به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « civil law » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «civil law» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمشید کریمی، حسن بادینی*، بختیار عباسلو
    با حوادث بعد از مشروطه و تشکیل دولت مدرن در ایران، رکن قانون، که یکی از بنیادهای دولت مدرن قرار گرفت. در همین راستا، علی اکبر داور با همراهی مجلس و همت کمیسیونی از علمای تراز اول که به فقه و حقوق جدید اشراف داشتند، دست به کار تدوین قانون مدنی شدند، که خروجی آن در واقع ابتنای قانون مدنی بر فقه امامیه بود که برخی به درستی آن را «فقه فارسی» نامیده اند. در قانون مدنی تعادلی سازنده و دیالکتیکی بین فقه امامیه و حقوق جدید ایجاد شده بود که شاهکاری از قانونگذاری را ایجاد کرد. پرسش اصلی این مقاله آن است که تعامل فقه و قانون در قانون مدنی در قبل و بعد از انقلاب چگونه است. فرضیه مقاله آن است که در تدوین قانون مدنی این تعامل به دلیل وجود علمایی که هم فقیه بوده اند و هم حقوق جدید می دانستند به نحو اعلا رعایت شده است. یافته های تحقیق نشان داده است که اگرچه ساخت حقوقی ایران در حوزه قانون مدنی تقریبا ثابت مانده است، اما از جهاتی به دلیل خارج شدن از تعادل میان قانون و منابع فقهی، و تفاسیر متعدد از مواد قانونی، در برخی از موارد مشکلاتی مشاهده می شود که نیازمند تدقیق در قوانین است. رویکرد مقاله توصیفی-تحلیلی و روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای بوده است.
    کلید واژگان: : خیار, شرط, قانون مدنی, فقه امامیه, دولت مدرن, علی اکبر داور}
    Jamshid Karimi, Hasan Badini *, Bakhtiar Abbaslou
    With the events after the constitution and the formation of the modern government in Iran, the pillar of law, which became one of the foundations of the modern government. In this regard, Ali Akbar Davar, with the support of the Majlis and the efforts of a commission of first-rate scholars who were well-versed in jurisprudence and new laws, began to compile the civil law, the outcome of which was actually the adaptation of the civil law to Imamiyya jurisprudence, which some correctly called "Persian jurisprudence". In civil law, a constructive and dialectical balance was established between Imami jurisprudence and new laws, which created a masterpiece of legislation. The main question of this article is how jurisprudence and law interact in civil law before and after the revolution. The hypothesis of the article is that in the drafting of the civil law, this interaction has been highly respected due to the presence of scholars who were both jurists and knew new laws. The findings of the research have shown that although Iran's legal construction in the field of civil law has remained almost constant, in some ways due to the imbalance between the law and jurisprudential sources, and multiple interpretations of legal articles, problems are observed in some cases that require Check the rules. The approach of the descriptive-analytical article and the library data collection method.
    Keywords: Cucumber, Condition, Civil Law, Imami Jurisprudence, Modern government, Ali Akbar Davar}
  • مریم طاهری سرتشنیزی*
    اموال غیرمادی اموالی هستند که وجود خارجی ندارند ولی جامعه آن ها را اعتبار کرده و قانون هم آن ها را مورد شناسایی قرار داده است. ازیک دیدگاه تمامی حقوق عینی (مانند حق ارتفاق)، حق کسب و پیشه یا تجارت، سرقفلی و حقوق معنوی (مالکیت فکری، ادبی، هنری و صنعتی و میراث فرهنگی) جزو اموال غیرمادی هستند. درحقوق ایران مالکیت این اموال به رسمیت شناخته شده است. با تکیه بر مقررات عام قانونی نمی توان انتقال اموال غیرمادی را بیع دانست و قاعدتا انتقال اموال غیرمادی، در قالب ماده 10 قانون مدنی و عقود نامعین صورت می گیرد مگر این که قانون مدنی اصلاح شود یا رویه قضایی به صورت وحدت رویه، پیوستن انتقال این اموال به بیع را تایید کند یا آن که قوانین موخرالتصویب، واگذاری مصداق های این اموال را به عنوان بیع مورد شناسایی قرار دهد. در لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب 1347 و قانون بازار اوراق بهادار مصوب 1384، به کرات از واژه های خریدوفروش استفاده شده است که به نظر می رسد قانونگذار بیع سهام شرکت ها که یکی از مصداق های اموال غیرمادی غیرفکری است را مورد شناسایی قرار داده است. فروش سرقفلی در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 «انتقال» است ولی در عرف داد وستد و حتی حقوقدانان  همه سخن از فروش سرقفلی می کنند. به طور معمول، در اسناد انتقال سرقفلی دکان ها و فروشگاه ها، به جای اجاره یا انتقال منافع و سرقفلی گفتگو از فروش آن است. ولی در مورد حق کسب یا پیشه یا تجارت با وجود محرز و مشخص بودن عرف خرید و فروش این مال، به لحاظ مغایرت برداشت جامعه با حکم صریح ماده 338 قانون مدنی هنوز نمی توان حقوق ایران را تسلیم شده عرف مسلم جامعه دانست.
    کلید واژگان: اموال غیرمادی, حق کسب و پیشه یا تجارت, سرقفلی, انتقال, قانون مدنی}
    Maryam Taheri Sarteshnizi *
    Immaterial  properties are assets that do not exist externally but are recognized by society and recognized by law. According to one view, all objective rights (such as easement), the right to do business, goodwill, and intellectual property rights (intellectual property, literary, artistic, industrial, and cultural heritage) are among the immaterial properties. In Iranian law, the ownership of this properties is recognized. Relying on general legal provisions, the transfer of immaterial  properties cannot be considered a sale and, as a rule, the transfer of immaterial properties is done in the form of Article 10 of the Civil Code and indefinite contracts; unless the Civil Law is amended, or the jurisprudence, as a unified procedure, approves the attachment of the transfer of this property to the sale, or the laws that have been approved later, recognize the transfer of the cases of this property as a sale. In the amendment bill of the Trade Law approved in 1968 and the Securities Market Law approved in 2005, the words "buy and sell" have been used repeatedly, and it seems that the legislator has been identified the share sale of companies, which is one of the examples of immaterial and non-intellectual properties. The sale of key-money is a "transfer" in the Landlord-Tenant Relations Law of 1977, but in the practice of trade and even lawyers, everyone talks about the sale of key-money. Typically, the key-money transfer documents of shops and stores refer to its sale instead of renting or transferring interest and key-money. But in the case of the right to acquire or profession or trade, despite the fact that the custom of buying and selling this property is clear, in terms of the contradiction of the society's perception with the explicit ruling of Article 338 of the Civil Code, it is still not possible to consider Iran's rights as surrendered as a definite custom of the society.
    Keywords: Immaterial Properties, the Right to do Business or Profession, right of business, Key-Money, the Transfer, Civil Law}
  • سید سهیل قاضی میرسعید، عباس پهلوان زاده*، حسین جلالی
    مساله مهمی که در حوزه حقوق مدنی و نیز فقه قراردادها مطرح است، بحث لزوم یا عدم لزوم رعایت شرایط اساسی صحت معاملات در خصوص شروط ضمن عقد است. در قانون مدنی ایران، به طور صریح شرایط صحت شرط احصاء نشده است. گروهی عمدتا به استناد این که شرط نیز نوعی توافق است، همه شرایط اساسی صحت معاملات را در مورد آن نیز لازم الرعایه می دانند و در مقابل، گروهی دیگر، شرایط مذکور در ماده 190 قانون مدنی را مربوط به توافقهای مستقل و اصلی دانسته، استناد بدون قید و شرط به آن در زمینه شروط ضمن عقد را روی بر نمی تابند. به ویژه اینکه، شروط باطل در قانون مدنی احصا گردیده و قانونگذار به مواردی از قبیل شرط با جهت نامشروع در زمره شروط باطل تصریح نکرده است. این جستار ارایه پاسخ مناسب به مساله مورد نظر را در گرو توجه به مبانی قانون مدنی در زمینه شرایط اساسی و عمومی صحت قرارداد دانسته است. با بررسی مبانی مزبور به این نتیجه می رسیم که قصد، رضا، اهلیت و لزوم مشروع بودن جهت شرط همچون قراردادها لازم است لیکن در مورد شرط اصولا علم اجمالی به موضوع کافی است.
    کلید واژگان: شرایط اساسی صحت, قرارداد, شروط ضمن عقد, قانون مدنی, حقوق موضوعه}
    Seyed Soheil Ghazi Mirsaeid, Abbas Pahlevan Zadeh *, Hosein Jalali
    An important issue in the field of civil law as well as the jurisprudence of contracts is the discussion of the necessity or non-necessity of observing the basic conditions for the validity of transactions regarding the terms of the contract. In the Iranian civil law, the conditions for the validity of the condition are not explicitly enumerated. One group mainly cites that the condition is also a kind of agreement, all the basic conditions of the validity of the transaction must be observed, and in contrast, another group considers the conditions mentioned in Article 190 of the Civil Code to be related to independent and original agreements. They do not face it unconditionally in the field of conditions during the contract. In particular, invalid conditions are enshrined in civil law, and the legislature has not specified such things as invalid conditions as invalid conditions. This article considers the provision of an appropriate answer to the issue in question depends on paying attention to the principles of civil law in the field of basic and general conditions of contract validity. Examining these principles, we come to the conclusion that intention, consent, competence and the necessity of legitimacy are necessary for a condition such as contracts, but in principle, a brief knowledge of the subject is sufficient.
    Keywords: Basic conditions of validity, Contract, terms of contract, Civil Law, Subject law}
  • امین حسینی، مسعود شیرانی*، داود نصیران
    امروزه، تردیدی نیست که نهاد حقوقی ثبت اسناد و املاک، نقشی حاکمیتی در جامعه ایفا می کند و شاید موضوع نظام ثبت اسناد و املاک از حیث اینکه به صورت کاملا خصوصی مدیریت می شوند در بحث خصوصی سازی، اولین سازمان و نهاد حقوقی مدنی باشد. فارغ از بحث حقوق مدنی و پیشینه تاریخی ثبت مالکیت ها و اسناد آن، مبانی تشکیل و تاسیس نظام ثبتی از نقطه نظر اسلامی بسیار قابل تامل است. چرا که، دست کم، تنظیم دقیق اسناد ضامن اجرای عدالت و موجب تقویت اطمینان شهود به هنگام ادای شهادت و مانع ایجاد بدبینی و بدگمانی و سوءظن در میان افراد جامعه می شود. از همین رو، سعی شده است در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی مبانی فقهی نظام ثبت اسناد و املاک با توجه به برخی آیات قرآنی و احادیث که مربوط به مسایل حقوقی و تنظیم سند در معاملات است که مبنای آن؛ آرامش روحی دو طرف معامله، جلوگیری از فراموشی، جلوگیری از انکار، از سوء ظن، جلوگیری از دخل و تصرف احتمالی نابجا، حفظ حقوق و جلوگیری از تضییع آن و... مطرح شده، پرداخته شود.
    کلید واژگان: مبانی فقهی, نظام ثبتی, اسناد و املاک, حقوق مدنی}
    Amin Hosseini, Masoud Shirani *, Dawood Nassiran
    Today, there is no doubt that the legal entity of the deeds and properties registration plays a sovereign role in society, and perhaps the subject of the deeds and properties registration system is the first civil-legal organization/entity in the privatization debate because it is being completely privately managed. Apart from the discussion of the civil law and the historical background of the deeds and properties registration, the foundations for the formation and establishment of a registration system are very thought-provoking from an Islamic point of view, because at the very least, the precise preparation of documents guarantees the administration of justice and strengthens the confidence of witnesses when testifying and prevents the creation of pessimism, suspicion and distrust among the members of the society. Therefore, in this article, a descriptive-analytical method has been used to study the jurisprudential principles of the deeds and properties registration system with regard to some Quranic verses and hadiths related to legal issues and document preparation in transactions, which are based on the peace of mind of both parties to the transaction, prevention of forgetfulness, prevention of denial, prevention of suspicion, prevention of possible intrusion and occupation, protection of rights and prevention of its wastage, etc.
    Keywords: jurisprudential principles, Registration System, Deeds, Properties, Civil Law}
  • یوسف ابراهیمی، جلال سلطان احمدی*، ابراهیم تقی زاده

    بیع اقساطی، عقدی دیرینه پیکر با ردایی نو، به فراخور مناسبات اجتماعی و تحولات اقتصادی بنیان شد تا جریان فروش، دسترسی و استفاده از کالا را تسهیل نموده و کاتالیزور آن باشد. در فقه اسلامی بیع اقساطی ذیل مباحث نسیه ضمن مدح خرید و فروش موجل، تاجیل ثمن فارغ از تقسیط آن، مورد شناسایی قرار گرفته است. آنسوتر قانون مدنی ایران اگرچه تصریحی به بیع اقساطی ندارد اما نظر به مزایای غیرقابل انکار این نهادحقوقی، بایست ها والزامات آن با مشخصه «حال بودن مبیع و اقساطی بودن ثمن» را میتوان در میان قواعد و ضوابط بانکی جستجو نمود. آنسوتر کنوانسیون1980 وین تعریفی از قرارداد اقساطی ارایه ننموده اما با لحاظ ماده 73، قراردادی که در آن «تحویل کالا، مرحلهای و دارای دفعات باشد» اقساطی محسوب میشود و این تلقی در آرای مراجع داوری تاحدودی انعکاس یافته است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین مفهوم فقهی بیعاقساطی و آنالیز مباحثاتفقها، موضع حقوق ایران و کنوانسیون بیع بینالمللی کالا (1980وین) را مورد بررسی قرار داده است.

    کلید واژگان: بیع, بیع اقساطی, فقه اسلامی, قانون مدنی, کنوانسیون وین}
    Jalal Soltan Ahmadi *, Ebrahim Taghizadeh

    Installment sale, a long-standing contract with a new robe, was established in accordance with social relations and economic developments to facilitate the flow of sales, access and use of goods and to be its catalyst. In Islamic jurisprudence, installment sale following the topics of credit, while praising the purchase and sale of the debtor, the recognition of the price regardless of its installment, has been identified. Furthermore, the Iranian Civil Code, although it does not specify the installment sale, but in view of the undeniable benefits of this legal entity, its requirements and requirements with the characteristic of "being the seller and the price being the installment" can be sought among banking rules and regulations. This descriptive-analytical study, while explaining the jurisprudential concept of installment sale and analyzing the issues of agreements, has examined the position of Iranian law and the International Convention on the Sale of Goods (1980 Vienna).

    Keywords: sale, installment sale, Islamic Jurisprudence, Civil Law, Vienna convention}
  • منصور معتمدی زاده، سید حسام الدین حسینی*، حسن حیدری
    در شریعت اسلامی به معنای عدول از دین اسلام است که مطابق مقررات اسلامی وصفی مجرمانه داشته و مجازات آن از جمله شدیدترین مجازات ها به شمار می رود. این در حالی است که به موجب برخی از اسناد بین المللی حقوق بشر، جرم انگاری ارتداد با حقوق بنیادین و اولیه بشری در تعارض بوده و فرد باید در کنار حق انتخاب دین و مذهب دارای حق تغییر دین و مذهب نیز باشد. با عنایت به این تناقض آشکار بررسی فلسفه جرم انگاری تغییر مذهب در ایران جهت برون رفت و یا حداقل تقلیل تناقض ضروری بنظر می رسد لذا در شریعت اسلامی، تحریم و تجریم (جرم انگاری)، مبتنی بر مقاصد و اهدافی است که شارع در وضع آن در نظر داشته است؛ در همین راستا، توجه به فقه مقاصد و درک ضرورت وجودی احکام، ما را به فلسفه آنها رهنمون می شود. جرم انگاری و مجازات ارتداد به عنوان یکی از مباحث فقه جزایی اسلام، مورد توجه موافقان و مخالفان آن قرار گرفته است. صرف نظر از بحث تحریم ارتداد در قرآن کریم و سنت نبوی، آن چه محل بحث است، از یک طرف، بر اساس برخی از نصوص، تجریم ارتداد مورد تاکید قرار گرفته است و از سوی دیگر، برخی بر این باورند که با توجه به مبانی نصوص، مقاصد شریعت اسلامی، نقد احادیث و روایات منقول در این مورد و جمع ادله، ارتداد تحریم شده و تجریم نشده است و جرم انگاری آن، نمی تواند با این مبانی همخوانی داشته باشد.
    کلید واژگان: علم اجمالی, قانون مدنی, علم قاضی, فقه اسلامی}
    Mansour Motamedizadeh, Hosseini Seyed Hessam Aldin *, Hassan Heidari
    In Islamic law, it means deviating from the religion of Islam, which has a criminal character according to Islamic rules, and its punishment is one of the most severe punishments. However, according to some international human rights instruments, the criminalization of apostasy is in conflict with fundamental human rights, and in addition to the right to choose a religion, one must also have the right to change one's religion. In view of this obvious contradiction, it seems necessary to study the philosophy of criminalization of conversion in Iran in order to get out or at least reduce the contradiction. Intended; In this regard, paying attention to the jurisprudence of intentions and understanding the necessity of the existence of rulings, leads us to their philosophy. Criminalization and the punishment of apostasy as one of the topics of Islamic criminal jurisprudence, has been considered by its proponents and opponents. Regardless of the issue of boycotting apostasy in the Holy Quran and the Prophetic tradition, what is at issue, on the one hand, according to some texts, the boycott of apostasy has been emphasized and on the other hand, some believe that according to the principles The texts, the intentions of Islamic law, the critique of hadiths and narrations narrated in this regard, and the gathering of evidence, apostasy has been sanctioned and not sanctioned, and its criminalization cannot be consistent with these principles. In a clearer interpretation and in accordance with the present article and based on the necessities
    Keywords: overview, Civil Law, Judge Science, Islamic Jurisprudence}
  • آذین کیانی، حسن خسروی*، بیژن عباسی

    اصل صحت از قواعدی است که در کتب اصول فقه و در اندیشه اسلامی مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس این اصل، اصل بر صحت قراردادها و عقود است و مادام که خلاف آن ثابت نشده باشد، به اعتبار و قوت خود باقی خواهند بود. این اصل تحت عنوان «اصاله الصحه» مستند به آیه شریفه «اوفوا باالعقود» و روایت معروف «المومنون عند شروطهم» در مبانی نظری فقه اسلامی تفصیل یافته و در مضمون ماده 223 قانون مدنی انعکاس یافته است. شمول اصل صحت بر تمامی قراردادها و میزان همپوشانی این اصل در اندیشه اسلامی و قانون مدنی با عنایت به استواری روابط بین الملل در چارچوب روابط قراردادی، مساله این مقاله بوده که نمایاندن میزان این انطباق و چالش های نظری آن هدف این مقاله می باشد. در این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای ضمن بررسی اصل صحت در ساحت اندیشه اسلامی و نحوه انعکاس آن در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، به این اصل به عنوان چارچوبی که در مقام بروز اختلاف، مانع از تزلزل اعتماد عمومی گردیده و اعتبار قرارداد و نظم اجتماعی را در پناه خود می گیرد، پرداخته و میزان اثر آن نمایانده شده است.

    کلید واژگان: اصل صحت, اندیشه اسلامی, قانون مدنی, قرارداد, فقه اسلامی}
    Azeen Kiani, Hasan Khosravi*, Bijan Abbasi

    The principle of validity is disussed in jurisprudence and islamic thought. According to this principle, all contracts are right unless they are proven to be incorrect. The validity of this principle is based on the quranic verses, religious narratives and the content of article 223 of civil law. The principle of correctness applies to all contracts. The adaptation of this principle in islamic thought with civil law, according to international contractual relations, is the issue of this article. Showing the theoretical challenges is the purpose of this article. In this article, we examine the principle of correctess in islamic thought and civil law of the islamic republic of iran. We also examine the role of this principle in attracting public trust and maintaining socil order.

    Keywords: the principle of correctness, islsmic thought, civil law, contract, islamic jurisprudence}
  • نهال ابراهیم پور، مرضیه افضلی مهر*

    اصل حاکمیت اراده به عنوان یک اصل بنیادین که ریشه آن به حقوق غرب و به ویژه سرمایه داری صنعتی در حقوق انگلستان در قرون 17 و 18 میلادی بازمی گردد، به عنوان یک اصل کلی حاکم بر انواع قراردادها از جمله عقد ازدواج می باشد. از سوی دیگر، مبانی و شرایط اصل حاکمیت اراده در حقوق مالی زوجین در حقوق ایران، فقه و حقوق انگلستان با یکدیگر تمایزات قابل توجهی می نماید. جدا از این که به جز در چارچوب قواعد مبادلات عادلانه و قواعد آمره و قواعد اخلاقی می توان اصل حاکمیت اراده در حقوق انگلستان را متاثر کند. که شامل عقد ازدواج و حقوق مالی زوجین می باشد، در سایر موارد از جمله غیرمتناسب بودن -به معنای زیاده بودن حقوق مالی یکی از زوجین بر دیگری- نمی توان قایل به محدودیت حاکمیت اراده زوجین شد. از سوی دیگر، مبانی اصل حاکمیت اراده در حقوق انگلستان بر مبنای اصولی هم چون اصل حسن نیت، مبادلات عادلانه و عدم نقض قواعد آمره بنیان نهاده شده است. این در حالی است که در حقوق ایران که از موازین فقهی شیعی نشات گرفته شده است، اصل حاکمیت اراده در حقوق مالی زوجین در مقایسه با حقوق انگلستان به شدت محدود شده است؛ به نوعی که قانون گذار علی رغم شناسایی حق زوجین از جمله در تعیین میزان مهریه اما وصول آن را تا قابلیت مشخصی محدود کرده است.

    کلید واژگان: اصل حاکمیت اراده, نکاح, انگلستان, فقه شیعه, قانون مدنی, قراردادهای اموال متاهلی}
    Nahal Ebrahimpour, Marzieh Afzalimehr *

    The principle of sovereignty of the will as a fundamental principle dating back to Western law and especially industrial capitalism in English law in the 17th and 18th centuries, as a general principle governing a variety of contracts, including marriage. On the other hand, the principles and conditions of the principle of the rule of will in the financial rights of couples in Iranian law, jurisprudence and English law make significant differences with each other. Apart from the fact that, within the framework of the rules of fair trade, the rules of jurisprudence and the rules of morality, the principle of the rule of will can be affected in English law. Which includes marriage and financial rights of the couple, in other cases such as disproportion - meaning the financial rights of one spouse over another - can not be considered a restriction of the sovereignty of the couple. On the other hand, the principles of the rule of will in English law are based on principles such as the principle of good faith, fair trade and non-violation of the rules of jurisprudence. However, in Iranian law, which originates from Shiite jurisprudential standards, the principle of the rule of will in the financial rights of couples is severely limited compared to British law; In such a way that the legislator, despite recognizing the right of the couple, including in determining the amount of dowry, has limited its receipt to a certain capability

    Keywords: Principle of Will, Marriage, United Kingdom, Shia Jurisprudence, Civil Law, Marriage Contracts}
  • حاتم سلطانی، یوسف مولایی*، رضا قیاسی

    ازدواج به عنوان یک نهاد حقوقی، مایه الفت و آرامش زن و مرد است و از نتایج مهم آن فرزندآوری و تولیدمثل است. فرزند از عطایای الهی، زینت پدر و مادر و مایه فخر آنان است و تعالیم و ادیان اسلامی، به داشتن اولاد بسیار تاکیده شده است. مسلما داشتن فرزند حق طبیعی هر کدام از زن و مرد بوده و هیچ یک از آنها به استثنای حالت ضرورت، نمی تواند بدون جلب رضایت دیگری، او را از این نعمت الهی محروم سازد. با این وجود از موقعیت های عملی حایز اهمیت در خانواده، اعمال اراده یکی از زوجین در جلوگیری از بارداری و فرزندآوری است که ممکن است در ضمن عقد ازدواج و در قالب شرط امتناع از داشتن فرزند ظاهر شود. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال بررسی دامنه اراده یکی از زوجین در ممانعت از داشتن فرزند، در خلال زندگی زناشویی و نیز بررسی صحت یا عدم صحت شرط نداشتن فرزند ضمن عقد نکاح است. گمانه این پژوهش بر لزوم وجود رضایت زوج یا زوجه در مقابل اراده طرف دیگر و نیز بطلان شرط امتناع دایمی فاقد عذر از فرزندآوری و صحت عقد مشروط به آن، مبتنی است.

    کلید واژگان: نکاح, زوجین, فرزندآوری, اراده, فقه اسلامی, قانون مدنی}
    Hatam Soltani, Yousof Molaei *, Reza Ghiyasi

    Marriage, as a legal institution, is a source of comfort for both men and women, and one of its important results is childbearing and reproduction. The child is one of the divine gifts, the adornment of parents and their pride, and Islamic teachings and religions ‌ have a lot of emphasis on having children. Certainly, having a child is a natural right of both men and women, and none of them, except in cases of necessity, can deprive him of this divine blessing without the consent of another. However, one of the most important practical situations in the family is the exercise of the will of one of the spouses in preventing pregnancy and childbearing, which may appear during the marriage and as a condition of refusing to have children. This article uses a descriptive-analytical method to examine the scope of one couple's will to prevent having children during marital life and also to examine the validity or invalidity of the condition of not having a child during marriage. This research is based on the necessity of the consent of the husband or wife against the will of the other party and also the invalidity of the condition of permanent refusal without excuse of childbearing and the validity of the conditional contract.

    Keywords: Marriage, Couples, childbearing, will, Islamic Jurisprudence, Civil Law}
  • اکبر زمانی، محمود عرفانی

    پیشرفت روز افزون تکنولوژی، تجارت را با شیوه جدیدی از قراردادها همگام نموده که آنها را قراردادهای الکترونیکی می نامند، کاربرد قراردادهای الکترونیکی به نحوی گسترش یافته که در قریب به اکثریت قراردادها، استفاده از روش های الکترونیکی، جایگزین قراردادهای سنتی گردیده است. سرعت، سهولت و اطمینان از ویژگی های بارز معاملات و مراودات اینترنتی می باشد. در کشور ایران نیز که از سایر جوامع عقب نمانده، استقبال از استفاده از این گونه معاملات به شدتی است که در قراردادهای؛ تهران من، اسنپ و سایر سایت های اینترنتی موجود که حتی برای خرید جزیی ترین وسایل نیز از طریق قراردادهای الکترونیکی استفاده می شود.جدای از تمام تناقض های موجود در قانون تجارت الکترونیکی در موارد تفسیر و اختلاف به خصیصه بین المللی ضرورت توسعه هماهنگی بین کشورها برای حسن نیت و رعایت قواعد و حقوق مصرف کننده ارجاع نموده که این موارد در قواعد حقوقی ایران چندان جایگاهی ندارد.

    کلید واژگان: قانون مدنی, قانون تجارت الکترونیک, اختتام قرارداد, انحلال قرارداد}
    Akbar Zamani, Mahmood Erfani *

    The increasing advancement of technology has synchronized trade with new types of contracts, which are called electronic contracts. The use of electronic contracts has expanded to the point where, in the vast majority of contracts, the use of electronic methods has replaced traditional contracts. Speed, ease, and reliability are the hallmarks of online transactions. In Iran, which is not far behind other societies, the use of such transactions is so strong that in contracts; My Tehran (purchase agreement between the municipality and car owners), Snap, and other available websites that are used to purchase even the smallest items through electronic contracts. Apart from all the contradictions in the e-commerce law, in cases of interpretation and dispute, it has referred to the international feature of the need to develop coordination between countries for good faith and observance of consumer rules and regulations, which has little place in Iranian legal rules.

    Keywords: civil law, Electronic Commerce Law, Contract Closing, Contract Dissolution}
  • حسن زندیه*، طلعت ده پهلوانی
    در عصر پهلوی اول، با روی کارآمدن رضاشاه، مدرنیزاسیون در همه ارکان و ابعاد دولت در دستور کار قرارگرفت و نظام قضایی نیز از دایره شمول مدرنیزاسیون برکنار نماند. رویکرد دولت پهلوی در مدرنیزاسیون نظام قضایی، دوری جستن از نظام قضایی شرعی و تمایل به ساختارهای عرفی بود که با مخالفت اکثریت علما مواجه گردید، چراکه در حوزه نظام قضایی علمای شیعی به طور سنتی همواره خود را متولی امر قضا می دانستند. هدف این مقاله بررسی این موضوع است که علما و روحانیون شیعی چه نقشی در نوسازی نظام قضایی دوره پهلوی اول ایفا کردند و این تحول چه نسبتی با شکل گیری دولت مطلقه مدرن و برنامه کلی اصلاحات دولت و پروژه مدرنیزاسیون داشته است؟ در پاسخ به این پرسش می توان این فرضیه را مطرح کرد: دولت پهلوی اول، در راستای تشکیل نظام قضایی نوین مبتنی بر ساختارهای عرفی، آن دسته از علمای شیعی را که با این ساختارها مخالف بودند، از دستگاه قضایی کنار گذاشت، ولی تعدادی از علمای شیعی به رغم مخالفت های کلی با سبک و سیاق تحول نظام قضایی دوره پهلوی اول، در دستگاه عدلیه باقی مانده و موثر واقع شدند. از این نوشتار می توان نتیجه گرفت که به رغم ایجاد تشکیلات نوین در نظام قضایی، علما و روحانیون شیعی تا حدی جایگاه موثر خود را در تصدی امر قضا حفظ کرده و با مشارکت در تهیه و تدوین مجموعه قوانین موردنیاز عدلیه از جمله قانون مدنی بر طبق فقه اسلامی، نقش تقنینی خود را به اثبات رسانیدند.
    کلید واژگان: نظام قضایی, علمای شیعی, قانون مدنی, علی اکبر داور, عدلیه, رضاشاه, کاپیتولاسیون, محمد فاطمی قمی}
    Hassan Zandieh*, Talat Deh Pahlavani
    With the rise of Reza Shah، modernization of Iran became prevalent at all levels of the government. The judiciary system was no exception to this trend. The approach of the Pahlavi government to the modernization of the judiciary system was to take distance from the laws of ‘Shari’a’ and move towards customary structures. This was opposed by the majority of the Shiite clerics who traditionally considered themselves the authorities of judicial affairs. The present study aims to analyze the role of the clergy in modernization of the judiciary system in the first Pahlavi era and the relationship between the said evolution and the establishment of a modern absolutist state، the government reform plan، and the modernization project. The research hypothesis is as follows: The first Pahlavi government eliminated those Shiite clerics who opposed the customary structures of the modern judiciary system intended by the government. However، a number of clerics remained in the judiciary system in spite of their opposition with the changes in the system and played a significant role. It can be concluded that، despite the establishment of a modern judiciary system in the first Pahlavi era، Shiite clerics and scholars retained their effective positions in the judicial affairs and demonstrated their legislative role through participation in the development and codification of the necessary judicial laws، especially the Islamic Fiqh-based Civil Law.
    Keywords: Judicial System, Shiite Clerics, Civil Law, Ali Akbar Davar, Court, Reza Shah, Capitalization, Muhammad Fatemi Qomi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال