به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کشور » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کشور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین سیف الدینی*، زهرا احمدی پور، محمدرضا حافظ نیا، ابراهیم رومینا

    توجه به عوامل علی، زمینه ای و تاریخی در تحلیل رفتار و کنش کشورها در سال های اخیر افزایش پیداکرده و ادبیات رویکرد ادراکی برای فهم منطق تحولات و سیاست حکومت ها گسترش یافته است. در رویکرد ادراکی فرض بر این است که بازیگر ژیوپلیتیکی در میدانی از مقتضیات استراتژیک -که به عنوان میراثی نهادی به ارث برده است- عمل می کند و همواره محدودیت و شرایط هویتی خاص خود را دارد؛ اما در حوزه ژیوپلیتیک نظریه جامعی که بتواند علل و عوامل ادراکی و نقش تاثیرگذار آن ها در کنش و سیاست ها را بازتاب دهد، غایب است. ازاین رو پژوهش حاضر طرح اولیه ای از یک نظریه جدید با عنوان ادراک ژیوپلیتیکی است که می تواند بازتاب این تاثیرات را در رفتار بازیگران مورد ارزیابی کیفی قرار دهد. همواره چرخه ای از عوامل تاثیرگذار در جوامع وجود دارند که در رفتار کشورها موثرند. پاره ای از تجربه های جمعی (مانند جنگ ، اشغال نظامی، تجزیه، قتل عام، معاهدات مهم) به حافظه جمعی شکل می دهند و از طریق مکانیسم های انتقال نسلی، ماندگار شده و به مرور در ارتباط با قلمرو سرزمین، معنادار شده و بخشی از ملزومات بقاء یا امر ملی فرض می شوند. در مرحله بعدی «کشورها» در ارتباط با این عناصر به مرحله هویت یابی ژیوپلیتیکی می رسند و در ارتباط با سرزمین، نظام بین الملل و سایر ملت ها به «من و دیگری» شکل می دهند. این مسیر در مرحله نهایی تکوین خود به شکل گیری ظرف ادراکی یا ادراک ژیوپلیتیکی منجر می شود. جوامع و کشورها از طریق ادراک ژیوپلیتیکی خود به پدیده های بیرونی در نسبت با جغرافیای سیاسی شان معنا می دهند که این معنادهی محصول مکان (جغرافیا) و زمان (تاریخ) است؛ بنابراین از طریق کشف شکل گیری روند تکوین این ادراک می توان دست کم بخشی از کنش ها را معنایابی کرد. به ویژه که با بازگشت ناسیونالیسم به عرصه روابط بین الملل و طولانی شدن روند گذار ژیوپلیتیکی از دوقطبی به نظم جدید، قدرت های متوسط منطقه ای سعی دارند از طریق افزایش نفوذ قلمرو و تعمیق عمق استراتژیک خود، سهم بیشتری در نظم آینده داشته باشند. فایده دیگر چنین رویکردی، پیش بینی کنش های آینده حکومت نیز هست. این پژوهش از نوع بنیادی با رویکرد توصیفی-تحلیلی از طریق تحلیل محتوای کیفی داده های تجربی به این مهم می پردازد و شیوه گردآوری داده ها اسنادی و کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: ادراک ژئوپلیتیکی, قلمروسازی, کشور, هویت ژئوپلیتیکی}
    Hosein Seyfodini *, Zahra Ahmadipur, Mohamadreza Hafeznia, Erbrahim Roumina

    Attention to causal, contextual and historical factors in the analysis of State`s behavior and actions has increased in recent years, and the literature of the Cognitive approach has expanded to understand the logic of developments and government policies. In the Cognitive approach, it is assumed that the Geopolitical actor operates in a field of strategic necessities - which that has inherited as an institutional legacy - and always has his own limitations and identity conditions. But in the field of Geopolitics, a comprehensive theory that can reflect the causes and perceptual factors and their influential role in action and policies is absent. Therefore, the current study is a preliminary design of a new theory called Geopolitical Cognition, which can qualitatively evaluate the reflection of these effects on the behavior of actors. There is always a cycle of influential factors in societies that influence the behavior of countries. Some of the collective experiences (such as war, military occupation, disintegration, massacres, important treaties) shape the collective memory and the mechanism of intergenerational transmission, they are preserved and gradually become meaningful in relation to the territory of the land and are part of the survival requirements or they are assumed to be a national Order. In the next stage, "States" in connection with these elements reach the stage of Geopolitical identification and in connection with the homeland, minorities, the international system and other nations, they form "I and the other"....In the final stage of its development, this path leads to the formation of a perceptual container or geopolitical cognition. Through their geopolitical cognition, societies and countries give meaning to external phenomena in relation to their political geography, which is the product of place (geography) and time (history). Therefore, through the discovery of the formation process of this cognition, at least part of the actions can be understood. Especially, with the return of nationalism to the field of international relations and the prolongation of the geopolitical transition from bipolarity to the new order, the middle powers in the region are trying to contribute more to the future order by increasing their territorial influence and deepening their strategic depth. Another benefit of such an approach is predicting the future actions of the countries. This fundamental research with a descriptive-analytical approach addresses this issue through the qualitative content analysis of experimental data and is the method of collecting documentary and library data

    Keywords: Geopolitical Cognition, Territoriality, State, Geopolitical identity}
  • زینب صیقلانی* سید باقر میرعباسی میرعباسی

    یکی از موضوعات مهم در کشور تازه تاسیس اصل حق تعیین سرنوشت است و به عنوان یک حق بشری پایه و اساس سایرحقوق بشری را تشکیل می دهد که به موجب آن همه افراد و گروه های اجتماعی صرف نظر از قومیت، نژاد، جنس و مذهب می توانند امور خویش را در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در دست گیرند. این حق یک حق بشری فردی است که تک تک افراد یک ملت از آن برخوردارند و شاید به همین علت است که در منشور ملل متحد در کنار ضرورت رعایت و احترام به حقوق و آزادی های بنیادین فردی، از این اصل نام برده شده است. از اساسی ترین موازین حقوق بشر، حق مردم برای تعیین سرنوشت خودشان است. اهمیت این حق تا بدانجا است که آن را پایه و اساس همگی حقوق بشری می دانند. در حقیقت برای نیل به سایر حقوق بشری تحقق اصل حق تعیین سرنوشت اهمیت به سزایی دارد و در صورتی که این اصل اجراء نگردد نمی توان از دولتی غیر مننتخب انتظار چندانی داشت تا نسبت به اصول حقوق بشری متعهد باشد.حق تعیین سرنوشت دارای ابعاد متفاوتی است. این حق در عرصه حقوق بشر، هم در ساحت حقوق مدنی- سیاسی و هم در قلمرو حقوق اقتصادی -اجتماعی و فرهنگی مورد استناد قرار می گیرد.

    کلید واژگان: کشور, تازه تاسیس, حق تعیین سرنوشت, تجزیه طلبی, منشور ملل متحد}
  • حجت مهکویی، علیرضا عباسی

    موقعیت نسبی و مطلق سرزمینی کشورها، در توسعه آنها تاثیرگذار است. شکل سرزمینی برگرفته از موقعیت مطلق برای هر کشوری از پارامترهایی است که در قدرت ملی و موقعیت ژیوپولیتیکی آن نقش دارد. شکل سرزمینی کشورها با توجه به اینکه در نحوه ارتباط یک کشور در بعد داخلی و نظام بین الملل می تواند تاثیرات چندی داشته باشد، امروزه به عنوان یکی از مباحث جغرافیای سیاسی و ژیوپولیتیکی مورد بررسی قرار می گیرد. شکل سرزمینی کشور با توجه به موقعیت مطلق، وسعت سرزمین، نوع و طول مرزها تعیین می شود که در قدرت ملی کارساز است. البته در عصر ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی شاید شکل سرزمینی برای آن دسته از کشورها که پیشرفته باشند خیلی مهم نباشد ولی از آنجایی که تعداد کشورهای پیشرفته نهایتا به گروه 20 ختم می شوند، برای بقیه کشورها به دلیل توانایی کم در رسیدگی به امور کشوری، می تواند مساله مهمی باشد. بنابراین از آنجا که در ارتباط با مولفه های جغرافیایی موثر در تولید قدرت ملی پژوهش های زیادی انجام گرفته است در این مقاله تنها مفاهیم قدرت ملی، مرز، موقعیت ژیوپولیتیکی و شکل سرزمین تعریف می شوند. این مقاله به روشی کیفی و رویکرد توصیفی- تحلیلی به دنبال واکاوی وضعیت و کارکردی که شکل سرزمینی کشورها در موقعیت ژیوپولیتیکی آنها می تواند ایفاء کند، می باشد. نتایج نشان می دهد که شکل سرزمینی کشورها بر موقعیت ژیوپولیتیکی آنها تاثیر گذار است.

    کلید واژگان: کشور, مرز, وسعت سرزمین, شکل سرزمین, موقعیت ژئوپولیتیکی}
  • مریم احمدی نژاد
    عالی ترین و بنیادی ترین سند در هر نظام متشکل حقوقی قانون اساسی آن است که بیانگر رئوس اهداف و برنامه های آن نظام بوده و سایر اسناد حقوقی با تطابق این سند اساسی تنظیم می گردد. در عرصه تعامل ملت کشورها، این سند حقوقی که از آن به عنوان ''میثاق مشترک ملت'' یاد می شود، پایه و شالوده حقوقی حکومت ها را تشکیل می دهد. بر این اساس اهمیت قانون اساسی برای ثبات جوامع حقوقی باعث شد که به مسئله وجود یا عدم وجود قانون اساسی در نظام حقوقی بین المللی پرداخته و در مقاله پیش رو با بیان مختصات و ویژگی های موجود در قوانین اساسی مصطلح و مقایسه آن با ویژگی های منشور ملل متحد به عنوان یک معاهده جهانی که به لحاظ تعداد اعضا و وسعت جغرافیایی جهانی خود و گستره موضوعات منحصر به فرد می باشد، جایگاه منشور ملل متحد را به مثابه قانون اساسی در جامعه جهانی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. نتیجه بررسی ها بیان گر این نکته است که منشورملل متحد به دلیل فقدان عنصر روح همبستگی در میان اعضا به مثابه قانون اساسی جهانی محسوب نمی شود، بلکه به عنوان قانون اساسی سازمان ملل متحد به شمار می رود.
    کلید واژگان: قانون اساسی, منشور ملل متحد, جامعه جهانی, سازمان ملل متحد, دولت, کشور}
    The highest and most fundamental document in every legal system is the constitution which reflects the major goals and concerns of that system. The other legal documents should be in conformity with this basic document. Within the nation-states, this document, known as the common covenant of the nation, is the basis and legal foundation of the state and plays a key role in maintenance of national integrity and stability. The present article examines the characteristics of constitutions and compare them with characteristics of the UN Charter as a global treaty which is a unique one, due to the number of its members and its geographical extension. It also analyzes the role of the UN Charter as a universal legal document which could be considered the constitution of the world community.
  • پیروز مجتهدزاده
    در این مقاله، ضمن ارائه بحثی در پایدار بودن مفاهیمی چون «مرز» و «سامان» و «سرحد» در جهانی که فرایند مجازی شدن فضای سیاسی، واقعی بودن فضای جغرافیایی را به چالش گرفته است، ایده پایان گرفتن سرزمین و مرز به دلیل جانشین شدن فضای مجازی به جای فضای حقیقی به چالش گرفته می شود. در همین رابطه، بحثی مستند در ایرانی بودن اصل مفهوم «استیت state= کشور + حکومت» و مرز ارائه شده است که پرفسور واستل-والتر استاد دانشگاه برن درباره آن ابراز امیدواری کرد دنیای غرب ایرانی بودن اصل این پدیده ها و مفاهیم جغرافیای سیاسی را پذیرفته و ثبت نماید.
    نقش و عملکرد «مرز» پیوسته در در درازای تاریخ در تحول بوده است. این نقش و عملکرد هنگامی قابل درک است که تحول یاد شده در چارچوب نقش این پدیده توسط تاریخ، سیاست، قدرت، فرهنگ و مسائل اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد. بوردر border که به باور نویسنده با اصطلاح «سامان» در فارسی برابری دارد، پدیده ای پیچیده، فضایی و اجتماعی است که ساکن یا غیر متحول نیست، بلکه بسیار دگرگونی پذیر و فعال است. دایره شمول مطالعات سامان حقیقتا جهان گستر است و علاوه بر در بر داشتن بسیاری از جنبه های سنتی این گونه پژوهش ها، همانند ژئوپولیتیک، مهاجرت و هویت سرزمینی، شامل موضوعات سربرآورده جدید در دنیای کنونی است، همانند نقش مرز در «دنیای بدون مرز»؛ «خلق کردن محله»؛ و «مرزسازی» در دوران پسا 11 سپتامبر. این نوشتار فصل نهم کتاب مطالعات سامان است که به بحث و بررسی تاثیر فضای مجازی بر پدیده های جغرافیایی چون سامان و سرزمین می پردازد.
    کلید واژگان: مرز, سامان, جغرافیای سیاسی, هویت, ایران, دولت, کشور, حکومت}
    Prof. Pirouz Mojtahed, Zadeh
    Throughout history, the functions and roles of borders have been continuously changing. They can only be understood in their context, shaped as they are by history, politics and power, as well as cultural and social issues. Borders are therefore complex spatial and social phenomena which are not static or invariable, but which are instead highly dynamic. This comprehensive volume brings together a multidisciplinary team of leading scholars to provide an authoritative, state-of-the-art review of all aspects of borders and border research. It is truly global in scope and, besides embracing the more traditional strands of the field including geopolitics, migration and territorial identities; it also takes in recently emerging topics such as the role of borders in a seemingly borderless world; creating neighbourhoods, and border enforcement in the post-9/11 era.
    Keywords: Persia, Border, Geopolitics, Iran, Power, Culture}
  • رابطه کیفی محیط جغرافیائی و امنیت ملی
    حسن شیرازی رومنان، عبدالحسین طائفی
    شناخت محیط امنیتی به عنوان یکی از موضوعات جغرافیای امنیتی، توجه محافل علمی و سیاسی را به خود جلب نموده است. از آنجا که موضوع اصلی جغرافیای امنیت بررسی و مطالعه روابط و پیوندهای فرامرزی میان عوامل امنیتی محیط در مقیاس های محلی، ملی، منطقه ای و جهانی، شباهت و نزدیکی بسیاری با موضوعات مورد مطالعه در امنیت ملی به ویژه در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی دارد، همین امر موجب ایجاد ابهام در خصوص علت وجودی دو دانش امنیت ملی و جغرافیا و نسبت آنها با یکدیگر و مفاهیم و موضوعات مشترک و اختصاصی دو دانش در میان دانشجویان و پژوهشگران گردیده است. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که علت اصلی شباهت و نزدیکی میان جغرافیا و امنیت ملی چیست؟ علاوه بر این سئوال، پرسش های دیگری نیز مطرح است که می توان به موراد زیر اشاره کرد: الف- نسبت میان جغرافیا، امنیت ملی و ژئوپلتیک چیست؟ ب- مفاهیم اختصاصی و مشترک آنها کدام است؟ د- چه تفاوت ها و شباهت هایی به لحاظ روش شناختی میان این دو دانش برقرار است؟ در مقاله حاضر تلاش گردیده است با استفاده از روش مقایسه ای به پرسش های یاد شده پاسخ داده شود. بر اساس نتایج بدست آمده، علت اصلی شباهت و نزدیکی جغرافیا با امنیت ملی مورد مطالعه واقع شدن مفهوم کلیدی کشور (حکومت) یا دولت در هر دو دانش است. از میان موضوعات مطرح در جغرافیای حفاظت از امنیت ملی به علت فرامرزی بودن و مطالعه روابط میان واحدهای سیاسی نزدیکی بیشتری با امنیتی دارد. به لحاظ روش شناختی مفاهیم «مقیاس» و «سطح تحلیل»دارای نقش محوری در طبقه بندی اطلاعات، محدوده و دامنه متغیرها دارند. از لحاظ مکاتب فکری و روش شناختی نیز شباهت و تفاوتهای جالبی میان دو دانش وجود دارد که مشروح آن در مقاله ذکر شده است.
    کلید واژگان: جغرافیای امنیتی, امنیت ملی, محیط امنیتی, ژئوپلتیک, کشور, مقیاس, سطح تحلیل}
  • حمیدرضا ملک محمدی
    جنبه لاسولی سیاستگذاری عمومی، حکایتی تحسین برانگیز از نگاه تیزبین تحلیلگری است که چهارچوب ملی اندیشه تصمیم گیری برای دولت های مرز پسند را در فراخنای مسایل مرز گریز جهانی، ناکافی و کوچک می پندارد. بر شانه های اندیشه لاسول است که روندها و فرایندهای جهانی، جای خود را در دل ملاحظات سیاستگذاری عمومی می یابند و قواعدی جدید را در تصمیم گیری و اجرای سیاست ها، پی می ریزند...
    کلید واژگان: سیاستگذاری عمومی, جهانی شدن, لاسول, وابستگی متقابل, ملت, کشور}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال