به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابن خلدون » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ابن خلدون» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا سمیعی اصفهانی*، نرجس شیری
    «حاکمیت»، در زمره مفاهیمی است که همواره در مرکز بحث و تحلیل و اندیشه ورزی مکاتب، متفکرین و نظریه پردازان علوم اجتماعی قرار داشته است. هدف پژوهش پیش رو، بررسی آراء و اندیشه های دو متفکر بزرگ جامعه شناسی از دو سنت نظری اسلامی و غربی یعنی ابن خلدون و نوربرت الیاس، در خصوص پیدایش، پایایی و فروپاشی حاکمیت تمدن ها است که مضامین نظری و یافته های کاربردی ارزشمندی در اختیار علاقه مندان این حوزه نظری و مفهومی قرار می دهد. از این رو پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که «حاکمیت» از حیث مفهومی و عملکردی چه شان و جایگاهی در اندیشه ابن خلدون و نوربرت الیاس دارد؟ جهت پاسخگویی به پرسش فوق تلاش می گردد با اتکاء به روش مقایسه ای، وجوه تمایز و تشابه این مفهوم در سامانه نظری این دو متفکر شناسایی و دستاوردهای کاربردی آن عرضه گردد. یافته های پژوهش نشان می دهد که هر دو اندیشمند از منظر جامعه شناسی تاریخی، رویکردی «تکوینی» به پدیده ها و تحولات اجتماعی از جمله امر «حاکمیت» و دگردیسی آن دارند و هر دو بر یک قاعده عمومی در مورد حاکمیت پای می فشارند و آن این است که وقتی قلمرو حاکمیتی تا حد زیادی گسترش یافت، به فعال شدن نیروهای گریز از مرکز منجر می شود و آنگاه زمانه زوال و فروپاشی آن حاکمیت آغاز می گردد. پژوهش از نوع مطالعات بنیادی نظری، روش تحلیل آن، روش مقایسه ای و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای (کتب و مقالات تخصصی) انجام گرفته است.
    کلید واژگان: حاکمیت, تکامل, عصبیت, انحطاط, ابن خلدون, نوربرت الیاس}
    Alireza Samiei Esfahani *, Narjes Shiri
    The purpose of the research is to examine the opinions and thoughts of two great sociological thinkers from two Islamic and Western theoretical traditions, namely Ibn Khaldun and Norbert Elias, regarding the birth, consolidation and decline of the sovereignty of civilizations; provide theoretical themes and valuable practical findings to those interested in this theoretical and conceptual field. Therefore, the main question of the current research is, what is the position of "sovereignty" in terms of concept and function in the thought of Ibn Khaldun and Norbert Elias? In order to answer the above question, an attempt is made to identify the differences and similarities of this concept in the theoretical system of these two thinkers and present its practical achievements by relying on the comparative method. The findings of the research show that both thinkers have a "developmental" approach to social phenomena and developments, including the issue of "sovereignty" and its transformation, from the perspective of historical sociology, and both of them have a general rule about sovereignty. and that is that when the sovereign territory expands to a great extent,, leads to the activation of centrifugal forces, and then the period of decline and collapse of that sovereignty begins.
    Keywords: Sovereignty, evolution, Nervousness, Degeneration, Ibn Khaldun, Norbert Elias}
  • مصطفی سلیم خانی، محسن احتشامی نیا*، محمدرضا آرام

    ابن خلدون جزء معدود دانشمندان اهل سنت می باشد که با وجود احادیث بسیار درباره مهدویت و تشکیل حکومت توسط امام زمان (عج) در کتب معتبر روایی اهل سنت، به انکار آن پرداخته و با استناد به «نظریه عصبیت» خود که آن را قطعی تلقی می نماید؛ امکان تشکیل حکومت توسط امام زمان (عج) را منتفی می داند. وی تشکیل حکومت را بر اساس نظریه عصبیت، حسب و نسب دانسته و امام زمان (عج) را در آخرالزمان، فاقد پشتیبانی آن برمی شمارد. هدف از پژوهش حاضر نقد قرآنی و روایی نظریه عصبیت ابن خلدون در تشکیل حکومت مهدوی بوده و بدین منظور این نظریه با فرض غلط و درست بررسی گردیده است. با توجه به فرض درست بودن نظریه، نتایج پژوهش بیان می کند؛ قرآن کریم بر ادامه نسل پیامبر (ص) تاکید دارد و غیرقابل انکار است، بنابراین امام عصر (عج) می توانند با کمک خویشان در آخرالزمان حکومت جهانی تشکیل دهند و این امر تناقضی با نظریه عصبیت ابن خلدون ندارد. در فرض غلط بودن نظریه، نتایج بیان می کند؛ ابن خلدون در استدلال خود دچار مغالطه گردیده است. اگرچه این نظریه دارای مستندات تاریخی است، اما در طول تاریخ موارد بسیاری را می توان نام برد که خارج از چارچوب نظریه عصبیت شکل گرفته اند، مانند حوادث صدر اسلام و مخالفت قریش با پیامبر (ص).

    کلید واژگان: مهدویت, حکومت, ابن خلدون, نظریه عصبیت}
    Mostafa Salemkhani, Mohsen Ehteshami Nia *, MohammadReza Aram

    Ibn Khaldun is one of the few Sunni scholars who, despite many hadiths about Mahdism and the formation of the government by Imam al-Zaman (as) in the authentic books of Sunni narration, has denied it and cited his "theory of nervousness" which he It is considered definite; Denies the possibility of forming a government by Imam al-Zaman (as). He considers the formation of the government based on the theory of nervousness as proportion and considers the Imam of the Age (pbuh) in the end times as lacking its support. The purpose of the present study is to critique the Qur'an and the validity of Ibn Khaldun's theory of nervousness in the formation of the Mahdavi government, and for this purpose, this theory has been examined with a false and correct assumption. Given the assumption that the theory is correct, the research results state; The Holy Qur'an emphasizes the continuation of the generation of the Prophet (PBUH) and is undeniable, so Imam al-Asr (AS) can form a world government with the help of his relatives in the end times, and this does not contradict Ibn Khaldun's theory of nervousness. Assuming the theory is wrong, it states the results; Ibn Khaldun has erred in his argument. Although this theory has historical documents, but throughout history, many cases can be named that have been formed outside the framework of the theory of nervousness, such as the events of early Islam and the Quraysh opposition to the Prophet (PBUH).

    Keywords: Mahdism, Government, Ibn Khaldun, theory of nervousness}
  • عابدین فقیه نصیری، بهروز دیلم صالحی*، سعید اسلامی

    محمدعابدالجابری، همزمان دو پروژه بزرگ را در مطالعات پردامنه ی خود پیش رو داشته است:1- تلاش برای بازشناسی و بازسازی «عقل عربی- اسلامی»، 2- طرحی برای نوسازی آن در مسیر تجدد سیاسی. این هردو مستلزم نظریه ای منسجم درباره ی دولت است که در ادبیات سیاسی «نظریه ی دولت» نام گرفته است، نظریه ای مربوط است به تبیین منشاء، ماهیت کارکرد و سازمان دولت یا قدرت سیاسی حاکمه. او در عین حال در دو کتاب مهمش به صورتی مستقیم با مضمون و مستلزمات چنین نظریه ای روبرو بوده است. پژوهش پیش رو این پرسش را مطرح کرده است که در «نظریه ی دولت» جابری بین تبیین منشاء اجتماعی قدرت سیاسی و آرمان بازسازی دموکراتیک نظام سیاسی چه رابطه ای وجود دارد؟ فرضیه ی این تحقیق این است که میان تبیین جابری از منشاء و ماهیت قدرت سیاسی با طرح تجدد و بازسازی مورد نظر او همسازی منطقی وجود ندارد. این تحقیق با اسلوب توصیفی -تحلیلی و با رویکردی انتقادی و با بهره گیری از مطالعات اسنادی صورت گرفته و نگارنده کوشیده است ناهمسازی یاد شده را نشان دهد. یافته تحقیق این است که نظریه ی دولت جابری ظرفیت لازم برای ارایه ی طرحی منطقی جهت نوسازی «عقل عربی-اسلامی» را ندارد. رهیافت تحقیق با توجه به مطالعات خود جابری جامعه شناسی تاریخی است که با نگرش جامعه شناسی انتقادی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: نظریه ی دولت, عقل عربی, ابن خلدون, نظام خراج گذاری, قبیله, غنیمت, میثاق}
    Abedin Faghihnasiri, Behrooz Dilamsalehi*, Saeed Eslami

    Mohammed Abed al-jabri has advanced tow main projects in his intelectual endeavours: first, an anattempt to study and reveal, as he say, Arab-islamic reason, second to propuse ideas to  restrucutring it with an aim for political changes in The line of democratic order.
    In this propuse, he confronts, both directly and idirectly, with a theory of state. This research deals with consisteney of his explanation and aims where he deals with theory of state Where he  refers to Abn khaldoun's theory of state. The main question of this research is that how match jabris projects for democratic changes consistes with his theory of state. The main thesis of research is thatThere is not areasonable relationship between Jabris explanation of the social origin of political power and his project regarding democaratic renewal and political ganges. This research try to reveal such discon.  Sistency discriptiv-analytically with ahistorical- soeiological approach.

    Keywords: Theory of government, Arabic reason, Ibn Khaldun, tribute system, tribe, booty, covenant}
  • محمدرضا اویسی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی نظریه دولت در اندیشه سیاسی ابن خلدون است. در این راستا و با رویکردی هرمنوتیکی نظریه عصبیت به عنوان سنگ بنای اندیشه سیاسی ابن خلدون، پیدایش دولت و عوامل آن، علل اضمحلال دولت، انواع دولت و بهترین نوع آن تحت عنوان تیوری دولت ابن خلدون بررسی شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که ابن خلدون جزء نخستین اندیشمندان در جهان است که به بررسی دولت پرداخته و در تیوری خویش هم منشاء آن و هم تعریف، نحوه تاسیس، اشکال و بهترین شکل آن، اجزاء، نحوه کارکرد، نحوه افول و سقوط آن را تیوریزه نموده است. از آنجا که براساس سه عنصر یک تیوری علمی یعنی تطابق نظریه با موارد عینی، وجود پیوندهای چندگانه در بین مفاهیم نظریه و شمول و وحدت تعابیر در پدیده های مختلف، می توان این نظریه را جزء نخستین تیوری های دولت دانست و به شکل آکادمیک منتشر و جهان شمول نمود.

    کلید واژگان: نظریه دولت, ابن خلدون, تئوری های دولت, نظریه عصبیت}
    MohammadReza Oveisi *

    The objective of the present study is to review the theory of government in the political idea of Ibn Khaldun. To this aim and using a hermeneutic approach, the theory of Asabiyyah (social cohesion) as the foundation of Ibn Khaldun’s political doctrine, the emergence of government and its contributing factors, the causes of government’s fall, variety of governments and its best type were discussed in Ibn Khaldun’s theory of government. The method of study was descriptive analysis and the results showed that Ibn Khaldun has been among the first thinkers in the world studying the concept of government and theorizing the origin, definition, way of establishment, types, the ideal form, components, functions, and its fall. Since his theory has the three elements of a scientific theory, that is to say concordance with the objective instances, multi relationships between the concepts in the theory, and the coherence of perception in various circumstances, it can be recognized as one of the first theories of government and has the potential of academic and international publication.

    Keywords: Theory of Government, Ibn Khaldun, Government Theories, Theory of Asabiyyah (Social Cohesion)}
  • سمن اللهویسی*، شهیندخت پیروزی، نادره پیروزی
    ثبات سیاسی همواره یکی از دغدغه های اصلی اندیشمندان و محققین سیاسی بوده است،در واقع یکی از کارکردهای اندیشه سیاسی کوشش برای به دست آوردن ثبات سیاسی است.ا ثبات سیاسی عاملی است که باعث می شود تا یک سلسله یا ساختار سیاسی دوام گسترده ای در عرصه عینیت یابد. بقای یک سیستم را در حفظ ثبات سیاسی آن دانست . ابن خلدون جزء نخستین اندیشه مندان جهان اسلام است که به ماهیت دولت پرداخته است در واقع وی به دنبال فهم دقیق از ماهیت دولت است. وی با نگاهی جامعه شناسانه درصدد آن است تا ماهیت دولت را درک کند و در کنار آن به دنبال ارایه ی مدلی برای شکل گیری و سقوط دولت ها است.اساسی ترین مفهوم مورد نظر برای ثبات سیاسی در اندیشه ی ابن خلدون مفهوم عصبیت است،این مقاله کوشش می کند تا با شرح ابعاد مختلف تفکرات ابن خلدون به درک از مفهوم ثبات و بقای سیاسی در اندیشه او دست یابد.
    کلید واژگان: ابن خلدون, ثروت, ستم, عصبیت, عمران}
    Saman Allahveysi *, Shahindokht Pirozi, Nadereh Pirozi
    Political stability has always been one of the main concerns of political thinkers and researchers, in fact one of the functions of political thought is the effort to obtain political stability. The arena is objectified. He considered the survival of a system in maintaining its political stability. Ibn Khaldoun is one of the first thinkers of the Islamic world who addressed the nature of the state. In fact, he sought a precise understanding of the nature of the state. He is trying to understand the nature of the state with a sociological perspective and at the same time he is looking for a model for the formation and fall of the states. The most basic concept for political stability in Ibn Khaldun's thought is the concept of nervousness. This article tries to understand the concept of stability and political survival in Ibn Khaldoun's thought by describing the different aspects of Ibn Khaldun's thoughts.
    Keywords: Ibn Khaldun, wealth, Oppression, Nervousness, Construction}
  • نجف لک زایی، حسین میرچراغ خانی
    از جمله دانش های کاربردی با قابلیت نتایج محسوس برای جامعه بشری، مطالعات امنیتی است. این مطالعات آنگاه که با تجربه های امنیتی تاریخی عجین شود، جامعه را از آزمون های مجدد امنیتی حفظ می کند. ابن‏خلدون از جمله اندیشمندانی است که در آثار خود مباحث امنیتی را جمع و پیرامون تجربه های امنیتی تاریخ اظهارنظر کرده است. این مقاله با هدف فهم گفتمان امنیتی ابن‏خلدون انجام شده است، که تا کنون پیرامون آن پژوهش مستقلی صورت نگرفته است. با توجه به مبانی نظری ابن‏خلدون در موضوع تاریخ و امنیت، گفتمان امنیتی وی در چارچوب مفهومی با هفت مولفه کلیدی مفهوم امنیت، ابعاد امنیت، سطح امنیت، دوست و دشمن، روش های تحصیل امنیت و راه‏کارهای استراتژیکی امنیت بررسی شده است. مهم‏ترین یافته این پژوهش، مشابهت گفتمان امنیتی ابن‏خلدون با نحله های مکاتب رئالیستی و همانندی آن با گفتمان‏های امنیتی حاکم بر جهان اسلام در عصر حاضر و عدم کارآمدی لازم گفتمان امنیتی وی در تامین امنیت پایدار جهان اسلام است.
    کلید واژگان: امنیت, ابن خلدون, تاریخ, عصبیت, عمران, جهان اسلام}
    Najaf Lakzaee, Hossein Mircheraqkhani
    Security studies falls within the realm of applied knowledge and has the potential to produce tangible results for the human society. These studies, when combined with historical security experiences, can rid the society of the need for repeated trial and errors in the field of security. Ibn Khaldun is one of the thinkers who addressed security issues and expressed his views on historical security experiences in his works. This article aims to provide an understanding of Ibn Khaldun's security discourse, which had never been the subject of a dedicated study. Drawing on Ibn Khaldun's theoretical principles in the fields of history and security, his security discourse has been studied here within a conceptual framework comprised of seven key components, namely the meaning of security, aspects of security, level of security, friends and enemies, ways to achieve security, and strategic security solutions. The most important finding of the present study is that there is a similarity between Ibn Khaldun's security discourse and the principles of the realist schools of thought as well as the security discourse currently prevailing in the Muslim world and that his security discourse has proved ineffective in creating lasting security in the Muslim world.
    Keywords: Security, Ibn Khaldun, History, Prejudice, Development, Muslim World}
  • منصور میراحمدی، احمد مهربان دافساری

    اندیشه اجتماعی ابن خلدون پس از بازیابی در قرن نوزدهم همواره موضوع بحث و اختلاف نظر محققان و مفسران غربی و غیرغربی بوده است؛ هم از این حیث که آیا می توان او را بنیان گذار جامعه شناسی دانست و هم از این جنبه که چگونه می توان با استفاده از نظریات وی، مکتبی غیرغربی در جامعه شناسی تاسیس کرد. به موازات مباحث فوق، تلاش هایی برای کاربست مفهوم عصبیت در خصوص پدیده های معاصر صورت گرفته که برخی از آن ها نیز در قالب تلفیق آراء وی با نظریات معاصر بوده است. پژوهش حاضر ابتدا با رویکردی فرانظری و با تاکید بر ویژگی های پارادایمی و ابعاد معرفت شناختی، به مطالعه شماری از تفاسیر، کاربست ها و تلفیق های نظری می پردازد که بر مبنای نظریه عصبیت ابن خلدون صورت گرفته اند تا محدودیت ها، ظرفیت ها و حوزه های پژوهشی مرتبط با این مفهوم را آشکار سازد. در انتها، پیشنهادهایی برای چگونگی کاربست این مفهوم در پدیده های سیاسی-اجتماعی معاصر و تلفیق آن با نظریات جدید ارائه می شود.

    کلید واژگان: ابن خلدون, بحران در کاربست نظریه ابن خلدون, جامعه شناسی سیاسی نوخلدونی, ظرفیت پژوهشی مفهوم عصبیت, تحول مفهوم عصبیت}
    Mansour Mirahmadi, Ahmad Mehraban Dafsari

    Having been discovered in ninetieth century, Ibn Khaldun’s social thought became a matter of controversies for both Western and non-Western academics. There has been an ongoing debate over his role as the founding father of sociology as well as how a non-Western school in sociology can be established on the basis of his theories. Taking a metatheoretical approach, this study first concentrates on the paradigmatic and epistemological features of some major interpretations, applications and coalescent theories based on the theory of asabiyyah in order to illustrate the obstacles, capabilities and the relevant research areas to this notion. It, then, suggests some new insights on how asabiyyah should be applied to the current issues and merged into the current socio-political frameworks as well.

    Keywords: Ibn khaldun, Crisis at the application of Ibn Khaldun’s Theory, New Khaldunian Political Sociology, Transition of Asabiyyah Notion}
  • موسی نجفی، سید سعید آریانژاد*
    در میان متفکران مباحث تمدنی ابن خلدون و دکتر سید جواد طباطبایی با دو بیان متفاوت بر زوال تمدنی و از جمله زوال تمدن اسلامی پای می فشرند. ابن خلدون حتمیت شهرنشینی و ضرورت از دست رفتن عصبیت ناشی از مدنیت را عامل زوال تمدنی می داند و دکتر طباطبایی تهی بودن فلسفه اسلامی از معارف فلسفه یونانی و توفق دین اساطیری بر عقل یونانی و رواج عرفان و عرفان زدگی و ترویج عربیت را از عوامل زوال اندیشه سیاسی و تمدن سازی می داند. وجود تناقض های درونی متعدد در اصول مطرح شده از سوی ابن خلدون انتقاد اصلی ما به اوست و نیز عدم شناخت مبانی تمدن ساز دین مبین اسلام و خلط مولفه های دین مبین با ادیان اساطیری و نیز عدم شناخت کافی از فلسفه اسلامی و یونانی زدگی بزرگ انتقاد ما به دکتر طباطبایی است. در این مقاله در ضمن رد آراء و نظرات این دو اندیشمند، در مقام اثبات امکان بازسازی تمدن نوین اسلامی هستیم.
    کلید واژگان: تمدن, تمدن نوین, نظریه امتناع, اسلام, ابن خلدون, دکتر سید جواد طباطبایی}
    Musa Najafi, Sayyed Saeed Aryanezhad *
    Among the thinkers that research on civilization, with two different expression, Ibn Khaldun and Doctor Sayyed Javad Tabatabai believe in decline of civilization, including Islamic civilization.
    Ibn Khaldun says urbanization, loss cooperation and tribal relations are factors that leads to fall of civilization.
    Also doctor Tabatabai says emptiness Islamic philosophy from education ancient Greek philosophy, predominance of mythological religion over Greek wisdom, promotion of mysticism and propound Arabism are causes that collapse Islamic civilization and lead to deterioration of political thought.
    There are a lot of internal contradictions that Ibn Khaldun considered as principles and this case is our main criticism to this thinker.
    Also lack of knowledge from foundations civilization of Islam and Islamic philosophy, confusing between true religion with mythological religions and belief in the superiority of Greek thought, are our important criticism to refusal theory.
    In this article we are opposed to opinion of these thinkers and we prove that reconstruction of new Islamic civilization is possible.
    Keywords: civilization, Islamic new civilization, Islam, refusal theory, Ibn Khaldun, Doctor Sayyed Javad Tabatabai}
  • حسین رفیع، مجید عباس زاده مرزبالی*

    ابن خلدون را می توان از جمله نخستین متفکرین اسلامی ای دانست که در قرن هشتم هجری قمری با روشی علمی به مطالعه و بررسی پدیده های اجتماعی و سیاسی پرداخت و سعی کرد تا علل، اسباب و قوانین حاکم بر آنها را کشف کند. او در پی علایق تاریخی اش، علم نوبنیادی تحت عنوان «علم عمران» را بنا نهاد که هدفش بحث و گفتگو درباره اجتماع انسان و تمدن بشری بود. اما نکته مهم در اینجا این است که ابن خلدون به طور کلی هیچ گاه در صدد تدوین کتاب مستقلی در فن سیاست بر نیامد و بر این اساس دیدگاه سیاسی اش را می بایست به عنوان بخشی از نظریه اجتماعی و تاریخی وی در نظر گرفت، که به تناوب در کتاب «مقدمه»اش آمده ست. ابن خلدون گرچه در امتداد اندیشه اسلامی حرکت می کرد اما درک او از مفهوم سیاست و دولت، که بر بنیاد دانش عمران و رویکرد طبیعی محور او قرار داشت، اندیشه سیاسی وی را از سایر نحله های اندیشه سیاسی نظیر فلسفه سیاسی، سیاست نامه نویسی و شریعت نامه نویسی متمایز ساخته بود. او با کنار زدن هرگونه ملاحظه دستوری یا عملی، به شیوه ای عینی به بررسی منشاء، تکامل، دوام و تجزیه دولت (قدرت سیاسی) در مناسباتش با همه پدیده های اجتماعی پرداخت. این مقاله به طور کلی به بررسی دیدگاه های ابن خلدون در مورد ریشه ها، ماهیت و فراز و فرود دولت و چگونگی ارتباط این نهاد با مواردی چون: سرشت انسان، عصبیت و عمران (اجتماع) بشری می پردازد.

    کلید واژگان: ابن خلدون, اندیشه سیاسی, عمران, عصبییت, ماهیت دولت, فراز و فرود دولت}
    Hosein Rafiei*, Majid Abbaszadeh Marzbali

    Ibn-e-Khaldun generally considered being among the earliest Islamic visionaries that in the eighth century scientific method to the study of social and political phenomena spent and tried to reason, to discover the causes and laws governing them. He followed his interest in history, as the nascent science of "Omran science" which established the goal was to discuss human society and civilization. The important point here is that Ibn Khaldun generally never had a political science of trying to develop an independent book and based on his political views should be considered as part of his social theory and history, alternatively the name of the book "Moqaddima" written. Although Ibn-e Khaldun Islamic thought is moving along, but his understanding of the politics and government, according the knowledge that he was based Omran and natural approach. Political movements like the rest of his political thought, political philosophy, Policy Writing, and Law writing was made a distinct, pushing him any instruction or practical considerations, an objective way to evaluate the origin, evolution, and analyze the state (political power) relations with the payment of all social phenomena. He general study of Ibn-e Khaldun's ideas about roots, nature and the state ups and downs and how to interact with institutions such as: Human destiny, prejudice and omran (Community) humanity done.

    Keywords: Ibn-e-Khaldun, Political Thought, Omran, Prejudice, State Nature, StateUps, Down}
  • ابونصر فارابی، حمید نساج
    بیش از هزار سال پیش، ابونصر محمد فارابی به ترسیم نظامی فلسفی- سیاسی مبتنی بر پیوند عقل و شرع دست یازید که حاصل آن (مدینه فاضله) از چنان اتقان نظری برخوردار گردید که در آثار اکثر فلاسفه بعدی بازتولید شد، اما در مقام عمل، هیچ مدینه یا جامعه ای را سراغ نداریم که براساس مدینه فاضله فارابی در طول این هزار سال سامان عینیت یافته باشد. دشواری های تحقق عینی چنین جامعه ای چیست؟ (سوال) مدعای اصلی این نوشتار آن است که حتی در صورت ارائه تبیین نظری دقیق و متقنی از علم اسلامی- بومی، تا زمانی که این دانش در سامانه ای از شیوه زیست اسلامی و روند پیچیده معیشت با جامعه و سیاست سازوار نگردد، در سطح تئوریک باقی خواهد ماند و به فرجامی که فارابی پیمود، گرفتار خواهد شد.(فرضیه) طرح چنین موضوعی از آن رو مهم است که نشان می دهد چگونه می توان مشکلات تحقق عملی حوزه های تئوریک دانش اسلامی را بازیافت و در رفع آن، کوشید (هدف) که این امر، در پرتو مقایسه نگاه فارابی و ابن خلدون به بازگشودن بن بست های اجتماعی،میسر است.(روش) راهکاری که ابن خلدون و نه فارابی پیش گرفت می تواند چراغی راهی برای امروز باشد.(یافته)
    کلید واژگان: آسیب شناسی, بومی سازی, ابونصر فارابی, ابن خلدون, زیست اسلامی}
    Hamid Nassaj, Abunasr Farabi
    More than several centuries ago, Abu Nasr Muhammad al-Farabi designed a philosophical-political system based on the link between intellect and sharia (revealed religion) whose result (utopia) enjoys such a theoretical certitude and strength that it was reproduced in the works of subsequent philosophers. But in practice, there is no city or society which is organized based on al-Farabi's utopia during this millennium. What are the difficulties of the objective realization of such a society? (Question) The main claim of the present paper is that even if an exact theoretical explanation of the Islamic-indigenous science is presented, as long as this science is not adapted in a system of Islamic lifestyle and complex process of living with the society and politics, it would remain at the theoretical level and would have the same destiny as al-Farabi had. (Hypothesis) Raising such an issue is important since it shows how we can identify the difficulties of the scientific realization of the theoretical fields of the Islamic knowledge and try to solve them (Objective) which is possible in the light of comparing the views of al-Farabi and Ibn Khaldun in breaking social deadlocks. (Methodology) Strategies, which Ibn Khaldun followed but al-Farabi didnt, can guide present day societies. (Finding)
    Keywords: Pathology, Indigenizing, Abu Nasr al Farabi, Ibn Khaldun, Islamic Life}
  • سید حسین اطهری، موسی الرضا حسینی گاج
    اندیشه زوال و انحطاط نظام های سیاسی از قدیمی ترین اندیشه های بشری و نیز متفکران علم و فلسفه سیاست بوده است و هریک ازاندیشمندان از زاویه ای خاص به این مساله نگریسته اند. ابن خلدون و ماکیاولی که در یک زمان و با فاصله کمی از یکدیگر، درمرزهای مجاور هم می زیسته اند، به اندیشه در باب انحطاط و فروپاشی سیستم های سیاسی و حکومتی پرداخته اند. هر دو اندیشمند، واقع گرا و فیلسوف با روشی تحلیلی و تعلیلی و با استفاده از تجربه عملی در سیاست و غور در تاریخ به مسائل و وقایع سیاسی و اجتماعی عصر خود اندیشیده اند. آنان با پذیرفتن اندیشه دوری بودن تاریخ درصدد توجیه و تفسیر علل وقایع و جریان های تاریخی برآمده اند. ابن خلدون در این دور گرایی به جبر تاریخی کشانده شده و شرایط را تحمیلی می داند و راهی برای خروج از بحران را میسر نمی داند؛ بر عکس، ماکیاول علیرغم اعتقاد به تکرار تاریخ، برای برون رفت از بحران راه حل نشان می دهد و سعی در ارایه طریقی برای جلوگیری از انقلاب و حاکمیت بخت است. به عبارتی، گذشته را چراغی فرا راه آینده می داند. از نظر ابن خلدون عامل اساسی ایجاد حکومت و قدرت، عصبیت است که با ایجاد رابطه بین الاذهانی بین قبیله ها نیرو و توان سیاسی را افزایش می دهد و از نظر ماکیاولی نقش محوری را ویرتو (توانایی و فضیلت) بر عهده دارد که با برخورد با فورتونا (بخت) و غلبه بر آن دولت و قدرت را بوجود می آورد. نکته مهم در اندیشه هر دو متفکر توجه بیش از حد آن ها بر مذهب به عنوان ابزار سیاست و عامل موثر بر سیاست است. اندیشه درباب علل انحطاط و زوال در جهان اسلام با ابن خلدون شروع شد و با او نیز پایان یافت، ولی در غرب راه ماکیاول ادامه پیدا کرد و این روش تفکر هنوز ادامه دارد. هدف این مقاله بررسی و فهم دلایل انحطاط و فروپاشی نظام های سیاسی از طریق مطالعه آرا و افکار ابن خلدون و ماکیاولی به روش ترکیبی؛ یعنی مقایسه ای و تعلیلی- تحلیلی خواهد بود.
    کلید واژگان: انحطاط, زوال, ابن خلدون, ویرتو (فضیلت وتوانایی), فورتونا (بخت و تصادف), عمران, عصبیت, ماکیاول}
    Seyyed Hossein Athari, Sayyed Musa Al-Reza Hosseini Gaj
    The thought of fall and collapse of political systems has been one of the most ancient human thoughts and also the intellectual scientists as well as political philosophers. In fact، each of these scholars has viewed this issue from a particular perspective. Ibn Khaldun and Machiavelli who lived contemporarily and in contiguous borders، investigated the thought regarding the fall and collapse of political and governmental systems. Both of these two intellectuals were realistic and using analytical and causal methods and also using practical experience in politics as well as immersing in the history thought in political and social issues and events of their age. Accepting the thought of historic recurrence، they are to justify and interpret the reasons of historical events and upheavals. Ibn Khaldun is led to historical determinism and considered conditions as procrustean; he does not consider any path to exit crises. On the other hand، Machiavelli، in spite of belief in historic recurrence، proposes some solution for exiting crises and tries to present a path for preventing revolution and the rule of fortune. In other words، he knows the past a light on the path of the future. Therefore، Ibn Khaldun believes that the main factor of establishing a government and power is Asabiyya which by creating an intersubjective relation between tribes، increases the political power and force. From Machiavelli''s perspective، the central role is played by virtus (virtue) which by fighting with furtuna (fortune) and dominating it، states and governments are established. The important issue in the thoughts of these two thinkers is that they both overemphasize religion as a political tool and a factor effective on politics. Thought regarding the reasons of the decline and fall in the world of Islam was started by Ibn Khaldun and ended by him too; however، in the western world، Machiavelli''s path continued. The purpose of the preset study is to investigate and interpret the reasons of the decline and collapse of political systems through studying ideas and thoughts of Ibn Khaldun and Machiavelli in a mixed-method، i. e. comparative and causal-analytical method.
    Keywords: decline, collapse, Ibn Khaldun, virtus (virtue), fortuna (fortune), construction, Asabiyya, Machiavelli}
  • سنجش راهیابی اندیشه های ابن خلدون در حوزه فکری تشیع
    داود مهدوی زادگان
    تصور رایج آن است که آرا و اندیشه های ابن خلدون در حوزه فکری شیعه رواج نیافته است. این تصور تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟ گفتار حاضر در صدد پاسخ گویی به این پرسش است. در این تحقیق، بسیاری از منابع علمای شیعه بررسی گردیده و از آن میان، 54 اثر شناسایی شده که در آنها از آرای ابن خلدون سخن به میان آمده است. بنابراین، درستی این تصور رایج، محل تردید است.
    کلید واژگان: ابن خلدون, حوزه فکری شیعه, نظریه معرفت, علمای شیعه}
    An Investigation of the Influence of the Thoughts of Ibn-e khaldun in the Domain of Shiite Thought
    Davood Mahdavi Zadegan
    The general assumption is that the thoughts and notions of Ibn-e khaldun havenot been influential or prevalent in the domain of Shiite thoughts. To what extent is this notion clase to truth or reality? The present study attempts to answer this question. A great number of sources belonging to Shiite scholars have been studied and investigated in this respect among which fifty four have been recognized and marked in which the notions of Ibn-e khaldun have been cited. This study concludes that based on its findings the validity of the present prevalent notion must be questioned.
    Keywords: Ibn, e khaldun, Shiite domin of thinking, Theory of cognition of understanding, Shiite scholars}
  • شجاع احمدوند
    اثرات طغیان اندیشه نوین غرب برضد فلسفه قدیم در هیچ رشته ای به اندازه تاریخ پردامنه نبوده است. نقادان متاخر بر این باورند که فلسفه قدیم نیز چیزی جز فلسفه تاریخ نبوده است. آنان مدعی اند که نه تنها تمام واقعیات، تاریخی هستند بلکه همه حقایق نیز تاریخی هستند. بر این اساس این مقاله می پرسد که مورخان اسلامی به ویژه ابن خلدون نوع نگاهشان به مباحث تاریخی چگونه بوده است؟ نگارنده معتقد است که ابن خلدون تا حدزیادی در چارچوب مقولات چارگانه علیت، عینیت، تبیین و ارزش ها، علل و عوامل تکوین، استمرار و زوال دولت ها را بیان کرده است. لذا مقاله با مروری به کلیت بحث تاریخ و حوزه های چارگانه آن، اندیشه و روش تاریخی برخی از مهم ترین مورخان اسلامی را بررسی کرده و روش تاریخی این خلدون را به عنوان نوع آرمانی بحث خود با تفصیل بیشتری بررسی خواهد کرد. بدیهی است هرگونه تلاش برای تاریخ نگاری انقلاب اسلامی به عنوان پدیده ای برساخته از متن فرهنگ اسلامی باید بردوش تلاش های فکری دانشمندان اسلامی استوار باشد و از این رو این گونه مطالعات برای شناخت علمی و روشمند انقلاب اسلامی ضرورتی تام دارند.
    کلید واژگان: روش شناسی, تاریخ, تاریخ نگاری اسلامی, ابن خلدون}
    Shoja Ahmadvand
    The effects of the rebellion of the modern Western thought against ancient philosophy have not been as widespread as in the field of history. The contemporary critics believe that ancient philosophy has not been anything but a philosophy of history. They claim that not only all of the realities but also all of the facts are historical. Accordingly, this paper’s question is how Muslim historians, especially Ibn Khaldun, looked at historical issues? The author holds that Ibn Khaldun has explained the causes and factors leadingto the creation, continuation and fall of states in the framework of four categories, namely causality, identity, explanation and values. Therefore, the present paper, examining the whole issue of history and its four areas, will discuss the thoughts and historical methods of some of the main Muslim historians and will explore Ibn Khaldun’s historical method, as its ideal type, in more detail. Obviously, all of the efforts at the historiography of Islamic Revolution, as a phenomenon constructed based on the heart of Islamic culture, must be made by Muslim scholars. Therefore, such type of researchis highly necessary for a scholarly and methodical grasp of Islamic Revolution
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال