به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « obedience » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «obedience» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیدرضا ناظمی هرندی، داود نصیران*، سید محمدهادی مهدوی اردکانی

    موضوع حریم خصوصی افراد از موضوع های جدید و روزآمد در نظام حقوق بشر است. علی رغم اینکه این حق، ریشه در حقوق بشر داشته و دارای مبنای عقلی است، اما در تعالیم اسلامی، قوانین داخلی ایران و اسناد و معاهدات بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است. باید توجه داشت که همسران در کنار زندگی زناشویی مشترک، فضای ذهنی خصوصی هم دارند و هر کدام دارای حریم خصوصی اقتصادی، اطلاعاتی، ارتباطی، جسمانی، شخصیتی و جنسی و روانی هستند.آن ها می توانند این فضای خصوصی را با هم به اشتراک بگذارند یا نگذارند. با وقوع عقد ازدواج، رابطه زوجیت و حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر مستقر می شود، که ممکن است در آغاز و یا در ادامه زندگی مشترک، بین این حقوق و تکالیف در مقام عمل و اجرا تزاحمی صورت گیرد. با توجه به قاعده فقهی لاضرر، اصل عدم ولایت بر دیگری، اصل منع سوء استفاده از حق، اصل اباحه و آزادی اراده و اصل استقلال دارایی زوجین به نظر می رسد، اختیار ریاست مرد بر خانواده تا جایی قابلیت اعمال دارد که از حدود مصالح خانوادگی و حقوق اساسی زوجه از جمله حریم خصوصی، تجاوز نکند و با توجه به این مبانی و اصول حقوقی، لازم است مفهوم مدرن و جدیدی از تمکین ارایه گردد.

    کلید واژگان: حریم خصوصی, تمکین, تزاحم, حقوق زوجه, ریاست زوج}
    Hamidreza Nazemi Harandi, Davood Nassiran *, Seyed Mohammad Hadi Mahdavi

    The issue of privacy is one of the new and up-to-date issues in the human rights system. Although this right is rooted in human rights and has a rational basis, it has been emphasized in Islamic teachings, Iranian domestic law, and international instruments and treaties. It should be noted that spouses, in addition to cohabitation, also have a private mental space, and each has economic, information, communication, physical, personality, sexual and psychological privacy. They can share this private space or not. . With the occurrence of a marriage contract, the marital relationship and the rights and duties of the spouses are established in relation to each other, which may at the beginning or in the continuation of the cohabitation, between these rights and duties in the position of action and execution. According to the harmless jurisprudential rule, the principle of non-guardianship over the other, the principle of prohibition of abuse of rights, the principle of immorality and freedom of will and the principle of independence of property of the couple, the authority of the male head over the family can be applied The basic rights of the wife, including privacy, should not be violated, and according to these principles and legal principles, it is necessary to present a modern and new concept of obedience.

    Keywords: Privacy, obedience, encroachment, wife rights, husband presidency}
  • اسدالله ناصری، سید حمید حسینی*، علی حسین احتشامی
    این مقاله با عنوان چیستی و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه قرآن، به بررسی مکاید نفس و دلالت-های تربیتی آن از منظر قرآن می پردازد. مکاید نفس از اصطلاحات برگرفته از آموزه های دینی است و مقصود از آن مکاری ها، حیله گری ها، فریبکاری ها و ریاکاری های نفس با خود انسان است. انگیزه محقق در این نوشتار دست یابی به چیستی و چگونگی فرآیند القاء کید توسط نفس و تبیین ابعاد و آثار آن است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا و به صورت کیفی با استفاده از منابع مختلف کتابخانه ای، ابتدا به معناشناسی مکاید نفس پرداخته، و سپس مفاهیم مرادف و کلیدی این واژه مانند تسویل، تزیین، تطویع و تلبیس را تحلیل نموده است و در همین راستا مولفه هایی چون، رشد معرفت، پروا پیشگی، مراقبه و محاسبه نفس و خردپروری را می توان به عنوان یافته های تحقیق مورد ملاحظه قرار داد که به عنوان راه کارهایی اساسی با تاکید بر آموزه های قرآن و در جهت مقابله با مکاید نفس مورد توجه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: مکائدنفس, تسویل, تزیین, تطویع, تلبیس}
    Asadollah Naseri, Seyed Hamid Hoseini *, Ali Hossein Ehteshami
    The Holy Qur'an emphasizes the important issue that in the path of training and moving towards perfection, man will face a stubborn enemy called Nafs Amara, who makes sin easy and beautiful with various tricks. Accepting the assumption that the soul is the most hostile enemy, the present article intends to use a descriptive-analytical method to find out what the soul is and the strategies to deal with it with emphasis on the teachings of the Holy Quran. The tricks of the soul are veils, tricks, tricks, tricks and hypocrisies of the soul, which have been addressed in this research under such titles as delivery, decoration, consolation and dressing. The source of the stubbornness of the soul is moral sins and vices, and the Holy Qur'an recommends that man, by striving with the soul and moving under the shining sun of his intellect, faith and divine nature, can overcome these stubbornness, and with the help of God reach his destination.
    Keywords: Self-esteem, Education, Delivery, Decoration, obedience, dress}
  • بهنام مدی*

    هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه ی رضایت و اطاعت از منظر مساله ی قانون است. در نظریه ی سیاسی ای چون لاک یک پیچیدگی اساسی وجود دارد و آن باور به انسان های آزاد و برابر و در عین حال توجیه قانون به منزله ی امری اطاعت آفرین در جامعه ی سیاسی است. برای لاک قانون محل تلاقی و تعادل رضایت و اطاعت است. سوال اساسی این مقاله نحوه ی تلاقی این دو مفهوم با یکدیگر و چگونگی تولد قانون است. بر این اساس، لاک نشان می دهد که قانون چیزی از جنس قرارداد است که در آن، افراد با انتخاب و رضایت خود می پذیرند که تابع نظم حقوقی-سیاسی خاصی باشند. به زعم لاک، انسان موجودی است که به نحوی بنیادین بر خود حکومت می کند و خودفرمانروایی دارد. در جامعه ی سیاسی نیز، این شان و توانایی در قوه ی قانون گذاری متجلی می شود و از همین رو این قوه به اساس جامعه ی سیاسی بدل شده و رهبری قانونی جامعه را بر عهده می گیرد. با این وجود، قانون و قوه ی قانونگذاری نیز حدود و شرایطی دارند که باید به آن حدود و شرایط پایبند بود و از آنها تخطی نکرد. از سوی دیگر، اگرچه قانون باید در راستای خیر عمومی باشد اما آنچه به قانون قانونیت می دهد و آن را مشروع و معتبر می کند ارتباط و پیوند آن با انتخاب مردم و رضایت ایشان است. نبود چنین پیوندی قانون را از قانونیت می اندازد و بی اعتبار می کند. چنین قانونی، فرقی با فرمان یک راهزن یا سارق نخواهد داشت. پس مصلحت سنجی های پدرسالارانه و تشخیص و تمییز صلاح مردم نمی توانند چهره ی قانون پیدا کنند و توجیهی برای الزام مردم به اطاعت و مبنایی برای امر و نهی قانونی و تبعیت سیاسی باشند؛ چرا که رابطه ای با رضایت ندارند.

    کلید واژگان: قانون, دولت, قرارداد, رضایت, اطاعت}
    Behnam Medi *

    The present research has a main concern and it is to study the relation of consent and obedience from the viewpoint of the question of law. In a political theory like Locke’s, there is a fundamental complexity and that is believing in free equal men while justifying law as something which requires obedience. For Locke, law is the place of balance of consent and obedience. On this basis Locke tries to show that law is something of the kind of contract in which people consent to be subjects of a politico-legal order. According to Locke, human being is an entity which has self-governing in a fundamental way. In political society, this capacity appears in the Legislative and therefore it is the basis of political society. Hence Locke places the Legislative at the top of the political order. However, there are limits and conditions that shouldn’t be exceeded or violated by law and the Legislative. On the other side, although law should always be in the direction of public good, what makes law valid and legitimate is the bond of law and people’s consent. The lack of the bond abolishes the legality of law. There can be drawn no distinction between a law without consent and command of a bandit. So patriarchal expediency and discerning the good of the people are not sufficient grounds to justify law and political subjection.

    Keywords: Law, Government, contract, consent, obedience}
  • سید محمدسعید شجاعی*، شجاع احمدوند

    اندیشه سیاسی به یک معنا تامل در نحوه تولید و توزیع قدرت در سپهر مدینه است. بدینسان متفکری که چهارچوبی از نحوه تولید و توزیع قدرت را ارایه کرده باشد می تواند در سنخ اندیشمندان سیاسی یا متفکرانی قرار گیرد که در حوزه سیاست تامل کرده اند. خوانش گلستان سعدی حکایت از آن دارد که نگاه ویژه سعدی به حکم و اطاعت به عنوان عناصر مهم تولید و توزیع قدرت، وی را در سنخ متاملان در سیاست قرار داده است؛ که درک چیستی آن صرفا با تتبعات ادبی قابل حصول نیست، و مستلزم بازخوانی از منظر اندیشه سیاسی است. بر این اساس، هدف این مقاله استخراج مقولات حکم و اطاعت از متن گلستان با هدف شناخت ابعاد سیاسی اندیشه سعدی است. یافته های پژوهش دلالت بر این دارد که با توجه به کدهای متعدد، سعدی از زبان کنش های کلامی انتقادی استفاده کرده و با نگاه ویژه به دو مفهوم علم سیاست یعنی حکم و اطاعت، نه تنها وضع اسفناک سیاسی-اجتماعی روزگار خود را مورد انتقاد قرار داده، بلکه فراتر از آن کوشیده است که مهم ترین پاره گفتار قدما، به خصوص خواجه نظام الملک، را مورد نقد قرار دهد.

    کلید واژگان: حکمرانی, اطاعت, گلستان سعدی}
    Seyed MohammadSaeed Shojaie *, Shoja Ahmadvand

    Political thought, in a sense, is a reflection on how power is produced and distributed in the sphere of polis. Thus, a thinker who suggests a framework for how power is produced and distributed could be counts of as a political thinkers. Accordingly, the purpose of this article is to extract the categories of sentence and obedience from the text of Gulistan with the aim of understanding the political dimensions of Saadi's thought. The findings of the study indicate that according to various codes, Saadi used the language of critical verbal actions and with a special look at the two concepts of political science, namely judgment and obedience, not only criticized the deplorable socio-political situation of his time. Data, but beyond that, has tried to criticize the most important part of old speech, especially that of Khajeh Nizam al-Mulk. Thus, in Saadi's view, in relation to and obedience, the subjects are removed and Sultan (king) is deposed.

    Keywords: ruling, obedience, Saadi}
  • سید مجتبی امامی، مجتبی جوادی *

    امروزه استفاده از مفهوم حکمرانی در میان دانشگاهیان و مجریان کشور فراگیر شده است؛ اما اغلب آنچه از آن مراد می شود، دچار خدشه است، به طوری که برخی آن را مساوی با مدیریت و اداره و... می دانند یا آن را در حصار نسخه بانک جهانی یعنی «حکمرانی خوب» فهم می کنند. مفهوم حکمرانی درواقع به دنبال ساختن یکی از مهم ترین روابط موجود در هر جامعه ، یعنی رابطه پیروی است. مختصات این رابطه، بنا بر ارزش های هر جامعه تعیین می شود و معارف اسلامی مربوط به جامعه نیز درصدد ایجاد روابط خاصی در نظام پیروی اجتماعی است. دنیای غرب با توجه به رویکردهای اومانیستی و مبتنی بر تدبیرهای دنیایی، به فراوانی در مورد نظام روابط پیروی یا همان نظریه های حکمرانی کار کرده است، ولی ادبیات اسلامی برای چنین کارهای جزیی در باب چگونگی حکمرانی استنطاق نشده است و اغلب به تبیین ویژگی های حاکم اسلامی بسنده شده است. در این پژوهش، پس از مرور کلی نظریه های حکمرانی متعارف، به تحقیق موضوعی یکی از کلمات کلیدی قرآن کریم در زمینه روابط پیروی اسلامی، یعنی کلمه «اطاعت»، پرداخته شده است. روش تحقیق موضوعی در این پژوهش، روش مبتنی بر کلیدواژه (اطاعت) و سیاق با راهبرد آیه محور و سیاق محور است. نتایج تحقیق موضوعی نشانگر معارف عمیق قرآنی در باب چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی اسلامی است. لزوم به توجه رابطه اطاعت با آگاهی و ایمان، توجه به اختیار انسان ها در حکمرانی، سطوح مختلف اطاعت، دایمی بودن نیاز به اطاعت در انسان و نقش ضروری تقوا در اطاعت، ازجمله موارد برآمده از این تحقیق موضوعی برای ظهور نظریه حکمرانی اسلامی هستند.

    کلید واژگان: رابطه پیروی, حکمرانی, حکمرانی اسلامی, اطاعت}
    Seyed Mojtaba Emami*, Mojtaba Javadi

    Today, the use of the concept of governance is widespread among academics and executives of the country. But usually what is meant by it is flawed, so that some consider it equal to management and administration, etc., or understand it in the context of the World Bank version of "good governance." The concept of governance actually seeks to build one of the most important relationships in any society, the relationship of obedience. The coordinates of this relationship are determined by the values ​​of each society, and Islamic teachings related to society also seek to establish special relationships in the system of social adherence. The Western world has worked extensively on the system of relations of obedience, or theories of governance, according to humanistic approaches based on worldly tactics, but Islamic literature has not questioned how to govern for such minor matters, and often suffices to explain the characteristics of the Islamic ruler. Has been. In this study, after a general review of theories of conventional governance, a thematic study of one of the key words of the Holy Quran in the field of Islamic follow-up relations, namely the word "obedience", has been done. Thematic research method in this research is a method based on keyword (obedience) and context with verse-based and context-oriented strategy. The results of the thematic research show the deep Quranic knowledge about what, why and how Islamic rule. The need to pay attention to the relationship between obedience and knowledge and faith, attention to human free will in governance, different levels of obedience, the constant need for obedience in man and the essential role of piety in obedience, are among the topics of this study for the emergence of Islamic governance.

    Keywords: Relationship of obedience, Governance, Islamic governance, obedience}
  • مصطفی افضلی گروه*
    یکی از مهم ترین حقوق مالی زوجه، نفقه می باشد که برخلاف سایر حقوق مالی، در طول زندگی زناشویی نیز جریان دارد. در حقوق ایران، وظیفه تامین مالی مخارج زندگی بر عهده زوج است که این وظیفه در قالب نفقه بیان شده و با توجه به مفهوم نفقه و ظهور نیازهای جدید، نیاز به بررسی رابطه این دو نسبت به یگدیگر بیشتر احساس می شود. تغییر سبک زندگی زنان و خانواده، پیدایش هزینه های جدید و رشد آگاهی حقوقی در خانواده از مسایلی است که اهمیت بحث نفقه را نشان می دهد. از منظر فقه و حقوق ایران نفقه به عنوان یک حق مالی برای زن و افراد واجب النفقه می باشد که در صورت برخورداری افراد واجب النفقه از این حق می بایست به آن ها تعلق گیرد، به طوری که نفقه در زمینه روابط مالی هم در دوران زناشویی و هم پس از انحلال آن در همه مراحل زندگی کاربرد دارد. در حقوق فرانسه، زوج برای مادام العمر وظیفه حمایت از زن را بر عهده دارد و نفقه تعهدی است که طی آن یک نفر که دارای امکانات بوده مکلف به تامین امرار معاش (نفقه) شخص دیگری می باشد. در این کشور، تکلیف معاضدت و یاری و تعهد مشارکت در مخارج ازدواج مبنای رابطه نفقه میان زوجین را تشکیل می دهد. از آن جایی که نیازهای امروز زنان نسبت به گذشته تغییر یافته، لازم است قانونگذار نیز مطابق با نیازهای جدید اقشار جامعه جهت رفع آن ها درصدد اصلاح قوانین گذشته برآید یا در راستای حل این مشکل قوانین جدیدی را وضع نماید.
    کلید واژگان: نکاح, نفقه, زوجیت, تمکین, ضمانت اجرا}
    Mostafa Afzali Goroh *
    One of the most important financial rights of a wife is alimony, which, unlike other financial rights, also applies during married life. In Iranian law, the couple is responsible for financing living expenses, which is expressed in the form of alimony, and due to the concept of alimony and the emergence of new needs, the need to examine the relationship between the two is felt more than each other. Changing the lifestyle of women and the family, the emergence of new costs and the growth of legal awareness in the family are issues that show the importance of the alimony debate. From the perspective of Iranian jurisprudence and law, alimony is a financial right for women and obligated persons who, if they have this right, must be entitled to it, so that alimony in the field of financial relations both during marriage and after dissolution. It is used in all stages of life. Under French law, a spouse is responsible for protecting the wife for life, and alimony is an obligation under which one person who has the means is obliged to provide for another person. In this country, the duty of assistance and the obligation to participate in the expenses of marriage form the basis of the alimony relationship between the couple. Since the needs of women today have changed compared to the past, it is necessary for the legislator to amend the laws of the past in accordance with the new needs of the sections of society or.
    Keywords: alimony, Marriage, obedience, Performance Guarantee}
  • فاطمه آناهید*، مریم سیدمتین
    نفقه را باید از جمله عواملی دانست که در استحکام نظام خانواده بسیار حایز اهمیت است، هر چند که نظام خانواده بر مبنای اخلاق بنا نهاده شده است، اما نباید عوامل دیگری همچون روابط مالی زوجین را در دوام و استحکام آن بی اثر دانست. در نظام حقوقی ایران، با توجه به تاکید فقه بر تامین هزینه های زندگی از سوی زوج و همچنین، حمایت مالی از زوجه در قالب نفقه، قانون گذار پرداخت نفقه از سوی زوج به زوجه را امری لازم و ضروری دانسته و ترک آن را حتی با حصول شرایطی، مستوجب مجازات کیفری می داند. در نظام حقوقی هندوستان نیز، نفقه از جمله عناصر مهم در رابطه بین زوجین است و قانون گذار هند نیز با توجه به تنوع مذاهب و ادیان در هند و ترکیب جمیعتی آن، تاکید بر پرداخت نفقه از سوی زوج به زوجه نموده و قوانینی بر آن وضع نموده است. مقاله حاضر با هدف بررسی جایگاه نفقه در حقوق ایران و هند، نگاه دو نظام حقوقی پیرامون نفقه با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی را مورد مطالعه قرار داده است و در پاسخ به سوال طرح شده جهت تبیین هدف مورد نظر، به این نتیجه دست یافته که در نگاه قانون گذاران ایران و هند، نفقه از جمله عناصری است که بر ذمه زوج بوده و الزامات پرداخت آن به زوجه به مراتب بیشتر از دلایل عدم پرداخت می باشد.
    کلید واژگان: نفقه, زوجه, زوج, تمکین, حقوق هند}
    Fatemeh Anahid *, Maryam Sayyedmatin
    Alimony should be considered as one of the factors that are very important in the strength of the family system, although the family system is based on morality, but other factors such as financial relations of the couple should not be considered ineffective in its durability and strength. In the Iranian legal system, due to the emphasis of jurisprudence on the provision of living expenses by the husband and also, financial support of the wife in the form of alimony, the legislator considered the payment of alimony by the husband to the wife a necessity and even abandoned it. Under certain conditions, he is subject to criminal punishment. In the Indian legal system, alimony is one of the important elements in the relationship between couples and the Indian legislator, considering the diversity of religions in India, and its population composition, emphasizes the payment of alimony by the husband to the wife and laws has laid on it. The present article aims to investigate the status of alimony in Iranian and Indian law, the view of the two legal systems on alimony using descriptive and analytical methods and in response to a question posed to explain the purpose, this result It has been found that in the view of the legislators of Iran and India, alimony is one of the elements that are the responsibility of the husband and the requirements for paying it to the wife are far more than the reasons for non-payment.
    Keywords: alimony, wife, husband, obedience, Indian Law}
  • آسیه استادی*، فرح رامین
    محمد شحرور بر اساس این که برای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، سه شان کلی رجلیت، نبوت و رسالت برمی شمارد، گستره الزام اطاعت ایشان را محدود می نماید. این نوشتار، بر آن است تا با روشی تحلیلی- انتقادی دیدگاه شحرور را بررسی نماید، تا از این رهگذر، باب جدیدی برای دفاع از اعتقادات و تحکیم آن ها باز کرده و پاسخ های مناسبی برای نواندیشان قرآن بسند فراهم آورد. یافته های پژوهش نشان می دهد که شحرور در مقام رجلیت، هیچ اعتباری برای اطاعت مردم از پیامبر در نظر نگرفته و ایشان را انسانی عادی می داند. در شان نبوت نیز پیامبر را به عنوان رهبر جامعه، قاضی و حاکم معرفی می کند که حکم و داوری اش تنها برای مردم زمان خویش و در همان منطقه تحت امرش بایسته است؛ اما در مرتبه رسالت، حق اطاعت در همه زمان ها و مکان ها را تنها در محدوده ام الکتاب و محکمات برای پیامبر قایل است. اگر چه سایر آیات را تفصیل ام الکتاب و تاریخ مند دانسته که باید به نحو عصری تفسیر شوند و مردم هر عصر، در این باب حق تشریع دارند. دیدگاه شحرور از نظر مبنایی، روشی و محتوایی دچار اشکال است. تفسیر به رای، جعل اصطلاح بدون دلیل، پراکنده گویی، عدم توجه به آیات مربوط به تبیین و تفسیر قرآن توسط پیامبر و در نتیجه اعتقاد به عدم حجیت سنت و حدیث پیامبر و ترویج دیدگاه اومانیستی از جمله ایرادهایی است که می توان به دیدگاه و نظریه وی وارد کرد.
    کلید واژگان: نبی, رسول, ام الکتاب, محمد شحرور, قرآن بسندگی, طاعت}
    Asieh Ostadi *, Farah Ramin
    Enlightenment for the Prophet of Islam enumerates the three virtues of manhood, prophethood and mission. This article intends to study the views of Shahrour in an analytical-critical way, to open a new chapter for the defense of beliefs and their consolidation, and to provide appropriate answers for the modern thinkers of the Qur'an. The findings of the study show that Shahrur, as a man, did not take any credit for the people's obedience to the Prophet and considered him a normal human being. In the honor of prophecy, he introduces the Prophet as the leader of the society, a judge and a ruler, whose verdict and judgment are only for the people of his time and in the same area under his command, but in the rank of mission, the right of obedience at all times and he considers places to be only within the scope of the Book and the Courts for the Prophet, and that the people of every age have the right to legislate in this regard. Shahrur's view is flawed in terms of basis, method and content. Interpretation by opinion, falsification of the term without reason, scatterbrainedness, disregard for verses related to the explanation and interpretation of the Qur'an by the Prophet, and consequently belief in the lack of authority of the Prophet's tradition and hadith and promotion of a humanist view are among the objections that can be made to the view.
    Keywords: Umm al-Kitab, Muhammad Shahrur, obedience}
  • رضا فقیه زاده، آیت الله اسماعیلی

    در آموزه های دینی اطاعت پذیری خصوصا در پیشگاه معصومین اهمیت فراوانی داشته، بطوریکه ایمان واقعی منوط به تسلیم فکری و عملی در پیشگاه خدا و پیامبر اسلام می باشد. با این وصف حتی در مقابل مقام عصمت تاکید بر آنست که اطاعت، مبتنی بر دو اصل اختیار و بصیرت بوده که جاهلانه و از روی جبر نباشد. ولی در سیستم مدیریت درخصوص فرماندهی و فرمانبرداری بین مافوق و زیردست تئوری های مختلفی از جمله تئوری های اقتضایی مبنی بر اینکه نسخه واحدی بر مدیریت نبوده بلکه تابع اقتضائات است مطرح شده که به نوعی در تقابل با اطاعت مشروط به اختیار و بصیرت است. این مقاله به روش تفسیری و تحلیل محتوای کیفی آیات و روایات، مستندات ابتنای اطاعت پذیری به اختیار و بصیرت و الگوهای معصومانه آن را ارائه نموده و در پی ارائه این دیدگاه است که وقتی در حد عصمت تسلیم نمودن جبری و جاهلانه ممنوع است به طریق اولی این ممنوعیت درباره غیرمعصوم جریان داشته و در مدیریت اسلامی بایستی مدنظر قرار گیرد، که از آثار مهم دنیوی آن تثبیت انضباط معنوی و ظاهری کارکنان است.

    کلید واژگان: اطاعت پذیری, اختیار, بصیرت, مدیریت اسلامی}
    Reza Faghihzadeh, Ayatollah Ismaili

    In religious doctrines, obedience is especially important in the eyes of the Infallibles, so that true faith is subject to intellectual and practical submission to God and the Prophet of Islam. However, even in the face of infallibility, it has been emphasized that obedience is based on two principles of option and vision and the obedience should not be ignorant and algebraic. But in the management system, regarding the command and subordination relationship between the superior and the subordinate, several theories have been put forward, including contingency theories explaining that there is no single version of management, rather the management is subject to contingencies. This is in some way opposed to the obedience subject to option and vision. This article, in an interpretative way and by analyzing the qualitative content of the verses and narrations, presents the evidence that the obedience is based on option and vision, and presents its infallible patterns, and it seeks to present the view that when it is forbidden for infallibles to commit algebraic and ignorant surrender, this prohibition applies to the non-infallibles as well and it should be considered in the Islamic management, one of its important mundane outcomes being the consolidation of the spiritual and physical discipline of the staff.

    Keywords: Obedience, Option, Vision, Islamic Management}
  • اسدالله کردفیروزجایی*
    جهاد کبیر به معنای عدم اطاعت از کفار، اصطلاحی است که در قرآن کریم مطرح شده است. ازآنجاکه این نوع جهاد از نوع جهاد هوشمند و نرم افزاری برای دفاع از نظام اسلامی است، پرداختن به آن اهمیت جدی دارد. مسئله در این پژوهش آن است که امکان دارد برخی با تاثیرپذیری از تفکر تجددگرایانه، القا کنند که جهاد کبیر صرفا اصطلاح ژورنالیستی است و هیچ مبنای علمی ندارد. چنین نگرشی می تواند در عرصه سیاسی به خصوص در سیاست خارجی، موجب انفعال شود. بنابراین، این سوال مطرح می شود که جهاد کبیر دارای چه مبانی ای است و در سیاست خارجی چه بازتابی می تواند داشته باشد. گمان بر این است که جهاد کبیر دارای مبانی متقن و منطقی است که تبیین درست آن می تواند در سیاست خارجی بازتاب و انعکاس جدی داشته باشد. این مقاله با نگاه دینی و شیوه تحلیلی به دنبال تبیین مبانی دینی جهاد کبیر و کاربست آن در سیاست خارجی است و به این نتیجه دست یافت که با استفاده از مبانی دینی همچون توحیدمحوری، عزت مداری و وجوب نفی سلطه از دشمن می توان جهاد کبیر را مفهوم شناسی و بازتاب آن را در سیاست خارجی عملیاتی کرد.
    کلید واژگان: قرآن, جهاد کبیر, سیاست خارجی, اطاعت, کفار و تبری}
    Asadollah Kord Firuzjaei *
    The Great Jihad, meaning not obeying the infidels, is a term which is mentioned in the Holy Quran. Since this kind of jihad is a smart and software jihad for defending the Islamic system, it is highly important to deal with it. The problem in this research is that it is possible that some people, being influenced by modernist thought, induce that the Great Jihad is merely a journalistic term and does not have any scientific bases. Such an attitude can bring about passivism in political arenas especially foreign policy. Thus, this question is raised: What is the foundation of the Great Jihad and what manifestations can it have in foreign policy? It is assumed that the Great Jihad has firm and logical foundations and correct explanation of them can have important manifestations in foreign policy. Having a religious look and using analytical method, the present article seeks to explain the religious foundations of the Great Jihad and its application in foreign policy and it came into the conclusion that through using religious principles like monotheism-centeredness, dignity-centeredness and the obligation of rejecting the domination of enemies can explain the concept of the Great Jihad and operationalize its manifestations in foreign policy.
    Keywords: the Quran, The Great Jihad, Foreign Policy, obedience, Infidels, Dissociation (tabarri)}
  • علی اکبر چهل تنان*، علی رضا گلشنی، محمد آگاه

    گفتمان سلفی علمی، بر اساس باور به وجود نارسایی در جامعه که برخاسته از انحراف عقیدتی و عبادی است شکل می گیرد و به همین جهت، مهم ترین هدف خود را دست یابی دوباره به زیست فراگیر اسلامی تعریف می نماید، با اعتقاد به این راهبرد که تغییر در ساحت سیاست منوط به بازسازی ساحت اجتماع است. بر اساس نظر رهبر این جنبش، این راهبرد در آینده به اصلاح جامعه و بعدتر به تشکیل حکومت اسلامی منجر خواهد شد. این جریان با استفاده از سه انگاره «توحید»، «تبعیت» و «پالایش» تلاش می نماید، تا با نگاهی مبتنی بر واگرایی سیاسی، به بازسازی ساحت اجتماعی با هدف ایجاد تغییر در ساحت سیاست اقدام نماید و با تربیت افراد جامعه، زمینه را برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم نماید. هدف پژوهش، بررسی انگاره هایی مورد استفاده جریان شیخ آلبانی است، انگاره هایی که آلبانی از صدر اسلام وام گرفته است و با بازتعریف شان، به آن ها کارویژه خاص اختصاص داده است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که: شیخ آلبانی جهت بازگشت به زیست فراگیر اسلامی، بنیان های فکری و معرفتی خود را چگونه تبیین نموده است؟ و چنین مفروض گرفته ایم که: آلبانی، در تلاش است تا با استفاده از این انگاره ها، به ایجاد حوزه مشروعیت سازی جهت تشکیل حکومت اسلامی اقدام نماید. ما در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی استفاده نموده ایم. ابزارگردآوری داده ها، کتابخانه ای و شامل بررسی کتاب ها، مجلات، مقالات، منابع اینترنتی و چندرسانه ای است .

    کلید واژگان: سلفی گری, سلفی آلبانی, توحید, تربیت و پالایش, تبعیت, ایمان}
    AliAkbar Cheheltanan *, AliReza Golshani, Mohammad Agah

    The scientific Salafist discourse is based on the belief that there is a failure in the community derived from ideological and worship deviation is formed. So, the most important goal of scientific Salafism is to redefine Islamic biodiversity, believing that change in policy is subject to the reconstruction of the community. According to the leader of this movement, this strategy will lead to the reform of society in the future and later to the formation of Islamic rule. This movement seeks to rebuild the social arena with a view to bringing about change in the political arena, using three notions of "monotheism," "obedience," and "refinement", and then, by educating the people of the community, provides the groundwork for the formation of an Islamic state. The purpose of this research is to examine the concepts used by Sheikh Albani’ movement, the ideas that Albania borrowed from the early days of Islam and redefined them by assigning them a specific function. The main question of the research is: How does Sheikh Albani’ movement define and explain its intellectual and epistemic foundations? Our hypothesis is that: Sheikh Albania is trying to create legitimacy for the formation of an Islamic state by using these ideas. A descriptive-analytic method is used in this study. The data collection tool is a library that includes a review of books, journals, articles, online and multimedia resources.

    Keywords: Salafism, Al-Albani Salafi, monotheism, Education, refinement, obedience, faith}
  • سیدضیاء مرتضوی
    حاکمیت عنصری اساسی و بی بدیل در مفهوم «دولت-کشور» است و برخی آن را در عرض سرزمین، مردم و حکومت در شکل گیری دولت در مفهوم عام آن شمرده اند و برخی برابر حکومت دیده اند؛ اما نوعا اطلاق حاکمیت را از مهم ترین ویژگی های این مفهوم شمرده اند. با این حال از نگاه منابع اسلامی و به ویژه منابع فقهی و بنابر تعریفی که از این مفهوم به دست داده می شود، باید دید حاکمیت سیاسی آیا امری مطلق و قید ناپذیر است؟ در این مقاله پس از اشاره به مفهوم لغوی و بخشی از تعاریف اصطلاحی «حاکمیت»، به بررسی اطلاق و تقیید حاکمیت از نگاه ادله و شواهدی که مورد توجه بوده یا باید به آن توجه شود پرداخته شده و نشان داده شده که دایره قدرت و اختیار حاکمیت هر اندازه گسترده باشد؛ اما مطلق نیست و در همین راستا نسبت تقیید حاکمیت با نظریه ولایت مطلقه نیز نشان داده شده است.
    کلید واژگان: حاکمیت, حکومت, دولت, اطاعت, ولایت مطلقه}
    Seyed Ziya Mortazavi
    Sovereignty is regarded as a fundamental element in the concept of “government-country” so that some persons have generally considered it in parallel with the territory, people and government in the direction of the development of government and some others have regarded it identical with the government. Nonetheless, in view of Islamic sources particularly jurisprudential sources and in accordance with this definition derived out of this concept, it should be investigated whether the political sovereignty is regarded as an inevitable and absolute issue or not. Considering the literal meaning and some idiomatic definitions of “sovereignty”, it has been studied the absoluteness and determination of sovereignty via taking the proofsand the evidences into account and it has been clarified that the domain of authority and resolve of sovereignty is not an absolute issue even regardless of its extensiveness and it has been revealed the proportion of determination of sovereignty and absolute Wilayat in this regard.
    Keywords: sovereignty, government, obedience, Absolute Wilayat}
  • اسدالله لطفلی*
    در حال حاضر مبارزات آزادیخواهانه و آزادیبخش مردم مظلوم و مسلمان کشورهایی مانند فلسطین، بحرین، لیبی که مهرومومهای زیادی است در زیر سلطه غاصبان و مستکبرین قرار دارند، در سطح گستردهای شروعشده و همچنان نیز به نحوی ادامه دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران، نیز که از حامیان و پشتیبانان چنین نهضتهای آزادیبخش و ضد استعماری در سطح جهان میباشد، این حرکتها را تحت چتر حمایتی رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران قرار داده، تا با نیروی معنوی و مادی مضاعف، علیه عوامل کفر و ستم و استکبار پیکار کنند.
    آنچه امروزه درباره این حمایتها مطرح است، این است که چنین جنبشهایی که در حال حاضر در سطح جهان صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران نیز از آنها حمایت میکند، فقط جنبه سیاسی داشته و درواقع آنها مدافعان ایران بوده و ایران خاکریز نبرد با آمریکا و اسرائیل را به خارج از مرزهای جغرافیایی خود انتقال داده است. اما نوشتار حاضر درصدد است تا با بررسی و تبیین ریشه های دینی این حمایتها، اثبات کند که این مواضع و رویکرد حکومت اسلامی، غیر از منافع سیاسی که برای دولت اسلامی در بردارد، کاملا برگرفته از ارزشهای دینی و مبانی قرآنی ما بوده و علاوه بر جنبه سیاسی بهعنوان یک وظیفه شرعی و دینی هر مسلمانی مطرح میباشد.
    کلید واژگان: جنبش های آزادیخواه, قرآن کریم, تالیف قلوب, ظلم ستیزی, تولی و تبری}
    The freedom wishing protesting and fighting of Palestine people and the other suppressed nations like Bahrain have been starting for several years and continuing till now. Iran government that supports such anti colonizing movements has been acted in front of these movements with the leadership s view and protection. The raised point is that such movements in the world that Iran is one of their supporters, have the political aspects. In fact these nations are supporters of Iran and Iran has delivered the the field of fighting with America and Israel to out of its border. This essay is going to consider the religious roots of this supporting till prove its religious and quranic basis and is considered as a religious duty for every Muslim.
    Keywords: The freedom wishing movements, protesting against oppression, obedience}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال