به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « thomas aquinas » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «thomas aquinas» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهروز صدقی شامیر*

    از آنجا که خواجه نصیر  الدین طوسی و توماس آکوییناس  هر دو فیلسوف و متکلم برجسته از دو دین ابراهیمی (اسلام  و مسیحیت)، عقلگرا، تحول خواه، و از قضا هردو همعصر بوده و در آثار خود به مبحث دین و دولت پرداخته اند، این پرسش قابل طرح است که آیا از دیدگاه این دو متفکر  تشکیل دولت و اداره آن، منحصرا امری دینی- الهی است یا امری طبیعی و مربوط به طبع مدنی انسان است؟این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی در صدد است که ضمن بررسی دیدگاه این دو متفکر اسلامی و مسیحی (خواجه نصیر و توماس آکوییناس)، به سیوال فوق الذکر پاسخ دهد. داده های این پژوهش نشان می دهد که هم توماس آکوییناس و هم خواجه نصیر الدین طوسی مشروعیت دولت را فارغ از الهی بودن یا عرفی بودنش؛ به عنوان امری طبیعی مشروط به  رعایت عدالت،  و برخورداری ازحکمت و خرد می دانند. از نظر خواجه نصیر الدین طوسی، اداره مدینه فاضله محدود به پیامبران و امامان که ممتاز به الهام الهی اند نیست بلکه حکما که ممتاز به قوت عقل اند نیز شایسته رهبری و اداره مدینه فاضله اند. از نظر توماس آکوییناس نیز هرحکومتی که عادلانه و عاقلانه عمل کند، درجهت خیر عموم و همسو با طبیعت و فطرت بشری است و لازم الاتباع خواهد بود.

    کلید واژگان: دین و دولت, مدنی بالطبع, توماس آکوئیناس, خواجه نصیر}
    Behrooz Sedghi Shamir *

    Khawaja Nasir and his contemporary, Thomas Aquinas, are two prominent philosophers and theologians belonging to Abrahamic religions (Islam and Christianity). Considered as rationalistic and proactive, both scholars discussed religion and state in their works. The question arises as to whether they view the formation and administration of state as an exclusively religious–divine issue or a natural one related to the civil nature of mankind. Using a descriptive–analytical method, this paper tries to analyze Khawaja Nasir’s and Aquinas’ viewpoints in order to answer the above question. The data shows that both Aquinas and Khawaja Nasir consider the legitimacy of state as a matter of nature conditional on justice and wisdom regardless of whether state is divine or conventional. For Khawaja Nasir, the administration of Utopia is not limited to the prophets and imams—who are distinguished by divine inspiration—but the scholars who are distinguished by the power of reason are also entitled to the administration of Utopia. According to Thomas Aquinas, any government that acts justly and rationally is in the public interest and in line with human nature, so it must be obeyed.

    Keywords: Religion, State, Civil by Nature, Thomas Aquinas, Khawaja Nasir}
  • بابک عباسی*، کمال پولادی، سید جواد موسوی، احمد ساعی

    مباحث در باب نسبت «قانون الهی و قانون طبیعی» در بستر مباحث عقل و وحی، در جهان مسیحی تاریخی به قدمت قرون وسطی دارد. توماس قدیس یکی از متالهینی بود که در اواخر قرون وسطی، موضعی متفاوت نسبت به مواضع پیشین در باب نسبت قانون الهی و قانون طبیعی گرفت. به گونه‌ای که بستر فکری آکوییناس تا زمانه او، دو گروه عمده را در بر می‌گرفت که به شکل متعارض، گروه نخست قایل به برتری وحی و به تبع آن قانون الهی بر عقل و گروه دوم قایل به برتری عقل بر وحی و همچنین قانون طبیعی بودند. آکوییناس در این زمینه با وارد کردن فلسفه ارسطو، موضع سومی اتخاذ کرد که تلاش داشت تا نوعی «هماهنگی» میان عقل و وحی برقرار سازد و در حوزه حکمت عملی نیز این هماهنگی را در شکل تلفیق قانون الهی و قانون طبیعی دنبال کرد. این نوآوری آکوییناس نتایج خود را در حوزه سیاست با محوریت دولت و قانون نشان داد که آن عرفی شدن سیاست بود. ازهمین‌رو، ما با بهره گرفتن از روش «متن- زمینه محور» کوینتین اسکینر، فلسفه سیاسی آکوییناس را در زمینه فکری آن مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

    کلید واژگان: توماس آکوییناس, قانون طبیعی و قانون الهی, عقل و وحی, فلسفه سیاسی, جدایی دین و سیاست, اسکینر}
    Babak Abbassi, Kamal Pouladi, Seyyed Javad Mousavi, Ahmad Saie

    There are certain debates on the proportionality of “Divine Law and Natural Law” in the context of rational discussions and revelation in the Christian world dating back to the Middle Ages. Saint Thomas was one of the theologians who took a different stance in late Middle Ages on proportionality of the Divine Law and the Natural Law. Until his time, the intellectual foundation of Aquinas encompassed two major contradicting groups, i.e. the first group prioritized revelation, consequently supporting superiority of Divine Law over reason and the second group favored superiority of reason over revelation and the Natural Law as such. Aquinas adopted a third approach by introducing Aristotelian philosophy, intending to establish a sort of “coordination” between reason and revelation. In terms of practical wisdom, he followed such coordination through conflation of Divine Law and Natural Law. Aquinas’s innovation manifested itself in politics with the centrality of state and law, i.e. secularization of politics. On this basis, we have studied Aquinas’s political philosophy through reviewing text- and thematic-based methodology of Quentin Skinner in its intellectual basis.

    Keywords: Thomas Aquinas, natural law, Divine law, reason, revelation, political philosophy, separation of church, state}
  • قربانعلی قربان زاده سوار*، امیرمحمد ایزد
    از مسائل مهم سیاست، مشروعیت حکومت و تلاش برای تایید و تصدیق آن است. این مقاله، در صدد بررسی دیدگاه دو اندیشمند و متکلم بزرگ قرن سیزدهم، توماس آکوئیناس قدیس و خواجه نصیرالدین طوسی درباره مشروعیت حکومت است (مسئله)؛ موضوعی که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است. با توجه به پرورش آکوئیناس در سنت مسیحی– اروپایی و خواجه نصیرالدین طوسی در سنت اسلامی– ایرانی در پی پاسخ به این پرسش دارد که اندیشه های این دو متکلم در مورد مشروعیت حکومت، چه مبنا و صورتی دارد؟(سوال) این اصطلاح، به واسطه برداشت های مفهومی متضاد در دیدگاه نظریه پردازان مختلف، جلوه ها و معانی متفاوتی یافته است، در نتیجه، این مقاله از نوع اکتشافی بوده و برای آن فرضیه ای ارائه نشده است(فقدان فرضیه). از این رو، مقصد مقاله پیش رو، بررسی برداشت های دو اندیشمند بزرگ دینی، بدون هرگونه ارزشیابی دیدگاه های آنان است(هدف). داده های پژوهش، بر مبنای روش کتابخانه ای و اسنادی،گردآوری شد و در چهارچوب روش تطبیقی به عنوان نتیجه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت(روش). با وجود مشابهت چشمگیر در مبانی نظری آکوئیناس و خواجه به دلیل مبانی الهی، دیدگاه این دو در قطب مخالف یکدیگر قرار دارد، بنابراین، می توان گفت: مفهوم سازی مشروعیت حکومت وابسته به زمینه ای است که مفهوم سازی در آن رخ میدهد(یافته).
    کلید واژگان: توماس آکوئیناس, خواجه نصیرالدین, مشروعیت, حکومت, مفهوم و سیاست}
    Ghorbanali Ghorbanzadeh Savar*, Amir Mohammad Izadi
    Legitimacy of government and trying to approve it is one of the important issues in politics. The present paper seeks to investigate the viewpoints of two great thinkers of the 13th century, Thomas Aquinas and Khwajah Nasir al-Din al-Tusi, regarding the legitimacy of government; (Problem) an issue which has not been investigated so far. Since Aquinas was brought up in a Christian-European tradition and Khwajah Nasir al-Din al-Tusi in an Islamic-Iranian one, the present paper tries to answer this question: What are the basis and forms of the thoughts of these two thinkers regarding legitimacy of government? (Question) This term, because of conflicting conceptual interpretations in the viewpoint of different theorizers, has gained different meanings and forms, as a result, the present article is an exploratory one and there is no hypothesis presented for it. (No Hypothesis) Therefore, the purpose of this article is investigating the interpretations of these two great religious thinkers without any evaluation of their viewpoints. (Objective) Research data are collected using library documentary methods and are analyzed in the framework of comparative method. (Methodology) Despite the significant similarity in the theoretical principles of Aquinas and Khwajah, because of divine principles, these two viewpoints are in opposing poles, thus, it can be said that conceptualization of the legitimacy of government depends on the ground on which conceptualization takes place. (Finding)
    Keywords: Thomas Aquinas, Khwajah Nasir al Din, Legitimacy, Government, Concept, Politics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال