به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صفاریان » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صفاریان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یاور بیژنی، فیض الله بوشاسب گوشه*، ناصر جدیدی

    سیستان به عنوان یکی از شرقی‏ترین ایالت‏های ایران حضوری دیرینه در اساطیر و تاریخ مذهبی و سیاسی ایران داشت. مهمترین ادیان فعال در این سرزمین در دوره ساسانی، به ویژه از نیمه دوم حکومت ساسانیان، ادیان زرتشتی، بودایی، هندویی، مسیحی و یهودی بودند. با ورود اسلام در سیستان، همانند دیگر نقاط ایران، تغییر چشمگیری در صورت مذهبی و سیاسی رخ داد. از قرن اول هجری به تدریج اهل سیستان اسلام آوردند و هویت سیاسی و مذهبی اسلامی پذیرفتند. یعقوب لیث صفاری از نخستین امرای ایرانی برخاسته از عامه مردم سیستان بود. دودمان رتبیل/زنبیل یکی از این رقبای محلی بود که قرن‏ها پیش سیستان بخشی از قلمرو ایشان محسوب می شد. این دودمان و کابلشاهان بر مذهب بودایی و شیوایی بودند. با توجه به بستر زمانی و مکانی که یعقوب لیث صفاری در آن حکومت خود را تشکیل داد، مسیله اصلی این مقاله بررسی سیاست مذهبی اوست. برای وی اهداف سیاسی و اقتصادی با اهمیت تر از اهداف مذهبی بود. او به منظور دفع دشمنان و خطر رقیبان، تثبیت قدرت، به دست آوردن ثروت و غنایم، گسترش قلمرو و کسب مشروعیت از دستگاه خلافت و مقبولیت از جامعه سنی الگوهای از پیش نهاده در ارتباط با حمله به سرزمین کفار و تخریب معابد ایشان و از سوی دیگر تسامح مذهبی با پیروان ادیان الهی را در پیش گرفت. در سیاست مذهبی یعقوب تلاش برای گسترش اسلام موضوعیت نداشت.

    کلید واژگان: یعقوب لیث, صفاریان, تسامح مذهبی, سیستان, آیین بودا, آیین زرتشت}
    Yavar Bijani, Feizollah Boushasb Gousheh *, Naser Jadidi

    Sistan, as one of the easternmost states of Iran, has a long presence in Iranian religious and political mythology and history. The most important religions active in this land during the Sassanid period, especially from the second half of the Sassanid rule, were Zoroastrian, Buddhist, Hindu, Christian and Jewish. With the arrival of Islam in Sistan, as in other parts of Iran, there was a significant change in the religious and political form. From the first century AH, the people of Sistan gradually converted to Islam and accepted an Islamic political and religious identity. Yaqub Laith Saffari was one of the first Iranian rulers to come from the people of Sistan. The Ratbil / Zanbil dynasty was one of these local rivals whose territory Sistan was part of centuries ago. These dynasties and Kabul kings were Buddhist and Shia. the time and place in which Yaqub Laith Saffari formed his government, the main issue of this article is to examine his religious policy. For him, political and economic goals were more important than religious goals. In order to repel the enemies and the danger of the rivals, to consolidate power, to gain wealth and spoils, to expand the territory and gain legitimacy from the caliphate and to be accepted by the Sunni community, he proposed models related to invading the land of infidels and destroying their temples. He became religiously tolerant of the followers of the divine religions. In Ya'qub's religious policy, the attempt to spread Islam was irrelevant.

    Keywords: Yaqub Laith, Saffarians, Religious Tolerance, Sistan, Buddhism, Zoroastrianism}
  • مهدی صلاح

    این مقاله با تکیه بر تاریخ سیستان، درصدد تبیین شاخصه های هویت ایرانی و نقشی است که صفاریان پس از حمله ی اعراب در تجدید هویت ملی (ایرانی) به صورت نوین ایفا کردند. طبق تاریخ سیستان، صفاریان با کیاست و زیرکی خاصی، بین اعتقاد به دین اسلام و فرهنگ عروبت تمایز قایل شدند و از این طریق توانستند هویت ایرانی جدید را که از یک سو ریشه در فرهنگ و تمدن ایران باستان داشت و از دیگر سوی، ریشه در آموزه های دین جدید، تجدید نمایند. به سخن دیگر، ضمن حفظ دستاوردهای تمدنی گذشته و پذیرش دستاوردهای دینی جدید، مانع از آن شدند که اندیشه ی عربیت در عربی نمودن فرهنگ ایرانی توفیق حاصل نماید.

    کلید واژگان: هویت ایرانی, صفاریان, فرهنگ ایرانی, سیستان, : مزدیسنا, عنصر ایرانی}
    Mahdi Salah

    The present article is an attempt to elaborate on the main indices of Iranian identity through relying on the History of Sistan and the role the Saffarids played in its revival after the attack of the Arabs. According to the History of Sistan, the Saffarids through their sagacity and insight made a distinction between Arabism and Islam and hence succeeded in reviving the Iranian identity which had its roots in the culture and civilization of ancient Iran on the one hand and the teachings of the new religion on the other.

    Keywords: Iranian identity, Saffarids, Iranian culture, Sistan history}
  • جغرافیای تاریخی سمرقند
    ابوطالب میرعابدینی
    بازشناسی هویت فرهنگی، دینی و ملی، از مهم ترین مسائلی است که می تواند در گذر زمان، اندیشه های نسل جدید را با نسل های پیشین مرتبط سازد و آنان را به خویشتن یابی و خودشناسی تشویق نماید. جغرافیا، سرزمین و تاریخ، از جمله عواملی هستند که در تاروپود هویت فرهنگی یک ملت یا قوم نقش موثری را ایفا می نمایند. در این مقاله، سعی شده است تا شهر سمرقند، به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای حوزه تمدن ایرانی، از منظر پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی، مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: ابومسلم, اسطوره, زبان فارسی, سامانیان, سغدی, سمرقند, صفاریان, غزنوی, مدائن, مسیحیت, مغول}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال