به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « historical sociology » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «historical sociology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدجلال ماخانی*، سعید ماخانی

    چیستی تجدد بومی در جامعه شناسی تاریخی ایران، همواره، یکی از مسائل مهم و کانونی بوده و تعاریف و توصیف های متفاوتی از این مفهوم ارائه شده است. کثرت چنین توصیف هایی موجب شده تا این مفهوم، تاحد زیادی، به مقولاتی انتزاعی و تعریف گریز مبدل شوند. در نوشتار پیش رو، نگارندگان می کوشند تا ضمن بررسی مقوله تجدد بومی، طرحی تطبیقی و انتقادی از محتوای آثار دوتن از دانشوران این عرصه، عباس میلانی (1328- خ.) و محمد توکلی طرقی (1336- خ.)، به دست دهند؛ میلانی و توکلی طرقی در زمره کسانی هستند که معتقد به تجدد بومی در ایران اند. به همین سبب زوایای مختلفی از اندیشه ایشان را در سطور آتی با خوانشی از متون آن ها مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد تا بتوانیم، دست کم، سیر تحول این مفهوم را به نزد این دو نویسنده ایضاح کنیم و به این پرسش پاسخ بگوییم که چگونه این دو متفکر برآیند تجدد را تداوم ای بومی در راستای تحولات تاریخی-فرهنگی ایران می دانند و نه تحول ای واردتی از جهان غرب .

    کلید واژگان: جامعه شناسی تاریخی, تجدد بومی, تجدد, محمد توکلی طرقی, عباس میلانی, ایران}
    MohammadJalal Makhani *, Saeid Makhani

    Indigenous modernity in the historical sociology of Iran has always been one of the important and focal issues and different definitions and descriptions of this concept have been presented. The abundance of such descriptions has made these concepts, to a large extent, turn into abstract and undefined categories. In the following article, the authors try to provide a comparative and critical plan of the content of the works of two scholars in the field, Abbas Milani (1328-H.) and Mohammad Tawakli Targhi (1336-H.), while examining the category of indigenous modernity; Milani and Tavakoli Targhi are among those who believe in indigenous modernization in Iran. For this reason, we will review various aspects of their thought in the following lines by reading their texts so that we can at least explain the evolution of this concept to these two authors and answer this question: How these two thinkers consider the result of modernity as a native continuity in line with Iran's historical-cultural developments and not as an imported development from the western world.

    Keywords: Mohammad Tavakoli Targhi, Iran, historical sociology, modernity, Indigenous modernity, Abbas Milani}
  • مهدی زیبایی *، شهلا نجفی

    ادبیات مرتبط با انقلاب تاکنون شاهد چهار موج نظری در تبیین انقلاب های گوناگون بوده است. هرچند امواج یادشده متعلق به دوره های زمانی متفاوت هستند، تمامی آنها دارای هستی شناسی ذات گرا و به دنبال شناخت مولفه های تاثیرگذار در بروز و موفقیت تحولات هستند. پیشینه جامعه شناسی تاریخی در تبیین انقلاب ها به تلاش های برینگتون مور، چارلز تیلی و تدا اسکاچپول در نسل سوم نظریه ها بازمی گردد که با تمرکز بر ساختار و تحلیل شرایط درونی و توجه اندک به تاثیرات بیرونی، انقلاب ها را از دایره بسته و درون زاد خارج کرد و به بستر بین الملل متصل نمود. با این حال از منظر روش شناختی، شیوه آنها در امتداد نسل های نظری پیشین قرار داشت؛ زیرا از دیدگاه جامعه شناسی تاریخی، انقلاب ها انباشت حوادث برآمده از ارتباط پدیده های اجتماعی در یک بستر فراملی هستند. در همین راستا هدف نوشتار حاضر، بررسی سیر تحول عامل فراملی/ بین الملل در نظریه های انقلاب از منظر نظریه پردازان جامعه شناسی تاریخی است. بر اساس یافته های پژوهش، عامل بین الملل در ادبیات نظریه پردازان جامعه شناسی تاریخی، سه تحول عمده را پشت سرگذاشته است. نخست در دهه 70 میلادی از منظر ساختاری به تاثیر نظم حاکم بر نظام بین الملل بر انقلاب ها اشاره دارد. در مرحله دوم، عامل بین الملل از حاشیه ادبیات مربوطه به متن وارد می شود و دیدگاه بین دولتی برجسته می شود و در گذار به مرحله سوم، صرفا ارتباطات بین دولتی مدنظر نیست، بلکه نگرش بین-اجتماعی و رویکرد بین مردمی و شبکه ای مورد نظر قرار می گیرد.

    کلید واژگان: نظریه های انقلاب, جامعه شناسی تاریخی, ساختار, داخل و بین الملل}
    Mehdi Zibaei *, Shahla Najafi

    The literature on revolution has gone through four theoretical waves in explaining diverse revolutions. Although these waves belong to different terms, all of them have essentialist ontology and they are seeking to find impressive attributes in breaking out and prospering incidents. The precedent for bringing revolutions into focus in Historical Sociology (HS) turns to Brinton Moor, Charles Tilly, and ThedaSkocpol endeavors that by concentrating on structure and interior causation paid less attention to exterior conditions; but their works broke the closed-loop and made a weak relation between revolutions and international. However their manners in methodological point of view were closely connected with previous theoretical waves; since from HS perspective, the revolutions are stemmed from accumulated incidents which are made from social relations within a supranational context. The object of the current work is to examine the evolution of the international factor in revolution theories in the light of historical sociology theorists. According to the findings, the international factor has gone through three major evolutions in the insight of historical sociology theorists. First, in the 70s, from a structural point of view, it refers to the influence of the international system on revolutions. Second, the international factor enters the text from the margins of the relevant literature, and the inter-state perspective is highlighted; in the transition to the third step, not only inter-state communication is considered, but the inter-social attitude and the relations between the people and the network.

    Keywords: Theories of revolution, Historical Sociology, Structure, Interior, International}
  • عبدالله ولی نژاد، محمدعلی خلیلی اردکانی*، امیر عظیمی دولت آبادی

    موضوع این مقاله ناظر بر وضعیت حجاب/بی حجابی در ایران معاصر است؛ که مسیله اصلی آن ارجاع به وضعیت فعلی جامعه ایران دارد. به این معنا که گسترش در دامنه و شمار زنان و دخترانی که با حجاب اسلامی همنوا نیستند با چه منطقی قابل تبیین است؟ در پاسخ به این مسیله رویکردی تاریخی اتخاذ شد؛ و به دلیل مستندات موضوعه نیز نقطه آغاز آن را بر عصر ناصری بنا کردیم. از این جهت که نمونه این مطالعه، منفرد است؛ کار در زمره تحقیقات کیفی-تاریخی و از نوع درون موردی قرار می گیرد. در این راهبرد که واقعیت در پرتو تیوری مورد مطالعه قرار گرفته و به نوعی نظریه آزمایی صورت می گیرد؛ مکانیسم های علی موجود در تیوری در واقعیت مورد مطالعه ردیابی می شوند. نظریه نوربرت الیاس در ارتباط با تغییرات رفتاری افراد نیز راهنمای این پژوهش است.پس از جمع آوری و تحلیل مستندات تاریخی این نتیجه حاصل شد که کلیت بی حجابی رایج در ایران فعلی نمی تواند مشخصا و تنها، نتیجه ای دیالکتیکی و برآمده از سیاست های جمهوری اسلامی بوده باشد. درعین حال ظهور اینترنت و گسترش شبکه ای اجتماعی در دهه های اخیر نیز نمی تواند مبنای پاسخ به مسیله مورد واکاوی این تحقیق باشد. به نظر می رسد بخشی از زنان ایرانی از اواخر دوره ناصرالدین شاه و از حیث پوشش در مسیری به سمت غربی شدن در حرکت بوده ؛ و آنچه امروز شاهدیم، می تواند پیامد تا اینجای فرایند مذکور همچنان در جریان باشد.نتیجتا پژوهش حاضر، ضمن تقویت تیوری الیاس کاربرد آن در تحلیل و تعلیل مسایل مرتبط در بستر جامعه ایران را تایید و پیشنهاد می کند.

    کلید واژگان: حجاب, بی حجابی, زنان, دولت, جامعه شناسی تاریخی}
    Abdollah Valinejad, Mohammad Ali Khalili Ardakani *, Amir Azimi Dolatabadi

    The subject of this paper is to explain the situation of hejab/Bi-hejab in contemporary Iran; whose main issue refers to the current situation of Iranian society. In the sense that the expansion in the scope and number of women and girls who are not compatible with the Islamic hejab can be explained. In this strategy, reality is studied in the light of theory and a kind of theory testing is done; the causal mechanisms in the theory are traced in the studied reality. we came to the conclusion that the general Bi-Hejabi common in current Iran It cannot be a dialectical result arising from the policies of the Islamic Republic. At the same time, the emergence of the Internet and the expansion of social networks in recent decades in Iran cannot be the basis of the answer to the problem analyzed in this research. It seems that a part of Iranian women have been moving towards westernization in terms of clothing since the era of “Naser al-Din Shah”; And what we are witnessing today can be the result of the said ongoing process so far. In general, this paper shows that Elias' theory of civilization has an acceptable efficiency in analyzing the behavior patterns of Iranians and revealing the hidden logic behind their changes. As a result, this article, while strengthening Elias's theory, confirms and suggests its application in the analysis and analysis of related issues in the context of Iranian society.

    Keywords: hejab, bi-hejabi, women, state, Historical Sociology}
  • احسان علینی، غلامرضا خواجه سروی

    روابط ایران و آمریکا پس از وقوع انقلاب اسلامی، وارد دوره ای از تنش و منازعه گردید. مجموعه ای از علل تاریخی و برآیند آن ها در بزنگاه انقلاب ایران، شرایط را برای بروز اختلافات میان دو کشور فراهم ساخت. طی چهار دهه گذشته، آمریکا از ابزارهای مختلفی جهت تعدیل یا مهار رفتارها و سیاست های منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی استفاده کرده که تحریم ها، یکی از آن ها است. وضع این تحریم‎ها در دوره‎های مختلف ریاست جمهوری آمریکا، با توجه به رویکرد رییس جمهور منتخب، شدت و ضعف‎هایی داشته است. در پژوهش حاضر، با استفاده از دو کارکرد اساسی روش جامعه شناسی تاریخی، یعنی «فهم زمان حال» و «درک چگونگی تحول و تغییر آن»، ابتدا تاریخ تحریم های اعمال شده علیه ایران مطالعه و سپس با ارایه سطوح سه گانه ای از اختلافات (نظری، تاریخی و استراتژیک)، علل تاریخی این منازعات بررسی می گردد. این سطوح عبارتند از: 1) زمینه و ریشه های تاریخی منازعه میان دو کشور 2) زمینه های فکری و ایدیولوژیک 3) اختلافات استراتژیک و سیاسی.

    کلید واژگان: جامعه شناسی تاریخی, تحریم ها, روابط ایران و آمریکا}
    Ehsan Alini, Gholamreza Khajesarvy

    Iran-US relations entered a period of tension and conflict after the Islamic Revolution. A set of historical causes and their outcome at the time of the Iranian revolution provided the conditions for differences between the two countries. Over the past four decades, the United States has used a variety of tools to moderate or curb the Islamic Republic's regional and global behaviors and policies, one of which is sanctions. The imposition of these sanctions during different periods of the US presidency, according to the approach of the president-elect, has had its strengths and weaknesses. In the present study, using the two basic functions of the historical sociological method, namely "understanding the present" and "understanding how it evolved and changed", we first study the history of sanctions imposed on Iran and then present three levels of differences. (Theoretical, historical and strategic), the historical causes of these conflicts are examined. These levels are: 1) the historical background and roots of the conflict between the two countries 2) the intellectual and ideological background 3) the strategic and political differences.

    Keywords: Historical Sociology, Sanctions, Iran-United States Relations}
  • حجت کاظمی*
    این مقاله بر مبنای نقدی بر دو نظریه استبداد شرقی و ارتدکس مارکسیستی، در پی آن است تا با بهره گیری از مباحث ابن خلدون چشم اندازی متفاوت برای توضیح فرایند تاسیس دولت های ایرانی در دوره مابین تاسیس سلجوقیان تا پایان قاجاریه ارایه کند. فرضیه مقاله آن است که الگوی تاسیس دولت در ایران سنتی زمانی درک خواهد شد که این فرایند در متن ستیزه بنیادین تاریخ ایران میان جوامع قبایلی و یکجانشینان قرار داده شود و قبایل در مقام بازیگران دولت ساز در محوریت تحلیل قرار گیرند. یافته های مقاله نشان می دهد که از میان انبوه قبایل داخل و خارج فلات ایران، برخی از قبایل به واسطه ظهور رهبرانی فرهمند در میان آن ها موفق به غلبه بر انشقاق سرشته با زندگی قبایلی و شکل دادن به ایتلافی شدند که فرآورده آن یک «عصبیت بزرگ» بود. غلبه از طریق زور و مصالحه از طریق وعده سهیم شدن در غنایم دو عامل محوری در پیوستن قبایل به این ایتلاف بود. رهبران فرهمند توانستند جنگاوری و عصبیت بزرگ جاری در ایتلاف قبایلی را از نگرش محدود غارتگری پراکنده فراتر برده و معطوف به فتح نواحی مختلف کنند. نتیجه این فرایند استقرار شکل اولیه و ناپایداری از دولت قبایلی بود که در تکامل بعدی خود به یک دولت امپراتوری بدل می شد. مقاله حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است و تلاش کرده است تا با استفاده از رویکرد جامعه شناسی تاریخی الگوی کلان حاکم بر روند تاریخی تاسیس دولت را استخراج کند. برای گردآوری داده های مورد نیاز نیز از روش اسنادی-کتابخانه ای استفاده شده است.
    کلید واژگان: جامعه شناسی تاریخی, قبیله, عصبیت, فرهمندی, دولت}
    Hojjat Kazemi *
    The main objective of this article is to describe and analyze the mechanism of establishment of the Iranian States between the Seljuks' formation and the Qajar dynasty's end. The article is based on a critique of the two theories of Oriental Despotism and Orthodox Marxism; It seeks to provide a different perspective to explain the process of establishing the state in Iran by using Ibn Khaldoun's discussions about the conflict between primitive and Civilized communities. Based on this, the article believes that the pattern of state establishment in traditional Iran will be understood when this process is placed in the context of the fundamental conflict of Iranian history between tribal groups and sedentary communities. With such a basis, the article's point of view is that the model of the establishment of the traditional state should be analyzed in terms of the centrality of tribes as state-building actors. The findings of the article show that among the multitude of tribes inside and outside the Iranian plateau, some tribes, due to the emergence of charismatic leaders among them, succeeded in overcoming the division inherent in tribal life and forming a coalition that was the product of a "great Asabiyyah". Conquering through force and compromising through the promise of sharing in the spoils were two central factors in the joining of the tribes to this coalition. Charismatic leaders took the great Asabiyyah in the tribal alliance beyond the limited attitude of scattered looting and turned it towards conquering different regions. This process established the initial and unstable form of the tribal state, one that becomes an imperial state in its next evolution.
    Keywords: Historical sociology, Tribe, Asabiyyah, Charisma, State}
  • مهدی زیبائی*
    آنچه که امروزه بعنوان دولت مدرن در سرزمین های خاورمیانه شناخته می شود در اکثر کشورهای منطقه به طور جدی با الگوی اولیه آن که در طول بیش از سه قرن در اروپای غربی شکل گرفت، متفاوت است. یکی از نشانه های دولت مدرن استفاده انحصاری از قوه قهریه توسط نظام سیاسی حاکم می باشد که این مهم در الگوی اروپایی به واسطه فرآیند چانه زنی بین نیروهای اجتماعی و دولتمردان شکل گرفت؛ این در حالی است که نیروهای اجتماعی فعال در خاورمیانه معاصر نقش بسیار کمرنگی در روند نهادینه سازی قوه قهریه در دستان دولت ها داشتند. حال این پرسش مطرح می شود، چرا فرآیند دولت سازی و روند تثبیت انحصار دولت بر قوه قهریه در مناطق مورد بحث، سرنوشتی متفاوت داشت. در این رابطه به نظر می رسد نقش بازیگران بین المللی در شکل گیری دولت مدرن خاورمیانه ای باعث شد تا اکثر دولت های منطقه بیش از آنکه بر قدرت زیرساختاری معطوف به جریان های اجتماعی جوامع مربوطه متکی باشند بر قدرت استبدادی برآمده بر زور و اجبار تکیه کنند. بعبارت دیگر حمایت قدرت های بین المللی از رهبرانی که به طور عمده از بقایای نظام سیاسی سابق به حساب می آمدند، باعث گردید طول مدت ظهور دولت مدرن در خاورمیانه تنها به چند دهه تقلیل یابد. این نوشتار می کوشد ضمن اشاره به دیدگاه های رقیب پیرامون ظهور دولت مدرن در چارچوب تحلیلی جامعه شناسی تاریخی، ریشه های ظهور دولت مدرن در خاورمیانه معاصر را در پرتو جامعه شناسی تاریخی روابط بین الملل بررسی نماید.
    کلید واژگان: دولت مدرن, خاورمیانه, جامعه شناسی تاریخی, قوه قهریه, بین الملل}
    Mehdi Zibaei *
    In the plethora of countries of the Middle East, the entity that nowadays is known as the modern state seriously is different from the primary pattern that has been shaped within more than three centuries in West Europe. One of the signs of the modern state is the exclusive use of physical force by the political authority; this point in the European pattern was formed by the process of bargaining between social forces and statesmen. While the active social forces in the modern Middle East had so little role in institutionalizing physical forces in the state’s hands. Now, the matter is that why the state-making process and consolidating procedure of state exclusive on the physical forces in the mentioned regions (West Europe and the Middle East) had a different history. It seems the role of international actors in shaping the Middle East modern state has caused that most part of the regional states is relied on despotic power rather than infrastructure power. The first is focused on social trends and the latter is based on coercion. This work intends alongside pointing to the rival perspectives on the emerging modern state within Historical Sociology as an analytical framework, to study the roots of the emerging modern state in the current Middle East behind the Historical Sociology of International Relations (HSIR) lenses.
    Keywords: modern state, Middle East, Historical sociology, Physical Forces, International}
  • ابراهیم متقی، امین معینی*
    رابطه میان هویت و نظم منطقه ای در سالهای پس از جنگ سرد و بین المللی شدن منازعات قومی اهمیت یافت. هویت گرایی، پس از پایان نظام دوقطبی، در نقاط مختلف جهان از جمله خاورمیانه، قفقاز و بالکان، بی ثباتی دولت ها و تشدید پویش های امنیتی منطقه ای و بین المللی را در پی داشت. این تحولات، کنش گروه های هویت گرا و تاثیر آن در سطوح فراملی را در کانون توجه پژوهشگران و سیاست گذاران قرار داد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مشخصا به دنبال پاسخ به این پرسش است که کنش نیروهای هویت بنیاد خاورمیانه چه تاثیری بر شکل گیری و تحول الگوهای نظم منطقه ای دارد؟ گروه های هویت بنیاد فروملی و فراملی بازیگران اصلی محیط امنیتی خاورمیانه بوده که با تضعیف یا دگرگونی ساختار دولت ها و شکل دهی به ایتلاف های منطقه ای و بین المللی بر الگوهای نظم منطقه ای موثرند.
    کلید واژگان: هویت, نیروهای هویت بنیاد, نظم منطقه ای, جامعه شناسی تاریخی, خاورمیانه}
    Ebrahim Mottaghi, Amin Moeini *
    The relationship between identity and regional order became important in the years following the Cold War and the internationalization of ethnic conflicts. Since the end of the bipolar system, identityism has led to instability in governments and intensified regional and international security efforts in various parts of the world, including the Middle East, the Caucasus, and the Balkans. These developments have focused the actions of identity-oriented groups and their impact at the transnational level on researchers and policy makers.The present study specifically seeks to answer the question of what effect the action of the identity forces of the Middle East on the formation and evolution of patterns of regional order? The identity groups have been key players in the Middle East security environment, influencing patterns of regional order by weakening or transforming the structure of governments and forming regional and international coalitions.key words: Middle East, regional order, identity, Identity groups.
    Keywords: identity, Foundation Identity Forces, Regional Order, historical sociology, Middle East}
  • عبدالرحمن حسنی فر*
    «ایران، جامعه ی کوتاه مدت» تعبیری است که محمدعلی همایون کاتوزیان در آثار خود مطرح کرده که به تعبیروی نشانگر «کلنگی» بودن جامعه ایران است. این تعبیر، بر گسست تاریخی ایران اشاره دارد تا پیوستگی آن. این دیدگاه در یک منطق و چارچوب خاص، چارچوب دهی شده است که در آن از «استبداد ایرانی» شروع و با بحث «تضاد دولت و ملت» پیش می رود و به «جامعه کوتاه مدت» یا «جامعه کلنگی» می رسد.کاتوزیان در تبیین دیدگاه کوتاه مدتی جامعه ایران به سه مقوله ی1.مشکل مشروعیت و جانشینی، 2.بی اعتباری جان و مال و3.مشکل انباشت و توسعه می پردازد؛ این دیدگاه بر محوریت حوزه ی سیاست بر ابعاد دیگر و بر تمام جامعه ی ایران اشاره دارد. روش انجام کار به صورت توصیفی- تحلیلی و با استفاده چارچوب های «جامعه شناسی تاریخی» و «هویت ایرانی» است؛ یافته ها حکایت از این دارد که مولفه هایی چون اندیشه های ایرانی- اسلامی، سرزمین جغرافیایی و نظام سیاسی ایران، زبان و ادبیات فارسی، سنت، عرف، دین و فرهنگ به مثابه «میراث بلند مدت ایرانی» بر پیوستگی و استمرار تاریخی آن تاکید دارند.این موضوع نشانگر این است که یک حلقه مشترک همکاری میان حوزه سیاست ومردم در مواقع عادی(استبدادی) و بحرانی(هرج و مرج) وجود داشته است.
    کلید واژگان: ایران, تاریخ, جامعه کوتاه مدت, جامعه کلنگی, هویت ایرانی, جامعه شناسی تاریخی}
    Abdurrahman Hasanifar *
    "Iran, a Short-Term Society" is an interpretation given by Homayoun Katozian in his works, which in his own words indicates the old ageof society. This interpretation refers to a historical rupture rather than coherence. This view can be explained in a specific logic and framework which begins with "Iranian tyranny" and goes on to discuss the "contradiction between state and nation" and the "short-lived society" or "old society." Explaining the short-term view of Iranian society, Katozian addresses three categories: the problem of legitimacy and succession, the invalidity of life and property, and the problem of accumulation and development; His view on the centrality of politics implies other dimensions and the whole of society.This article seeks to critically evaluate the perspective of the short-term society from the perspective of "Iranian identity", which emphasizes historical continuity; Components such as Iranian-Islamic ideas, geographical land and Iranian political system, Persian language and literature, tradition, custom, religion and culture, etc are prominent as long-term and long-standing Iranian heritage that are reflected in the theory of Iranian identity. The problem is where that the common circle of cooperation between politics and the people in normal times (authoritarian) and critical (chaos). this article, critically evaluates the short-term and pervasive view of Iranian society, history, and politics.
    Keywords: Iran, History, short-term society, old society, Iranian Identity, historical sociology}
  • حنیف عموزاده مهدیرجی*، محسن رنجبر
    چند سالی است که اخبار مبتنی بر فساد از دستگاه های دولتی ایران شنیده می شود. نوعی از ارتباطات درون گروهی در ساخت قدرت که در آن ها اعضای هر جناح سیاسی برخلاف منفعت عمومی و به سود خود و دیگر اعضای گروه شان عمل می کنند. از طرف دیگر میان مردم با کارگزاران خرد حکومتی در سطوح پایین تر سیستم اجرایی کشور همکاری مبتنی بر رشوه و باج دهی در سال های اخیر شکل گرفته است به طوری که شاخص ادراک فساد اداری در کشور در سالیان گذشته در مقایسه یا سایر دول منطقه رو به کاهش نهاده است. ادعای مطرح شده این است که این نوع از همکاری نظامند مبتنی بر فساد، در یک بستر تاریخی و در تعاملات میان کارگزارن و شهروندان ایران شکل گرفته است. لذا این مقاله می کوشد تا از منظر جامعه شناسی تاریخی به فهمی جدید و البته تاریخی از مناسبات مالی میان حکومت و مردم دست یافته شود. در این راستا، بررسی اسناد و تحلیل های ثانویه معتبر تاریخی، مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین برای مشاهده بهتر مدارک تاریخی، مدلی مفهومی برای تبیین بهتر روابط میان اجزای رویدادی های مورد مشاهده طراحی شده است. در طراحی این مدل، از آرای نظریه پردازانی چون الیاس، گمبتا و تیلی در جهت دستیابی به استنتاجی مبتنی بر بهترین تبیین استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهند که در نقاط تعاملاتی کارگزارن حکومتی با شهروندان، مجموعه از مناسباتی مالی همراه با سختگیری، فساد و بدبینی حاکم بوده که از هیچ رموز آیینی شده ای نیز پیروی نمی کرده است.
    کلید واژگان: تاریخ نظام مالیات گیری ایران, جامعه شناسی تاریخی, عصر صفوی, دوران قاجار}
    Hanif Amoozadeh Mahdiraji *, Mohsen Ranjbar
    For several years, corruption news has been heard from Iranian government agencies, a type of intra-group relationships in power structure in which members of each political faction act against the public interest and for their benefit and other members of their group. On the other hand, cooperation on bribery and ransom with the public and agents at the lower levels of the country's executive system has developed in recent years, so that the perception of corruption in the country in recent years has decreased in comparison with the other countries in the region. Systematic corrupt practices in the power structure and in the interactions of agents with citizens and a kind of cultural relations referring to as the "culture of pessimism" have always existed in a stable manner in the Iranian society as if there were no way out. Therefore, this article tries to obtain a new and, of course, historical understanding of the financial relations between the government and the people from a historical sociology point of view. In this regard, valid historical documents and secondary analyses have been used. Moreover, for a good observation of the historical evidence, a conceptual model has been designed to better explain the relationships of the components of the observed events. In designing this model, the views of theorists such as Elias, Gambetta and Tilly have been used for a conclusion based on the best explanation. The research findings show that in the points of interaction of government agents with citizens, a set of financial relations with strictness, corruption and pessimism prevailed, which did not follow any ritualized codes.
    Keywords: History of Iranian Taxation System, Historical sociology, Safavid era, Qajar era}
  • سیروس سپهدارنیا*، علیرضا سمیعی اصفهانی

    نوشتار حاضر در پی سنجش سهم و تاثیر منافع، ارزش ها و رویه های دولت رانتی و همچنین نیروهای اجتماعی پشتیبان آن به مثابه نیروی نهادین تاریخی، در تعین بخشی به ساختار اقتصاد سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی است. ازاین رو، پرسش اصلی پژوهش این است که چرا انقلاب اسلامی ایران که مدعی دراندازی طرحی نو در ساختار سیاسی- اجتماعی ایران بویژه دگرگون ساختن عرصه اقتصاد بود؛ نتوانست تحولی ژرف در این عرصه پدید آورد و در نتیجه اقتصاد ایران همچنان بر مدار دولت رانتی می چرخد؟ به عبارت روشن تر کدام نیروها، منافع و انگیزه هایی باعث تداوم حرکت دولت های پس از انقلاب، بویژه دولت های سازندگی و اصلاحات (1368 تا 1384)، در مسیر دولت رانتیر شدند؟ یافته های پژوهش که از منظر جامعه شناسی تاریخی و اقتصاد سیاسی و با بهره گیری از منظومه نظری نهادگرایی تاریخی و دولت رانتیر ضمن نگاهی به پیشینه دولت رانتی در ایران؛ عملکرد دولت های سازندگی و اصلاحات و نسبت میان چهار مفهوم یا متغیر اصلی- نفت، دولت، نهادها و توسعه- را مورد سنجش و بررسی قرار داده است؛ نشان می دهد که تزریق پترودلار یا دلارهای نفتی در عصر پهلوی دوم به پیکر اقتصاد ایران، به پیدایش رویه های نهادی خاص نفتی (شامل نظام بودجه ریزی، ارزآوری، ضعف بخش خصوصی و وابستگی طبقات اجتماعی...) در حوزه تصمیم گیری و شیوه حکمرانی، منتهی شد به گونه ای که دولت های پس از انقلاب نیز به به رغم دگرگونی های شگرفی که انقلاب در بسیاری از ارزش ها و ساختارهای پیشین بوجود آورد نتوانستند از کمند نظم دیوانسالارانه و رویه های نهادین نفتی و همچنین فرهنگ و علایق نیروها و کنش گران اجتماعی پشتیبان چنین نظمی رهایی یابند و در عوض زمینه اتکاء بیش از پیش رژیم جدید به الگوی «وابستگی به مسیر طی شده» و بازتولید دولت رانتی در عرصه اقتصاد سیاسی فراهم گردید.

    کلید واژگان: دولت رانتی ایران, نهادهای نفتی, نهادگرایی تاریخی, جامعه شناسی تاریخی, وابستگی به مسیر}
    Sirus Spahdarnya *, Alireza Samieiisfahani

    The present paper seeks to measure the contribution and influence of Rentier state elite as the forces of historical institution in determining the current political and economic structures of Iran. Why the Islamic Revolution of Iran, which claimed a new political and economic system and made changes in all fields; couldn't change the political economy of the country and the structure of the political economy continued to move forward? in other words, what forces or phenomena continued to move the post-revolutionary states, especially the constructive and reformist governments (1368-1384), on the path of the rentier and educated state? research findings obtained using the combined framework of historical institutionalism and historical sociology and the Rantierian government, shows that the process of formation of Pahlavi state institutions was influenced by the influx of oil dollars This has led to the emergence of specific institutional oil practices in this government and after the victory of the Islamic Revolution, the presence of forces dependent on the previous order in the new order and the emergence of crises, as well as the pressure exerted by social and political forces on the elite choices of decision-makers in the constructive moments cause choice the pattern "Wa Depending on the course of the journey " by these forces as a result, the institutional framework of the oil state, including budget, exchange, private sector, community, and oil production, developed during the Pahlavi era; It was transferred to the constructive and reformist governments, which made the rentier state survive.

    Keywords: Iranian Rentier State, Oil Institutions, Historical Institutionalism, Historical Sociology, Route Dependence}
  • عبدالله حاجی زاده، حمید نساج*، عباس حاتمی

    جامعه ایرانی از سده نوزدهم بدین سو خصلتی دواندیش یافته و در درون آن نوعی ارزشگذاری نیز نهفته است . در این میان پرسش این که چه الگویی از نسبت «خود و دیگری» را می توان در رویارویی با ذهنیت های دواندیش در ایران دوره ی مدن صوربتندی نمود؟ بر همین اساس ،داده های منتخب مبتنی بر روش جامعه شناسی تاریخی - « راهبرد کاربرد مفاهیم برای تفهم تاریخ اجتماعی» و کاربست نظریه نسبت «خود و دیگری» در اندیشه مارتین بوبر ،دوره ی مدرنبه بحث گزارده شده و یافته های حاصل شده در قاب یک الگوی تحلیل هندسی ، منتج شده از رابطه ی «من - تو» و «من - آن» ، قابل مصورسازی است؛ بسامد های ارتباطی رابطه ی «من - تو» ، عبارتند از الگوی «پذیرش» نظیر: تعامل کنشی ساحت دوتایی اجتماع و مذهب . الگوی«واسازی»، از قبیل: برافکنی و پی افکنی مفاهیم زوجی امرغیبت و حضور؛. بسامدهای ارتباطی رابطه ی «من - آن» ،نیز عبارتند از : الگوی «تقابل»، مانند: دوگانه عمل انقلابی و اندیشه رفرمیستی. الگوی «تنافی»، نظیر: نفی دوگانه مذهب و ایدیولوژی .

    کلید واژگان: ایران, تفهم, جامعه شناسی تاریخی, خود, دیگری, مدرنیسم}
    Abdullah Hajizadeh, Hamid Nassaj *, Abbas Hatami

    Dual trends in social action and institutional forms are never fully resolved in one direction As a result, and ultimately, social structure must be seen as a fundamentally open and open subject. As the issue of political duels continues to wake up in today's Iranian society.From the nineteenth century onwards, Iranian society has been a quintessential character, embedded in an ontological and epistemological valuation. On this basis, the selected data, based on the method of historical sociology - "The strategy of using concepts to understand social history" by applying the relation of "self and other" concepts in Martin Buber's theory in the modern period of Iranian political tradition (period patrimonialism, era The constitution and the Pahlavi period are discussed. The findings can be verified in the context of a geometric analysis model derived from the "I-you" and "I-it" relationships; Consequences of the interaction of the "I-you" relationship include the "acceptance" paradigm, such as: the interactive interaction of the dual area of society and religion in Iran during the period of patrimonialism, And the "deconstruction" pattern, such as: refining and refining the notions of couplehood and presence; as the common constitutional dual. The communication implications of the "I-IT" relationship also include the "contrast" pattern, such as the confrontation of religious and customary matters, As the constitution is being drafted and amended, The Dual of Revolutionary Practice and Reformist Thought in the Second Pahlavi Period. The pattern of "rejection of both meanings", such as the dual rejection of religion and ideology in the Pahlavi era and the attempt to find a third way.This research sought to find Iran's dual historical contexts and structures, Provide context for presenting patterns of current dual mentalities such as Utopianism / Realism; Reformism / Fundamentalism; Inaction / Intolerance ... To provide the political stability in Iran today.

    Keywords: Historical Sociology, Iran, modernism, Other, Self, understanding}
  • محمدباقر خرمشاد*، فاضل کرد

    طبقه متوسط جدید، نیروی اجتماعی شهر گرا ، دانشگاهی و مشارکت جویی است که در یک پروسه شکل گیری، در بدنه دولت یا خارج از ان، به مرکز ثقل تحولات سیاسی- اجتماعی تبدیل شده است. پرسش پژوهش ان است که، بسیج منابع رای دهی از سوی طبقه متوسط جدید در امر مشارکت انتخاباتی (76- 96) در ایران چگونه بوده است؟ فرضیه و یافته های پژوهش نشان خواهد داد که این گروه مدعی قدرت و چالشگر سیاسی، برای رسیدن به منابع حاکمیت، از ابزار ها و شیوه هایی همچون رسانه های جمعی، احزاب و تشکل های سیاسی و گفتار سیاسی رهبران استفاده کرده است. طبقه متوسط جدید در چارچوب کنش جمعی با متحدین فکری خود دست به ایتلاف زده و منابع خود را در جهت نفوذ بر دولت و حاکمیت بسیج می کند. این مقاله می کوشد که با استفاده از  نظریه بسیج منابع چارلز تیلی و با روش تاریخی، در محدوده زمانی معین و از طریق یافته های ثانوی به سوال پژوهش پاسخ دهد.

    کلید واژگان: طبقه متوسط جدید, مشارکت سیاسی- انتخاباتی, بسیج منابع, کنش جمعی, جامعه شناسی تاریخی}
    MohammadBagher Khorramshad *, Fazel Kord

    The new middle class is a city-oriented, academic, and participatory social force that has become the center of gravity of socio-political developments in a process of formation, within or outside the body of government. The research question is, how has the mobilization of new middle class voting resources for electoral participation (1-3) in Iran?
    The hypothesis and findings of the study will show that the group claims to have the political power and challenge to access sovereignty resources through tools and practices such as mass media, political parties and political leaders' speeches. The new middle class, in the context of collective action with its intellectual allies, mobilizes its resources to infiltrate government and sovereignty. This paper attempts to answer the research question by using Charles Taleil's theory of resource mobilization and by historical method within a given time and by secondary findings.

    Keywords: new middle class, Political-electoral participation, Resource mobilization, Collective action, Historical sociology}
  • مهدی زیبایی
    به رغم انتظارات موجود برای گذار رژیم های اقتدارگرای جهان عرب به دموکراسی و ظهور دولت های قوی در پرتو ناآرامی های سال 2011 نتیجه حاصل از موج اعتراضات پس از گذشت هشت سال چیزی جز شکل گیری دولت های ناتوان در جمهوری های عربی و تثبیت نظام در پادشاهی های نفتی نبوده است. از یک سو، شکل گیری دولت های ورشکسته در سوریه و یمن نظم منطقه ای خاورمیانه را در آستانه فروپاشی قرار داده است؛ و از سویی دیگر، استفاده دولت های سعودی و بحرین از سرکوب برای فرو نشاندن اعتراضات نشان دارد که رابطه ارگانیکی بین نظام های حاکم و جامعه مربوطه وجود ندارد. در این ارتباط، دولت ها نه تنها متضمن اقتدار مرکزی در محیط داخلی می باشند بلکه بازیگر اصلی در محیط فراملی به حساب می آیند. با توجه به اهمیت جایگاه نهاد دولت در حفظ نظم داخلی و برقراری موازنه قدرت در محیط خارجی افزایش آگاهی پیرامون رابطه ناآرامی عربی و نهاد دولت موجب شناخت بیشتر تحولات منطقه ای خواهد شد. سوال اصلی پژوهش حاضر آن است که ناآرامی‏های عربی چه تاثیری بر نهاد دولت در کشورهای درگیر داشته است؟ نوشتار حاضر با فرض تاثیر دوگانه تضعیفی تقویتی ناشی از ناآرامی های مورد بر نهاد دولت در جهان عرب قصد دارد سوال مذکور را با استفاده از نظریه جامعه شناسی تاریخی روابط بین الملل و در چهارچوب چشم اندازهای سیاسی و اقتصادی موجود مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: ناآرامی های عربی, نهاد دولت, جامعه شناسی تاریخی, شرایط سیاسی اقتصادی, رژیم های عربی}
    Mehdi Zibaei
    It was expected in the light of Arab Uprisings that the authoritarian regimes gave way to the democratic ones and this changing had led to raising the potent states. But, it was resulted in forming the incapable state within the Arab republics and consolidating regime of the oil-rich monarchies. On the one hand, shaping failed states in Syria and Yemen put the Middle East regional system on the verge of collapsing. On the other hand, quelling protests by Saudi and Bahrain regimes showed that in these societies there is not any organic relation between authorities and crowd. By and large, the modern state not only bears central authority in the home but is the first actor in the international milieu. It has a significant role in keeping order within the country and forming the balance of power in the international realm. Therefore, by taking more information about the quality of relationship between the Arab uprisings and state as an entity one makes more perception over the Middle East international relations. This essay seeks to comprehend the impressions of Arab uprisings on the state that went through changes. Again, this work is tried to study this relation through the Historical Sociology of International Relations (HSIR)' lenses.
    Keywords: The Arab uprisings, State, Historical sociology, Political-economic conditions, The Arab Regimes}
  • مهدی زیبایی*، رضا سیمبر، احمد جانسیز
    به طور کلی عمده ادبیات تولید شده در جامعه شناسی تاریخی روابط بین الملل به دو بخش تقسیم می گردد. در بخش اول محققان با توجه به شناخت شناسی و هستی شناسی و روش شناسی نظریه جامعه شناسی تاریخی به عنوان رویکردی التقاتی سعی در افزایش غنای نظری آن دارند. در بخش دوم پژوهشگران با اتصال سطوح تحلیل داخلی و خارجی و برجسته سازی نقش محیط بین الملل در آغاز و انجام تحولات به دنبال ارائه تفسیری جامع از پدیده های سیاسی می باشند. در این راستا نظم فراملی به عنوان پدیده ای برآمده از روابط اجتماعی ملهم از عناصر تاثیرگذاری است که ریشه در دو سطح داخلی و بین المللی دارد. نوشتار حاضر قصد دارد با عبور از چارچوب حاکم بر جریان اصلی روابط بین الملل که صرفا متکی بر شاخصه های واحد نظیر قدرت، امنیت، اقتصاد، هویت و... می باشند اقدام به ارائه یک رویکرد نظری خاص برای تحلیل نظم فراملی در بستر نظریه جامعه شناسی تاریخی روابط بین الملل نماید. در این راستا مولفان بر این باورند که نظم بین الملل پدیده ای اجتماعی است که دامنه آن از سطوح فرو ملی آغاز می شود و گرایشات فراملی را نیز در بر می گیرد.       
    کلید واژگان: نظم فراملی, جامعه شناسی تاریخی, همبسته دولت-جامعه, بین الملل, هویت و جنگ}
    Mehdi Zibaei *, Reza Simbar, Ahmad Jansiz
    The main body of academic literature on Historical Sociology of International Relations (HSIR) is divided into two parts. The first part is produced by the scholars who are trying to enrich this theory as an eclectic approach. The second part relies on the researchers who are seeking to provide a meaningful interpretation of political incidents by connecting the interior and exterior levels of analysis and making the role of international setting inflated. The international system as a phenomenon that stems from the social relations, in this context, is affected by the striking variables that are based on both internal and international milieus. This research paper intends to go beyond the mainstream approach in IR which relies on level of analyses such as power, security, economics, identity, and so forth by drafting an especial theoretical approach in order to explain the international system in the HSIR context. The authors, furthermore, believe that the international system is a social phenomenon that includes a wide variety of relations from the sub-national level to the international tendencies.         
    Keywords: International system, Historical sociology, State-society complex, Identity, Warand revolution}
  • شهرام خداکرمی، رضا لایق
    پدرسالاری و پدرشاهی بنیانهای تئوریک خاصی در اندیشه قدما و متاخرین چون؛ افلاطون، مکیاول، توماس هابز و هگل دارد که با بهرهگیری از شرایط جوامع سنتی امکان بروز می یابد. همچنین پدرسالاری عربی با بهرهگیری از ساختارها و سنن تاریخی-اجتماعی جوامع عرب همچون؛ «قبیله، عقیده، غنیمت» بعنوان استوارترین مجرای انتقال و حفظ قدرت در این جوامع تکوین یافته است. پدرسالاری عربی با دستیابی به ثروت کلان مستخرج از نفت نسبت به تکرار عقیده غنیمت در قشربندی قبیلهای این جوامع که بزرگترین ساختار اجتماعی آنها است، پرداخته و با ایجاد ذهنیت پدرسالارنه نسبت به بازتولید فرهنگی خود در ذهنیت فرد عرب موفق بوده است و همچنین در تصادم با موج جهانی شدن نسبت به جعل و وارونهسازی آن و هر تکانهای همچون جهانی شدن که میتواند در لرزاندن پایه های پدرسالاری موثر باشد با بکارگیری و تولید دستگاه تکنوکراسی رفاهی و رفاه فزاینده نسبت به از بین بردن وضعیت سوژهگی فرد و پیشخرید کالا و درخواست سیاسی جامعه اقدام نموده است.
    کلید واژگان: پدرسالاری عربی, جامعهشناسی تاریخی, رفاه, بازتولید فرهنگی, جوامع عرب}
    Shahram Khodakarami, Reza Layegh
    Patriarchy has certain theoretical foundations in the thought of classical and modern theorists such as Plato, Machiavell, Thomas Hobbes and Hegel, which can be expressed by the conditions of traditional societies. Additionally, Arab patriarchy by benefiting from the historical and social traditions of Arab societies such as "Tribe, Belief, Trophy" has evolved as the strongest channel for transferring and preserving the power in these societies. Arab patriarchy by gaining a vast amount of wealth from oil has succeeded in the repetition of the belief in trophy in the tribal stratification of these societies, which is their largest social structure. Meanwhile, it has also succeeded in creating the idea of patriarchy in an Arab individual’s mentality through cultural reproduction. Moreover, it has taken action in forging and reversal of patriarchy upon encountering globalization or any impulses like that which could be effective in shaking the basis of patriarchy, by using and producing welfare technocracy and increasing welfare in eliminating the state of individual’s subjectivity, pre-purchasing the goods and community’s political demand.
    Keywords: Arab Patriarchy, Historical Sociology, Welfare, Cultural Reproduction, Arab Communities}
  • سیدعلی منوری*
    این مقاله تلاشی است برای تحلیل و ارزیابی مسئله «دیگری» در تاریخ روابط خارجی ایران از منظر جامعه شناسی تاریخی در روابط بین الملل. نویسنده در چارچوب رویکرد جامعه شناسی تاریخی و استفاده از تکنیک تبیین روایی از این رهگذر مسئله «دیگری» را در روابط خارجی ایران برمی کاود. به لحاظ زمانی این مقاله دوره کلان تاریخی متعاقب تکوین حکومت صفوی تا ده سال نخست تاسیس نظام جمهوری اسلامی را در برمی گیرد. به نظر نویسنده با توجه به رویدادهای داخلی و خارجی مرتبط با روابط خارجی ایران، عنصر «دیگری» در عصر صفوی با توجه به تضاد مذهبی یا درون دینی با عثمانی سنی مذهب تکوین یافت، در اعصار قاجار و پهلوی با توجه به مواجهه ایران با قدرت های بزرگ سده نوزدهم میلادی و ابرقدرت های جنگ سرد به ترتیب تحول و تداوم یافت، و در عصر جمهوری اسلامی در سایه تاسیس نظام جمهوری اسلامی تثبیت شد و به اوج نهادینگی رسید.
    کلید واژگان: ایران, پهلوی, جمهوری اسلامی, دیگری, روابط خارجی, صفویه, قاجار}
    Sayed Ali Monavari *
    This paper is an attempt to examine, with narrative explanation technique, the notion of the “other” in the history of Iran’s foreign relations from the perspective of Historical Sociology in International Relations. It covers the historical period following the founding of the Safavid state in 1502 A.D. through the first decade of the Islamic Republic (1989 A. D.). From the perspective of how the “other” is perceived, Iran’s foreign relations are divided into three periods; in the Safavid period, it is the internal events that affect the way the “other” is perceived. In the Qajar and Pahlavi eras, however, it is the external developments that shape the way the “other” is seen. In the Islamic Republic, it is both the internal and external events that affect this perception of the “other” in the country’s foreign relations. Based on the above, it is suggested that the perception of the “other” in Iran’s foreign relations goes through the phases of emergence, transformation, and establishment within a framework of a chain of narratives regarding internal and external developments. In this process, one should also consider the role of human beings, and the main decision-making actors and their influence on the perception of the “other”. It is suggested that during the Safavid period, it is the inter-religious conflicts vis-à-vis the Sunni Ottoman Empire that shape the perception of the “other”. This perception was transformed during the Qajar and Pahlavi eras in confrontation with major colonial powers of the 19th century and continued during the Cold War era. Finally, it reached its peak and was institutionalized in the first decade of the Islamic Republic.To sum up, affected by the internal and the external events, the “other” evolves from the construction phase to the establishment phase in the history of Iran’s foreign relations.
    Keywords: Iran, Foreign Relations, Other, Historical Sociology, Safavid, Qajar, Pahlavi}
  • عباس حاتمی*
    این مقاله تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد که نظریه در پژوهش های سیاسی تاریخی چه نقش یا نقش هایی بر عهده دارند؟ در حالی که برخی از رفتارگرایان و پست مدرنیستها هر یک به شیوه های خاص خود به ترتیب نقش نظریه در پژوهش های سیاسی را محدود تعریف می کنند یا در حد نگرشها تقلیل می دهند، مقاله فرارو با روش اسنادی اولا مشخص می سازد که نظریه ها در پژوهش های سیاسی تاریخی حداقل دارای پنج نقش متنوع هستند. برهمین مبنا مقاله نشان می دهد نظریه ها می توانند به عنوان راهنمایی برای انتخاب فکتهای پژوهش، به عنوان هدف پژوهش، به عنوان ابزار پژوهش، به عنوان موضوع مورد مناقشه پژوهش و نهایتا به عنوان پیکربندی تعلیلی پژوهش عمل نمایند. ثانیا و بر همین اساس، توضیح می دهد چرا دیدگاه حداقلی یا تقلیل گرایانه به نقش نظریه در پژوهش های سیاسی باید به نفع نقش چندگانه و متکثر آنها در پژوهش کنار گذاشته شود. نهایتا پژوهش های سیاسی تاریخی از طریق این جابجایی محقین علوم سیاسی را فرا می خوانند تا نقش نظریه در پژوهش های سیاسی را گسترده تر از قبل بازتعریف نمایند.
    کلید واژگان: نقش نظریه, پژوهش های سیاسی, نگرش های تاریخی, علوم سیاسی, جامعه شناسی تاریخی}
    Abbas Hatami*
    What is the role or roles of theory in historical political researches? This article tries to answer this question. While behaviorists and postmodernist, each in their own ways, define narrowly the role of theory in historical political research or reduce its role to some aspects, this article by using analytical method, specifies that political theory in historical research has at least five main roles. Accordingly, the article makes clear that theories can play some roles such as a guide for selecting the facts of the research, as a purpose of the research, as a toolkit of the research, as a disputed subject of the research and finally as a casual articulation of the research. Unlike other approaches, firstly, the article emphasizes that the role of the theory in historical political research is diverse and plural ones. Secondly, minimal or reductive vision of the role of theory in political research should be abandoned in favor of the vision that suggests theories have multiple and diverse roles. This means that historical political researches invite political science authors to redefine the role of theory in political researches far more extensive than before.
    Keywords: theories role, Political Researches, Historical approaches, Political Science, Historical Sociology}
  • محمد امیر احمدزاده
    در بررسی ساختار قدرت سیاسی و مناسبات آن با جامعه و الگوی تولید می توان گفت ماهیت دولت در عصر نظام الملک بر مبنای اصل تمرکز قدرت چرخیده و عمدتا ماهیت مالک الرقابی داشته است. مسئله ی نوشتار حاضر این است که چرا و متاثر از چه مولفه های جامعه شناختی فرهنگی مناسبات قدرت سیاسی با جامعه و نیروهای تولید در عصر نظام الملک این گونه بود؟ با روش تحلیلی و وارسی منابع تلاش داریم تا ماهیت و عملکرد دولت که از آن به عنوان «دولت به مثابه تصاحب امور» تفسیر خواهد شد، به صورت بندی جدیدی از گزاره های تاریخی بپردازیم. با مراجعه به گزاره های تاریخی این رویکرد اثبات می شود؛ زیرا سلجوقیان در آغاز راه، حکمرانی خود را با شمشیر و تغلب بر ایران هموار کردند؛ خاستگاه غیر ایرانی داشتند و در ادامه ی تصاحب سرزمینی به رغم به کار گرفتن دیوان سالاران ایرانی همواره این گروه نخبگان اداری جان خود را در نزاع قدرت از دست دادند. از منظر اقتصادی نیز حاکمان سلجوقی ضمن تصاحب تمام منابع قدرت و ثروت، چیدمان پیشین و شکل یافته ی طبقات و گروه های اجتماعی ایران را بر هم زده و با تحکیم ساختار قدرت اقتصادی کالایی و بی ثباتی مالکیت نظام ارضی مانع از دگرگونی اساسی شدند. با اعمال شیوه اقتصاد مبتنی بر حیات کوچروی و توسعه الگوی زمینداری اقطاعی امکان انباشت سرمایه و گردش آن تقلیل یافت و به رغم توسعه ی حجم امور اقتصادی و گسترش سرزمین های تحت سیطره در این مقطع پر اهمیت تاریخی، شاهد تکوین مراحل تحول و جهش در این دوره نیستیم؛ بلکه حوادث عظیم این دوره صرفا در درون یک دایره ی بسته رخ داد که دولت صاحب امور آن را کنترل می کرد. دولت به مثابه تصاحب با اتخاذ و تعمیم نظام ارباب رعیتی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تقویت می شد. دولت متمرکز عصر نظام الملک از شرایط برای نهادینه کردن تسلط خود بهره گرفت؛ اما برای گذار به مرحله تحول اساسی، حرکت جهش سازی صورت نگرفت.
    کلید واژگان: جامعه شناسی تاریخی, دولت به مثابه تصاحب, دولت به مثابه اداره امور, خواجه نظام الملک}
    Mohammad Amir Ahmadzadeh
    Purpose
    By analytical methods and verification sources, we interpreted that the nature and function of government can be analayzed "government as take over" via reorganization of a historical statements. By Referring to historical statements, this approach will prove because the Seljuks in the beginning of his rule paved by sword and dominance on Iran, have not has non-Iranian origin and despite the deployment of Iranian bureaucrats, administrative elite lost their lives in a power struggle.
    Design/Methodology/Approach: In the structure of political power and its relations with society and the nature of government in Nizam al-Mulk era can be rotated on the principle of centralization of power mostly nature's owner named Malik- al roqab. The problem of my article is: Why and by affected of which Components created the socio-cultural and political power relations with productive forces of society in the era of Nizam al-Mulk? Discuss the issue and approach research questions based on the pattern of historical sociology. Our goal in this context is relation between reason on the behavior and performance of the state of Nizam al-Mulk with the theoretical approach as a takeover of government affairs. The objective is to evaluate the performance of the network and power relations, and behaviors by examining the behavior of ruling the state of Nizam al-Mulk by using of micro analysis.
    Findings: 1. they were dominated a model of production which were based on nomadic life, developed land authorization pattern, dropped the possibility of accumulation of capital and its circulation in spite of economic development and expansion of land under significant. So, there were not stages of evolution and mutations at this point in history. In fact, all of great events that occurred only within a closed circle which was controlled by government. Government was strengthen by adopting and Arbab- Farmhouse in economic, social and political scene. Centralized state caused by Nizam al-Mulk took advantage of the situation to institutionalize its dominance but for transition to constitutional change didnt occur a mutation making 2. At Nizam al-Mulk period, despite of traditional distribution of power in the subsidiary states of Empire reproduced the absolute nature of the state and its model of soverign sustained in the administration scene. The main factor which rebuilds it was the emphysis on Justice Component means preserving the existing balance of power around Sultan. The balance of justice asserts that anyone stay in their place.
    Originality/ Value: this article concluded that historical sociology of state and ite relation with social structure and production model at Nizam-al Molk era showed us that some elements prevented in evaloution of economical structure despite of huge action and acts in this sphere. Primacy of justices on freedom have the main role of Prevent the development and mutation.
    Keywords: Historical sociology, Government as take over, government as governance, Nizam al Mulk}
  • احمد رشیدی
    جریان اصلی جامعه شناسی تحت نفوذ پوزیتویسم عرضه تئوری های جهان شمول و جریان تاریخ نگاری شرح روایی رویدادها را در دستور کار خود داشته است. در آسیب شناسی جریان های مذکور باید گفت هر دو دچار عارضه افراط گرایی بوده اند؛ به طوری که جریان اصلی جامعه شناسی از بررسی ویژه بودها و جریان تاریخی از پردازش و عرضه تعمیم های نظری بازمانده اند. در این میان، ترکیب جامعه شناسی و تاریخ، رهیافتی روش شناختی را به دست می دهد که با دوری از افراط گرایی دو جریان پژوهشی یادشده، چارچوب مناسبی را برای بررسی پدیده های سیاسی و اجتماعی به ویژه با رویکرد مقایسه ای فراهم می آورد. در این مقاله، ضمن پرداختن به مراحل تحول رهیافت جامعه شناسی تاریخی، استدلال می شود که دستاوردهای نسل جدید دانش پژوهان این حوزه به دلیل تاکید بر جایگاه فرهنگ و پذیرش چندگانگی فرایندها و برایندهای نوسازی، الگوی مناسبی را برای بررسی پدیده های سیاسی و اجتماعی فراهم آورده اند.
    کلید واژگان: پژوهش های تطبیقی, جامعه شناسی تاریخی, چرخش فرهنگی, روش شناسی, مدرنیته های چندگانه}
    Ahmad Rashidi
    Mainstream sociology under positivism has sought to provide universal theory، in one hand، and the historiography has attempted to Narrative description of Events، in the other hand. Pathological studies show that both are suffering from extremism; so that mainstream sociology have neglected to study of special affairs and historiography has not been able to build and provide theoretical generalization. In The passing of the problems، combining sociology and historiography can provides an appropriate methodological approach to study of social and political phenomena، especially in comparative studies. In this paper، along with addressing the development of historical sociology approach، It is argued that the achievements of the new generation of historical sociology scholars، because of emphasis on the role of culture and diversity of modernization processes and outcomes، provides an appropriate model for the study of the socio-political phenomena
    Keywords: Comparative Studies, Cultural Turn, Historical Sociology, Methodology, Multi, modernity}
  • سیدعلی منوری
    جامعه شناسی تاریخی در روابط بین الملل محمل مناسبی جهت تمرکز بر مقوله تاریخ است. از این نظر دیدگاه مذکور ضعف های چشم انداز خردگرا را در این زمینه پرمی کند. از سوی دیگر، پیشرفتی در رویکرد چشم انداز تامل گرا نسبت به تاریخ محسوب می شود. در واقع، در ادامه چرخش اجتماعی، می توان از چرخش تاریخی در دانش روابط بین الملل صحبت به میان آورد. بدین اعتبار دیدگاه جامعه شناسی تاریخی در قالب بازاندیشی چرخش تاریخی، دلالت های مفیدی عرضه می کند. نویسنده در این جهت و با نگاهی تحلیلی به تاریخ، که بازتاب دهنده وجوه معرفت شناختی و روش شناختی است، چهار زمینه مناسبات الگومند، رویدادهای داخلی/ خارجی، تاثیرات کارگزار/ ساختار، و تبیین روایی را طرح ریزی می کند و از این رهگذر چگونگی بهره مندی رشته روابط بین الملل را از چرخش تاریخی به تصویر می کشد.
    کلید واژگان: تاثیرات کارگزار, ساختار, تبیین روایی, جامعه شناسی تاریخی, چرخش تاریخی, روابط بین الملل, رویدادهای داخلی, خارجی, مناسبات الگومند}
    Sayed Ali Monavari
    Historical sociology in International Relations (HSIT) is a sufficient vehicle which one can focus on history. This view can overcome deficiencies of the rationalist perspective، and in other hand، could be considered as a progressive phase in the reflectivist perspective to history in the IR. By continuing social turn، indeed، one can see the historical turn in the IR. In this context، HSIR can provide useful implications for re-imagining historical turn. In this article، recalling history and reflecting epistemological and methodological modes، I focus on the four fields، including patterned relations، internal/external dynamics، agent/ structure effects، narrative explanation، and therefore re-imagine historical turn in the IR، based on the historical sociology.
    Keywords: International Relations, Historical Sociology, Historical Turn, Patterned Relations, Agent, Structure Effects, External, Internal Events, Narrative Explanation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال