جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "political theory" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «political theory» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
اگر نظریه سیاسی به معنای استدلال درباره الزامات عرصه سیاست برای رسیدن به جامعه مطلوب باشد، آنگاه سعادت بشر یکی از مبادی تاثیرگذار نظریه سیاسی است. نوشتار کنونی با بهره گیری از روش پژوهش موضوعی در قرآن، در پی پاسخگویی به پرسش زیر است: آیا بشر، با توجه به ساختار وجودش از منظر قرآن، می تواند به شکل مستقل و خودبنیاد به ارائه نظریه ای درباره سعادت بشر به عنوان یکی از بنیادهای نظریه سیاسی بپردازد؟ در فرضیه پژوهشی ادعا می شود که بی توجهی نظریه سیاسی به نیازمندی به هدایت الهی و خصلت بنیادین ماهیت سعادت بشر مانعی برای ایجاد جامعه ای مطلوب خواهد بود. به کارگیری واژه بشر برای پیامبران الهی در قرآن نشان می دهد آنها از خصلت ممتاز توانایی دریافت «وحی» برخوردارند. این توانایی تحقق بخش یک نیاز عام است؛ نیازمندی به هدایت ماورایی و الهی برای تعیین سعادت بشر. ساختار وجودی و چگونگی زندگی انسان در این عالم به گونه ای است که نیازمند هدایت الهی اند، آن هم از راه نزول فرشته ای که رسول الهی است تا پیام هدایت الهی را به انسان برساند. دلالت نظریه ای درباره سعادت بشر، که ناگزیر باید از منبعی وحیانی اخذ شود، برای نظریه و نظریه پردازی سیاسی بسیار بااهمیت است. از این منظر، نظریه سیاسی باید در پی منبعی غیربشری برای تبیین سعادت و خیر باشد. به این ترتیب نظریه سیاسی به سمت تشخیص و تعیین محتوای خیر اعلی و سعادتی که باید به منظور تحقق آن اقدام کند، نزدیک تر می شود. اگر نظریه سیاسی، به این خصلت بنیادین ماهیت سعادت بشر بی توجهی کند، نمی تواند به تحقق غایت خود که ایجاد جامعه مطلوب است، دست یابد.کلید واژگان: بشر, پیامبر, سعادت, قرآن کریم, نظریه سیاسی, وحیPolitical Quartely, Volume:53 Issue: 3, 2023, PP 499 -518Human happiness might be one of the influential principles of political theory, and indeed political theorists are required to understand human nature and its fundamental characteristics and explore ways and means to reach a desirable society. From this perspective, every political theory is based on specific epistemological claims about the traits of human beings. One issue-area in theory-building is how human nature plays a decisive role in the attainment of happiness. A key objective of the present article is to discuss ‘well-being’ in various aspects of everyday lives of humankind and examine its implications for political theory from the perspective of the Holy Quran. The primary research question to be answered is: Given the existential structure of human beings from the perspective of the Holy Qur'an, would they be able to present a theory of happiness as one of the foundations of political theory, independently and on their own? By using the method of thematic study of the Qur'an, the author seeks to answer this question and produce heightened awareness of many issues related to the association between the conception of human well-being and political theory about why happy people are happy, what factors result in happiness, and how to attain happiness. In the research hypothesis, it is argued hat political theory's inattention to the fundamental nature of human happiness will be an obstacle to creating a desirable society. The use of the words “bashar” and “ensān”—that means exactly the same as the word "human”—to refer to the divine prophets in the Holy Book indicated that they were humans but they had the unique ability to receive ‘revelation’. This ability fulfills a general need, i.e., the need for transcendental and divine guidance for the attainment of human happiness. The Prophet Mohammad (peace and blessings be upon him) received revelation of the Qur'an from God. The structure of humans’ existence and the way of life of human beings on earth are such that they need divine guidance through the descent of an angel who is a divine messenger to convey the message of divine guidance to human beings to fulfill that need.For the sake of brevity and presenting a concise discussion, only the term ‘human’ and some of their Qur'anic applications will be used to answer the research question. The use of the word ‘human’ to refer to the divine prophets in the Qur'an shows that they are not fundamentally different from other human beings. in terms of the existential structure and nature, in spite of the fact that they had a special and, of course, very important quality (i.e., the ability to receive ‘revelation’). This explanation about the implication of a theory of human well-being, which must necessarily be derived from a revelatory source, will be very important for political theory. In this respect, political theory must seek a divine source to explain and attain happiness. This can put an end to the endless and seemingly insurmountable differences that exist in the theories of happiness. The implication of a theory about human happiness, which must inevitably be derived from a revelatory source, is very important for theory building in politics. Political theory must consider the theological dimension of existentialism and the enrichment of human life. If political theory ignores this fundamental feature of the nature of human happiness, it cannot achieve its fundamental objective that is to create a desirable society.Keywords: Happiness, Holy Qur'an, Political Theory, Prophets, Revelation
-
این مقاله به بررسی مقایسه ای اصول عدالت سیاسی از منظر امام خمینی و جان رالز می پردازد. پرسش اصلی بر محور همین دشواره از منظر امام و مقایسه آن با جان رالز است که به نقاط اشتراک یا افتراقی در عدالت، متمرکز می باشد. داده های این پژوهش که بر اساس روش مقایسه ای دو اندیشمند شکل گرفته است، حکایت از آن دارد که اندیشه سیاسی امام خمینی به مثابه منظومه ای معنایی متشکل از مجموعه نشانه های به همپیوسته است که در نظام فکری توحید-عدالت سامان یافته است. در مفصل بندی گفتمانی اندیشه سیاسی ایشان، دال مرکزی عدالت است که در هسته مرکزی اندیشه ایشان است و همه دالهای دیگر بر گرد آن می چرخند. ظلم ستیزی، استکبارستیزی، مردم گرایی و دفاع از مستضعفان ازجمله اصول عدالت سیاسی ایشان است، این در حالی است که در اندیشه سیاسی رالز، آزادی در صدر می نشیند و دیگر ارزش ها ازجمله عدالت با نوع خوانش از آن، تحلیل می شود، از دیگر سو، اصولی چون امنیت همگانی، مشارکت عمومی و حق گزینش برابر، پاسداری از حقوق سیاسی همگان، حق انتقاد و نظارت و آزادی اجتماعات و برخورد با نافرمانی مدنی بهصورت مشترک در اندیشه امام خمینی و جان رالز وجود دارد، هرچند که اهداف نهایی هرکدام از این اصول متفاوت است.
کلید واژگان: امام خمینی(ره), جان رالز, اندیشه, نظریه سیاسی, اصول عدالت سیاسیThis article examines the concept of justice, especially political justice in the thought of Imam Khomeini and John Rawls. For this purpose, the indicators of political justice are determined first, and then they are examined in the thought of Imam Khomeini and John Rawls. The main question is, what are the principles and characteristics of political justice from the perspective of Imam Khomeini and what are the points of commonality or difference compared to John Rawls? The data of this research, which is based on the descriptive and analytical method and the comparison of two thinkers, shows that the political thought of Imam Khomeini is considered as a semantic system consisting of a set of interconnected signs. In the elaboration of Imam Khomeini's discourse on political justice, we can consider the central sign as "justice", which is at the core of his thought, and all other signs are in line with justice. Anti-tyranny, anti-arrogance, populism and defense of the oppressed are among the indicators of political justice specific to Imam Khomeini's thought, and indicators such as public security, public participation and equal right to choose, safeguarding the political rights of all, The right to criticize and monitor, and the freedom of assembly and dealing with civil disobedience are common in the thought of Imam Khomeini (RA) and John Rawls regarding political justice in order to develop and improve the human society as much as possible.
Keywords: Imam Khomeini, John Rawls, thought, Political Theory, principles of political justice -
خاستگاه نظریات روابط بین الملل کنونی ریشه در تحولات، اندیشه ها و نگرش های غربی دارد. از همین رو مبحث امکان سنجی پیدایش و ظهور اندیشه های جدید غیر غربی یکی از مسایلی است که موردتوجه اندیشه ورزان و عالمان رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل قرارگرفته است. در این پژوهش نویسندگان کوشیده اند تا بر ظرفیت ها و ضرورت های تاسیس نظریه روابط بین الملل اسلامی تاکید کنند و از همین رو پرسش اصلی این پژوهش این است که زمینه ها و ضرورت های تاسیس نظریه روابط بین الملل اسلامی چیست؟ یافته ها نشان می دهد که رابطه دین و نظریات روابط بین الملل ذر چارچوب نظریات غربی نمی تواند گویای ماهیت واقعی نظریه روابط بین الملل از منظر دینی به ویژه اسلام باشد و با در نظر گرفتن تحولات جدید و نقش آفرینی دین در روابط بین الملل می توان بیان داشت که رو ضرورت تاسیس نظریه روابط بین الملل اسلامی بر طبق مبانی و منابع اسلامی می تواند به صورت یک نظریه جدید موردتوجه قرار بگیرد. پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با اسناد کتابخانه ای گردآوری شده است.کلید واژگان: روابط بین الملل, دین, اسلام, نظریه سیاسیThe origins of current international relations theories are rooted in western developments, thoughts and attitudes. Therefore, the issue of the feasibility of the emergence and emergence of new non-western ideas is one of the issues that has been the focus of thinkers and scholars in the fields of political science and international relations. In this research, the authors have tried to emphasize the capacities and necessities of establishing the theory of Islamic international relations, and therefore the main question of this research is, what are the grounds and necessities of establishing the theory of Islamic international relations? The findings show that the relationship between religion and theories of international relations under the framework of western theories cannot be indicative of the true nature of the theory of international relations from a religious perspective, especially Islam, and considering new developments and the role of religion in international relations, it can be said that the necessity of establishing a theory Islamic international relations can be considered as a new theory according to Islamic foundations and sources. The research is descriptive-analytical and collected with library documents.Keywords: international relations, religion, Islam, political theory
-
آموزه های سیاسی مذهبی شریعتی در حسینیه ارشاد طی سال های 1347 تا 1351 خورشیدی، مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرد ، که تاثیر گذاری بسزایی در جامعه به دنبال داشت. به نظر می رسد آموزه های شریعتی بر پایه تفسیری ایدیولوژیک و سیاسی از اسلام با تاثیر پذیری مستقیم (و غیر قابل کتمان) از مارکسیسم، سوسیالیسم و اگزیستانسیالیسم بود که پایه های فکری خود را استوار کرد. بدین سبب این مقاله در صدد است به بررسی نظریات سیاسی علی شریعتی بپردازد و این که تفکرات سیاسی شریعتی در چه سطحی از مولفه های اندیشه سیاسی، فلسفه سیاسی، و نظریه سیاسی پیوند دارد. از این رو در با رویکرد تحقیق تحلیل اسنادی بر اساس روش هرمنوتیک قصدگرای کوینتین اسکینر به عنوان مبنای پژوهش تحقیق حاضر «زمینه ها» و «انگیزه ها» و «قصد مولف» در زندگی فکری و آثار علی شریعتی مورد بررسی و شناخت قرار می گیرد .
کلید واژگان: اندیشه سیاسی, فلسفه سیاسی, نظریه سیاسی, ایدئولوژی اندیشی, علی شریعتیThe religious and political teachings of Shariati in Hosseiniyeh Irshad during the years 1347 to 1351 attracted many audiences , which had a significant impact on the society . It seems that Shariati's teachings were based on an ideological and political interpretation of Islam with direct ( and undisguised ) influences from Marxism, Socialism and Existentialism , which established its intellectual foundations . For this reason, this article aims to examine Ali Shariati' s political ideas and at what level Shariati's political thoughts are connected to the components of political thought , political philosophy , and political theory . Therefore, with the research approach of documentary analysis based on Quentin Skinner's intentionalist hermeneutic method , as the basis of the present research , " contexts " and " motives " and " author's intention " in the intellectual life and works of Ali Shariati are investigated and recognized . .
Keywords: Political Thought, political philosophy, Political Theory, ideology of thought, Ali Shariati -
این مقاله به تحلیل سیاست های توسعه رابطه با چین نوظهور می پردازد. بنابراین از فرایند تحلیل سیاستی به عنوان روش سیاست گذاری و واقع گرایی به عنوان نظریه سیاستی استفاده می شود.. فرایند انجام تحقیق با مسیله شناسی تحلیلی آغاز و با ارایه پیشنهاد سیاستی خاتمه می یابد. مسیله اصلی پژوهش ارایه سیاست های اجرایی حهت رابطه با چین نوظهور است. سوال اصلی پژوهش عبارت است از این که" سیاست های توسعه رابطه با چین مبتنی بر نظریه سیاستی واقعگرایی چگونه باید باشد ؟" هدف اصلی بر " تبیین سیاست های مبتنی بر ظرفیت سازی در محیط داخل و محیط منطقه ای برای رابطه با چین نوظهور" تاکید دارد. وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران و چین و محیط بین الملل به عنوان وضعیت های موثر بر سیاست گذاری رابطه با چین نوظهور در این پژوهش تبیین گردیده است. روش تحقیق اسنادی است، محقق با مطالعه اکتشافی و بهره برداری از کتب و اسناد مرتبط به جمع آوری اطلاعات می پردازد.. نوآوری مهم تحقیق تاکید بر قابلیت های اجرایی بجای طرح مفاهم انتزاعی است. بنابراین پس از تحلیل داده ها،پیشنهادهای اجرایی ارایه می گردد. با انجام این پژوهش، خلاء در مبانی نظری پوشش و سیاست های اجرایی جهت توسعه رابطه با چین نوظهور ارایه می شود
کلید واژگان: واقع گرایی, چین, قدرت نوظهور, سیاستگذاری, نظریه سیاستیThis article explains how to develop relations with New China .Therefore, the policy analysis process is used as a policy-transition method. And realism is used as a political theory. The process of conducting research begins with analytical problem-solving and ends with writing an executive policy. The main problem of the research is to write executive policies in relation to the new China.The main research question is:How should the policy of developing relations with China be based on the political theory of realism?"The main goal of the research:Describing how to make policies for the relationship with the new China, relying on the capability of Iran in the Asian region.The socio-cultural situation of Iran and China and the international environment have been explained in this research as effective variables on the policy making of the relationship with the new China. The documentary research method is used and the researcher collects information by exploratory study . The important innovation of the research is the emphasis on executive capabilities instead of projecting subjective concepts.By doing this research, the void of theoretical foundations will be solved andExecutive policies are also written to develop relations with China.
Keywords: realism, New China, Challenging power, Policy Making, Political Theory -
This article aims at presenting the viewpoint of the transcendental philosophy regarding the political theory. The article claims that, regarding the origin of the political theory, the transcendental theosophy has a paradigmatic view in relation to the common viewpoint of the philosophy of social sciences. To do so, we have used the documentary method and, by referring to the claims of the political transcendental philosophers, have sought to investigate our claim to show that the transcendental philosophy, unlike what Karl Popper maintains, regards the origin of the theory among the issues related to the philosophy of the social sciences, not a psychological issue. From the findings of this article, we can conclude that the transcendental philosophy does not restrict itself, in constructing the political theory, to just the creative role of the mind. Rather, it considers the role of creative inspirations as well. Accordingly, it considers both constructing the political theory and testing it as one of the methodological issues. Among the achievements of this point, we can refer to the relationship of the logical aspects and ontological aspects of the subjects in philosophy of the social sciences.Keywords: Transcendental Philosophy, political theory, philosophy of social sciences, Methodology, Ontology
-
مقاله حاضر کوششی است برای درک چگونگی گذار در شیوه حکمرانی در نظریه سیاسی و تحلیل رویکردهای نظری آن. با توجه به آنکه طی چهار دهه گذشته تغییرات محسوسی در چهره قدرت در سطح نظام سیاسی و عملکرد دولت ها رخ داده است لذا مناظرات درباره کاهش قدرت دولت ها و ظهور بازیگران متعدد سیاسی و فراسیاسی و تغییرات در شکل حکمرانی به عنوان یکی از مباحث اساسی در دوره جدید مطرح می شود. مقاله پیش رو در جهت پاسخ به این پرسش اساسی است که اندیشه سیاسی معاصر به ماهیت گذار از سیاست حکومت چه رویکردی داشته است؟ در پاسخ به این پرسش دو امکان مناقشه نظری موردبررسی قرار می گیرد: دیدگاه اول یا جریان اصلی اندیشه سیاسی، به گذار از حکومت به حکمرانی نظر داشته و در مقابل جریان انتقادی (دیدگاه دوم) از نقش متفاوت و نوپدید قدرت که در اینجا حکومت مندی نامیده می شود، به رویکرد ایجابی جریان اصلی تشکیک می کند. مقاله حاضر با بیان سه رویکرد نظری مربوط به گذار در شیوه حکمرانی و تحلیل سه سطح حکومت، حکمرانی و حکومت مندی، به بیان دیدگاه های متفکران آن ها پرداخته و ابعاد مختلف این مجادله را تبیین می کند.
کلید واژگان: حکمرانی, حکومتمندی, نظریه سیاسی, وبر, فوکویاما, فوکوThe present article is an attempt to understand how the transition to governance in political theory and analysis of its theoretical approaches occurs. Given that over the past four decades there have been significant changes in the face of power at the level of the political system and the performance of governments, so debates about the decline of government power and the emergence of various political and political actors and changes in governance as one of the main issues in the new era. Therefore, the present article is aimed at answering the fundamental question of what approach has contemporary political thought taken to the nature of the transition from government policy? In answer to this question, two possibilities of theoretical controversy are examined: The first view, or the mainstream of political thought, views the transition from government to governance, and in contrast to the critical current (the second view), doubts the positive approach of the mainstream from the different and emerging role of power here called governance. The present article expresses the views of their thinkers and explains the different dimensions of this debate by stating three theoretical approaches related to the transition in the way of governing and analyzing the three levels of government, governance and governance
Keywords: Governance, Government, Political Theory, Weber, Fukuyama, Foucault -
نسبت امر سیاسی و حقوق عمومی مدرنامر سیاسی و حقوق عمومی مدرن دو نظریهای هستند که در فلسفه سیاسی و حقوق عمومی از جایگاه مهم و بحث برانگیزی برخوردارند. تاکنون نوشته ها و مقالات زیادی در تحلیل این دو مفهوم، به ویژه درباره امر سیاسی، ماهیت و چیستی آن به نگارش درآمد. اما واقعیت این است که به برقراری و تبیین نسبت این دو مفهوم به روشنی اشاره ای نشد و به سبب برداشت های متفاوت و متعارض از مفاهیم در حوزه نظری و عملی، در این باره، تحقیقی بدین نحو و محتوی مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مقاله از نظر مفاهیم و چارچوب نظری و از حیث رویکرد کلی، سعی و تلاش میشود با شناخت بیشتر و معرفت از پیشینه های مشترک و وجود سرشتهای سیاسی و تاثر از عمل حکمرانی و توجه به اصول و ارزش های بنیادین به تحلیل و بررسی های لازم در این زمینه پرداخته می شود. ضمن آن که چه نسبت و رابطه ای بین امر سیاسی و حقوق عمومی مدرن میتوان ایجاد و برقرار ساخت. در این پژوهش احساس مرتفع نمودن شکافها و کاستی های موجود در نظرگاه های سیاسی حاکم و ارتقاء بخشی به فهم سیاسی و ارائه درک درست از مفاهیم امر سیاسی و حقوق عمومی مدرن و نیازمندی آن بیش از هر زمان دیگر بر اهمیت و ضرورت این تحقیق فزونی می بخشد. این پژوهش به دنبال دستیابی به حقیقت، کنترل خشونت و تولید آن، ساماندهی نظام سیاسی عملگرایانهتر و منطق مدرن سیاسی و ارائه نظریه ترکیبی مدرن است که از یافته های مدنظر در این پژوهش میباشد. .کلید واژگان: امر سیاسی, سیاست, نظریه سیاسی, حقوق عمومی مدرنThe political and the Modern Public LawThe political and modern public law are two theories that have an important and controversial place in political philosophy and public law. So far, many writings and articles have been written in the analysis of these two concepts, especially about the Political, and its nature and quiddity. However, the fact is that there is no clear reference to establishing and explaining the relationship between these two concepts, and due to different and conflicting perceptions of these concepts in the theoretical and practical fields, no research has been conducted in this way and with this content. In present study, in terms of concepts and theoretical framework in a general approach, efforts are made to make necessary analyses and studies in this field with more knowledge and understanding of common backgrounds, political natures, the impact of governance and attention to fundamental principles and values. In addition, the relationship between political and modern public law has been established and examined. In this study, the feeling of bridging the gaps and shortcomings in the prevailing political views, promoting political understanding, providing a correct understanding of the concepts of the political and modern public law and its need more than ever adds to the importance and necessity of this research. This study seeks to achieve the truth, control and generation of violence, organize a more pragmatic political system and modern political logic and present a modern hybrid theory, which is one of the findings to be achieved in this study.Keywords: political science, The Political, Political Theory, Modern Public Law
-
امر سیاسی و حقوق عمومی مدرن دو نظریهای هستند که در فلسفه سیاسی و حقوق عمومی از جایگاه مهم و بحث برانگیزی برخوردارند. تاکنون نوشته ها و مقالات زیادی در تحلیل این دو مفهوم، به ویژه درباره امر سیاسی، ماهیت و چیستی آن به نگارش درآمد. اما واقعیت این است که به برقراری و تبیین نسبت این دو مفهوم به روشنی اشاره ای نشد و به سبب برداشت های متفاوت و متعارض از مفاهیم در حوزه نظری و عملی، در این باره، تحقیقی بدین نحو و محتوی مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مقاله از نظر مفاهیم و چارچوب نظری و از حیث رویکرد کلی، سعی و تلاش میشود با شناخت بیشتر و معرفت از پیشینه های مشترک و وجود سرشتهای سیاسی و تاثر از عمل حکمرانی و توجه به اصول و ارزش های بنیادین به تحلیل و بررسی های لازم در این زمینه پرداخته می شود. ضمن آن که چه نسبت و رابطه ای بین امر سیاسی و حقوق عمومی مدرن میتوان ایجاد و برقرار ساخت. در این پژوهش احساس مرتفع نمودن شکافها و کاستی های موجود در نظرگاه های سیاسی حاکم و ارتقاء بخشی به فهم سیاسی و ارایه درک درست از مفاهیم امر سیاسی و حقوق عمومی مدرن و نیازمندی آن بیش از هر زمان دیگر بر اهمیت و ضرورت این تحقیق فزونی می بخشد. این پژوهش به دنبال دستیابی به حقیقت، کنترل خشونت و تولید آن، ساماندهی نظام سیاسی عملگرایانهتر و منطق مدرن سیاسی و ارایه نظریه ترکیبی مدرن است که از یافته های مدنظر در این پژوهش میباشد.
کلید واژگان: امر سیاسی, سیاست, نظریه سیاسی, حقوق عمومی مدرنThe political and modern public law are two theories that have an important and controversial place in political philosophy and public law. So far, many writings and articles have been written in the analysis of these two concepts, especially about the Political, and its nature and quiddity. However, the fact is that there is no clear reference to establishing and explaining the relationship between these two concepts, and due to different and conflicting perceptions of these concepts in the theoretical and practical fields, no research has been conducted in this way and with this content. In present study, in terms of concepts and theoretical framework in a general approach, efforts are made to make necessary analyses and studies in this field with more knowledge and understanding of common backgrounds, political natures, the impact of governance and attention to fundamental principles and values. In addition, the relationship between political and modern public law has been established and examined. In this study, the feeling of bridging the gaps and shortcomings in the prevailing political views, promoting political understanding, providing a correct understanding of the concepts of the political and modern public law and its need more than ever adds to the importance and necessity of this research. This study seeks to achieve the truth, control and generation of violence, organize a more pragmatic political system and modern political logic and present a modern hybrid theory, which is one of the findings to be achieved in this study.
Keywords: political science, The Political, Political Theory, Modern Public Law -
به تدریج بر شمار آن دسته از اندیشمندان سیاسی افزوده می شود که خود را با وجهی از مسئله محیط زیست رو به رو می بینند و در می یابند که پرداختن به این مسئله در نظریه سیاسی معاصر ضروری است. اکنون مسئله مندی محیط زیست، به دو صورت به هم پیوسته در ساحت نظریه پردازی سیاسی نمایان شده است؛ نخست در به فهم درآمدن عوامل سیاسی ایجاد مسایل خرد و کلان زیست محیطی و دیگری در شناخت چگونگی مواجهه سیاسی با آن مسایل. نظریه سیاسی به منزله عامل شکل دهنده روندها، نهادها و کنش های سیاسی در پیوند با مفاهیم و ارزش های سیاسی، با این پرسش رو به روست که با چه تمهیداتی می شود توجه به اولویت مسئله مندی محیط زیست را در مناسبات قدرت سیاسی نهادینه کرد. به بیان دیگر، برای نظریه پرداز سیاسی این پرسش مطرح می شود که چگونه باید بر اساس فلسفه سیاسی خاص، مناسبات قدرت را به گونه ای "جهت داد" که همواره دغدغه های زیست محیطی، در جایگاه اولویتی تثبیت شده، در این مناسبات به دیده گرفته شوند. این مقاله دستاورد تامل و پژوهش به روش تحلیلی- انتقادی درباره وجوهی از کلان مسئله محیط زیست است که حل آنها به نظریه پردازی سیاسی مناسب نیاز دارد.کلید واژگان: نظریه سیاسی, نظریه پردازی سیاسی, فرایندهای سیاسی, مسئله محیط زیست, بوم شناسی سیاسیThe number of political thinkers who find themselves facing the environmental problems and realize that it is necessary to pay attention to this issue in contemporary political theory is gradually increasing. The problematic nature of the issue is now appeared in two interrelated features in political theorizing. First, in understanding the political factors that create micro and macro environmental problems, and second, in understanding how to deal with them politically. Political theory, as constructive framework of political processes, institutions and actions based on political concepts and value, raises the question of what measures can be taken to prioritize environmental problematics in power relations. In other words, for the political theorist this question arises that how power relations should be "directed", according to a particular political philosophy, in such a way that environmental concerns would be always considered as a fixed priority in these relations. This article is the result of reflection and research with an analytical-critical method on aspects of the environmental problem which require appropriate political theorizing to solve.Keywords: Political Theory, Political Theorizing, Political Processes, Environmental Problem, Political Ecology
-
به باور فیلسوفان و اندیشمندان متاله، سنت عبری و دستگاه عقلانی یونان باستان بر الهیات مسیحی و متن مقدس آن تاثیری هستی شناختی نهاده است. در مقاله حاضر قصد داریم به این پرسش بپردازیم که الهیات مسیحی چگونه به پیدایش اومانیسم در نظریه های سیاسی مدرن انجامید؟ در مقام فرضیه، این مساله مورد بررسی قرار می گیرد که گذار دیالکتیکی مغرب زمین از سیطره کلیسایی قرون وسطی به سوبژگی انسان را نمی توان یک شیفت پارادایمی دانست؛ بلکه صورت بندی الهیات مسیحی مبتنی بر نظریه تثلیث به گونه ای صورت پذیرفت که امکان تجلی "روح" خدا در پسر خدا را به اصالت عمل در پسر انسان تسری دهد و آن را به واسطه سنت یهود و تمهیدات فلسفی یونان باستان موجه سازد. لذا اهتمام داریم با استفاده از روش تطبیقی- تفسیری متن به مستنداتی بپردازیم که الهیات سیاسی مسیحی را از ترویج پارسایی در بدو ظهور مسیح تا انقیاد انسان توسط کلیسا متحول ساخت و در ادامه، ما به ازای آنچه در قرون وسطی رخ داد، ناگزیر از پذیرش اومانیسم شد و توانست از اصالت انسان و عقلانیت او حمایت کند.کلید واژگان: خلقت مسیح, سنت عبری, سنت یونانی, متن مقدس, اومانیسم, الهیات سیاسی مسیحیdivine philosophers and thinkers believe that the Hebrew tradition and the rational system of ancient Greece had an ontological influence on Christian theology and its sacred text. . Given this as a fact, this paper aims to answer the question “how Christian theology led to the creation of humanism, especially in the modern political theories?” During the research, we realized that the dialectical transition of the West from medieval church dominance to the subjectivity of man cannot be considered a paradigmatic shift. Rather, the Christian doctrine of Trinity extends the embodiment of the “Spirit of God” in the “Son of God” to the pragmatism in the Son of Man (Jesus Christ), and justifies it through the Hebrew tradition and the ancient Greek philosophy. Using comparative-interpretive method, this research tries to find the reasons why Christian political theology shifted from “asceticism” in early Christianity to the subjugation of man by the church, and later on, what happened in dark medieval times is discussed and that how Christian political theology had to accepted “humanism” and “rationality” inevitably to cope with the modern times.Keywords: Political Theory, Political Theorizing, Political Processes, Environmental Problem, Political Ecology
-
روابط بین الملل صحنه ای از روابط و تعاملات اجتماعی و سیاسی است که در آن ناگزیر مسایلی چون عدالت و بی عدالتی، اخلاقی و غیراخلاقی، درست و نادرست مطرح می شود یعنی موضوعاتی که سنتا در حوزه نظریه سیاسی مورد بحث قرار می گیرند. هدف این مقاله بررسی رابطه رشته روابط بین الملل با نظریه سیاسی در ابعاد مختلف آن است. سیوال اصلی که در اینجا به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که چگونه نظریه سیاسی و نظریه روابط بین الملل در پیوند قرار می گیرند؟ مقاله نشان خواهد داد که این پیوند از چند طریق صورت می گیرد: الهام بخشی و/یا مشروعیت بخشی نظریه سیاسی برای نظریه های بین الملل، ورود بحث های هنجاری نظریه سیاسی به نظریه های علم گرا و اثبات گرای روابط بین الملل و سرانجام ارایه نظریه های صراحتا هنجاری روابط بین الملل و امکان تلقی از بخشی از نظریه های متعلق به جریان اصلی روابط بین الملل به عنوان نظریه سیاسی بین المللی که به ویژه در مناظره میان اجتماع محوران و جهان وطن انگاران و در درون و میان واقع گرایان و لیبرال ها تجلی می یابد. این بررسی نشان می دهد که نظریه سیاسی همیشه در رشته روابط بین الملل حضور داشته و حتی در نظریه هایی که دعوی علم گرایی و پرهیز از ابعاد هنجاری در نظریه پردازی را دارند نیز ناگزیر جای پایی دارد. این امر حاکی از پایداری و اجتناب ناپذیری مباحث مرتبط با نظریه سیاسی در نظریه روابط بین الملل است.
کلید واژگان: روابط بین الملل, نظریه سیاسی, اندیشه سیاسی, سیاست بین الملل, نظریه سیاسی بین المللیInternational relations as any domain of socio-political interactions faces with issues such just and unjust, moral and immoral, right and wrong, i.e., issues traditionally discussed in political theory. This article aims to examine the relationship between International Relations and political theory in its various aspects. The main concern here is to show how the two are tied together. It is argued that the connection is through three main ways: political theory is a source of inspiration and /or legitimization for theoretical claims of various IR theories; the presence of normative concerns usually associated with political theory in even the “positivist” or “scientific” theories of international relations; and finally the existence of international political theories with clear normative aspects especially as it has been reflected in communitarian/ cosmopolitan debate particularly between and among realists and liberals. This clearly shows the ever presence and inevitability of political theoretical notions and discussion for the theory of international relations.
Keywords: International relations, political theory, political thought, International Politics, political international theory -
مطالعه و بررسی رابطه اخلاق و سیاست و ایجاد تعامل میان نظریه اخلاقی و نظریه سیاسی، یکی از مسائل پایدار و پر اهمیت در تاریخ تطور اندیشه سیاسی محسوب می شود. با توجه به قلت رویکرد تئوریک به این موضوع در اندیشه سیاسی متفکران اسلامی و تمرکز پژوهش های پیشین در این حوزه بر نسبت سنجی میان این دو مفهوم در ساحت عمل؛ در این نوشتار تلاش شده با تمرکز بر اندیشه آیت الله جوادی آملی که در هر دو حوزه اخلاق و سیاست آثار قلمی و کلامی دارند، اولا به تبیین نظریه اخلاقی و سیاسی ایشان پرداخته شود و ثانیا بر اساس تقسیم بندی هایی از اخلاق مانند اخلاق فردی و اجتماعی، اخلاق دینی و فرادینی، اخلاق باور و رفتار، اخلاق توصیفی و هنجاری، رابطه اخلاق و سیاست در دیدگاه ایشان مورد واکاوی قرار گیرد و در نهایت با جمع بندی و نقد رابطه این دو مفهوم در آموزه های این متفکر ، به سوال اصلی پژوهش که تبیین اصول الگوی مطلوب رابطه اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی اسلامی با رویکردی فلسفی است، پرداخته شود. بر همین مبنی بر اساس روش هرمنوتیک متن محور و با رویکرد توصیفی هنجاری آثار سیاسی و اخلاقی آیت الله جوادی آملی مورد مداقه واقع شده است و نظریه مختار از آموزه های ایشان در پیوند این دو حوزه استنتاج خواهد شد.کلید واژگان: اخلاق, سیاست, نظریه اخلاقی, نظریه سیاسی, جوادی آملیPolitical Knowlwdge, Volume:14 Issue: 1, 2018, PP 117 -140The study of the relationship between ethics and politics and the interaction between ethical theory and political theory is one of the most important issues in the history of the development of political thought. Given the lack of theoretical approach to this issue in the political thought of Islamic scholars and the focus of previous researches in this field on the relationship between these two concepts, this paper attempts to focus on the thought of one of the contemporary Islamic scholars who has verbal and written works in both fields, ethics and politics. At first, we explain his ethical and political theories, and then, based on ethical divisions such as individual and social ethics, religious ethics and ultra religious ethics, ethics of belief and behavior, descriptive and normative ethics, etc, we analyze the relationship between ethics and politics in his viewpoint, and ultimately by summing up and criticizing the relationship between these two concepts in his thoughts, the main question of the research, which explains the principles of the optimal model of the relationship between ethics and politics in Islamic political thought with a philosophical approach will be investigated. Political and ethical works of Ayatollah Javadi Amoli have been studied based on the Hermeneutic method, text-centric and descriptive-normative approach, and the theory of Mokhtar will be derived from his teachings regarding these two fields.Keywords: Ethics, Politics, ethical Theory, Political Theory, Javadi Amoli
-
ماهیت بشر، به منزله بنیادی ترین موضوعات در عرصه دانش سیاسی، برای نظریه سیاسی دلالت های بسیار بااهمیتی دارد. این دلالت ها، به گونه ای است که به واسطه آنها امکان فهم نظریه سیاسی و دلایل تفاوت در نظریات سیاسی فراهم می شود. اندیشمندان سیاسی معمولا، مشروعیت دیدگاه خویش درباره سیاست و حکومت را بر تبیین و برداشت خاصی از ماهیت انسان بنا می نهند. اینکه نظریه سیاسی موجد چه نوعی از دولت به لحاظ وسعت سرزمینی باشد، مبتنی بر برداشت آن نظریه سیاسی از انسان است. مقاله حاضر به بررسی استلزامات چیستی انسان برای نظریه پردازی سیاسی می پردازد. براساس نتایج پژوهش حاضر، ماهیت بشر از طریق چند عرصه مهم، برای نظریه پردازی سیاسی نقش تعیین کنندگی و تقویم بخشی دارد. از جمله می توان به تعیین غایات دولت، تعیین شکل حکومت، اعتقاد یا عدم اعتقاد به آزادی های سیاسی و اجتماعی، اعتقاد یا عدم اعتقاد به اصل برابری سیاسی، فردگرا یا جمع گرا بودن نظریه سیاسی و همچنین محافظه کارانه بودن یا انقلابی بودن نظریه سیاسی اشاره کرد.کلید واژگان: دولت, سعادت, ماهیت بشر, نظریه سیاسیPolitical Quartely, Volume:47 Issue: 4, 2018, PP 929 -948Human nature, as one of the most fundamental issues in the field of political science, has very important implications for political theory. These implications are in such a way that provides the possibility of understanding the political theory and the reasons for the differences in political theories. Political thinkers have usually based the legitimacy of their views about politics and government on a particular explanation and conception of human nature. This issue that what kind of government in terms of land area is caused by a political theory typically depends on the understanding of that theory from human nature. The present paper examines the implications of human nature for political theorizing. According to the findings of this research, understanding human nature plays a decisive and influential role in political theorizing through some influential areas including determination of government goals, specifying the form of government, believing or not believing in the political and social freedoms, belief or disbelief in the principle of political equality, Individualist or collectivist political theory and also conservative or revolutionary political theory.Keywords: Human nature, Political theory, State, Happiness
-
رویکردهای رایج نظریه سیاسی را متهم به نادیده گرفتن واقعیت سیاسی، فاقد پروبلماتیک واقعی و بیشتر مشمول حیثیتی انتزاعی و متافیزیکی تفسیر می کنند. پژوهش حاضر مقابل این دیدگاه است و تلاش دارد نظریه سیاسی را درگیر و مشغول واقعیت سیاسی تفسیر کند. بدین منظور این پژوهش در نظر دارد درکی گفتمانی از نظریه سیاسی یونان باستان و رابطه آن با کنش سیاسی -به عنوان معیار و ملاک واقعیت سیاسی- ارائه دهد. نویسندگان بدین منظور ابتدا به تبارشناسی شرایط ظهور نظریه سیاسی در یونان باستان می پردازند. سپس با گزینش مفهوم پولیس به عنوان دال مرکزی نظریه سیاسی یونان باستان به تشریح چرایی مرکزیت و محوریت این مفهوم پرداخته می شود. در قسمت بعد تلاش می شود که رابطه گفتمانی پولیس با عناصر بنیادین نظریه سیاسی یونان باستان آشکار شود. در آخرین بحث به کیفیت و چگونگی رابطه نظریه سیاسی و کنش سیاسی در یونان باستان اشاره می شود. این پژوهش در فرآیند اثبات مدعای خود از مفروضات نظریه تحلیل گفتمان بهره می برد.کلید واژگان: نظریه سیاسی, کنش سیاسی, یونان باستان, پولیس و تحلیل گفتمانContemporary approaches interpreted political theory as ignoring political reality, lacking a real problem and more subject of the abstract and metaphysical dignity. The research is opposed to this view and attempting to interpret political theory as engaging in political reality. For this purpose, this study intends to present a discursive conception of ancient Greek political theory and its relationship with political action - as a criterion of political reality. For this reason, the writers, first of all, look at the genealogy of the conditions for the emergence of political theory in ancient Greece. Then, by choosing the concept of polis as the central sign of ancient Greek political theory, explaining the centrality of this concept. The following section attempts to reveal the relation of discourse of the polis with the fundamental elements of the ancient Greek political theory. The last issue is about the quality and the relationship between political theory and political action in ancient Greece. This research uses the assumptions of discourse theory to support its claim.Keywords: Political theory, Political action, Ancient Greece, Polis, Discourse analysis.
-
در یک قرائت عام یا موسع از نظریه سیاسی که کانون آن شامل دیدگاه های مختلف درباره سیاست و امر سیاسی است، دو وجه از معرفت (معرفت تبیینی و معرفت هنجاری) به صورت همزمان در یک نظریه سیاسی، چه اینکه آن نظریه توصیفی-تبیینی باشد یا هنجاری-ارزشی، خودنمایی می کند. مسئله این است که رابطه عناصر تبیینی و هنجاری در نظریه سیاسی چیست؟ چگونه برقرار می شود و آیا از همدیگر تفکیک پذیر است؟ ابعاد تبیینی و هنجاری در نظریه سیاسی به صورت مختلف و گریزناپذیری با همدیگر مرتبط اند، چنانکه این درهم تنیدگی، مرزهای نظریه سیاسی با ایدئولوژی سیاسی را مبهم ساخته و منازعه بر سر جهان شمولی در نظریه سیاسی را موجب شده است. تحلیل فرانظری معطوف به بررسی این مسئله در نظریه سیاسی به شیوه ای تاملی است. یکی از مسائل مهم فرانظری معاصر در نظریه سیاسی چگونگی جمع میان هدف سنتی سیاست به مثابه هدفی هنجاری ناظر بر ضرورت برقراری آرمانشهر با هدف مدرن و پست مدرن سیاست به مثابه هدفی تبیینی یا توصیفی بوده است که صرفا مدعی بازنمایی واقعیت عینی یا برساخت های ذهنی یا زبانی است. از رویکرد سنتی به سیاست در قالب الگوی فلسفه سیاسی تا رویکردهای مدرن و پست مدرن به سیاست در قالب نظریه سیاسی تجربه گرا و رفتارگرا از یک سو و نظریه های سیاسی هرمنوتیک، پدیدارشناختی، ساختارگرا، پساساختارگرا و پراگماتیست از سوی دیگر، این درهم پیچیدگی بعد تبیینی و هنجاری نقش مهمی در مجادلات بر سر اعتبار نظری و عملی در نظریه های سیاسی داشته است. مقاله حاضر درصدد ارائه تحلیلی فرانظری در سطح هستی شناختی و معرفت شناختی از مسائل مرتبط با این درهم پیچیدگی بعد تبیینی و هنجاری در نظریه سیاسی و نتایج ناشی از آن است.کلید واژگان: تبیینی, سیاست, فرانظریه, نظریه سیاسی, هنجاریPolitical Quartely, Volume:47 Issue: 3, 2017, PP 571 -592In a general reading of political theory, including different views on politics and the political, simultaneously exists two sides of knowledge including explanatory and normative. The problem is that, what is the relationship between explanatory and normative elements, how it is established and whether they can be separated? Explanatory and normative dimensions in political theories are inextricably linked, as this entanglement, makes the boundaries between political theory and political ideology ambiguous and leads to conflict over the universality, objectivity and rationality in political theory.
Metatheoretical analysis in its reflective method, focuses on these issues in political theory. One of the major issues in contemporary political theory is that how we can get to a reconciliation between the traditional goal of politics as a normative goal concerning the necessary establishment of utopia and also modern and postmodern goal of politics as a explanatory and analytic goal that seeks to represent objective reality or subjective and linguistic constructs. From Traditional metatheoretical approach to politics in name of political philosophy to modern and post-modern metatheoretical approaches to politics oriented in experimental political theory and also hermeneutic, phenomenological, structuralist, poststructuralist and pragmatists political theory, The tangle of the explanatory and normative dimensions, has important role in the debates over the theoretical and practical validity of political theory.This article seeks to provide a metatheoretical analysis of issues related to the tangle of the explanatory and normative dimension in political theory and its ontological and epistemological results.Keywords: politics, metatheory, political theory, explanatory, normative -
پژوهش پیرامون تاریخ فقه سیاسی با رویکردهای متعددی امکان پذیر است. محور قرار دادن تحولات سیاسی و اجتماعی در تاریخ فقه سیاسی، رویکرد برگزیده این پژوهش است. براساس این رویکرد، تاریخ فقه سیاسی در یک سیر تکاملی به چهار دوره تکوین، تدوین، تثبیت و تحقق تقسیم گردیده است. در دوره تکوین شاهد مبانی فقهی «فقه النبی»، «فقه الخلافه» و «فقه الامامه» می باشیم. مهم ترین ویژگی دوره تدوین، اقدامات هویتی علمای شیعه در تدوین کتب و حفظ تراث تشیع بوده و کارویژه غالب فقه سیاسی در این دوره «گزاره سیاسی» است. دوره تثبیت، دوره حضور فقه سیاسی شیعه از حاشیه به متن تحولات سیاسی می باشد. ورود جریان فقاهت، نفوذ اجتماعی آن و در نهایت تقابل این جریان با مدل سلطنت، کارویژه فقه سیاسی را از گزاره سیاسی به «تئوری سیاسی» تبدیل می نماید. فقه سیاسی در دوره چهارم، از ساحت تئوری خارج و به ساحت «نظام سیاسی» ورود می نماید. در این مدل فقیه از متن تحولات به راس هرم قدرت سیاسی می نشیند.کلید واژگان: فقه سیاسی, تاریخ فقه سیاسی, گزاره سیاسی, تئوری سیاسی, نظام سیاسیResearch into the history of political jurisprudence (fiqh) can be conducted with different approaches. The selected approach to the issue in question is to bring the political and social developments in the history of political jurisprudence into sharp focus in this research work. According to this approach, the history of the political jurisprudence in its evolutionary course are divided into four periods: formation, formulation, establishment, and fulfilment. In the first period the jurisprudential principles regarding the Prophetic Jurisprudence (figh al-Nabi), the Caliphate Jurisprudence (fiqh al-Khilafah), and the Imamate Jurisprudence (fiqh al-ImÁmah) have been formed. The most important feature of the formation period was the measures taken to identify the ShiÐ scholars who have embarked on formulating ideas and doctrines into books and preserving the cultural heritage of Shiism. Their strategy regarding the political jurisprudence was mainly to provide political statements. The establishment period can be said to be the active presence of ShiÐ jurisprudence which was once marginalized. The introduction of ShiÐ jurisprudence into the contemporary real life, its social influence as well as its conflict with the model which lends support to monarchy as a system of government transforms the strategy of the political jurisprudence from political statement into a political theory. In the fourth period, political jurisprudence leaves its theoretical realm and enters the realm of political system. In this model, through a series of political processes and developments, the Muslim jurist, faqih, acquire merits to be put on the top of the political power hierarchy.Keywords: political jurisprudence, history of political jurisprudence, political statement, political theory, political system
-
یک رویکرد عمد در تبیین مفهوم نظریه سیاسی توجه انحصاری به ویژگی توصیفی بودن آن است. این رویکرد در دهه های میانی قرن بیستم رویکرد غالب محسوب می شد. اما پس از فروپاشی برنامه سراسری پوزیتیویسم فضای نظریه پردازی سیاسی به طور چشمگیری متحول شد و توجه به تجویز و معطوف دانستن نظریه پردازی سیاسی به ارزش ها و آرمان های زندگی سیاسی تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفت. اساس رویکرد پژوهش حاضر به نظریه سیاسی توجه بنیادین به این نکته است که همه نظریه های سیاسی رهنمون کننده به سوی عمل سیاسی اند و در مقصودشان ایجاد تحول در واقعیات اجتماعی است. نظریه سیاسی بررسی و تعمیقی است معطوف به بایدها و نبایدهای عرصه سیاست. این موضوع نشان دهنده مسائلی است که در نظریه سیاسی به آن پرداخته می شود. این مسائل اغلب جنبه هنجاری دارند و بیان کننده ضوابط صحیحی اند که باید بر امور سیاسی حاکم باشند. علاوه بر این نظریه سیاسی تلاش می کند عناصر تشکیل دهنده جامعه سعادتمند را درک کنند. تلقی ارائه شده در پژوهش حاضر از نظریه سیاسی، با محور قرار دادن هنجارها در نظریه پردازی، تلاش می کند راهی برای نظریه پردازی سیاسی براساس متون دینی فراهم کند.کلید واژگان: فلسفه سیاسی, نظریه, نظریه سیاسی, نظریه سیاسی دینی, هنجارگراییPolitical Quartely, Volume:46 Issue: 4, 2017, PP 901 -917A major approach in explaining the concept of political theory was thinking exclusively about its descriptive character. This approach was the dominant one in the middle decades of the twentieth century. But after the collapse of the pervasive project of positivism, the context of political theorizing has greatly changed and deliberating normativity and contemplating political theorizing with regard to values and ideals of political life was considered to a large scale. The basis of the present research on political theory was this fundamental fact that all political theories led to the political action and their purpose is to create social realities. Political theory should be known as that kind of studies that directed towards the "dos" and "donts" of political sphere. This reflects the issues to be addressed in political theory. These issues are largely normative and represent the correct principles and measures that should be prevailed on political affairs. In addition, political theory tries to perceive and understand the elements of a prosperous and happy society. By focusing on normativity in theorizing, the presented assumption about political theory in this study tries to provide a way for political theorizing in religious texts.Keywords: Theory, Political Theory, Normativism, Political Philosophy, Religious Political Theory
-
عمده تاریخ اندیشه سیاسی، تاریخ ارائه نظریه هایی است که به رد و نفی نظام های سیاسی حاکم و پیشنهاد نظام های سیاسی جایگزین پرداخته اند. بر این اساس، فرسوده ساختن باور به مشروعیت نظام حاکم، پیشنهاد نظام سیاسی آرمانی و ایجاد تحول در آگاهی دوران نسبت به لزوم، چرایی و چگونگی براندازی و تغییر رژیم سیاسی، مهم ترین پیامدهای کوشش برای ایجاد دگرگونی سیاسی در سطح نظریه سیاسی است. اندیشمندان سیاسی گرچه شاید اغلب از رویارویی مستقیم با نظام های سیاسی خودداری کنند، اما پیامد و اهمیت تلاش هایشان در سطح نظر آن چنان بوده است که با ایجاد بی قراری سیاسی با در پیش چشم نهادن دنیای آرمانی ناموجود، موجبات احساس خطر نظام های سیاسی مورد انتقاد خود را فراهم کنند. با توجه به تفاوت های ایدئولوژی اندیشی و اندیشه سیاسی، پیامدهای هر یک از این دو نگرش در رابطه با براندازی و دگرگونی نظام سیاسی نیز متفاوت خواهد بود.کلید واژگان: براندازی, دگرگونی سیاسی, نظریه سیاسی, اندیشه سیاسی, ایدئولوژی, آگاهی, آستانه آگاهی, آگاهی دوران, تاریخ اندیشه سیاسی, تاریخ واقعیA lot of political theories have focused on criticism and so rejection of political systems while they have attempted to introduce new alternatives. Therefore, depleting the attitude and belief about legitimacy of a dominant system while introducing an ideal alternative, concurrent with creating a mind set on why, how and when to overthrow the previous system, is the main function of a political theory. Although the political thinkers are usually try to avoid challenging the political systems directly, their explanations typically cause a political disorder, as their statements about an ideal system lead the people to feel unhappy about the existing system. The author of this paper is of the view that given the difference between political ideology and political thought, they may lead to different approaches about overthrow or change in a political system.Keywords: Overthrow, Political Change, Political Thought, Political Theory, Knowledge, The Threshold of Awareness, Time Knowledge, History of Political Thought, The Real History
-
هابرماس برای تبیین نسبت اخلاق و سیاست، اندیشه سیاسی را به طورکلی به دو دوره کلاسیک و مدرن تقسیم می کند. از نظر وی، در دوره کلاسیک، اخلاق و سیاست در ارتباط با یکدیگر بوده اند؛ اما، در ابتدای دوره مدرن با حدوث دو تحول روش شناسانه و موضوعی، «فلسفه سیاسی» کلاسیک جای خود را به علم یا «فلسفه اجتماعی» داد و این سرآغاز جدایی روزافزون اخلاق از سیاست شد. بدین سان، سیاست از نهادی که زمینه ساز تحقق سعادت شهروندان است، به نهاد مدیریت و تکنیک کنترل روابط اجتماعی و غرایز انسانی مبدل می شود. هابرماس صیرورت مذکور را به آراء کانت هم تعمیم می دهد. مقاله حاضر، در صدد است تا با توجه به شناسه ها و مختصات اندیشه سیاسی کانت، نشان دهد که داعیه مزبور به کانت قابل تعمیم نیست؛ چرا که در اندیشه سیاسی کانت نیز همانند اندیشه سیاسی کلاسیک، سیاست بسترساز تحقق مفاهیم اخلاقی است، با این تفاوت که در اندیشه کانت مفهوم «سعادت» جای خود را به مفهوم «خودآیینی» و «کمال» می دهد.
کلید واژگان: نظریه سیاسی, اندیشه سیاسی, اخلاق, سیاست, خودآیینی, کمال و فرهنگHabermas divides political thought into two eras of Classic and Modern, in general, to explain the relation of ethics and politics. In his view, ethics and politics had mutual relations in classic era; but, in the beginning of modern era and with creation of two methodological and topical evolutions, classic “political philosophy” was replaced by science or “social philosophy” and this causes the increasing separation of ethics and politics; thus, politicswhich was an institution to ensure the happiness and salvation of citizens became an institution of management and controlling technique in social relations and human instincts. Habermas extended the abovementioned evolution to Kant’s Ideas, too. The purpose of current article, based on the earmarks and features of Kant political thought, is to prove that the mentioned evolution could not be extended to Kant, since in Kant political thought like classic political thought, politic is the way of development of ethical concepts, with this difference that in Kant thought the concept of “happiness” is replaced with “solipsism” and “perfection”.Keywords: Political Theory, Political Thought, Ethics, Politics, Solipsism, Perfection, Culture
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.