به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "working class" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «working class» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی working class در مقالات مجلات علمی
  • نوروز هاشم زهی*، رسول یاحی، سمیه هاشم زهی

    برای مقابله با جنگ تحمیلی اقشار مختلف جامعه ایرانی با هویت مشترک اسلامی کنشگری داشتند. این مقاله به روایت مطلعان از نقش طبقه کارگر در مقطع تاریخی 1359 هجری شمسی تا سال 1367می پردازد. رویکرد تحقیق کیفی و راهبرد آن تحلیل روایت است. داده ها بوسیله مصاحبه باز بر اساس اصل اشباع نظری، از نمونه ای به تعداد 8 نفر از مدیران و فعالان کارگری، شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر که در دوران جنگ تحمیلی کنشگری داشتند و مصاحبه با واسطه با تعداد 10 نفر از فعالان کارگری مطلع فعلی، بدست آمد. مشارکت کنندگان با نمونه گیری هدفمند مورد مصاحبه و گزینش قرار گرفتند. برای تجزیه و تفسیر داده ها از تحلیل مضمون استفاده شد. در آخر اعتباریابی و صحت نتایج پژوهش با بازبینی و تایید متن مصاحبه به وسیله مصاحبه شوندگان، جستجو برای موارد منفی یا توضیحات جایگزین در میان سایر کنشگران، تقویت شد. از لابلای متن روایت کنندگان نقش طبقه کارگر در جنگ، 2 مضمون سازمان دهنده شامل«پشتیبانی از جنگ» و«مشارکت در جنگ» بدست آمد. همچنین 7 مضمون پایه شامل؛ عزیمت کارگران به میادین رزم، اعزام کارگران ماهر به جبهه، نقش کارگران در تثبیت انقلاب با مشارکت در کنترل بحران های امنیتی پشت جبهه، مشارکت کارگران در آموزش نظامی، انجام خدمات پشتیبانی فنی از جبهه، حمایت مالی و پولی کارگران از جبهه، حمایت کالایی کارگران از جبهه، در روایت آنان شناسایی گردید. جهت گیری فکری انقلاب و رهبری به سمت مستضعفان و اقشار پایین جامعه از انگیزه های اساسی کارگران در حمایت از جنگ تحمیلی در دهه اول پس از انقلاب اسلامی بوده است.

    کلید واژگان: شورای اسلامی کار, خانه کارگر, طبقه کارگر, جنگ تحمیلی
    Nowruz Hashemzehi *, Rasoul Yahai, Somayeh Hashemzehi

    In response to the imposed war, various segments of Iranian society, unified by a shared Islamic identity, were mobilized. This article explores the narratives of informants regarding the working class's role during the historical period from 1359 AH to 1367 AH. Employing a qualitative research approach and narrative analysis strategy, data were collected through open interviews based on theoretical saturation principles. The sample comprised 8 labor managers and activists from Islamic labor councils and workers' houses active during the war, supplemented by mediated interviews with 10 contemporary labor activists. Participants were chosen through purposive sampling, and thematic analysis was applied for data interpretation. The research's validity and accuracy were enhanced by interviewee verification of the interview texts and the exploration of negative cases or alternative explanations among other actors. Narratives revealed two central themes: "supporting the war" and "participating in the war." Additionally, seven fundamental themes were identified: workers' deployment to battlefields, dispatch of skilled workers to the frontlines, workers' role in stabilizing the revolution by managing security crises behind the front, involvement in military training, provision of technical support services to the front, financial and material contributions to the war effort, and logistical support from the workers. The revolution's intellectual orientation and leadership's focus on the oppressed and lower social strata were primary motivators for workers' support of the war during the first decade post-Islamic revolution.

    Keywords: Islamic Labor Council, Worker's House, Working Class, Imposed War
  • مهناز محمدی، محمد کلهر*، فرشته سادات اتفاق فر

    سینمای ایران در دهه 40ش، تولیدات بی شماری را به نمایش گذاشت و با تمام فراز و فرودهایی که جامعه ایران از سر گذراند، رونق خاصی داشت. سینماگران موضوعات مختلفی را برای به تصویرکشیدن و جذب مخاطب انتخاب می کردند که دست یافتن به محبوب مورد علاقه و کسب ثروت، از مولفه های مهمی برای موفقیت و استقبال مخاطبین از یک فیلم به حساب می آمد. در کنار این موضوعات، در این دهه برخی از سینماگران تلاش کردند تا قسمتی از مظالم نظام ارباب رعیتی را در ایران به تصویر بکشند. این اتفاق در حالی رخ داد که از اوایل این دهه اصلاحات ارضی در جهت برطرف کردن مشکل رعایا و رهایی آن ها از آن نظام ناعادلانه صورت گرفت. باید اذعان کرد علاوه بر نمایش چهره واقعی ارباب، خان و خان زاده در تعدادی از فیلم ها، نگاه مثبتی به طبقه متمول شهری(بورژوا و تازه به دوران رسیده) و طبقه کارگر هم ارایه شد. سوال اصلی پژوهش حاضر چنین سامان یافت که اصلاحات ارضی چه تاثیری بر سینمای ایران برجای نهاد؟ از این رو روش تحقیق تاریخی با رویکرد توصیف و تحلیل در دستور پژوهش قرار گرفت. تا این دغدغه مهم را با بررسی و واکاوی برخی از فیلم های مهم این دوره، تجزیه و تحلیل نماید.

    کلید واژگان: سینمای ایران, انقلاب سفید, نظام ارباب و رعیتی, طبقه بورژوا و طبقه کارگر
    Mahnaz Mohammadi, Mohammad Kalhor *, Fereshteh Sadat Etefaghfar

    In the Iranian cinema showed countless productions, and despite all the ups and downs that Iranian society went through, had certain prosperity. Cinematographers chose different subjects to depict and attract the audience that reaching their lovers and gaining wealth were considered important components for the success and audience acceptance of a film. In addition to these issues, in this decade, some cinematographers tried to portray part of the oppression of the lord-serf system in Iran. This happened while land reforms were carried out from the beginning of this decade to solve the problems of the subjects and free them from that unjust system. It must be acknowledged that in addition to showing the real face of Arbab (Master), Khan (Lord) and Khanzadeh (their children) in some films, a positive view of the wealthy urban class (bourgeois and newly arrived) and the working class was also presented. The main question of the present research was organized as follows: What effect did land reforms have on Iranian cinema? Therefore, the historical research method with the approach of description and analysis was placed in the order of the research. to analyze this important concern by examining and analyzing some important films of this period.

    Keywords: Iranian cinema, white revolution, lord, serf system, bourgeois, working class
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال