به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « text » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «text» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • تورج رحمانی*
    تولید متن همواره با قصدیتی همراه است. فهم قصدیت متن مستلزم تدارکاتی است که خوانشگر پیش از ورود به متن باید آن را فراهم سازد. کشف ذهن از اجزای لازم جهت فهم معنای متن به شمار می آید. در این راستا "انکشاف ذهن " امکانی برای فهم تضمنات سیاسی یک متن است. شیوه های فهم متن الگویی برای فهم پدیده های سیاسی نیز به شمار می رود. چنین امکانی با تلقی پدیده های سیاسی به مثابه متن فراهم می شود. به عنوان نمونه پدیده هایی چون انقلاب های اجتماعی اگر معادل متن انگاشته شوند ضرورتا با روش ها و ابزارهای انکشاف معنا ارتباط می یابند. این مقاله با هدف معرفی ابزاری جهت کشف ذهن به تبیین مفهوم "طرحواره"می پردازد. طرحواره به عنوان ابزار، ضرورتا جایگاه برجسته ای در فرایند کشف ذهن خواهد داشت. این مفهوم در پاسخ به شیوه و نحوه ی کشف ذهن مطرح می گردد. به عبارتی در راستای تکاپوی ذهن شناسانه، استفاده از طرحواره برای ارتقای سطح کیفی چنین تلاشهایی ضروری است. طرحواره را می توان تدبیری تلقی کرد که ذهن را در موقعیتی قرار می دهد تا عناصر سازنده اش متبلور گردند. اما بحث طرحواره به طرح سوالاتی در خصوص شیوه های کاربرد آن می انجامد.
    کلید واژگان: متن, کشف ذهن, طرحواره, انقلاب های اجتماعی, گلشیری}
    Tooraj Rahmani *
    Production of the text is always accompanied by intentionality. The understanding of intentionality of text requires the logistics that reader should provide them before entering the text. Discovery of Mind is necessary component for understanding the meaning of the text. In this regard, discovery of mind is an opportunity for understanding of political inclusions of a text. The methods of understanding the text are also considered as a pattern for understanding political phenomena. Such a possibility will be provided by considering political phenomena as text. For example, phenomena such as social revolutions, if they are considered equivalent to the text, are necessarily related to the tools of discovering meaning. This article in the following issues related to the discovery of mind will explain the concept of schema. Schema as tools necessarily will have a prominent position in the process of discovery of mind. In line with attempts to understanding the mind use of schema is required to improve the quality of such efforts. The schema can be seen as a strategy with which the mind is placed in a position that will be evident its components. But argument about schema will lead to questions about the manner of its application.
    Keywords: Text, Discovery Of The Mind, Scheme, Social Revolutions, Golshiri}
  • سید رسول قهاری، سید فرشید جعفری پابندی *، اصغر پرتوی

    از زمانی که مدرنیته وارد جهان اسلام از جمله ایران شده است، منظومه معرفتی جهان اسلام با چالش های نظری و مفهومی مواجه شده است. این چالش ها و معما های فکری را در موضوعاتی از قبیل دموکراسی، سکولاریسم، توسعه، آزادی، قانون، حقوق زن و... در نظر گرفت. سوال و هدف محوری این پژوهش تعامل سنت و تجدد به لحاظ مفهومی در سطح کلان بخصوص در مولفه های بنیادین همچون تفسیر از نص، سازگاری نص و غرب و همچنین انسان گرایی است. این راستا موضوعاتی از قبیل سنت و دگردیسی در مفهوم سنت، چگونگی مواجهه با سنت، دین عصری و... مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این چالش فکری در بخش های مختلف فقهی، اندیشه سیاسی و عرفان سیاسی را فراگرفته است. در ارای سیاسی علما و فقها و همچنین روشنفکران دینی همچون علامه نایینی، شهید مطهری و متفکرانی همچون داود فیرحی این تعارض سنت و تجدد و چگونگی برداشت از نص مطرح بوده است. در واقع مهمترین چالش فکری و فقهی ایران معاصر چگونگی سازگاری بین عناصر تعیین کننده زندگی سیاسی ایرانیان یعنی سنت و تجدد بوده است.چالش مفهومی و نظری این واژگان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافت. نظریه های مختلفی درباره تعامل سنت، نص و تجدد در ایران مدرن ارایه شده است.

    کلید واژگان: سنت, تجدد, نص, غرب مدرن, ایران}
    seyed rasool ghahari, seyed farshid jafari pabandi *, asqar partovi

    Ever since modernity entered the Islamic world including Iran, the knowledge system of the Islamic world has faced theoretical and conceptual challenges. He considered these intellectual challenges and puzzles in issues such as democracy, secularism, development, freedom, law, women's rights, etc. The central question and purpose of this research is the interaction between tradition and modernity in terms of concept at the macro level, especially in the fundamental components such as interpretation of the text, adaptation of the text and the West, as well as humanism. In this direction, topics such as tradition and metamorphosis in the concept of tradition, how to face tradition, contemporary religion, etc. have been analyzed. This intellectual challenge has encompassed various fields of jurisprudence, political thought and political mysticism. In the political opinions of scholars and jurists as well as religious intellectuals such as Allameh Nayini, Shahid Motahari and thinkers such as Daud Firahi, this conflict between tradition and modernity and how to understand the text has been discussed. In fact, the most important intellectual and jurisprudential challenge of contemporary Iran has been how to reconcile the defining elements of Iranian political life, i.e., tradition and modernity. The conceptual and theoretical challenge of these words has increased a lot compared to the past. Various theories have been presented about the interaction of tradition, text and modernity in modern Iran.

    Keywords: Tradition, modernity, text, modern west, Iran}
  • محسن شفیعی سیف آبادی

    هدف اصلی مقاله حاضر بررسی زمینه های شکل گیری تغییر پوشش در دوره رضاشاه و درک مقاصد او در این زمینه بر مبنای «نظریه قصدی-زمینه گرای اریک هیرش» است. در همین راستا، سوالی که در پی پاسخ بدان هستیم عبارت است از اینکه «زمینه های شکل گیری ایده تغییر پوشش ایرانیان در دوره رضاشاه چیست و قصد و نیت رضاشاه از تغییردادن پوشش ایرانیان پس از آغاز سلطنت چه بوده است؟» نتایج حاصل از تحقیق که با تطبیق داده های تاریخی در قالب روش تحلیلی- توصیفی و بر مبنای نظریه هیرش با بررسی زمینه و متن بدست آمده، نشان می دهد که تحولات دوران قاجار، رشد نوگرایی، زمینه های زندگی فردی پیشاسلطنت رضاشاه، در کنار زمینه های سیاسی و محیطی دوران پس از سلطنت او در شکل گیری «ایده تغییر پوشش ایرانیان»، در افق دید رضاشاه تاثیر مستقیم داشته است. در ارتباط با نیات رضاشاه نیز آنچه حاصل شد عبارت است از اینکه ملت سازی، وحدت ملی و بقای حاکمیت پهلوی، کاهش نفوذ اسلامگرایان، غربی شدن به مثابه رفع پیش شرط های توسعه و رهایی از حقارت مورد تصور پهلوی اول به قیمت تحقیر هنجارهای سنتی، از جمله مقاصد اصلی رضاشاه در تغییر سبک پوشش شهروندان ایرانی بوده است.

    کلید واژگان: کشف حجاب, رضا شاه, متن, زمینه, اریک هیرش}
    mohsen shafiee

    The main purpose of this article is to investigate the formation of cover change in Reza Shah's period and to understand his intentions in this field based on "intentional-contextual hermeneutics of Eric Hirsch". In this regard, the question we are looking for an answer to is: "What are the grounds for the formation of the idea of changing the cover of Iranians during the reign of Reza Shah and what was the intention of Reza Shah to change the cover of Iranians after the beginning of the monarchy?" The results of the research obtained by applying historical data in the form of analytical-descriptive method and based on Hirsch theory by examining the context and text, show that the developments of the Qajar period, the growth of modernity, the personal life of Reza Shah before the reign, along with political and environmental contexts. The period after his reign has had a direct impact on the formation of the "idea of changing the clothing of Iranians" in the perspective of Reza Shah. Regarding Reza Shah's intentions, what has been achieved is that nation-building in accordance with the will of the Pahlavi political system, national unity and the survival of Pahlavi rule, reducing the influence of Islamists, Westernization as removing preconditions for development and liberation from the imagined Pahlavi humiliation The first was at the expense of humiliating cultural norms, including Reza Shah's main intentions and intentions in changing the style of clothing of Iranian citizens.

    Keywords: Coverm, Reza Shah, text, Contexts, Eric Hirsch}
  • علی قاسمی *

    شناخت، فهم و تبیین دغدغه و مهم ترین مسئله زمانه در اندیشه سعدی از اهمیت زیادی برخوردار است و بر این اساس مقاله حاضر تالش می کند با الگوی روشی متن زمینه محوری هرمنوتیک اسکینر به بررسی مهم ترین مسئله سیاسی در اندیشه سعدی بپردازد. ازاین رو مقاله پس از تبیین روش مذکور، در توضیح مسئله سیاسی سعدی به زمینه های نظری و عملی سعدی می پردازد و مسئله سیاسی ایشان را با توجه به متون و زمینه های نظری و عملی مورد بررسی قرار خواهد داد تا درآمدی بر تبیین مسایل روز جامعه گردد. نگارنده درنهایت به این نتیجه رسیده که با توجه به روش فهم اسکینر و توجه به متون و زمینه های عملی و نظری زمانه سعدی، مهم ترین مسئله در افکار و اندیشه او عدالت اجتماعی و سیاسی می باشد.

    کلید واژگان: متن, زمینه, هنجار, عدالت, سعدی}
    Ali Qasemi*

    Identifying, understanding and explaining the concern and the issue is of great importance to Saadi time and the article tries to text pattern of a central area of the most important political issue in pattern of the text-context Hermeneutics Skinner. So after explaining the method and with reference to Saadi's Bustan and Gulistan will focus on two important texts And explain political issue Saadi to discuss theoretical and practical issues. And political issue them according to the text and examine the theoretical and practical aspects of the introduction to explain issues to be society. In my opinion and according to the method according to the texts and theoretical and practical aspects Saadi time, it seems that the most important thing in thoughts of Saadi is the issue of social and political justice.

    Keywords: text, Context, norm, justice, Saadi}
  • علیرضا آقاحسینی*، سارا ویسی
    این مقاله تلاشی است که با روش تحلیلی، به طرح دو ابرروایت «دینی» و «سیاسی» می پردازد و سپس آنها را در چارچوب نظریه شالوده شکنی دریدا به چالش می کشد؛ از این رو دریدا در مقابل روایتی از مسیحیت که آن را مقرر در متن و ذهن شارع، منحصر به نهادهای سنتی و در اختیار متولیان رسمی آن معرفی می کند و به بازگویی مفاهیمی نظیر «هدیه»، «ایثار»، «بخشایش»، «موعودگرایی» و... که همواره به گفتمان کلاسیک مسیحیت تعلق دارند، می پردازد. شالوده شکنی همچنین در مقابل روایتی که بقای «دموکراسی لیبرال» و نظام سیاسی مبتنی بر آن را بعد از فروپاشی شوروی و اضمحلال کمونیسم، به منزله پایان تاریخ، آخرین مرحله تکامل ایدئولوژیکی بشر و شکل نهایی دولت تلقی می کند، می کوشد تا ضمن ارائه ضعف و کاستی های آن، با اعطای معنایی تازه به مفهوم «دوستی»، بر بنیاد برادری ناگسستنی، نامشروط و جهانی، نویدبخش شیوه تازه ای از سیاست با عنوان «جماعتی بدون جماعت» و دموکراسی اصیل تری با عنوان «دموکراسی در راه» باشد.
    کلید واژگان: پایان تاریخ, دموکراسی در راه, دوستی, شالوده شکنی دریدا, متن, مسیحیت}
    Alireza Aghahosseini *, Sara Veysi
    This article is an attempt by the analytical method to study two meta-narrative "religious" and "political" and then challenge them in the framework of Derridas Deconstruction, so Derrida against a version of Christianity that it provided in the text mind founder, sole custodians of traditional institutions and the formal introduction of the screw, recounting concepts such as "gift", "sacrifice", "forgiveness," "messianism" and that Christianity has always belong to the classic discourse. Deconstruction also the narrative that the survival of "liberal democracy" and its political system based on the Soviet Union and the collapse of communism after the collapse, as the end of history, the last stage of human ideological evolution and the final form of government as a screw attempts to in presenting its weaknesses and limitations, giving new meaning to the concept of "friendship" based on the unbreakable brotherhood, unconditional and universal, promising practices new policy as a "community without community" and democracy as original " democracy to come "is.
    Keywords: Derrida's Deconstruction, Text, Christianity, liberal democracy, democracy to come, friendship, The End of History}
  • فرید آزادبخت*
    مواجهه حقوقدان، همانند برخورد زبان شناس، ادیب، فیلسوف و منطقدان با زبان نیست. با این حال محدودیت ها و ابهام های زبان طبیعی درصورت بندی مفاهیم حقوقی و تبیین واقعیت ها، رمز گشایی از متن ها و فهم عقلانیت حاکم بر ارزش های سیستم حقوقی بین المللی باعث می شود حقوقدان فراتر از مرزهای واقعی دانش حقوق و در محدوده ای بین منطق، زبان شناسی و فلسفه تحلیلی زبانی به تدارک نظریه ای مناسب مفاهیم، گزاره ها، متن ها، نرم ها، مدل های عقلانیت و نظریه های حقوقی پرداخته و اهتمام خود را صرف بازشناسی ماهیت، نوع  و دلالت های منطقی آنها نماید. آنچه دشواری تدارک چنین نظریه ای را دوچندان می سازد خصلت دیالکتیک زبان حقوقی است، به این معنا که زبان حقوقی  هم باید برای توصیف بی پیرایه و دقیق واقعیت ها و امور اعتباری  حیات جمعی، واجد ظرفیت بیانگری، معناکاوی و رمزگشایی از متن های متین حقوقی باشد و درعین حال قابلیت بازنمایی و تدوین روشمند ارزش ها و الزام های حقوقی و قانونی را نیز دارا باشد. زبان حقوقی نوع خاصی از زبان های طبیعی به شمار می رود، درست مشابه هر زبان طبیعی دیگرو حتی افزون بر آن، فاقد درجات یقین، سطح دقت و شفافیت است که صرفا از زبان های صوری و نمادین ساخته است که منطق دانان آن را به منظور تبیین دقیق روابط ونسب موجود معرفتی در حوزه ریاضیات، منطق و فیزیک نوین بر پایه عقلانیت صوری به کاربسته اند. با این همه چالش، حقوق بین الملل، با آزمون دشوارتری مواجه است که چند صدایی و تکثر خوانش ها و تنوع معناها را به رسمیت بشناسد و یا اینکه در چنبره قدرت، به زبان  سرکوب سوژه های سخن گو و خود رای تنزل یابد.
    کلید واژگان: زبان حقوقی, گزاره تحلیلی و ترکیبی, چند صدایی, معنا, متن, تاویل و تبیین, بشریت}
    Farid Azadbakht *
    The encounter of a publicist with language is not similar to a linguist, literate, philosopher and logician. Limitations and ambiguities of the natural language in formulation of legal concepts and explanation of realities and values of international law cause the publicist to exceed the real boundaries of law knowledge. Therefore, in a context of logics, linguistics, and linguistic analytic philosophy, the publicist presents concepts, propositions, texts, rationalism models, and legal theories and attempts to recognize nature, type, and rational implications of them. This means that legal language must have phenomenal expressiveness capacity, exploration of meaning and decoding of legal texts for the exact description of realities and facts of collective life and should also represent and codify legal necessities and values. Legal language that is a special type of natural languages, just like any other natural language and even more than others, does not have degrees of certainty, precision level, and transparency that is found in symbolic and formal languages that logicians have used it in order to explain relations in context of mathematics, logics, and modern physics based on formal rationalism. However, international law faces a more difficult test that recognizes dialogism, multiplicity of readings, and diversity of meanings, it gets degraded through the suppressive language of arrogant speakers
    Keywords: Legal Language, Analytic, Synthetic Propositions, dialogism, Communicative Rationality, Meaning, text, explanation, Monologue, Polyphony Test}
  • بهمن اکبری*
    فقه پویای اسلامی با نظرداشت نظام معرفتی برخاسته از دین، قادر است برای زندگی معاصر احکام عقلانی داده و میان "اصالت و معاصرت" وفاق افکند. از این رو، فقها می توانند، نخست؛ مسایل و موضوعات اجتماعی را تفسیر و تحلیل و سپس با استفاده از منابع فقهی پاسخی درخور تهیه کنند. در این مسیر از عقل و نقل بهره معتدلانه و نه افراطی و نه تفریطی برده می شود؛ چراکه تفسیر متحجرانه از دین و تبیین راکد و سنگواره؛ یکی از آثار ناگوار و تلخ نگاه تفریطی به عقل شمرده می شود. انسان امروز با مفهوم و موضوع "سلاح های کشتار جمعی" مواجه بوده که در این زمینه بحث از چیستی و چرایی نظریه فقهی- حقوقی رهبر انقلاب در تحریم "تولید، تکثیر، انباشت و استفاده" از سلاح های کشتار جمعی به منظور مصونیت بخشیدن ابنای بشر از بلای بزرگ این پدیده دهشتناک است؛ چه آنکه پس از استناد باراک اوباما به این فتوا و تصویب ایده "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ضرورتی دوچندان یافته است. جستار حاضر تلاشی است برای مفهوم سازی مطالعات جهان شناختی و انسان شناختی اسلامی که به چهار سوال بنیادین درباره ی زمینه ها و ضرورت های عینی ارایه چنین موضوعی؛ نکات مهم حقوقی بین المللی؛ تعهدات ملی، منطقه ای و جهانی این فتوا و فرصت های فراروی فعالان ضدخشونت و ضدسلاح های کشتار جمعی در سراسر جهان پرداخته و اینکه چگونه می توان از این فرصت برای ایجاد امنیت و همبستگی در گستره ی جهانی بهره گرفت؟
    کلید واژگان: فتوا, سلاح های کشتار جمعی, متن و فرامتن, زمان و مکان در صدور فتاوا, نظریه فقهی حقوقی اسلامی}
    The dynamic jurisprudence of Islam based on religious epistemological system is capable of providing man with rational rules to reconcile “authenticity” or “originality” with “contemporariness”. On this basis, jurisprudents can first interpret and analyze social issues, and, then, find appropriate responses using jurisprudential sources. To that end, they use rational and traditional (narrations) sources moderately but not radically because a petrified interpretation of religion is a bitter result of extremist attitude toward wisdom. From among the newly emerged phenomena, the modern-day man is facing the challenge of the concept and subject of “weapons of mass destruction”. In this paper attempts have made to review the whyness and whatness of the jurisprudential-legal theory of the Leader in prohibiting “production, proliferation, accumulation and use” of the weapons of mass destruction in line with supporting immunity of mankind against this dreadful phenomenon. Upon Barack Obama’s reference to this Fatwa and approval of President Hassan Rouhani’s idea of “world against violence and extremism” at the United Nations General Assembly, the subject has become very important. This study is an effort for conceptualization of Islamic cosmology and anthropology that provides answers to four essential questions: objective necessities for presenting such a theory; important legal international issues; national, regional and international commitments to this Fatwa; and the opportunities this theory provides for non-violence activists and those opposing weapons of mass destruction across the world
    Keywords: Fatwa, weapons of mass destruction, text, para-text, role of time, place in issuance of Fatwa, Islamic legal-jurisprudential theory}
  • علی اشرف نظری*، محمد صیادی

    خیزش های مردمی سال 2011م در جهان عرب، اگر چه از تونس آغاز شد اما در مصر بیشترین تاثیرها را گذاشت. این مساله از یک سو به اهمیت این کشور در جهان عرب و خارمیانه باز می گردد و از سوی دیگر، ناشی از شکاف های مختلفی است که ساختارهای سیاسی مصر را تحت تاثیر قرار داده است. منازعات سیاسی و درگیری های خیابانی در مصر حتی پس از سقوط حکومت «حسنی مبارک» و تثبیت انقلاب 25 ژانویه 2011م این کشور نیز پایان نیافت و عرصه ی سیاسی مصر را مستعد منازعه، درگیری و خشونت کرده است.
    با این حال، آنچه پس از انقلاب مصر مورد توجه قرار گرفت، حضور اسلام گرایان در ساختارهای قدرت بود. اگرچه اسلام سیاسی در مصر، در مقاطعی از حکومت مبارک نیز امکان کنش سیاسی یافته بود اما حضور در قدرت به صورتی که علاوه بر پارلمان، دربردارنده ی قدرت اجرایی نیز باشد، مساله ی متفاوتی بود که زمینه را برای تاثیرگذاری اسلام سیاسی بر سرنوشت سیاسی مردم این کشور به نحوی که به همه ی روزنه های زندگی مصریان راه یابد، فراهم می سازد.
    پرسش اصلی مقاله این است که مشخصه ی اصلی کنش سیاسی اسلام گرایان مصر پس از انقلاب 25 ژانویه چه می باشد؟ فرضیه ی مقاله این است که اسلام سیاسی در مصر متاثر از تحولات و فرآیندهای سیاسی مصر و ضرورت تثبیت قدرت سیاسی در رویکردهای خود به سوی «پراگماتیسم اسلامی» در حرکت است که با مفاهیمی نظیر آزادی سیاسی، فردگرایی، پارلمانتاریسم، پلورالیسم و دموکراسی پیوند می خورد. در این پژوهش تلاش خواهد شد با بررسی نحوه ی تعامل اسلام سیاسی با «متن» و «زمینه ی سیاسی» بروز یافته در تحولات اخیر مصر، استدلال خود را روشن تر سازیم.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, متن, زمینه, تاویل, مقاومت, پراگماتیسم اسلامی}
    Ali Ashraf Nazari, Mohammad Sayyadi

    Although popular uprisings of 2011 in the Arab world started from Tunisia, Egypt was affected most. This issue is rooted in the Arab World and the Middle East on the one hand, and different gaps affecting Egypt's political structures, on the other. Political conflicts and street fights in Egypt did not end even after the collapse of Mobarak's regime and 2011, January 25th revolution, and the political scene of Egypt is full of conflict and violence. Notwithstanding the matter that was paid attention to was the presence of Islamists in power structures. Although in Egypt, political Islam had found the opportunity for political action in Mobarak's government but presence in power in a way that includes executive power was a different problem which could pave the way for political Islam to impact on Egyptian people destiny so that it would penetrate in all aspects of their life. The main question of this article is: What is the main feature of Egyptian Islamist's political action after January 25th revolution? The hypothesis is that political Islam in Egypt is affected by the country's political developments and processes, and the necessity for stabilizing political power which is moving towards "Islamic pragmatism" in relationship with political freedoms, individualism, parliamentarism, pluralism and democracy. In this research, the author tried to illustrate the interaction of political Islam with political text and context.

    Keywords: political Islam, text, context, interpretation, resistance, Islamic pragmatism}
  • جلال درخشه، محمدصادق نصرت پناه *

    هرمنوتیک به عنوان یک روش مستقل، جایگاه ویژه ای در حوزه تفکر بشری پیدا کرده است. این روش، به ویژه در قرن بیستم، توانسته است دستاوردهای خود را به دیگر حوزه های دانش چون فلسفه، الهیات، علوم اجتماعی، فلسفه علم، و... ارائه کند و بحث های جدیدی را در آن عرصه ها پی افکند.
    هرمنوتیک به دو بخش هرمنوتیک فلسفی و هرمنوتیک روشی تقسیم شده است که عمدتا اولی با گرایش مفسرمحور و دومی با گرایش مولف محور شناسایی می شود. در حوزه موضوع این مقاله مهم ترین مسائلی که وجود دارند عبارت اند از: کدام نحله از هرمنوتیک قابل استفاده در مطالعات اسلامی است؟ و آیا می توان بین روش رایج فهم متن در مطالعات اسلامی و هرمنوتیک رابطه ای برقرار کرد؟
    نویسندگان این مقاله با مطرح کردن امکان برقراری رابطه میان متون دینی و هرمنوتیک قصد دارند نشان دهند چون به کارگیری هرمنوتیک فلسفی منجر به قرائت های مختلف از دین و اعتقاد به تاثیر پیش فرض ها و در نهایت نسبی گرایی می شود، برای مطالعات اسلامی مناسب نیست، ولی هرمنوتیک روشی و شیوه مولف محوری و متن محوری مستتر در آن با رعایت قواعد و مبانی مقبول هرمنوتیک روشی، صحیح ترین راه تفسیر متون دینی در مطالعات اسلامی است

    کلید واژگان: مطالعات اسلامی, هرمنوتیک, تاویل, متن, تفسیر}
    Jalal Derakhsheh, Mohammad Sadiq Nosratpanah

    Hermeneutics as an independent method has achieved a special position in human thought in recent centuries. Moreover, in twentieth century, hermeneutics has spread its achievements to other fields of knowledge such as philosophy, theology, literary criticism, social science, philosophy of science and etc. and leaded to new discussions in these fields. Hermeneutics has been defined as knowledge of interpretation and paraphrase and divided to philosophical hermeneutics and methodological one. The first one is mainly recognized with interpreter-based orientation and the second is considered as an author-centered tendency. The most important questions of this article are: Which attitude of hermeneutics can be used in Islamic studies? Is there any relationship between hermeneutics and the prevalent method of understanding texts in Islamic studies? Concentrating on the possibility of relationship between religious texts and hermeneutics, this article is supposed to clarify that using philosophical hermeneutics in Islamic studies is not allowable. Because using it in such studies leads to plural readings of religion, belief to the impact of assumptions and finally relativism. But methodological hermeneutics and its hidden author-centered and text-based method with regard to its admitted rules and principles is the most accurate way to interpret religious texts in Islamic studies.

    Keywords: Islamic Studies, hermeneutics, Paraphrase, Text, Interpretation}
  • یحیی فوزی
    جنبش های اسلامی، ویژگی های متنوع و مختلفی دارند که از لحاظ شکلی و سازمانی، فکری و عقیدتی، اهداف و منافع، محیط تاریخی و جغرافیایی، عملکرد و مبارزه و دیگر موارد، قابل طرح و مداقه علمی اند. هدف ما در این پژوهش، گونه شناسی فکری این جنبش ها می باشد. قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که اولا، این جنبش ها بر اساس مبانی فکری، به چند جریان مهم تقسیم می شوند؟ و ثانیا، پیامدهای سیاسی - امنیتی این دیدگاه های فکری متفاوت در جهان اسلام، چه خواهد بود؟
    بر این اساس، نویسنده معتقد است احیای هویت، به عنوان مهمترین دغدغه جنبش های اسلامی معاصر، ارتباط تنگاتنگی با امنیت در جهان اسلام دارد، اما در مورد نحوه تاثیرگذاری احیاگری این جنبش ها، باید به تفاوت هایشان در نوع نگرش به مقوله هویت توجه کرد. با توجه به پتانسیل های فقهی و کلامی، به نظر می رسد تنها جنبش های اسلامی عقل گرای اجتهادی توانائی لازم را برای ایجاد الگوی سیاسی بدیل در جهان اسلام و ایجاد امنیتی پایدار و همه جانبه در آن دارند.
    کلید واژگان: جنبش های اسلامی, نص, اجتهاد, امنیت, هویت, جهان اسلام}
    Yahya Fouzi
    The Islamic movements contain divers and different features which can be studied from several aspects including formal, organizational, intellectual, ideological, aims and interests, historical and geographical environment, performance, movement and etc. This paper intends to study the intellectual typology of these movements through raising the following questions: How many fraction they are? And what are the implications of these fractions? In this regard, the author believes that identity revival, as one of the main concerns of the contemporary Islamic movements, has a very close relationship with the security of the Islamic world, however, the way of revival by these movements depends on their different views on the issue of identity. Given the potentials of jurisprudence and Kalam, it seems that it is only the Islamic rationalist movements based on Ijtihad that can provide an alternative political model in the Muslim world and develop holistic and sustainable security thereof.
    Keywords: Islamic Movements, Text, Ijtihad, Security, identity, Islamic World}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال