به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « social sciences » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «social sciences» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله صلواتی*

    علوم انسانی در خلا شکل نمی گیرند، بلکه مشتمل بر پیش فرض ها و مبادی و مبانی خاصی است. این پیش فرض ها و مبانی در دنیای جدید هم در ساحت توصیف علوم انسانی حضور دارند و هم در قلمرو پاسخ به «چه باید باشد» آدم و عالم. روش معرفت شناسی، انسان شناسی، هستی شناسی علوم انسانی در غرب با روش معرفت شناسی، انسان شناسی و هستی شناسی زمینه و زمانه اسلامی و دیگر بلاد متفاوت است. متغیرهای مرتبط با موضوع پژوهش عبارت اند از: زمینه های هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی و زمانه دین شناختی. در این نوشتار درباره رابطه میان این متغیرها و علوم انسانی پژوهش شده و پرسش اصلی این بوده است: که «چگونه با تحول در زمینه های پنج گانه پیش گفته، علوم انسانی متحول می شود؟» دستاوردهای این پژوهش عبارت بودند از: در زمینه و زمانه علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی، جهان به بخشی کوچک، یعنی دنیا فروکاسته و انسان با همه پیچیدگی اش به تن و روان تقلیل یافته است، اما بنا بر باور زمانه پیامبر خاتم (ص)، زمینه کنونی علوم باید مطابق این زمانه دگرگونی یابد و به جای غوطه ور شدن در برساخت ها و حبس در ذهن (زمینه معرفت شناسی کنونی) و به جای تقلیل انسان به آدمک ابژه شده (زمینه انسان شناسی کنونی) به نظم جدیدی اندیشیده شود که در آن، برساخت های اجتماعی نه شریعت را می بلعد و نه عدالت را زیر چرخ دنده هایش له می کند. نگارنده بر این باور است که شبکه معرفتی صدرایی با طرح، رهیافت، اهداف، روش و مسائلی که دارد می تواند بدون نادیده گرفتن تجربیات بشری، عرصه ای را فراهم کند تا هم نظریه های نوینی در علوم انسانی و علوم اجتماعی شکل گیرد و هم نظریه های شکل گرفته رایج پیشین در این زمینه، سیرتی بومی و الهی بیابند.

    کلید واژگان: علوم انسانی, علوم اجتماعی, برساخت های اجتماعی, نظریه تهذیب, نظریه تاسیس, فلسفه اسلامی, ملاصدرا}
    Abdollah Salavati *

    Humanities are not formed in a vacuum, but contain certain presuppositions and principles. These presuppositions and foundations are present in the new world both in the field of description of human sciences and in the realm of twisting prescriptions for "what should be" of Adam and the world. The method, epistemology, anthropology, and ontology of the humanities in the West are different from the method, epistemology, anthropology, and ontology of the Islamic context and era and the context and eras of other countries. The variables related to the research subject are: ontological fields, anthropology, cognitive knowledge, and cognitive value and religious time. In this research, the relationship between these variables and humanities is researched, and the basic question of this research is: How will humanities change with the evolution of the above five fields? The achievements of this research include: the subjectivity of knowledge and reason (intellect sitting in the veil instead of the intellect discovering the veil), reducing the world to the world and the general desire for the world, reducing man to body and soul, organizing the context and time of humanities and current social sciences. and Islamic philosophy in general and Sadra'i philosophy in particular do not like this field and according to the time of the last prophet, he believes that: the current field of science should be transformed according to this time and instead of being immersed in constructions and being imprisoned in mind (the current field of epistemology) and instead of reducing human beings to objectified dummies (the current field of anthropology), one should think of a new order in which social structures neither swallow Sharia nor trample justice. He crushes her. The author believes that Sadra's epistemic network, with its design, approach, goals, method, and issues, can provide a basis for new theories in humanities and sciences without ignoring human experiences. Socially formed and the theories formed in common humanities and social sciences find a native and divine nature. Therefore, the author does not see a conflict between the two theories of refinement and the theory of the establishment of Islamic humanities.

    Keywords: Humanities, Social Sciences, Social Constructions, Refinement Theory, Establishment Theory, Islamic Philosophy, Mulla Sadra}
  • محمدهادی راجی*، ابوذر گوهری مقدم

    مسایل پژوهش در علوم سیاسی همواره در حال پیچیده تر شدن هستند. دوران معاصر که از سویی ملهم از پست مدرنیسم و از سویی نشات گرفته از تنیدگی و پیچیدگی دانش می باشد، شرایط ویژه ای را در روش ها، مسایل و رویکردهای پژوهش بوجود آورده است. گذار از فیزیک نیوتنی به فیزیک کوانتومی باعث تغییرات معتنابهی در فیزیک اجتماعی و علوم مربوط به آن از جمله علوم سیاسی شده است. اینکه چارچوب علوم سیاسی مبتنی بر رویکرد کوانتومی چگونه است؟ بعنوان پرسش اصلی این تحقیق مد نظر قرار دارد. هدف اصلی این تحقیق این است که بتواند با نقد بر چارچوب نیوتنی علوم سیاسی به تبیین چارچوب علوم سیاسی مبتنی بر رویکرد کوانتومی بپردازد. در این اثر برای گردآوری داده ها از روش اسنادی و برای تحلیل داده ها ضمن بهره گیری از چارچوب شبکه و فیزیک کوانتوم از تکنیک کیفی با رویکرد توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. یافته های تحقیق بر این اشاره دارد که علوم سیاسی مبتنی بر رویکرد کوانتومی با برون آمدن از ساختارهای پیشینی و خطی نیوتنی در حوزه مسایل دانش سیاست، روش شناسی سیاسی و ابزارهای سیاسی دچار تغییرات مهمی شده و به قدرت به مثابه یک بازی کوانتومی و روایت گونه می نگرد که از پویایی زمانی و شبکه ای برخوردار است.

    کلید واژگان: کوانتوم, نیوتن, علوم اجتماعی, علوم سیاسی, شبکه}
    Mohammad Hadi Raji *, Abuzar Gohari Moqadam

    Research issues in the political sciences are becoming increasingly complex. The contemporary era, which is inspired by postmodernism, integration and complexity of knowledge, has created special conditions in research methods, issues and approaches. The transition from Newtonian physics to quantum physics has brought about significant changes in social physics and related sciences, including political science. What is the political science framework based on the quantum approach? It is considered as the main question of this research. The main purpose of this research is to be able to explain the political science framework based on the quantum approach by criticizing the Newtonian framework of political science. In this work, for data collection, documentary method and for data analysis, while using the network framework and quantum physics, a qualitative technique with a descriptive and analytical approach has been used. Findings indicate that political science based on the quantum approach has undergone significant changes in the areas of political science, political methodology and political tools by emerging from Newtonian a priori and linear structures. In this process, power is seen as a quantum game and dynamic narrative.

    Keywords: Quantum, Newton, Social Sciences, Political Science, Network}
  • لقمان قنبری، سید شمس الدین صادقی*، قدرت احمدیان

    امروزه پویش های جهانی شدن نه تنها ساحت عینی زندگی اجتماعی جوامع، بلکه ساحت نظری و روش شناختی علوم اجتماعی در تحلیل و تبیین پدیده های اجتماعی را نیز متحول کرده است؛ به عبارت دیگر پویایی های رایج در جهانی شدن، مقیاس های قدیمی تحلیل پدیده ها در درون قلمرو علوم اجتماعی را بی اعتبار ساخته است. در این راستا، اتخاذ چشم انداز روش شناسانه جدید، برای مطالعه پدیده ها و موضوعات اجتماعی از اهمیت حیاتی برخوردار شده است؛ بنابراین سوال اصلی پژوهش این است که در عصر جهانی شدن، اهمیت و ضرورت کاربست «جهان-محلی گرایی روش شناختی» در تحلیل پدیده های اجتماعی و سیاسی چیست؟ فرضیه متناسب با سوال پژوهش این است که «جهان - محلی گرایی روش شناختی» فراتر از ملی گرایی روش شناختی و جهان گرایی روش شناختی، ابزارهای تفسیری و تحلیلی جدیدی برای فهم پدیده های اجتماعی در اختیار دانش پژوهان سیاسی و اجتماعی قرار می دهد. یافته های پژوهش نشان می دهند که در چارچوب جهان- محلی گرایی روش شناختی، این امکان و فرصت به وجود خواهد آمد تا دو پدیده جهانی و محلی را هم زمان و در یک رابطه دیالکتیکی با هم مورد بررسی و تبیین قرار دهیم. در این تحقیق، جهان محلی - گرایی روش شناختی به عنوان متغیر مستقل و فهم پدیده های اجتماعی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.

    کلید واژگان: جامعه شناسی جهانی شدن, علوم اجتماعی, ملی گرایی روش شناختی, جهان گرایی روش شناختی, جهان - محلی گرایی روش شناختی}
    Loghman Ghanbari, Seyed Shamseddin Sadeghi *, Ghodrat Ahmadian

    Abstract Today the dynamics of globalization not only the objective realm of social life of societies, but also have transformed the theoretical and methodological realm of social science in analyzing and explaining social phenomena.in other words, the current dynamics of globalization has discredited the old scales of analysis of phenomena within the realm of the social sciences. In this regard, the adoption of new methodological perspectives has been crucial for the study of social phenomena and issues. The main research question is: in the age of globalization, what is the importance necessity of applying»methodological glocalization« in the analysis of social and political phenomena? The hypothesis appropriate to the research question is that, methodological Glocalization Beyond methodological Nationalism and Methodological Globalism provide new interpretive and analytical tools for political and social scholars to understand social phenomena. The finding of the study shows that within the framework of methodological glocalization, there will be an opportunity examine two global and local phenomena at the same time in a dialectical relationship. In this research, methodological glocalization is considered as an independent variable and understanding of social phenomena as dependent variable.

    Keywords: sociology of globalization, Social Sciences, methodological nationalism, methodological globalism, methodological glocalization}
  • حمید پارسانیا، قاسم جعفرزاده*
    پژوهش حاضر برای قدم برداشتن در مسیر تولید علوم انسانی و اجتماعی مبتنی بر حکمت متعالیه، مناسبات عاملیت و ساختار را بر اساس رویکرد حکمت متعالیه بررسی می کند. در این راستا ابتدا مبانی اندیشه ملاصدرا از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، اتحاد نفس و بدن، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس و صیرورت نفس انسانی و اتحاد عاقل و معقول و عامل و معمول به فراخور ظرفیت تحقیق بیان می شود. سپس نحوه تاریخی بودن نفس و عقل انسان در کسب و فهم معانی اعتباری و اعتبارات اجتماعی بررسی شد و در نهایت تاثیر این نوع عقلانیت در علوم اجتماعی از جمله؛ در تقسیم بندی علوم و نحوه استقلال علوم انسانی و اجتماعی از علوم طبیعی و تجربی، نحوه مکانیسم تولید معانی حقیقی و اعتباری، تشکیل فرهنگ و نوع مواجهه با عالم، تشکیل و تکوین جامعه و کنش های اجتماعی و نحوه هویت بخشی اعتباریات اجتماعی عقل عملی در رفتار فردی و ساختار اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
    کلید واژگان: ملاصدرا, حکمت متعالیه, عقل, نفس, علوم انسانی, علوم اجتماعی, معنا و مفهوم}
    Hamid Parsania, Qasem Jafarzadeh *
    The present study is a step towards the production of humanities and social sciences based on transcendental philosophy. Examines the relations of agency and structure based on the approach of transcendental philosophy. In this regard, first the foundations of Mulla Sadra's thought including the originality of existence, doubt of existence, substantial motion, union of soul and body, physicality of occurrence and spirituality of survival of soul and the emergence of human soul, and union of rational, rational, agent and ordinary are expressed according to the capacity of research. Then, the historical nature of the human soul and intellect in acquiring and understanding the meanings of credit and social credits was examined. Finally, the impact of this type of rationality on the social sciences, including; in the division of sciences and the independence of humanities and social sciences from natural and experimental sciences, how the mechanism of producing real and credit meanings, formation of culture and type of encounter with the world, formation and formation of society and social actions and how the social credentials of practical reason were identified in individual behavior and social structure.
    Keywords: Mulla Sadra, Transcendental Philosophy, intellect, soul, humanities, Social sciences, Meaning, Concept}
  • مهرداد خرم نصر*، مجتبی مقصودی
    انجمن های علمی و ازجمله انجمن های علمی حوزه علوم اجتماعی به مثابه نهادهای مدنی، مستقل و خودجوش در دو دهه اخیر با رشد و گسترش فزاینده ای روبرو بوده اند. چنان که بر اساس آمار موجود تا 400 انجمن علمی می توان شمرد و تعدادی از انجمن ها با ایفای نقش مرجعیت علمی، ظرفیت سازی، کادر سازی، ایجاد فضای تعامل و گفتگو توانسته اند جایگاه قابل اعتنایی را در عرصه های علمی و فکری ایجاد کنند. درحالی که گسترش نهادهای مدنی به عنوان شاخصی از فرایند توسعه سیاسی محسوب می شود در جامعه ایران و از سوی نهاد دولت، گسترش انجمن های علمی، به ویژه انجمن های حوزه علوم اجتماعی با چالشی تحت عنوان «اپوزیسیون بودگی» و «اپوزیسیون انگاری» روبرو شده و علی رغم جایگاه مرجعیت علمی با سیاست «بی توجهی» و «عدم شناسایی» نسبت به نقش مشاوره ای، کارشناسی در حوزه سیاستی دست به گریبان می باشند. این پژوهش با انتخاب سه انجمن علوم سیاسی ایران، جامعه شناسی ایران و مطالعات صلح ایران با به کارگیری روش کیفی از طریق مصاحبه عمیق با فعالین انجمنی و با بهره گیری از منابع اسنادی- کتابخانه ای تلاش می کند به حوزه مغفول «کارکردهای علمی - اجتماعی- سیاستی» انجمن ها و چالش های پیش رو از منظر اپوزیسیون بودگی بپردازد. مهم ترین یافته پژوهش ناظر بر وجود فاصله میان مدل آرمانی با مدل واقعی تعاملات نهادهای انجمنی با نهاد دولت و جامعه و نیز درک نادرست دولت از محتوی و کارکرد نقادانه نهاده های انجمنی علوم اجتماعی است.
    کلید واژگان: انجمن های علمی, علوم اجتماعی, اپوزیسیون انگاری, دانش انتقادی, توسعه سیاسی}
    Mehrdad Khoram Nasr *, Mojtaba Maghsoodi
    Scientific associations of social sciences, as independent, self-governing, civil society organizations, grew exponentially over the last two decades. According to the statistics, up to 400 scientific associations can be counted. While the expansion of civil society is regarded as an indicator of the political development process, in the Iranian society , the expansion of scientific associations, especially social science associations, faces the challenge of "oppositionism" and "oppositionalism", and despite the position of scientific authority of scientific associations, government chooses The policy of "neglect" and "lack of recognition" towards them.  This research, by choosing three Iranian scientific associations include Political Science Association, Iran's sociology Association and Iranian Peace Studies scientific associations , and it uses the qualitative method through an interview with activists of associations and using bibliographic methods . The most important finding of the study is to show the gap between an ideal model and the actual model of the interactions of associative institutions in the state, and misunderstanding of the state about the critical function of the social sciences associations.
    Keywords: Scientific associatons, social sciences, oppositionalism, critical knowledge, Political Development}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال