان امنیتی و سیاسی مستقر در منطقه شمال غرب تشکیل داده اند که با استفاده از فرمول کوکران131 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. درنهایت بعد از جمع آوری وتحلیل اطلاعات مشخص گردید که سیاست اتخاذشده در منطقه شمال غرب، ج.ا.ا در قبال قوم کرد سیاست وحدت در کثرت با گرایش به کثرت گرایی بوده است.

    کلید واژگان: اقوام ایرانی کرد, سیاستگذاری اقوام ایرانی, همانندسازی, کثرت گرایی, وحدت در کثرت}
    Rashid Khalafzadeh *, Hussein Ebrahimi, Mohammad Elmi

    One of the most influential indicators in policy making in the northwestern region is to estimate the status of the interaction of sovereignty with the ethnic groups in the region. This interaction crystallizes in the form of ethnic politics. Ethnic policies can affect the various dimensions of security-especially its social dimension-dealing with identity issues. Therefore, the researchers' concern was placed on a scholarly study of the ethnic of the Islamic Republic of Iran in the northwestern region. In this research, the researchers are seeking to answer the question of what has been the ethnic policy of the Islamic Republic of Iran in the North West region during the last decade? The research hypothesis is also stated that: "Ethnic policies adopted in the northwest region of unity have been multiplied. To answer the research question and its hypotheses, a questionnaire consisting of 19 questions was provided by experts using library resources and case-based methodology. The statistical population of this study was 200 of the officials and experts of security and politics based in the northwest region. Using Cochran formula, 131 of them were selected as the sample size. Finally, after collecting and analyzing information, it became clear that the policy adopted in the northwest region of the of the Islamic Republic of Iran towards the people of Kurdish politics was unity in plurality with a tendency towards pluralism

    Keywords: ethnic politic, kordish ethnic, Assimilation, pluralism, unity in diversity)}
  • حسین پوراحمدی *، پویا پیروزی
    اتخاذ راهبرد گفتمانی و ساختارگشایی در ساحت گفتمان اسلامی نوین، گزینه ی جایگزین اقدامات عجولانه ی انقلابی و تثبیت محافظه کارانه تلقی می شود؛ راهبردی که با برون رفت از انفعال و اهتمام به عمل گرایی نظری، درمورد رفع انحصار از ظرفیت های مکتوم اسلامی تامل کرده و مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی دینی را در تعامل مفهومی با تحولات بیرونی تعریف می کند. تولید مفاهیم و منظومه ی معنایی در گفتمان اسلامی نوین، متاثر از مقتضیات و وضعیت های زمانی و مکانی است. بنابراین تبیین اندیشه ی همگرایی با تقلیل ستیزه گری و پذیرش کثرت گرایی، به مباحثه ی گفتمان اسلامی نوین با پادگفتمان های درونی و فراگفتمان های بیرونی تاکید می کند. همگرایی به سان مباحثه ی بینامتنی گفتمان اسلامی نوین با سایر گفتمان ها در جغرافیای مشترک انسانی، به باهم بودگی زیست مسلمانی با امنیت انسانی پایدار و تزلزل ذهنیت استعلایی و سرانجام تامل بر نتیجه گرایی می انجامد و مقوم هنجارهای سبک حیات دینی است. انتظام بخشی مفاهیم توام با پذیرش تعارضات با تولید منظومه های معنایی درون گفتمان اسلامی نوین صورت می پذیرد.
    کلید واژگان: گفتمان اسلامی نوین, همگرایی, کثرت گرایی}
    Hossein Pourahmadi *, Pouya Pirouzi
    Strategy and structure-solving discourse in the realm of modern Islamic discourse is an alternative for revolutionary and conservative consolidation. It is an approach that removes the monopoly of the Islamic hidden capacities by moving towards pragmatic strategies and defines the religious epistemology and ontology by the conceptual interaction with external developments. Production of concepts and meaning system in modern Islamic discourse is influenced by the requirements and the situations of time and place. So, explanation of the idea of convergence in modern discourse is based on reason and it is considered historical. The idea of convergence by reducing militancy and embrace pluralism in modern Islamic discourse in discussion with pod discourse internal and external Meta-discourse are emphasized. Convergence as a modern Islamic discourse inter textual discussion with other discourses in common human geography Biological Muslim community with sustainable security and transcendental reflection with instability mentality leads to a result- oriented model and is constitutive of the religious life style.
    Keywords: Modern Islamic discourse, convergence, pluralism}
  • مهدی قربانی *
    وحدت و کثرت یکی از مسائل مهم در تاریخ اندیشه سیاسی است که گرایش به هریک از آنها می تواند در همه عرصه های سیاسی را تاثیرگذار باشد. در طول تاریخ، دیدگاه مختلفی در مواجهه با این دو مسئله بیان شده است. جایگاه سیاست اسلامی پس از انقلاب اسلامی در تاثیرگذاری بر تحولات فکری سیاسی دوره معاصر ما را بر آن داشت تا این مسئله و پیامدهای آن را بررسی نماییم؛ با هدف که راهنمای نظری مناسبی برای پیشبرد عمل سیاسی ارائه شود. برای رسیدن به هدف ، پاسخ به سئوال از مناسبات وحدت گرایی و کثرت گرایی اهمیت پیدا می کند. در سیاست اسلامی بر ضرورت توامان وحدت و کثرت در زندگی سیاسی تاکید می شود که مبتنی بر مبانی خاصی است. براین اساس، با فطری دانستن وحدت و طبیعی دانستن کثرت، ارائه راهکارهایی برای تحقق وحدت و کثرت در جامعه سیاسی ضروری قلمداد می شود که با بکارگیری آنها می توان شرایط لازم را برای تحقق وحدت گرایی و کثرت گرایی اعتدالی یا همان وحدت در عین کثرت مهیا ساخت. پیروی از دین توحیدی، ولایت مداری، حق محوری ازجمله راهکارهایی هستند که می توانند در نهایت وحدت مورد نظر در جامعه سیاسی را محقق سازند. در فرایند پژوهش از روش تحلیل توصیفی و تحلیل تفسیری استفاده شده است.
    کلید واژگان: وحدت گرایی, کثرت گرایی, سیاست اسلامی, فطرت, طبیعت}
    mahdi ghorbahni*
    Unity and plurality have always been rendered as important issues in the history of political ideology, tendency to either one can affect all political fields. In the course of history, various viewpoints have been presented on confrontation between the two key issues. The status of Islamic politics in post-Revolution Iran and its impact on intellectual and political developments in the contemporary world, motivated the author of these lines to study this issue and its consequences in the hope of creating an appropriate theoretical guideline for the progress of the political act. To realize this goal, there should be first found appropriate answers to the quality of relations between monism and pluralism. Islamic politics has placed emphasis on dual necessity of unity and plurality in political life based on certain fundamentals. On this basis, considering unity as a quiddity and plurality as a natural phenomenon, we must present strategies for realization of unity and plurality in the political community. Applying this strategy will pave the way for preparation of required conditions for realization of moderate monism and pluralism, i.e. unity in plurality. Belief in monotheism, belief in the Guardianship of the Islamic jurist, and rights-centrism are among the approaches that can ultimately realize the expected unity in political society. The methodology in this paper is based on an analytical-descriptive and analytical-interpretive method.
    Keywords: Monism, pluralism, Islamic politics, fitrat (inherent nature of man), nature}
  • سید ابراهیم سرپرست سادات
    هدف اصلی مقاله حاضر کاوش دموکراسی در اندیشه و نظر جریان سیاسی ایرانی متمایل به لیبرالیسم دوره جمهوری اسلامی بوده است. از این رو این پرسش مطرح شد که آیا می توان تلقی این جریان را از دموکراسی به شکل الگو وار نیز عرضه نمود. از متن مطالعات کنش و نظر این جریان، با کاربست الگوی نظری-روشی جریان-گفتمان، الگوی «دموکراسی کثرت گرا» تئوریزه شد، الگویی که انگاره اصلی و جریانی دموکراسی این دوره لیبرالیست ها نیز بوده است. دموکراسی کثرت گرا، دموکراسی ای است که کثرت گرایی آن را گذار از تصلب ایدئولوژی گرایی، گذار از گفتار تک گویه، گذار از دوره انسان مکلف، گذار از هستی شناسی های کلان و فراروایت ها و رسیدن به عصر تجربه آزادانه امور از جمله ایمان و خصلت تحول یابنده جامعه امروزین تئوریزه می کنند. دین در این انگاره، ذیل نظم متکثر آن، در کنار سایر منابع معرفتی قرار دارد و از آنجا که مستعد قرائت های فزون است، حیث مرجعیت خود را از دست می دهد. دموکراسی هم، مقوله ای فرادینی تلقی می شود، که چون انسانی ترین و حقوق بشری ترین شکل حکومت است، هموزن دلایل دینی و حتی مقدم بر ادله دینی به حساب آمده است. مطالعه کنش و نظر این جریان سیاسی، نشان داد که دموکراسی در بین عناصر لیبرالیستی دوره جمهوری اسلامی، جایگاه برجسته ای داشته، مطمح نظرورزی بوده و به خاطر نتایج سکولاریستی آن، در غیریت و ضدیت با نظم سیاسی مستقر، مفصل بندی شده است.
    کلید واژگان: لیبرالیسم, دموکراسی, کثرت گرایی, سروش, شبستری, شایگان}
    Ebrahim Sarparaste Sadat
    The main aim of this article is to investigate about the Iranian liberal political current of the Islamic Republic era. Thus the main question raised here is whether the interpretation of democracy by this current can be presented as a schematic pattern or not. By applying the theoretical-methodological pattern of current-discourse, the pluralist democracy pattern was theorized from the action and theory of the current; a pattern that has been also the main notion of democracy among liberals in the era. Pluralist democracy is a kind of democracy that its pluralism has theorized transition from ideological dogmatism, from monologue speech, from obliged human era, from grand narratives and ontology, towards free experience of issues such as belief and the changing character of contemporary society. In this pattern, religion enjoying all its plurality juxtaposes other epistemic sources and loses its reference authority because it is exposed to different readings. Democracy is regarded as a meta-religious issue because it is the most humane and human right-oriented form of government, thus it is considered as equivalent to religion or even preferred to religious arguments. The study of action and theory of this political current indicated that among liberal forces of the Islamic Republic era, democracy has a prominent position, it has been theorized, and it is articulated in contrast with the new political order due to its secular ramifications.
    Keywords: liberalism, democracy, Soroush, Shabestari, Shayegan}
  • احمد نقیب زاده، امیر محمد ایزدی
    مدتی است که تعدادی از نظریه پردازان غربی در حوزه ی علوم اجتماعی مکررا از دیگر اندیشمندان می خواهند چشمشان را به این حقیقت بگشایند که دین از حوزه ی عمومی جامعه قابل کنارگذاری نیست، بلکه برعکس، گروه های دینی و مسائل آن ها یک بار دیگر نقش مرکزی را در حوزه ی اجتماعی بازی می کنند. پسا-سکیولاریزم اشاره به این موضوع دارد که آنچه به حاشیه راندن و کنارزدن دین از قلمرو عمومی تلقی می شد، دچار تحولی شگرف شده است. نهاد دین و نهاد سیاست از دیرباز دو مقوله ی مهم در زندگی بشر بوده و به جهت اهمیت آن ها در شکل بخشیدن به حیات اجتماعی، همواره ذهن اندیشمندان حوزه ی علوم اجتماعی و انسانی را به خود مشغول داشته اند. تفکر پسا -سکیولار تلاش می کند فرض برتری اولویت هنجاری عقلانیت سکیولار بر دین را به حداقل برساند. اما در عوض به جای تلاش برای بازگشت به دوران قبل از مدرنیته و یا اذعان برتری دین، تلاش آن در این راستا است که از فرآیند درک متقابل دین و عقلانیت سکیولار و برابری معرفتی متقابلا تصدیق شده به عنوان نتیجه ی محتمل این فرآیند، دفاع نماید. این مقاله سعی در بررسی رابطه ی دین و سیاست در جامعه ی پسا-سکیولار دارد. مشاهده شد با توجه به اینکه پسا-سکیولاریزم محصول پسا-مدرنیزم است، نمی توان براساس نظریه های مدرن و پیشا-مدرن به تحلیل این رابطه پرداخت و نیاز به نظریه ی جدیدی احساس می شود.
    کلید واژگان: پسا, سکیولاریزم, دین مدنی, کثرت گرایی, سکیولاریزم}
    Ahmad Naghibzadeh, Amir Mohammad Izadi
    A number of Western theorists in the field of social sciences frequently asked from other scholars to open their eyes to this fact that the withdrawal of religion from the public sphere is not possible. On the contrary religious groups and their issues are playing an important role in the public sphere. Post-secularism refers to the fact that what has been considered the marginalization and the overthrow of religion from the public sphere has changed dramatically. Post-secular accounts try to minimize the assumption of a normative priority of the secular over the religious, and advocate a process of mutual understanding, with a reciprocally acknowledged epistemic parity as the possible outcome of the process. This paper attempts to investigate the relationship between religion and politics in the post-secular society. It indicates that as the post-secular era is the product of post-modernism, modern or pre-modern theory cannot analyze the relationship between religion and politics and we need a new theory.
    Keywords: post, secularism, Secularism, Pluralism, civil religion}
  • محسن عباس زاده*، فرزاد سوری
    از بنیادی ترین پرسش های پیش روی سیاست پژوهان، موضوع قدرت، الگوهای توزیع آن، کیفیت رابطه حکومت با شهروندان و گروه ها و میزان تاثیرگذاری آنها بر فرایند تصمیم گیری سیاسی است. هدف کثرت گرایی در مقام رویکردی نظری به سیاست نیز تبیین و ارزیابی این مسایل بود. از اینرو سیاست را عرصه رقابت گروه های مختلفی تعریف می کرد که به دلیل دسترسی شان به منابع متفاوت، هیچ یک قادر به تسلط کامل بر سایرین نبوده، تصمیمات سیاسی نیز حاصل توازن نیروها و فرایندی گشوده تلقی می گشت. این مقاله پس از تبیین این رویکرد در پیوند با اندیشه دموکراسی و مقایسه برداشت های متقدم و متاخر از آن، به بررسی دلا لت های عینی آن در نظم سیاسی می پردازد تا صحت تحلیل های آن را در عمل ارزیابی کند. بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا واقعیت سیاسی موجود، موید مفروضات تئوریک رویکرد کثرت گراست، موضعی بینابینی (بسته به نوع برداشت از کثرت گرایی) اتخاذ می کند.
    کلید واژگان: سیاست دموکراتیک, کثرت گرایی, گروه ذی نفوذ, پسامدرنیته و ارتباطات رسانه ای}
    Mohsen Abbas, Zade*, Farzad Souri
    Power, its distribution, and the quality of government relation with citizens and groups and the amount of their influence on the political decision-making processes are of the most fundamental questions encountering politics researchers. The aim of pluralism in status of a theoretical approach toward politics is specification and measurement of these issues; therefore, it defines politics as the arena of competition for different groups who have access to different sources; as a result, no single group can dominate others completely, and political decisions were seen as the outcomes of balance among forces and an open process. After specifying this approach in association with the democratic thought and the comparison of previous and recent conclusions of it, this article reviews its concrete implications in political order so as to assess the accuracy of its analyses in practice; therefore, in answering to this question that do the available political reality assert the theoretical hypotheses of the pluralist approach, it takes an intermediate status (depending on the kind of conclusion from pluralism).
    Keywords: Democratic Politics, Pluralism, Influential Group, Post, Modernity, Medium Communication}
  • فرید آزادبخت، سارا بلخی
    حمایت و حفاظت از فرهنگ های متنوع جهان دربرابرتهدیدهای گوناگون و ازجمله ادغام، استحاله و استیلای فرهنگی که از جمله تبعات ناخوشایند جهانی سازی به شمار می رود، یکی از اولویت های یونسکو به شمار می رود که تصویب کنوانسیون حمایت ازتنوع بیان های فرهنگی مصوب سال 2005، گواه این ادعا است. نویسندگان با تکیه بر مطالعات پیشینی و اولیه خود، به آزمون این فرضیه پرداخته اند که: «حفظ تنوع فرهنگی درگرو پذیرش و به رسمیت شناختن کثرت گرایی فرهنگی است که این مهم از طریق توسعه، و تبادل بین فرهنگی تمدن ها تحصیل شده و ارزش واقعی خود را درتنوع اصیل فرهنگی و وحدت حقیقی بشری نمایان سازد.» از آنجاکه نیل به حقوق بشری تکیه ظرفیت های فرهنگی امکان پذیرنیست؛ این پرسش مطرح است که چگونه می توان قواعد، نهادها و سازوکارهای حمایت از حقوق فرهنگی را بازتعریف نمود که در آوردگاه نسبیت گرایی، معیارهای رفتاری دوگانه و هژمونی فرهنگی، این روند به تقویت ارزش های مشترک بشری، تامین و تضمین حق های بنیادی و به انسجام و استحکام حقوق بین الملل بشر بیانجامد. فرجام سخن اینکه در این مقاله سعی شده است که با روش شناسی سیستمی و میان رشته ای، نسبت دوگانه حقوق فرهنگی و حقوق بشر بررسی و بازکاوی گردد.
    کلید واژگان: کنوانسیون تنوع بیان فرهنگی, حق های بنیادی, حقوق فرهنگی, سلطه و مشارکت فرهنگی, کثرت گرایی, یونسکو}
  • محمد توحیدفام
    پس از فروپاشی اردوگاه ایدئولوژی افراطی چپ یعنی کمونیسم به رهبری اتحاد جماهیر شوروی که این شکست را باید در امتداد فروپاشی اردوگاه ایدئولوژی افراطی راست یعنی فاشیسم در نیمه قرن بیستم دانست اردوگاه ایدئولوژیک راست میانه یعنی لیبرالیسم به رهبری کشورهای صنعتی جهان در راستای عصر جهانی شدن این پیروزی را جشن گرفت و در این میان، نظریات اقتصادی سیاسی این اردوگاه بر محور نظریه فردگرایی به نوعی در همسو کردن سایر جریانات فکری میانه معتدل حول محورهای بازار آزاد جهانی، دولت حداقل، آزادی های اساسی و حقوق بشر جزمیت یافت. این مقاله با تاکید بر نظریه فردگرایی سعی دارد تا ضمن ارائه تصویری بی طرفانه از این نظریه در سه بعد مادی، معنوی و اجتماعی، عمده دیدگاه های فرد محورانه، رفاهی و منافع فردی را در اندیشه فردگرایی به همراه سوگیری های این نظریه نسبت به آزادی، دموکراسی، کثرت گرایی، ناسیونالیسم، فمینیسم و ایدئولوژی مورد بازاندیشی انتقادی قرار دهد.
    کلید واژگان: فردگرایی, لیبرالیسم, منافع فردی, آزادی, آزادی خواهی, دموکراسی, دولت رفاه, ایدئولوژی, کثرت گرایی, ناسیونالیسم, فمینیسم}
    Mohammad Tohidfam
    After the collapse of the left extreme ideological camp (communism) in leadership with soviet union in 90’s; That must be consider along the collapse of the right extreme ideological camp (fascism) in the mid of twentieth century; the middle right ideological camp (liberalism) in leadership of industrial world countries, to celebrate this victory along with globalization age. In the meantime, political – Economic theories of this camp with individualism theory wanted to gather other moderate ideologies around centers of global free market, minimal state, fundamental freedoms and human rights. This article with emphasizing on individualism, want to create an neutral image from this theory in three dimensions of materialistic, psychological and social basis of individualism. Then wanted to have a critical rethinking to all individualistic views such as individual benefits and welfare state together with all it’s taking sides related to freedom, democracy, pluralism, nationalism, feminism and ideology.
  • مهدی رهبری
    پرسش از رابطه میان هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر با جامعه باز و متکثر و یا نحوه ارتباط میان معرفت و قدرت پرسشی اساسی است. مقاله حاضر با هدف آزمون رابطه میان رویکرد هرمنوتیکی گادامر با قدرت سیاسی بر این فرض اساسی بنا شده که میان معرفت و قدرت در هر عصری پیوندی متقابل برقرار بوده که در ایجاد و بقای یکدیگر موثرند. همچنین در مقابل باور برخی متفکران و فلاسفه سیاسی همچون ریچارد رورتی که معتقدند از میان اشکال مختلف قدرت و نظام های سیاسی، پلورالیسم و دموکراسی تنها نظام سیاسی مطلوب محسوب گشته که در طول تاریخ کارآمدی آن به اثبات رسیده و از این رو به خاطر نتایج عملی آن که همانا چرخش مداوم قدرت و آزادی و تحقق بهتر عدالت است نیازمند توجیه نظری و معرفتی نیز نمی باشد)رورتی، (1382، این مقاله بالعکس درصدد آزمون این نظریه است که هیچ نظام سیاسی بدون پایه های معرفتی وجود نداشته و می بایست برای دموکراسی و کثرت گرایی نیز بنیان معرفتی مناسبی جستجو نمود.
    کلید واژگان: هرمنوتیک, معرفت, قدرت, هرمنوتیک فلسفی, کثرت گرایی, تفهم, حقیقت, گفتگو, امتزاج افقها}
  • حسین دهشیار
    حقوق بشر یکی از مفاهیم درجه یک مطرح در روابط بین الملل است. این موضوع یکی از عوامل تاثیرگذار متعددی است که بر روابط بین الملل اثر ویژه خود را دارد. مقاله پیش روی با توجه به این واقعیت تلاش می کند تا با دوری از کند و کاو انتزاعی به تحلیل متنی هنجارهای حقوق بشر بپردازد. زیرا هنجارهای حقوق بشر با توجه به متن داخلی، متن اخلاقی و متن سیاسی در روابط بین المللی جایگاه ویژه ای می یابند. همین امر سبب ساز این پرسش پایه ای می شود که آیا می توان از حقوق بشر جهانی سخن گفت؟
    نویسنده برای پاسخ به این پرسش، دو رهیافت کمینه و بیشینه به حقوق بشر و نظام بین الملل را مورد بررسی قرار می دهد. آنگاه نسبی گرایی اخلاقی و فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر در نظام بین الملل مورد بررسی قرار می گیرند. تجربه عملکرد بازیگران بین المللی نشان می دهد که به رغم ماهیت، اصول و عملکرد هنجارهای حقوق بشر، آنها به بهره برداری ابزاری از حقوق بشر پرداخته اند. اگرچه به دلیل تمایزات فرهنگی و منافع، نگاه استراتژیک به حقوق بشر غیرقابل انکار است، اما همچنان دیده می شود که کشورهای غربی به رهبری آمریکا به استفاده گزینشی از هنجارهای حقوق بشر برای تقویت موقعیت جهانی خود دست می زنند و کشورهای غیرغربی در چالش با آن هستند.
    کلید واژگان: حقوق بشر, روابط بین الملل, جهان شمولی, نسبیت گرایی فرهنگی, نظام بین الملل, کثرت گرایی}
  • تبادل فرهنگی؛ سنت، مدرنیته، پستمدرنیته
    سید حسین اطهریمریان
    برای انجام تبادل فرهنگی مقدمات و زمینه هایی لازم است؛ ازجمله این مقدمات می توان پذیرش تکثر، به رسمیت شناختن فرهنگ های مختلف و نیز به رسمیت شناختن اختلافات در تمامی حوزه های زیست جهان را بر شمرد. حال سوال مهم این است که تبادل فرهنگ ها در کدام یک از سه انگاره «سنت»، «مدرنیته» و «پست مدرنیته» ممکن است؟ این مقاله با بررسی چارچوب های فکری فوق، تبادل فرهنگ ها را تنها در جامعه پست مدرن مقدور و ممکن می داند.
    کلید واژگان: پست مدرنیته, تبادل فرهنگها, دمکراسی دیجیتالی, زیست جهان, سنت, کثرت گرایی, مدرنیته}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال