به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « western societies » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «western societies» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بحرالدین شهاب الدین حلیمی*، قاسم ابراهیمی پور

    تفسیر المیزان و فی ظلال در سده اخیر با رویکرد جدید، پدیده های اجتماعی را تبیین واقع بینانه کرده اند. این دو تفسیر با مبنای عقلانی وحیانی به تفسیر آیات قرآن کریم پرداخته اند و در ضمن رویکرهای تفسیری دیگر، از ویژگی و رویکرد انتقادی نسبت به نظام اجتماعی موجود بهره برده اند. مسیله اصلی این مقاله "شباهت ها و تفاوت های روش شناسی انتقادی در المیزان و فی ظلال" است. این مقاله با روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی  و مقایسه ای، نشان داده است که المیزان و فی ظلال، جوامع انسانی موجود را به دلیل پشت کردن به منبع معرفتی وحیانی و استفاده صرف از خرد نظری و تکیه بر مادیگرای، انتقاد کرده اند. وجه متمایز روش شناسی انتقادی در این دو تفسیر، تقسیم بندی فی ظلال از جوامع اسلامی به (جاهلی و اسلامی) است در حالی که المیزان ضمن نقد، این تقسیم بندی را بیان نکرده است. همانطور که فی ظلال جوامع اسلامی را روی سه دلیل (ناسیونالیستی، ملی گرای و روابط با غرب) نقد کرده است در حالی که المیزان نقد خود از جوامع اسلامی را مستند به)  غرب گرایی، نادیده گرفتن قوانین وحیانی، عدم انسجام داخلی و تبعیت از حکام فاسد) کرده است. در نقد از جوامع و فرهنگ غربی، فی ظلال عواملی همچون (تلذذ جنسیتی، نبود انسانیت، عدم آزادی روحی، آزادی بدن، نژادپرستی، خودبزرگ بینی و تفاخر و...) را موثر دانسته و انتقاد کرده است. اما المیزان جامعه غرب و تمدن آن را بخاطر (رویکرد مادی گرایانه به هستی و منحصر نمودن جهان به سطوح ظاهری و ملکی، فاصله طبقاتی، حس گرایی، عقلانیت ابزاری، بسته بودن باب انفاق و باز بودن باب ریا و فقدان حقیقت و فضیلت) انتقاد کرده است.

    کلید واژگان: روش شناسی انتقادی, جوامع اسلامی, جوامع و تمدن غرب, المیزان و فی ظلال}
    Bahruddin Shahabuddin Halimi *, Qasim Ebrahimipour

    Tafsir Al-Mizan and Fei-Zhal have explained social phenomena realistically with a new approach in the last century. These two interpretations have interpreted the verses of the Holy Qur'an with a rational and revealed basis, and in addition to other interpretation approaches, they have benefited from the characteristic and critical approach towards the existing social system. The main issue of this article is "similarities and differences of critical methodology in scales and shadows". This article has shown with a library and descriptive analytical and comparative method that al-Mizan and Faizal have criticized the existing human societies for turning their backs on the revealed source of knowledge and using only theoretical wisdom and relying on materialism. The distinguishing aspect of critical methodology in these two interpretations is the division of Islamic societies into (Jahili and Islamic) while Al-Mizan did not express this division while criticizing. Just as Fai-Thal has criticized Islamic societies on three grounds (nationalist, nationalist, and relations with the West), while Al-Mizan based his criticism of Islamic societies on (Westernism, ignoring revealed laws, lack of internal cohesion). and obeying corrupt rulers). In criticizing western societies and culture, he has considered and criticized factors such as (gender pleasure, lack of humanity, lack of spiritual freedom, body freedom, racism, arrogance and boasting, etc.) as effective. Al-Mizan criticizes Western society and its civilization because of the materialistic approach to existence and limiting the world to external and material levels, class distance, sensualism, instrumental rationality, the closed door of charity and the open door of hypocrisy and the lack of truth and virtue. ) has criticized. Keywords: critical methodology, Islamic societies, Western societies and civilizations, al-Mizan and Faizal

    Keywords: critical methodology, Islamic societies, Western societies, civilizations, al-Mizan, Faizal}
  • سید سیاوش موسوی رکعتی

    در این پژوهش که با روش تاریخی- تحلیلی تهیه شده، سعی شده است تا با واکاوی جامعه شناختی دموکراسی، به این سوال پاسخ داده شود که آیا فرایند دموکراسی در جوامع غربی، به مثابه ی فرایند دموکراسی در جوامع غیر غربی است؟ که برآیند آن بدین قرار شد: فرایند دموکراسی در جوامع غربی، به کلی متفاوت از فرایند دموکراسی در جوامع غیر غربی است زیرا غرب توانست از اتوکراسی به مونارشی و از مونارشی به آریستوکراسی و از آریستوکراسی به مریتوکراسی و از مریتوکراسی به دموکراسی برسد. درصورتی که جوامع غیر غربی برای رسیدن به دموکراسی، باید از اتوکراسی به مونارشی و از مونارشی به الیگارشی و از الیگارشی به پاتریمونیالی و از پاتریمونیالی به آریستوکراسی و از آریستوکراسی به مریتوکراسی و از مریتوکراسی به دموکراسی برسند. قانون، به عنوان قلب دموکراسی، به جوامع غیر دموکراتیک، آموخت که نهادهای اجرای قانون، مهم تر از خود قانون هستند. براین اساس باید گفت که بین آزادی فردی و میزان انتخابات رابطه ی معناداری وجود دارد، بدین صورت که هر چه آزادی فردی در جامعه بیشتر باشد، انتخابات دموکراتیک تر خواهد بود و هر چه میزان انتخابات در جامعه گسترده تر باشد، آزادی فردی، مدنی تر خواهد بود؛ زیرا اقلیت به دنبال ایجاد موازنه بین آزادی فردی و برابری جمعی هستند تا بتوانند در تصمیم گیری نقش داشته باشند و تصمیم سازی نمایند تا از این طریق حاکمیت نمایند. درصورتی که اکثریت با برگزاری انتخابات، تشکل های مدنی، تصویب قوانین و انتشار آن ها، خواستار حاکمیت بر جامعه هستند که این تقابل، یعنی فرایند روش اکثریتی و فراگرد نگرش اقلیتی، نتیجه ای جزء ارتقاء و توسعه ی روشی و بینشی دموکراتیک برای جامعه در پی نخواهد داشت.

    کلید واژگان: فرآیند, دموکراسی, جوامع غربی, جوامع غیر غربی}
    Siyavash.mousavi Rakati

    The research that has been prepared using the historical analysis, we have tried to analyze the social democracy, the question to be answered is whether the democratic process in the Western world, as the process is non-Western democracy? That outcome it was the democratic process in the Western world, completely different from non-Western societies are democratic process; Because the West from autocracy to a monarchy, and from the monarchy to aristocracy, and from aristocracy to Meritocracy, and the from Meritocracy reach to democracy. If the non-Western societies for reach to democracy, Should from the autocracy to a monarchy, and from the monarchy to oligarchy, and from the oligarchy to Patrimonial, and from the Patrimonial to aristocracy, and from aristocracy to Meritocracy, and from the Meritocracy reach to democracy. Law, as the heart of democracy in non-democratic societies, learn that, law enforcement agencies, are more important than the law itself. Thus, Between individual freedom and the election, there was a significant relationship. So that the, whatever is greater individual freedom in society, elections will be more democratic. And the election of the wider society, the freedom of the individual, would be more civil. Because the minority seeks to create a balance between individual freedom and collective equality so that they can play a role in decision-making and make decisions in order to rule in this way. If the majority wants to rule the society by holding elections, civil organizations, approving laws and publishing them, this confrontation, that is, the process of the majority method and the process of the minority attitude, will not result in the promotion and development of a democratic method and vision for the society.

    Keywords: Process, democracy, western societies, non-western societies}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال