به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « reformist discourse » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «reformist discourse» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامرضا خواجه سروی*، محبوبه سادات قائمی طلب
    همانگونه که رسانه ها به صورت خواسته یا ناخواسته بر عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... تاثیر می گذارند و الگوهای نوینی را وارد جوامع می کنند، خود تحت تاثیر جامعه و گفتمانهای گوناگون آن قرار دارند و از آنها تاثیر می پذیرند. یکی از این عرصه ها نظام سیاسی و حکومتی کشورهاست. در هر کشوری با تغییر گفتمانهای سیاسی، تغییرات محسوسی نیز در نظام رسانه ای ان کشور رخ می دهد. چنانچه در این پژوهش به تاثیرات سه دوره متفاوت یعنی اصلاحات، اصولگرایی و اعتدال بر طنز مطبوعاتی کشور پرداخته شد. به این منظور با استفاده از شیوه تحلیل محتوا، 399ستون طنز از روزنامه کیهان مطالعه شد. بر اساس یافته های پژوهش گفتمانهای سیاسی از طریق پیمانها، مراودات و اعمال و رفتار خود، رسانه ها را تحت تاثیر قرار داده و سبب واکنش آنها می شوند. همچنین مشخص شد روزنامه کیهان اغلب تحت تاثیر خط مشی خود قرار داشته و موضوعاتی نظیر برجام، اعتراضات و آشوبهای سیاسی، رابطه با آمریکا و... را از آن منظر بررسی می کند.
    کلید واژگان: طنز سیاسی, اصلاح طلبی, اصولگرایی, اعتدال, تحلیل محتوا}
    Gholamreza Khajesarvi *, Mahboubeh Ghaemi Talab
    Just as the media, willingly or unwillingly, influences the political, cultural, social, etc. arenas and introduces new patterns in societies, they themselves are influenced by and influenced by society and its various discourses. One of these areas is the political and governmental system of countries. In any country, with the change of political discourses, tangible changes also occur in the media system of that country. In this study, the effects of three different periods, namely Reform, Principlism and Moderation on the country's press humor were discussed.For this purpose, Three hundred and ninety-nine columns of humor from Keyhan newspaper were studied using content analysis method.According to the research findings, political discourses influence and provoke the media through their treaties, interactions and actions and behavior. It was also found the Keyhan newspaper was often influenced by its policy and examines issues such as nuclear deal, political protests, US relations, etc according to that.
    Keywords: Press Satire, Reformist Discourse, Principlism discourse, Moderation discourse, content analysis}
  • فیروز محمودی، کاظم جلالی*، احمد بخشایشی اردستانی، حجت الله درویش پور

    مقاله حاضر به موضوع برآمدن و هژمونیک شدن گفتمان اسلام سیاسی در رقابت با گفتمان های رقیب خود یعنی مشروطه، گفتمان مذهبی سنتی و پهلویسم پرداخته است. به همین منظور از منظری تاریخی - تحلیلی به زمینه ها، محتوا و علل هژمونیک شدن گفتمان اسلام سیاسی طی سال های  پس از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است. از رهگذر این بررسی همچنین تلاش شده است تا روایتی از رابطه روحانیت شیعه و حکومت در عصر پهلوی پرداخته و تحولات درون گفتمانی روحانیت شیعی را نیز بررسی نماییم. مقاله حاضر با کاربست روش تحلیل گفتمانی، روند هژمونیک شدن اسلام سیاسی را مورد مداقه قرار داده است. بر پایه این بررسی تاریخی - گفتمانی اسلام سیاسی با بهره گیری از زمینه های تاریخی تضاد بین دولت و ملت، نارسایی گفتمان های رقیب و رادیکال شدن و در نتیجه بی قرار شدن گفتمان حاکم از یک سو و با بهره گیری از رهبری کاریزماتیک امام خمینی و خلق فضای استعاری چترگونه ی انقلاب که همه خرده گفتمانها و جریانات سیاسی آمال خود را در آن عینی شده می یافتند؛ موفق به هژمونیک شدن و استقرار نظام سیاسی ج. ا. ایران براساس ایده ها و آموزه های شیعی گردید.

    کلید واژگان: گفتمان پهلویسم, گفتمان سنت گرا, گفتمان اصلاح طلب, گفتمان اسلام سیاسی, امام خمینی(ره)}
    HojatAllah Darvishpoor, Kazem Jalali *, Ahmad Bakhshayeshi Ardestani, Hojat Darvishpur

    The present article deals with the rise and hegemonic discourse of political Islam in competition with its rival discourses, i.e. constitutionalism, traditional religious discourse and Pahlaviism. For this purpose, from a historical-analytical point of view, it has studied the contexts, content and causes of the hegemonic discourse of political Islam during the years after the constitution until the victory of the Islamic Revolution. Through this review, it has also been tried to tell a story about the relationship between the Shia clergy and the government in the Pahlavi era and also examine the developments within the discourse of the Shia clergy. The current article has analyzed the hegemonic process of political Islam by using the discourse analysis method. Based on this historical-discursive review of political Islam by using the historical contexts of the conflict between the state and the nation, the inadequacy of rival discourses and radicalization and as a result the instability of the ruling discourse on the one hand and by using From the charismatic leadership of Imam Khomeini and the creation of a metaphorical atmosphere like the umbrella of the revolution, in which all the small discourses and political currents found their hopes objectified; Succeeded in becoming hegemonic and establishing a political system c. A. Iran became Shiite based on ideas and teachings.

    Keywords: Pahlavi discourse, Traditionalist Discourse, Reformist Discourse, political Islam discourse, Imam Khomeini}
  • ناهید همتی نژاد *، منصور انصاری

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تحولات مفهومی امر انقلابی در گفتمان اصلاح طلبی انجام گرفت. برای تبیین معنادار رابطه میان امر انقلابی گری و اصلاح طلبی، از رهیافت نظری لاکلایو و موف استفاده گردید. با رحلت امام خمینی، گفتمان جمهوری اسلامی که با دال های اسلام و جمهوریت مفصل بندی می شد، راه برای برداشت ها و تفاسیر متفاوت باز شد که نتیجه آن، شکل گیری دو طیف سیاسی رقیب با عنوان «اصلاح طلب» و «اصول گرا» بود. گفتمان اصلاح طلبی، شعارهای انقلاب اسلامی همچون آزادی، مردم سالاری، قانون گرایی، دموکراسی دینی، حقوق بشر و... را در خود جای داد و با این تفکر که نیاز جامعه ایرانی، داشتن روابط عادلانه و آزاد با همه جهان است، رویکردهای جدیدی را در خود پذیرا گردید. این گفتمان، حول دال مرکزی مردم سالاری و دال‌های شناور جامعه مدنی، توسعه سیاسی، قانون گرایی، آزادی و تساهل شکل گرفت و نظام معنایی را شکل داد که بر اساس آن سعی نمود ساختار معنایی گفتمان اصول گرایان را در هم شکند. در مقابل، اصول گرایان سعی کردند با ایجاد مفصل بندی جدید و افزودن دال هایی چون عدالت، امنیت، ارزش‌ها، تهاجم فرهنگی و... حول دال مرکزی ولایت، نظام معنایی خود را شکل داده و دال مرکزی اصلاح طلبان و دال های شناور آن را ساختارشکنی نمایند. گفتمان اصلاح طلبی امکان های زیادی برای تحول در جامعه ایجاد کرد، اما نتوانست در مقابل موانع شکل‌گرفته پیروز شود. هرچند در گفتمان اصلاح طلبی، تغییراتی در عناصر انقلاب اسلامی شکل گرفت، اما این بدان معنا نبوده که امر انقلابی به‌کل از بین رفته است، بلکه بدان معناست که گفتمان اصلاح طلبی به ‌جای تاکید بر مولفه هایی همچون عدالت محوری، به عناصری همچون مردم سالاری، آزادی، توسعه سیاسی و قانون مداری توجه نموده است. درواقع می توان گفت که امر انقلابی در گفتمان اصلاح طلبی برساخته شده است و تولیدکنندگان گفتمان اصلاح طلبی همواره نقشی تاثیرگذار در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی داشته است.

    کلید واژگان: امر انقلابی, اصلاح, گفتمان اصلاح طلبی, اصول گرایی, لاکلایو و موف}
    Nahid Hematinejad, Mansour Ansari

    This paper has been developed to study conceptual transformations of the revolutionary in reformist discourse. For meaningful clarification of the relationship between the revolutionary and reformist discourse, we have resorted to Laclau and Mouffe’s theoretical approach. After the demise of Imam Khomeini, Islamic Revolution’s discourse - which had been articulated with signifiers of Islam and republicanism - experienced a new chance for presentation of different understandings and interpretations resulting in the emergence of two political rival spectrums of “Reformist Camp” and “Principlist Camp”. The reformist discourse encompassed such revolutionary slogans as freedom, democracy, legal positivism, religious democracy, human rights, etc. The reformist discourse adopted a new approach, claiming that the Iranian society needed fair and free relations with the rest of the world. The discourse was formed around the central signifier of democracy and floating signifiers of civil society, political development, legal positivism, freedom and moderation. Constituting a system of meaning, the reformist discourse tried to break apart the principlist discourse. On the contrary, the principlists created a new articulation and added new signifiers such as justice, security, values, cultural invasion, etc. to constitute their system of meaning around the central signifier of Vilayat or Islamic guardianship to dismantle the structure of reformists’ central signifier and floating signifiers. Reformist discourse created many chances for change in the society but failed to overcome the erected obstacles. Some changes occurred in Islamic Revolution elements as a result of the reformist discourse but it did not mean the revolutionary was totally wiped off. Rather, it means that reformist discourse paid attention to such factors as democracy, freedom, political development, and legal positivism instead of emphasis on such factors as justice. Indeed, it can be argued that the revolutionary is a product of reformist discourse and creators of the reformist discourse have always played an influential role in the political structure of the Islamic Republic of Iran after the victory of Islamic Revolution in 1979.

    Keywords: The revolutionary, reformation, reformist discourse, Principlist discourse, Laclau, Mouffe}
  • سیاست آگونیسم یا آنتاگونیسم ؟ / (نگرش به جهانی شدن در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر گفتمان اصلاح طلبی)
    محمد خانه زر *، احسان عسگری

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه مواجهه ایران با جهانی شدن و به‌خصوص در دوره گفتمان اصلاح‌طلبی (1376-1384) صورت گرفته است. نوع پژوهش حاضر توصیفی - تبیینی می‌باشد که داده‌های آن به روش کتابخانه‌ای گردآوری ‌شده است. برای سهولت دریافتن پاسخ مناسب به سوال این پژوهش یعنی «گفتمان‌های جمهوری اسلامی در مواجهه با جهانی‌شدن چه دیدگاه‌هایی داشته‌اند؟» و در نهایت این دیدگاه‌ها منجر به چه نوع رابطه‌ای بین آنها شده است؟ از مفهوم امر سیاسی شانتال موفه که در آن سه نوع رابطه را در قبال جهانی‌شدن در نظر می‌گیرد بهره کافی برده شده است. فرضیه تحقیق بدین صورت مطرح گردید که به نظر می‌رسید گفتمان اصلاح‌طلبی با اتخاذ سیاست رقابتی (آگونیستی) به ‌جای اتخاذ سیاست تخاصم کامل (آنتاگونیسم) امکان سازگاری و مقاومت را برای اندیشه انقلاب اسلامی در مقابل تهاجم فرهنگی فراهم کرده باشد؛ درحالی‌که گفتمان‌های قبل از آن، سیاست تخاصم کامل (آنتاگونیسم) را اتخاذ نموده بودند. در نهایت یافته‌های نهایی پژوهش نشان دادند که تا قبل از گفتمان و رویکرد اصلاح‌طلبی نوعی بدبینی نسبت به جهانی شدن مطرح بوده و اساسا نوعی سیاست آنتاگونیسمی دنبال می‌شد که با شروع دوران اصلاحات این نگرش دچار تغییر و تحول اساسی شد و به جای سیاست آنتاگونیسمی، سیاست آگونیسمی در پیش گرفته شد که در این میان ارایه ایده گفتگوی تمدن‌ها از سوی سیدمحمد خاتمی نقش به سزایی در اتخاذ چنین سیاستی داشت.

    کلید واژگان: جهانی شدن, گفتمان اصلاح طلبی, آنتاگونیسم, آگونیسم, گفتگوی تمدن ها}
    Agonism or Antagonism? / (A Glance at Globalization in I. R. of Iran with an Emphasis on Reformist Discourse)
    Mohammad Khanehzar, Ehsan Asgari

    This paper has been authored to study manner of Islamic Republic of Iran’s confrontation with the phenomenon of globalization, in particular during the reformist discourse (1997-2015). The methodology of the work is descriptive-analytical whose data has been gathered through library research method. The paper has resorted to Chantal Mouffe’s concept of the political to find appropriate answers to the following questions: What approaches did Islamic Revolution discourses follow in confrontation with globalization? What relationships have emerged out of these approaches? Chantal Mouffe’s theory encompasses three relationships vis-à-vis globalization. The hypothesis of this paper argues that reformist discourse had paved the ground for compatibility with and resistance of the Islamic Revolution ideology against cultural invasion by adopting an agonistic policy than a fully antagonistic policy, whereas previous discourses had adopted an antagonistic policy. Findings of the paper indicate that until before the reformist discourse, there was a pessimistic view toward globalization and the dominant approach was antagonistic. With the start of the reformation period, the antagonistic policy underwent drastic changes and was replaced with an agonistic policy. Seyyed Mohammad Khatami’s idea of “dialog of civilizations” played a key role in adoption of this policy.

    Keywords: globalization, reformist discourse, antagonism, agonism, dialog of civilizations}
  • منصور انصاری*، محمد خانه زر، احسان عسگری

    پژوهش حاضر باهدف بررسی نحوه مواجهه ایران در دوره گفتمان اصلاح طلبی (1384 1376) و با تاکید بر آراء و اندیشه های برجسته ترین تولیدکنندگان این گفتمان، سید محمد خاتمی با جهانی شدن فرهنگی صورت گرفته است. در انجام این پژوهش از روش توصیفی تبیینی استفاده شده و داده های آن به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. برای سهولت دریافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی این پژوهش یعنی «گفتمان اصلاح طلبی در مواجهه با جهانی شدن فرهنگی چه دیدگاه هایی داشته است؟» و در نهایت، این دیدگاه ها منجر به چه نوع رابطه ای بین این دو شده است؟ از مدل امر سیاسی شانتال موفه که در آن سه نوع رابطه را در قبال جهانی شدن در نظر می گیرد بهره کافی برده شده است. فرضیه پژوهش بدین صورت بوده است که تا قبل از تثبیت گفتمان اصلاح طلبی در فضای سیاسی ایران، نوع نگاه، رویکرد و رابطه جمهوری اسلامی ایران با جهانی شدن به ویژه بعد فرهنگی آن، رویکردی منفی و بدبینانه و رابطه ای از نوع تخاصم و دشمنی بوده است. با روی کار آمدن دولت خاتمی و شکل گیری گفتمان اصلاح طلبی نوع نگاه و رویکرد به جهانی شدن دچار تغییراتی اساسی شد.

    کلید واژگان: جهانی شدن فرهنگی, گفتمان اصلاح طلبی, آنتاگونیسم, آگونیسم}
    Mansoor Ansari*, Mohammad Khane Zar, Ehsan Asgari

    The aim of this study was to investigate how Iran encountered in the period of reformist discourse with cultural globalization. In this research, descriptive-explanatory method has been used and its data has been collected by library method. To make it easier to find the right answer to the main question of this research, "What are the views of the reformist discourse in the face of globalization and culturalization?" And finally, what kind of relationship has these views led to? The model of Shantal Mufa's political affairs, in which he considers three types of relations towards globalization, has been used extensively. The research hypothesis has been that before the establishment of the reformist discourse in the Iranian political space, the Islamic Republic of Iran's view, approach and relationship with globalization, especially its cultural dimension, has been a negative and pessimistic approach and a kind of conflict and enmity. With the coming to power of Khatami's government and the formation of a reformist discourse, the way of looking at and approaching the world has undergone fundamental changes.

    Keywords: Cultural globalization, Reformist Discourse, Antagonism, Agonism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال