به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « power of resistance » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «power of resistance» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد خالقی دامغانی، محمدصادق پورابراهیم اهوازی*

    در مطالعه انقلاب مشروطه، معمولا از یک گفتمان سنتی به عنوان حافظ وضع موجود و از یک گفتمان مدرن، به عنوان ناقد وضع موجود نام برده می شود و از بررسی گفتمان های دیگر اجتناب می گردد. هدف این مقاله، متمایز کردن و شناساندن گفتمانی به نام راه سوم در بین دو گفتمان مدرن و سنتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. برای رسیدن به این مهم، الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به خدمت گرفته می شود. گردآوری داده ها از منابع دست اول و دوم صورت گرفته و منابع به روش تحلیل انتقادی بررسی شده اند. این تحقیق می کوشد تا گفتمان مذکور را از میان آثار داود فیرحی معرفی کند. گفتمان راه سوم، گفتمانی بود که خود را در مقابل گفتمان سنتی و مدرن تعریف کرده و همزمان غرب و سنت را نفی، و تجدد و مذهب را اثبات می کرد. سوال اصلی پژوهش این است که «گفتمان راه سوم چگونه به مقاومت در برابر گفتمان سنتی می پردازد؟» پاسخ احتمالی(فرضیه) به پرسش اصلی چنین است: گفتمان راه سوم در عصر مشروطه، براساس زمینه های اجتماعی، و موقعیت گفتمانی خود، ضمن مقاومت علیه قدرت و ایدیولوژی گفتمان سنتی، خود را به صورت مستقل از گفتمان سنتی و مدرن مطرح می کند.

    کلید واژگان: گفتمان انتقادی, گفتمان راه سوم, قدرت, مقاومت, عصر مشروطه, داود فیرحی}
    Ahmad Khaleghi Damghani, Mohammad Sadegh Pourebrahim Ahvazi *

    Usually, in the research related to Iran's constitutional revolution, two discourses, traditional and modern, are considered by researchers. Traditional discourse is considered as the supporter of the status quo, while modern discourse is in opposition to the status quo. Thus, other discourses are not examined. The purpose of this article is to distinguish and identify a discourse called the third way among two modern and traditional discourses, which has received less attention. For this purpose, using the Fairclough's critical discourse analysis. Data was collected from primary and secondary sources and Sources have been reviewed by critical analysis method. The article investigates the discourse of the third way among the works of Davoud Feirahi. The discourse of the third way was a discourse that defined itself against the traditional and modern discourse and at the same time negated the West and tradition, and proved modernity and religion. The main question is "How does the third way discourse resist the traditional discourse?" The possible answer to the question is as follows: the third way discourse in the constitutional era, based on its social contexts, and its discourse position, resists against the ideology and power of traditional discourse, presents itself independently of the traditional and modern discourse.

    Keywords: critical discourse, third way discourse, Power, resistance, Constitutional era, Davoud Feirahi}
  • علی اشرف نظری*، علی حسن پور، ایوب گراوند

    رسانه های جمعی، انتقال و هدایت دامنه گسترده ای از نمادها، هنجارها، ارزش ها، عقاید، پیام ها و افکار را در درون جامعه برعهده دارند. این ابزارها توانسته اند متاثر از گسترش نقش و جایگاه رسانه های جمعی، نقش بسیار مهمی در فرآیند برساخته شدن هویت فرهنگ و قدرت ایفا کنند. مقاله می کوشد با بهره گیری از روش گفتمان، نقش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را در هویت بخشی به افراد جامعه بررسی کند. در همین راستا بعد از طرح مباحث نظری در باب رسانه، به سیاست های سلبی و ایجابی که صداوسیما از طریق آنها به دنبال تثبیت و تدوام گفتمان هویتی است پرداخته می شود تا مجاری و سازوکارهای بازنمایی قدرت در گفتمان برتر و پیامدهای هویتی آن در برنامه های کودک و نوجوان، سریال، فیلم و برنامه های خانوادگی، آگهی های بازرگانی شناسایی شوند. صداوسیما با بهره گیری از سازوکارهای هویتی، فرهنگی و اعتقادی به تولید و انتشار گفتمان جمهوری اسلامی ایران در درون تمام ساختارهای اجتماعی می پردازد. در این تعبیر، با گذار از نظریه های کلاسیک که قدرت را به عنوان لایه زیرین جامعه و عرصه ای مستقل در نظر می گرفت، آن را در ارتباط با رفتارها و فرآیندهای قانونی، سیاسی، فرهنگی، روان شناختی و ایدیولوژیک می بیند که از طریق رسانه ها تولید و منتشر می شود.

    کلید واژگان: فرهنگ, قدرت, مقاومت, هویت, صداوسیما, جمهوری اسلامی ایران}
    Aliashraf Nazari *, Ali Hasanpour, Ayoob Geravand

    Today, mass media has taken over wide range of symbols, norms, values, beliefs, messages and thoughts in the community. The tools affected by the development of the role of mass media have been able to play an important role in the process of construction of identity, culture and power. In this regard, after the theoretical aspects of the media, we consider the negative and positive policies that IRIB through which seeks to establish and continue an identity discourse to represent the channels and mechanisms of power in the dominant discourse and the consequences of its identity in children's programs, series, movies and family programs, commercials were identified. Mass mediautilizes the identity, cultural and religious tools to produce and disseminate the discourse of the Islamic Republic of Iran within all social structures. In this sense, with transition the classical theories which consider the power as underlying field of the society and an independent matter, we see the power in associated with actions and legal processes, political, cultural, psychological and ideological views which released through media production.

    Keywords: Culture, Power, Resistance, Identity, Broadcasting, Media, Islamic Republic of Iran}
  • زهره پوستین چی
    یکی از موضوعات اصلی اسلام سیاسی تاثیرگذاری بر فرهنگ سیاسی، ساختار سیاسی و سیاست بین الملل است. این مسئله نشان می دهد که شکل جدیدی از هنجارهای اجتماعی ظهور می کند و آثار خود را بر موضوعاتی مانند سیاست بین الملل به جا می گذارد. چنین نشانه هایی قبل از دهه 1970 مشاهده نمی شد. انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازین تحول در سازوکارهای اسلام سیاسی برای تاثیرگذاری بر فرایندهای روابط بین الملل بوده است. اگرچه اسلام سیاسی در دهه 1970 نشانه های فرهنگی، هنجاری و ایستاری داشته، اما چنین فرایندی تاثیر خود را بر حوزه تعامل کشورها و سایر بازیگران در سیاست بین الملل به جا گذاشته است.
    شکل گیری جنگ عراق علیه ایران را می توان نقطه آغاز دیگری برای اثربخشی هنجارهای اسلامی در روابط بین الملل دانست. اگر اصلی ترین موضوع روابط بین الملل جنگ و صلح باشد، هنجارهای سیاسی شیعه در دوران دفاع مقدس آثار خود را بر چگونگی تعامل بازیگران در چنین فرایندی منعکس کرده است. کشورهای خاورمیانه بیش از سایر بازیگران در فرایند تعامل ایستار های هویتی ناشی از انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس قرار گرفته اند.
    نشانه های سیاسی و هنجاری شیعه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیامدهای هنجاری و سیاسی گسترده تری در حوزه روابط بین الملل و محیط منطقه ای خاورمیانه داشته است. آنچه در سال 2006 به عنوان «هلال شیعی» نام برده شد، انعکاس گسترش هنجارهای سیاسی شیعه از جمله مقاومت در حوزه روابط بین الملل بوده است. چنین فرایند و نشانه هایی در جنبش بیداری اسلامی خاورمیانه در سال 2012 نیز دیده می شود.
    کلید واژگان: هویت, ایستارگرایی, هنجارسازی, قدرت مقاومت, شالوده شکنی, جهاد, ام القری, دارالاسلام, دارالکفر}
    Zohreh Poostinchi
    One of the most themes of political Islam is influence on the political culture, political structure and international politics. This suggests that a new form of social norms has emerged and affected topics including international politics. Until 1970s evidence was not observable.Islamic Revolution in Iran is a starting point in the development of political Islam in order to influence the processes of international relations. Although political Islam has had cultural, normative andperspective indications in the 1970s, but it has had their impact on the process of the interaction among states and other actors in international politics. Iraqi war against Iran can be known as the starting point for the effectiveness of other Islamic norms in international relations. If war and peace is the most issues in international relations, Shiite political norms have influenced its impacts on the quality of actors’ interaction in such processes in the period of Holly Defense.Shiite political and normative signs have had extensive normative and political consequences in realms of international relations and regional environment of Middle East after the Islamic revolution.What was mentioned as Shiite Crescent in 2006 is extensive reflection of the Shiite political norms including resistance in international relations. Such process and signs also can be considered in the Middle East’s Islamic awakening in 2012.
    Keywords: Identity, attitude, oriented, normalization, power of resistance, deconstruction, Jihad, Om Al Ghora, Dar al Islam, Dar al Kufr}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال