به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « dragon » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «dragon» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • تیلا اصغرزاده منصوری، محمد عارف*، پرناز گودرزپروری

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تحلیلهای انجام شده در رابطه با حضور اژدها در هنر اسلامی ایرانی بخصوص علامتهای عاشورایی است. در طرفین تیغه های توغ سر اژدها دیده میشود که نسبت به سایر عناصر از دلایل کمتر شناخته شدهای برخوردار است. برخی از محققین این عرصه بر این باورند که این سرها، نماد لشکر جنیان حاضر در روز عاشورا است، که برای یاری امام حسین (ع) اذن ورود به میدان جنگ خواستند و امام موافقت نفرمودند. (یعنی نماد خیر و یاری). برخی دیگر نماد عقوبت کار ستمگران میدانند که گرفتار آتش جهنم(مار غاشیه) میشوند. (یعنی نماد شر) و اما آنچه از اساطیر باستانی ایران زمین بر می آید و درنگاره های قدیمی به تصویر کشیده شده، اژدها نمادی دوگانه است گاه نماد شرارت، خشکسالی و خوی زشت، همچون مارهای شانه ضحاک و گاهی نمادی از نگهبان درخت زندگی و گنجهای با ارزش. چنانکه از مستندات بر می آید توغ از زمان آق قویونلوها در ایران کاربرد داشته است، اما از دوران صفویه و بعد از آن به صورت ادوات خاص عزاداری سیدالشهدا، جایگاه خاص خود را در میان شیعیان پیدا کرده است. روش پژوهش تفسیری-کیفی بوده و سیوالات بنیادی عبارتند از: حضور اژدها بر روی علامتهای عاشورایی نمادچیست؟و سیر تحول فرمی «دهانه اژدر» چگونه بوده است؟ پژوهش حاضر نشان میدهد حضور اژدرها بر روی توغ میتواند اشارهای غیرمستقیم به نبود آب و شهادت امام و یارانشان در اوج عطش و تشنگی داشته باشد و یا نمادی از نگهبانان درخت زندگی و گنج پنهان عالم معنی است.

    کلید واژگان: اژدها, دهانه اژدر, توغ, علامت, دوران صفویه}
    Tila Asgharzadeh Mansoury, Mohammad Aref *, Parnaz Goodarzparvari

    This study aims to investigate the studies done on the dragons in Iranian Islamic art, especially the signs of Ashura. On both blades of Togh, you can see a less known element, i.e. dragon’s heads.These heads have been considered as symbols of the Geniis’ army who asked Imam Hussein to let them enter the battlefield on the day of Ashura but he did not agree (as a symbol of good and help)Others consider them as the symbol of the punishment of the oppressors caught in the fires of hell and "Ghashiyah snake”)as a symbol of evil). But according to the ancient myths of Iran and old paintings, the dragon is a dual symbol of both the evil of drought and ugly temperament Like Zahak's shoulder snakes and a symbol of the life tree’s guardian and precious treasures. Since the Agh-e Quyunlus era, Togh has been used in Iran but since the Safavid period and after that, Shiites have lauded it as a special mourning tool for Sayyid al-Shuhada.This study shows that this dragon can indirectly refer to the lack of water, the martyrdom of Imam and his companions while they were thirsty or a symbol of the guards, a cypress (freedom) and hidden treasure of the universe. The research method is descriptive-analytical and its basic questions are as follows1. What does the dragon on the Ashura symbol stands for?2. How has the torpedo mouth been evolved?

    Keywords: dragon, torpedo mouth, Tough, Safavid Era}
  • محمد عباسی زاده، سید محمود سید صادقی*
    وقتی سخن از اسطوره به میان می آید، در باور همگان، موجودات عجیب و اسطوره ای از جمله اژدها در اذهان تداعی می گردد که در حوزه جامعه شناختی ملل مختلف در گذشته نقش مهمی داشته است. موجودی اهریمنی و پلید که در بسیاری از باورهای اسطوره ای و فرهنگی ملل مختلف حضوری چشم گیر داشته است. هدف محقق در این نوشتار بررسی جامعه شناختی پیکرگردانی اژدها در شاهنامه فردوسی و متون حماسی ایران است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتاب خانه ای است. حاصل این پژوهش نشان می دهد که در فرهنگ جامعه ایرانی در دوره باستان، اژدها نماد از شر و بدی است و تقریبا در فرهنگ اساطیری تمام ملل از جمله ایران، دارای خاصیت پیکرگردانی است و با توجه به شرایط و زمان خود می تواند به موجودات دیگر تبدیل شود که این موضوع از جنبه جامعه شناختی حایز اهمیت است. چرا که این مسئله در جامعه ای که فرهنگ آن بر اساس فرهنگ اساطیری شکل گرفته می تواند بینش اساطیری آن را ار ارتباط با جامعه انسانی انعکاس دهد. اژدها خود تغییر یافته از مار است و در متون حماسی معمولا به انسان در نقش ضحاک، به ابر سیاه ، فریدون و جمشید تبدیل می شود. این موجود پلید تقربا در تمام جوامع بجز چین کاری جز از بین بردن انسان ها ندارد، در بعضی موارد هم از خوی اهریمنی خود فاصله می گیرد و از آسیب انسان ها دست برمی دارد. ولی با این حال اژدها در فرهنگ و باورهای عامیانه ایران که در تعامل با جامعه نیز هست، باز همان سیر اهریمنی خود را طی می کند.
    کلید واژگان: جامعه شناختی, اساطیر, اژدها, دگردیسی, متون حماسی, شاهنامه}
    Mohamad Abasizade, Seyedmahmood Seyedsadeghi *
    When it comes to myth, we all think of strange creatures and myths, including dragons, that have playd an important rol in the sociological field of diferent nations in the past. A demonic and evil creature that has hadsignificant presence in many mythological and cultural beliefs of different nations. The aim of this researcher in this article is to study the sociology of dragon body in Ferdosi Shahname and Iranian epic texts. The research method is descriptive-analytical and based on library studies. The result of this study shows that in the culture of Iranian society in ancient times, the dragon is a symbol of evil and in the mythological culture of almost all nations, including Iran, has the property of being a sculptor and acording to its conditions and time can Transform other beings, which is a sociologically important issue. Because in a society whose culture is based on mythological culture, this issue can reflect its mythological vision in relation to human society. The dragon itself is transformed from a snake and in epic texts, it usually turns into a human in the role of Zahak, a black cloud, Fereydun and Jamshid. This evil creature has almost nothing to do with destroying human beings in almost all societies except China. In some cases, it distances itself from its demonic temperament and avoids harming human beings. However, the dragon in the culture and folk beliefs of Iran, which also interacts with society, is still going through the same demonic cours.
    Keywords: Sociology, mythology, dragon, Metamorphosis, epic texts, Shahnameh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال