به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « norm » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «norm» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میثم اسماعیل زاده، علی اشرف نظری*، رضا رستمی، سید مصطفی ابطحی

    مقاله حاضر به جایگاه توسعه روانشناختی در سیاست گذاری عمومی ایران می پردازد. ضرورت این موضوع ازآنجاست که تبیین یکسری عوامل روان شناختی، موجبات تحقق سیاست گذاری توسعه را رقم خواهند زد. هدف تبیین شاخص های توسعه روان شناختی و در سیاستگذاری عمومی توسعه است. در اهمیت بحث حاضر باید گفت در بررسی نتایج حاصله از فرایند سیاستگذاری عمومی در ایران، ارزش، باور، هنجار، رفتار وعقلانیت نقش اساسی دارد. سوال اینجاست جایگاه توسعه روانشناختی در سیاست گذاری عمومی چیست؟ فرضیه بیانگر است که توسعه روانشناختی با نهادینه نمودن شاخص هایی نظیر ارزش، باور، هنجار، رفتار و عقلانیت در ایران می تواند موجبات توسعه پایدار کشور را رقم می زند. چارچوب نظری با الهام از نظریات نوسازی روانی، درصدد تحکیم اثبات فرضیه است. لذا با استعانت از روش توصیفی و تحلیلی به تبیین شاخص های مورد نظر پرداخته شده است. نتایج نشان داد توسعه شاخص های روانشناختی و حکمرانی خوب سبب تحقق سیاست گذاری عمومی توسعه در ایران می شود.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: توسعه روانشناختی, سیاست گذاری عمومی, ارزش, باور, هنجار, رفتار, عقلانیت}
    Meysam Esmaeelzadeh, Ali Ashrafnazarian *, Reza Rostami, Seyed Mostafa Abtahi

    This article deals with the place of psychological development in Iran's public policy. The necessity of this issue is because the explanation of a series of psychological factors will determine the reasons for the realization of development policy. The purpose is to explain the indicators of psychological development and in the general policy of development. In the importance of the present discussion, it should be said that value, belief, norm, behavior and rationality play a fundamental role in examining the results of the public policy process in Iran. The question here is what is the place of psychological development in public policy making? The hypothesis states that psychological development by institutionalizing indicators such as value, belief, norm, behavior and rationality in Iran can lead to sustainable development of the country. The theoretical framework, inspired by the theories of psychological renewal, seeks to consolidate the proof of the hypothesis. Therefore, with the help of descriptive and analytical method, the desired indicators have been explained. The results showed that the development of psychological indicators and good governance lead to the realization of general development policies in Iran.

    Keywords: psychological development, Public Policy, value, belief, norm, behavior, Rationality}
  • مهسا رفیعی، عبدالرضا برزگر*، ایرج حسینی صدرآبادی
    قانونگذاری و ایجاد نهادی برای تقنین در ایران عمر پرسابقه ای دارد؛ و به فرایندها و مراحلی اطلاق میگردد که در آنها قواعد و مقرراتی تدوین و تنظیم شده و در نهایت به شکل قانون در چارچوب یک نظم حقوقی در میآید و به ذینفعان و شهروندان و نهادها شکل داده  و رفتار آنها را تنظیم میکند. قانونگذاری به عنوان یک امر عمومی هم متاثر از ساختارها و هنجارهای بافتاری است که در آن قرار دارد و از سوی دیگر از طریق قانون گذاری خود بر همان ساختار و هنجار تاثیر میگذارد. لذا شناخت موانع تحقق یک نظام قانون گذاری مطلوب و خوب به عنوان جزیی از ساختار حکمرانی خوب، می تواند به ارتقای فرایند قانون گذاری در ایران و نیل به حکمرانی خوب در این زمینه یاری نماید. سیوال تحقیق حاضر این است که اولویت ها  و الزامات فرایند قانونگذاری در ایران چیست؟ در پاسخ به این سیوال، تحقیق حاضر با کاربست روش توصیفی- تحلیلی و در قالب نظریه  قابلیت حکومت ، اولویت های ساختاری فرایند قانونگذاری در ایران را شامل کیفیت قانون گذاری، برنامه پایش قوانین و مقرراتف سیاست های تنقیح و تدوین قوانین و مقررات، اصلاح نظام نظارت بر قوه مجریه و افزایش حمایت از حقوق و آزادی های اساسی و شهروندی را دانسته و مورد بررسی قرار داده است.
    کلید واژگان: قانون گذاری, حکمرانی خوب, ساختار, هنجار, اولویت های سیاستی, قوه مقننه}
    Mahsa Rafiee, Abdolreza Barzegar *, Iraj Hosseini Sadrabadi
    Legislation and creating an institution for legislation in Iran has a long history; And it refers to the processes and stages in which rules and regulations are formulated and regulated and finally becomes a law in the framework of a legal system and shapes the beneficiaries, citizens and institutions and regulates their behavior. Legislation, as a general matter, is also affected by the structures and norms of the context in which it is located, and on the other hand, through its legislation, it affects the same structure and norms. Therefore, knowing the obstacles to the realization of a good and desirable legislative system as a part of the structure of good governance can help to improve the legislative process in Iran and achieve good governance in this field. The question of the current research is, what are the priorities and requirements of the legislative process in Iran? In response to this question, the current research using the descriptive-analytical method and in the form of the theory of governance, the structural priorities of the legislative process in Iran, including the quality of legislation, the monitoring program of laws and regulations, revision policies and the formulation of laws and regulations, Reforming the system of monitoring the executive branch and increasing the protection of fundamental rights and freedoms and citizenship has been considered.
    Keywords: legislation, Good Governance, structure, norm, political priorities, legislature}
  • مهدی عبدی، علی رحمانی فیروزجاه*، علی اصغر عباسی اسفجیر

    هدف پژوهش حاضر، بررسی مولفه های سرمایه اجتماعی در نیروی انتظامی و تاثیر آن بر احساس امنیت اجتماعی در استان مازندارن می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان استان مازندران و از حیث زمانی در سال 1398 انجام شده است. حجم نمونه آماری براساس فرمول کوکران و باتوجه به جمعیت جامعه 458 نفر درنظر گرفته شد که ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. پس از تبدیل مفاهیم به معرف ها، برای هر یک از معرف ها گویه های مناسبی تهیه و در قالب پرسشنامه تدوین که به روش نمونه گیری خوشه ای توزیع گردید. پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی برخوردار بود. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه، از دو روش همسانی درونی و بازآزمایی استفاده شد. جهت تعیین روابط بین متغیرها از روش تحلیل مدل های معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی و مولفه های آن بر عملکرد نیروی انتظامی استان مازندران در ایجاد و ارتقای امنیت اجتماعی موثر می باشند. از بین مولفه های سرمایه اجتماعی؛ هنجار و اعتماد اجتماعی بیشترین تاثیر را بر امنیت اجتماعی داشتند.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, امنیت اجتماعی, هنجار, اعتماد اجتماعی}
    Mahdi Abdi, Ali Rahmani Firoozjah *, Aliasghar Abasi Esfajir

    The purpose of this study is to investigate the components of social capital in law enforcement and its impact on the sense of social security in Mazandaran province. The present research is applied in terms of purpose and survey in terms of descriptive method. The statistical population of the study included the citizens of Mazandaran province in 1398. The statistical sample size was 458 based on Cochran's formula and according to the population of the population, the research tool included a researcher-made questionnaire. After converting the concepts into reagents, appropriate items were prepared for each of the reagents and were compiled in the form of a questionnaire which was distributed by cluster sampling. The questionnaire had face and content validity. In order to evaluate the reliability of the questionnaire, two methods of internal consistency and retest were used. To determine the relationships between variables, the method of analysis of structural equation models using AMOS software has been used. Findings showed that social capital and its dimensions are effective on social security. Among the components of social capital; Social norms and trust had the greatest impact on social security.

    Keywords: Social Capital, Social security, norm, social trust}
  • ناصر یوسف زهی، وحید سینایی*

    سازه انگاری امروزه پرکاربردی ترین رهیافت نظری برای تحلیل سیاست خارجی است. اما این رهیافت تاکنون نتوانسته چارچوبی منسجم و مدل سازی شده در اختیار پژوهشگران قرار دهد. ازاین رو بسیاری از پژوهش ها به ضرورت های نظری، روشی و مفهومی که می بایستی در تحلیل سیاست خارجی درنظر گرفته می شد علم و وقوف کافی نداشته اند. بدین جهت دچار تحلیل های سطحی و «تقلیل گرایی نظری» شده اند. پژوهش های سازه انگارانه در هستی شناسی به «انسان شناسی» و «جامعه پذیری» نپرداخته اند. چنین «مشکلی تاحدودی ناشی از ماهیت سازه انگاری است؛ زیرا سازه انگاری ازآنجاکه حایل و سنتز پوزیتویسم و پساختارگرایی است، ترکیب متناقض نمایی از عناصر عینی و ذهنی را در تحلیل سیاست خارجی دخیل ساخته است. لذا مطالعات «تجربی» نیازمند مطالعات «نظری» روشمند است. در این مقاله به این پرسش پرداخته می شود: «براساس سازه انگاری، مبانی و بایسته های نظری پژوهش در تحلیل سیاست خارجی کدام اند؟». طبق یافته ها بررسی سیاست خارجی نیازمند تجزیه وتحلیل ساز ه انگاری در ابعاد پنج گانه هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی، گونه شناسی و مفهوم شناسی است.در هستی شناسی باید «سطح تحلیل» و «واحدهای تحلیل» مشخص شوند: سطح خرد (انسان شناسی، جامعه شناسی و دولت شناسی) و سطح کلان (نظام بین الملل، سازمان های بین المللی، حقوق بین الملل، ساختارها و کارگزاران بین المللی). در معرفت شناسی رابطه دانش و ارزش، سوژه و ابژه، تبیین و تفسیر، واقعیت و حقیقت و ماده و معنا تحلیل می شود. هستی شناسی و معرفت شناسی روش پژوهش را مشخص می سازند: کمی یا کیفی. سپس نوع سازه انگاری انتخاب می شود: تفسیری، انتقادی، پسامدرن یا پوزیتویستی. سرانجام سازه های مفهومی پایه استخراج و تعریف می شوند: بین الاذهانیت، برساختگی، فرهنگ، هویت، انگاره، معرفت، هنجار و جامعه پذیری. بااین وجود، بایسته های پنج گانه مذکور حاکی از پیچیدگی و دشواری تحلیل سازه انگارانه سیاست خارجی است.

    کلید واژگان: جامعه پذیری, هنجار, قواعد, ارزش ها, نهاد}
    Naser Yosefzehy, Vahid Sinaee *

    Constructivism is one of the most widely used theoretical approach for analizing foreign policy. But this approach has failed yet to provide the researches with a coherent and modeled framework. Therefore, many studies have not been sufficiently aware of the theoretical, methodological and conceptual necessities that should have been considered in foreign policy analysis. For this reason, they have undergone superficial analysis and "theoretical reductionism". For example, constructivists in ontology have not addressed "anthropology" and "socialization." Such a "problem" stems from the nature of constructivism; because constructivism is a buffer and synthesis of positivism and post-structuralism, has included a paradoxical combination of objective and subjective elements in foreign policy analysis. Therefore, empirical studies require methodical theoretical studies. With the aim of compiling a research guide for constructivist researchers, the question is addressed: based on constructivism what are the theoretical foundations and requirements of research in foreign policy analysis. According to our findings, the study of foreign policy requires the analysis of constructivism in the five dimensions of ontology, epistemology, methodology, typology and conceptology. In ontology, "level of analysis" and "units of analysis" must be specified: micro level (anthropology, socialization and stateology) and macro level (international system, international organizations, international law, international structures and agents). In epistemology, the relationship between knowledge and value, subject and object, explanation and interpretation, reality and truth, material and meaning are analyzed. Ontology and epistemology determine the method of research: quantitative or qualitative. Then the type of constructivism is chosen: interpretive, critical, and post-modern or positivist. Finally, the basic conceptual constructs are extracted and defined: inter-subjectivity, constructivism, culture, identity, idea, knowledge, norm, and socialization. These five requirements indicate the complexity and difficulty of constructivist analysis of foreign policy.

    Keywords: Socialization, norm, rules, values, institution}
  • سید رحیم ابوالحسنی، . خسرو قبادی

    در الگوی حکمرانی خوب، سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی با مرزهای جداگانه و در یک رابطه تعاملی به منظور رسیدن به اهداف توسعه با یکدیگر همکاری می‌کنند. این الگو با رویکرد رایج از جامعه مدنی بر اساس برداشت هگلی که بر پایه اقتصاد سیاسی و مبتنی بر کشمکش است، سازگاری ندارد. حال این پرسش قابل طرح است که در غیاب و یا کمرنگ شدن نقش اقتصاد و سیاست در تعریف و تبیین جامعه مدنی، با کدام مبنا و رویکرد می‌توان این مفهوم را در مدل حکمرانی خوب تبیین کرد؟ مدعای مقاله حاضر آن است که رویکردهای فرهنگی به جامعه مدنی و از جمله رویکرد جفری الکساندر، بیشتر می‌تواند جامعه مدنی را در الگوی حکمرانی خوب تبیین کند. در این مقاله به وجوه این تبیین و چگونگی آن با روش توصیفی و تحلیلی پرداخته شده است. روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه‌ای است و با رجوع به منابع معتبر و تحلیل آنها، مستندات برای آزمون فرضیه (مدعای) مقاله ارایه شده است.

    کلید واژگان: جامعه مدنی, اقتصاد سیاسی, رویکرد فرهنگی, هنجار و حکمرانی خوب}
    Seyed Rahim Abolhasani, Khosrow Ghobadi

    In the model of good governance, the three sectors of public, private, and civil society work together with separate boundaries and in an interactive relationship in order to achieve development goals. This model is inconsistent with the current approach of civil society based on the Hegelian conception, which is based on political economy and conflict. Now the question can be asked that in the absence or diminishing role of economics and politics in the definition and explanation of civil society, with what basis and approach can this concept be explained in the model of good governance? The present article argues that cultural approaches to civil society, including Jeffrey Alexander's approach, can further explain civil society in terms of good governance. In this article, the writers discuss some aspects of this explanation by a descriptive and analytical method. The method of data collection is documentary and library, and by referring to reliable sources and analyzing them, documents have been provided to test the hypothesis of the article.

    Keywords: Civil Society, Political Economy, Cultural Approach, Norm, Good Governance}
  • وحید بهرامی*، سید حسین اطهری

    یکی از پرسش های اصلی اندیشه سیاسی این است که قدرت چگونه محدود می شود؟ در دوران باستان شیوه حکمرانی بدین صورت بود که استبداد وجه مشترک همه حکمرانی ها در هر شکل و قالبی نظیر سلطنتی، پادشاهی و امپراطوری بود. ساخت سیاسی در شاهنامه نیز به عنوان منبع بازگوکننده تاریخ فکر سیاسی دوران ایران باستان، به تبعیت از ساخت سیاسی دیگر امپراطوری ها، مبتنی بر قدرت یک فرد فرهمند بود. اما در ساختار سیاسی شاهنامه، شیوه ها و روش های اعمال قدرت صورتی مشخص دارد که دایره قدرت حکمرانان را بسیار محدود و تمهید روایی جدیدی را ارایه می کند که از حیث مباحث سیاسی اهمیت فراوانی دارد. در این ارتباط با روش هرمونتیک پل ریکور قصد داریم در شاهنامه در جستجوی پاسخ این پرسش می باشیم که اعمال قدرت به عنوان عامل اصلی حفظ پادشاهی در شاهنامه با چه محدودیت هایی روبرو بوده است؟ وعوامل موثر بر محدود سازی قدرت چیست؟ فرضیه ما در این پژوهش از این قرار است که علیرغم اینکه ساختار قدرت در شاهنامه در دست شخص شاه است، اما قدرت شهریاران توسط نیروی دینی، هنجارها، طبقات اجتماعی بالا و مردم محدود شده است.

    کلید واژگان: شاهنامه, قدرت, مردم, دین, طبقات, هنجار}
    Seyed Hossein Athari

    One of the main questions of political thought is how power is limited. In ancient times, the way of governing was that tyranny was the common denominator of all governments in any form and form such as monarchy, kingdom and empire. The political structure in the Shahnameh, as a source of narration of the history of political thought in ancient Iran, was based on the power of a benevolent individual, following the political structure of other empires. But in the political structure of Shahnameh, the methods and methods of exercising power have a specific form that very limited the circle of power of the rulers and provides a new narrative that is very important in terms of political issues. In this regard, by studying the Shahnameh, we seek to answer the question of what limitations the exercise of power as the main factor in maintaining the kingdom in the Shahnameh has faced? What are the factors affecting the limitation of power? Our hypothesis in this study is as follows. Despite the fact that the power structure in the Shahnameh is in the hands of the Shah himself, but the power of the Shahriars has been limited by religious force, norms, high social classes and the people.

    Keywords: Shahnameh, Power, People, religion, classes, norm}
  • علی قاسمی *

    شناخت، فهم و تبیین دغدغه و مهم ترین مسئله زمانه در اندیشه سعدی از اهمیت زیادی برخوردار است و بر این اساس مقاله حاضر تالش می کند با الگوی روشی متن زمینه محوری هرمنوتیک اسکینر به بررسی مهم ترین مسئله سیاسی در اندیشه سعدی بپردازد. ازاین رو مقاله پس از تبیین روش مذکور، در توضیح مسئله سیاسی سعدی به زمینه های نظری و عملی سعدی می پردازد و مسئله سیاسی ایشان را با توجه به متون و زمینه های نظری و عملی مورد بررسی قرار خواهد داد تا درآمدی بر تبیین مسایل روز جامعه گردد. نگارنده درنهایت به این نتیجه رسیده که با توجه به روش فهم اسکینر و توجه به متون و زمینه های عملی و نظری زمانه سعدی، مهم ترین مسئله در افکار و اندیشه او عدالت اجتماعی و سیاسی می باشد.

    کلید واژگان: متن, زمینه, هنجار, عدالت, سعدی}
    Ali Qasemi*

    Identifying, understanding and explaining the concern and the issue is of great importance to Saadi time and the article tries to text pattern of a central area of the most important political issue in pattern of the text-context Hermeneutics Skinner. So after explaining the method and with reference to Saadi's Bustan and Gulistan will focus on two important texts And explain political issue Saadi to discuss theoretical and practical issues. And political issue them according to the text and examine the theoretical and practical aspects of the introduction to explain issues to be society. In my opinion and according to the method according to the texts and theoretical and practical aspects Saadi time, it seems that the most important thing in thoughts of Saadi is the issue of social and political justice.

    Keywords: text, Context, norm, justice, Saadi}
  • ارسلان قربانی شیخ نشین، محمد اسدی*

    برقراری تعادل میان هنجار مداخله بشردوستانه و هنجار حاکمیت (عدم مداخله)، بزرگ‏ترین چالش مسئولیت حمایت به‏ شمارمی‏ آید. علاوه بر این، تکثر نیات و منافع اعضای دائم شورای امنیت ملل متحد به‏ مثابه متولی اصلی تحقق مسئولیت حمایت نیز مانع از شکل‏گیری درکی منسجم پیرامون این مفهوم شده‏ است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که مواضع شورای امنیت و کنش اعضای دائم آن طی سال‏های 2018-2005 چه تاثیری بر قدرت هنجاری مسئولیت حمایت و تبدیل آن به یک رژیم بین‏المللی مستحکم و فراگیر داشته ‏است؟ فرضیه مقاله این بوده ‏است که به‏ رغم اجماع اولیه در شورای امنیت پیرامون مسئولیت حمایت، اولویت متفاوت اعضای دائم غربی (ایالات متحده، انگلیس و فرانسه) و شرقی (روسیه و چین) این شورا در ترجیح هنجار حاکمیت یا هنجار مداخله بشردوستانه، نه‏ تنها مسئولیت حمایت را از مسیر تبدیل به یک رژیم بین ‏المللی مستحکم و فراگیر خارج‏ نموده، بلکه نشان‏ می‏دهد این مفهوم کماکان بخشی از یک منازعه عمومی شایع در جامعه بین‏ الملل باقی ‏مانده و به عادت رفتاری دولت‏ها تبدیل‏ نشده و حتی به مرحله دورنی‏سازی هنجار نیز نرسیده‏ است. روش پژوهش طی این مقاله، اسنادی-کتابخانه‏ای بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی با تکیه بر داده‎های عینی-تاریخی انجام پذیرفته ‏است. یافته ‏های پژوهش نیز درستی فرضیه مقاله را نشان‏ می‏ دهند.

    کلید واژگان: مسئولیت حمایت, مداخله بشردوستانه, حاکمیت, هنجار, شورای امنیت}
    Arsalan Ghorbani Sheikhneshin, Mohammad Asadi *

    Establishing a balance between the two norms of humanitarian intervention and sovereignty (non-intervention) is the most serious challenge the responsibility to protect faces. Although the United Nations Security Council is the main promoter of the responsibility to protect, numerous goals and interests of the permanent members of the council prevents a comprehensive understanding of the concept of sponsored responsibility. The question of the current research is: “how the recent statuses and actions of the permanent members of the UN Security Council have affected the normative power of the responsibility to protect and transforming it into a global comprehensive regime?” The primary response is that, despite of the initial consensus in the Security Council on the responsibility to protect, different priorities of the permanent western (United States, England and France) and eastern (Russia and China) members of the Security Council in favor of sovereignty or humanitarian intervention not only has deviated responsibility to protect from its main route toward turning into a global inclusive regime, but it also shows that this concept remains as a common public debate in the international community and has not turned to be a behavioral pattern of states. Therefore the norm of responsibility to protect has not even reached to the internalization level. The research methodology utilized in this paper is descriptive-analytic descriptive-analytical based on objective-historical data.

    Keywords: Responsibility to Protect, Humanitarian Intervention, Sovereignty, Norm, The Security Council}
  • فاطمه سلیمانی، جلال دهقانی فیروزآبادی*
    جمهوری اسلامی ایران، به مثابه بازیگری هنجاری، در نظام بین الملل دارای نقش هنجارساز است. این نقش، مرهون ویژگی هایی است که رهآورد انقلاب اسلامی بوده و بنیان شکل گیری نظام سیاسی جدیدی با ماهیت انقلابی و اسلامی را فراهم ساخته است. آن نظام سیاسی که تعابیر جدیدی بر قامت سیاست داخلی و خارجی پوشانده و به تدریج به انتظارات رفتاری خاصی در نظام بین الملل انجامیده است. بر این اساس، پرسش اصلی، آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چه تاثیری بر روند هنجارسازی های بین المللی داشته است؟ پاسخ موقت به این پرسش، به عنوان فرضیه، آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر محور انگاره های اسلام گرایانه موجب ایجاد هنجارهایی در حوزه های صلح سازی و امنیت سازی، هویت خواهی و مقاومت گرایی، استقلال خواهی و عدم تعهدگرایی، و حقوق بشرگرایی و حقوق بشردوستانه گرایی در سطح بین المللی شده است. روش مورد استفاده با اتکاء به رهیافت سازه انگارانه از نوع توصیفی - تحلیلی است که از سازه های انگاره ای به عنوان چارچوب تحلیل تحولات هنجاری در نظام بین الملل بهره می گیرد تا از این طریق نقش هنجارسازانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد مطالعه و استنتاج قرار دهد.
    کلید واژگان: سیاست خارجی, هنجار, جمهوری اسلامی ایران}
    Fatemeh Soleimani, Jalal Dehghani Firouzabadi*
    The Islamic Republic of Iran as normative player has a norm-building in the international system. This role is owed to the features of the Islamic Revolution and has provided the bases of the formation of a new, revolutionary, and Islamic political system, the political system that has interpreted the domestic and foreign policy newly and has gradually led to certain behavioral expectations in the international system. Accordingly, the main question in this regard is how has the foreign policy of the Islamic Republic of Iran influenced the process of international norm-building? The hypothesis to be investigated is that the foreign policy of the Islamic Republic of Iran on the basis of Islamist ideology has created norms about peace and security, identity and resistance, independence and non-alignment, and human rights and humanitarian law at the international level. The method used on the constructivist approach is a descriptive-analytic one that uses ideal constructs as a framework for the analysis of normative changes in the international system in order to study and deducting the norm-building role of foreign policy of the Islamic Republic of Iran.
    Keywords: foreign policy, norm, The Islamic Republic of Iran}
  • سید محمد طباطبایی *، زهرا بهرامی
    نظام بین الملل به عنوان قالب نظری و عملی کنشگران در طول تاریخ همیشه دچار تحول و دگرگونی بوده و اشکال مختلفی را به خود دیده است. نظام بین الملل متشکل از دو بعد اساسی ساختار و هنجار می باشد که این دو امر به عنوان سنگ بنای سیستم جهانی اگر دچار تحول شوند، نظام بین الملل نیز دگرگون خواهد شد. تغییر سیستم از وضعیت چندقطبی به دوقطبی به دلیل تغییر در دو اصل اساسی فوق نمونه ای از این امر در عرصه تاریخی است. پس از پایان نظام دوقطبی سیستم بین الملل با اتکاء بر ساختار و هنجاری متمایز از گذشته در مرحله گذاری طولانی قرار گرفت. حال این سوال مطرح می شود که چرا نظام بین الملل دوقطبی پس از فروپاشی شوروی درطی نمودن مرحله گذار یا انتقال در جهت نیل به سیستم نهادینه شده جدید دچار فرآیندی طولانی شده است؟ در پاسخ، این فرض آزمون می شود که با فروپاشی نظام دوقطبی در 1991، آنچه دچار تحول اساسی شد تنها بعد هنجاری سیستم دوقطبی بود و بعد ساختاری آن با وجود آسیب دیدگی به دلیل اتکال مسکو بر توان قدرت بازدارندگی اتمی و در نتیجه بقای توازن هسته ای میان دو بازیگر سیستم ساز روسیه و آمریکا همچنان برقرار است.
    کلید واژگان: نظام بین الملل, ساختار, هنجار, توازن قدرت, بازدارندگی هسته ای}
    Seyed Mohammad Tabatabaie *, Zahra Bahrami
    The international system as a theoretical and practical space of international actors, has always evolved and changed in different ways throughout history. The international system consists of two basic dimensions of the structure and the norm, which as a cornerstone of the global system, will change the international system if they are transformed. Changing the system from a multipolar to bipolar state due to the change in the two basic principles mentioned above is an example of this in the historical arena. After the end of the bipolar system, the international system was placed in a transitional phase, relying on a structure and normative distinction from the past. The question of the leading article is why the bipolar international system has undergone a long process after the collapse of the Soviet Union during the transition phase or the transition to an institutionalized system? In response, it is assumed that with the collapse of the bipolar system in 1991, what was evolving was the only normative dimension of the bipolar system, and the structural dimension of the system, despite its damage, still exists, because Moscow relied on the power of nuclear deterrence and as a result of survival the nuclear balance between two actors system maker, Russia and the United States.
    Keywords: international system, structure, norm, power balance, nuclear deterrence}
  • احمدرضا بسیج*
    نسبیت فرهنگی به معنای ارزشمند بودن همه فرهنگ ها و اعتقاد به این که فرهنگ ها قیاس ناپذیرند؛ زیرا شرایطی که فرهنگ ها در قالب آنها شکل می گیرند متفاوت هستند؛ پس فرهنگ هیچ ملتی با فرهنگ دیگر ملل قابل قیاس نیست. نقطه مقابل نسبیت فرهنگی، قوم مداری است که اعتقاد به برتری فرهنگ خود بر دیگر فرهنگ ها دارد. موضوع این مقاله، تبیین نظری و راستی آزمایی نسبیت فرهنگی از منظر گزاره های دین مبین اسلام است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا می توان برای فرهنگ ها معیار و میزانی در جهت راستی و درستی یا ناراستی و نادرستی در نظر گرفت و آیا همه فرهنگ ها از سطح ارزشمندی یکسانی برخوردار هستند؟ در این نوشتار با توجه به موضوع تحقیق، روش تحقیق به صورت مطالعه کتابخانه ای دنبال شده و موضوع بحث با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد. نگارنده ضمن تبیین معتقدات نسبی گرایان، با استفاده از آیات قرآن راه سومی را معلوم نموده است که نه نسبیت گرایی مطلق است و نه قوم مداری مطلق. از منظر قرآن حق مداری مطرح است و لذا در برخی امور اطلاق حاکم و بر برخی امور نسبیت جاری است.
    کلید واژگان: فرهنگ, ارزش, هنجار, نسبیت, نسبیت فرهنگی, نظام ارزشی اسلام}
    Ahmad Reza Basij*
    Cultural relativity means that all of the cultures are valuable and also refers to the belief based on which the cultures are incomparable, since the conditions in which the cultures are formed are different. Therefore, the culture of no nation is comparable with the culture of other nations. The antithesis of cultural relativity is ethnicity which believes in the superiority of its own culture over the other cultures. The subject of this paper is theoretical clarification and validity testing of cultural relativity in view of the principles of the Islam true religion.
    The main question of this research is that whether a criterion and standard can be considered for the cultures in terms of the truth and correctness or falsity and incorrectness and also all of the cultures enjoy the same level of valuation or not.
    Considering the research topic in this study, the research method is followed in a library-based manner and the topic of discussion is examined by the descriptive and analytical method. while clarifying the beliefs of relativists is considered absolute relativism nor absolute ethnicity, but it is right-orientation in Quran's view and so absoluteness governs in some affairs and relativity in some others.
    Keywords: culture, value, norm, relativity, cultural ralativity, value system of Islam}
  • علیرضا خسروی*، مهدی میرمحمدی
    هرچند که تمامی گفتمان های انتقادی روابط بین الملل به گونه ای تلاش کرده اند با اشاره به نقاط ضعف نگاه واقع گرایانه به روابط بین الملل، رویکردهای دیگری را جایگزین آن سازند، با این وجود، این نظریه پردازی ها هیچ گاه قادر به تضعیف جایگاه این نظریه در تحلیل و تبیین مسائل بین المللی نگشته و حتی می توان ادعاکرد که به عکس موجب تقویت مبانی نظری و جایگاه واقع گرایی در عرصه آکادمیک روابط بین الملل شده اند. با این حال، مهم ترین دستاورد منتقدین واقع گرایی، نشان دادن این واقعیت است که خود نظریه واقع گرایی و مفروضات آن نیز برساخته ای اجتماعی هستند و مفروضات واقع گرایانه در فرهنگ ها و جوامع مختلف، معانی متفاوتی دارند. به عبارت دیگر، واقع گرایی یک نظریه یک پارچه و جهان شمول نیست که در تمام جوامع برداشتی یکسان از آن وجود داشته باشد. مقاله حاضر با استفاده از این رویکرد، کوشیده است تا نشان دهد که واقع گرایی در فرهنگ ایرانی دارای ساخت متفاوتی است و لذا این تحقیق درصدد پاسخ به این پرسش برآمده است که چگونه در سنت ایرانی، برداشت متفاوتی از واقع گرایی وجود دارد؟
    برای این منظور، از دو مرجع ملی گفتمان ایرانی شامل شاهنامه فردوسی وگلستان سعدی برای فهم این برداشت استفاده شده است. یافته های حاصل نشان می دهد که اهمیت دادن به قدرت در نزد ایرانیان ناشی از هنجارها و ارزش های فرهنگی و اجتماعی آنان است و خود عامل قدرت نیز نوعی هنجار اجتماعی به شمار می رود. نمود بارز آن را می توان در تفاوت مبنایی میان مفاهیمی نظیر پهلوان و قهرمان بازیابی کرد که نوعی تمایزآشکار میان قدرت مورد تاکید در واقع گرایی با قدرت ممدوح در سنت ایرانی را برجسته می سازد.
    کلید واژگان: واقع گرایی, واقع گرایی سازه انگارانه, واقع گرایی ایرانی, قدرت, هنجار, شاهنامه فردوسی, گلستان سعدی}
    Alireza Khosravi*, Mahdy Mirmohammady
    Critical discourses of IR has always tried to replace realism with an alternative approach by bolding it’s weak points, but these theorizations have not been able to weaken realism role in explaining international affairs. Even it can be argued that critics have strengthened the basis and status in academic sphere. Nevertheless, the most important achievement of critics of realism is to turn light on this fact that realism and its assumption are social constructs. So realist assumptions could have different meanings in various cultures and societies. In other words, realism is not a unitary and universal theory. This article based on this claim tries to show that realism has a different construction in Iranian culture. The question of research is how realism is perceived in Iranian tradition. Based on Shahnameh and Golestan as the main sources of national cultural discourse, Authors argue that there is an Iranian concept of realism with the same assumption as main stream realism in IR. They claim that significance of power in Iranian tradition is a normative affair. And even the power itself is a social norm. There is also a sharp difference between realistic power and Iranian perception of power which is reflected in fundamental contrast between Pahlavan (hero) and Gahraman (champion, both using to point a different kind of power, the latter realistic and the first a praised power which is used to maintain social norms and values.
    Keywords: Realism, Constructivist realism, Iranian realism, power, norm, Shahnamehh, Golestan}
  • همایون مافی، وحید بذار
    گسترش قابل ملاحظه قلمرو حقوق بین الملل سبب شده است تا برخی از متفکران مدعی شوند که این نظم حقوقی در حال تجزیه است و مواردی همچون تعارض هنجاری، تکثر نهادی، رژیم های خودبسنده و منطقه گرایی را به عنوان عواملی ذکر نمایند که این روند را تسهیل می کند. کمیسیون حقوق بین الملل از سال 2000 میلادی موضوع تجزیه را در دستور کار خود قرار داد و متعاقب یک تلاش شش ساله توانست گزارش کاملی در سال 2006 ارایه نماید. کمیسیون با پذیرش این واقعیت که تجزیه، ذاتی نظام بین المللی است، اعلام می نماید که مشکلات ناشی از تجزیه آن چنان ماهیتی ندارند که حقوقدانان بین المللی نتوانند با توسل به ابزارهایی که در گذشته برای رفع تعارض هنجاری مورد استفاده قرار می دادند، آن را مرتفع نمایند. کمیسیون پس از تاکید بر ضرورت هماهنگ سازی و تفاسیر متحدالشکل از هنجارها در جهت پیش گیری از ایجاد این وضعیت، ابزارهایی همچون «اصل قاعده خاص»، «اصل قاعده موخر»، «اصل قاعده برتر» را برای رفع تعارض احتمالی معرفی می نماید. این مقاله سعی دارد تا با بررسی عواملی که در ارتباط با مسئله تجزیه حقوق بین الملل مطرح می شود، به این چالش اصلی پاسخ دهد که آیا این عوامل، به راستی قادر به تجزیه حقوق بین الملل می باشند؟
    کلید واژگان: تجزیه, حقوق بین الملل, هنجار, کمیسیون حقوق بین الملل, منطقه گرایی, رژیم خودبسنده}
    Homayoun Mafi, Vahid Bazzar
    Considerable Development of Realm of International Law Causes to Claim some of the Thinkers that is fragmenting this Legal Order and Remarks Subjects which Facilitate this Process such as Norms Conflict, Institutional Proliferation, Self-Contained Regime, and Regionalism. Since 2000, International Law Commission Placed on the own Program Topic of Fragmentation. In addition to accepting this Fact which Fragmentation is Essence of International System, Commission Declare Problems caused by Fragmentation have not such Nature which International Lawyers can’t obviate those by using of Instruments which used to obviate Norms Conflict in the past. after the Emphasis on the Harmonization and uniform Interpretations of Norms in order to prevent this situation, Commission Present Instruments for Obviation of Probable Conflict such as lex specialis, lex posterior, lex superior. With Consideration of Causes which Arise in relation with Fragmentation of International Law, this Article is to Endeavour to Responses this main question whether this Causes truly can Fragment International Law?
    Keywords: Fragmentation, International Law, Norm, International Law Commission, Regionalism, Self, Contained Regime}
  • محمد علی شیرخانی، محمود خلف رضایی
    سرمایه اجتماعی همانند سرمایه های مادی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نظریه پردازان درباره تاثیر آن بر رشد کشورها، قلم فرسایی کرده اند. موفقیت در عرصه بین المللی بدون توجه به توانایی ها و قابلیت های هر کشور، میسر نمی شود. این قابلیت ها و توانمندی ها در اقتصاد بین الملل به ظرفیت رقابت پذیری تعبیر می شود. شاخص های دوازده گانه ای برای رقابت پذیری احصا شده که دارای ابعاد مختلفی است. در این پژوهش، به دلیل گستردگی موضوع رقابت پذیری، تنها چهار شاخص اصلی آن، تحقیق شده و تاثیر سرمایه اجتماعی بر رقابت پذیری بررسی شده است. پرسش اصلی پژوهش، آن است که «آیا بین سرمایه اجتماعی و توسعه شاخص های رقابت پذیری بین المللی رابطه معناداری وجود دارد؟». گردآوری داده ها و مطالعه مبانی نظری به الگوسازی و سازماندهی تحقیق منجر شده و همچنین، روش تحقیق به شکل کمی، برمبنای روش آزمون تی و آزمون فرضیات بوده است. تحلیل یافته های تحقیق نشان می دهد که بین شاخص های سرمایه اجتماعی و رقابت پذیری رابطه معناداری وجود دارد.
    کلید واژگان: اعتماد, اقتصاد بین الملل, بازار مالی, زیرساخت, شبکه اجتماعی, هنجار}
    Mohammad Ali Shirkhani, Mahmoud Khalaf Rezaii
    Social capital (SC) is important as much as physical capital and theorists discussed its functions in enhancement of countries. Successfulness in international fields is far behind reach without due attention to capacity of countries. These capacities are known as competitiveness capacity (CC) in political literature. 12 indexes have been recognized for the CC which covers different dimensions of countries’ capabilities. Due to، extend of the CC issue، this research only focuses on four main indexes of CC، then studies the impacts of SC and these indexes on CC. Existence of meaningful relation between SC and international CC indexes is the main question of the research. Data gathering and literature studies have lead to a model-making and the structure of the research. Research method is based on quantitative approach with applying T test and hypothesis test via SPSS. Result of the research illustrates that there is meaningful relation between SC and international CC indexes.
    Keywords: Financial Market, Infrastructure, International Economy, Norm, Social Network, Trust}
  • Hossein Assarian Nejad, Eskandar Momeni
    The aim of current research is examining the quality of maintaining order and stability of society through social control. For this purpose, various types of orders and elements or factors of social disorders are studied. In a categorization, the different types of orders are stationary, annihilating and dynamic orders and change is both sides of same coin. Necessarily, neither any order is desirable nor any change is undesirable. Desirable order has potential to change free energy and changing elements into controlled energy and elements. In other words, change is constructive and evolutionary and nor unchangeable and solided order, this is social development.The elements of social disorder and disruption include: norm; symbolic; relation and distributive disorders. The social norms are most significant factors of social ties and interactions. And disorder in the norms of society is considered as one of the most significant elements of social disorder.Social relations is the main pillar of “we” and community. Without social relations, the existence of “we” and community and subsequently society is unimaginable. The purpose of relation disruption is lowing of density, symmetry and multiplicity as well as the intensity of social relations.The purpose of symbolic disorder is inefficiency in symbols and common understanding and statement symbolism at the level of society such as language, flag, champions, proverbs, etc. One of the basic requirements for order of society is symbolic unity.The system of opportunity or distribution of valuable sources is one of the pillars of society construction. And if such system lacks of balance or proportionality then social inequality and subsequently, social disorder would happen.
    Keywords: Social Order, Disruption, Norm, Disorder Indices}
  • سیدمحسن علوی پور*، عباس منوچهری
    معمولاسینمای سیاسی را سینمایی می دانند که به یکی از امور مشخصا سیاسی - واقعه، زندگی نامه و یا فرایند سیاسی- بپردازد. در حالی که به نظر می رسد این تعریف نه جامع و نه مانع است و در شمولیت بر فیلم هایی که سویه های هنجاری سیاسی دارند، اما ضرورتا مسئله ای سیاسی را روایت نمی کنند، ناتوان است. از این رو لازم است با بازاندیشی در این تعریف، مولفه های سینمای سیاسی هنجاری را شناسایی کرد. مقاله حاضر با هدف انجام چنین کاری، به کاوش در وجوه هنجاری سیاسی آثار «عباس کیارستمی»، سینماگر مشهور ایرانی می پردازد.
    کلید واژگان: سینمای سیاسی, هنجار, دوستی, سینمای هنجاری و کیارستمی}
    Seyyed Mohsen Alavipour*, Abbas Manouchehri
    According to the known definition, Political Cinema is the one for which special political issues, as a political event, biography, or process is the matter. However, it seems that such a definition is not inclusive enough to cover the films which focus on the normative aspects of politics, while not necessarily narrating a special political matter. Thus, reflecting on this definition, it is needed to discover and categorize the characteristics of normative political cinema. Reviewing Abbas Kiarostami’s films, the present study attempts to identify such characteristics.
    Keywords: Political Cinema, Norm, Friendship, Normative Cinema, Kiarostami}
  • محمد جعفر جوادی ارجمند*
    سیاست خارجی کشورها را می توان بر اساس رویکردهای مختلف مورد ارزیابی قرار داد. بر اساس رویکرد سازه انگاری، ساختار نظام بین الملل ورفتار سیاست خارجی کشورها نه امری از پیش داده شده که امری برآمده از تعامل دائمی ساختارها و بازیگرانی است که بر اساس معانی ذهنی خود دست به کنش می زنند و در نهایت در یک ذهنیت مشترک، واقعیت را می سازند.
    در پاسخ به سوال اصلی مبنی بر اینکه رابطه بین سازه انگاری و سیاست خارجی جمهوری اسلامی چگونه قابل تحلیل است؟ می توان گفت که رابطه بین هویت ومنافع در چارچوب نظم های سه گانه رئالیستی، لیبرالیستی، وسازه انگارانه در رفتار سیاست خارجی ج.ا.ایران قابل بررسی است.
    یافته های پژوهش حاکی از این است که در میان شاخص های رفتاری سیاست خارجی ج.ا.ا ونظم های سه گانه، رویکرد سازه انگارانه به علت رفتارهای هنجاری و تجدید نطر طلبانه ایران از بقیه رویکردها معنی دارتر است
    کلید واژگان: سازه انگاری, هویت, منافع, هنجار, سیاست خارجی, روابط بین الملل}
    Mohammad Jaafard Javadi Arjmand
    The foreign policy of different countries can be evaluated on the basis of several approaches. According to constructivist approach the structure of international system and the foreign policy behavior of the countries are not something predetermined but it is the outcome of constant interaction of structures and actors which act according to their subjective value system and eventually create a reality in a common mentality. In reply to the question that the relation between constructivism and foreign policy can be analyzed one can say that the relations between identity and interests in foreign policy behavior or Islamic Republic of Iran can be studies within the framework of the triple orders viz. realistic, liberalistic and constructivist. The finding of the study shows that among the foreign policy behavior of the Islamic Republic of Iran indexes and the triple orders, the constructivist approach is more prominent due to her normative and revisionist behavior.
    Keywords: constructivism, identity, interest, norm, foreign policy, international relations}
  • زهره پوستین چی*
    هنجارهای امنیتی بخش اجتناب ناپذیری از فرآیند نهادگرایی و گسترش رژیم های بین المللی در نظام جهانی محسوب می شود. کشورهایی که از قابلیت لازم برای اثرگذاری در محیط منطقه ای و بین المللی برخوردارند، عموما تلاش می کنند تا اهداف راهبردی خود را از طریق هنجارهای امنیتی، خلع سلاح و کنترل تسلیحات پیگیری کنند. این امر بیانگر آن است که جهانی شدن می تواند فرایندهای سیاسی، اقتصاد و راهبردی یکسان و اثرگذار در نظام جهانی را ایجاد کند.
    روندهای یکپارچه سازی قدرت در سیاست جهانی از طریق ایجاد همبستگی بین هنجارهای امنیتی امکان پذیر است. در این فرآیند، یکی از شاخص های اصلی جهانی شدن را باید تنوع بازیگرانی دانست که اهداف مشترکی را پیگیری می کنند. در چنین فرایندی لازم است تا نشانه هایی از همبستگی هنجاری بین بازیگران ایجاد شود. همبستگی هنجاری مربوط به شرایطی است که زمینه های لازم برای تغییر مسالمت آمیز هنجارها به وجود آید. بیان چنین مفهومی به معنای آن است که اولا هنجارهای امنیتی همبسته بین بازیگران منطقه ای و بین المللی ایجاد شود؛ ثانیا فرایند تغییر معادله امنیتی با نگرش هنجاری، ماهیت مسالمت آمیز داشته باشد.
    براساس نگرش بارنت، همبستگی هنجاری در شرایطی ایجاد می شود که دولت ها بتوانند در مجموعه ای از مناسبات اجتماعی درگیر شوند که در قالب مولفه های معطوف به «همبود شناخت» سازماندهی می شود. این امر بیانگر آن است که گاهی همبود دولت ها روابط مسالمت آمیز ایجاد می کند و گاهی به تضادهای راهبردی منجر می شود. در این مقاله تلاش می شود تا روندهای امنیت سازی در محیط منطقه ای و سیاست بین الملل براساس نظریه هنجاری تبیین شود. پرسش اصلی مقاله بر این است که «هنجارهای بین المللی چه تاثیری بر فرآیند امنیت سازی در امنیت جهانی دارند؟» فرضیه مقاله این است که: «بازیگران و نهادهای جهانی از طریق هنجارهای مشترک و «مجموعه امنیتی» قادر به سازماندهی روندهای امنیت جهانی هستند.»
    کلید واژگان: هنجار, معادله امنیتی, مجموعه امنیتی, همکاری, قدرت}
    Zohreh Poustinchi *
    Security Norms is a section of Institutionalism and Expanding of International Regimes in global System. Generally The countries who have ability, for regional and international power, attempts for global security norms, like as arms control and disarmament. This process shows that globalization and global Security depends on Economic, Ecologic, communicative and asymmetrical action. The process of power unitarily needs Cohesion, consolidation and security norms the forming of global security need common goals among the regional and international Actors. Normative consolidation depends on compromising policy in this process the security policy needs cooperative and coexistence policy.Barnet in his security approaches emphasized on the complexity of power. In this process each state need common interest and responsibility mutual So, Each form of Security Building in post-cold war Era, need some flexibility for International cooperation. This process needs promotion of Security consolidation. The main question of this article is about “the role of International norms on the process of security building.” The Hypothesis of article is about “the role of states and international institution on global security, because this process need to form security complexity diversity of power”.
    Keywords: Security, Approach, Norm, Institutionalism, Cooperation}
  • محمدحسین جمشیدی، ابراهیم ایران نژاد
    شهید سیدمحمدباقر صدر از کسانی است که نظریه نسبتا جامعی را در خصوص چیستی، امکان، ضرورت، شرایط و چگونگی تحقق «انقلاب» تحت رهبری مکتب اسلام مطرح کرده است. نظریه او در باب انقلاب نه از نوع نظریه های پسینی یا تحلیل گر بلکه از نوع نظریه های پیشینی و هنجاری یا راهنمایی کننده و دلالت گر و در نتیجه تعیین کننده جهان نگری و ایدئولوژی انقلاب است. او در این راستا با تکیه بر ارکان و بنیان های نظری سنت های تاریخ و آزادی انسان به مسئله امکان انقلاب و ضرورت آن برای جوامع اسلامی در دوران معاصر می پردازد و سپس با تکیه بر عواملی چون مکتب و ایدئولوژی، شرایط زمانی و آمادگی، شناخت مکتب و مقتضیات، توان رهبری، اراده و امکانات و توانایی ها، به بیان چگونگی تحقق انقلاب تحت رهبری مکتب اسلام می پردازد.
    کلید واژگان: نظریه انقلاب, انقلاب اسلامی, سنت, آیت, حکم, آزادی, سنت های سیاسی, اجتماعی}
    Martyr Seyyed Muhammad Baqer Sadr is one of the scholars who have offered a relatively comprehensive theory regarding the nature, possibility, necessity and conditions of a revolution with the leadership of Islam and how this type of revolution can be implemented. His theory about revolution is not of post-revolutionary or analytic type but is pre-revolutionary and norm-based or guiding and denotative. Therefore it determines the worldview and ideology of revolution. Along this and emphasizing the theoretical pillars and foundations of history's norms and human's freedom, he explains the feasibility of revolution and its necessity for Islamic societies at this age. Then considering factors such as ideology and school of thought, chronological conditions and preparedness, familiarity with the school of thought and necessities, leadership capability, willingness, facilities and capabilities, he tries to answer how a revolution with Islamic leadership can be implemented.
    Keywords: Theory of revolution, Islamic revolution, norm, divine sign, verdict, freedom, socio, political norms}
  • محمد عباس زاده، مهرناز نورآذر، نیر محمدپور
    در دهه اخیر در علومی نظیر مدیریت، روان شناسی، جامعه شناسی و سایر علوم انسانی، مفاهیمی همچون سرمایه اجتماعی با شدت و حدت خاصی مطرح شده اند، مفهوم یادشده به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه، به عنوان یک منبع با ارزش اشاره داردکه با خلق هنجارها و اعتماد دو سویه موجب تحقق اهداف اعضاء می شود. در آموزه های دینی ما مخصوصا در قرآن کریم مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان سازه پیچیده اجتماعی با انواع و ابعادش در سوره ها و آیات مختلف، گاه به صورت مستقیم و گاه به صورت ضمنی مطرح شده است که با نگاه تیزبینانه می توان آن را کشف نمود. بدین منظور این مقاله بر آن است تا مفهوم سرمایه اجتماعی و ابعاد آن را در سوره بقره، به عنوان بلندترین سوره قرآن بررسی نماید.
    کلید واژگان: قرآن, سوره بقره, سرمایه اجتماعی, مشارکت اجتماعی, هنجار, اعتماد اجتماعی, حمایت اجتماعی}
    Dr Mohammad Abbaszadeh, Mehrnaz Noorazar, Nayyer Mohammadpoor
    In the past decade, the concept of social capital has been extensively discussed in management, psychology, sociology, and some other disciplines of the humanities. This concept deals with the bonds and relationships among the members of a network as a valuable source which leads to the fulfillment of their goals through establishing norms and mutual trust. In the Islamic teachings, especially in Quran, the concept of social capital, as a complex social construct, with various aspects and elements, has been discussed both explicitly and explicitly, in various places; a close study of the Holy Quran reveals interesting points about this concept. The present article seeks to examine the concept of social capital and its different aspects in the sura al-Baqarah, as the longest sura of the Holy Quran.
    Keywords: the Holy Quran, sura al Baqarah, social capital, social participation, norm, social trust, social support}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال