به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "pierre bourdieu" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «pierre bourdieu» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن جمشیدی، احسان کاظمی*، سعید ماخانی
    هدف این مقاله بررسی علل ناکامی انقلاب مشروطه در ایجاد تغییر و تحول در ساختار سیاسی جامعه ایرانی است. در میان ادبیات موجود آنچه کم تر به آن پرداخته شده و حتی مغفول مانده است، تحلیلی از شرایط عینی جامعه، نهادها و نیروهای سیاسی اجتماعی موجود در جامعه ایران در آستانه انقلاب مشروطه است. این امر سبب شده تا تحلیلی انتزاعی و غیر انضمامی از دلایل ناکامی ,عدم موفقیت انقلاب مشروطه از سوی برخی نویسندگان ارایه شود. نویسندگان با بکارگیری نظریات پیر بوردیو و بررسی شرایط عینی جامعه ایران در آستانه انقلاب مشروطه به این نتیجه رسیده اند که «شکست مشروطه حاصل فقدان نیروهایی بود که از ایده های انقلاب به صورت عینی، انضمامی و مهم تر از آن پایدار دفاع نمایند». با توجه به ماهیت موضوع برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و اسنادی و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کیفی استفاده شده است. از نظر ماهیت این پژوهش از نوع توصیفی و تاریخی است.
    کلید واژگان: انقلاب مشروطه, نیروهای اجتماعی, طباطبایی, آجودانی, نظریه کنش, پیر بوردیو
    Mohsen Jamshidi, Ehsan Kazemi *, Saeid Makhani
    of the failure of the Constitutional Revolution in bringing about change in the political structure of Iranian society. Among the existing literature, what has been paid less attention and even neglected is an analysis of the objective conditions of society, institutions and socio-political forces in Iranian society on the eve of the Constitutional Revolution. This has led some writers to provide an abstract and non-concrete analysis of the reasons for the failure of the Constitutional Revolution. Using the ideas of Pierre Bourdieu and examining the objective conditions of Iranian society on the eve of the Constitutional Revolution, the authors have come to the conclusion that "the failure of the Constitution was due to the lack of forces to defend the ideas of the revolution objectively, concretely and more importantly." Due to the nature of the subject, library and documentary methods have been used for data collection and qualitative analysis method has been used for data analysis. In terms of the nature of this research, it is descriptive and historical
    Keywords: Constitutional Revolution, social forces, Tabatabai, Ajoudani, Theory of Action, Pierre Bourdieu
  • علی جان مرادی جو*

    پژوهش حاضر با هدف، تبیین نقش سرمایه های فرهنگی اقشار طبقه متوسط سنتی در هژمونیک شدن آن ها بر دیگر اقشار و گروه های سیاسی در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی با استفاده از نظریه میدان و سرمایه پیر بوردیو به رشته تحریر درآمده است. به لحاظ روش شناسی از نوع مطالعه تبیین علی می باشد که برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است. پرسش محوری پژوهش چنین است که «طبقه متوسط سنتی در میدان رقابت از چه سرمایه های فرهنگی برای هژمونیک شدن بر دیگر اقشار و گروه های سیاسی در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی از سال 1357 تا 1360 استفاده کردند و این منابع و سرمایه ها چگونه مورد بهره برداری قرار گرفته اند؟». نتایج تحقیق نشان می دهد که طبقه متوسط سنتی در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی ایران از طریق بهره برداری مناسب از سرمایه های متنوع فرهنگی و نمادین از قبیل سرمایه های تاریخی و ارتباطی، نقش کاریزماتیک امام خمینی(ره)، ایدیولوژی(مذهب)، شبکه وسیع روحانیون و مساجد و مرجعیت اجتماعی و فرهنگی توانست بر دیگر رقیبان پیروز شود و جایگاه هژمونیک در ساختار قدرت سیاسی پیدا کند.

    کلید واژگان: طبقه, طبقه متوسط سنتی, سرمایه فرهنگی, انقلاب اسلامی ایران, پیر بوردیو
    Alijan Moradi Joo *

    The aim of this study is to explain the role of cultural capital of the traditional middle class in their hegemonisation over other political groups during the formation of the Islamic Revolution using Pierre Bourdieu's theory of field and capital. Methodologically, it is a causal study that uses library methods to gather information. The central question of the research is that "What cultural assets did the traditional middle class use in the field of competition to be hegemonic over other political groups during the formation of the Islamic Revolution from 1978 to 1981, and how were these resources and capital used?". The results Indicate that the traditional middle class during the formation of the Islamic Revolution of Iran through the proper use of various cultural and symbolic capitals such as historical and communicative capitals, the charismatic role of Imam Khomeini, ideology (religion), a large network of clerics, mosques, Social and cultural authority was able to defeat other rivals and gain a hegemonic position in the structure of political power.

    Keywords: Middle Class, traditional middle class, Cultural capital, Islamic Revolution of Iran, Pierre Bourdieu
  • مهدی ذوالفقاری*، ابوذر عمرانی، رضا نوع دوست

    روحانیت به دلیل در اختیار داشتن سرمایه های مختلف فرهنگی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی، همواره در جامعه ایرانی دارای جایگاه والایی بوده است. این موقعیت هرچند پس از رسمی شدن مذهب تشیع در دوره صفویه تثبیت شد، ولی در دوره های بعد با فراز و فرودهایی همراه بوده است. به همین منظور پژوهش حاضر، به بررسی تاریخی و مقایسه ای سرمایه های روحانیت در دوره های صفویه و قاجاریه با استفاده از نظریه بوردیو پرداخته است. سوال پژوهش عبارت است از اینکه، با ورود به دوره قاجاریه، سرمایه های روحانیت نسبت به دوره صفویه با چه تحولاتی مواجه شده است؟ در ادامه این فرضیه مطرح شده که با توجه به شروع مدرنیزاسیون و ایجاد اصلاحات در زمینه های گوناگون و نوگرایی در دوره قاجاریه، سرمایه های سنتی روحانیت تحت تاثیر این تحولات قرار گرفته و تضعیف شده اند. برای پاسخ به سوال پژوهش سرمایه های فرهنگی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی روحانیت در دوره صفویه و قاجاریه بررسی و مقایسه شده اند. پژوهش حاضر سرمایه های روحانیت را در این دو مقطع زمانی با رویکردی مقایسه ای و تطبیق نظریه بر مورد و با گردآوری منابع به شیوه کتابخانه ای مورد تحلیل و مقایسه قرار داده است.

    کلید واژگان: روحانیت, سرمایه ها, پیر بوردیو, میدان ها, صفویه, قاجاریه
    Mahdi Zolfaghari *, Abuzar Omrani, Reza Dost

    The clergy have always had a high position in Iranian society due to having various cultural, symbolic, social and economic capitals. Although this position was established after the officialization of the Shia religion in the Safavieh period,but it has been accompanied by ups and downs in later periods. In order to investigate this issue the present research examines the capital of the clergy in Safavieh and Qajar periods from a historical and comparative perspective, using Pierre Bourdieu's theory. In this regard, the following question has been asked: What has changed with the arrival of the Qajar period of the clerical capital in relation to the Safavieh era? Further, it is hypothesized that given the beginning of modernization and the establishment of reforms in various fields during the Qajar period, it seems that the traditional capital of the clergy have been affected by these developments and weakened. To answer the research question, the cultural, symbolic, social and economic capital of clergy in the Safavieh and Qajar period have been reviewed and compared. in the Safavieh period, Shiite clerics enjoyed a high status in the society by taking various capitals, which encountered serious challenges as they entered the period of reform and modernization in the Qajar government. The present study has analyzed and compared the capitals of the clergy in these two periods with a comparative approach and by collecting resources in a library way.

    Keywords: clergy, capitals, Pierre Bourdieu, fields, Safavid, Qajar
  • Reza Nou Doost, Mohammad Reza Mayeli *

    The present study intends to examine the capitals of the clergy in the Safavid and Qajar periods and then compare the two periods using Pierre Bourdieu's theory. To examine this issue, this question arises that What changes and developments have taken place هn the capitals of the clergy in the Qajar period compared to the Safavid period? The hypothesis of the article is that due to this fact that during the Qajar period, reforms and renovations were carried out by modernists in various fields, the capitals held by the clergy since the Safavid period were threatened and restricted. Thus, the symbolic, cultural, economic and social capital of the clergy in the Qajar period has decreased compared to the Safavid period and has faced threats. The present study intends to examine these developments with a comparative approach.

    Keywords: clergy, Capitals, Pierre Bourdieu, Fields, Safavid, Qajar
  • علی جان مرادی جو، علیرضا ازغندی*، سید مصطفی ابطحی
    بررسی نقش نیروهای اجتماعی در تحولات سیاسی از موضوعات مهم و اساسی در جامعه شناسی سیاسی است. طبقات اجتماعی از جمله نیروهای متمایز اجتماعی محسوب می شوند که در تحلیل عملکرد گروه های اجتماعی و سیاسی ایفای نقش دارند. در بین تقسیمات طبقات اجتماعی همواره نقش طبقه متوسط سنتی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران موردتوجه قرار داشته است. چارچوب نظری انتخابی برای تحلیل طبقه متوسط سنتی، نظریه انواع سرمایه پیر بوردیو است که سعی کرده اند ارتباط انواع سرمایه را با طبقه اجتماعی موردتوجه قرار دهد و نشان می دهد که طبقه متوسط سنتی در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی ایران از طریق بهره برداری مناسب از سرمایه های متنوع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و به ویژه فرهنگی و نمادین توانست بر دیگر رقیبان پیروز شود و نقش هژمونیک در ساختار قدرت سیاسی پیدا کند. در این تحقیق، برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران تخصصی و کارشناسان خبره در زمینه تحولات سیاسی ایران می باشند. برای انجام مقایسات زوجی و رتبه بندی معیارها و زیرمعیارها، از تکنیک فرایند تحلیل شبکه (ANP) در نرم افزار Super Decisions استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که از چهار معیار اصلی شناسایی شده سرمایه های طبقه متوسط سنتی در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی، معیار سرمایه های فرهنگی و نمادین دارای بیشترین وزن شناخته شد و بعدازآن سرمایه های سیاسی، سرمایه های اجتماعی و سرمایه های اقتصادی در رتبه های بعدی در این تحقیق قرار دارند.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, طبقه متوسط سنتی, روحانیون, پیر بوردیو, تکنیک فرایند تحلیل شبکه (ANP)
    Alijan Moradi Jou, Alireza Azghandi *, Seyyed Mostafa Abtahi
    Examine the role of social forces in the political developments of the major issues in society, political sociology is. Including the distinct social classes is that the analysis L function group for their social and political role. Among the social divisions, the role of the traditional middle class has always been taken into account in the political and social developments of Iran. Theoretical framework for analyzing the traditional middle class, capital of Pierre Bourdieu's theory is to try to have relationships with social class considered capital and suggests that the traditional middle class during the formation of the Islamic Revolution through the Proper operation of the enterprise in various economic, social, political, and cultural and symbolic able to win another competitor and hegemonic role in the political power structure. In this study, for collecting information, library and field and questionnaires were used .The population consisted of professional managers and experts in the field of political developments in Iran are. For paired comparison and ranking of criteria and sub -criteria, techniques (ANP) On the Software Applications Super Decisions Has been used. The results showed that the four main criteria identified capital of the traditional middle class during the formation of the Islamic Revolution, a measure of capital of cultural and symbolic capital has the greatest weight was found after the political of social capital and economic rank next in this investigation are.
    Keywords: Islamic Revolution of Iran, traditional middle class, clerics, Pierre Bourdieu, Network Analysis Process Technique (ANP)
  • سمیه زمانی، احمد گل محمدی*، ابوالفضل دلاوری، وحید سینایی
    چکیده مساله اصلی این مقاله، بازشناسی رابطه فضای اجتماعی بر عملکرد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی است. این مقاله با هدف ترسیم تصویری از عملکرد مجلس از نمای متفاوتی به تحولات این دوره می نگرد. ادبیات پیشینی درباره بررسی عملکرد مجالس قانونگذاری بیشتر با رویکردی نهادی یا ساختاری به این موضوع نگریستند. اما در اینجا مجالس قانونگذاری در فضایی آکنده از روابط میان جایگاه های متنوع، افراد، گروه ها و نهادها ترسیم می شود. در این مقاله با بهره گیری از ابزارهای مفهومی «پیر بوردیو» به ویژه مفهوم «فضای اجتماعی» و«عملکرد» و مفاهیم مرتبطی چون میدان،پرسمان مشروع، باور رایج، عادت واره و سرمایه، عملکرد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی تبیین می گردد. در راستای این امر با استفاده از روش تفسیری و تحلیل مضمون در تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد ایدئولوژی انقلاب اسلامی به عنوان باور رایج در میدان قدرت به صورت ضمنی و پنهان پرسمان مشروع در میدان سیاسی، انتخابات و مجلس شکل داد. روندی که منازعه میان کانون های تولید عقیده به ویژه اسلامگرایی انقلابی و میانه رو اصلاحی را پیش برد. همچنین بیشتر پرسش های مطرح شده در میدان های سیاسی، انتخابات و مجلس از سوی طبقه حاکم شکل می گرفت و پاسخ ها به نسبت نزدیکی و دوری با کانون قدرت تایید یا رد شد. عملکرد میدان مجلس نیز با بازتولید ایدئولوژی انقلاب اسلامی و الگوهای کنشی اسلامی، انقلابی و ملی گرای مصلحت جویانه منازعات میدان قدرت، سیاسی و انتخابات را بازتولید کرد. روندی که با تمایزگذاری سلطه جویانه موجب حذف رقبای اسلامگرایان انقلابی شد.
    کلید واژگان: عملکرد, بوردیو, فضای اجتماعی, اولین دوره مجلس شورای اسلامی, میدان, قدرت, انتخابات
    Somaye Zamani, Ahmad Golmohammadi *, Aboalfazl Delavari, Vahid Sinaee
    The main issue of this article is to recognize how social space affects the performance of the first term of the Islamic Consultative Assembly. This article looks at developments in this period with a view to drawing a picture of the performance of parliament. Prior literature on examining the performance of legislative assemblies has looked more at the institutional or structural approach. But here the legislative assemblies are drawn in an environment full of relationships between diverse positions, individuals, groups, and institutions. In this article, using the concept of "Pierre Bourdieu", especially the concept of "social space" and " Performance " and related concepts such as field, legitimate query, doxa, habitus and capital related concepts, the performance of the first term of the Islamic Consultative Assembly is explained. To this end,we used qualitative methods such as thematic analysis.The analysis of the findings showed that Using interpretive and thematic analysis in data analysis, the ideology of the Islamic Revolution as a popular belief in the field of power was how to form a legitimate question in the political field, elections, and parliament, and the production centers of belief , especially Islamism revolutionary and the moderate reformism brought together On this basis, Even more questions were raised by the ruling class in the political, electoral, and parliamentary fields, and the answers were either affirmed or rejected in close proximity to the center of power. Islamic, revolutionary, and expedient nationalism reproduced power, political, and electoral conflicts.
    Keywords: Pierre Bourdieu, Social Space, 1ST Islamic Consultative Assembly, Performance, Field
  • علی باقری دولت آبادی*، محمد باقری، علیرضا نایج

    طالبان، عنوان جریانی است که در واپسین دهه قرن بیستم در جغرافیای سیاسی - اجتماعی افغانستان رخ نمایاند و رفتار و رویکرد پرخشونت، متعصبانه و جزم گرایانه شان جهانیان را مبهوت ساخت. طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، بر حسب ظاهر، توسط دخالت نظامی امریکا نابود شد اما اخیرا این جریان به عرصه سیاسی افغانستان بازگشته و در حال حاضر، مجددا، بخشی از خاک افغانستان را به سیطره خود درآورده است. پرسش پژوهش حاضر پیرامون چرایی و چگونگی بازتولید قدرت طالبان است. بدون شک این بازگشت با پیامدهای منفی منطقه ای و بین المللی گسترده ای همراه خواهد بود و این مساله، ضرورت این پژوهش را دوچندان می سازد. طبق فرضیه، بازتولید قدرت طالبان تحت تاثیر توامان عوامل درونی و بیرونی است. عواملی که ارتباط میان آن ها، شکل گیری عادت واره را در پی داشته است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و کتابخانه ای است و نظریه ساخت یابی تکوینی بوردیو به عنوان چارچوب نظری به کار گرفته شده است. یافته های پژوهش نیز نشان از آن دارد که عادت واره های متعدد قوم پشتون، به عنوان آبشخور فکری و عملی طالبان، در حال بازتولید خود هستند و از آنجایی که مساله ای نظیر انحصار حاکمیت سیاسی نزد قوم پشتون بنا بر مناسباتی، به عادت واره این قوم تبدیل شده، لذا بازتولید ساختار سیاسی و قدرت، صورت واقع پذیرفته است.

    کلید واژگان: طالبان, پیر بوردیو, عادت واره, میدان, قدرت نمادین, سرمایه
    Ali Bagheri Dolatabad *, Mohammad Bagheri, Alireza Nahaj

    Taliban is subject of a current which happened in political and social geopolitics of Afghanistan in the last decade of the twentieth century, and their astonishing the aggressive, dogmatic, and dogmatic attitudes staggered the world. Taliban was apparently destroyed by US military intervention after it came to power in Afghanistan, but recently this current has returned to the political arena of Afghanistan and now it has again restored part of Afghanistan's territory. The research question is about why and how to reproduce the Taliban's power. Undoubtedly, this return will be accompanied with a wide range of negative regional and international consequences, which will doubled the necessity of doing the research. According to the hypothesis, the reproduction of the Taliban's power is influenced by both internal and external factors which led to the relationship between them and habit formation. The methodology of this research is of a qualitative and library type and Bourdieu's conceptual construction theory is used as a theoretical framework. Findings of the research also indicate that many Pashtun peoples' habituals, as the Taliban's intellectual and practical waterspire, are reproducing themselves, and since issues such as monopoly of political rule in the Pashtun folk, according to relationships, have become the commonplace of these people, therefore Reproduction of political structure and power is a reality.

    Keywords: Taliban, Pierre Bourdieu, Habitual, square, Symbolic Power, capital
  • رضا نوع دوست، محمدرضا مایلی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاریخی سرمایه فرهنگی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی طبقه روحانیت تا انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دوره تشکیل حکومت اسلامی توسط روحانیون با استفاده از نظریه پییر بوردیو است. در این راستا این سوال طرح شده است: بعد از انقلاب اسلامی چه تغییری در سرمایه روحانیت در میدان های مختلف اجتماعی (بر پایه مکتب بوردیو) رخ داده است؟ برای پاسخ به این سوال سرمایه های مختلف روحانیت از دوره صفویه تا پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شده است. به طور سنتی کارکردهای این طبقه مانند تعلیم و تربیت و آموزش، قضاوت، مشروعیت دادن به حکومت ها و برگزاری آیین ها و مراسم و مناسک مذهبی، حالتی غیر رسمی و غیر حکومتی داشته و بر خاسته از وظایف و تعهدات روحانیون بوده است. دلیل نفوذ و مشروعیت کلام آنها در بین توده نیز از همین جهت و درآمدهای اقتصادی آنها نیز به دلیل همین کارکردها بوده است. از دوره مشروطیت و به ویژه در دوره پهلوی، سرمایه های آنها در معرض تهدید قرار گرفت. تلاش روحانیون برای اعاده سرمایه های از دست رفته با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد. ولی با به دست گرفتن قدرت تغییرات مهمی در کارکرد این سرمایه ها به وجود آمد، که مهمترین آن گرایش روحانیت از سرمایه فرهنگی به سرمایه اقتصادی بوده است که این امر تهدیدات بالقوه ای را برای این طبقه به همراه داشته است. پژوهش حاضر در نظر دارد با رویکردی انتقادی و آسیب شناسانه، به بررسی تغییر سرمایه روحانیت بعد از به دست گرفتن قدرت بپردازد و پیشنهادات و راهکارهای لازم در این مسیر را ارائه نماید.
    کلید واژگان: روحانیت, انقلاب اسلامی, سرمایه ها, پیر بوردیو, میدان ها
    Reza Nodoust, Mohammad Reza Mayeli *
    The purpose of the present research is to investigate the historical, cultural, symbolic, social and economic capitals of the clerical class up to the Islamic revolution and compare it with the period of the Islamic rule formation by clerics using Pierre Bourdieu's theory. In this regard, the following question has been posed: What changes have occurred in the capital of clergy in various social fields (based on Bourdieu's school of thought) after the Islamic Revolution? To answer this question, various clerical capitals from Safavid period to the victory of the Islamic Revolution have been investigated. Traditionally, the functions of this class, such as education, training, judging, legitimizing governments, and holding ceremonies and religious rituals were informal and non-governmental, and based on the duties and obligations of clerics. The reason for the influence and legitimacy of their words among the masses as well as their economic revenues is also because of these same functions. From the constitutional period, and especially during the Pahlavi dynasty, their capitals were under threat. The efforts of the clergy to restore their lost capital were actualized with the victory of the Islamic Revolution. But taking over the power, significant changes occurred in the function of these capitals, most notably the tendency of the clergy shifted from cultural capital to economic capital, which poses potential threats to this class. The present study intends to investigate the changes occurred in the capital of the clergy after taking power through critical and pathological approaches, presenting suggestions and strategies in this direction.
    Keywords: clergy, Islamic Revolution, capitals, Pierre Bourdieu, Fields
  • علی مرتضویان، سید مرتضی فتاحی
    «پیر بوردیو» (2002-1930) سر شناس ترین چهره جامعه شناسی فرانسه است که با صورتبندی رهیافت تعامل گرایانه خود، طنین خاتمه استیلای نظریه های کنش گرا و ساختار گرا در جامعه شناسی را فراگیرتر ساخت. وی با طرح نظریه «ساختار گرایی ساخت گرایانه» از رهگذر رابطه دیالکتیکی« میدان ها» و «عادت واره ها»، علم سیاست را ناچار از اتخاذ رهیافت های جامعه شناختی و انسان شناختی، بویژه ارزیابی ریشه های فرهنگی جوامع در تحلیل قدرت دانست. دیدگاه رابطه نگر بوردیو نسبت به قدرت، جامعه شناسی سیاسی وی را فراتر از رهگیری صرف طرز کار نهادهای سیاسی (به عنوان میراث مکتب رفتار گرایی) و یا ابعاد عینی و قابل رویت اقدامات حکومت نظیر انتخابات، احزاب و...مطرح ساخت. چنین دیدگاهی متضمن ارزیابی بنیان های اجتماعی و فرهنگی قدرت در دو سطح خرد و کلان بوده است.
    طبعا چنین دیدگاه پیچیده ای نمی تواند غافل از تحلیل باور رایج (دوکسای) حاکم بر میدان سیاسی یعنی سیاست دموکراتیک و نمایندگی باشد؛ دیدگاهی که از منظری انتقادی دموکراسی های نمایندگی را فاقد یک ضد قدرت نقاد و آن را مصداق بارز غصب، دستکاری و مصادره قدرت به رغم حضور و فعالیت احزاب و مطبوعات متنوع تلقی می کند. اما بوردیو چه بدیلی را برای چنین باور رایجی در بستر دموکراسی های نمایندگی مطرح ساخته است؟ اندیشه «دموکراسی واقعی» با مقولات مختلفی که هر یک از آنها ماهیتی دیالکتیکی دارند بدیلی برای دموکراتیک کردن دموکراسی در جوامع فعلی از سوی بوردیو تلقی می شود.
    کلید واژگان: پیر بوردیو, دموکراسی واقعی, روشنفکری جمعی, دموکراسی مشارکتی, سیاست عادت واره ها
    Ali Mortazaviyan, Seyed Morteza Fattahi
    Pierre Bourdieu (1930-2002) is the most prominent figure in the French sociology that put an end to the hegemony of social action and structuralize theories in the field of sociology. He propounded Structural Constructivist Theory of politics through dialectical relationships between "fields" and "habits". Bourdieu's broad socio-anthropological and interrelation approach to power stands as opposed to the traditional academic political science discipline which emphasizes on the actual and objective operation of the political institutions (one of the legacies of the behavior list school) as well as on the more visible aspects of governing operations (elections, laws, policies, parties, etc). By contrast, Bourdieu as a sociologist and anthropologist approached the topic of power by stressing the social and cultural bases of power at the micro-as well as macro- levels. Naturally, this complicated view may not neglect analyzing electoral and democratic politics as doxa (dominated common belief) in political filed.
    Based on his critical view to current electoral democracies, Bourdieu emphasizes that delegation of power and political representation, despite the presence of the media and the press, inevitably leads to usurpation and manipulation of democracy. What does Bourdieu suggests as an alternative to representative democracies as a dominated doxa in political field?
    Bourdieu propounds the idea of "Real Democracy" which includes different dialectical categories as an alternative way to democratization of democracy in current societies.
    Keywords: Pierre Bourdieu, Real Democracy, Collective Intellectual, Delibrative Democracy, Politics of Habitus
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال