به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زمان و مکان » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «زمان و مکان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی داستانی بیرکی*، مسعود جعفری نژاد، بشیر اسماعیلی

    امام خمینی با نگاهی عمیق و جامع به اسلام و فقه تاثیر بنیادی در جامعه ایجاد نمود و با نگاهی نو و نوآورانه به فقه جامعه را به قله سرافرازی و عزت رهنمون ساخت. امام با نگاه حداکثری به دین و تحقق کامل فقه به دنبال اداره معقول دنیای مردم بود. ایشان از آغاز نهضت در آرزوی تهیه و تدوین طرح جامع برنامه حکومت اسلامی و برنامه عملی مسلمانان بر اساس رساله فقیه بود. ایشان فقه را تیوری واقعی و کامل اداره انسان می داند و بر این باور بود که فقه شیعه، غنی ترین فقه هاست که با زحمات طاقت فرسای علمای شیعه درست شده است. فقه از منظر ایشان شامل تمام ابعاد زندگی انسان است و جامعیت دارد. امام ضمن اعتقاد به فقه پویا و داشتن ویژگی های لازم آن، فقه را دریای بی پایان می داند که به درستی و راحتی می تواند پاسخگوی مدیریت جامعه باشد. لذا ایشان فقه اسلام را قابلیت انطباق با تمام مقتضیات و مسایل مستحدثه دانسته و آشنایی به شرایط جهانی و آگاهی کامل از زمان و خصوصیات صدور روایات و توجه به به نقش زمان و مکان را در اجتهاد را لازم می داند. امام ضمن پاسخگویی و به روز بودن و جامعیت فقه معتقد است که فقه ضامن رشد و مصلحت ملتها است.

    کلید واژگان: امام خمینی, اسلام, فقه, نوآوری, زمان و مکان}
    Ali Dastani Beiraki *, Masoud Jafari Nezhad, Bashir Esmaeili

    Imam Khomeini with a deep and comprehensive view of Islam and jurisprudence created a fundamental impact on society and with a new and innovative view of jurisprudence led the society to the peak of pride and dignity. Imam with a maximum view of religion and the full realization of jurisprudence sought rational management of the people's world. From the beginning of the movement, he wished to prepare and compile a comprehensive plan for the Islamic government and a practical plan for Muslims based on the treatise of the jurist. He considers jurisprudence as a real and complete theory of human administration and believed that Shiite jurisprudence is the richest jurisprudence that has been created with the tireless efforts of Shiite scholars. From his point of view, jurisprudence includes all aspects of human life and is comprehensive. Imam, while believing in dynamic jurisprudence and having the necessary characteristics, considers jurisprudence as an endless sea that can be properly and easily responsible for the management of society. Therefore, he considers Islamic jurisprudence to be capable of adapting to all the requirements and new issues and considers familiarity with global conditions and full knowledge of the time and characteristics of issuing narrations and paying attention to the role of time and place in ijtihad. Imam, while answering and being up-to-date and comprehensive in jurisprudence, believes that jurisprudence guarantees the growth and interest of nations.

    Keywords: Imam Khomeini, Islam, jurisprudence, Innovation, time, place}
  • ناصر شفیعی ثابت*، صابر صدیقی
    هر مفهومی در هر پارادایم، مکتب، ایدیولوژی و نظام اجتماعی اقتصادی معنای خاص خود را می یابد. مفهوم مکان نیز این قایده مستثنی نیست. مفهوم مکان در «نظام سرمایه داری» نیز دارای بار معنایی خاصی است. در نظام سرمایه داری مکان تنها به مثابه «ابژه ای» صرف (تنها به شکل یک نمود و رخداد عینی یا «شییی ادراک شده») در نظر گرفته می شود؛ «ابژه ای» برای «سوژه ای» که در مقابل آن است، نه همراه با آن. ابژه ای که الزاما باید سودی برای سوژه به همراه داشته باشد. این سود مادی و اقتصادی صرف، سرآغاز «کالایی شدن مکان» در نظام سرمایه داری است. به عبارت دیگر، دیالکتیک بین ویژگی های ذاتی و درونی نظام سرمایه داری مانند انتزاعی بودن زمان، ماهیت سرمایه و هستی شناسی و معرفت شناسی سرمایه داری درنهایت منجر به کالایی شدن مکان می گردند. درواقع نظام سرمایه داری تنها با تولید مداوم مکان و فضا می تواند به حیات خود ادامه دهد؛ اما در پدیدارشناسی، مکان، فرصتی برای بودن و زندگی کردن را برای انسان ها فراهم می آورد. درواقع مکان مفهومی صرفا اقتصادی نیست؛ بلکه پدیده ای است که در طول زمان (زمان انضمامی) توسط اجتماع محلی معنای خود را می یابد؛ اما در نظام سرمایه داری مکان توسط سرمایه گذار به منظور کسب سود تولید می گردد. ازاین رو با کالایی شدن مکان، انسان و جامعه نیز هویت و پیشینه فرهنگی-تاریخی را از دست خواهند داد. در این نوشتار به بررسی چرایی کالایی شدن مکان در نظام سرمایه داری پرداخته شده است.
    کلید واژگان: سرمایه داری, زمان, مکان, پدیدارشناسی, کالایی شدن}
    Saber Sedighi
    Each concept in each paradigm, ideology and sociology-economic system finds its own and its particular meaning. The concept of the place is no exception. "Place" in "Capitalism system" has a particular meaning too. The place in the capitalism system is only as an "object" in front of "subject", not with it. This object must necessarily be beneficial matter to the subject. Selling place and economic benefit is the beginning of the "commodification of place" in capitalist system. In other words, the dialectic between the intrinsic features of capitalism such as abstraction of time, the nature of capital and the capitalism ontology and epistemology ultimately leads to the commodification of place. In fact, the capitalist system only with continuous production of place and space can survive, while, "place in phenomenology" is the opportunity to live for humans. "Place" is a concept that constituted over time (concrete time) by the local community finds its meaning, in a capitalism system where profit is generated by capital investment in selling place leads to commodification of places, people and society that will lose their identity and historical-cultural background. This article explores why capitalism willing to commodification of place and what is its consequences
    Keywords: time, Commodification, Place, capitalism, Phenomenology}
  • ثمین کفاش آفاق آذر

    هنگامی که طرفین بر تعهدی در قبال یکدیگر توافق کنند، خود را دارای حق و تکلیف کرده و قراردادی را در میانشان منعقد می‌کنند. قراردادها طی ادوار مختلف، اشکال مختلف و انواع متعددی به خود گرفته‌اند که قراردادهای الکترونیکی یکی از انواع جدید آن‌هاست؛ گسترش روزافزون اینترنت و ابزار ارتباط جمعی و میل جوامع به تسهیل امور قراردادی من‌جمله بیع از اصلی‌ترین عوامل رشد این نوع از قراردادهاست. مبحث زمان و مکان در تشکیل قراردادهای الکترونیکی هم عنوان جدیدی است که به دنبال این تحول، بیشتر مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. بهره‌مندی از این نوع قرارداد‌ها هم نیازمند آگاهی از مفاهیم اولیه و کاربردی است. سوال مطرح شده در این مقاله این می‌باشد که زمان و مکان در تشکیل قراردادهای الکترونیکی چه نقشی دارد؟ که به روش توصیفی-تحلیلی بدان پاسخ خواهد داد. باتوجه به مطالب فوق-الذکر باید گفت که قراردادهای الکترونیکی در واقع نوعی از بروز‌رسانی شده‌‌ قراردادهای معمول هستند با ابزاری متفاوت، زیرا که بسیاری از ارکان مورد پذیرش در قراردادها مقبول قراردادهای الکترویکی نیز هست.

    کلید واژگان: قرارداد, الکترونیکی, ایجاب, قبول, زمان و مکان}
    Samin K. A. Azar

    When the parties agree on an obligation to each other, they assume their rights and obligations and conclude a contract between them. Over different periods, contracts have taken many different forms and types, of which electronic contracts are one of the new types. The increasing expansion of the Internet and the means of mass communication and the desire of communities to facilitate contractual matters, including sales, are among the main factors in the growth of this type of contract. The issue of the time and place in the formation of electronic contracts is also a new topic that has been further discussed and examined following this development. Benefiting from this type of contract also requires knowledge of basic and practical concepts. The question raised in this article is what is the role of time and place in the formation of electronic contracts? This article will respond to the question using a descriptive-analytical method. In view of the above, it should be said that electronic contracts are in fact an updated type of regular contracts with a different tool, because many of the elements accepted in contracts are also acceptable for electronic contracts..

    Keywords: Contract, Electronic, Requirement, Acceptance, Time, Place}
  • مرتضی جوان سرند *

    اصلی‌ترین هدف متعاملین در انعقاد قرارداد اجرای مفاد قرارداد می‌باشد. در نتیجه هر قرارداد، طرفین تعهداتی را برعهده می‌گیرند که مکلف به ایفاء آن تعهدات هستند. البته که تعهدات باید در زمان و مکان مورد توافق و مقرر در قرارداد ایفاء گردند که این شرایط گاهی در قرارداد مشخص نشده است و یا نمی‌توان از متن قرارداد تشخیص داد در اینصورت با استناد به قانون حاکم بر قرارداد می‌توان زمان و مکان اجرای تعهدات را مشخص کرد. در پژوهش حاضر به بررسی زمان و مکان اجرای تعهدات قراردادی به صورت تطبیقی در حقوق ایران و اصول قراردادهای تجاری بین‌المللی پرداخته شده که باتوجه به این قوانین در برخی موارد بین تعهدات پولی و غیرپولی تفکیک قایل شده و در بعضی موارد دیگر هیچ اشاره‌ای به این مسئله نشده است که نشان از یکسان بودن قوانین نسبت به تعهدات پولی و غیرپولی دارد. اصول قراردادهای تجاری بین‌المللی درخصوص زمان ایفاء تعهدات قراردادی صراحتا به مسئله ایفاء تعهد پیش از موعد اشاره کرده و این در حالیست که قانون مدنی ایران اجرای پیش از موعد را مستقلا مورد بررسی قرار نداده اما باتوجه به برخی مواد می‌توان حکم قانون مدنی را در مورد این موضوع تشخیص داد.

    کلید واژگان: تعهدات قراردادی, زمان و مکان, ایفاء تعهدات, قرارداد های تجاری بین المللی}
    Morteza J. Sarand*

    The main purpose of the parties to the contract is to meet the provisions of the contract. As a result of any contract, the parties assume obligations that they are obliged to fulfill. Of course, the obligations must be fulfilled at the time and place agreed and stipulated in the contract, which sometimes are not specified in the contract or cannot be recognized from the text of the contract. In this case, the time and place of fulfillment of obligations can be determined by referring to the law governing the contract. In the present study, the time and place of the fulfillment of contractual obligations in Iranian law and the principles of international trade agreements have been studied comparatively. According to these laws, in some cases a distinction is made between monetary and non-monetary obligations, and in other cases, no reference is made to this issue, which indicates that the laws are the same for monetary and non-monetary obligations. The principles of international trade agreements regarding the time of the fulfillment of contractual obligations explicitly refer to the issue of early fulfillment of obligations, while the Iranian Civil Code does not independently consider early fulfillment, but the provisions of the Civil Code in this regard can be recognized by referring to some articles.

    Keywords: Contractual Obligations, Time, Place, Fulfillment Of Obligations, International Trade Agreements}
  • افسانه ترکاشوند، محمود قیوم زاده*
    ولایت مطلقه فقیه از مهمترین مفاهیم در فقه شیعه به شمار می رود که پایه اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و التزام به اجتهاد ولایت مطلقه فقیه در زمان و مکان حاضر امری منطقی است. لفظ ولایت از واژه هایی است که علاوه بر کاربرد لغوی در حوزه های دیگری همانند، فقه، عرفان، کلام و... به کار رفته است. موضوع ولایت فقیه از جمله مباحث فقهی است که به تفصیل بیان شده و در قرآن نیز خود لفظ و مشتقاتش 233 با تکرار شده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا ارتباطی بین ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان در اجتهاد وجود دارد؟ این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و با بهره گیری از منابع معتبر به بررسی چگونگی ارتباط ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان در اجتهاد پرداخته است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد دیدگاه فقهای شیعه در مورد ارتباط ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان از نظر تعریف مسئله متفاوت است اما از نظر مفهوم دارای یک مصداق واحد است.
    کلید واژگان: ولایت فقیه, امام خمینی, زمان و مکان, اجتهاد}
    Afsaneh Torkashvand, Mahmood Ghayum Zadeh *
    The primary basis of the Islamic Republic of Iran's system is the absolute Vilayat-e Faqih, one of the essential concepts in Shiite jurisprudence. Vali-e Faqih cannot solve modern problems and problems of contemporary society only with primary and secondary commands. Instead, using the element of expediency, governmental rule, the law of essential and more important, and the consideration of time and place, can solve emerging problems. The present study aimed to explain the impact of time and place on contraction and expansion of the empowerment of the Islamic ruler’s authority and propose new theoretical researching the use of absolute Vilayat-e Faqih for facilitating community affairs. To this aim, the role of time and place in ijtihad, commands, the emergence of new topics, discovering new investigating the effect of time and place on contraction and expansion of the authority of the Islamic Ruler.
    Keywords: Vilayat-e Faqih, Empowerments, Time, place, contraction, and Expansion}
  • افسانه ترکاشوند، محمود قیوم زاده*، عباسعلی حیدری
    هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای احکام، احکام حکومتی و ترجیح برخی از احکام بر بعضی دیگر(قاعده اهم و مهم) با روش توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد ولایت مطلقه فقیه ارتباط تنگاتنگی با موضوع نقش زمان و مکان در اجتهاد دارد و این دو سمت و سوی تصمیم گیری ولی فقیه را مشخص می‍ کنند. زمان و مکان در ملاکات احکام، موضوعات و ویژگی های آن اثرگذارند. ولی فقیه تنها با احکام اولیه و ثانویه نمی تواند مشکلات و مسائل نوین جامعه مدرن را حل کند، بلکه با استفاده از عنصر مصلحت، حکم حکومتی، قاعده اهم و مهم و عنصر زمان و مکان می تواند مشکلات نوظهور را حل کند.
    کلید واژگان: ولایت مطلقه فقیه, امام خمینی, زمان و مکان, اجتهاد, ولی فقیه}
    Afsaneh Torkashvand, Mahmood Ghayoom Zadeh *, Abbas Ali Heidari
    The purpose of the present study was to explain the relationship between the jurisprudence of the jurisprudent and the role of time and place in ijtihad and present a new theoretical study on the use of jurisprudence's jurisprudence to facilitate community affairs. In this regard, the role of time and place in ijtihad, rulings, emergence of new subjects, discovery of new instances of subjects, implementation of rulings, governmental rulings and the preference of some rulings over others (important and important rule) is examined through a descriptive-analytical method. It took. The results show that the jurisprudential authority of the jurisprudent is closely related to the role of time and place in ijtihad and these two aspects of the jurisprudent's decision are determined. Time and place influence the parameters of sentences, their subjects, and their characteristics. But the jurisprudent can not only solve modern problems and problems of modern society by means of primary and secondary verdicts, but by using the element of expediency, the rule of law, the principle of importance and the element of time and place, can solve emerging problems.
    Keywords: Velayat-e Faqih, Imam Khomeini, time, place, Ijtihad, Guardian Jurist}
  • ناصر شفیعی ثابت*، صابر صدیقی
    هر مفهومی در هر پارادایم، مکتب، ایدئولوژی و نظام اجتماعی اقتصادی معنای خاص خود را می یابد. مفهوم مکان نیز این قائده مستثنی نیست. مفهوم مکان در «نظام سرمایه داری» نیز دارای بار معنایی خاصی است. در نظام سرمایه داری مکان تنها به مثابه «ابژه ای» صرف (تنها به شکل یک نمود و رخداد عینی یا «شیئی ادراک شده») در نظر گرفته می شود؛ «ابژه ای» برای «سوژه ای» که در مقابل آن است، نه همراه با آن. ابژه ای که الزاما باید سودی برای سوژه به همراه داشته باشد. این سود مادی و اقتصادی صرف، سرآغاز «کالایی شدن مکان» در نظام سرمایه داری است. به عبارت دیگر، دیالکتیک بین ویژگی های ذاتی و درونی نظام سرمایه داری مانند انتزاعی بودن زمان، ماهیت سرمایه و هستی شناسی و معرفت شناسی سرمایه داری درنهایت منجر به کالایی شدن مکان می گردند. درواقع نظام سرمایه داری تنها با تولید مداوم مکان و فضا می تواند به حیات خود ادامه دهد؛ اما در پدیدارشناسی، مکان، فرصتی برای بودن و زندگی کردن را برای انسان ها فراهم می آورد. درواقع مکان مفهومی صرفا اقتصادی نیست؛ بلکه پدیده ای است که در طول زمان (زمان انضمامی) توسط اجتماع محلی معنای خود را می یابد؛ اما در نظام سرمایه داری مکان توسط سرمایه گذار به منظور کسب سود تولید می گردد. ازاین رو با کالایی شدن مکان، انسان و جامعه نیز هویت و پیشینه فرهنگی-تاریخی را از دست خواهند داد. در این نوشتار به بررسی چرایی کالایی شدن مکان در نظام سرمایه داری پرداخته شده است.
    کلید واژگان: سرمایه داری, زمان, مکان, پدیدارشناسی, کالایی شدن}
    Saber Sedighi, Naser Shafiei *
    Each concept in each paradigm, ideology and sociology-economic system finds its own and its particular meaning. The concept of the place is no exception. "Place" in "Capitalism system" has a particular meaning too. The place in the capitalism system is only as an "object" in front of "subject", not with it. This object must necessarily be beneficial matter to the subject. Selling place and economic benefit is the beginning of the "commodification of place" in capitalist system. In other words, the dialectic between the intrinsic features of capitalism such as abstraction of time, the nature of capital and the capitalism ontology and epistemology ultimately leads to the commodification of place. In fact, the capitalist system only with continuous production of place and space can survive, while, "place in phenomenology" is the opportunity to live for humans. "Place" is a concept that constituted over time (concrete time) by the local community finds its meaning, in a capitalism system where profit is generated by capital investment in selling place leads to commodification of places, people and society that will lose their identity and historical-cultural background. This article explores why capitalism willing to commodification of place and what is its consequences
    Keywords: Time, Commodification, Place, Capitalism, Phenomenology}
  • عماد افروغ
    در این مقاله با مروری کلی بر مفهوم احیا و احیا گری، دستاورد امام در این خصوص در دو سطح خارجی و داخلی بررسی می شود. به طور خاص، در سطح خارجی به احیای خدا در ساحت خرد ورزی و احیای معنویت در ساحت روابط اجتماعی و در سطح داخلی به بازگشت روح واقعی دین و احیای همراه با نو آوری وجوه سیاسی دین در قالب رهبری انقلاب اسلامی، نظریه پردازی آن و تشکیل نظام جمهوری اسلامی با ارائه فلسفه سیاسی جدید «جمهوری اسلامی» به عنوان تعریفی جدید از مشروعیت و مفاهیم مرتبط حقوق انسانی در ساحت های مختلف آن اشاره خواهد شد. وجه مقبولیت مشروعیت یا قانونی بودن یک نظام مستقر، عدم تحمیل رای به مردم و شرعیت نظارت آن ها بر حکام از جمله حقوق مورد اشاره در این مقاله است و در نهایت، به نقش زمان و مکان در روش اجتهادی امام و مفروضات و دلالت های آن با استناد به آرای ایشان و تفاسیر صاحب نظران به عنوان زمینه دیگر احیا اشاره خواهد شد.
    کلید واژگان: مبانی احیای دینی, قلمرو احیای دینی, کل گرایی توحیدی, تحجر, مشروعیت, شرعیت دوسویه, ولایت فقیه, مصلحت, زمان و مکان, احیا گری فقهی}
    Dr. Emad Afrough
    Outlining the concept of revival and revivalism, the present article deals with Imam Khomeini's achievements in this regard in both domestic and foreign levels. As far as foreign level is concerned, the achievements may be stated as emphasizing the presence of God and divine values in the field of rationalism, and reviving spirituality in the domain of social relations.Our discussion concerning the domestic level involves the restoration of the real spirit of religion, religious revival along with innovation of religious political aspects within the framework of the leadership of the Islamic revolution, theorizing about the revolution, and the establishment of the Islamic Republic system the notion of which was presented by Imam Khomeini in the form of the new political philosophy of "Islamic Republic" as a new definition of legitimacy and cocepts relevant to human rights in various fields.The philosophy of acceptability or legitimacy of an established system, refraining from imposition of views on people, and legitimacy of their supervision over rulers and governors are also among the rights and issues discussed in the article.Spatio-temporal requirements in the methodology of the religious authority (Idjtihad) of Imam, its presumptions and indications with reference to his doctrinse and ideas as well as commentaries of religious scholars, constitute another element of revivalism dealt with in the article.
  • نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی
    آیت الله محمد ابراهیم جناتی
    مقاله حاضر در صدد اثبات این ادعاست که مادامی که در بستر زمان تغییر بیرونی یا درونی برای موضوعات حاصل نشود، احکام آنها ثابت خواهد بود و با تغییر موضوعات، احکام آنها نیز متغیر خواهد بود. در این مقاله از دو دیدگاه کلی درباره چگونگی تحول در اجتهاد سخن به میان آمده است دیدگاهی که هویت احکام شریعت در قبال تحولات را دگرگون می سازد و دیدگاهی که احکام شریعت را نسبت به تحولات مستمر با اجتهاد تفریعی و تطبیقی بیان می کند. در این راستا نمونه هایی از توانمندی های دیدگاه دوم بیان شده است.
    کلید واژگان: اجتهاد, زمان و مکان, فقه سیاسی, تحول اجتهاد, عرف, احوال, نظریه اجتهاد}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال