به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « common good » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «common good» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا تاران*، سید علی میرموسوی

    شکل گیری مفهوم خیر عمومی در دوره مشروطه دغدغه این مقاله است. با توجه به زمینه های فکری و عملی دوران پیشامشروطه، نخبگان این دوره چه تفسیری از مفهوم خیر عمومی دارند و فهم آنها در ارتباط با زمینه ها چه نتایج و الزاماتی به دنبال دارد؟ در دوره پیشامشروطه هنجار مرسوم از مفهوم خیر، خیر سلطنت اسلامی است، سنت الهیات سیاسی و سیاست نامه ها از خیر سلطنت اسلامی پشتیبانی نظری می کنند. بر اساس روش شناسی هرمنوتیک کویینتن اسکینر، شکست ایران از روس، آشنایی ایرانیان با جهان جدید و واگذاری امتیازات به بیگانگان زمینه های تغییر فهم از خیر را فراهم می کند. به باور نخبگان دوره مشروطه خیر سلطنت و تفسیری از دین که خیر شریعت را طرح می کرد در عمل خیر خصوصی را بر خیر عموم ترجیح داده است. انتقاد از خیر سلطنت و تفسیر علمای این دوره از خیر شریعت به شکل گیری تفسیر جدیدی از  مفهوم خیر انجامید، کانون فهم جدید «خیر ملت» بود. بر این اساس نهضت مشروطه اعتراضی علیه ترجیح خیر سلطنت و تفسیر سنتی از خیر شریعت بر خیر ملت است. نزاع این سه تفسیر از خیر در قانون اساسی مشروطه منعکس شد.

    کلید واژگان: خیر عمومی, خیر شریعت, خیر سلطنت, خیر ملت, مشروطه}
    Reza Taran *, Sayed Ali Mirmoosavi

    The formation of the concept of common good in the Constitutional period is the concern of this article. How do the elites interpret this concept according to the context? What are the consequences and requirements of these interpretations?  In the pre-constitutional period, the common conception is the good of the Islamic monarchy and theoretically, the tradition of political theology support the good of the Islamic monarchy. According to the hermeneutic methodology of Quentin Skinner, Iran's defeat of Russia, Iranians' acquaintance with the new world, and the granting of concessions to foreigners pave the way for a change in understanding of good. According to the elites of the Constitutional period, the good of the monarchy and an interpretation of religion that proposed the good of the Shari'a ,in practice have preferred the private good to the public good. Criticism of the good of the monarchy and interpretation of the scholars of this period from the good of Sharia led to the formation of a new conception of good, the center of a new understanding is the "good of the nation”. Accordingly, the Constitutional Movement is a protest against the preference of the good of the monarchy and the traditional interpretation of the good of the Shari'a. The conflict between these three interpretations of good was reflected in the constitution.

    Keywords: common good, good of Sharia, good of monarchy, good of nation, constitutional}
  • حسین رضایی، جلال درخشه*، محمدرضا اخضریان کاشانی

    خیرعمومی به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در اندیشه سیاسی تاکنون بصورت مستقل مورد کنکاش قرار نگرفته است. در حالیکه این مفهوم در کنار مفاهیمی چون "منافع عمومی، مصالح عمومی، سیاستگذاری عمومی، کالاهای عمومی و منافع مشترک و خیر مشترک"، اساس و بن مایه اغلب رویکردها و جدال های مکاتب گوناگون را شکل بخشیده است. در گفتمان متداول علوم سیاسی، "خیرعمومی" به آن امکانات مادی، فرهنگی یا نهادی گفته می شود که اعضای یک جامعه در آن اشتراک منافع دارند. "خیرعمومی" مفهوم مهمی در فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی است؛ زیرا نقش مهمی در تفکر فلسفی درباره ابعاد عمومی و خصوصی زندگی اجتماعی دارد. این مقاله در پی آن است که بطور تحلیلی مقایسه ای سیر مفهومی خیرعمومی را در مقایسه با سایر مفاهیم، هم بصورت تعریف مفهومی و هم در قالب رویکردهای اندیشه های سیاسی مطالعه نموده و ادبیات این مفهوم را بطور مجزا مورد توجه قرار دهد. خیرعمومی چیست؟ چه تفاوتی با سایر مفاهیم دارد و در اندیشه سیاسی چه جایگاهی دارد؟ در این مقاله که از نوع توسعه ای بوده و به شیوه توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر کتابخانه ای به دست آمده، تفاوت ها و وجوه مختلف این مفهوم نشان داده شده و در چشم اندازهای مختلف برای اولین بار این مفهوم مورد تحلیل قرار گرفته است.

    کلید واژگان: خیر عمومی, اندیشه سیاسی, منافع عمومی, سیاستگذاری عمومی, کلاهای عمومی, رویکردهای خیرعمومی}
    Hoosein Rezai, Jalal Derakhsheh *, MohammadReza Akhzariyan Kashani

    Common good as one of the basic concepts in political thought has not been independently explored so far. While this concept, along with concepts such as "public interest, public interest, public policy, public goods and common interests and public good", has formed the basis of most school approaches and debates. In the popular discourse of political science, "Common good" refers to the material, cultural, or institutional possibilities in which members of a community share interests. "Common good" is an important concept in political philosophy and political thought because the role , It is important in philosophical thinking about the public and private dimensions of social life. "Public life" in a political society is thought to involve: the joint effort of members to maintain certain possibilities for the common good. "Private life" involves the pursuit of each member of a distinct set of personal plans. This research is a developmental type and has been done in a descriptive-analytical manner using reliable library sources. Therefore, comparative analysis has been the concept of common good with other related concepts in the approaches of political thought, and for this reason, it has conducted scientific and descriptive research in this regard.

    Keywords: Common good, political thought, public interest, Public policy, public goods, Common good approaches}
  • مهدی کاظمی زمهریر*
    در عالم قدیم، با توجه به مفروض بودن ماهیت دینی اجتماع سیاسی و نظم مطلوب، حکومت در کانون نظریه پردازی قرار داشت. با ورود اندیشه های متجددانه به عالم ایرانی در عصر قاجار، شاهد فروپاشی بداهت این باورها و ضرورت بازاندیشی در آنها هستیم. روشن فکران در عصر قاجار متصدی چنین امری بودند. آنها چه میزان در بازاندیشی این باورها موفق شدند؟ روشن فکران برای بازاندیشی در باورهای به میراث رسیده از عالم قدیم، با موانع عملی مواجه بودند. از این رو آنها به جای پرداختن به بنیان های اجتماع سیاسی و دولت، استعمال درست اختیار سیاسی را - همانند متفکران عالم قدیم - موضوع اصلی نظریه پردازی خود قرار دادند. ولی بازاندیشی درباره ترتیبات سیاسی و نحوه کاربست اختیار سیاسی توسط حکومت، بدون دریافتی از ماهیت اجتماع سیاسی ممکن نبود. از این رو روشن فکران با پذیرش نظریه ای ضمنی درباره اجتماع سیاسی و با بهره گیری از دو شاخص «خیر عمومی» و «حقوق عامه»، به بازاندیشی در نظریه سلطنت و رابطه شریعت و نظم سیاسی پرداخته، نظریه جدیدی درباره حکومت عرضه کردند. اما نتیجه این رویکرد، خلق تنش تدریجی میان باورهای قدیم و جدید از نظم سیاسی و پدیدار شدن نظریه های سیاسی نوسازی شده فقهی بود. این نظریات با وجود تلاش برای مقاومت در برابر تصورات جدید از نظم سیاسی، برای اولین بار ناچار شدند که ماهیت اجتماع سیاسی و نه خصوصیات حکمران مطلوب را موضوع دقت نظر خود قرار دهند. در نتیجه، پدیدار شدن تفکر روشن فکری توانست پرسش از ماهیت دولت و اجتماع سیاسی را در کانون نظریه پردازی سیاسی متفکران ایرانی قرار دهد و راه را برای گذار تدریجی از «الگوی حکومت محور» به «الگوی دولت محور» نظریه پردازی سیاسی بگشاید.
    کلید واژگان: دولت, روشن فکران, خیر عمومی, حقوق عامه و شریعت}
    Mahdi Kazemi Zamharir *
    In the ancient time, the government was at the center of theories, with consideration to the given religious nature of political community and desirable arrangement. By the entrance of modern thoughts into Iranian world in Qajar era, we witnessed the destruction of these beliefs and the need to rethink about them. The intellectuals were in charge of these affairs. How much they were successful in rethinking of these beliefs? The intellectuals faced with practical obstacles in the inherited beliefs from ancient time. So like the ancient thinkers, they set the right use of political authority as the main subject in their theories, Instead of addressing the foundations of political community and government. However,to rethink political orders and the application of political powers by the government was not possible without knowing about the nature of political community. So with reception of implicit theory about political community and by the use of “common good” and “general rights” by intellectuals, they rethought about dominion theory and the relation between religion and political order and stated a new theory about government. But the result was a gradual tension between the old beliefs and the new beliefs of political order and the appearance of juridical modern political theories. Although these theories tried to resist against new political order, But for the first time, instead of characteristics of an ideal ruler, they had to pay attention to the nature of political community. So the appearance of intellectual thought could put the query of government’s nature and political community in the center of political theories of Iran’s thinkers, and pave the way for gradual transition from "Government-oriented pattern" to the "State-oriented pattern" of political theories.
    Keywords: The State, Intellectuals, Common good, General rights, Religion}
  • مهدی قربانی
    درباره چگونگی اداره جامعه سیاسی، نظریه های متعددی توسط اندیشمندان سیاسی مطرح شده است. در این بین، «نظریه ولایت فقیه» به دلیل بدیع بودن آن نسبت به دیگر نظریه های سیاسی و همچنین به دلیل عینیت یافتن آن در چارچوب جمهوری اسلامی ایران، اهمیت ویژه ای پیدا کرده و پژوهش های متعددی برای تبیین زوایای مختلف این نظریه ارائه شده است. با این حال، تحقیق در این عرصه و واکاوی ابعاد مختلف این نظریه، ضرورتی غیر قابل انکار است. در پی درک این ضرورت، پژوهش پیش رو به تبیین نظری کارآمدی سیاسی نظام ولایت فقیه می پردازد، با این هدف که اولا ظرفیت ها و مولفه های این نظریه را برای کارآمدی سیاسی تبیین نماید. ثانیا در خلال این مباحث، امتیازهای آن را در مقایسه با دیگر نظریه ها نشان دهد و ضمن پاسخ به سوال از کارآمدی و شبهاتی که در این زمینه مطرح است، جامعیت و اتقان آن را روشن تر نماید. در فرآیند این پژوهش، مولفه هایی که نشانگر کارآمدی سیاسی است، برای تبیین نظری کارآمدی سیاسی ولایت فقیه به کار گرفته می شود. این مولفه ها عبارتند از: استبدادستیزی، تحقق مردم سالاری دینی، تامین مصلحت عمومی و تحقق مشارکت سیاسی فعال. تامل در ابعاد مختلف نظریه ولایت فقیه نشان می دهد که در این نظریه، ضمن توجه به مولفه های مذکور، سازوکارهای لازم برای تحقق آن ها نیز پیش بینی شده است. البته روشن است که پس از تبیین نظری، اگر این مولفه ها در عمل نیز مورد توجه و پی گیری قرار گیرد، تحقق عینی کارآمدی سیاسی در جامعه اسلامی دور از دسترس نخواهد بود.
    کلید واژگان: ولایت فقیه, کارآمدی سیاسی, استبدادستیزی, مردم سالاری دینی, مصلحت عمومی و مشارکت سیاسی فعال}
    Mahdi Qurb, Aacute, Ni
    Various theories have been developed by political thinkers on the way in which a political society can be run. In the meanwhile, the theory of the guardian of the Muslim jurist has gained great importance due its novelty in comparison with other political theories and its applicability in the framework of the Islamic Republic of Iran. Many researches have been made to cast light on various aspects and dimensions of the theory at issue. Still further investigation is necessary to explore some other hidden aspects of the theory. To meet this end, the present research seeks to provide theoretical explanation for the efficiency and applicability of a system of government based on the theory. The research also aims at showing the advantages of the theory in question over other theories, and providing answers for the questions and doubts raised about its efficiency and applicability as well as its comprehensiveness and authenticity. In this connection, some components of the theory are as follows: its opposition to despotism of any form, approval of religious democracy, striving for the common good, and paving the ground for the active political participation of people. Reflection on various aspects of the theory of guardianship of the Muslim jurist shows that, in this theory, not only the abovementioned components but also the necessary mechanisms for their functions have been taken into serious consideration. It goes without saying that if the mentioned components, having theoretically explained, are taken into consideration and acted upon in practice, they will prove to be fully operative and applicable in Islamic society.
    Keywords: guardianship of the Muslim jurist, political efficiency, anti, despotism, religious democracy, common good, active political participation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال