به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جریان » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جریان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا لک زایی*

    انجام کار گروهی و سازمان‏یافته اعم از خرد، متوسط و کلان، مهم و مورد تاکید اسلام است. از این رو، مقاله پیش رو به دنبال ارایه الگوی نظری و عملی متشکل سازی از دیدگاه امام خمینی (ره) است. به نظر می‏رسد اصول نظری و عملی متشکل‏سازی از اندیشه امام خمینی (ره) قابل استنباط است. برای این منظور مقاله در بخش اول، تشکل، جبهه و جریان را در دو سطح نظری و عملی با روش تحلیلی - استنباطی مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم از رابطه‏ای که میان تشکل، جبهه و جریان وجود دارد، سخن گفته است. چهارچوب نظری حاکم بر مقاله الگوی «ارکان حرکت» است. از پیوستن چند تشکل، جبهه و از پیوستن چند جبهه به هم جریان به وجود می آید. روح حاکم بر تشکل و جبهه، جریان است و جریان تاخر زمانی از تشکل و جبهه ندارد. تشکل و جبهه بر اساس نیازهای ملی، منطقه‏ای و بین المللی پدید می آیند. اسلام ناب محمدی جریان حاکم بر اندیشه امام خمینی (ره) است که در برابر جریان استکبار و اسلام آمریکایی قرار دارد؛ ایشان ایران و تمام کشورهای اسلامی را به سان یک انجمن بزرگ می‏داند که باید پیامبر اعظم صلوات الله علیه وآله رهبر و الگوی جامع و بارز آن در تشکل سازی، جبهه سازی و جریان سازی باشد.

    کلید واژگان: اسلام ناب محمدی, امام خمینی, متشکل سازی, تشکل, جبهه, جریان}
    Reza Lakzaee *

    Doing group and organized work, whether small, medium or large, is important and emphasized by Islam. Therefore, the present article seeks to provide a theoretical and practical model of organization from the perspective of Imam Khomeini. It seems that the theoretical and practical principles of formation can be deduced from the thought of Imam Khomeini. For this purpose, in the first part, the article examines the formation, front and flow in both theoretical and practical levels with analytical-inferential method, and in the second part, it discusses the relationship between formation, front and flow. . The theoretical framework governing the article is the model of "pillars of motion". From the joining of several organizations, fronts emerge, and from the joining of several fronts, there is a flow. The spirit that governs the formation and the front is the current, and the current does not lag behind the formation and the front. Formations and fronts are formed based on national, regional and international needs. Pure Muhammadan Islam is the ruling current of Imam Khomeini's thought, which is opposed to the current of arrogance and American Islam; He considers Iran and all Islamic countries as a great association that should be the leader of the Great Prophet, peace and blessings of God be upon him, and its comprehensive and clear model in organizing, fronting and streamlining.

    Keywords: Pure Muhammadan Islam, Imam Khomeini, Organizing, Front, Current}
  • موسی یاری خانی*، محمدهادی فلاح زاده، ابراهیم کلانتری

    شیوع جریان ها و فرق نوپدید به ویژه در میان جوانان، ازجمله چالش های قابل توجه در مقابل هویت اسلامی و انقلابی جامعه می باشد، مسئله این پژوهش تحلیل مدیریت صورت گرفته در مواجهه با جریان ها و فرق نوپدید می باشد. بررسی راهبرد ج.ا.ا در مدیریت جریان ها و فرقه های نوپدید، گویای ممانعت از ترویج آن ها و کاهش آسیب های آنها است، اما مصون سازی فضای فرهنگی، نیازمند به روز سازی سیاست ها، جهت افزایش کارآمدی است. نتایج این تحقیق نشان می دهد عدم تعریف یکسان از جریان ها، وجود نهادها و سازمان های موازی با کارکردهای مشابه، فقدان الگوی استراتژیک کلان در مواجهه با فرق و جریان های نوپدید و نبود یک راهبرد تعریف شده، باعث عدم اثرگذاری بهینه در مدیریت بوده است؛ بنابراین، توجه به حقوق معنوی مردم، نظارت دقیق بر محصولات فرهنگی، رصد دایمی فرق و جریان ها، ارایه محتوای غنی عرفان اسلامی، پرهیز از موازی کاری، می تواند در کارآمدی بیشتر ساختار موثر باشد.

    کلید واژگان: تحلیل مدیریت, کارآمدی, جریان, فرق نوپدید}
    Moosa Yarikhani*, Mohammadhadi Fallahzadeh, Ebrahim Kalantari

    The prevalence of emergent currents and sects, especially among the young, is one of the challenges facing the Islamic and revolutionary identity of society. The issue of this research is the analysis of the IRI management facing the currents and differences. Examining the IRA's strategy for managing emerging currents and sects makes it appear that they should not be promoted and that their harms should be reduced, but the protection of cultural space requires updating policies to increase efficiency. The results of this study show that the lack of uniform definition of currents, the existence of institutions and organizations parallel to similar functions, the lack of a macro strategic model in the face of emerging sects and currents, and the lack of a defined strategy have led to ineffective management. People's spiritual rights, careful monitoring of cultural products, constant monitoring of sects and currents, providing rich content of Islamic mysticism, avoiding parallel work, can be more effective in the efficiency of the structure.

    Keywords: Management Analysis, Efficiency, Current, Emerging Sects}
  • حسین صولتی*، علیرضا کلانترمهرجردی
    هدف
    روش ها، نقش بسزایی در حصول نتایج مطلوب و اعتباردهی به یافته های مطالعه و تحقیق دارند. ماهیت روش شناختی پژوهش، تابعی است از اهداف، پرسش ها، و مهم تر از همه مسئله ای که ذهن پژوهشگر با آن روبه رو است. بی گمان تلاش های فراوانی در زمینه تعریف و ارائه روش ها در پرداختن به مسائل مختلف صورت گرفته است، زیرا روش ها، ابزارهایی جهت پرداختن به مسائل و دست یابی به واقعیت ها هستند و رسیدن به یک روش کارآمدتر می تواند به بررسی، تحلیل، درک، ماهیت و چیستی پدیده کمک بسزایی کند.
    روش
    نظر به ضعف و کاستی عمده روش های کمیت گرا نسبت به روش های کیفیت گرا و استفاده از نظرسنجی و پرسشنامه به دلیل خردنگری حاکم بر آن ها، در تحلیل واقعیات کشورهای اسلامی می توان از روش جریان شناسی گفتمانی به عنوان یک رویکرد نوین، بومی، کلان نگر و کارآمد جهت خوانش مسائل و شناخت فکری فرهنگی جهان پیرامون، از جمله جهان اسلام بهره گرفت.
    یافته ها
    روش مذکور می تواند به عنوان سرمشق و مدلی در فهم معنادارتر واقعیات عرصه بین الملل اسلامی مفید واقع شود. بنابراین در این پژوهش با همین روش به بررسی هویت سیاسی در اندیشه دو متفکر جهان اسلام پرداختیم.
    نتیجه گیری
    روش پیشنهادی برای بخشی از مسائل جهان اسلام همچون مسئله روشنفکری، زنان، توسعه، آزادی، عدالت، دموکراسی، هویت و هویت سیاسی و... مفید است. لذا پژوهش پیش رو با ارائه یک روش و به دست آوردن روایی آن، راه تازه ای برای مطالعه و مواجهه با مسائل جهان اسلام را نمایش می دهد.
    کلید واژگان: گفتمان, جهان اسلام, هویت سیاسی, روش, جریان}
    Hossein Solati *, Alireza Kalantarmehrjerdy
    Objective
    The scientific method, A significant role in the effectiveness of the results and validate the findings of their study and research. The nature of research the methodology, is a function of objectives, questions, and the most important the researcher's mind is facing it. Certainly considerable effort on the definition and approach in addressing various issues have taken place; Because the methods, tools to address the issues and achieve the facts and reach a more efficient method would be to review, analyze, understand, and what the nature of the phenomenon of great help.
    Methods
    Due to the weaknesses and shortcomings of quantitative methods then qualitative methods and the use of surveys and questionnaires due to their rationalization, in the analysis of the realities of Islamic countries, the methodology of discourse current can be considered as the approach is native, total attitude for reading issues and Cognitive intellectual culture of the world around, including the Islamic world.
    Results
    This method can be used as a model and model for a more meaningful understanding of the realities of the international community. Therefore, in this study, we examined the political identity in the thought of two thinkers of the Islamic world in the same method.
    Conclusion
    The proposed method for part of the Islamic world issues such as Intellectuals, women, development, the freedom, justice, democracy, political parties, national identity, etc is useful. This study presents a method and obtains its validity, a new way to study and deal with the problems of the Islamic world show.
    Keywords: Discourse, Islamic world, Political Identity, Methodology, current}
  • محمدباقر خرمشاد، علیرضا کلانتر مهرجردی*، حسین صولتی
    تطور تاریخ نشانگر آن است که هویت سازی ملی فرآیندی همیشگی بوده و نباید تصور شود که وقتی ملتی شکل گرفت بخودی خود تداوم می یابد بلکه برعکس روح ملت بودگی در معرض فراز و فرود قرار دارد. از این رو فرآورده گفتمانی جریان های یک کشور می تواند بر فرآیند ملت سازی موثر افتند.
    هویتها، به مثابه سازه های اجتماعی در فرایند سازه گرایی اجتماعی تفسیر می شوند و همواره در سایه بازتفسیرها، از روش های مختلف برای تبیین آن استفاده شده است؛ لذا با سوال چیستی خوانش جریان ملی گرا- به عنوان یکی از عمده جریان های معاصر ایران- ازهویت ملی این مقاله با انتخاب جریان گفتمان به مثابه روشی برای شناسایی الگو در پی استخراج گفتمان هویت ملی جریان ناسیونالیسم در ایران معاصر است چرا که تبیین الگویی، به تحلیل درک و چیستی پدیده ازمناظر گوناگون کمک بیشتری می نماید. جریان فکری سیاسی ناسیونالیسم و نیروهای سیاسی متصف به آن، بعنوان یک از جریان های موثر در تاریخ معاصر ایران برای پژوهش انتخاب گردید.
    در این مقاله در نتیجه کاربست روش گفتمان، ضمن درک تطور هویت ملی در سیر تاریخی، به الگوی گفتمان هویت ملی در جریان پیش گفته دست خواهد یافت.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, جریان, گفتمان, هویت ملی, ناسیونالیسم}
    Mohammad Bagher Khorramshad, Alirezai Kalantarmehrjard *, Hossein. Solati
    Identity concerns is as old as human life and creation. In fact, human is the only creature that is unable to survive and continue without understanding what and who is he. Nevertheless, in the light of different methods of explaining this concept, always we can speak of national identity.In this paper, researchers, by selecting nationalistcurrent and reading identityby reviewing discourse of that current, seek to provide a model and pattern of nationalism’snational identity discourse since presenting a model and pattern help analyze and comprehend the phenomenon more.
    Accordingly, current-discourse as a model and pattern of reading identity would allow us to achieve a more meaningful understanding of national identity in nationalistcurrent.Although there is no Predetermined and fixed identity in the community, but current-discourse helps us for better interpretation and articulation of concepts.
    Applying this method for better explanation and reading of national identity as nation’s life-giving can be affective. Therefore, researchers refer to current-discourse as a method to survey the national identity in one of the Iran's contemporary Current-Discourses, i.e.nationalism As a result, while understanding the historical evolution of national identity, a national identity’s discourse model in nationalist currenthas been achieved.
    Keywords: Islamic Republic, Current, Discourse, National identity, Nationalism}
  • محمد محسنی، محمدعلی میرعلی
    در دهه ی اخیر، حوادثی در برخی از کشورهای اسلامی رخ داد که جرقه ی آن ابتدا در سال2010م در تونس زده شد. محصول این رخداد، زایش گروه های جهادی رادیکال، به ویژه گروهک تروریستی داعش، در عراق و سوریه و در مجموع، جهان اسلام بود. این نوشتار به دنبال واکاوی علل و زمینه های داخلی و خارجی شکل گیری جریان های تکفیری با روشی اسنادی و تحلیلی است. یافته های پژوهش نشان می دهد اگر چه پیش از این، زمینه های شکل گیری جریان های تکفیری رادیکال در محیط بحران فراهم بوده، ولی صف آرایی کنشگران منطقه ای و فرامنطقه ای نیز در بروز و تشدید بحران و همچنین ظهور و شکل گیری جریان های تکفیری نقش اساسی و موثر ایفا نموده است. ظهور جریان های تکفیری، به شدت، مناسبات خارجی سوریه را در دو سطح درون منطقه ای و فرامنطقه ای تحت تاثیر قرار داده و زمینه را برای منازعات و واگرایی روابط خارجی این کشور فراهم نموده است.
    کلیدواژه ها

    کلید واژگان: جریان, جهاد, رادیکال, تکفیری, داعش, سیاست, سوریه}
    Mohammad Ali Mir Ali, Mohammad Mohseni

    In the last decade, some events happened in some Islamic countries that it sparked first in 2010 in Tunisia. The result of this incident was the birth of radical jihadi groups, especially the ISIS terrorist group, in Iraq and Syria, and in general, the Islamic world. This paper seeks to analyze the causes and the internal and external fields of the formation of Takfiri processes in a documentary and analytical method. The findings of the research show although the conditions for the formation of radical Takfiri processes have been provided in the crisis environment, but the alignment of regional and sub-regional actors has also played a significant and critical role in the appearance and intensification of the crisis and also the appearance and formation of Takfiri processes. The appearance of Takfiri processes has severely affected the foreign relations of Syria at two levels of regional and sub-regional and has provided a platform for conflicts and divergence in its foreign relations.
    Keywords: process, Jihad, Radical, Takfiri, ISIS, Politics, Syria}
  • عبدالعلی حسنی
    در مورد جریان های شیعی در افغانستان می توان گفت؛ که در طول تاریخ این کشور، به دلیل نبود رهبری واحد، عدم یکپارچگی جغرافیایی، عدم انسجام درونی و چندگانگی قومی، بسته بودن فضای حاکم بر هزاره جات، فشارهای همسایه های پشتون، تاجیک و ازبک، بی سوادی و در نهایت حکومت های ملوک الطوایفی که در هزاره جات وجود داشت؛ و هر میر هزاره در صدد حفظ موقعیت و قلمرو تحت نفوذ خود بوده اند؛ نمی توان یک راهبرد کلانی برای جریان های سیاسی شیعیان افغانستان ذکر کرد. ولی با این وجود، در کل می توان از عملکرد شیعیان در هر دوره تاریخی، با در نظر داشت شرایط خاص آن زمان، راهبرد خاصی را بدست آورد که آن را دنبال می کرده اند. اگر بخواهیم به طور نمونه، راهبردهای سیاسی شیعیان، از شکل گیری افغانستان با جغرافیای فعلی را، مورد بررسی قرار دهیم؛ مشاهده می کنیم که آن ها هر دوره تاریخی، راهبردهای متفاوتی را در پیش گرفته اند. از زمان احمدشاه ابدالی تا زمان عبدالرحمن، شیعیان افغانستان دو راهبرد را دنبال می کرده اند: در عرصه ارتباط با دولت مرکزی، برای دوری از برخورد با آن، راهبرد همکاری و حمایت از دولت مرکزی را در پیش گرفته بودند و در عرصه داخلی خود، جهت حفظ خود مختاری حکومت های ملوک الطوایفی حاکم بر هزاره جات؛ راهبرد خود مختاری داخلی و جلوگیری از دخالت دولت مرکزی در امور داخلی هزاره جات را دنبال می کردند. بعد از سرکوب تاریخی شیعیان توسط عبدالرحمن تا دوران حکومت امان الله خان، به دلیل از بین رفتن بیش از 62% جمعیت این مردم و همچنین از دست دادن سرزمین و رهبران مذهبی و قومی خود و وجود جو خفقان حاکم، آن ها اجبارا، راهبرد انزوا را در پیش گرفتند. پس از حکومت امان الله تا کودتای سال 57 کمونیست ها، جریان های شیعی، راهبرد مبارزه برای احیای هویت و بدست آوردن موقعیت اجتماعی و سیاسی از دست رفته خویش را دنبال می کردند. بعد از کودتای کمونیستی، جریان های شیعی علاوه بر آنکه راهبرد مبارزه مسلحانه با رژیم کمونیستی را در پیش گرفته بودند از ورای آن، برقراری عدالت اجتماعی و سهیم شدن در قدرت سیاسی کشور را دنبال می کردند. در پی پیروزی مجاهدین، برای مشارکت در معادلات سیاسی کشور، راهبرد وحدت درونی، بالا بردن توان نظامی و تعامل با گروه های دیگر قومی و مذهبی راهبرد جریان های شیعی را تشکیل می داد. و در نهایت بعد از تحولات اخیر کشور و حضور شیعیان، در بالاترین ارکان قدرت، راهبرد تثبیت موقعیت سیاسی خویش در ساختار قدرت کشور را پی گیری می کنند. از این رو راهبردی را که جریان های شیعی در انتخابات ریاست جمهوری 93 دنبال می کنند نیز، راهبرد تثبیت موقعیت سیاسی شیعیان، در بالاترین ارکان قدرت کشور می باشد.
    کلید واژگان: راهبرد, جریان, شیعه, سیاست, افغانستان, انتخابات}
    Abdol, Ali Hassani
    About Shiite movements in Afghanistan can be said; that in the history of this country, Because of a lack of unified leadership, Lack of geographical integrity, Lack of internal cohesion and ethnic diversity, Closed atmosphere looming over of Hazarajat, Pressures of neighbors Pashtuns, Tajiks and Uzbeks, Illiteracy and in the end feudal states that existed in Hazarajat; And any Mir Hazara attempt to maintain their own status and sphere of influence; Cannot mention a macro strategy for the Afghan Shia political movements. However, the Shiites in each historical period sought a specific strategy by considering the specific circumstances of the time. If we want to examine, for instance, Shiite political strategies, from the formation of the current geography of Afghanistan; we see that they have adopted different strategies, in each historical period. From time of Ahmad Shah Abdali to the time of Abdul Rahman, the Afghan Shiites sought two strategies: In relation to the central government, to avoid the collision, cooperation and supporting of the central government's strategy was adopted, And in the internal, in order to preserve the autonomy of the feudal states of the Hazarajat, they were following internal autonomy prevent the central government interference strategy in the internal affairs of Hazarajat. After the suppression of Shiites by Abdul Rahman till the reign of King Amanullah Khan, Due to the loss of more than 62٪ of the population and also loss of land and their ethnic and religious leaders The existence of repressive rule, they forced to adopt isolation strategy. After Amanullah regime to the Communists coup in 57, Shia movements, pursue the struggle Strategy for the restoration of identity and obtain their lost political and social status. After the communist coup, Shia movements had taken the strategy of armed struggle against the communist regime, and also pursue establishing social justice and participating in the country's political power. After the victory of the Mujahideen, to participation in the political equations, internal unity, enhance military capabilities and interaction with other ethnic and religious groups constituted the Shiite movement strategy. Finally, after the recent developments in the country and the presence of shia in the highest organs of power, they will follow the strategy of positioning themselves in the power structure of the country. Hence the strategy that Shia movements will follow in the presidential election of 2014 is the strategy of political positioning of the Shia, in the highest organs of power in the country.
    Keywords: strategy, Shia movement, policy, Afghanistan, presidential election}
  • رمضان شعبانی سارویی*

    این مقاله با رویکردی جدید، به آزمون ارتباط جریان شناسی فرهنگی در ایران با هویت فرهنگی پرداخته است. از این رو، هدف مقاله، طراحی یک مدل با رویکرد هویت فرهنگی، جهت تبیین و شناخت جریان های فرهنگی در جمهوری اسلامی است. روش تحقیق اسنادی پیمایشی بوده که پس از مطالعه اسنادی، و نیز تجزیه و تحلیل منابع کتابخانه ای، با نقد یافته های ارائه شده براساس تکنیک مصاحبه هدفمند با یکصد نفر از صاحب نظران و خبرگان به ارائه مدل جامع جریان شناسی فرهنگی در ایران می پردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین «هویت فرهنگی» و جریان شناسی فرهنگی رابطه معناداری با میانگین 33/87 درصد وجود دارد. هم چنین مجموعه ای از مولفه ها و شاخص های هدفمند در هویت فرهنگی است که به ادراک جریان شناسی فرهنگی در کشور منجر می شود.

    کلید واژگان: جریان, جریان فرهنگی, جریان شناسی فرهنگی, طراحی مدل}
    Ramzan Shabani Sarouyi*

    This paper presents a new approach to examine the relationship between cultural approaching with cultural identity in Iran. Hence, the aim of this paper is to design a model to cultural identity, for explanation and understanding of cultural approaches in the Islamic Republic. The research method is survey documentary that after studying the documents, as well as the analysis of library resources, review the presented findings based on directed interview technique with hundred scholars and experts for providing comprehensive model of cultural approaching in Iran. The results show that there is a significant contribution to the 33/87 percent between "cultural identity" and cultural approaching. Also, there is a range of factors and targeted variables in cultural identity that leads to the perception of cultural approaching of the country.

    Keywords: Approach, Cultural Approach, Knowing Cultural Approach, Designing Model}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال