به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اقلیت » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اقلیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا رحمتی

    اولین برخورد وایکینگ های دانمارکی با مسلمانان مربوط به هزار سال پیش است، اما اولین ورود انبوه مسلمانان به دانمارک را باید در دهه 1960 به عنوان کارگران میهمان دنبال کرد. بعد از آن امواج دوم و سوم ورود مسلمانان به عنوان کارگران، پناهندگان پناه جویان و آوارگان به این کشور وارد شدند. به موازات ورود مهاجران مسلمان به دانمارک در نزدیک به 60 سال گذشته، قوانین و مقررات محدودکننده نیز وضع شده است؛ قوانینی که پیوسته محدودیت هایی را نسبت به اسلام، اسلام گرایان و مساجد وضع کرده است. سوال پژوهش حاضر آن است که چرا اسلام در دانمارک نه به عنوان یک اقلیت دینی قانونی، همچون دین یهود، بلکه به عنوان یک پدیده «ضددانمارکی» سازمادهی شده است؟ برای این منظور از نظریه «گسست پروبلماتیک»، برای تحلیل استفاد شده و دستاورد پژوهش حکایت از آن دارد که شاهد تغییر جامعه دانمارکی از پروبلماتیک «مهاجر/کارگر» به پروبلماتیک «مسلمان/ ضددانمارکی» می باشیم.

    کلید واژگان: اسلام, اقلیت, امنیتی شدن, دانمارک, مهاجرت, نظریه گسست}
    Reza Rahmati

    The first encounter of Danish Vikings with Muslims dates back to a thousand years ago, but the first mass entry of Muslims to Denmark should be traced back to the 1960 as guest workers. After that, the second and third waves of Muslims entered the country as workers, refugees, asylum seekers and displaced persons. In parallel with the arrival of Muslim immigrants in Denmark for the past 60 years, restrictive laws and regulations have been enacted; Laws that have consistently imposed restrictions on Islam, Islamist, Mosques, Imams, and so on. The question that arises here is why Islam has become problematic in Denmark not as a legal religious minority, like Judaism, but as an "anti-Danish" ? In response, while referring to the analytical-theoretical framework of the problematic rupture, we refer to the problematic change of Danish society from the problem of immigrants / workers to the problematic of Muslims / the "anti-Danish phenomenon" to describe the transformation of Muslims as anti-Danish issues.

    Keywords: Denmark, Islam, Migration, Social clevag theory, Securitization, Minority}
  • معصومه رمضانی*، طاهره ابراهیمی فر، اردشیر سنایی
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد کنوانسیون زنان و نیز قوانین داخلی ایران به موضوع حقوق بشر زنان، با کاربست شیوه کیفی مبتنی بر گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای (اسنادی) و روش تحلیلی - توصیفی، در صدد پاسخگویی به این سوال است که کنوانسیون زنان و نیز قوانین داخلی ایران چه رویکردی به حقوق بشر زنان داشته و مصادیق این حقوق به چه نحو در منابع حقوقی مذکور بروز و ظهور داشته است؟ یافته های این مطالعه حاکی از آن است که تعارضات حقوقی در حوزه های تابعیت، اقامتگاه و مسکن زنان، حقوق خانوادگی، حقوق فرهنگی، حق اشتغال، حق برخورداری از ارث، حقوق سیاسی (حق انتخاب شدن)، اهلیت حقوقی، تساوی در برابر قانون و... میان حقوق ایران و مفاد کنوانسیون زنان به چشم می خورد که عمدتا ناشی از اختلاف در تفاسیر و نیز وجود برخی ابهامات حقوقی می باشد؛ این تعارضات زمینه ساز آن گردیده که جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون زنان سازمان ملل متحد ملحق نگردد و این عدم الحاق به طرح ادعاهایی مبنی بر «ناقض حقوق زنان» بودن این کشور دامن زده است؛ حال آنکه، ادعای مطرح شده، مبنای حقوقی قابل توجه و اثرگذاری در مجامع و محاکم بین المللی نداشته اما آنچه در تلاش است این ادعا را بیش ازپیش حقوقی جلوه نماید، مبانی و عواملی سیاسی چون، اعمال نفوذ غرب بر علیه ایران، رویکرد سیاسی و گزینشی نسبت به مقوله حقوق بشر در ایران، اسلام ستیزی و عناد غرب با ایران می باشد.
    کلید واژگان: نقض, زنان, کنوانسیون, شکنجه, تعهدات, اقلیت}
    Masoumeh Ramezani *, Tahere Ebrahimifar, Ardeshir Sanaei
    The current research aims to investigate the approach of the Women's Convention as well as Iran's domestic laws to the issue of women's human rights, by using a qualitative method based on collecting information from library sources (documents) and the analytical-descriptive method, and aims to answer the question that the Women's Convention and Also, what is the approach of Iran's domestic laws to women's human rights and how have the examples of these rights appeared in the aforementioned legal sources? The findings of this study indicate that legal conflicts in the fields of citizenship, women's residence and housing, family rights, cultural rights, right to employment, right to inheritance, political rights (right to be elected), legal capacity, equality before the law and so on.It can be seen between Iran's laws and the provisions of the Women's Convention, which is mainly due to differences in interpretations and the existence of some legal ambiguities; These conflicts have caused the Islamic Republic of Iran not to join the United Nations Convention on Women, and this non-adherence has fueled claims that this country is a "violator of women's rights"; However, the claim raised has not had a significant legal basis and influence in international forums and courts, but what is trying to make this claim appear more legal are political bases and factors such as the influence of the West against Iran, a political and selective approach to the category. Human rights in Iran are anti-Islamism and the West's stubbornness towards Iran,
    Keywords: Violations, Women, Conventions, Torture, Obligations, Minorities}
  • عیسی حقی، مصطفی رجائی پور*، حسین احمری
    مدارای سیاسی و تعامل در قرآن وحدیث را می توان یکی از وظایف مهم حکومت ها و سیاست مداران برای تحقق اتحاد ملی و رشد اندیشه های مختلف اجتماعی به حساب آورد. حاکمان سیاسی مسلمان با اتکا به سیره معصومین و نهادینه شدن عناصر سعه صدر، تحمل در تعاملات اجتماعی را ، از عوامل اصلی کاهش و کنترل سطح برخورد و منازعه در میان گروه ها، اصناف و افراد جامعه می دانند. این پژوهش به دنبال نقش و آثار مدارای سیاسی از منظر قرآن و سنت و سیره ایمه اطهار است. واینکه چگونه و بر اساس چه راهبردهایی می توان تعاملات میان دولت و ملت و همچنین افراد، احزاب، گروه ها و سازمانی های رسمی و غیررسمی را به نحو بهینه مدیریت کرده و از بروز برخوردهای خشن و قهرآمیز جلوگیری نمود. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی و با تجزیه و تحلیل دیدگاه قرآن و حدیث، تصویری دقیق از جایگاه و نقش این عنصر در مهندسی سیاسی - اجتماعی ارایه می نماید.در دنیای امروز و با توجه به وضعیت ویژه جهان که برخواسته از تحولات اساسی در حوزه های مختلف و روابط حکومت ها و تعامل فرهنگ هاست، نحوه برخورد و ارتباط با اقلیت های مذهبی در کشورهای اسلامی اهمیت دو چندانی یافته است. لذا شناسایی دستورها و احکام اسلامی در زمینه تعامل و مدارا با دیگران و سایر کشورها در جهان معاصر بسیار راهگشا و کارساز است،
    کلید واژگان: تعامل, تعامل با محیط, تعامل فرهنگ ها, مدارای سیاسی, اقلیت, تحمل, قرآن وسنت}
    Eisa Haghi, Mostafa Rejaei Poor *, Hossein Ahmari
    Political tolerance and interaction in the Qur'an and Hadith can be considered as one of the important tasks of governments and politicians to achieve national unity and the growth of various social ideas. Relying on the manners of the infallibles and the institutionalization of the elements of Sadrism, Muslim political rulers consider tolerance in social interactions as one of the main factors in reducing and controlling the level of confrontation and conflict among groups, guilds and individuals in society. This research seeks the role and effects of political tolerance from the perspective of the Qur'an and the tradition and manners of the Imams. And how and based on what strategies the interactions between the government and the nation as well as formal and informal individuals, parties, groups and organizations can be optimally managed and violent clashes can be prevented. This article provides a detailed picture of the position and role of this element in socio-political engineering by descriptive-analytical method and by analyzing the perspective of Quran and Hadith. Different areas and relations of governments and interaction of cultures, how to deal with religious minorities in Islamic countries has become doubly important. Therefore, identifying Islamic commands and rules in the field of interaction and tolerance with others and other countries in the contemporary world is very helpful and effective.
    Keywords: Interaction, interaction with the environment, interaction of cultures, political tolerance, Minority, tolerance, Quran, Sunnah}
  • عباسعلی طالبی*
    موج تحولات نوظهور از شمال افریقا تا خاورمیانه عربی زنگ خطر را برای کشورهای پیرامونی که اغلب به دلیل اقتدارگرایی رژیم حاکم بر آن ها دچار ایستایی سیاسی بودند و همواره از هرگونه تغییر گسترده در محیط پیرامونی خویش به ویژه تغییر از بالا به شکل انقلاب و یا قیام مردمی بسیار هراسان بودند، به صدا درآورد. این پژوهش با توجه به اهمیت تحولات بیداری اسلامی و تاثیر آن بر محیط پیرامونی عربستان به دنبال پاسخگویی به این سوال است که عربستان در قبال تحولات بیداری اسلامی در خاورمیانه در دو سطح داخلی و منطقه ای چه واکنش هایی از خود بروز داده تا اولا بتواند از دومینوی تحولات دور بماند و کماکان شانس این را داشته باشد که با همان نظام سنتی خود به ایفای نقش بپردازد و ثانیا در سیاست خارجی چه اقداماتی را براساس منافع خود و مطابق با وضعیت موجود برای گذار از این تحولات انجام داده است. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی -تحلیلی در پی اثبات این فرضیه است که  اگرچه راهبرد امنیتی عربستان با تغییراتی چون اتخاذ سیاست تهاجمی و انجام اصلاحات در کوتاه مدت توانسته است که بروز و ظهور جنبش را در درون مرزهای ملی به تاخیر اندازد ولی در تعمیق رابطه با عراق، در ابتکار عمل در سوریه و لبنان و رهبری در شورای همکاری خلیج فارس در ایتلاف سازی علیه ایران با شکست مواجه شد.
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, اقلیت, زنان, طرح تحول اقتصادی, نگاه به شرق}
  • محمدعلی سلامی، حمید پیشگاه هادیان*، محمدعلی خسروی، حبیب الله ابوالحسن شیرازی

    مفهوم امنیتی کردن، یعنی خروج پدیده ها از حوزه سیاست های عمومی و ورود آن ها به حوزه امنیتی. طرح یک موضوع در دستور کار امنیتی، نقطه ی آغاز فرآیند امنیتی شدن است. هر چند کشور ما همواره میزبان اقلیت های قومی، نژادی و یا دینی بوده، ولی اقلیت های دینی به دلیل صبغه اعتقادی از وزن قابل توجه تری برخوردار بودند. در اصل 13 قانون اساسی تنها مسیحیت، یهود و زرتشت، مصداق اقلیت دینی می باشند.. از آنجا که علل و زمینه های تبدیل موضوع اقلیتهای دینی به مسیله امنیتی، همواره ذهن تصمیم گیرندگان این عرصه ها را به خود مشغول کرده؛ سوال اصلی پژوهش، این می باشد که «از نظر جامعه شناسی سیاسی، چه علل و زمینه هایی موجبات امنیتی شدن موضوع اقلیت های دینی مسیحیت، یهود و زرتشت در جمهوری اسلامی را فراهم می سازد؟». نکته مهم دیگر این که عدم شناخت برخی صاحب نظران از حقوق این اقلیت ها، تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته و باید به دنبال مدلی بود تا سطوح مختلف امنیتی آنها مشخص و دلالت‏های راهبردی را نیز از آن استخراج کرد.دو رویکرد داخلی و خارجی در امنیتی کردن اقلیت های دینی قابل توجه است. رفتارهای مخرب امنیتی از جانب اقلیت‏های دینی مذکور به جز مسیحیت پروتستان پایین است، ولی می‏بایست بر مبنای شاخص‏هایی غیرامنیتی، همواره صیانت و تعیین وضعیت شوند. نتیجه اینکه عوامل داخلی و خارجی نتوانسته اند این اقلیت ها را به سمت واگرایی سوق داده و زمینه امنیتی شدن یا امنیتی ساختن آنها را بوجود آورند.

    کلید واژگان: اقلیت, امنیت, تهدید, امنیت اجتماعی, امنیت ملی جمهوری اسلامی, حقوق -اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی}
    Mohamad Ali Salami, Hamid Phamidhadian *, MohammadAli Khosravi, Habibullah Abwa Lohsan Shirazi

    Securitization is the transforming of subjects from regular political issues into matters of "security". Proposing an issue in the security agenda is the starting point of the securitization process. Although our country has hosted the ethnic, racial or religious minorities, the religious minorities had a more significant weight due to their belief. In Article 13 of the Constitution, only Christians, Jews and Zoroastrians are religious minorities. Since the question of the causes and contexts of turning the issue of the religious minorities into a security issue has occupied the minds of decision makers. The main question of research is that “From the point of view of political sociology, what are the reasons and grounds for securitization of the issues of the religious minorities of Christianity, Judaism and Zoroastrianism in the Islamic Republic of Iran?” Another important point is that the lack of knowledge in some experts about their rights has sometimes irreparable consequences and we should look for a model to specify their different levels of security indicators and to extract their strategic implications. There are two significant internal and external approaches in the securitization of religious minorities. The destructive security behaviors of the religious minorities are low, except Protestants, but should be overseen and watched based on non-security indicators.The result is that the domestic and foreign factors have not been able to push them to divergence and securitize them.

    Keywords: Minority, Security, Threat, Social security, National Security of the Islamic Republic, Rights of religious minorities in the Islamic Republic}
  • احمد کاظمی*، محمدعلی کفائی فر
    هدف

    از نخستین بار که «اقلیت» مذهبی در قالب معاهده اوگسبورگ (1555) مطرح شد، مفهوم آن تاکنون بارها از بعد شکلی و محتوایی تطور یافته است. پس از «اقلیت مذهبی»، به ترتیب، «اقلیت قومی» با سند کنگره وین (1815)، «اقلیت زبانی» با رای مشورتی دیوان دایمی دادگستری بین المللی (1935) و همچنین با تصویب ماده 27 میثاق حقوق مدنی و سیاسی (1966)، و «اقلیت ملی» با «اعلامیه حقوق افراد متعلق به اقلیت های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی» (1992) وارد حقوق بین الملل شدند. در این فرایند اقلیت از منظر مفهومی نیز به ویژه از بعد لغو شرط تابعیت دچار تطور شد. هدف این نوشتار، آینده پژوهی تطور مفهوم اقلیت در حقوق بین الملل است.

    روش

    این پژوهش با پذیرش اصول شیوه توصیفی و تحلیلی، از راهبرد استفهامی و روش «امتداد حال به آینده» که یکی از روش های آینده پژوهی است، استفاده می کند.

    یافته ها

    با اتکاء به نظریه چندفرهنگ گرایی، محور آینده های محتمل در تداوم تطور شکلی و محتوایی مفهوم اقلیت، کاهش نقش عناصر چهارگانه عرفی مذهب، قومیت، زبان و منشا ملی در شناسایی اقلیت ها و افزایش نقش مولفه «تمایز در عادات، باورها و رفتارها» است.

    نتیجه گیری

    بررسی پیشران ها نشان می دهد که در «آینده محتمل»، کنش گری کشورهای غربی برای ورود گروه های جدید، نظیر فرق غیر رسمی و همجنس گراها، به دایره حقوقی اقلیت ها وجود دارد. برای جلوگیری از این روند مغایر با «نظم عمومی»، همکاری حقوقی دول عضو سازمان همکاری اسلامی به ویژه در «کمیته حقوق بشر» و «مجمع مربوط به امور اقلیت» ضروری است.

    کلید واژگان: آینده پژوهی, اقلیت, حقوق بین الملل, تطور شکلی و محتوایی}
    Ahmad Kazemi *, Mohammad Ali Kafaeifar
    Purpose

    The "minority" has evolved in form and content since it was first introduced in the Treaty of Augsburg in 1555. After the "religious minority", the "ethnic minority" entered international law with the Vienna Document of 1815, the "linguistic minority" with the decision of the Permanent Court of 1935 and with the ratification of Article 27 of the 1966 Covenant and the "national minority" with the 1992 Declaration. The minority has evolved conceptually and formally, especially the condition of citizenship.The purpose of this paper is to study the future evolution of the concept of minority in international law.

    Method

    By accepting the principles of descriptive and analytical methods, the research uses the interrogative strategy and the method of "extension of the present to the future", which is one of the methods of futures studies.

    Findings

    Relying on the theory of multiculturalism, the possible futures of minority evolution are to reduce the role of the four traditional elements of religion, ethnicity, language, and national origin in identifying minorities and to increase the role of "distinction in habits, beliefs, and behaviors."

    Conclusion

    The study of the Propellants shows that in the "probable future", there is activism in Western countries for the entry of new groups such as misguided sects and homosexuals into the legal circle of minorities. To prevent this process contrary to "public order", the legal cooperation of the member states of the Organization of Islamic Cooperation, especially in the "Human Rights Committee" and the "Forum on Minority Issues" is necessary.

    Keywords: Futures Studies, Minority, International Law, Formal, Content Evolution}
  • احمد کاظمی، محمدعلی کفایی فر*
    اقلیت ازجمله واژه های حقوقی است که در اسناد بین المللی حقوق بشری بکار رفته؛ اما به دلیل اختلاف نظرها، تعریفی از آن نشده است. این مقاله با هدف استنتاج تعریفی از اقلیت در اسناد بین المللی، با کاربست روش توصیفی تحلیلی و در پاسخ به سوال اصلی، یعنی مفهوم اقلیت در اسناد بین المللی حقوق بشر، با استفاده از نظریات هرمنوتیک حقوقی به احصاء عناصر مادی و ذهنی اقلیت در این اسناد به ویژه «اعلامیه 1992 حقوق اشخاص متعلق به اقلیت ها» می پردازد. اسناد و شواهد حاکی است که علی رغم نبود تعریف از اقلیت، تدوین کنندگان هوشمندانه بر عناصر مادی اقلیت شامل عناصر چهارگانه عرفی (مذهب، قومیت، زبان و منشا ملی)؛ تعداد اندک؛ غیرحاکم بودن؛ فرد محور بودن و عناصر ذهنی شامل حس متفاوت بودن، اختیاری بودن اذعان تعلق به اقلیت، در معرض تبعیض قرارداشتن، تمایل به حفظ خصوصیات متمایز، اراده جمعی، حس همبستگی، حس همگرایی برابری خواهانه و حس وفاداری تاکید کردند؛ هم چنین بر تاثیر تابعیت و قدمت سکونت بر حقوق اقلیت ها صحه گذاشتند. مقاله درصدد است که با استفاده از این عناصر، تعریف حقوقی از اقلیت در اسناد بین المللی حقوق بشر استنتاج و مولفه های آن را با وضعیت اقلیت ها در قانون اساسی ایران بررسی نماید. یافته ها حاکی است مفاد قانون اساسی، حقوق مذهبی، فرهنگی و زبانی مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر را شامل می شود و چنانچه در اسناد مذکور تاکید شده است شرط بهره مندی از حقوق ویژه اقلیت ها، داشتن شروطی نظیر وفاداری به کشور، رعایت قوانین ملی و تمامیت ارضی است.
    کلید واژگان: اقلیت, اسناد بین المللی حقوق بشر, عناصر مادی و ذهنی, هرمنوتیک حقوقی, اقلیت معکوس, ایران}
    AHMAD Kazemi, Mohammad-Ali Kafaeifar *
    Minority is one of the legal terms used in international human rights instruments. But due to disagreements, it has not been defined. This article uses a descriptive-analytical method with the aim of inferring the definition of minority in international documents. The main question is what does the minority mean in international human rights instruments? In answer to this question, the article uses legal hermeneutic theories to enumerate the material and mental elements of the minority in international documents, especially the 1992 Declaration of Minorities.The results suggest that despite the lack of a definition of a minority, the authors of the documents have intelligently emphasized the material and mental elements of the minority. Material elements include: the four customary elements (religion, ethnicity, language, and national origin); little number; not being in power and Individualism. Mental elements include: a sense of difference, a voluntary recognition of minority affiliation, exposed to discrimination, a desire to maintain distinctive characteristics, a collective will, a sense of solidarity, a sense of egalitarian integration, and a sense of loyalty. They also reaffirmed the impact of citizenship and the history of residence on minority rights. The article's innovation is that it uses these elements to deduce the legal definition of a minority in international human rights instruments. The findings also indicate that the provisions of the Iranian constitution include the rights enshrined in international human rights instruments. The condition for enjoying the rights of minorities is to have loyalty to the country, observance of national laws and territorial integrity.
    Keywords: Minority, international human rights documents, Material, Mental Elements, Legal Hermeneutics, Reverse Minority}
  • نصرالله سخاوتی
    تزاحم میان خواست اکثریت و اقلیت در نظام اسلامی، گاهی در لایه های بنیادین اجتماعی و گاهی در غیر آن متصور است؛ چنانچه این تزاحم در لایه های بنیادین قرار بگیرد، نظیر آن که چالش بر سر اصل نظام اسلامی باشد. در این صورت، رهبری و نظام اسلامی باید از خود، مقاومت نشان بدهند؛ خواه اکثریت در برابر آن باشند یا اقلیت. لکن تزاحم در مسائل کلان، چنانچه به سطوح اصلی و بنیادین بینجامد باز هم نباید نظام، عقب نشینی کند. اما اگر این نوع تعارض ها به اصل نظام و قوانین الهی خدشه وارد نمی کند، باید در برابر آنها انعطاف نشان داده شود.
    تزاحم در لایه های خرد و کلان و مسائل بنیادین میان گروه ها، احزاب، شوراها و بالاخره میان اقلیت و اکثریت تصور دارد. این تحقیق درصدد است برخی از راه حل های فقهی چالش های یادشده را تنها در حوزه بنیادین بررسی و ارائه نماید.
    کلید واژگان: اسلام, نظام اسلامی, نظام سیاسی, نظام اجتماعی, فقه, تزاحم, خواست, اکثریت, اقلیت}
    NaṢrullah Sikhawati
    Conflict between the will of the majority and that of the minority in an Islamic system of government can be conceived to occur in the basic social strata or in certain other social strata. If the conflict occurs in the basic social strata like the challenge to the legitimacy or the authority of the Islamic system itself, then both the institution of ‘leadership’ and the Islamic system are bound to withstand the challenge, no matter they are opposed by the majority or the minority. In regards to certain large scale issues, if the conflicts occur in basic or underlying levels, again the Islamic system should not retreat. However, if these kinds of conflicts and challenges do not do any harm to the Islamic system and the divine laws, one should show flexibility towards them.
    Conflicts and contradictions can be conceived in large or small scale social strata and in relation to fundamental issues among groups, parties, councils, and, last but not least, among the minority and the majority. This research seeks to study the fiqhi (jurisprudential) solutions for the abovementioned challenges only in the basic social strata.
    Keywords: Islam, Islamic system, political system, social system, fiqh, conflict, will, majority, minority}
  • عبدالعلی قوام*، رضا صولت

    تلاش های ترکیه برای همگرایی با اروپا پس از گذشت نیم قرن همچنان بی نتیجه مانده است. در مرحله ی کنونی برای ترکیه و اتحادیه ی اروپا امکان بازگشت از این راه وجود ندارد، با این حال، اعضای این اتحادیه هنوز قادر به اتخاذ تصمیمی درباره ی عضویت آنکارا نیستند. در مقاله ی پیش رو، قصد داریم نشان دهیم که چرا کشورهای اروپایی همچنان در پذیرش ترکیه به عنوان عضوی از اتحادیه ی اروپا تردید دارند. اگرچه برخی از موارد، مانند مسائل اقتصادی و حقوق بشری به طور رسمی به عنوان دلایل مخالفت با عضویت ترکیه بیان می شود، با این حال، نمی توان از تاثیر مسائل غیرمادی و نبود هویتی یکپارچه در دو سوی این معادله چشم پوشی کرد.
    حزب عدالت و توسعه برای عضویت در اتحادیه ی اروپا تا سال 2007 رویکردی کارکردگرایانه داشته است؛ اما بعد از سال 2007 و پس از کودتای قضایی، سیاست خارجی آنکارا از کارکردگرایی به سمت سازه انگاری حرکت کرده است. نویسندگان، با تایید کارکردگرایی به عنوان بخشی از موانع اتحادیه ی اروپا، به انگاره های سازه انگاری در راستای مذاکرات معتقد هستند.
    در این مقاله با استفاده از رویکرد سازه انگاری نشان می دهیم که چگونه مسائل هویتی و تصویرهای بیناذهنی در مخالفت برخی کشورهای اروپایی با عضویت ترکیه در اتحادیه موثر بوده است.

    کلید واژگان: ترکیه, اروپا, حقوق بشر, هویت, اقلیت, علوی, کرد, ارمنستان, قبرس}
    Abdolali Ghavam*, Reza Solat

    Turkey's efforts to woo Europe in more than half a century have not helped this country to be a member of EU yet.  At this point none of them can step back from the Turkey's EU process, but still European Union members are not ready to accept turkey as a new member. This essay tries to understand why EU still hesitates to accept turkey. Although, some reasons like economy and human right are formally consider as the main obstacles in Turkey's EU process, we cannot ignore immaterial obstacles and different identities in this process. Justice and Development Party (AKP), had functionalist approach till 2007 in EU integration. But after judicial coup d’état in 2007, turkey’s foreign policy under the rule of AKP, tends to constructivism. So in this essay we focus on functionalism to explain parts of obstacles on Turkey's accession and at the same time use constructivism to explain the other parts. With constructivism theories, we will show how identity and Turkey's image in Europe and EU image in turkey do not help them to integrate more.

    Keywords: Turkey, EU, Human right, Identity, minorities, Alevis, Kurds, Armenia, Cyprus}
  • یوسف ترابی
    ویژگی ها و متغیرهای تاثیرگذاری مانند عدم مهاجر بودن اقوام ایرانی، افزوده نشدن به قومیت ها در اثر کشورگشایی، برخورداری از مشترکات کهن، عدم گسست همبستگی ملی و شکل گیری ملت در ایران قبل از ظهور ناسیونالیسم، بر پیوستگی تنوعات اجتماعی در ایران افزوده است. سیاست های جمهوری اسلامی در مدیریت تنوعات اجتماعی و افزایش همبستگی ملی بر بنیاد «سیاست تکثرگرایی وحدت طلب دینی» در حال تکوین است. بااین همه، سیاست های قومی در ایران در بستری از چالش های ناشی از متغیرهای داخلی و خارجی (برون مرزی) با بهره گیری از رویکردی منطقی با عنوان سیاست تکثرگرایی وحدت طلب دینی در حال استحکام و نهادینه شدن است. تنها در صورتی می توان از فعال شدن شکاف های مذهبی و قومیتی در ایران (دارای تنوعات اجتماعی) کاست که از ظرفیت های قانونی و حقوقی موجود در قوانین اساسی و مدنی و همچنین، آموزه های ارزشمند قرآنی با هوشمندی و متناسب با اقتضائات جامعه ایرانی بهره گیری گردد.
    کلید واژگان: تنوعات اجتماعی, اقوام, اقلیت, مذهب, تکثرگرایی, ناسیونالیسم}
    Dr. Yousof Torabi
    Effective features such as the non- immigrating nature of Iranian racial and ethnic groups, constancy of the number of these as a result of non- expansionism, sharing ancient characteristics, absence of split in national unity and the formation of the nation prior to the rise of nationalism, have all contributed to the persistence of social diversities. The Islamic Republic of Iran’s policies on managing these social diversities and boosting national unity are being formulated on the basis of "religious unitarian pluralism". In other words, these policies are being institutionalized in a process of internal and external challenges while benefiting from a rationalistic approach. The religious and ethnic split can only be diminished by taking advantage of the legal potential of the constitutional and civil laws, as well as Quranic instructions, and taking into consideration the requirements of the Iranian society.
  • عزیز الله فهیمی
    واژه اقلیت گاه به کسانی که رنگ پوست یا زبان یا نژاد خاصی دارند اطلاق می شود اما در اسلام مراد از اقلیت، دیندارانی هستند که دینی غیر از اسلام دارند و این گروه طبق آیات و روایات و بر اساس قوانین موجود ایران عبارتند از: معتقدین به آیین های (زرتشتی و کلیمی و مسیحی)، که در محاکم ایران در امور مربوط به احوال شخصیه اقلیت های دینی طبق مقررات آیین خودشان حکم داده می شود. تدوین مقررات احوال شخصیه اقلیت های دینی از جمله «ارث» آنها انگیزه شکل گیری این مقاله بوده است که ضمن آن اصول و قواعد کلی حاکم بر مقررات آنها در مقایسه با مواد قانون مدنی ایران مورد بررسی قرار گرفته و مواردی از تعارض قوانین طرح و به آن پاسخ داده شده و پیشنهاداتی نیز برای اصلاح ساختار قانونی کشور ارایه گردیده است.
    کلید واژگان: ارث, اقلیت, دینی, زرتشتی, کلیمی, مسیحی}
  • علی کریم پور قراملکی
    مفهوم «اقلیت» و «اکثریت» در علم سیاست کاربرد وسیعی دارد و از بنیادهای تحولات جامعه بشری در عرصه قدرت و حکومت به شمار می آید. مقاله حاضر به ارزیابی این دو مفهوم از منظر قرآن کریم پرداخته و تلاش دارد بستر و جایگاه هر یک را نشان بدهد. همچنین استدلال شده است که از دیدگاه قرآن، میان اکثریت و کج اندیشی ملازمه برقرار نیست، بلکه بین اکثریت غیررشید و کج اندیشی ملازمه برقرار است.
    کلید واژگان: اقلیت, اکثریت مذموم, اکثریت ممدوح, امت اسلامی, شورا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال